Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 4815
Utviklingen blant de muslimske ekstremistene, nordkorea, og verdenspolitikken utvikler seg stadig i en nedoverbakke - utvikler dette seg til 3 verdenskrig?
  • mange mange land deltar i en krig som ikke er deres
  • Nord-Korea og flere rundtomkringende land truer med krig
  • midt-østen er i en krig med mange land som i utgangspunktet ikke har noe med krigen å gjøre.
  • Kina forbanner usa for våpenhandel med taiwan
  • usa driver "krigen mot terror" (Er det ikke USA sin feil i utgangspunktet?)

Dette pluss mange flere indikatorer i media, mener jeg fører oss nærmere og nærmere en tredje verdenskrig..
Hva mener dere? Vil vi oppleve tredje verdenskrig i vår tid?
hmmm, jeg tenker kanskje det.
Det jeg er sikker på er at det vil bli krig pga. religion.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så langt så er det jo ein ny variant av terrorbalanse: atomvåpen er en garanti mot invasjon. Nord-Korea har ikkje offensiv atomvåpen - det beste dei kan bruke dei til er å sende en halv million invaderande amerikanarar heim i kiste. Antakeleg nok til at dei unngår å bli invadert.

Dei har ingen praktiske måter å levere atomvåpen til andre land på, og dei har bare små atomvåpen. Så å bruke dei er galskap - da veit dei at dei kanskje får fjerna halve Manhattan, men til gjengjeld blir dei asfaltert.

Dei einaste som kan ha interesse av å bruke atomvåpen først er ekstremister, men knapt nok dei heller...
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Jeg, for min del, håper at atomvåpen ikke vil bli brukt i en eventuelt tredje verdenskrig og at man heller benytter seg av, øh, roboter og cyberkrig.

Det er nok mange land som har atomvåpen, og hvis først én bombe blir sluppet fra en stormakt, vil nok de andre følge etter relativt kort tid senere.

Atombomber er kanskje en garanti for invasjon, men samtidig en garanti for at verdensutviklingen vil stoppe på sekundet den første bomben blir sluppet.
Og jeg kan se for meg, at usa er den første stormakten som slipper en sånn bombe i forbindelse med krig.
"In the interest of our god and great nation".
Sist endret av RandomiZed; 5. februar 2010 kl. 08:07.
Jeg mener faren for 3 verdenskrig er mindre nå enn når Bush satt med makten for her en dag sa de på nyhetene at Irans president var villig til å diskutere om de skulle sende lav anriket uran ut av iran og få tilbake høy anriket uran isted for å anrike den selv. Som vil gjøre det vanskeligere for dem å lage atombomber og bombe halve kloden under mens de først holder på. For anriket uran kan de bruke i kjærnekraftverk for å produsere strøm og kraft til landet.

Så for meg viser dette at Obamas vennligere tone mot Iran faktisk får Iran til å bli vennligere tilbake. Utrolig hvor mye lengre du kommer med vennlighet enn makt når du skal diskutere med andre land. Så jeg er for en gangs skyld opptimist i denne sammenhengen.
Metoden din er dårlig. Du lister bare opp en rekke ting uten å grunngi hvorfor de er indikatorer på at vi nærmer oss en tredje verdenskrig - ei heller tar du opp de ting som taler sterkt mot at det kan forekomme en ny verdenskrig (sterkt globalisert handel).

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
[*]mange mange land deltar i en krig som ikke er deres
Vis hele sitatet...
Hva er "eierskap" til en krig? Hvordan vet jeg at et land kriger noe som er dens egen krig mens andre kriger for andres skyld?

Når du er med i en forsvarsallianse så erklærer du for hele verden at angriper du kameraten min så angriper jeg deg. Hvis noen så angriper kameraten din, kriger du noen andres krig da?

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
[*]Nord-Korea og flere rundtomkringende land truer med krig
Vis hele sitatet...
Flere rundtomkringende land? Hvem da? Kina er det eneste som støtter nord-korea noe særlig politisk - og den støtten er nok veldig tynnslitt. Hvis nord-korea angriper vil Kina aldri tenke seg støtte nord-korea.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
[*]midt-østen er i en krig med mange land som i utgangspunktet ikke har noe med krigen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva menes med at midt-østen er "i en krig"? Jeg teller flere kriger i midt-østen. Afghanistan, Irak og Israel/Palestina (alt ettersom).

