Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 12020
Hvordan skaffer man dette? På apoteket hadde de ikke sterkere enn 25% (nesten 600,- per liter), men går det rett og slett an å bare destilere det så det blir vannfritt?
Man kan lage 100% HNO3 selv av KNO3 og H2SO4, men problemet da er at det må destilleres ved lavt trykk.

Er det noen som har erfaringer rundt kjøp/produksjon (og for så vidt bruk og oppbevaring) av 100% salpetersyre?
Å utvinne selv er nok litt mer enn 2+2
Selv har jeg 2,5 liter fra Keten stående

Edit: ser du har en RDX-tråd også her, regner med du tenker å bruke det til det. Har du laget noe HE før? Hvis ikke vil jeg anbefale å prøve noe enklere først
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Den fra Keten tror jeg er på 98%?
Å skaffe kons. HNO3 er ikke noe de selger alle steder.
Ok, står 98-99% da
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Brainiac: Den fra keten er 98-99 % Nederst på den første tabellen: http://www.keten.org.pl/synteza.html
Selv kan jeg lett skaffe 62 % selv, men 100 % er verre.
Hva trenger du 100 % til?
Trådstarter
56 2
Trenger 100% HNO3 til produksjon av RDX...

Edit: Bauer: Har laget en del ap, apan og anfo og har lyst til å prøve noe nytt. At jeg fant Esbit hjemme og det faktum at det har
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det finnes ingenting i kjemi som heter 100% HNO3, så du får nøye deg med 99%. Eller evt. 99,99%:
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Brainiac: Den fra keten er 98-99 % Nederst på den første tabellen: http://www.keten.org.pl/synteza.html
Selv kan jeg lett skaffe 62 % selv, men 100 % er verre.
Hva trenger du 100 % til?
Vis hele sitatet...
Jeg har sett den fra Keten mange ganger,
55-62% er det vanlige man kan lett skaffe seg i Norge. Gartnerier eller kjemiforhandlere har/kan bestille inn for deg. En dunk på 25L.
Btw, han skal nok bruke kons.HNO3 til produksjon av RDX
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss du gidder og arbeide litt, se her
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=120918
98-99% er vel så rent at det ryker? I så fall er det rent nok i til produksjon av hva det måtte være.
▼ ... over et år senere ... ▼
Rykende salpetersyre er 16M, dvs det sterkeste som kan oppdrives.
Maks konsentrasjon av vann for at det skal kunne kalles hvit rykende HNO3 på 2% og 0,5% NO2. Supert å lage RDX med, men umulig å få tak i.
I rød rykende HNO3 er minimum kons. av NO2 13%, noe som er MYE! Vet ikke mask kons av vann..

Konsentrert HNO3 dekomponeres når det koker (72°C). Dette skjer også ved romtempereatur, så for å hindre syren i å bli svakere over tid, bør den oppbevares i fryseren (frysepunkt -42 grader)
Dekomponeringen skjer etter følgende reaksjonslikning:

4 HNO3 → 2 H2O + 4 NO2 + O2 (72°C)
Denne reaksjonen stabiliserer seg når konsentrasjonen av HNO3 ligger på ca 68%, men har ikke regnet på hvor lang tid dette vil ta... Natrulig nok vil reaksjonstiden øke eksponensielt, så tipper du kan ha HNO3 på over 90-95% en god stund i romtemperatur, selv om konsentrasjonen synker sakte men sikkert...

Bare å si fra hvis jeg har skrevet noe feil... En stund siden jeg hadde kjemi:P
Fint innlegg.

Men bare for å bringe det på det rene så er det slettes ikke nødvendig med så voldsomt sterk HNO3 til absolutt alt av HE-synteser.
Feks. PETN kan man fint lage med HNO3 med så lav konsentrasjon som 50%.
Riktig nok må man justere på de andre reagentene.
Sist endret av Knask; 12. juni 2009 kl. 15:03.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det er fullt mulig å lage salpetersyre med høyere konsentrasjon enn 16 mol/L: http://www.youtube.com/watch?v=CtdX5YmOdcs
Gjelder bare å bruke en kraftig dehydrant som feks konsentrert H2SO4.

