Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1844
Har ganske kraftig hårtap og relativt raskt tynnende hår. Har snakka med fastlegen, men siden jeg kun er 22 år gammel, er jeg tydeligvis for ung for å få finasteride, selv om jeg har synlig hårtap og tynning. Har tenkt å prøve Dr.Dropin for å få finasterid der, noe erfaringer? Tror dere jeg kan få en resept bare ved å ha en video samtale med de? Dr.Dropin er svindyrt så vil helst unngå flere timer..
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøp det på ebay
Hadde bare byttet fastlege ærlig talt. Jeg har gått på Finasterid i 4 år nå, og jeg fikk det av legen etter at jeg viste han at dette var en avgjørelse jeg hadde tenkt nøye igjennom og at jeg var klar over alle mulige bivirkninger som kunne oppstå. Samt at jeg gjorde det klart for han hvordan hårtapet påvirket psyken min. Greia med Fin er at du må ta det tidlig. Om man tar det når håret først er borte er det for sent.
Så man kan få hårtap medesin dekket? hmm, jeg har selv knekket meg selv over hårtap, og større og større viker...
Hva slags behandling tar dere? Er finasterid noe som faktisk hjelper? Takk
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Desverre har de ikke delestrek selvom 0,5 mg er mer enn nok for å forhindre hårtap.
Vis hele sitatet...
Man kan dele tabletter selv om de ikke har delestrek, så lenge de ikke er depot.

Jeg gjør det f.eks. Med Galenika Diazepam. Trenger kun en liten spiss kjøkkenkniv.
Du får finasterid av Nettlegevakten. Send et bilde av hårlinjene dine og si du ønsker finasterid ettersom div andre ting ikke virker som det funker. Tok meg 5 minutter. Finasterid koster nesten ingenting og er relativt trygt. Finnes dog selvfølgelig potensielle bivirkninger. Så les deg opp.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Du får finasterid av Nettlegevakten. Send et bilde av hårlinjene dine og si du ønsker finasterid ettersom div andre ting ikke virker som det funker. Tok meg 5 minutter. Finasterid koster nesten ingenting og er relativt trygt. Finnes dog selvfølgelig potensielle bivirkninger. Så les deg opp.
Vis hele sitatet...
¨Takker bro, sendte bilde og en melding of fikk legit resept på 10 minutter. Sparte meg så mye tid og bekymringer, takk så mye!
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk pilledeler. Skal nok doseres i 1.25mg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
¨Takker bro, sendte bilde og en melding of fikk legit resept på 10 minutter. Sparte meg så mye tid og bekymringer, takk så mye!
Vis hele sitatet...
Blå resept eller hvit resept? Hva er prisen?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Husk pilledeler. Skal nok doseres i 1.25mg.
Vis hele sitatet...
Ja. Hvis det er 5 mg tabletter du får så er det overkill for hårtap. 5 mg er for å forhindre prostata til å vokse.
Sist endret av IneartheDx; 13. desember 2023 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.felleskatalogen.no/medis...20140%2C20),-C

Jeg mener at jeg betalte 140kr for 28 5mg finasterid på apoteket. Med resept fra en nettlege.
Sist endret av IW2022; 13. desember 2023 kl. 17:22.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Har ganske kraftig hårtap og relativt raskt tynnende hår. Har snakka med fastlegen, men siden jeg kun er 22 år gammel, er jeg tydeligvis for ung for å få finasteride, selv om jeg har synlig hårtap og tynning. Har tenkt å prøve Dr.Dropin for å få finasterid der, noe erfaringer? Tror dere jeg kan få en resept bare ved å ha en video samtale med de? Dr.Dropin er svindyrt så vil helst unngå flere timer..
Vis hele sitatet...
Vis denne til fastlegen din. Du er ikke for ung for å få finasterid han vil bare ikke skrive det ut.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
https://www.felleskatalogen.no/medis...20140%2C20),-C