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
[*]Kina forbanner usa for våpenhandel med taiwan
Vis hele sitatet...
Gammelt nytt. Dette har skjedd mange ganger før.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
[*]usa driver "krigen mot terror" (Er det ikke USA sin feil i utgangspunktet?)[/list]
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Krigen mot terror begynte offisielt da terrorister fløy sivile fly inn i bygg og drepte flere tusen. Var det USA's feil? Offisielt har de vel gått bort fra å kalle det krig mot terror.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Dette pluss mange flere indikatorer i media, mener jeg fører oss nærmere og nærmere en tredje verdenskrig..
Hva mener dere? Vil vi oppleve tredje verdenskrig i vår tid?
Vis hele sitatet...
Nei. De områdene du nevner er for svake militært, industrielt og politisk sett til å kunne dra igang en verdenskrig. Styrkeforholdet er så åpenbart at vesten med letthet vil oppnå en konvensjonell seier i krig, og de besitter ikke atomvåpen i en skala til å kunne skape noe som ligner dommedag.

Kina er unntaket men de er ikke interessert i krig på noen som helst måte. De er innstilt på å fortsette industrialiseringen sin, og en krig vil ødelegge alle markeder den industrien har. At de protesterer mot amerikansk våpensalg til Taiwan betyr overhodet ikke at vi nærmer oss krig.

Gå tilbake og les om den kalde krigen så kan du lese om en rekke ting som genuint brakte oss nærmere en tredje verdenskrig.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Og jeg kan se for meg, at usa er den første stormakten som slipper en sånn bombe i forbindelse med krig.
"In the interest of our god and great nation".
Vis hele sitatet...
Og det sier du uten å oppgi en eneste grunn?

Hvorfor har ikke USA slippet atomvåpen i kriger før (2. Verdenskrig unntatt)`. De har jo vært i plenty av kriger med slike våpen.
Sist endret av Kinseek; 5. februar 2010 kl. 08:20.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Når du er med i en forsvarsallianse så erklærer du for hele verden at angriper du kameraten min så angriper jeg deg. Hvis noen så angriper kameraten din, kriger du noen andres krig da?
Vis hele sitatet...
Forsvarsallianse er stikkordet her. Norge har ikke blitt "angrepet" sådan av noen land såvidt jeg vet.
Det var USA som gikk til krig mot de majoriteten landene de nå er i krig med.

Angrep utført av enkeltpersoner/enkeltgrupper er en annen sak.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hva menes med at midt-østen er "i en krig"? Jeg teller flere kriger i midt-østen. Afghanistan, Irak og Israel/Palestina (alt ettersom).
Vis hele sitatet...
Jeg mener det samme som om at når det ble snakken om "the war in europe" (under andre verdenskrig), når majoriteten av europa var i krig. Men ikke alle landene var i krig.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Gammelt nytt. Dette har skjedd mange ganger før.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men likevel et kjipt trekk av usa å gjøre "uvenn" av en av de største allierte maktene.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hva mener du? Krigen mot terror begynte offisielt da terrorister fløy sivile fly inn i bygg og drepte flere tusen. Var det USA's feil? Offisielt har de vel gått bort fra å kalle det krig mot terror.
Vis hele sitatet...
Guantanamo Bay og andre "terrorist"-fengsel der alminnelige folk mister mennesrettighetene sine.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nei. De områdene du nevner er for svake militært, industrielt og politisk sett til å kunne dra igang en verdenskrig. Styrkeforholdet er så åpenbart at vesten med letthet vil oppnå en konvensjonell seier i krig, og de besitter ikke atomvåpen i en skala til å kunne skape noe som ligner dommedag.

Kina er unntaket men de er ikke interessert i krig på noen som helst måte. De er innstilt på å fortsette industrialiseringen sin, og en krig vil ødelegge alle markeder den industrien har. At de protesterer mot amerikansk våpensalg til Taiwan betyr overhodet ikke at vi nærmer oss krig.

Gå tilbake og les om den kalde krigen så kan du lese om en rekke ting som genuint brakte oss nærmere en tredje verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Som sagt over, uansett, så er det ikke i kinas "beste interesse" (uten å vite nøyaktig om hva kina mener om saken).
Taiwan og Kina har ikke akkurat gode relasjoner, usa har en våpenhandel med kina fra før av, og nå har usa nettopp begynt å selge våpen til en potensiell fiende til kina.
Så jeg skjønner godt hvorfor dem reagerer.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Og det sier du uten å oppgi en eneste grunn?
Hvorfor har ikke USA slippet atomvåpen i kriger før (2. Verdenskrig unntatt)`. De har jo vært i plenty av kriger med slike våpen.
Vis hele sitatet...
USA var den første nasjonen, ever, til å ha atomvåpen.
De nølte ikke med å slippe dem over hiroshima og nagasaki.
kan minne om at dette var under andre verdenskrig og ikke en annen "liten" krig.
Den kalde krigen, var kjent for "atomvåpen opprustingskrigen" (unnskyld feilskriving), der spenninger mellom TO nasjoner med atomvåpen truet med eskalering opp mot hverandre.

