Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 17611
Etter å ha blitt tatt i billettkontroll, oppgitt min egen personalia, klaget og fått svar, har jeg nå funnet ut hvordan man kan snike på T-banen i Oslo. Denne oppskriften er bygget på erfaringer og svar fra Ruter:

1. Innrøm med en gang at du ikke har billett. Kontrolløren kommer og spør om billett og du sier at du ikke har. Likegyldig hvorfor du ikke har (glemte kortet hjemme eller lignende)

2. Ikke vis legitimasjon under noen omstendigheter. Det er ikke legitimasjonsplikt i Norge og ingen kan kreve å få se det (ikke engang politiet). Uansett hvor gammel du er kan du enten nekte å vise det eller påstå at du ikke har noen form for legitimasjon på deg.

3. Kontrolløren krever personalia fra deg og skriver dette i boten. Du må oppgi personalia. Selv om han sannsynligvis ikke har myndighet til å kreve det, kan han kontakte politiet og du må til slutt opplyse om det. Du må oppgi fullt navn, fødselsdato, adresse, postnummer og telefonnummer. Trikset er: Ikke oppgi din egen personalia; Lær deg de essensielle opplysningene du trenger om en annen person. Om det er en du kjenner eller en random person i Bærum er likegyldig så lenge fødselsåret stemmer noenlunde.

4. Skriv under. Hvordan du skriver under har ingen ting å si, så lenge du skriver riktig navn.

5. Ta i mot boten og gå. Kast deretter boten i søpla eller noe. Du vil aldri bli tatt for dette


Du må gi uttrykk for at du faktisk er den du utgir deg for å være. Ikke si ting som: "Haha, jeg bare oppgir falske opplysninger da, dere kan ikke ta meg for det liksom". Ikke nøl når du oppgir opplysningene han trenger og skriv underskriften raskt og selvsikkert. Ikke vær sur på kontrolløren eller kom med nedlatende eller rasistiske kommentarer. Du kan eventuelt uttrykke skuffelse og fortelle om hvorfor du ikke har billett, hvor synd det var og så videre; Da virker situasjonen mer naturlig.

Hvis du ikke vil lyve om personaliaen din er det en alternativ måte som sannsynligvis også vil fungere:

1. Ikke vis legitimasjon.

2. Oppgi din egen personalia

3. Skriv under helt annerledes fra hvordan underskriften din er i passet ditt. Ikke på blokkbokstavstadiet, men bare totalt avvikende fra din vanlige signatur.

4. Ta med passet ditt ned til trafikanten ved Oslo S og klag. Du får et klageskjema der du skriver at en annen person har misbrukt ditt navn. Nevn at det ikke er blitt vist legitimasjon og at underskriften er helt feil. Konsulenten vil ta kopi av passet ditt og du må skrive underskriften din 3 ganger på et papir. Da skriver du underskriften sånn som det står i passet og klagen blir sendt.

5. 1-2 uker senere får du et brev i posten der det står at du slipper å betale boten.


Du tenker kanskje at problemet her blir å forklare hvordan du fikk vite at noen misbrukte navnet ditt. Ikke skriv noe om det i klagen og til konsulenten kan du bare si at personen sa det til deg. Du må ikke oppgi noe navn uansett.

Da jeg ble tatt, brukte jeg sistnevnte fremgangsmåte. Problemet var at jeg ikke hadde tenkt på å skrive annerledes underskrift og min egen, ordentlige underskrift var da på boten. Jeg klagde, men fikk svar om at underskriften på boten og i passet var likt og at jeg derfor bare fikk utsatt betalingsfrist. Derfor: Bruk helst den første fremgangsmåten, men hvis du bruker den andre: Skriv en dårlig underskrift på boten, helt annerledes fra hvordan underskriften din er på passet ditt.

Ruter skrev dette til meg: Dersom vedkommende ikke har, eller ikke vil vise frem legitimasjonen, ber kontrolløren om personalia. Dette blir sjekket mot folkeregisteret. Dersom personalia stemmer, bekrefter man at man er den personen man utgir seg for ved å signere erklæringen.

vi har vurdert din henvendelse og sammenlignet underskriften på erklæringen med den underskriften du sendte inn. Vi mener at dette er samme signatur, og finner ikke å kunne frafalle gebyret.
Eller så kan du bare betale for å kjøre lovlig, for så å slippe et helvetes styr i etterkant av å bli tatt, i tillegg til å slippe risikoen som det å lyve medfører seg. Ikke ment som noen moralpreken, men folk som sniker irriterer meg. De er blandt grunnene til at kollektivtrafikk blir dyrere for oss som er ærlige.
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
Eller så kan du bare betale for å kjøre lovlig, for så å slippe et helvetes styr i etterkant av å bli tatt, i tillegg til å slippe risikoen som det å lyve medfører seg. Ikke ment som noen moralpreken, men folk som sniker irriterer meg. De er blandt grunnene til at kollektivtrafikk blir dyrere for oss som er ærlige.
Vis hele sitatet...
Jaja grei guide for de som ikke viste dette fra før, drøye priser for voksen fortiden 39 kr vær vei blir for drøyt.