Jeg er ikke sikker, men tror det går fint å lagre rykende salpetersyre i romtemperatur, eller bedre, i kjøleskap. Det man skal passe på å unngå er direkte sollys. Det er derfor flaskene som regel er av brunt glass.
Du har helt rett! Mm=63g/mol og g/cm3 =1,42 på 100% HNO3 --> M = 1420/63 = 22,54M er maks konsentrasjon
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av 2verud Vis innlegg
Rykende salpetersyre er 16M, dvs det sterkeste som kan oppdrives.
Maks konsentrasjon av vann for at det skal kunne kalles hvit rykende HNO3 på 2% og 0,5% NO2. Supert å lage RDX med, men umulig å få tak i.
I rød rykende HNO3 er minimum kons. av NO2 13%, noe som er MYE! Vet ikke mask kons av vann..

Konsentrert HNO3 dekomponeres når det koker (72°C). Dette skjer også ved romtempereatur, så for å hindre syren i å bli svakere over tid, bør den oppbevares i fryseren (frysepunkt -42 grader)
Dekomponeringen skjer etter følgende reaksjonslikning:

4 HNO3 → 2 H2O + 4 NO2 + O2 (72°C)
Denne reaksjonen stabiliserer seg når konsentrasjonen av HNO3 ligger på ca 68%, men har ikke regnet på hvor lang tid dette vil ta... Natrulig nok vil reaksjonstiden øke eksponensielt, så tipper du kan ha HNO3 på over 90-95% en god stund i romtemperatur, selv om konsentrasjonen synker sakte men sikkert...

Bare å si fra hvis jeg har skrevet noe feil... En stund siden jeg hadde kjemi:P
Vis hele sitatet...
rød rykende salpeter syre er som sagt full av NO2, N2O4 og NO. med korken på flaska så vil detta fortsatt løse seg i syra til:3NO2 + H2O → NO + 2HNO3
nitrogenmonoksid reagerer med vannet og oksygengassen slik:
4 NO + O2 + 2 H2O → 4 HNO2 (salpetersyrlingen)
jeg vet at NO reagerer med O2 tilbake til NO3 men jeg tror dette skjer bare i gassfasen.
så det og forhindre dekomponeringen i høykonsentrert HNO3 er tricky. men jo gulere/rødere syra blir, jo mere dekomponert er den...

det med RDX og andre HE som krever høykonsentrert HNO3 behjelpes ofte av kons. H2SO4 som drar vannet fra salpetersyra og omgjør den til dinitrogenpentaoksid som da er den annhydrate formen av salpetersyre

2HNO3 -> H2O + N2O5 hvor den hygroskopiske H2SO4 drar til seg H2O
eller i oleum sitt tilfelle hvor oppløst SO3 + H2O -> H2SO4

jeg funderte no voldsomt på akkurat detta tema for en stund sia så jeg tengte jeg skulle putte det her...

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Det finnes ingenting i kjemi som heter 100% HNO3, så du får nøye deg med 99%. Eller evt. 99,99%:
Vis hele sitatet...
jupp 100% er et annet stoff... N2O5. annhydratet
Sist endret av mylostinspace; 4. oktober 2009 kl. 18:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mylostinspace Vis innlegg
jupp 100% er et annet stoff... N2O5. annhydratet
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller det han mener er at det i praksis er umulig å oppdrive noe så rent som 100%. 99,999% rent er fortsatt ikke det samme som 100% rent, men det er egentlig bare pirk
jeg vet hedges. jeg vet kjemikere er pirkete de

