Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  136 10365
Sitat av tafsern Vis innlegg
Fordi du kan dø av det?

Ellers blir de ikke direkte mobbet mer enn andre. Rødt hår, fregner, briller, ikke noe hår, for tykke mennesker, for tynne mennesker, for dumme mennesker, for smarte mennesker...osv osv, alle blir jo sikkert mobbet av noen. Saken er at "mobbing" skjer med alle typer mennesker, av ulike mennesker.
Vis hele sitatet...

Mobbing skjer med alle typer mennesker? Dette er riktig.

Overvektighet er den største mobbegruppen her i landet. Jeg kan ikke vise til statistikker, men det kan en hver som har gått på skole konkludere med.

Og for dere som sier at disse "feite" folka bare kan la være å spise så mye junk? Ta deg i nakken og tenk deg rundt i hodet etter noe mere saklig.


Dvergen
Sitat av tafsern Vis innlegg
Vel, noen er født med en kropp og gener som tilsier at de skal være storvokste, og andre ikke. De som ikke er det, kan fult mulig bli tykke, men på en litt annen måte. Uansett, genene har noe å si for enkelte, andre ikke. Det er slik vi mennesker er. Det fantes tykke mennesker før i tiden også Det er ikke noe som skjedde brått en dag fordi en eller annen fant opp hamburger.
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig, det kalles en endomorph!
Det er uansett ikke sexylubben/litt rundt i kantene vi diskuterer her vell?
Her er det jo snakk om OVERVEKT.

La oss ta USA som eksempel, tror du at 70-80% av de siden 70-tallet plutselig fikk et gene-problem, som gjør de tjukke?

I think not.

Problemet er prosessert mat med tilsatt fruktose, og uvitenhet om hva dagens ferdigmat faktisk inneholder!
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Overvektighet er den største mobbegruppen her i landet. Jeg kan ikke vise til statistikker, men det kan en hver som har gått på skole konkludere med.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg har gått på skole, men det var ikke nødvendigvis overvekt det gikk mest i når det gjaldt mobbing og erting. Så akkurat med sikkerhet hvilken gruppe som blir mobbet mest i dette landet tror jeg ikke noen av oss kan si på sparket uten konkrete kilder å henvise til

Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Ja selvfølgelig, det kalles en endomorph!
Det er uansett ikke sexylubben/litt rundt i kantene vi diskuterer her vell?
Her er det jo snakk om OVERVEKT.

La oss ta USA som eksempel, tror du at 70-80% av de siden 70-tallet plutselig fikk et gene-problem, som gjør de tjukke?
Vis hele sitatet...
70 - 80%? Har du vært i USA overhodet? Du fremstiller akkurat nå nesten hele USA som overvektige.

I Øst-Europa, England, Tyskland og USA lider 20-25 prosent av befolkningen av fedme med KMI over 30.
Vis hele sitatet...
http://www.pondusklinikken.com/facts.html
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Ja selvfølgelig, det kalles en endomorph!
Det er uansett ikke sexylubben/litt rundt i kantene vi diskuterer her vell?
Her er det jo snakk om OVERVEKT.

La oss ta USA som eksempel, tror du at 70-80% av de siden 70-tallet plutselig fikk et gene-problem, som gjør de tjukke?

I think not.

Problemet er prosessert mat med tilsatt fruktose, og uvitenhet om hva dagens ferdigmat faktisk inneholder!
Vis hele sitatet...
Det der er jeg så JÆVLIG lei av, at folk går rundt og fremstiller USA som et land fullt av fotballer! Tenk deg det, at det bor over 250 millioner mennesker i usa, og at hvis det 80 % av de skulle vært overvektige hadde vi hatt et land hvor 8 av 10 hadde hatt BMI på over 25. Tenk deg det, føler du det som realistisk i det hele tatt? Det eneste det der tyder på er at du baserer USA på diverse tegneserier, og at du overhodet ikke vet noe annet enn det om landet. Neste gang du slenger ut påstander om en fullstendig nasjon - TENK DEG OM!!!

Jackass.....
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Gunnaren Vis innlegg
Det der er jeg så JÆVLIG lei av, at folk går rundt og fremstiller USA som et land fullt av fotballer! Tenk deg det, at det bor over 250 millioner mennesker i usa, og at hvis det 80 % av de skulle vært overvektige hadde vi hatt et land hvor 8 av 10 hadde hatt BMI på over 25. Tenk deg det, føler du det som realistisk i det hele tatt? Det eneste det der tyder på er at du baserer USA på diverse tegneserier, og at du overhodet ikke vet noe annet enn det om landet. Neste gang du slenger ut påstander om en fullstendig nasjon - TENK DEG OM!!!

Jackass.....
Vis hele sitatet...
Han sa 70-80%, altså fem prosent mer enn Folkehelseinstituttet. Er det noe å bli så sint for?

