Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1918
Noen som har laget en facebook gruppe som protesterer mot at alle som tar lappen / har tatt lappen i 2010 må ha en grønn "P" i bakruta som viser at de er på prøvetid.

http://www.facebook.com/group.php?gi...5310908&ref=mf

og at de må kjøre med denne "P" en i 3 år.

Noen som kan bekrefte at dette er sant?
Hadde nok blitt annonsert litt mer kraftig hvis det var tilfelle.

Bullshit
Ja, det er sant, noen har laget en sånn gruppe. De har sikkert ikke så mye å annet å klage på så da er det greit å lage en facebook gruppe når de først kan.
Som vi alle vet, så er facebook full av bullcrap.
skal prøve å ringe Vegvesenet i morgen, for å finne ut helt sikkert om det er bullcrap, om de vurderer det osv. hadde vært mad lættis om det innføres.
Tror det er slik i utlandet noen steder (England?), å jeg kan bekrefte at det har vært snakk om det i avisene for noen uker siden, uten at jeg klarer å finne noen kilde sånn på rappen.

Uansett, hvilken forskjell utgjør en slik lapp på bakruta? Er det ukult?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3387460.ece

hehey
Ukult eller ikke ... Synes det rett og slett er et unødvendig tiltak.
Part time ninja
locked65's Avatar
Det er sånn i frankrike. Der kjører de med en A for ungdom.
Jeg mener å ha lest det i en nettavis, at det kunne bli sånn. Finner desverre ikke artikkelen nå, men skal prøve å linke senere om jeg finner'n.
Det har vært løse forslag om det. That's it.
Sitat av jarlz0r Vis innlegg
Ukult eller ikke ... Synes det rett og slett er et unødvendig tiltak.
Vis hele sitatet...
unge sjåfører som dør oftest i trafikken så er vel verdt ett forsøk
Om det blir kommer sikkert andre bilister til å oppføre seg som om en har en rød "L" på bilen.

Jeg har både kjørt med og uten "L" bakpå bilen når jeg har lærekjørt, og jeg har merket at uansett hvilken fart jeg holder, om det så er helt opp i fartsgrensa, så skal folk absolutt kjøre forbi meg.
Om jeg tar av L'en og kjører i f.eks 80 i en 80-sone, da kjører ingen forbi meg.

Jeg vet ikke om dette skjer med andre, men etter min mening er det farlig at folk skal begynne å råkjøre forbi folk som har en 15x15cm "L" på bakdelen av bilen, og om det samme skjer med en "P" blir vel ikke trafikken såå mye tryggere siden det blir flere slike "Prøve/Lærekjøringsskilt", forutsatt at folk fremdeles oppfører seg som idioter mot folk med slike skilt på bilen.
Sist endret av Deadlock Radium; 8. februar 2010 kl. 23:36.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
unge sjåfører som dør oftest i trafikken så er vel verdt ett forsøk
Vis hele sitatet...
Så man slutter å kjøre fort og barnslig med en gang man får en ''P'' i bakruta?
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Om det blir kommer sikkert andre bilister til å oppføre seg som om en har en rød "L" på bilen.

Jeg har både kjørt med og uten "L" bakpå bilen når jeg har lærekjørt, og jeg har merket at uansett hvilken fart jeg holder, om det så er helt opp i fartsgrensa, så skal folk absolutt kjøre forbi meg.
Om jeg tar av L'en og kjører i f.eks 80 i en 80-sone, da kjører ingen forbi meg.

Jeg vet ikke om dette skjer med andre, men etter min mening er det farlig at folk skal begynne å råkjøre forbi folk som har en 15x15cm "L" på bakdelen av bilen, og om det samme skjer med en "P" blir vel ikke trafikken såå mye tryggere siden det blir flere slike "Prøve/Lærekjøringsskilt", forutsatt at folk fremdeles oppfører seg som idioter mot folk med slike skilt på bilen.
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig der. Tok lappen i 2009, og erfarte det når jeg kjørte med "L" en og "Skole" med trafikkskole.

Virker som om folk blir mer stressa og vil pelle seg forbi en som ikke har sertifikatet, og tror at de er en stor fare for trafikken (kanskje)?

Nye sjåfører har mindre erfaring, og en P i bakruta vil jo få folk til å opptre annerledes ovenfor de sjåførene på samme måte som "L" og "Skole"
... Har de tilbud og oppfordrar ungdom til å køyre med grøn L i bakruta når dei nett har teke lappen, då med grunnlag for at: "Medtrafikantar tek meir hensyn til deg som sjåfør når du brukar grøn L og har meir tålmodighet til deg."
This makes sense! - Ser du ein ungdom som har vansker for å parkere eller slit litt for å komme seg utav ei rundkøyring, kan ein verte irritert og bli oppgidd. Dette fører til at du som sjåfør vert dårlegare på vegen, enno litt meir ukonsentrert, og kan gjere feil beslutning i ein annan setting rett rundt hjørnet.