sjøl venter jeg på et vacuum destillasjons sett for å få til denne tillaginga av HNO3. blir spennende og se om jeg klarer minimal farge. men jeg vet at NOx gassene kondenserer verre i vacuum. så jeg vurderer og nermest legge destillat flasken på tørris/aceton under prosessen. i mellomtid har jeg mange andre prosjekter og brekke ryggen på hehe
Sist endret av mylostinspace; 4. oktober 2009 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du nevnte RDX som eksempel om at man trenger H2SO4 for og dehydrere, men det går ikke med RDX, da RDX vil bli ødelagt av H2SO4.
Derfor trenger man så sterk HNO3 som mulig.
Folk får gode resultater med 95% faktisk.
Laget med blanding av AN prills og kons H2SO4 i rundkolbe, med kjølekolonne og ingenting annet.
H2SO4 er den ingrediensen som gjør det resultatet mulig, da det blir som ekstraktiv destilering.
▼ ... over et år senere ... ▼
går det ann å bare destilere kun 65% hno3 til rundt 90%. uten å måtte blande inn dyr h2so4? har tilgang på rundt 30 l ~ 65% hno3 serru..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Nei, fordi salpetersyre danner en azeotrop med 68% HNO3/32% H2O.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei, fordi salpetersyre danner en azeotrop med 68% HNO3/32% H2O.
Vis hele sitatet...
Hvor mye kons. H2SO4 må du da ha per, la meg si liter 65% salpetersyre?
okei.
og det er derfor man bruker h2os4, for å dehydrere bort det meste av vannet?...
▼ ... over et år senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Hvordan kan man utvanne syrer som salpeter og svovel, fra 99% til for eksempel 40% ? Tilsette vann ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sven Vis innlegg
Hvordan kan man utvanne syrer som salpeter og svovel, fra 99% til for eksempel 40% ? Tilsette vann ?
Vis hele sitatet...
Nei, du tilset syre i vatnet. Rekkefølga kan virke tilfeldig, men det er ikkje å anbefale å tilsettje vatn i ei sterk syre. Stortsett vil det gå bra, men det kan veldig fort gå galt også.

edit: c1*v1=c2*v2 der c er konsentrasjonar og v er volum. Løys med hensyn på det du vil ha.
Sist endret av vidarlo; 4. mars 2012 kl. 17:27.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ja, det er ikke verre enn å tilsette vann. Men husk, syre i vann går an, men vann i syre blir uhyre. Dette gjelder spesielt for svovelsyre. Grunnen er at reaksjonen mellom vann og svovelsyre er veldig eksoterm, og det kan bli så varmt at syra koker og spyler deg ned...
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Aha, smart Hvordan kan en måle konsentrasjonen på syren ?
Sitat av sven Vis innlegg
Aha, smart Hvordan kan en måle konsentrasjonen på syren ?
Vis hele sitatet...
Dette kan gjøres forholdsvis enkelt med en titrering (google). Dette krever at du har noen enkle kunnskaper om syre/base kjemi, og litt utstyr.

Utstyret du trenger:
Byrette
ett par kolber
en egnet indikator
En baseløsning med kjent konsentrasjon (kan lages av kaustisk soda f.eks.)

Byrette kan nok erstattes av en sprøyte el. viss nøyaktighet ikke er så viktig. Greia er at du må kunne måle tilsatt volum før indikatoren gir utslag.

Viss du har utstyr til å bruke denne metode, men du ikke har kunnskapene, vil jeg anbefale å lese om titrering på wikipedia. Det er også mulig å spørre om spesifikke ting her, da jeg og sikkert andre, gledelig hjelper deg
Mangler konsesjon
sven's Avatar
å så det er såpass avansert altså, men finnes det ingen fasit på hvor mye vann man må ha i kons. hno3/ h2so4 for å få den og den konsentrasjonen ? I såfall kunne jeg tenkt meg en slik
Altså, viss du allerede vet konsentrasjonen av syre i den "konsentrerte" syra, skal det ikke være noe problem å lage ønsket konsentrasjon.

Jeg forstod det som at du ikke kjente konsentrasjonen i den syra du allerede har.
Sist endret av Znerk; 4. mars 2012 kl. 18:50.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
Altså, viss du allerede vet konsentrasjonen av syre i den "konsentrerte" syra, skal det ikke være noe problem å lage ønsket konsentrasjon.