Basert på tall fra hele perioden 1999-2002 har 65 prosent av voksne overvekt eller fedme, fordelt på 30 prosent med overvekt, 30 prosent med fedme og fem prosent med ekstrem fedme (KMI 40 og høyere).
Vis hele sitatet...
Thanks luni

Jeg er ingen "jackass", poenget mitt var at siden 70-tallet har veldig mange blitt overvektige, og det skyldes ikke gener.
Sist endret av Torepia; 14. januar 2010 kl. 10:36.
Kom akkurat hjem fra statene selv, og kan etter det jeg har observert selv etter alle turene mine ned dit, si at de ikke er så overvektige som mange skal ha det til. Nå har de også alle plutselig blitt ernærings-eksperter, og nekter å spise noe som inneholder kalorier. Jada, selv USA har blitt bitt av "sunnhetsviruset".

Trenden i en mindre by jeg var innom var for tiden "Norwegian food". AKA: Sjømat.

Burde vel også nevne at de som faktisk ER overvektige der nede virkelig er STORE.
Sitat av Defqon Vis innlegg
At feite mennesker blir mobbet bryr jeg meg egentlig ingenting om, det er deres egen feil at de er feite og hvis de ikke liker de ekle blikkene og den ekle svettelukta så burde de komme seg på et treningsstudio. Å være feit er temmelig egoistisk, det er ikke særlig deilig å se en person som er såpass svær at magen hans henger langt ned over lårene.

Hvorfor de blir mobbet? Jeg vil tro mye av skylda er alle filmene som viser feite folk som blir mobbet. Moralen i filmene er jo stort sett alltid "mobbing er dårlig", men når en liten unge ser det så får de kanskje også inn "feite folk er dårlige". Jeg mener at mobbing er feil, men jeg mener også at det er feil å være feit er dårlig, særlig når man kan gjøre noe for å forandre det.
Vis hele sitatet...
Siden det er vanskelig å oppfatte ironi på internett så spør jeg deg like godt.
Var det ironi eller seriøst?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Defqon Vis innlegg
At feite mennesker blir mobbet bryr jeg meg egentlig ingenting om, det er deres egen feil at de er feite og hvis de ikke liker de ekle blikkene og den ekle svettelukta så burde de komme seg på et treningsstudio. Å være feit er temmelig egoistisk, det er ikke særlig deilig å se en person som er såpass svær at magen hans henger langt ned over lårene.

Hvorfor de blir mobbet? Jeg vil tro mye av skylda er alle filmene som viser feite folk som blir mobbet. Moralen i filmene er jo stort sett alltid "mobbing er dårlig", men når en liten unge ser det så får de kanskje også inn "feite folk er dårlige". Jeg mener at mobbing er feil, men jeg mener også at det er feil å være feit er dårlig, særlig når man kan gjøre noe for å forandre det.
Vis hele sitatet...
Overvekt, særlig ekstrem fedme, er i veldig mange tilfeller forårsaket av mer enn bare latskap, og jeg personlig skiller ikke mellom spiseforstyrrelser som anorexia og bulimi, og overspising.

Klart man kan gjøre noe med overvekt, på samme måte som man kan gjøre noe med anorexia, bulimi, alkoholisme og annen substansavhengighet, men i mange tilfeller krever det at personen får hjelp i en eller annen form, og hvis ikke hjelp er nødvendig, så er i alle fall kunnskap om kosthold og ernæring essensielt.

Mobbing er, tro det eller ei, absolutt ikke på noen som helst måte til hjelp for noen. Mobbing er ikke velmente oppfordringer eller råd om kosthold og ernæring. Mobbing handler om å identifisere dårlige egenskaper en person har, og bruke disse mot personen slik at han eller hun i størst mulig grad føler seg som en udugelig dritt som ikke har noen som helst grunn til å puste den samme luften som mobberen. Dette hjelper ikke noen.

Trening hjelper forresten veldig lite mot overvekt. Så lenge kostholdet er feil, og spisevanene er dårlige, så kan man trene så mye man vil og enda gå opp i vekt.
Sist endret av Tias; 14. januar 2010 kl. 13:07.
Jeg ønsker å snu litt på flisa. Jeg har, så lenge jeg kan huske, blitt oppdratt til å ikke mobbe de overvektige, ikke gi dem rare blikk, og ikke minst være ekstra vennlige mot dem, de kan umulig ha det greit, antar foreldrene mine.

Jeg føler det alltid har vært tabu å snakke til overvektige personer om deres ekstra kilo med fett, og at det må ifølge andre være en byrde i seg selv å ha den kroppen de har. Men når det kommer til de som er tynne, er det helt greit å si "herregud, så tynn du er, du må spise". Jeg har ei relativt nær venninne som er ganske slank. Hun trener mye, men spiser mye, og hiver i seg mye fettholdig mat. Allikevel er hun slank som ei flis, og man skal ikke lete lenge i Facebook-galleriet før kommentarer som "anorexiaarmer" og "herregud så slank du er". Ettersom jeg kjenner henne godt, vet jeg hun ikke har spiseforstyrrelser, og jeg vet hun hater å få sånne kommentarer.

Hvorfor er det mer legitimt å slenge dritt til de som er slanke?
Det er ikke legitimt!

