Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3230
Til deg som er cis: Hvordan er opplevelsen din av å være mann eller kvinne – har det hatt stor eller liten betydning i livet ditt?

Hva hadde dere gjort om dere våknet opp i kroppen til motsatt kjønn imorgen og fikk beskjed at tilstanden var permanent?

Mange transpersoner føler behovet for å endre navn – hva med dere? Kunne dere ønsket et annet navn?
Elsker å være mann. Hvorfor? Fordi jeg kan ha makt, ikke over andre da. Men det er en power å være en ekte mann. Jeg er 22 da, de fleste kaller seg selv gutt i den alderen, føler ikke jeg er helt ferdig utvokst, men jeg er en mann.
Sist endret av HallaKompis; 28. juni 2023 kl. 13:51.
>Ny bruker
>1 post
>Lukter bait herifra til månen

Greit, jeg biter på.

Min opplevelse å være cis male er ikke noe spesielt. Aldri lagt en tanke på det. Det var vel inne i mammas mage at jeg ble utviklet med penis. Jeg er usikker på om kjønnet mitt har noe å si på hvor jeg er i dag (jeg ville muligens være sykepleier eller lærer istedet for ingeniør men), men ellers tror jeg det aller meste ville vært det samme.

Våknet opp til motsatt kjønn? Hæ? Jeg skjønner ikke. Jeg kan leke med barbie selvom jeg er mann, nei unnskyld- cis male. Hvem skulle gitt meg beskjeden om at dette var permanent? Pappa? Mamma? Lederen for FRI?

Jeg forstår hvorfor transpersoner har et ønske om å skifte navn. Det er fordi et navn ofte antyder hva slags kjønn man er også. Heter man Ole er det antatt at man er mann. Heter man Kari er det antatt at man er kvinne. Bytter Ole kjønn er det naturlig å tenke at han også vil bytte navn. Derfor tror jeg ikke cis mennesker har det samme behovet for å bytte navn som transpersoner.

Hva hadde dere gjort om dere våknet opp i kroppen til motsatt kjønn imorgen og fikk beskjed at tilstanden var permanent?
Vis hele sitatet...
Bare en tilleggskommentar her. Personlig ville jeg akseptert det kjønnet jeg ble født som. Hadde jeg følt meg som en jente, ville jeg tatt en blodprøve hos fastlegen for å sjekket e2 og testosteron. Der ville forholdet mest sannsynlig vært litt ute av balanse, også hadde jeg startet på antiøstrogener og TRT umiddelbart.

Kan noen svare meg på hvorfor transpersoner har mye mer psykiske lidelser enn ikke- transer? Da tenker jeg spesielt på schizofreni og autisme.
Sist endret av Superspurv; 28. juni 2023 kl. 13:57.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
>Ny bruker
>1 post
>Lukter bait herifra til månen
Vis hele sitatet...
Fristet ikke helt å oute meg selv som trans: «til dere som ikke er trans»

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Våknet opp til motsatt kjønn? Hæ? Jeg skjønner ikke. Jeg kan leke med barbie selvom jeg er mann, nei unnskyld- cis male. Hvem skulle gitt meg beskjeden om at dette var permanent? Pappa? Mamma? Lederen for FRI?
Vis hele sitatet...
Du vil alltid være fri til å gjøre hva du vil, tenkte mest i henhold til kropp; å gå fra penis til vagina eller vice versa. Hypotetisk scenario.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kan noen svare meg på hvorfor transpersoner har mye mer psykiske lidelser enn ikke- transer? Da tenker jeg spesielt på schizofreni og autisme.
Vis hele sitatet...
Personer med autisme er mer direkte og kjent for «literal thinking», dette kan vise seg i f.eks. vansker med å forstå sarkasme og lignende. Dette gjør også at personer med autisme er mer sannsynlig til å være åpne om hvordan de føler seg og «komme ut av skapet» – mens noen uten autisme er mer sannsynlig til å holde tankene for seg selv.
For det første er jeg er mann. Ikke cis man fordi "Cis" er noe som ikke finnes. Du er enten mann eller kvinne. Det er også bare to kjønn som vil si at det er umulig for en mann og "bli kvinne" eller motsatt. Jeg vil påstå at alle transer har ekstremt store mentale utfordringer som gjør at de tror det å bytte kjønn er veien til lykken, selvom det ikke stemmer i det hele tatt. Transpersoner burde få psykologisk hjelp ikke støtte for deres mentale lidelser. Takk for meg
morkakespisende
Alle som vil ha et annet navn kan da vel for faen bare endre det på nett? Jeg er glad de annulerte søknaden min om å endre navn til Lord Bickle Travis. Tydeligvis er Lord en eller annen tittel.
Som cismann føler jeg ikke egentlig at kjønnet mitt definerer meg i noen stor grad, men jeg mistenker at det henger sammen med at jeg ikke er så forferdelig opptatt av hvordan andre oppfatter meg, og at jeg føler meg komfortabel med den kroppen og det kjønnet jeg har.

