Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 6933
beregner man ca 100 kr timen så blir det ca 16000 kr før skatt. jeg vet ikke hva normalen er jeg på times lønn. men vet at tariff lønn er ca 77 kr timen
Nei nei nei. Tarifflønn avhenger av hvilken jobb du faktisk har.
100kroner timer er veldig lite for voksne mennesker.
Du kan fint regne med å få 120,- timen selv om det er ufaglært arbeid.
Sist endret av Mith; 5. februar 2010 kl. 10:25.
Billigere bil en det vi har tror jeg ikke man får tak i for da må den gå på luft og kjærlighet. når den bruker ca 0,57 på langkjøring og 0,75 ¨på bykjøring så er ikke det mye. det er en peugot partner 2001 modell tror jeg det er. og selge den er ikke aktuell får ikke så mye for den heller.

Men ellers så har jeg og noen erstatningsaker som jeg skal prøve meg på. må jo prøve og få inn penger der jeg kan
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Jeg jobber 100%, har en omentrentlig inntekt på rundt 19.000 utbetalt hver måned. (utbetalt, etter skatt)
Jeg betaler for både meg og kjæresten (kjæresten er i ustand til å jobbe).

Jeg gjorde tre tabber før jeg flytta ut:
1. Kjøpte meg pc til nedbetaling hos komplett.
2. Kjøpte meg pcskjerm og laptop til nedbetaling hos netonnet.
3. Kjøpte meg bil til 135.000,-

Bare disse tre elementene gjør at jeg må betale ca. 6000,- i måneden på utgifter jeg gjerne kunne vært foruten og som jeg kunne brukt til noe annet (mat, buffer)
Kan si at det er bare såvidt at jeg får det til å gå rundt, nettopp på grunn av dette.

Tips:
1. Kvitt dere med all "diverse" gjeld.
2. Opprett BSU.
3. Selg bilen, kjøp noe som ikke er dyrt i drift, og noe som er billig å forsikre.
Vis hele sitatet...
Gode tips, spesielt med tanke på å kvitte seg med gjeld. Jeg har som mål og aldri ta opp kredittkortgjeld eller nedbetalingsgjeld på noen måte. Begge bilene jeg har hatt er betalt kontant (ca 30 000) så slipper jeg dyre lån.

Syns fortsatt det er mye penger som flyr ut av vinduet her.
Jeg og min samboer bruker 11000 kroner per måned i fellesutgifter (mat, leie7000kr, strøm, inet, tv ++) og klarer oss fint med det.

Er ikke slik at vi spiser harvregyn hver dag heller, går i kylling, biff, karbonadedeig.
Tarifflønn på Kiwi er i hvert fall 125,- + tillegg etter kl. 18 og kl. 20. Lørdagskvelder tjener jeg altså oppimot 200,- i timen, før skatt selvfølgelig.
Så, en 100% stilling i en dagligvare butikk kan vel gi mellom 12 og 20 000 i måneden, avhengig av arbeidstider og skatteprosent.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
Billigere bil en det vi har tror jeg ikke man får tak i for da må den gå på luft og kjærlighet. når den bruker ca 0,57 på langkjøring og 0,75 ¨på bykjøring så er ikke det mye. det er en peugot partner 2001 modell tror jeg det er. og selge den er ikke aktuell får ikke så mye for den heller.

Men ellers så har jeg og noen erstatningsaker som jeg skal prøve meg på. må jo prøve og få inn penger der jeg kan
Vis hele sitatet...
Du kan gjera som naboen min har gjort. Han og dama har gjeld, så i staden for å bruke peng på bil, så kjører dei scooter. Det er nok ikkje like behagelig som å køyre bil, men dei sparer peng på da.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Vi som er for syke til å jobbe har et problem, NAV hjelper oss å føle oss så taperaktig som mulig, med god gammel undertrykkelse, for da kommer vi oss fortere ut i jobb igjen...Folk kan si hva de vil, men jo større rikdom et land har, jo hardere er det å være fattig! Mulig dette bare er ett tilfelle fra NAV, men det er min oppfatning av det hele.
Vis hele sitatet...
Så du kan fint sitte her og skrive men og jobbe går ikke an.. ? wow
Sitat av LekeFly Vis innlegg
Så du kan fint sitte her og skrive men og jobbe går ikke an.. ? wow
Vis hele sitatet...
Trangsynte mennesker som deg er en stor del av grunnen til at det så dårlig psykisk-helsehjelp i Norge.
Sitat av LekeFly Vis innlegg
Så du kan fint sitte her og skrive men og jobbe går ikke an.. ? wow
Vis hele sitatet...
Blir helt oppgitt over å se hvor idiot det er mulig å være. Dersom det er for vanskelig for deg å tenke seg litt om før man trykker "Send inn svar", så vil jeg heller anbefale deg å finne på noe annet å gjøre enn å delta i slike diskusjoner.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Et brød og pålegg kan vare 3-4 dager delt (to personer), dette kan dekke frokost og kvelds.
Brød 5kr
Random Pålegg: 25,- (fint med ost for da kan man også lage toast f.eks)
Havregryn, koster rundt 10kr og varer flere dager. For varriasjon kan man tilsette banan.
En pk first price egg 18 egg til ~25kr ? Dette holder til mange frokoster. Kan også brukes til middager!