Forskjellen er stortsett at jenter ønsker å være tynne, og derfor blir de sjalu og må slenge slike kommentarer, men dette gjelder ikke for alle seff =)

PS:

Sexylubben > Skinny
kjedelig streiting
Sitat av Tias Vis innlegg
Ja, det er få ting i verden som er like effektive for å lære en overvektig person riktig kosthold og mosjon som å kalle han en feit jævel.
Vis hele sitatet...
Spesielt i skolegården er det jo ofte "tøffingene" som røyker å driver med litt av hvert som mobber. Lurer på om det er fordi dem er så opptatt av helsa.
Men det handler ikke bare om misunnelige jenter på hennes alder, selv om disse definitivt er av et signifikant flertall. Alt fra familiemedlemmer hos meg til sjalu jenter kan slenge med sånne kommentarer. Hun er ikke et beinvrak, akkurat. Tynne armer, flat mage, bakende som jentene i Kanye West/Puff Daddy sine videoer og C-cup.
Det overgår "sexylubben" en lang gang, spør du meg.
Er dette mobbing? Noen som har noen meninger om dette? Tenkte det var relevant til den pågående diskusjonen i denne tråden her..
Sitat av paranoy Vis innlegg
Er dette mobbing? Noen som har noen meninger om dette? Tenkte det var relevant til den pågående diskusjonen i denne tråden her..
Vis hele sitatet...
Diskriminering, ikke mobbing.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av paranoy Vis innlegg
Er dette mobbing? Noen som har noen meninger om dette? Tenkte det var relevant til den pågående diskusjonen i denne tråden her..
Vis hele sitatet...
Jeg syns helt klart det er mobbing, om enn indirekte fremfor direkte. En BMI på 30 kan jo selv store bodybuildere sprenge, og de er, om enn svært muskuløse, ikke nødvendigvis i noe faresone hva overvekt angår (selv om overdreven trening kan føre til en del negativt det også). Syns ikke det er greit å ekskludere mennesker basert på BMI.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Siden det er vanskelig å oppfatte ironi på internett så spør jeg deg like godt.
Var det ironi eller seriøst?
Vis hele sitatet...
Det var seriøst.

Sitat av Tias Vis innlegg
Trening hjelper forresten veldig lite mot overvekt. Så lenge kostholdet er feil, og spisevanene er dårlige, så kan man trene så mye man vil og enda gå opp i vekt.
Vis hele sitatet...
Såklart kan man slanke seg selv om man er overvektig, og når jeg sier trene så mener jeg såklart å legge om kostholdet og spisevanene sine (da man som oftest må legge om spisevaner og kosthold for å få effekt av trening). Hvis feite folk virkelig velger mobbing fremfor å spise mye og å sitte på ræva så er det deres egen feil at de er feite. Det var de som begynte å spise så mye.

Såklart er det noen som er født feite, men de kan enda slanke seg. Det finnes tusenvis av eksempler på folk som har vært så feite at det burde vært umulig for de å bli tynne, men de har klart det, derfor burde alle som har motivasjonen klare det.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Er dette mobbing? Noen som har noen meninger om dette? Tenkte det var relevant til den pågående diskusjonen i denne tråden her..
Vis hele sitatet...
Dette er genialt, det skulle vært noe lignende i Norge.

Universitet gir de faktisk muligheten til å lære seg hvordan de kan få slanket seg, jeg mener at dette er hjertevarmt og bra gjort av universitetet.
Gi barna et bilde av at det er teit å mobbe og at dem bare skal overse en mobber helt og holdent og hjelp dem å praktisere det så vil mobbing nok lette av om ikke slutte helt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Defqon Vis innlegg

Dette er genialt, det skulle vært noe lignende i Norge.

Universitet gir de faktisk muligheten til å lære seg hvordan de kan få slanket seg, jeg mener at dette er hjertevarmt og bra gjort av universitetet.
Vis hele sitatet...
Dreier sunnhet seg kun om å være tynn? Hvorfor skal ikke alle lære om kost og ernæring hvis det først skal gis et slikt kurs? Det burde være allmennkunnskap at det fint er mulig å være veldig usunn og slank.
Desverre går mye av debatten på estetiske problemer. Som luni sier, så er det mulig å være usunn og slank. Skinnyfat som det heter på fagspråket. Personer som er skinnyfat er enda verre enn de som er overvektige i mine øyne, og bør derfor mobbes til å bli sunne, sammen med de overvektige.

Jeg syns alle bør strekke seg etter å være sunn og ha en normal kropp. Tynn er ikke normal.
Hvorfor skal alle være sunne? Ikke alle ønsker å bruke store deler av fritiden sin på å trene masse, og mange liker faktisk å kose seg med mat istedenfor å konstant telle kalorier og passe på å få i seg nok fiber. Det burde da være ganske greit at et menneske selv kan velge hva det vil putte i seg. Hvorfor skal staten eller andre autoriteter bestemme hvor sunne enkelteindivider skal være? Så lenge alle har tilgang på info om kosthold og ernæring kan man vel selv bestemme hva man vil gjøre med det?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Dette blir ikke urettferdig i det hele tatt. Da kjøper jo folk ting med mindre sukker og da blir norge sunnere.
Vis hele sitatet...
Hadde flertallet vært overvektige så ja, men det blir feil å "straffe" flertallet på denne måten når det er et mindretall av overvektige. Jeg liker å kjøpe noe søtt som jeg kan kose meg med i helgen. Hvorfor skal jeg betale mer for det, fordi andre folk ikke klarer å holde seg unna?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Nordbyjoa Vis innlegg
Hadde flertallet vært overvektige så ja, men det blir feil å "straffe" flertallet på denne måten når det er et mindretall av overvektige. Jeg liker å kjøpe noe søtt som jeg kan kose meg med i helgen. Hvorfor skal jeg betale mer for det, fordi andre folk ikke klarer å holde seg unna?
Vis hele sitatet...
Fordi vi kan ikke ha avgiften for de som er feite?