Såvidt jeg vet, var det IKKE slik hverkan første eller andre verdenskrig begynte.

Så hvorfor skulle de ikke slippe atomvåpen under tredje verdenskrig ?
Amerikanere er kjent for å beskytte seg bak sin store nasjon, nasjonal sikkerhet, gud, og whatnot for å lovliggjøre aksjoner som sikrer dere frihet.


Jeg sier ikke at jeg har RETT i alt jeg skriver her. Jeg bare mener at spenningen som er blandt mange land nå, er urovekkende.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Forsvarsallianse er stikkordet her. Norge har ikke blitt "angrepet" sådan av noen land såvidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Det var USA som gikk til krig mot de majoriteten landene de nå er i krig med.
Taliban som styrte Afghanistan støttet terrorister. Disse terrroristene angrep et land vi er i allianse med - og denne alliansen gikk til krig.

Men for å gi deg et poeng: Irak. Ja en rekke land deltok på den USA-startede krigen. Men hvorfor er det en indikator på at vi går mot 3. Verdenskrig?

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Angrep utført av enkeltpersoner/enkeltgrupper er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Ikke når de blir støttet av stater.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Jeg mener det samme som om at når det ble snakken om "the war in europe" (under andre verdenskrig), når majoriteten av europa var i krig. Men ikke alle landene var i krig.
Vis hele sitatet...
Men majoriteten av midt-østen er jo ikke i krig... Og krigene er jo forskjellige fra hverandre (kontra 2. verdenskrig når det var en stor krig i Europa ledet av Tyskland)

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Godt mulig, men likevel et kjipt trekk av usa å gjøre "uvenn" av en av de største allierte maktene.
Vis hele sitatet...
Hm? Men Kina er ikke alliert med USA.

At det ikke var så lurt å selge våpen til Taiwan kan jeg være enig i. Men USA har langvarig presedens for å støtte Taiwan.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Guantanamo Bay og andre "terrorist"-fengsel der alminnelige folk mister mennesrettighetene sine.
Vis hele sitatet...
Guantanamo Bay var ikke et terroristfengsel før krigen mot terror startet i 2001, så det er ikke relevant som begrunnelse til at USA skulle være skyldig selv i at terrorister angriper dem - og det var det du hevdet.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Som sagt over, uansett, så er det ikke i kinas "beste interesse" (uten å vite nøyaktig om hva kina mener om saken).
Taiwan og Kina har ikke akkurat gode relasjoner, usa har en våpenhandel med kina fra før av, og nå har usa nettopp begynt å selge våpen til en potensiell fiende til kina.
Så jeg skjønner godt hvorfor dem reagerer.
Vis hele sitatet...
USA har ikke "begynt" å selge våpen til Taiwan - de har gjort det i mange tiår. USA er tilstede i Taiwan med massiv militærstøtte.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Så hvorfor skulle de ikke slippe atomvåpen under tredje verdenskrig ?
Vis hele sitatet...
Du sa at USA ville slippe atomvåpen først "i en krig". Du spesifiserte ikke tredje verdenskrig.

De ville slippe atomvåpen først om de var desperate. Slipper du atomvåpen når andre har atomvåpen risikerer du selv å bli knust. Derfor ville det være lurt å begrense seg så mye en kan...

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Jeg bare mener at spenningen som er blandt mange land nå, er urovekkende.
Vis hele sitatet...
Og denne spenningen har eksistert i stor grad før.

Igjen så gir du ingen kriterier for hvordan vi kan bestemme hva slags variabler teller for og hva som teller mot en tredje verdenskrig. Du bare løst tar opp ting som bekymrer deg. Jeg påpeker at de tingene har eksistert lenge, og i verre omfang, tidligere.
"Øko-Terrorist"
Makt ubalansen er for stor til at en tredje verdenskrig vil starte nå.

Du ville kanskje hatt 2-4 mindre nasjoner mot NATO og USA + Andre allierte.

Ingen med noe vett i topplokket ville gått inn i den krigen.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du bare løst tar opp ting som bekymrer deg.
Vis hele sitatet...
Nettopp!