Jeg mener at jeg betalte 140kr for 28 5mg finasterid på apoteket. Med resept fra en nettlege.
Vis hele sitatet...
Betalte 135 tror jeg for 28 tabletter ☺️
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Så man kan få hårtap medesin dekket? hmm, jeg har selv knekket meg selv over hårtap, og større og større viker...
Hva slags behandling tar dere? Er finasterid noe som faktisk hjelper? Takk
Vis hele sitatet...
Nei, man må betale alt selv. Det koster ~400 kr for 98 tabletter som varer i ca 15 måneder før man må kjøpe mer.
Finasterid funker bra, men bare til å stanse hårtapet slik at man beholder håret som det er. Det er ikke så vanlig å oppleve at hårløse områder får hårvekst igjen.Derfor er det lurt å begynne tidlig.
Anonym bruker
"Ekstravagant Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Så man kan få hårtap medesin dekket? hmm, jeg har selv knekket meg selv over hårtap, og større og større viker...
Hva slags behandling tar dere? Er finasterid noe som faktisk hjelper? Takk
Vis hele sitatet...
Jeg har det på blå-resept men det er fordi jeg også har vannlatingsproblemer.
Det er bra du tar tak i det. Jeg er 30 og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke var smart nok til å begynne tidligere. Ikke la fastlegen din stoppe deg.
Sist endret av Picard; 14. desember 2023 kl. 01:52.
Ha respekt for de tablettene her. Har opplevd en del bivirkninger. På det værste hadde jeg så mye brainfog og lite fokus at jeg tilbringte 2-3 dager i strekk valsene rundt i leiligheten som en zombie. Følte meg helt hjelpesløs viste jeg måtte komme meg til universitetet, men glemte hva jeg skulle heletiden og plutselig var dagen over.

Også opplevd ereksjonssvikt og sperm som vann.

Heldigvis for meg går symptomene alltid over om jeg slutter noen dager, og jeg unngår dem om jeg doserer veldig lavt eller hopper over dager med jevne mellomrom.

Medikamentet ser ut til å bygge seg opp over tid + at en del neurosteroider vi enda ikke vet så mye om ser ut til å være avhengig av 5a-ruktase som finasterid inniberer opp til 70% av.

Det er også nylig kommet et studie som konstaterer med at langtidsbruk av finasteride har en del negative effekter på ulike organer.
Sist endret av DrPerception; 14. desember 2023 kl. 02:20.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Ha respekt for de tablettene her. Har opplevd en del bivirkninger. På det værste hadde jeg så mye brainfog og lite fokus at jeg tilbringte 2-3 dager i strekk valsene rundt i leiligheten som en zombie. Følte meg helt hjelpesløs viste jeg måtte komme meg til universitetet, men glemte hva jeg skulle heletiden og plutselig var dagen over.

Også opplevd ereksjonssvikt og sperm som vann.

Heldigvis for meg går symptomene alltid over om jeg slutter noen dager, og jeg unngår dem om jeg doserer veldig lavt eller hopper over dager med jevne mellomrom.

Medikamentet ser ut til å bygge seg opp over tid + at en del neurosteroider vi enda ikke vet så mye om ser ut til å være avhengig av 5a-ruktase som finasterid inniberer opp til 70% av.

Det er også nylig kommet et studie som konstaterer med at langtidsbruk av finasteride har en del negative effekter på ulike organer.
Vis hele sitatet...
Hvor kan jeg lese den? Det hadde vært interessant.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvor kan jeg lese den? Det hadde vært interessant.
Vis hele sitatet...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7308241/
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde personlig ingen endringer i blodprøver eller følbare bivirkninger. Brukte finasterid i 1 år.

1.25mg daglig. Men det er som DrPerception sier, finasterid kan påvirke folk veldig forskjellig.

For dem som bruker eksogene homoner bør en være litt forsiktig med bruk av finasterid ettersom visse finasterid kan øke prolaktin/progesterone om jeg ikke husker helt feil.

Og jeg fikk det skrivet ut på blå resept ser jeg.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Ha respekt for de tablettene her. Har opplevd en del bivirkninger. På det værste hadde jeg så mye brainfog og lite fokus at jeg tilbringte 2-3 dager i strekk valsene rundt i leiligheten som en zombie. Følte meg helt hjelpesløs viste jeg måtte komme meg til universitetet, men glemte hva jeg skulle heletiden og plutselig var dagen over.

Også opplevd ereksjonssvikt og sperm som vann.

Heldigvis for meg går symptomene alltid over om jeg slutter noen dager, og jeg unngår dem om jeg doserer veldig lavt eller hopper over dager med jevne mellomrom.

Medikamentet ser ut til å bygge seg opp over tid + at en del neurosteroider vi enda ikke vet så mye om ser ut til å være avhengig av 5a-ruktase som finasterid inniberer opp til 70% av.

Det er også nylig kommet et studie som konstaterer med at langtidsbruk av finasteride har en del negative effekter på ulike organer.
Vis hele sitatet...