Altså, poenget var at hele Norge skal være sunnere, ikke sant?

Så vis vi hadde hatt avgifter på sukker så hadde de som lagde produkter med sukker prøvd å finne nye måter å lage produktene sine på så de ble lite sukker. Altså så hadde det blitt en "krig" mellom produsentene men mål om å få minst sukker i produktene. Forbrukeren vil som oftest kjøpe den billigeste varen vis du skjønner.
Sitat av luni Vis innlegg
Dreier sunnhet seg kun om å være tynn? Hvorfor skal ikke alle lære om kost og ernæring hvis det først skal gis et slikt kurs? Det burde være allmennkunnskap at det fint er mulig å være veldig usunn og slank.
Vis hele sitatet...
Såklart ikke, men fedme er veldig ofte et stort tegn på overvekt.

Selv så var jeg såkalt "skinnyfat" før, ikke et snev av fett på kroppen, men spiste usunt som faen. Hva gjorde jeg med det? Jeg la om kostholdet helt, og begynte å trene 4 ganger i uka. Når jeg klarte det, selv om jeg egentlig ikke engang hadde noen grunn til å gjøre det, så burde feite folk klare det.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Fordi vi kan ikke ha avgiften for de som er feite?

Altså, poenget var at hele Norge skal være sunnere, ikke sant?

Så vis vi hadde hatt avgifter på sukker så hadde de som lagde produkter med sukker prøvd å finne nye måter å lage produktene sine på så de ble lite sukker. Altså så hadde det blitt en "krig" mellom produsentene men mål om å få minst sukker i produktene. Forbrukeren vil som oftest kjøpe den billigeste varen vis du skjønner.
Vis hele sitatet...
Ellers hadde alle begynt å bruke aspartam og andre søtningsmidler som ikke er bra...
Dette er offtopic, men la gå:

Har du noen kilder på at aspartam er farlig / dårlig for kroppen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy
Sist endret av Ozma; 14. januar 2010 kl. 21:34.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Dette er offtopic, men la gå:

Har du noen kilder på at aspartam er farlig / dårlig for kroppen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy
Vis hele sitatet...
Det står jo på den artikkelen der at aspartam omgjøres til metanol i kroppen, det er mange kilder som sier at aspartam er både farlig og dødelig i store doser.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Ozma Vis innlegg
Dette er offtopic, men la gå:

Har du noen kilder på at aspartam er farlig / dårlig for kroppen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy
Vis hele sitatet...
Ut ifra det jeg vet er det ingen ordentlige bevis for dette i likhet med mobilbruk/stråling osv..

Har bare en beskyttende mor som banker inn i hodet mitt at alt kunstig er ugunstig.
jeg syntes vi skal gene manipulere alle menesker til og ha et og samme utsene alle sammen. Så slipper vi at noen har noen egenskaper vi kansje ikke har. og så ingen blir overvektige eller undervektige. synes også vi skal hjernevaske alle sån at ingen tenker på noen annen måt en oss selv. da er jeg sikker på at vi kommer til og leve i en perfekt verden...
Sist endret av elirdir; 14. januar 2010 kl. 23:24.
om det er svaret på hvorfor noen blir mobbet tror jeg man er nødt til å fokusere på den andre parten og ikke ofrene:
når det kommer til dette med overvektige så er jo det en visuel fremstilling av hvordan en tar vare på kroppen, og nå i dette samfunnet har tendensen seg slik at det gjerne er de som er svakere stilt økonomisk sett som har lettest for å bli overvektige (billig fastfood og dårlige alternativer til billig og sunn mat), det var jo omvendt et par århundrer tilbake, for da var det de rike som hadde råd til masse mat.
Også er det jo de som sier de blir mobbet etter at de har fått en eller to bemerkninger om seg selv, for folk skjønner ikke at mobbing er nødt til å gå over tid, skjer det en eller to ganger og du skriker mobber så føler jeg du kun er ute etter oppmerksomhet eller overtaket (andre kan jo selvsagt mene noe annet)

Å skylde dette på media tror jeg ikke du kommer så langt med, for hva er det media gir oss? jo det vi vil ha! de gir oss de pene, flotte og elegante personene som er visuelt behagelige å se på, har du lyst til å bli kvitt mobbing så ser du deg nødt til å endre menneskets hjerne.
At overvektige blir mobbet tror jeg skyldes størst usikkerheten en overvektig person kan ha. Ikke alle overvektige blir mobbet...