Jeg bruker mye tid både på ting som historisk sett har blitt oppfattet som "maskulint", som å være befal i Forsvaret og føre kommando der, og ting som tidligere har blitt tenkt på som "feminint", som å bruke neglelakk i ny og ne, ha lett for å analysere og snakke om følelser eller gråte en skvett over en god bok eller tv-serie. Til sammen utgjør det den jeg er, et komplekst vesen som ikke kan oppsummeres som kun et kjønn - i likhet med alle andre mennesker.

Samtidig er det nødvendig å erkjenne at selv om jeg selv ikke tenker mye over eller tar mye hensyn til mitt kjønn, så gjør samfunnet det. Det innebærer at jeg som hvit, heterofil mann kan oppføre meg på andre måter enn en kvinne eller ikke-binær person kan uten å bli sosialt straffet for det, og at jeg sannsynligvis har f.eks. høyere lønn enn jeg ville hatt om jeg var kvinne - og det er også viktig å ta med seg, mener jeg.
Sist endret av Snillorg; 28. juni 2023 kl. 15:39.
Hvorfor finnes i det hele tatt begrepet "cisperson", det er jo bare en vanlig person?

Hvordan er opplevelsen din av å være mann eller kvinne – har det hatt stor eller liten betydning i livet ditt?

- Nei, kan ikke si det har hatt noe stor betydning i livet mitt, vet ikke annet enn å være en mann, så har vel egt ikke noe grunnlag å sammenligne med. Men Norge i 2023 har det ikke så mye å si, menn og kvinner har helt like muligheter.

Hva hadde dere gjort om dere våknet opp i kroppen til motsatt kjønn imorgen og fikk beskjed at tilstanden var permanent?

-Riktig spørsmål hadde vel vært "Om du hadde våknet i kroppen din og følt at du ikke var riktig kjønn?" fordi det er jo dette som skjer, det føler at de er feil kjønn.

Hadde dette skjedd med meg hadde jeg oppsøkt psykolog og kommet til bunns i hvilken psykisk lidelse jeg har som får meg til å tro noe så sykt som at jeg er født i feil kropp.
Sist endret av Bolebenny; 28. juni 2023 kl. 16:01.
Skjønner ikke spørsmålet, jeg er mann, ikke cis eller forstår meg på denne asdfghj+ hype'n
Sitat av Kaprishooter Vis innlegg
For det første er jeg er mann. Ikke cis man fordi "Cis" er noe som ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Sitat av DAE Vis innlegg
Skjønner ikke spørsmålet, jeg er mann, ikke cis eller forstår meg på denne asdfghj+ hype'n
Vis hele sitatet...
Har dere aldri hørt om adjektiv?

«Jeg er ikke en blond kvinne! Jeg er en kvinne! »

Trans er et prefiks fra latin, og cis er det motsatte av trans.

Med andre ord:
Trans = Ikke cis
Cis = Ikke trans

Hvis jeg sier «mørk kaffe» istedenfor «kaffe», så er det fremdeles kaffe.
Sist endret av Tilfeldigheter; 28. juni 2023 kl. 17:18.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Prøver du å oppnå noe spesielt med at ikke-transer skal reflektere over spørsmålene dine, og i så fall hva?
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Prøver du å oppnå noe spesielt med at ikke-transer skal reflektere over spørsmålene dine, og i så fall hva?
Vis hele sitatet...
Ren nysgjerrighet.
Var en transe i byen min der jeg vokste opp, jeg brydde meg ekstremt lite om det da når jeg var 14. men når jeg tenker tilbake på hvordan hun alltid skulle rette på folk «jeg er gutt» «jeg er gutt». Når hun fuckings har en fitte mellom beina blir for dumt ass. Delusional spør du meg, sikkert fordi hun aldri hadde en far så ville sikkert være "mannen" i huset. Hun gikk jo all out med kjønnsoperasjon så jeg skjønner jo hva hun mener, men nei ass. Hun har fortsatt følelsene og alt det indre som ei jente har, uansett om hun tok hud fra låret og skulpturerte det til en kuk så er du ikke plutselig gutt. Hun var alltid jævlig bitchy også
Sist endret av HallaKompis; 28. juni 2023 kl. 17:47.
Jeg ville levd livet som normalt? Det er permanent, lite jeg kan gjøre med det.
Må fortsatt jobbe, må fortsatt på butikken og må fortsatt gjøre ditten og datten.