Middag:
Tomatsuppe (20kr?)
Nuddler (First Price, 10kr for 5pk!!)
Makaroni (20kr?) Fint med ketchup i tilegg kanskje? En pk makaroni holder forøvrig til mange middager, det gjør ketchup også.
Hermetikk mat, f.eks lapskaus (20kr, burde holde til 2 om man tar en skive vedsiden av)
Pølse + Brød (10 pølser = 20kr, brød, 10stk+ = 20kr) - burde holde 2 dager.
Det finnes uendelig mange muligheter til. Gå i butikken (pass på at dere er mett) og se hva som kan være aktuelt for dere, til en billig penge.

Kiwi's "go helg tilbud" kan være greit for en "bedre økonomisk middag".
2pk kyllingfilet = 30kr, 1pk ris = 20kr
Legg på en billig saus og noe grønnsaker så har du et meget oppegående måltid for "slick og ingenting"

Ellers burde man ha frukt som begge liker i hjemmet til en hver tid. Dette er en god "snack" for å holde seg mett, det er sunt, godt og billig.
Vis hele sitatet...
Kudos for oppsett av middager, men hvis man skal leve på det der kommer man til å bli forferdelig feilernært med tiden. Pølser, makaroni, nudler, havregryn og brød utgjør rett og slett ikke et balansert kosthold...
Sitat av elefant1 Vis innlegg
Jeg har ubetalte regninger på ca 50.000 det var en person som lurte meg trill rundt så jeg sitter veldig fint idet.
Vis hele sitatet...
Dette er noe vi freakere elsker.. Kan ikke du fortelle om denne personen?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg har 2600,- i måneden og bruker 2200,- av de på bensin til skolen. Dere er jo adelige i forhold til denne narren
Vis hele sitatet...
Det trenger du jo ikke bruke med mindre det ikke går buss, og da får du jo igjen penger for kjøring selv
Ja.. Jeg sliter nok psykisk.. burde kanskje bare sykemelde meg..

Sitat av danielsk Vis innlegg
Blir helt oppgitt over å se hvor idiot det er mulig å være. Dersom det er for vanskelig for deg å tenke seg litt om før man trykker "Send inn svar", så vil jeg heller anbefale deg å finne på noe annet å gjøre enn å delta i slike diskusjoner.
Vis hele sitatet...
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Kiwi's "go helg tilbud" kan være greit for en "bedre økonomisk middag".
2pk kyllingfilet = 30kr, 1pk ris = 20kr
Vis hele sitatet...
Kiwi's "go helg" er ikke økonomisk dersom butikken har samme type kjøtt i frysedisken. Kiloprisen på "go helg" produktene og for eksempel Gilde er så minimal at man må se på tiøringene for å se forskjell. Enkelte ganger har faktisk to pk. med samme kjøtt fra Gilde vært betydelig billigere enn to enkelt pakker "go helg". "Go helg" er bare et salgstriks.
"Go helg" er bare tull untatt når de har ytrefilet og pepper biff ( av okse).
Sitat av LekeFly Vis innlegg
Ja.. Jeg sliter nok psykisk.. burde kanskje bare sykemelde meg..
Vis hele sitatet...
Depresjon er en sykdom som er like vanskelig å håndtere som en fysisk sykdom. Synes ikke du skal kimse av andres sykdommer.