Jeg sier ikke at det -skal bli verdenskrig-. Jeg nevner "jeg mener" "jeg tror" og "hva tror dere?" :P
Jeg har nå forstått hva du tror, og hva du tror at jeg tror.

Jeg mener fremdeles at jeg har grunn til bekymring, og tar jeg feil, så ære være! La det være at du har rett, og at jeg har en bunnløs bekymring.. Men det er fremdeles min bekymring, og på et forum som dette, så er det åpent for bekymringer og spørsmål av alle slag.

jeg vil fremdeles fortsette med denne tråden, og spekulere på om det fortsatt kan være en sjans for at vi vil oppleve en tredje verdenskrig, basert på hva som skjer i verdensbildet i dag. Til tross for at DU ikke har noen direkte indisier på at det kommer til å skje

Jeg liker utviklingen til Obama og hans administrasjon, men jeg misliker det Bush har gjort, og det obama må prøve å rydde opp i.
Jo flere land som går til krig, jo flere allianser vil støtte opp i krigene, og før eller senere vil det føre til en disputt mellom en allianse som fører til en større krig. etc. etc. etc.
Mulighetene er jo der, selv om det ikke er atomvåpenkappløp - eller selv om ikke Tyskland prøver å ta over verden.
Så lenge folk i verden har ulike meninger, vil det alltid kunne oppstå konflikter, således kriger. En tredje verdenskrig vil være høyst usannsynlig på dette tidspunktet, men at det kan skje i senere tid vil ikke være unaturlig. Om vi får oppleve det er en annen sak. Slik ståa er nå kan jeg ikke se noe grunnlag for en verdenskrig i nærmeste fremtid, de største stormaktene er på såppass stabil talefot at en utveksling av atomangrep høres veldig fremmed ut i mine øyne.

Ja, det finnes en del ustabile land, blandt annet i midtøsten og andre steder, men uten støtte fra stormaktene vil de aldri nå et større omfang enn et eventuelt atomanngrep. Skulle noe slikt skje, at eventuelle terrorister eller lignende krefter skulle fyre av gårde noe slikt mot et annet land, ville ytterst få land og organisasjoner følge med på et slikt anngrep, totalt ekskludert stormaktene, og det ville bite landet tilbake i ræva. En atombumbe kan bli sluppet (usannsynlig i beste fall), men jeg tror ikke det ville startet en tredje verdenskrig med mindre det er en stormakt som gjør det - noe jeg tørr påstå at ikke vil skje med det første.

For meg virker det litt som du nettopp har hatt en historietime om andre verdenskrig, og drømmer om mer action enn realiteten tillater.
Jeg tror ikke en tredje verdenskrig nødvendigvis må ha så mye å gjøre med de alliansene vi kjenner til i dag, for som flere sier her er det nærmest et pluralistisk verdenssamfunn som holder hverandre på plass. Jeg tror at tredje verdenskrig kommer til å handle om ressurser, for det er ingenting som trekker et land til krig på samme måte. Når det kommer til ressurser og territorium så finner man mange kuriositeter, blant annet torskekrigen som involverte Storbritannia og Island; http://no.wikipedia.org/wiki/Torskekrigen

Til syvende og sist vil alle land opprettholde sine egne interesser, og det blir naivt å tro at USA ville støttet Norge innen 24 timer under angrep; Dette kommer helt ann på hvor USA står i situasjonen, og hva de får ut av det. Dette gjelder absolutt alle andre land, og hvis det utløses en regionalkrig i verden, tror jeg vi kan forvente oss mange overraskelser hva gjelder allianser og støttespillere.
Enig med mye av det Kinseek sier her. Jeg tviler sterk på at vi vil oppleve en såkalt 3. verdenskrig i vår tid. Og i leng tid etter at vi er borte også. Konfliktene i verden slik den er nå er såpass spredd og har rot i så mye forskjellig. Det er ingen direkte stor fellesinteresser å slåss for eller mot slik situsajonen i verden er nå. (sett bort fra "krigen" mot terror som er en krig som blir ført av alliansenee NATO osv og ikke USA som land) Det er mange pågående kriger og mange av dem hører vi ikke en dritt om. "Krig" er jo også et ord som blir brukt hyppig og det er litt vanskelig å definere direkte. Konflikter kan man vel kanskje heller kalle det. Som minuteman er inne på tror jeg heller at en eventuell 3. verdenskrig kan komme en gang i fjern fremtid basert på ressurser og mangel av disse. Når "lagerne" begynner å gå tomme og "gjengen" fortsatt har mest kommer ting til å eskalere til det punkt hvor venn kan bli fiende og visa versa.
Afghanistan er forresten ikke en del av midtøsten. Midtøsten slutter ved Iran.
Det er stor uenighet om definisjonen på "midt-østen". Definisjoner oppstår ved bred enighet om betydningen av et ord, og midt-østen som begrep har mange forskjellige definisjoner i media og statsbruk hvor de fleste inkluderer Iran og noen inkluderer Afghanistan og Pakistan. Så å hevde rett ut at definisjonen ikke inkluderer Afghanistan blir ganske grunnløst.
Jeg skrev akkurat et laaangt innlegg med null innhold, slettet dritten da jeg skjønte at jeg satt og skrev svarene på mine egne spørsmål... God helg guttær
Do unto others as they have done unto you
But what in the hell is this world coming to?
Blow the universe into nothingness
Nuclear warfare shall lay us to rest