Jeg forstod det som at du ikke kjente konsentrasjonen i den syra du allerede har.
Vis hele sitatet...
Fortell hvordan man gjør det da

Vet jo alltid sånn noenlunde kons.
Sist endret av sven; 4. mars 2012 kl. 18:52.
Sitat av sven Vis innlegg
å så det er såpass avansert altså, men finnes det ingen fasit på hvor mye vann man må ha i kons. hno3/ h2so4 for å få den og den konsentrasjonen ? I såfall kunne jeg tenkt meg en slik
Vis hele sitatet...
Jo, google "c1*v1=c2*v2".
Da ville du finne ut det du trenger for å kunne lage de løsningene du måtte ønske.
Har du f.eks. 30% og ønsker 15% tar du ut et volum (V1) syre og tilsetter det i V1 vann. Da vil du ha halvvert konsentrasjonen til 15%. Dette er vel ganske logisk?

1 del syre (30%) + 2 deler vann = 10% syre
1 del syre (30%) + 1 del vann = 15% syre
Sist endret av Znerk; 4. mars 2012 kl. 19:02.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
Har du f.eks. 30% og ønsker 15% tar du ut et volum (V1) syre og tilsetter det i V1 vann. Da vil du ha halvvert konsentrasjonen til 15%. Dette er vel ganske logisk?

1 del syre (30%) + 2 deler vann = 10% syre
1 del syre (30%) + 1 del vann = 15% syre
Vis hele sitatet...
Jo, det er jo det jeg har gått rundt og forestillt meg i årevis, at det var sånn, men tidligere i dag kom jeg til et punkt i livet mitt hvor det hørtes altfor enkelt ut til å være sant Men jeg får prøve etter beste evne å komme meg forbi da

Tusen takk for svar forresten, det har vert meget lærerikt =D
Sist endret av sven; 4. mars 2012 kl. 19:11.
Det stemmer, det er ikke verre enn dette. Derimot, viss du skal beregne konsentrasjonen el. blir det straks mye verre. Så viss du vet orginal konsentrasjon er det ikke så vanskelig.

Det er fint at jeg kan hjelpe
Sist endret av Znerk; 4. mars 2012 kl. 19:33.
Beklager hvis dette blir litt off-topic, men jeg må bare spørre om noen har kjøpt svovelsyre via Hjelle kjemi og fått dette trygt hjem i posten?
Trur du kan finne konsentrasjonen (mol/L) ved ei vekt og en målesylinder også
Om det inneholder kun svovelsyre, så kan du finne ut tettheten og rekne ut en prosent om du vil

Men jeg må se litt på det selv før jeg kan komme opp med en korrekt måte å rekne det ut på.
Men det skal gåan :P
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Znerk Vis innlegg
Dette kan gjøres forholdsvis enkelt med en titrering (google). Dette krever at du har noen enkle kunnskaper om syre/base kjemi, og litt utstyr.

Utstyret du trenger:
Byrette
ett par kolber
en egnet indikator
En baseløsning med kjent konsentrasjon (kan lages av kaustisk soda f.eks.)
Vis hele sitatet...
Jeg er en stor tilhenger av titrering som analysemetode, IMO er ei byrette amatørens beste venn. Sammen med med noen målekolber og standardløsninger er du godt rustet til å måle konsentrasjoner. Slå til med en magnetrører hvis du vil unne deg litt luksus.

Sitat av Znerk Vis innlegg
Byrette kan nok erstattes av en sprøyte el. viss nøyaktighet ikke er så viktig. Greia er at du må kunne måle tilsatt volum før indikatoren gir utslag.
Vis hele sitatet...
Nei, du bør helst ha ei byrette. Og standardløsningene må tillages av en primær standard (wiki) på ei nøyaktig vekt, i en målekolbe og uttynna med destillert vann. Trikset er å ha så lite unøyaktighet i hvert ledd som overhodet mulig. Har du fem usikkerhetsmomenter hvor hvert ledd har 1% usikkerhet har titreringsresultatet ditt en usikkerhet på 5% - da er det nesten ikke noe poeng i å titrere uansett. Så det lønner seg å investere i litt nøyaktig utstyr til den slags. Det er heller ikke veldig mye dyrere enn mer unøyaktig utstyr.