Hadde faktisk ikke hatt en skit og si, livet er fortsatt generisk og trist.

om jeg er mann eller kvinne har særs lite og si, hodet er det samme og det er det som teller.

Men om jeg hadde blitt kvinne hadde jeg muligens prøvd meg på OF(om jeg er fin da )
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
«jeg er gutt» «jeg er gutt». Når hun fuckings har en fitte mellom beina blir for dumt ass.
Vis hele sitatet...
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Hun gikk jo all out med kjønnsoperasjon
Vis hele sitatet...
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
uansett om hun tok hud fra låret og skulpturerte det til en kuk så er du ikke plutselig gutt.
Vis hele sitatet...
Først mente du at han ikke var gutt fordi han manglet kuk, deretter mener du at han ikke er gutt selv om han har fått kuk?

Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Hvorfor finnes i det hele tatt begrepet "cisperson", det er jo bare en vanlig person?
Vis hele sitatet...
Samme grunn til begrepene «heterofil», «rusfri» og «menneske» finnes.

For å skille dem fra de som ikke er det.
Sist endret av Tilfeldigheter; 28. juni 2023 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tilfeldigheter Vis innlegg
Til deg som er cis: Hvordan er opplevelsen din av å være mann eller kvinne – har det hatt stor eller liten betydning i livet ditt?
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å skille ut følelsen av å være kvinne fra resten av følelsen av å være meg. Jeg kan dermed ikke si at det føles som noe spesielt. Jeg er typisk "jentete" på noen områder og kanskje "guttete" på andre områder, men føler ikke at det er så relevant for om jeg er det ene eller andre. Jeg føler at kroppen min er min kropp (uavhengig av om jeg er fornøyd med alle deler av den), det oppleves som en selvfølge og ikke noe jeg aktivt legger merke til.

Når folk sier de føler seg som et annet kjønn enn det biologiske, skjønner jeg dermed overhodet ikke hva de mener. Jeg respekterer likevel at det er deres opplevelse, og at det er noe du først merker når det ikke stemmer. Hvorvidt jeg intuitivt opplever en transperson som det ene eller andre kommer nødvendigvis mye an på hvordan de fremstår, men jeg synes uansett det er ganske underordnet hvordan jeg oppfatter deg i forhold til hvordan du opplever deg selv. Med mindre det er noe intimt på gang så er jeg ikke spesielt opptatt av kjønnet på den jeg snakker med, så det koster meg lite å anerkjenne deg som et annet kjønn enn det jeg på refleks ville tenkt på deg som. Din identitet er selvsagt viktigere for deg enn den er for meg, så det skal ikke jeg krangle på.

Jeg håper virkelig ikke rigide kjønnsroller i samfunnet gjør at folk som ikke reelt har kjønnsinkongruens føler seg utilpass i kjønnskategorien de biologisk tilhører, men det er ikke min jobb å definere om du egentlig er ditt eller datt.

Hva hadde dere gjort om dere våknet opp i kroppen til motsatt kjønn imorgen og fikk beskjed at tilstanden var permanent?
Vis hele sitatet...
Mener du da at jeg våkner opp med maskulin kropp, eller at jeg våkner med maskulin kjønnsidentitet? Det siste kan jeg ikke sette meg inn i, da jeg som sagt ikke klarer å sette fingeren på min spesifikt feminine identitet nå. Det første blir jo heller overhodet ikke sammenlignbart, da det er en plutselig endring. Regner med det hadde vært duket for identitetskrise. Det hadde det vel uansett vært om jeg våknet opp med en annen kropp enn jeg la meg med, selv om den hadde samme kjønn.