Fight fire with fire
Ending is near
Fight fire with fire
Bursting with fear
We all shall die

Time is like a fuse, short and burning fast
Armageddon is here, like said in the past

Fight fire with fire
Ending is near
Fight fire with fire
Bursting with fear
We all shall die

Soon to fill our lungs the hot winds of death
The gods are laughing, so take your last breath

Fight fire with fire
Bursting with fear
Fight fire with fire
The ending is near
Vis hele sitatet...
Denne ble skrevet i 1984, og den er fortsatt like sannsynlig. Utrolig.
Sist endret av Husemann; 5. februar 2010 kl. 23:28.
Sitat av creavator Vis innlegg
Jeg mener faren for 3 verdenskrig er mindre nå enn når Bush satt med makten for her en dag sa de på nyhetene at Irans president var villig til å diskutere om de skulle sende lav anriket uran ut av iran og få tilbake høy anriket uran isted for å anrike den selv. Som vil gjøre det vanskeligere for dem å lage atombomber og bombe halve kloden under mens de først holder på. For anriket uran kan de bruke i kjærnekraftverk for å produsere strøm og kraft til landet.

Så for meg viser dette at Obamas vennligere tone mot Iran faktisk får Iran til å bli vennligere tilbake. Utrolig hvor mye lengre du kommer med vennlighet enn makt når du skal diskutere med andre land. Så jeg er for en gangs skyld opptimist i denne sammenhengen.
Vis hele sitatet...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/7986785.stm

Dette begynner å bli ganske gammelt nytt, men selv synes jeg det virker som en strålende idé som ingen uten lumske hensikter kan takke nei til.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
verdenspolitikken utvikler seg stadig i en nedoverbakke - utvikler dette seg til 3 verdenskrig?
Vis hele sitatet...
Både første og andre verdenskrig ble utløst av land i Europa. For at vi skal oppleve enda en verdenskrig må det foreligge i vestens (NATOs) interesse og invadere andre land. Andre land kan selvsagt invadere NATO, men jeg ville sagt at NATO med alle sine PfP land er overlegne alle tenkelige angripere, med mulig unntak av Kina.

PfP er på ingen måte en allianse, men alikevel tror jeg det er i NATOs interesse og forsvare PfP land for å bevise for verden at NATOs mål er fred.

Så, hvem kan starte krig?

Nord Korea kan ikke starte krig, det er et relativt lite land som har utviklet små kortdistanse atomvåpen hva meg bekjent. (Kortdistanse er relativt, deres beste rakett kan nå 6 000 000meter)

Russland kommer neppe til å starte en krig, noe voldsomt aggressive er de ikke. Sist Russland gjorde noe aggressivt invaderte de Georgia, ikke veldig populært, men likevel ikke en forferdelig krig. Russland hadde vel også mange små våpenhviler slik at sivile kunne komme seg i sikkerhet. Ikke missforstå meg, jeg misslikte angrepet.
Russland har mindre enn halvparten av USA i milliliter styrke og tenk på hvordan hele NATO står samlet. Russland tror jeg har bare å tjene på et godt forhold til vesten.

Kina har en ekstrem millitær kapasitet og kunne sikkert ført en krig mot vesten og inneha muligheten til seier. Du skal aldri si aldri i krig. Kina kan starte en krig, og vi for håpe på at Kina bedrer forholdet sitt til vesten.

Muslimske land ser jeg ikke på som en større trussel enn terrorisme. En krig på full skala og terrorisme er to forskjellige ting.