En annen ting kan være at alle skal snakke om det. Det diskuteres som faen her.
Hadde en lang offtopic diskusjon om overvekt og fedme i timen i dag.
Det diskuteres overalt. "blir vi fetere og fetere?", "Overvekt mobbing ditt og datt".
... http://freak.no/forum/showthread.php?t=147900

Også media har sikkert litt skylden.
Sitat av Defqon Vis innlegg
At feite mennesker blir mobbet bryr jeg meg egentlig ingenting om, det er deres egen feil at de er feite og hvis de ikke liker de ekle blikkene og den ekle svettelukta så burde de komme seg på et treningsstudio. Å være feit er temmelig egoistisk, det er ikke særlig deilig å se en person som er såpass svær at magen hans henger langt ned over lårene.

Hvorfor de blir mobbet? Jeg vil tro mye av skylda er alle filmene som viser feite folk som blir mobbet. Moralen i filmene er jo stort sett alltid "mobbing er dårlig", men når en liten unge ser det så får de kanskje også inn "feite folk er dårlige". Jeg mener at mobbing er feil, men jeg mener også at det er feil å være feit er dårlig, særlig når man kan gjøre noe for å forandre det.
Vis hele sitatet...
Nå tror ikke jeg at film har veldig mye av skylda, vil heller tro det har med å gjøre at vi har korttenkte idioter som deg her i samfunnet.

Hvorfor er det egoistisk å være overvektig?
Hvis vi skal innføre total hets mot ting vi ikke liker så syntes jeg det skal være egoistisk å åpne kjeften på et offentlig forum uten å bruke huet først.

Hvis du mener at overvektige folk skal slanke seg fordi det er ekkelt å se på så kan du bare la være å gå ut døra. På byen ville jeg mye heller møtt en overvektig person med noen ekstra kil enn en forhåndsdømmende idiot som deg.
@ Defqon

Du kan ikke sammenligne en elefant som skal hoppe, med en spretten loppe! Du kan ikke seriøst påstå at siden du som skinnyfat kan dra 4 økter i uka, så må i alle fall den overvektige klare det samme? Du scorer - men i eget mål! Det blir bare feil ..

Det er mye tyngre for en overvektig å dra de samme 4 øktene i uka enn en som veier lett fluevekt! Flua har ikke dødvekten den skal drasse på, eller slanke bort, men muskler den skal bygge. Det er alltid enklere å gå opp i vekt enn ned i vekt - i tillegg til at en skal opprettholde treningen, kosten og ernæringen, spisevaner og diett, i lang tid fremover!

Noen blir kanskje nødt til å innfinne seg med jevnlig fysisk aktivitet og streng diett for resten av livet hvis de skal holde idealvekta ved like. Flua trenger bare å stoppe å trene så ordner forbrenninga resten..
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Hei, satt nå å "bladde" meg nedover på VGnett der hele siden er stappa full med "slank deg, ellers dør du" annonser og reklamer. Jeg tenkte nå på hvorfor det liksom er så nedvergene å være overvektig?

Når jeg først var på tanken, så tenkte jeg også på hvem som har "lært" oss dette.

Selv mener jeg det er våre foreldre. Vis ikke mamma hadde drevet og snakket om hvor stor hun var rundt låra, og at vi måtte ut å trimme etter jul osv. så tror jeg ikke de fleste barn hadde begynt å mobbe.

Hva er folkets meninger? Har foreldrene som ber barna sine slutte å mobbe bare seg selv å takke?


Fryktlig fint om mod kunne rettet om det ekstreme stygge feilen i topicen. Grunne*Grunnen
Vis hele sitatet...
Her selv vært av den overnevnte gruppen, og ja det er dårlig gjort å mobbe noen med et vekt/glad i mat problem, men det er et ganske velkjent fenomen at overvekt er forbundet med helse. Så det er jo i alles interesse å ikke være overvektig, men alt med måte, og livet skal også nytes.
Det er vi som foreldre som skaper holdninger i samfunnet, så mye starter nok her.
Sist endret av Veggen; 15. januar 2010 kl. 01:35.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Defqon Vis innlegg
Såklart ikke, men fedme er veldig ofte et stort tegn på overvekt.
Vis hele sitatet...
Etter denne setningen så orker jeg ikke å vie noe som helst energi til å formulere et argument i din retning. Hvis noen andre orker, så ære være dere.

Ignorance is shit.
@ Blanko

Jeg er av den oppfatning at det er bedre å diskutere om det enn å tie. Nyttig informasjon kan lettere dukke opp på den måten