Ja, det er veldig viktig å lese seg opp på potensielle bivirkninger av denne medisinen og ta en kalkulert risikovurdering derfra. Noen av de kan være jævlige, vi snakker impotens, gynomasti, hjernetåke, humørsvingninger, depresjon mm. Men som regel så er disse bivirkningene også reversible når man slutter på medisinen.-Det finnes også mange galninger på nettet som rapporterer helt latterlige bivirkninger som f.eks krympet penis. Så man skal ta mye av det man leser på forum og reddit med en klype salt.

Som en annen over her skriver så det er veldig individuelt hva man kan oppleve å få. Noen tolererer medisinen bedre enn andre. Men jevnt over det hele, så er Finasterid godt tolerert av de fleste. Men man skal også ta i betraktning at ikke alle responderer like godt på medisinen. For de fleste stopper den hårtapet, for noen så skjer det ingenting og for noen få så kan man oppleve gjenvekst. Jeg var en av de heldige som opplevde dette, men det var ikke snakk om en enorm forskjell. Jeg har ikke like tykt hår nå som jeg hadde når jeg var 18 for å si det slik. Men det er nok til at det ikke lengre er synlig med mindre håret blir klissvått.

Selv har jeg som sagt brukt det i 4 år og aldri oppdaget noen bivirkninger av disse annet enn litt utvannet sperm. Libidoen og potensen er merkelig nok høyere enn den noengang har vært. Men det kan ha noe med å gjøre at jeg har et naturlig høyt testosteronnivå til å være såpass gammel som jeg er (33 år og testoverdien din min ligger på 26.9 av 33.0) Målte for en måned siden.

Tenk nøye igjennom avgjørelsen og sett deg inn i hva du ønsker å prøve ut
Sist endret av Cityreefah; 14. desember 2023 kl. 17:05.
Anonym bruker
"Ekstravagant Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter å ha lest litt om bivirkninger jeg ikke var klar over tror jeg at jeg stopper med finasterid da jeg kjenner meg igjen av bivirkninger som rask puls typ 80-95 slag i minuttet i snitt når jeg sover og ømme brystkuler.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Etter å ha lest litt om bivirkninger jeg ikke var klar over tror jeg at jeg stopper med finasterid da jeg kjenner meg igjen av bivirkninger som rask puls typ 80-95 slag i minuttet i snitt når jeg sover og ømme brystkuler.
Vis hele sitatet...
Med ømme brystkuler regner jeg med du mener gynekomasti. Rask puls høres ikke helt typisk finesteride ut. Bruker du minoxidil?

Sitat av Cityreefah Vis innlegg
Det finnes også mange galninger på nettet som rapporterer helt latterlige bivirkninger som f.eks krympet penis. Så man skal ta mye av det man leser på forum og reddit med en klype salt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg tror på det.

Vevet i penis ser ut til å være avhengig av en viss grad androgen tilstedeværelse for å vedlikeholde fullt potensial.

Litt sånn som at viss en kvinne hadde fått for lite østrogen ville puppe blitt mindre også.

DHT er parakrint. Det vil si at det omdannes og virker lokalt i vev som har 5a-ruktase. DHT er super androgent. Jeg kan se for meg at dersom noen har lavt testosteron som er ingrediensen for å lage DHT med 5a-ruktase, lavt 5a-ruktase grunnet finasterid og muligens er genetisk disponert eller av andre grunnet har veldig lav 5a-ruktase i det område i utgangspunktet mulig kan krympe penis grunnet for lav androgen aktivitet i penis.

Det finnes flere som har stått fram med problemet på nett. Hvor reelt det er, er vanskelig og si, men jeg kan ikke komme på noe særlig grunn for å stå fram på nett for så lyve til resten av verden om at penisen deres har krympa.
Det ser ut til å være reversibelt for en god del ved å tilføre DHT lokalt.
Sist endret av DrPerception; 15. desember 2023 kl. 02:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ekstravagant Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Med ømme brystkuler regner jeg med du mener gynekomasti. Rask puls høres ikke helt typisk finesteride ut. Bruker du minoxidil?
Vis hele sitatet...
Nei bruker ikke minoxidil. Nå finner jeg ikke der jeg leste om høy puls på finasterid men mener det var på felleskatalogen og ikke under den tabellen der bivirkninger står.
Anonym bruker
"Ekstravagant Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei bruker ikke minoxidil. Nå finner jeg ikke der jeg leste om høy puls på finasterid men mener det var på felleskatalogen og ikke under den tabellen der bivirkninger står.
Vis hele sitatet...
Ikke kjent (hyppighet kan ikke anslås utifra tilgjengelige data):
uregelmessige, harde eller raske hjerteslag

Der