Sitat av Znerk Vis innlegg
Viss du har utstyr til å bruke denne metode, men du ikke har kunnskapene, vil jeg anbefale å lese om titrering på wikipedia. Det er også mulig å spørre om spesifikke ting her, da jeg og sikkert andre, gledelig hjelper deg
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller anbefale ei god kjemibok (f.eks. Kjemien Stemmer, vgs-bøker, eller Generell Kjemi) enn Wikipedia. Lærebøker gir ei grundigere innføring og ei mer praktisk vinkling, og det er jo tross alt det vi driver med.

Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Trur du kan finne konsentrasjonen (mol/L) ved ei vekt og en målesylinder også
Om det inneholder kun svovelsyre, så kan du finne ut tettheten og rekne ut en prosent om du vil
Vis hele sitatet...
Mye styr for lite lønn hvis man skal regne det ut. Man bør heller finne tettheten ved å bruke en målekolbe og ei nøyaktig vekt og finne en tabellverdi som sier konsentrasjonen i syra. Denne metoden er mindre nøyaktig og mindre følsom enn titrering, men duger til det meste. Har en tabell på PCen hjemme som viser tettheten av svovelsyre som en funksjon av konsentrasjonen som jeg skal laste opp her når jeg kommer så langt.
Bomberman: Jeg er klar over at byrette vil gi et langt mer nøyaktig svar enn f.eks. en sprøyte.. Husk at jeg gav anbefalinger til en som ikke vet hva å titrere er en gang(?).. Han ønsket så vidt jeg forstod kun å finne konsentrasjonen på syra si. Med andre ord et "engangstilfelle"... Da er byrette osv. dyrt å investere i..

Det samme gjelder bok.. Bruker selv kjemien stemmer i kjemien, og den er grei den, men som sagt, TS skulle ikke starte med kjemi, kun finne konsentrasjonen til den aktuelle syra. Det vil si at wikipedia er en enklere og billigere løsning..
Sist endret av Znerk; 7. mars 2012 kl. 17:53.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Znerk Vis innlegg
Bomberman: Jeg er klar over at byrette vil gi et langt mer nøyaktig svar enn f.eks. en sprøyte.. Husk at jeg gav anbefalinger til en som ikke vet hva å titrere er en gang(?).. Han ønsket så vidt jeg forstod kun å finne konsentrasjonen på syra si. Med andre ord et "engangstilfelle"... Da er byrette osv. dyrt å investere i..
Vis hele sitatet...
Joda, det er et godt poeng. Men skal man ha kjemi som hobby så blir det fort mange "engangstilfeller".

Sitat av Znerk Vis innlegg
Det samme gjelder bok.. Bruker selv kjemien stemmer i kjemien, og den er grei den, men som sagt, TS skulle ikke starte med kjemi, kun finne konsentrasjonen til den aktuelle syra. Det vil si at wikipedia er en enklere og billigere løsning..
Vis hele sitatet...
Enklere og billigere, men ikke sammenlignbart. Generell Kjemi koster under 500 kr og er uten tvil verdt pengene hvis du har tenkt å drive med kjemi.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Har en tabell på PCen hjemme som viser tettheten av svovelsyre som en funksjon av konsentrasjonen som jeg skal laste opp her når jeg kommer så langt.
Vis hele sitatet...
Som lovt, fil vedlagt.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Joda, det er et godt poeng. Men skal man ha kjemi som hobby så blir det fort mange "engangstilfeller".


Enklere og billigere, men ikke sammenlignbart. Generell Kjemi koster under 500 kr og er uten tvil verdt pengene hvis du har tenkt å drive med kjemi.