Mange transpersoner føler behovet for å endre navn – hva med dere? Kunne dere ønsket et annet navn?
Vis hele sitatet...
Navn er veldig personlig, og med trøblete bagasje kan det av og til være fristende å fristille seg fra sitt fortidige selv. Men jeg har ikke seriøst vurdert det, da det nok er litt mer komplisert enn det å frigjøre seg fra fortiden. At transpersoner ønsker det er naturlig, siden de ønsker å bli oppfattet som det kjønnet de selv opplever seg som, og personnavn er jo en indikator på det.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kan noen svare meg på hvorfor transpersoner har mye mer psykiske lidelser enn ikke- transer? Da tenker jeg spesielt på schizofreni og autisme.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke om det du sier stemmer, men autisme har vært linket til testosteronnivå i svangerskapet, så det høres ikke helt urimelig ut at det kan påvirke kjønnsidentitet også. Men det blir spekulasjoner fra min side. At mange transpersoner sliter psykisk er jo ikke veldig rart, all den tid de som gruppe blir utsatt for ekstreme nivåer av utenforskap, trusler og overgrep.
Sist endret av *pi; 28. juni 2023 kl. 18:05.
Som cis-kvinne har kjønnet hatt en del å si opp igjennom. Jeg ble kalt guttejente ofte i oppveksten, fått beskjed om at "Sånn gjør ikke jenter" flerfoldige ganger, blitt oppfordret til å fokusere på utseendet. Jeg blir fortsatt møtt med overraskelse når jeg sier jeg ikke vil ha barn (35 år gammel). Har blitt lagt an på og kysset (uønsket) av tilfeldige menn siden tidlige tenår. Verden har alltid fortalt meg at jeg skal oppføre meg pent og pertentlig, ønske meg mann og barn, ikke ha for sterke meninger, ikke drikke for mye, ikke være ute alene, alltid vite at menn kan skade meg. Jeg må ikke være uhøflig, samtidig kan jeg ikke være for høflig fordi det kan mistolkes som en innbydelse. Jeg må være forsiktig med menn for de er ofte bare ute etter en ting men hvis jeg avviser de på feil måte kan de bli aggressive. Jeg skal være opptatt av å holde hus, lage mat, oppdra barn, sko, sminke og reality-tv. Jeg skal ikke ønske sex eller være frampå i så måte men må for guds skyld ikke være frigid heller.

Jeg er fullstendig klar over at mye av disse "lærdommene" er helt ute på jordet og de aller fleste menn er ålreite folk, men dette er mye av hva jeg sitter igjen med.

Jeg er helt komfortabel med mine kjønnsorganer, annet enn mensen, men har ofte tvilt på at jeg passer inn i det som steroetypisk kalles "Jente/kvinne" og det tok en god del tid før jeg skjønte at _ingen_ jenter/kvinner gjør det fordi den boksen er ekstremt snever og har neppe plass til en halv person en gang. I senere tenår ønsket jeg ofte at jeg var en gutt isteden, da det virket som at livet hadde vært mye lettere, men det var aldri et kraftig nok ønske til at jeg gjorde noe annet enn mild fantasering.

Hvis jeg hadde våknet i morgen som en mann med penis hadde jeg nok først benyttet den. Jeg vet oppriktig ikke om jeg hadde hatt et veldig stort problem med å få beskjed om at det var permanent, tror det hadde vært et større problem for partneren min. Navnet mitt funker for begge kjønn, men har ofte lekt med tanken på å endre det. Men, for mye tiltak xD

I all hovedsak tror jeg ikke tanker om kjønn er særlig fremtredende hos personer som ikke opplever negative konsekvenser av det kjønnet de er. Hvorfor skal man gå rundt og fundere på noe man ser på som en ikke-problem?
Dessverre leder det ofte til manglende evner på å sette seg inn i hvordan det er for personer som ikke har det like problemfritt, f.eks. de som sier at behandlig hos psykolog vil "fikse" en transperson, noe det beviselig ikke gjør, like lite som at man kan "Pray the gay away". Heldigvis forskes det mer på nå til dags og man begynner å finne beviselige forskjeller i hjernene til cis og trans-personer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8955456/
Jeg hadde solgt huset og kjøpt meg noe billigere da jeg ville tjent 30% mindre enn jeg gjorde som mann.

Gått på byen og drukket gratis øl og håpt jeg ikke ble overfalt.

Hadde hatet patriarkiet.

Startet onlyfans konto.

Solgt truser til ensomme menn.

Blitt lesbisk.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Enorm, vil jeg påstå. Det er brillene man ser verden gjennom, fordommene og fordelene man møter.

Men det har ikke nødvendigvis handlet om å være mest mulig maskulin eller ikke, men en konstant påminnelse om at hva man ses på som, hvilke forventninger og roller man bes fylle.