"men folk som sniker irriterer meg. De er blandt grunnene til at kollektivtrafikk blir dyrere for oss som er ærlige."

Dette kan regjeringen gjøre noe med vi har jo oljefondet.( gjør det billigst å reise kollektivft.)
Kan jeg få kilder på punkt #2, politibiten. Jeg mener å huske at man skal gi opplysninger til politiet hvis de spør etter det, men har ikke kilder å vise fram nå dessverre.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av sky_king Vis innlegg
Kan jeg få kilder på punkt #2, politibiten. Jeg mener å huske at man skal gi opplysninger til politiet hvis de spør etter det, men har ikke kilder å vise fram nå dessverre.
Vis hele sitatet...
Man plikter å oppgi navn, fødselsdato, bopel og stilling

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-039.html#333
Er det ikke mye lettere og bare løpe ut av toget?
De har vel ingen rett på og holde deg igjen / løpe etter deg, er vel kun politiet det?
Sitat av afen Vis innlegg
Man plikter å oppgi navn, fødselsdato, bopel og stilling

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-039.html#333
Vis hele sitatet...
men ikke å vise legitimasjon...
Sitat av fetter Vis innlegg
men ikke å vise legitimasjon...
Vis hele sitatet...
Men politiet kan ta deg ned på stasjonen for å sjekke ut opplysingane dine viss dei er i tvil...
Sist endret av FuzzT; 16. desember 2009 kl. 21:05. Grunn: La til quote
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Er det ikke mye lettere og bare løpe ut av toget?
De har vel ingen rett på og holde deg igjen / løpe etter deg, er vel kun politiet det?
Vis hele sitatet...
I teorien trenger du ikke løpe engang, si at "jeg har ikke tid til å stå her, jeg må gå". og stikke av.

Men tviler på at vaktene kommer til å stå der og se dumme ut.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
I teorien trenger du ikke løpe engang, si at "jeg har ikke tid til å stå her, jeg må gå". og stikke av.

Men tviler på at vaktene kommer til å stå der og se dumme ut.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, de står der ikke å ser dumme ut

De blir med deg ut
Har du tenkt å snike på t-vanen? Hvilken type te drikker du XanaX? :P
Sist endret av d-_-b; 16. desember 2009 kl. 21:35.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kan dere ikke bare slutte å oppføre dere som noen barnslige drittunger og heller betale de tjue kronene det koster?

Hvis kontrolløren tar deg i nakkeskinnet og ringer politiet tviler jeg på at han eller hun kommer i trøbbel for å ha holdt deg igjen. Det er nok du som må betale ei saftig bot.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kan dere ikke bare slutte å oppføre dere som noen barnslige drittunger og heller betale de tjue kronene det koster?

Hvis kontrolløren tar deg i nakkeskinnet og ringer politiet tviler jeg på at han eller hun kommer i trøbbel for å ha holdt deg igjen. Det er nok du som må betale ei saftig bot.
Vis hele sitatet...

det heter vel forenklet forelegg (kverulere)

med mindre du velger å ta saken videre, noe som er idiotisk.

Men helt enig med deg, jeg betaler alltid for meg.
Kollektiv transport er god knall.
Må personlig si at jeg sniker/prøver å snike ofte på toget, derimot så har jeg alltid tog/buss kort så det kan vel ikke kalles sniking...
Det enkleste OG beste er nok og betale ja.. men 80 kr tur retur sentrum fra østerås er i overkant. Om man ikke reiser mye i rushtider lønner det seg nok å snike hver eneste gang for så å ta imot boten når man en gang skulle få en.
Tenk på offeret som blir skrevet ned på boten, får ikke han noe advarsel eller i værstefall inkasso etter seg?
Sitat av Gloss Vis innlegg
Stemmer det, de står der ikke å ser dumme ut

De blir med deg ut
Vis hele sitatet...
Om dem ''holder'' deg igjen / bruker makt hvordan paragraf kan du henvise til da?
Noen som vet?
Om du "sniker" på tog så er det eneste som skjer (så lenge du ikke sitter på ubetjent) at du må betale biletten. F.eks. du prøver å se hvor konduktøren kommer inn, når konduktøren nærmer seg så reiser du deg opp og går å setter deg i en annen vogn, ol. Buss/tog-kort koster 250 i måneden trur jeg så om du reiser mer enn 4-5 ganger tur-retur i måneden så er nokk bus/tog-kort lurt.
Har det noe å si om informasjonen er ekte da? De har vel ingen måte å sjekke det på der og da? Er det noe problem å si fiktivt navn og fiktiv adresse? Da er det ingen som plutselig får bot i postkassa i alle fall...
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Om du "sniker" på tog så er det eneste som skjer (så lenge du ikke sitter på ubetjent) at du må betale biletten. F.eks. du prøver å se hvor konduktøren kommer inn, når konduktøren nærmer seg så reiser du deg opp og går å setter deg i en annen vogn, ol. Buss/tog-kort koster 250 i måneden trur jeg så om du reiser mer enn 4-5 ganger tur-retur i måneden så er nokk bus/tog-kort lurt.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt talt ikke sniking om man sitter på betjent vogn.

Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Har det noe å si om informasjonen er ekte da? De har vel ingen måte å sjekke det på der og da?
Vis hele sitatet...
De ringer folkeregisteret for å sjekke om informasjonen stemmer.
En kompis av meg oppga halvveis feil info, og kontrolløren dro plutselig opp telefonen sin og ringte noen folk for å sjekke det opp.
Sitat av Mokko Vis innlegg
En kompis av meg oppga halvveis feil info, og kontrolløren dro plutselig opp telefonen sin og ringte noen folk for å sjekke det opp.
Vis hele sitatet...
Ja det gjør de ALLTID om du ikke viser legitimitasjon. Som trådstarter sier, bare oppgi din egen informasjon med "fake" underskrift. Eller en kompis/random sin informajson, og få han til å klage. Gjort det før, funker fett
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Er det ikke mye lettere og bare løpe ut av toget?
De har vel ingen rett på og holde deg igjen / løpe etter deg, er vel kun politiet det?
Vis hele sitatet...
Det står i Ruters interne regelverk at konduktørene har lov til å holde igjen passasjerer som ikke betaler inntil Politiet kommer. Har spurt en kontrolør en gang jeg så en person prøve på nettopp det - bare gå ut.
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Det står i Ruters interne regelverk at konduktørene har lov til å holde igjen passasjerer som ikke betaler inntil Politiet kommer. Har spurt en kontrolør en gang jeg så en person prøve på nettopp det - bare gå ut.
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på når politiet har lyst til å komme, samme som ved nasking. Det er sjelden politiet har tid/ressurser nok til å bry seg om mindre lovbrudd og det er sjelden kontrolløren/vekteren har tid til å holde igjen en person i 2-3timer.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Tenk på offeret som blir skrevet ned på boten, får ikke han noe advarsel eller i værstefall inkasso etter seg?
Vis hele sitatet...
Det var der vi hadde den underskrift-sjekke-saken (om ikke du har fantastisk uflaks og personen skriver en underskrift som er veldig lik din egen)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er blitt laget flere snike-tråder tidligere.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=95783
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hej!

Jag är svensk och bosatt i Oslo och är osäker på om det går att hitta mig i något folkeregister. Vad händer om en kontrollant vill kolla upp saken och inte finner mig?
Jag har förvisso ett sådant där D-nummer (?), som svenska gästarbetare får. Står det också registrerat i folkeregistret? Är jag, som inte är norsk medborgare, förpliktigad att visa legitimation? Är det mer sannsynligt att de hämtar politiet om jag på ren svenska säger att jag glömt passet hemma?

Jag har varit så snäll och duktig och betalat de hutlösa priserna för att ta mig till jobbet i Lilleström månad efter månad, men har aldrig ansett det skäligt. Igår höjde de dessutom priserna, vad fan då för? Tåget till jobbet på morgonen var 15 minuter och tåget hem på eftermiddagen sex minuter försenat igår, kan de verkligen kräva ytterligare stålar för samma gamla skit hur som helst?

Nu kan jag förvisso undra varför vi i norden måste vara så toleranta med ett system som gång efter gång tillåter sig köra oss i röven; varför det är fattiglapparna som sniker och inte de som höjer priserna på kollektivtrafiken som gemene man hyser förakt för.

Det kan jag undra.

Men just nu, helt specifikt, är jag mer nyfiken på hur jag den närmsta tiden eventuellt skulle kunna bevärja mig från att åka på en bot, när jag avser snike på tåget.

Jag ser fram emot ert förakt gentemot oss invandrare, oberoende av hudfärg (er vel ikke rasist, men...), som kommer hit, tar era jobb och utnyttjar ert suveräna system, nu när jag inte bara betalar galet låg skatt utan dessutom inte vill betala för kollektivtrafiken. Men det gäller inte för någon längre tid, jag är bara fattig just nu och i största allmänhet förbannad över hur kass Ruter och NSB är.

Tack för att jag får fortsätta bo i ert fina land.
Hva med å bare drite i å oppføre seg sånn, skaper tross alt pes for de andre, eks.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...ece#xtor=RSS-3