Men egentlig er poenget mitt, for å kommentere på førsteposten. Politikken går faktisk ikke i rak nedoverbakke, sjeldent har forholdene vært så gode. Alt er bare mer globalt, og folk er sinte. Men krig? Neppe.

P.S: Jeg viser til www.globalfirepower.com i posten min. Jeg hadde aldri stolt på siden alene som kilde, men de hevder at dere kilde igjen er CIA. Noe som jeg satser på at stemmer. Deres tall ser meget korrekte ut.
Eg trur ikkje det kjem til å bli ein 3. verdenskrig. Men eg trur at overbefolkninga i verda kan føre til fleire konfliktar enn dei vi har i dag.
"Jeg vet ikke hvordan 3. verdenskrig blir, men 4. verdenskrig kommer til å kjempes med kjepper og stein."
Eller noe i den duren, holder meg til det sitatet jeg
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
"Jeg vet ikke hvordan 3. verdenskrig blir, men 4. verdenskrig kommer til å kjempes med kjepper og stein."
Eller noe i den duren, holder meg til det sitatet jeg
Vis hele sitatet...
Einstein etter Manhattenprosjektet.
Visste at det var Einstien, men husker ikke helt hvordan det lød, så jeg bare skrev det slik jeg husket det

Men det er ihvertfall samme teorien som jeg har ang. verdenskriger.
jeg mener at religion er grunn til all krig.
Sitat av dingo84 Vis innlegg
jeg mener at religion er grunn til all krig.
Vis hele sitatet...
Så du mener at religion var årsaken til at Andre verdenskrig brøt ut?
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Eg trur ikkje det kjem til å bli ein 3. verdenskrig. Men eg trur at overbefolkninga i verda kan føre til fleire konfliktar enn dei vi har i dag.
Vis hele sitatet...
Enig. Derfor trenger vi å bekjempe fattigdom så snart som mulig for å redusere befolkningsveksten
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Så du mener at religion var årsaken til at Andre verdenskrig brøt ut?
Vis hele sitatet...
Hehe, artig at du spør.

Hørt om jødeutryddelsen?
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Så du mener at religion var årsaken til at Andre verdenskrig brøt ut?
Vis hele sitatet...
1. verdenskrig og?
Sitat av bronze Vis innlegg
Hehe, artig at du spør.

Hørt om jødeutryddelsen?
Vis hele sitatet...
Det var da ikke på grunn av deres tro de ble forfulgt og drept. Nå er ikke jeg noen WW2 ekspert, men i Adolf Hitlers øyne, var de av feil rase. Ikke på grunn av religionen til hverken Hitler eller jødene.
En konflikt jeg følger nøye med på er grensa mellom India og Pakistan.

Begge landene har kapable militære styker og begge landene har atomvåpen, derav uttrykket MAD (Mutal assured destruction) mener jeg det sto for.

Men atm så er det rolig mellom de to landene, sist opptrapping var jo da Mumbai ble angrepet av "Pakistanske" terrorister.

Men derimot en virkelig full skala verdenskrig, det tror jeg vi skal lete LENGE etter. Man ender opp kort og godt med å ødelegge alt.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det var da ikke på grunn av deres tro de ble forfulgt og drept. Nå er ikke jeg noen WW2 ekspert, men i Adolf Hitlers øyne, var de av feil rase. Ikke på grunn av religionen til hverken Hitler eller jødene.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok så absolutt at det finnes sammenhenger mellom religion og WW2, fant i alle fall en del litteratur om det på internett, men har ikke nok innsikt til å utbrodere dette nå. Kan dog komme med et spørsmål: Stammer ikke antisemittisme fra tidligere "gnissninger" med andre religioner (det begynte vel med at jødene hang Jesus på korset)?

Men nå er jeg vell off-topic.

For å si noe on-topic så tror jeg ikke vi er i nærheten av noen verdenskrig slik verdensbildet er i dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du ser på årsaker for WWII så trur eg WWI og franske tropper i Rhindalen er langt meir nærliggande for at Hitler kom til makta enn religion. Tyskland var utarma og lutfattig etter WWI, og sleit med ekstrem inflasjon, samtidig som Entente-maktene henta ut krigsskadebot i Tyskland, og holdt industrien nede for å unngå rustning igjen.