LFO - Landsforeningen For Overvektige
Sitat av Defqon Vis innlegg
Selv så var jeg såkalt "skinnyfat" før, ikke et snev av fett på kroppen, men spiste usunt som faen. Hva gjorde jeg med det? Jeg la om kostholdet helt, og begynte å trene 4 ganger i uka. Når jeg klarte det, selv om jeg egentlig ikke engang hadde noen grunn til å gjøre det, så burde feite folk klare det.
Vis hele sitatet...
Så bakrunnen din som skinnyfat og begynne å trene fire ganger i uka, kan ikke ha hatt noen ting med bemerkninger som pingla eller lignende og gjøre, eller at det er mye lettere å dra rundt på en skinnyfat kropp og derfor også mye lettere å begynne. For å ikke glemme at vi alle er forskjellige og noen trenger mer hjelp enn andre får å gjennomføre ting, men det er klart det går jo ikke ann å vise medfølese for andre, for det er jo et tegn på svakhet, så da har vel alle som ikke klarer alt selv bare fortjent å ha det kjipt, neppe.
Sist endret av Veggen; 15. januar 2010 kl. 03:49.
Sitat av Defqon Vis innlegg
At feite mennesker blir mobbet bryr jeg meg egentlig ingenting om, det er deres egen feil at de er feite og hvis de ikke liker de ekle blikkene og den ekle svettelukta så burde de komme seg på et treningsstudio. Å være feit er temmelig egoistisk, det er ikke særlig deilig å se en person som er såpass svær at magen hans henger langt ned over lårene.
Vis hele sitatet...
Vel... er fullt mulig å være feit og samtidig verdsette strikt personlig hygiene... Den generaliseringen du kommer med her er rimelig smakløs, og både irriterer og fornærmer meg.

Som feit mann selv har jeg opplevd folk med din holdning stadig vekk. Feite folk har ingen unnskyldning, og bør skjerpe seg. Ja, for all del, det er alltid mulig å slanke seg, seff. Det er jævla enkelt, sant?

Misforstå meg rett, er forsåvidt enig med deg i at feite folk har skylda selv, overinntak etc, som leder inn i et usunt liv.
Ja, det er min egen skyld at jeg er feit. Hvilke årsaker som ligger til grunn for min overvekt, er knekkende likegyldig, det er uansett mitt problem.
Jeg kan i det minste informere herren om at jeg ikke lever på Japp, Snickers, Mcdonalds og annen kioskmat. Ikke alle feite mennesker sitter og overspiser til enhver tid skjønner du.

Nå er ikke jeg så feit at magen henger over lårene, som du beskriver. Jeg er derimot sikkert feit nok til at du ville følt den avskyen du så stolt beskriver i posten din. For egoismen sin del, ønsker jeg langt i fra å leve et liv som feit mann, dette livet av overkonsum som du uttrykker som idealet hos feite mennesker er langt fra sant. Som feit jævel siden barndommen har jeg aldri ønsket et slikt liv, sofa og potetgull har aldri vært idealet, og er heller ikke livet jeg lever i dag.

Jeg spiser mindre feit mat, snacks og søtsaker enn de fleste jeg kjenner. Min nåværende fedme resulterer fra trøstespising relatert til problemer rundt barneskoletida, før jeg i det hele tatt ble opptatt av kropp, og alt det fører med seg..

Hvis jeg kunne tatt det tilbake, og reagert på en annen måte, ville jeg gitt halve sjela mi for å ikke ha sittet med den ballasten (you get it ? ) jeg har i dag.

Problemet er, det er lettere å legge på seg, enn å ta det av.
Sitat av elirdir Vis innlegg
jeg syntes vi skal gene manipulere alle menesker til og ha et og samme utsene alle sammen. Så slipper vi at noen har noen egenskaper vi kansje ikke har. og så ingen blir overvektige eller undervektige. synes også vi skal hjernevaske alle sån at ingen tenker på noen annen måt en oss selv. da er jeg sikker på at vi kommer til og leve i en perfekt verden...
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Stil, personlighet, fattige og folk med psykiske problemer blir enda å bli mobbet som faen.

Sitat av methewall Vis innlegg
Så bakrunnen din som skinnyfat og begynne å trene fire ganger i uka, kan ikke ha hatt noen ting med bemerkninger som pingla eller lignende og gjøre, eller at det er mye lettere å dra rundt på en skinnyfat kropp og derfor også mye lettere å begynne.
Vis hele sitatet...
Jeg har stort sett aldri blitt mobbet for at jeg er tynn eller liten, men jeg klarte å innse hvor viktig det er å leve sunt, ha et godt kosthold og trene. Såklart er det tungt å dra på et studio 4 ganger i uka for å slite seg loddrett ut, men hvis man virkelig sliter med fedme eller mobbing pga fedme så burde ikke litt slit være en hindring i det heletatt.

At det er lettere å legge på seg muskelvekt enn å miste fett er noe jeg ikke tror på før jeg ser kilder.

Jeg har absolutt ingenting imot feite mennesker, jeg har dritmange feite venner selv, som ikke engang prøver å bli tynnere. Men det er enda feil at man ikke engang skal gjøre et forsøk på å slanke seg hvis man ikke liker å være feit. Det eneste jeg virkelig misliker med feite mennesker er når man er på en full buss, og den eneste plasser som er igjen er med en overvektig mann/dame som tar begge setene så ingen kan sitte der. Når det blir så ille så er det virkelig latterlig at personen ikke engang prøver å slanke seg.