Difor trur eg kanskje dette kan vere ein bra veg å følgje, då England bere har hatt positive erfaringar med dette, men eg trur at dersom det skal få noko nytte i Noreg må det vere påbudt, då folk her til lands er "for kule" til å køyre rundt med grøn P bakpå...

Men... - I tillegg kan det verkje negativt også, for det er vel ikkje få av lerekøyrarane som har opplevd å bli køyrd forbi på utruleg stygt vis, bere fordi den raude L-en har fucka opp hovudet på ein idiot i BMW, Audi eller Mercedes. Difor trur eg det aller beste her er å la Statens Vegvesen, som er eit profesjonelt organ, komme med ei uttaling og ei anbefaling, før den raudgrønne dritt-regjeringa gjer som dei føler for..

- Edit - Utsegnet om England er 100% korrekt då eg sjølv tok førarkortet der borte sist sommar.
Sist endret av rebellevanners; 9. februar 2010 kl. 02:38. Grunn: Skrivefeiler.
Kan dokumentere at skole\l bakpå bilen fører til enda flere aggresive sjåfører...
på OPPKJØRINGSTIMEN min, kjørte jeg ut i en rundkjøring, bak kommer en 50 år gammel grinebiter som hopper på tuta og satt på den i 3-4 sekunder, aldri opplevd maken, møtte senere samme mann i samme forbanna situasjon, men da brydde han seg ikke(ingenting bak på bilen..)
Han som hadde oppkjøring med meg, var heldigvis en fornuftig mann og forsto jeg ikke gjorde noe galt der og da. Men, denne mannen skremte livskiten ut av meg og jeg trodde jeg hadde strøket, etter 5 MIN! dæven det var en kjip time
Er nokså sikker på at et slikt tiltak vil føre med seg store mengder aggresive sjofører. "Forbanna ungdommer.. Kan ikke trafikkregler"

Merker det når jeg kjører uten "L" at folk er mindre aggresive, og det forekommer mindre forbikjøringer. Det eneste dette tiltaket bringer, er at alle ungdomene i trafikken bli utpekt, så alle har noen å skylde på
Jeg synes at alle over 55 burde ha et skilt i bakruta, sånn at man skjønner med en gang hvorfor noen kjører som idioter!
Sitat av Stayneh Vis innlegg
Jeg synes at alle over 55 burde ha et skilt i bakruta, sånn at man skjønner med en gang hvorfor noen kjører som idioter!
Vis hele sitatet...
eller midt i veien fordi de skal få med seg det rådyret som går ute på jordet ved siden av\hva folk driver med i hager etc
ekkelt å møte bil som kjører midt i veien for så 10 m før du møter han å kjøre inn i fila si
Sitat av Njord Vis innlegg
eller midt i veien fordi de skal få med seg det rådyret som går ute på jordet ved siden av\hva folk driver med i hager etc
ekkelt å møte bil som kjører midt i veien for så 10 m før du møter han å kjøre inn i fila si
Vis hele sitatet...
Eller som svinger ut mot motgående felt når du skal kjøre forbi fordi de er så opptatt av å se på deg som skal kjøre forbi!
Jeg ser virkelig INGEN praktiske hensikter med dette forslaget.
Trådstarter
37 0
Enig. Men hvor lang tid ville det tatt å gjennomføre dette?
I forhold til forskrifter/regelverk/lov mm?

Synes det er dumt uansett at Norge skal bruke tid og krefter på dette når det er mange andre viktige problemer å ta seg av ...


Greit nok, unge sjåfører har ikke like mye erfaringen, men jeg vil påstå at unge sjåfører kan trafikkreglene bedre enn de eldre. Ser ofte mange av de eldre som ligger feil, OFTE i rundkjøringer uten på veien. Spesielt 3armede rundkjøringer hvor de legger seg helt til høyre når de skal rett fram, når det går en vei til høyre der de ligger til høyre.

Hvis man da som ung sjåfør har en P i bakruta og det skjer en ulykke pga en eldre påståelig som faktisk gjør noe feil og får "dårlig" tid med en gang han ser sjåføren med P'en vil jo sansyneligvis helvete være løs til han innser at det faktisk var han som dreit på draget.