Det har vært en langvarig modning i livsanskuelse, i temperament, i følelse av å være voksen og et fullt ut representant for sitt kjønn

På alle nivå

I arbeidslivet
Skolen
Som kjønn i møte med det offentlige


Jeg opplever videre at de fleste menn opplever, og føler veldig sterkt og mye om ting som dette men det skal mye til for at de faktisk snakker om eller selv tar det opp
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg opplever videre at de fleste menn opplever, og føler veldig sterkt og mye om ting som dette men det skal mye til for at de faktisk snakker om eller selv tar det opp
Vis hele sitatet...
Men snakker du da om rollen du er forventet å fylle, eller identitetsopplevelsen? Jeg har også vært veldig bevisst fra ung alder på hvilket kjønn jeg er og hva som dermed forventes av meg. Men hvis jeg skal kjenne etter hva som er "meg", altså bare inni meg og ikke i forhold til andres forventninger, så har jeg problemer med skille ut en spesifikt kvinnelig følelse. Jeg vet ikke helt hva det skulle beskrives som.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kan da fortsatt være der, høres det ut som .

Får du ikke en sånn følelse engang når du sterkt karikeres av deg selv eller andre som kvinne

Ikke når du utfører noe kvalitativ feminint eller kvinnelig, i full viten om at andre i din gruppe opplever noe lignende og har sin variant på den kjønnede klisjeen?

Ja jeg innbiller meg å kunne føle at jeg er mann, der fremstår likt en følelse eller sensasjon, eller en slags tankemessig eller fysisk opplevelse
Sist endret av meaculpaUIO; 28. juni 2023 kl. 23:10.
Ville sittet å lekt med puppene mine noen timer...

Det er vanskelig å sette seg inn i hvordan det ville være å utstyrt med feminin psykologi, og vil tro det er på det åndelige plan det ligger for reflekterte transer, de ser neppe noen verdi i å fjase rundt i kjole noen år for å bli dullet med...

Kanskje det føles forlokkende med den tryggheten kvinner automatisk får i samfunnet hvis man er veldig usikker gutt?
Sitat av DigDug Vis innlegg
Kanskje det føles forlokkende med den tryggheten kvinner automatisk får i samfunnet hvis man er veldig usikker gutt?
Vis hele sitatet...
Hahaha ja, den umiskjennelige trygghetsfølelsen <3
Om denne verden ikke føles fremmed, sånn uavhengig av kjønnsorgan så er man feilinformert yo.,
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Kan da fortsatt være der, høres det ut som .

Får du ikke en sånn følelse engang når du sterkt karikeres av deg selv eller andre som kvinne

Ikke når du utfører noe kvalitativ feminint eller kvinnelig, i full viten om at andre i din gruppe opplever noe lignende og har sin variant på den kjønnede klisjeen?

Ja jeg innbiller meg å kunne føle at jeg er mann, der fremstår likt en følelse eller sensasjon, eller en slags tankemessig eller fysisk opplevelse
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Jeg har en følelse av å være meg, men kan ikke peke på hva det er ved den følelsen som er kvinnelig. Jeg føler av og til at jeg identifiserer meg med det karikert kvinnelige og av og til at jeg begrenses av det, alt ettersom. Det ville imidlertid være absurd å si at jeg føler meg som kvinne fordi jeg gråter lett eller liker å strikke, det er det jo mange menn som gjør også. Eller at jeg føler meg litt som mann fordi jeg kan rygge med henger og foretrekker direkte konfrontasjon foran intriger.

Jeg har en kvinnekropp, og føler med den største selvfølgelighet at den kroppen er meg. Sånn sett føler jeg meg jo som kvinne. Det er vel det jeg lettest kan forestille meg "transopplevelsen" som, at kroppen ikke oppleves som "seg". Hva annet opplevelsen skulle bestå i, hvis det ikke handler om å ikke passe inn i sosiale kjønnsroller, begruper jeg ikke.

Men så er det jo mange ting jeg ikke begriper, det betyr jo ikke at det ikke finnes. At vi i det hele tatt har et selv er jo ganske ubegripelig i utgangspunktet. Så kanskje det er mer ved opplevelsen enn selvets fremmedgjøring fra egen kropp. Det er i alle fall hevet over tvil at det er en reell ting og at det er helt fundamentalt viktig for de det gjelder.

Det hadde jo vært interessant om trådstarter kan fortelle litt om hva denne "transopplevelsen" består i. Hvordan føler du at du er mann/kvinne? Handler det om kropp, kjønnsroller, eller er det noe annet? Kan du beskrive hva det isåfall er?
Sist endret av *pi; 29. juni 2023 kl. 00:44.
Jeg var veldig opptatt av å være mandig når jeg var ung og dum, men etter jeg ble litt eldre så gir jeg faen. Alle har sine forskjellige sider.