Kort sagt: du vet ikke noen detaljer her, så alt du sier er forhåndsdømming av en person.
Sitat av LekeFly Vis innlegg
Ja.. Jeg sliter nok psykisk.. burde kanskje bare sykemelde meg..
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok bare mangel på vett det står på. Sannsynligvis også mangel av sosial intelligens dersom det var et seriøst forsøk på å være morsom.
Sist endret av danielsk; 5. februar 2010 kl. 13:47.
Jeg tror de fleste kan dele nettoinntekten sin i 3 gangske liker deler

Bo
Mat
Forbruk

Det som er litt spennende med den økonomien som er nevnt, er eldre ikke betalt forbruk.

Noe som er særdeles slitsomt...
Sist endret av fxxked; 5. februar 2010 kl. 14:18.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Kiwi's "go helg" er ikke økonomisk dersom butikken har samme type kjøtt i frysedisken. Kiloprisen på "go helg" produktene og for eksempel Gilde er så minimal at man må se på tiøringene for å se forskjell. Enkelte ganger har faktisk to pk. med samme kjøtt fra Gilde vært betydelig billigere enn to enkelt pakker "go helg". "Go helg" er bare et salgstriks.
Vis hele sitatet...
Jeg ref. til kylling i dette tilfellet. OM du bare skal ha 2 fileter så finner du vell ikke mange alternativene? en 2pk fra prior koster vell 50,-ish? Kg prisen på kylling (gohelg style) er 99,- om jeg husker rett. Rødt kjøtt osv bryr jeg meg fint lite om, jeg ref. her da til kylling.

Forøvrig er vell kiloprisen for storfe, pepperbiff osv 99kr også.. Jeg tror gilde har "litt" høyere kg pris.
Sist endret av Nenzo; 5. februar 2010 kl. 15:15.
Sitte her og ikke jobbe. hva vet du vell om det?? jeg er på kurs fem dager i uken. Tar det som en pause og skrive her.

Ja tias begynte og lure jeg og når jeg så den matlista der. tenkte som så at man blir veldig feil enært. jeg har tenkt og gå ned en god del kilo og. og da kan jeg ikke spise det der. Er vist dyrt og slanke seg,
Så scooter?? ville du ha kjørt scooter i -30 kalde i 1,6 mil til jobb. det hørtes fryktelig kaldt ut. brrr.
det vi har lyst til er å leve normalt på den lønna. ikke kjøpe den dyreste og fineste maten, men heller ikke mat det renner fett ut av eks- pølser, pizza og sånt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Angående mat kan du bruke oppskriftene fra Rema 1000s nå avsluttede kampanje "middag til familien for under hundrelappen".
Sist endret av Jonta; 5. februar 2010 kl. 18:16.
Ja vi bruker den kampanjen mye. men er det egentlig billig mat når det koster 90 kr for en middag??

Som sagt det som den personen nevnte om psyksike problemer. Jeg har store psykiske problemer har hatt det siden jeg var liten pga hadde alkoholiserte foreldre.
Jeg sliter i dag med sosial angst noe som fører til at jeg ikke takler og ta buss.

Kylling kan man kjøpe i sverige mye billigere enn i norge eneste som er dumt med kyllingen i sverige er at de spøyter inn vann for at den skal se større og finere ut. norge sin kylling er best
Du kan kjøpe en pannekake pose på kiwi. Den får du 30 pannekaker ut av og koster 30,- kr, pannekaker er jo veldig godt også. Hvis du lager det selv så blir det sikkert enda billigere. Husker jeg spiste masse av det når jeg hadde dårlig råd, hehe.

Om du sliter med sosial angst kunne du prøvd og skaffet deg en jobb uten så mye menneskelig kontakt. Du har førerkort, så budbil kunne kanskje funket.
Jeg har ikke førerkort. Tør ikke å kjøre bil sliter med noe selvmordstanker og da er det kanskje dumt og kjøre.

Pannekaker er det kun jeg som spiser. typen er kresen hehe. han mener at det er dessert han.

Men å lage pizza fra bunn er ikke så veldig dyrt
Poteter, fisk og billige grønnsaker (gulerøtter, løk, kål, etc.). Dette holder i lange baner og er utrolig billig.
Ja det er sant. men hjemmelaget pizza er jo ikke usunt. Hjemmelaget potetmos går jo ann og lage. poteter vet vi om ett sted vi kan få veldig billig. Og spare litt så kan man få en halv gris til 1000 kr ca. da har man mat leeeeeeeeenge
Nei, da er det ikke lurt å kjøre!

Det og gå ned 100,- kr i matbudsjetten i måneden er ingenting(+100). Den dagen kan dere sikkert dra hjem til moren hans å spise middag der.