Det førte nok til at mange tyskarar var bitre over tapet av WWI, og virkningene, og Entente-maktene si behandling av Tyskland.
Sitat av bronze Vis innlegg
Stammer ikke antisemittisme fra tidligere "gnissninger" med andre religioner (det begynte vel med at jødene hang Jesus på korset)?
Vis hele sitatet...
Det spørs hvordan du ser på det, hengingen av Jesus har nok blitt brukt som et flittig argument for å forfølge jøder oppigjennom tiden, men det tok de kristne nærmere tusen år for å finne ut at de faktisk skulle begynne å ta igjen på stor skala, så kanskje var det andre årsaker som førte til antisemittismen? Kjepphøyheten som spredte seg blant de kristne etter korstogene? Misunnelsen overfor jødene som ofte var suksessfulle yrkesmessig, lånene som jødene så pågående ga ut med rente (rente i middelalderen = upopulært)? Og kan hende den evigvarende faktoren for fremmedhat: de var rett og slett ikke som alle andre. De var derfor alltid nærmeste syndebukk når noe fatalt skjedde, som for eksempel sykdommer (svartedauen), dårlige år i jordbruket, naturkatastrofer, for mye kulde, for mye sol, etc.?

Antisemittismen slik Hitler preket den er langt yngre enn denne formen for antisemittisme, som VinumSabbathi skriver, og bunner i ideen om raseforskjeller, i motsetning til middelalderens sosiale argumenter (jødene hørte rett og slett ikke hjemme i de Europeiske landene [ringer det en bjelle angående dagens situasjon i Europa, angående en annen kultur fra midtøsten?]), skal vi finne noe religiøst argument for antisemittisme, så må man finne dette i bibelen, lykke til med det.
Sist endret av gulunderstrek; 6. februar 2010 kl. 10:42.
Viss alle bare hadde spist seg en bit syre kommer aldri dette til å skje, enklere er det ikke!
2. Verdenskrig var ikke en religionskrig. Det var en krig startet av ekstreme nasjonalister som ønsket revansj fra forrige verdenskrig, knuse en uønsket ideologi (kommunismen) og generelt styrke sin egen nasjon, rase og kultur. En jøde kunne være så sekulær eller ateistisk han ville - men han ble fortsatt gasset i hel. Ergo er det søkt å kalle det en religionskrig.

En av funksjonene til religion er felleskap. Når en gruppe mennesker velger en annen religion enn majoriteten så ligger det i dette en slags fornærmelse av valget som majoriteten har tatt. Jødene var en minoritet som valgte å ikke la seg kristne, ergo å ikke passe helt inn i resten av samfunnet. Jødene hadde også en rekke i og for seg kulturelle fortrinn som gjorde dem vellykkede. Alle jøder skulle på egenhånd lese toraen, noe som bidro til bedre leseferdigheter enn kristne (som under den katolske kirke helst ikke skulle lese noe som helst, det endret seg med protestantismen dog). De hadde også bedre hygiene som følge av religiøse påbud, som betød at de ble mindre smittet av sykdommer men fikk til gjengjeld skylden ("se! se! jødene er ikke syke som alle oss andre! de planla det sikkert!"). Så kunne jo jødene også ta rente og være mer effektive handelsmenn.
Jeg trur tredje verdenskrig vil bli ha vann og oljeressurser inn i bildet.
En dag kommer den dagen hvor det blir for lite olje, eller vann. Da starter tredje verdenskrig.
Tror selv at en krig mot Iran hvor kanskje noen andre muslimske land blander seg inn er det mest sannsynlige. Hvis ikke folket der klarer å få til et ordentlig opprør. Vi har jo sett noen foranledninger til dette, men de blir jo slått meget hardt ned på.

Ang de 3 store, tviler jeg på at noen av dem tør å angripe de andre. Skulle det bryte ut en atomkrig mellom disse, tviler jeg på at det blir så mange igjen til å se resultatet.

Eneste jeg muligheten for en liten atomkrig som jeg kan se er mot Nord Korea, noe jeg tviler på at USA vil gjøre uten massiv støtte iform av teppebombing av landet. Det spørs jo også hvor lenge Sør Korea er villige til å gå og risikere en atombombe i huet hver dag.
Når olja er slutt kommer Norge til å bli søkkrike på gass! (I følge personer høyt oppe i StatoilHydro)
Dette kan muligens føre til en trussel mot Norge ettersom vi er verdensledende på petroleumsteknologi, også subsea.

Men hvem hvem hadde baller nok til å ta dette fra Norge?
Flere mektige land er avhengige av vår oljeindustri. Deriblant England.

Derfor tror jeg de eneste som kunne vært kapable til dette måtte vært Russerne.