Sitat av Mastermark Vis innlegg
Hvis jeg kunne tatt det tilbake, og reagert på en annen måte, ville jeg gitt halve sjela mi for å ikke ha sittet med den ballasten (you get it ? ) jeg har i dag.
Vis hele sitatet...
Vel, da er spørsmålet mitt. Hvor hardt har du egentlig prøvd på å slanke deg?
Alle spikrer, som stikker ut blir hamret ned. Alle avvikere fra idealet som samfunnet har skapt blir forsøkt tilpasset dette idealet på den ene eller den andre måten. Sånn er det, og sånn vil det alltid vær. Man kan selv velge om man vil vær del av dette hyklerske nonsense eller samarbeide. Alle samfunn og kulturer har det sånn verden rundt. Selv alternative subkulturer kan ofte vær noen av de mest konservative. "hip-hopp´ere kan ikke høre på metal", gothere "kan ikke høre på techno" osv.
Det verste jeg vet er å se svake folk bli trampet på, uansett hva faen grunnen er. Spread the love;-)
Antar folk mobber folk for overvekt fordi det "vitner" om mangel på selvkontroll og selvbeherskelse. Det er også et veldig synlig kompleks og derfor er mobbinga veldig effektfull. Enkelte mennesker får rett og slett en god følelse av å nedverdige andre, dessverre. Og da er jo tjukke folk veldig lette å ta, siden de sannsynligvis skammer seg selv også. (Edit! Ikke sikkert ALLE skammer seg altså, og det er absolutt ikke min personlige mening at noen bør skamme seg for hvordan kroppen ser ut.)

Defqon: Ser ikke hvorfor faktum at den overvektige har skylda sjøl legitimerer mobbing. I så fall antar jeg at du synes det er greit å mobbe folk med anorexi, folk som røyker på seg lungekreft og kols, folk som blir narkomane, alkoholikere og alle med et eller annet problem knyttet til mat eller livsstil?
Sist endret av svartsol; 15. januar 2010 kl. 19:07.
Sitat av svartsol Vis innlegg
Defqon: Ser ikke hvorfor faktum at den overvektige har skylda sjøl legitimerer mobbing. I så fall antar jeg at du synes det er greit å mobbe folk med anorexi, folk som røyker på seg lungekreft og kols, folk som blir narkomane, alkoholikere og alle med et eller annet problem knyttet til mat eller livsstil?
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke helt hva anorexi er, men etter det jeg har hørt så får man vrangforestillinger som sier at man er feit, så man ser selv at man er i speilet at man er feit selv om man ikke er det. Da har de hvertfall i det minste prøvd å se bedre ut, selv om de virkelig har feilet. Anorektikere blir da mobbet akkurat like mye som feite, men det er mye lettere å trene et par ganger i uka enn å spise masse mat når man bare spyr alt opp igjen.

At folk røyker på seg lungekreft har jeg ingenting imot, da menneskene som røyker stort sett aldri blir mobbet pga det. Folk med et narkotikaproblem har jeg ingenting til overs for, da de en gang i tida sa "jeg har full kontroll, bruker det bare i helgene" og plutselig tar stoffer hver dag. Med andre ord har de ekstremt dårlig selvkontroll. Å være alkoholiker ser jeg ikke på som like ille, da det er såpass lett å bli det i dette samfunnet som i visse miljøet består i Norge består av drikking hver dag, ikke alltid det er deres egen feil.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Defqon: Du mener... folk blir tvunget til å drikke alkohol? Jeg er ikke videre imponert over dine kunnskaper om rusmisbruk og avhengighet.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Å være alkoholiker ser jeg ikke på som like ille, da det er såpass lett å bli det i dette samfunnet som i visse miljøet består i Norge består av drikking hver dag, ikke alltid det er deres egen feil.
Vis hele sitatet...
Så å bli alkoholiker fordi at samfunnet mer eller mindre legger opp til drikking hver dag er greit?
Men å spise (som vi faktisk må gjøre for å overleve) for mye slik at vi blir feite er ikke greit?

Noe skurrer voldsomt her..
Hvem sier det er galt å ha litt ekstra på kroppen?

Det kan være riktig så pent ^^

Man skal selvsagt ikke oppfordre til fedme da dette kan være skadelig, men personlig så syntes jeg noen ekstra kilo på kroppen som regel er å foretrekke fremfor noen kilo for lite.

Ellers er det ikke en selvfølge at en overvektig person har skyld i dette selv. Noen har sykdommer som gjør at de blir overvektige, som for eksempel chubby cuppy cake boy som hvis jeg ikke tar helt feil har en sykdom som gjør at han må ta medisiner som igjen gjør at han blir vesentlig tykkere enn han ellers ville vært. Og noen andre har rett og slett bare anlegg for å bli tykk, og da er det nødvendigvis ikke kjempelett å klare og holde vekta nede. Selv kan jeg spise så mye som jeg bare vil av hva jeg vil uten å legge på meg en eneste kilo, jeg er heldig sånnsett... men ikke alle er det - og det anlegget/genene er ikke noe personen kan gjøre med selv.

Har man såpass mange kilo på kroppen at det blir farlig eller at det går vesentlig utover selvtilliten og selvfølelsen (da snakker jeg om reell overvekt, ikke fiktiv) så burde man forsøke å gjøre noe med det, men at det ikke er så lett som å knipse med fingrene er noe alle burde klare og forstå.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Så å bli alkoholiker fordi at samfunnet mer eller mindre legger opp til drikking hver dag er greit?
Men å spise (som vi faktisk må gjøre for å overleve) for mye slik at vi blir feite er ikke greit?