Jeg har aldri ønsket å være kvinne eller følt meg ukomfortabel med at jeg er mann. Kroppen har jeg ikke alltid vært fornøyd med, men det er vel de fleste i løpet av livet. Det er visse privelegier kvinner har i forhold til menn jeg hender er litt misunnelig på, men det tror jeg nok kvinner tenker om menn også til tider.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Som cis-kvinne har kjønnet hatt en del å si opp igjennom. Jeg ble kalt guttejente ofte i oppveksten, fått beskjed om at "Sånn gjør ikke jenter" flerfoldige ganger, blitt oppfordret til å fokusere på utseendet. Jeg blir fortsatt møtt med overraskelse når jeg sier jeg ikke vil ha barn (35 år gammel). Har blitt lagt an på og kysset (uønsket) av tilfeldige menn siden tidlige tenår. Verden har alltid fortalt meg at jeg skal oppføre meg pent og pertentlig, ønske meg mann og barn, ikke ha for sterke meninger, ikke drikke for mye, ikke være ute alene, alltid vite at menn kan skade meg. Jeg må ikke være uhøflig, samtidig kan jeg ikke være for høflig fordi det kan mistolkes som en innbydelse. Jeg må være forsiktig med menn for de er ofte bare ute etter en ting men hvis jeg avviser de på feil måte kan de bli aggressive. Jeg skal være opptatt av å holde hus, lage mat, oppdra barn, sko, sminke og reality-tv. Jeg skal ikke ønske sex eller være frampå i så måte men må for guds skyld ikke være frigid heller.

Jeg er fullstendig klar over at mye av disse "lærdommene" er helt ute på jordet og de aller fleste menn er ålreite folk, men dette er mye av hva jeg sitter igjen med.

Jeg er helt komfortabel med mine kjønnsorganer, annet enn mensen, men har ofte tvilt på at jeg passer inn i det som steroetypisk kalles "Jente/kvinne" og det tok en god del tid før jeg skjønte at _ingen_ jenter/kvinner gjør det fordi den boksen er ekstremt snever og har neppe plass til en halv person en gang. I senere tenår ønsket jeg ofte at jeg var en gutt isteden, da det virket som at livet hadde vært mye lettere, men det var aldri et kraftig nok ønske til at jeg gjorde noe annet enn mild fantasering.

Hvis jeg hadde våknet i morgen som en mann med penis hadde jeg nok først benyttet den. Jeg vet oppriktig ikke om jeg hadde hatt et veldig stort problem med å få beskjed om at det var permanent, tror det hadde vært et større problem for partneren min. Navnet mitt funker for begge kjønn, men har ofte lekt med tanken på å endre det. Men, for mye tiltak xD

I all hovedsak tror jeg ikke tanker om kjønn er særlig fremtredende hos personer som ikke opplever negative konsekvenser av det kjønnet de er. Hvorfor skal man gå rundt og fundere på noe man ser på som en ikke-problem?
Dessverre leder det ofte til manglende evner på å sette seg inn i hvordan det er for personer som ikke har det like problemfritt, f.eks. de som sier at behandlig hos psykolog vil "fikse" en transperson, noe det beviselig ikke gjør, like lite som at man kan "Pray the gay away". Heldigvis forskes det mer på nå til dags og man begynner å finne beviselige forskjeller i hjernene til cis og trans-personer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8955456/
Vis hele sitatet...

Stusser på det du sier om å avvise "feil". Er noen av dere som vet å gjøre et nummer ut av det, til det punkt hvor det går fra avvisning til å være ufin. For min del har jeg en tendens til å gi igjen da. Selv om jeg sikkert burde "hevet meg over" osv.

Tåler å bli blokkert, tåler null respons. Tåler å høre "er ikke interessert". Liker dårligere å bli peppersprayet fordi jeg var så freidig å si til deg at du er pen.

Ellers til trådens tema. Så er jeg mann med utoverpikk og liker damer med innoverpikk, sånn det skal være etter min mening. Dog har jeg respekt for andre syn på den saken.

Å være mann medfører de goder som det å være mann bringer med. Jeg kan stå å tisse. Har ikke mensen. Må ikke føde. Er fra naturens side visst nok fysisk sterkere en damer, selv om jeg sikkert får bank av damer som trener mer enn meg. Har hår i ræva?

Eneste ulempen eller fordelen er at jeg ikke blir rent ned av kåte kvinnfolk. Men historien er en annen når det gjelder homofile mannfolk.

Må ellers gå like mye på skole og søke på like mange jobber. Er skeptisk til at det er så store forskjeller på mann og kvinne i arbeidslivet. Selv om noen damer sutrer om det. Vet det var sånn. Men tror ikke på det i dag.