Det spekuleres voldsomt fra min side nå!
Sitat av bronze Vis innlegg
Jeg tror nok så absolutt at det finnes sammenhenger mellom religion og WW2, fant i alle fall en del litteratur om det på internett, men har ikke nok innsikt til å utbrodere dette nå. Kan dog komme med et spørsmål: Stammer ikke antisemittisme fra tidligere "gnissninger" med andre religioner (det begynte vel med at jødene hang Jesus på korset)?

Men nå er jeg vell off-topic.

For å si noe on-topic så tror jeg ikke vi er i nærheten av noen verdenskrig slik verdensbildet er i dag.
Vis hele sitatet...
Nå spekuleres det jo faktisk i en annen vridning av grunnene til WWII, Adolf Hitler hadde angivelig mange av symptomene som tydet på at han hadde hatt syfilis over lengre tid, noe som ofte resulterer i stormannsgalskap. Syfilis hadde han visstnok fått fra en jødisk hore i Berlin, som var en av grunnene til jødehatet hans. Selvfølgelig, det som startet krigen var det tyske folk som ble undertrykt noe så til de grader, noe som førte til stor misnøye i Tyskland. Med Hitlers talegaver og innsikt i det tyske dagliglivet, var det lett for ham å overtale og vinne over folket.

En av de merkeligste sakene i forbindelse med WWII, slik jeg ser det, var at Adolf Hitler selv var så langt fra den ariske rase som det var mulig å komme. Han var kort, brunøyd og brunhåret, og ikke spesielt atletisk. Har også hørt at en av hans besteforeldre var av jødisk opphav, men det er godt mulig jeg tar feil
en dansk psykolog spådde nylig 3 verdenskrig med muslimer og sånn selvsagt..

finner det ikke nå,er vell på en eller annen avis..sikkert fått det sletta,du ser spor etter det hvis du søker hvertfall

dansk psykolog spår 3.verdenskrig
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Viss alle bare hadde spist seg en bit syre kommer aldri dette til å skje, enklere er det ikke!
Vis hele sitatet...
Skjønner at det er en spøk, men hvis alle tok seg en bit syre så ville ingenting i verden utvikla seg
Jeg tror 3. verdenskrig starter når global oppvarming slår inn for fullt. Siden det har vist seg at USA ikke er særlig 'konfliktsky' tror jeg de kommer til og være de første til å invadere andre land på jakt etter ressurser for og forbedre sin egen situasjon.
Sist endret av appel; 6. februar 2010 kl. 15:10.
Sitat av appel Vis innlegg
Jeg tror 3. verdenskrig starter når global oppvarming slår inn for fullt. Siden det har vist seg at USA ikke er særlig 'konfliktsky' tror jeg de kommer til og være de første til å invadere andre land på jakt etter ressurser for og forbedre sin egen situasjon.
Vis hele sitatet...
Er ikke det en film..?
Sitat av Cannaman Vis innlegg
en dansk psykolog spådde nylig 3 verdenskrig med muslimer og sånn selvsagt..

finner det ikke nå,er vell på en eller annen avis..sikkert fått det sletta,du ser spor etter det hvis du søker hvertfall

dansk psykolog spår 3.verdenskrig
Vis hele sitatet...

øhhh? En Dansk psykolog spår 3.Verdenskrig med muslimer?

Blir jo samma som å si: "Militærtaktikker spår psykisk lidelse blant kristne"
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av appel Vis innlegg
Jeg tror 3. verdenskrig starter når global oppvarming slår inn for fullt. Siden det har vist seg at USA ikke er særlig 'konfliktsky' tror jeg de kommer til og være de første til å invadere andre land på jakt etter ressurser for og forbedre sin egen situasjon.
Vis hele sitatet...
Hvis vi ser bytter ut global oppvarming og erstatter det med "når det blir fritt for olje" kan jeg tro på deg.

"In the interest of our nation"
Når vi virkelig begynner og bli fri for olje så tviler jeg på at det er nok til og risikere verdenskrig for. Det er jo allerede prognoser for når oljen skal ta slutt, og det er vel ikke så fryktelig mange år til. Hadde noen villet starte krig over olje tror jeg vi ville sett tegn på dette allerede.
Jeg vet ikke hvilke våpen 3. verdenskrig vil bli utkjempet med, men 4. verdenskrig vil bli utkjempet med kjepper og steiner.
- Realist1, feb. 2010
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg vet ikke hvilke våpen 3. verdenskrig vil bli utkjempet med, men 4. verdenskrig vil bli utkjempet med kjepper og steiner.
- Realist1, feb. 2010
Vis hele sitatet...
Albert Einstein?
"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein.

Dette var kun for og bekrefte hva du sa, x3m187.