Noe skurrer voldsomt her..
Vis hele sitatet...
Både å spise så mye mat at man blir feit og å drikke mere alkohol enn man burde er noe som bare folk med ekstremt dårlig disiplin gjør. Forskjellen er at en alkoholiker kan DØ hvis han stopper med en gang, en feit person dør ikke hvis han begynner å trene og skifter til et sunnere kosthold.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Ren tilfeldighet tørr jeg påstå Noen fant vell ut at tynne personer var penest.. Ganske tilfeldig at ikke det er motsatt

(bare en teori, tilfeldighet)
Vis hele sitatet...
Denne teorien kan nok støttes opp på en måte.
I vikingtiden var visst kraftige/tykkfalne damer meget attraktivt.

Men jeg klarer ikke å finne ut når dette endret seg for allmuen.

Noen som har pålitelige kilder på når og hvordan denne endringen skjedde?
Sitat av Defqon Vis innlegg
Både å spise så mye mat at man blir feit og å drikke mere alkohol enn man burde er noe som bare folk med ekstremt dårlig disiplin gjør. Forskjellen er at en alkoholiker kan DØ hvis han stopper med en gang, en feit person dør ikke hvis han begynner å trene og skifter til et sunnere kosthold.
Vis hele sitatet...
Med andre ord så har store deler av ungdomsbefolkningen vår ekstremt dårlig disiplin.

Jeg syntes du argumenterer deg selv lengre og lengre ut på tynn is her. Som Leiha påpeker så er mat noe man MÅ ha i utgangspunktet, alkohol er noe man overhodet ikke må ha. Det forskjellen du påpeker at en alkoholiker som slutter brått kan dø er sann, men fullstendig uvesentlig. En alkoholiker har like god mulighet til å trappe ned som en overvektig person har til å legge om kostholdet sitt og øke aktivitetsnivået. At dårlig disiplin kan være årsak til både alkohol og fedmeproblemer er greit nok, men å komme seg ut av en slik situasjon krever en styrke og motivasjon som ikke alltid er like enkelt å finne eller få tak i.

Husk at alle er ikke deg, folk er forskjellige.
Sist endret av Ezukiel; 15. januar 2010 kl. 22:26.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Hei, satt nå å "bladde" meg nedover på VGnett der hele siden er stappa full med "slank deg, ellers dør du" annonser og reklamer. Jeg tenkte nå på hvorfor det liksom er så nedvergene å være overvektig?

Når jeg først var på tanken, så tenkte jeg også på hvem som har "lært" oss dette.

Selv mener jeg det er våre foreldre. Vis ikke mamma hadde drevet og snakket om hvor stor hun var rundt låra, og at vi måtte ut å trimme etter jul osv. så tror jeg ikke de fleste barn hadde begynt å mobbe.

Hva er folkets meninger? Har foreldrene som ber barna sine slutte å mobbe bare seg selv å takke?


Fryktlig fint om mod kunne rettet om det ekstreme stygge feilen i topicen. Grunne*Grunnen
Vis hele sitatet...
Siden antall svar er overveldende så velger jeg å svare på hovedinnlegget direkte. Jeg har selv vært offer for slankehysteriet, og mye av grunnen var todelt: min mor og søsters stadige klaging over at de var for tjukke, samt medias forherligelse av tynne modeller. Derfor tror jeg at dersom man vokser opp med sunne forbilder privat, så kan man unngå problemer i tenårene med anoreksi osv. En ting er å takle media. Klarer du å ha en selvtillit uansett hva som vises i media så fordrer det at du har forbilder som sier deg at du er bra nok som du er. Har du forbilder som hele tiden slanker seg så tar du opp denne trenden og blir en del av det.

Jeg ble mobbet fordi jeg ble for tynn. Det er slik en anorektikers dagbok ser ut. Vi slanker oss for å oppnå større aksept, og oppnår at vi blir mer utstøtt.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt hva anorexi er, men etter det jeg har hørt så får man vrangforestillinger som sier at man er feit, så man ser selv at man er i speilet at man er feit selv om man ikke er det. Da har de hvertfall i det minste prøvd å se bedre ut, selv om de virkelig har feilet. Anorektikere blir da mobbet akkurat like mye som feite, men det er mye lettere å trene et par ganger i uka enn å spise masse mat når man bare spyr alt opp igjen.

At folk røyker på seg lungekreft har jeg ingenting imot, da menneskene som røyker stort sett aldri blir mobbet pga det. Folk med et narkotikaproblem har jeg ingenting til overs for, da de en gang i tida sa "jeg har full kontroll, bruker det bare i helgene" og plutselig tar stoffer hver dag. Med andre ord har de ekstremt dårlig selvkontroll. Å være alkoholiker ser jeg ikke på som like ille, da det er såpass lett å bli det i dette samfunnet som i visse miljøet består i Norge består av drikking hver dag, ikke alltid det er deres egen feil.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt tankegangen og logikken her, men det får så være. Jeg melder meg ut.