Den bosituasjonen dere har nå hørtes ikke noe ålreit ut, og da er det like greit å spre vingene og fly vekk, og heller ta ting litt på sparket. Dere virker målbevisst, og villige til og ofre enkelte ting, så jeg tviler ikke på at dere fikser det.

Tror forresten NAV kan hjelpe og betale psykolog, noe som ville vært veldig ålreit for deg.

Lykke til =)
psykolog har jeg gått til. den psykologen bare prakka på meg medisiner. Men går til psykriater og skal begynne i gruppe terapi.

Vi er målbeviste men å få det til er en helt annen sak. men vi skal prøve. skal snakke med nav så fort jeg får tak i noen av dem så skal vi snakke med sosialen og høre om vi har krav på noe. må bare prøve og hente det lille vi kan.


( alle månner drar sa myggen og pissa i havet )
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av elefant1 Vis innlegg
Ja vi bruker den kampanjen mye. men er det egentlig billig mat når det koster 90 kr for en middag??
Vis hele sitatet...
Du skal ha god matlyst om du spiser halvparten av en slik middag alene. Under 100 kroner er beregnet på to voksne og to barn.
2 voksne og 2 barn?? står fire personer. Så det holder til 3 personer sånn ca. spørs hva man har. en pizza er til 2 personer.

Noen andre forslag som kan være billige løsninger?
Vil bare ønske dere lykke til jeg.. har vært omtrent der dere er, og nå er jeg og fruen i den situasjonen dere helst vil til. Med litt økonomisk tankegang går det bra for dere å flytte ut skal du se. Det ordner seg til slutt for snille gutter og jenter, husk det
http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/h...icle526499.ece
Se der, for der er det sund og billig mat. Kanskje det er en mulighet
Edit: Med oppskrifter.
Sist endret av Vegardino; 5. februar 2010 kl. 20:57.
der var det mange fine oppskrifter. og tenkte på en ting. vis man vil ha billigere grønnsaker så kan man handle grønnsaker i en utlandssjappe.

Dette skal vi nok klare ja
Sitat av elefant1 Vis innlegg
der var det mange fine oppskrifter. og tenkte på en ting. vis man vil ha billigere grønnsaker så kan man handle grønnsaker i en utlandssjappe.

Dette skal vi nok klare ja
Vis hele sitatet...
Dere klarer nok dette helt fint Lykke til!
takk for det. jammen så ble det mange fine råd her inne ja
Hvis du er lysten på å skumme igjennom 20 sider med nyttig og unyttig lesestoff om hvordan det er å leve billig, så er denne linken noe å sjekke ut http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1082968

Jeg greier ikke å sette meg inn i hvordan dere med lav inntekt, og bor utenfor mor og fars hjem. Hjemmeboende, og det forblir jeg etter det her. Det er ikke noe enkelt liv utenfor mors og fars armer, og lønn ikke minst. Hjemme best.
Ikke la deg bli skremt Vegard, med litt takt så kan utflytting hjemmefra gå meget godt. I Norge så er vi såpass heldige at lønningene står i relasjon til levekostnader, relativt. Det skal faktisk litt til for ikke å ha råd til et sted å sove og mat i magen hver dag. Har du en jobb med over 100 kr timen, og over åtte timers arbeidsdag, så er det bare begynne å lete etter et sted å bo. Stikkordene er måtehold og takt.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Ikke la deg bli skremt Vegard, med litt takt så kan utflytting hjemmefra gå meget godt. I Norge så er vi såpass heldige at lønningene står i relasjon til levekostnader, relativt. Det skal faktisk litt til for ikke å ha råd til et sted å sove og mat i magen hver dag. Har du en jobb med over 100 kr timen, og over åtte timers arbeidsdag, så er det bare begynne å lete etter et sted å bo. Stikkordene er måtehold og takt.
Vis hele sitatet...
Veldig sant i det du sier, og har faktisk tenkt å flytte hjemmefra i student årene. Så det kommer nok en tid for meg også til å bli voksen, og det utenfor og uten mor og fars regler, selv om reglene er veldig spe. Studenttiden blir nok fylt med gode minner, og det å leve på en helt annen skala enn jeg er vandt med hjemme. Det blir vell helt greit, men det blir nok en tøff tilværelse i starten. Bare få styr på økonomien, så kan man sove med god samvittighet om natten.
Trådstarter: Det kan lønne seg og enten kjøpe klær på fretex, klær er klær. Klesutgiften ville jeg omtrent avskrevet, grunnen er som følger at jeg selv bruker mye av de samme klærne, og klesskapet mitt er overhode ikke fult. Jeg er jo veldig gjerrig, og jeg liker heller ikke å kjøpe klær.