Tjener noen mer er det ofte en rasjonell grunn til det tenker jeg. Som i at noen faktisk har mer ansvar en den andre. Selv om begge er "systemansvarlig" på samme arbeidsplass

Kan jo nevnes at jeg og tenker at en mann med kunstig fitte aldri blir en dame. Der er vi ikke i teknologien enda. Får vi til å sette inn en livmor og slikt og så kan vi snakke.
Sist endret av Bønnemann1; 29. juni 2023 kl. 01:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Må ellers gå like mye på skole og søke på like mange jobber. Er skeptisk til at det er så store forskjeller på mann og kvinne i arbeidslivet. Selv om noen damer sutrer om det. Vet det var sånn. Men tror ikke på det i dag.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i dag. Kvinners lønn utgjorde i gjennomsnitt 87,6 prosent av menns lønn i 2022.

Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Kan jo nevnes at jeg og tenker at en mann med kunstig fitte aldri blir en dame. Der er vi ikke i teknologien enda. Får vi til å sette inn en livmor og slikt og så kan vi snakke.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke jeg as, jeg syns det blir litt for kategorisk. Min mor har fjernet livmor og eggstokker som følge av kreft, men hun er vel enda kvinne?
Sitat av Tias Vis innlegg
Det er absolutt lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i dag. Kvinners lønn utgjorde i gjennomsnitt 87,6 prosent av menns lønn i 2022.



Jeg vet ikke jeg as, jeg syns det blir litt for kategorisk. Min mor har fjernet livmor og eggstokker som følge av kreft, men hun er vel enda kvinne?
Vis hele sitatet...
Litt av forskjellen er vell at din mor er født dame med to X kromosoner og en gutt som vil bli eller har "blitt" dame har X og Y kromosoner.

Om man vil bytte kjønn, greit nok. Men å si man er født i feil kropp er bare en penere måte å si man er sjuk på men det er bare min mening. Når det man har mellom bena ikke samsvarer med det som er i hodet er det noe feil en plass tenker jeg?
Sist endret av NokErNok; 29. juni 2023 kl. 11:02.
Jeg anerkjenner ikke bruk av cis som omtale av meg, men min opplevelse av å være mann er helt normal.
Har aldri hatt behov for å tenke meg som noe annet. Merker at jeg er sterkere enn de fleste damer, men ikke alle, og i motsetning til damer har jeg ingen månedlig syklus osv osv.

Det kommer aldri til å skje at jeg våkner som dame, så ser ikke revelans for dyp analyse av "hva om, og hvis". Mest sannsynlig hadde jeg nok blitt deprimert og hatt en personlig krise.

Hadde i barndommen lyst på et kult navn som en vanligvis møter på i film eller dataspill. Er glad jeg ikke fikk lov til å bytte til et navn som hadde gitt "cringe" nok et ansikt.

Jeg bet på, nok om det. Men slike spørsmål faller for meg i samme kategori som : "ville du elsket meg om jeg ble forvandlet til en larve?"
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Litt av forskjellen er vell at din mor er født dame med to X kromosoner og en gutt som vil bli eller har "blitt" dame har X og Y kromosoner.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en absolutt sannhet at kvinner har to X og menn XY.

Det finnes varianter hvor personer som vi oppfatter som menn har XXY, XXYY eller XX, og personer som vi oppfatter som kvinner bare har ett X-kromosm eller XY-kromsomer med resistens mot androgene mannlige hormoner.
Sist endret av Tias; 29. juni 2023 kl. 11:23.
Sitat av Tias Vis innlegg
Det er absolutt lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i dag. Kvinners lønn utgjorde i gjennomsnitt 87,6 prosent av menns lønn i 2022.
Vis hele sitatet...
I Norge er det i hovedsak slik at kvinner og menn som har samme jobb, og ellers like forutsetninger som lengde på utdanning og erfaring, også ligger på samme lønnsnivå. Hentet fra din lenke.
Jeg vet ikke jeg as, jeg syns det blir litt for kategorisk. Min mor har fjernet livmor og eggstokker som følge av kreft, men hun er vel enda kvinne?
Vis hele sitatet...
Ja jeg tenker det. Det er jo et tomrom der. Om så hun ikke er fruktbar. Hos en mann er det jo ikke plass til livmor eller eggstokker sånn uten videre.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av NikkiSix Vis innlegg
I Norge er det i hovedsak slik at kvinner og menn som har samme jobb, og ellers like forutsetninger som lengde på utdanning og erfaring, også ligger på samme lønnsnivå. Hentet fra din lenke.
Vis hele sitatet...
Ja, men forskjellen mellom kvinner og menn i arbeidslivet er mer enn bare lik lønn for likt arbeid. Det er langt flere kvinner enn menn som jobber deltid (kanskje for å følge opp barn?), og i toppen av lønnsstatistikken er det langt flere menn enn kvinner.
Sitat av Tias Vis innlegg
Ja, men forskjellen mellom kvinner og menn i arbeidslivet er mer enn bare lik lønn for likt arbeid. Det er langt flere kvinner enn menn som jobber deltid (kanskje for å følge opp barn?), og i toppen av lønnsstatistikken er det langt flere menn enn kvinner.
Vis hele sitatet...
Kvinner eller menn skal ikke tjene mer enn motsatt kjønn pga sitt kjønn. Spesielt ikke for likt arbeid. Hvorfor mange kvinner jobber mer deltidsstillinger er subjektivt(Kanskje for dem ønsker å følge opp barn?).

