Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2404
Hey, har seg sånn at en kamerat, "Jon" tipset politiet/vg om at "Kristian" enda en kamerat, hadde informasjon om drapssaken i Oslo http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=588907

Da "Kristian" kom hjem, stod det to politifolk og en fra Kripos på døren hans og spurte ham ut om saken.

Jeg er fullt klar over at "Jon" er en tulling som gjør slikt, og vi sitter alle å håper litt på at det skal backfire på han

Så da tenker jeg hva slags straff kan de få, og hva er sansynlig?
Ingen har vært i kontakt med politiet tidligere såvidt jeg vet.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Straff "DE" kan få ? Er det ikke bare "Jon" som har gjort noe herpa her ?
Jeg forstår ikke helt hvordan dere kan spøke med en sånn sak. En 17 åring har blitt henrettet med et skudd i hodet, da spøker du ikke med politiet med å forsinke deres etterforskning med å sende inn villedende tips. Det var seriøst dumt gjort.
I mitt forsvar så var det ikke meg, men en kamerat, videre er jeg også enig at det er ufattelig lite gjennomtenkt å si at en intetanende kompis vet noe om det.
Ingen som vet hva evt. straff blir ?
Vel altså på The sims så får man bot for å ringe til politiet hvis ikke det er noe, og alle har jo spilt sims så dette burde han vist. At mest sannsynelig får han en bot.
Sist endret av trauMa; 28. januar 2010 kl. 19:47.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Vel altså på The sims så får man bot for å ringe til politiet hvis ikke det er noe, og alle har jo spilt sims så dette burde han vist. At mest sannsynelig får han en bot.
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som et logisk resonnement.

Vel, hadde jeg vært "Kristian" ville jeg absolutt fortalt Politiet om at jeg ikke visste noe i saken, samt levert en klage eller anmeldt "Jon" til Politiet. Akkurat hvilke lov dette går under, og eventuell straff regner jeg med ligger på http://lovdata.no/
Blir vell bot, eller om du er uheldig nok så kansje du blir sikta i saka.
Kan bli styr ut av dette for "Jon". Selv om jeg ikke kjenner noen av partene så vil jeg si jeg håper Kristian ikke får noe som helst pes for dette hvis det bare var "Jon" som hadde noe med dette og at "Kristian" var intetanende.

MEN, vær så vennlig å post hva som skjer framover i saken med "Jon" og "Kristian", dette kan bli morsomt og høre om.

Håper han får en straff som passer han
Er det ikke noe som heter å hindre en etterforskning? Jeg mener å huske jeg så noe liknende, og det ble straffet med bot (og fengsel?).
Sist endret av prenix; 29. januar 2010 kl. 13:09.
Sitat av prenix Vis innlegg
Er det ikke noe som heter å hindre en etterforskning? Jeg mener å huske jeg så noe liknende, og det ble straffet med bot (og fengsel?).
Vis hele sitatet...
Når det er en så alvorlig sak som at en 17 år gammel gutt har blitt henretta, da håper jeg nesten det blir fengsel og ikke bare bot på han.
Ufattelig kvalmt gjort av "Jon". Hadde det vært en av mine venner så hadde jeg lagt ham over kneet og gitt ham ris!
Oppdatering:
Etter at " Jon" fortalte det hele til "kristian" har K nektet å ha noe som helst med dette å gjøre, og vist at han ikke vet noe om saken. J og K er gode venner, så K holdt derfor tett om at det var J som hadde stelt dette i stand.

så da ser det desverre ut som det ikke blir noen bøter.
"Jon" ringte jo uansett inn et falskt tips? Når politiet ringte Kristian for å høre hva han viste (om de ringte) så sa han at han ikke viste noe? Da må jo politiet ta kontakt med "Jon" for å høre hva faen han driver med? ;p

Eller var vår godeste venn Jon så smart at han ringte anonymt fra en telefonkiosk eller liknende? ; p
han ringte fra telefonen i The Sims

Obviously ...
dette virker bare usannsynlig, dette virker totalt ulogisk i mitt hode. Noen andre som støtter meg?: "Etter at " Jon" fortalte det hele til "kristian" har K nektet å ha noe som helst med dette å gjøre, og vist at han ikke vet noe om saken. J og K er gode venner, så K holdt derfor tett om at det var J som hadde stelt dette i stand."
Sist endret av Spelly; 3. februar 2010 kl. 00:25.
Håper virkelig han får svi for dette ihvertfall, det er visse ting du ikke kødder med..
Hvor høyt ligger bøtesatsene i The Sims vs Norge? Hadde vært bra om noen kunne ha laget en graf på dette.
Det er greit at folk har syk humor men enkelte ting kan man la være å tulle med, men tipper vel at det blir en bot for "falsk alarm" noe ala å ringe brannvesenet og si det brenner uten at det gjør det. tror bota ligger mellom 2000-5000kr.
Politiet er avhengig av å få inn flest mulig tips så vil jeg tro at man slipper greit unna med dette.
Ett sant tips er verdt rimelig mange falske, derfor oppfordrer de folk til å tipse. Å bøtelegge for falske tips har stikk motsatt virkning.

En utrykking pga. falsk alarm er noe helt annet. Der er det rimelig greit å bevise hva som har skjedd.
Sist endret av Mith; 3. februar 2010 kl. 12:11.