Som lovt, fil vedlagt.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig enig i hva du sier, men poenget mitt var at jeg svarte på spørsmålet hans, enkelt å greit. Etter hva jeg forstod er ikke TS ute etter å starte med kjemi. Derimot, viss han ønsker dette, er tipsene dine gode. Jeg kan uten tvil stille meg bak dem.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Etter å ha syntetisert diverse HEs og nitrert diverse ting som gjør at de detonerer i store hastigheter så tenkte jeg å utvide littegranne. Investerie i boken som bomberman tipset om og sette meg inn i hva jeg egentligt driver med. Få gang på en destileringstasjon ++ å eksperimentere littegranne med kjemi. Virker meget interessant.
Sitat av sven Vis innlegg
Etter å ha syntetisert diverse HEs og nitrert diverse ting som gjør at de detonerer i store hastigheter så tenkte jeg å utvide littegranne. Investerie i boken som bomberman tipset om og sette meg inn i hva jeg egentligt driver med. Få gang på en destileringstasjon ++ å eksperimentere littegranne med kjemi. Virker meget interessant.
Vis hele sitatet...
Jeg kan anbefale boken Bomberman snakker om, "Kjemien stemmer", viss du ønsker å lære deg litt basic kjemi. Boken er beregnet til kjemifaget på videregående. Det er en bok til Kjemi1 og en til Kemi2 på videregående. Jeg går nå på vg2 og holder på med kjemi2 og bruker "Kjemien stemmer 2" for øyeblikket. I fjord brukte jeg "Kjemien stemmer 1". I tillegg til lærebøkene finnes det også oppgavebøker til kjemi 1 og 2.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, og hvilken utdanning du har, men mye av stoffet i bøkene kan nok oppfattes som litt kjedelig og tørt. Likevel er mye av denne tørre lærdommen viktige grunnleggende kunnskaper for å lære videre.
-Det kan nok også være en fordel å ha litt utstyr, slik at du kan gjøre noen praktiske øvelser for å sette lærdommen ut i praksis. Jeg forstår det også som om du ønsker dette.

Viss det er noe du ønsker å vite om dette læreverket, må du gjerne spørre meg. Jeg vil svare etter beste evne
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Nja, tenkte egentligt på boken "generell kjemi". Skulle visst være meget bra på eksempler og fargebilder. Og det er jo sånn som ungdommen liker
Setter stor pris på din hjelpsommhet. Du må være et gått menneske
Sitat av sven Vis innlegg
Nja, tenkte egentligt på boken "generell kjemi". Skulle visst være meget bra på eksempler og fargebilder. Og det er jo sånn som ungdommen liker
Vis hele sitatet...
Ah :P Så det er den du snakker om :P Joda, jeg har forsåvidt den jeg og (dvs. min bror), men har faktisk aldri lest i den. Etter hva jeg har hørt skal det være en meget god bok. Det stemmer også det du sier om illustrasjoner, det er bra med dem der Den boken omfatter nok også det meste du trenger av grunnleggende kunnskaper.

Setter stor pris på din hjelpsommhet. Du må være et gått menneske
Vis hele sitatet...
Haha takk takk, prøver hvertfall (full? - dette minner meg om vennlig fylleprat )
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
(full? - dette minner meg om vennlig fylleprat )
Vis hele sitatet...

hehehe, nei. Jeg er skapt med den gode egenskapen at jeg ikke trenger å være full for å være vennlig

Men jeg har faktisk hatt meg et glass med god gammel årgangsvin
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg kan lage deg ca. 90-92% Mer enn bra nok!
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Polesch Vis innlegg
Jeg kan lage deg ca. 90-92% Mer enn bra nok!
Vis hele sitatet...
Hva da egentligt ? Salpetersyre?
Sitat av sven Vis innlegg
Hva da egentligt ? Salpetersyre?
Vis hele sitatet...
Ja? Det er vel salpetersyre vi snakker om.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Polesch Vis innlegg
Ja? Det er vel salpetersyre vi snakker om.
Vis hele sitatet...
jo det er vel kanskje det. Bruker du svovelsyre og nitratsalt måten?
Sitat av sven Vis innlegg
jo det er vel kanskje det. Bruker du svovelsyre og nitratsalt måten?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg bruker ammoniumnitrat og svovelsyre.

2NH4NO3 + H2SO4 → HNO3 + (NH4)2SO4