Foreldrene mine klapper nesten i hendene når jeg kjøper klær. Dog det på nettet, for jeg hater å gå i butikker.
VELDIG OT på slutten.

Lykke til, men husk bruk minimalt på ting som kan være eksotisk. Spar strøm, det er et av grunnelementene. Tren deg selv, med kanskje en luftetur, og tankene farer steder du aldri har vært før. Det blir en mye mer livsglad affære.
Jeg leste litt om dine psykiske problemer, og for guds skyld. Oppsøk aldri problemer, hvis du har mulighet for å unngå de.
Sist endret av Vegardino; 5. februar 2010 kl. 21:37.
For derfor jeg setter av til klær er derfor jeg skal gå ned noen str og de har ikke så store klær på fretex ennå. så dermed så må jeg handle klær på litt dyrere steder inntill videre. men etter hvert så blir det lettere.

Jeg skal prøve og gå turer. Jeg har bodd for meg selv engang før men da var det ikke jeg som styrte økonomien og regninger så dermed så blir dette en jomfru tur innen å bo for seg selv og økonomi. Blir spennende og se hvordan det går. Men torr det kommer til å hjelpe vis at typen får seg en jobb uten for nav. for da har vi over 20 tusen i mnd, og da skal det gå rundt veldig greit.

For det å være stor og psykiske problemer er ikke alltid like lett, men har lyst til å gjøre noe med det. Jeg er bare 24 år gammel så jge har nok av tid på meg til å ordne ting og typen er 33 år så- Så jeg vet hva belønningen våres skal bli når vi får mye bedre økonomi. da har vi lyst til å få barn sammen
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Har iDarks hybelguide gått i glemmeboken? *rote frem*
Med tanke på at over 200 000 studenter overlever på under 2000,- burde dere også klare å spise billig når tidene er trange.

Min ideologi for billig mat:

Du trenger 3 hoveddeler i en middag.

"Fyllet": Dvs. Ris/poteter/pasta

Dette er så og si gratis, spesielt ved innkjøp av litt større kvanta.

Grønnsaker:

Ved litt større innkjøp skal det gå an å få denne ned i under 10 kroner middagen.

Kjøtt:

Billige kjøttprodukter er somregel bearbeidete.

-Nordfjord ostesnitzler
-Nordfjord magre kjøttpølser
-Hermetisk tunfisk
-Karbonader

Dette er bare noen få eksempler på ting man kan bruke til hverdagsmiddagen som gjør at måltidet kan komme ned til 10,- per pers.

Kjedelig mat sier du? Det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Gratiner, bruk spennende krydder og sauser. Etter min mening er det ingenting som gjør deg til en bedre kokk enn det å være fattig.

Lykke til!
Sitat av let_me_follow Vis innlegg
Med tanke på at over 200 000 studenter overlever på under 2000,- burde dere også klare å spise billig når tidene er trange.
Vis hele sitatet...
Virkeligheten er en helt annen enn at studenter lever bare for penger fra lånekassen. SSB forteller at en gjennomsnittstudent bruker 11200kr i mnd gjennom et år, det vil si at de jobber utenom. Så du kan ikke henvise til at vi studenter klarer oss for 2000 kr. Om du selv klarer dette kan du jo fortelle oss hemmeligheten?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Virkeligheten er en helt annen enn at studenter lever bare for penger fra lånekassen. SSB forteller at en gjennomsnittstudent bruker 11200kr i mnd gjennom et år, det vil si at de jobber utenom. Så du kan ikke henvise til at vi studenter klarer oss for 2000 kr. Om du selv klarer dette kan du jo fortelle oss hemmeligheten?
Vis hele sitatet...
Det var det jeg prøvde på med min forrige post.

Tror ikke gjennomsnitt er det beste målet for sentraltendens i dette tilfellet, siden minimumsverdien uansett vil være rundt 8500. Semesterstartutgifter som bøker og offentlig transport gjør også tallene mer komplekse å tolke.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Dersom den gjelden dere har består av flere forbrukslån og/eller kredittkort, ville jeg undersøkt om det er mulig å få refinansiert alt under et lån med gunstigere rente.
Trådstarter
37 1
Nå har jeg og typen satt oss ned og regna på det, det er ikke muligheter for oss å flytte ennå. Vi må spare opp en del først. pga depositummet og.