Toppen av lønnsstatistikken utgjør for det meste menn, men vi ser et skifte hvor flere kvinner VELGER å gå en retning som er høyere betalt.

Det vil nok alltid være en forskjell på lønn mellom kvinner og menn, men det samfunnet må passe på er at uansett kjønn så vil muligheten være den samme for å tjene mer penger.
Aner ikke hva faen cis er. Jeg er mann.

Sitat av Tias Vis innlegg
Det er ikke en absolutt sannhet at kvinner har to X og menn XY.

Det finnes varianter hvor personer som vi oppfatter som menn har XXY, XXYY eller XX, og personer som vi oppfatter som kvinner bare har ett X-kromosm eller XY-kromsomer med resistens mot androgene mannlige hormoner.
Vis hele sitatet...
Ja, men dette er vitenskapelig og medisinske tilfeller. Det er noe annet enn at en mann med pikk tar på seg parykk og sier han er dame.
Sist endret av venstrehook; 29. juni 2023 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tias Vis innlegg
Det er ikke en absolutt sannhet at kvinner har to X og menn XY.

Det finnes varianter hvor personer som vi oppfatter som menn har XXY, XXYY eller XX, og personer som vi oppfatter som kvinner bare har ett X-kromosm eller XY-kromsomer med resistens mot androgene mannlige hormoner.
Vis hele sitatet...
Det kan være greit å være klar over at intersex finnes, men jeg er litt skeptisk til at det blir trukket fram i debatten. For det første er det jo genetiske avvik, ofte med diverse medisinske problemer knyttet til seg, og avrefter sånn sett ikke det faktum at biologisk kjønn hos mennesker er binært. Vi sier at mennesket har 46 kromosomer også, selv om noen har 47. Dessuten er de færreste transpersoner intersex. Hvis man trekker det inn, eller diverse eksempler fra dyreriket for den del, så aksepterer man indirekte at det er relevant. Man trenger ikke et biologisk alibi for identitetsopplevelsen sin.

Vi vet ikke hvorfor noen opplever kjønnsinkongruens, kanskje finner vi ut av det engang, men vi vet at det er sånn for noen. Vi trenger ikke vite mer enn det for å anerkjenne det. Enhver opplevelse er 100% subjektiv, det går ikke an å validere eller avkrefte den objektivt. Det blir som om å påstå at noen ikke har vondt i foten fordi man ikke finner noe galt med foten, eller å si at de har vondt selv om de ikke opplever det sånn selv. Det trenger ikke være et 1:1 forhold mellom fysisk virkelighet og opplevelse, men opplevelsen er like reell fordet. Eller like ikke-reell, om du vil. Det er jo bare hallusinasjoner hjernen konstruerer selv, enten man opplever det ene eller andre. Det er ingen åpenbar biologisk grunn til at vi opplever noe som helst, men det gjør vi jo.
Sist endret av *pi; 29. juni 2023 kl. 17:54.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av *pi Vis innlegg
Det kan være greit å være klar over at intersex finnes, men jeg er litt skeptisk til at det blir trukket fram i debatten. For det første er det jo genetiske avvik, ofte med diverse medisinske problemer knyttet til seg, og avrefter sånn sett ikke det faktum at biologisk kjønn hos mennesker er binært. Vi sier at mennesket har 46 kromosomer også, selv om noen har 47. Dessuten er de færreste transpersoner intersex. Hvis man trekker det inn, eller diverse eksempler fra dyreriket for den del, så aksepterer man indirekte at det er relevant. Man trenger ikke et biologisk alibi for identitetsopplevelsen sin.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt med å trekke inn intersex er å vise at kjønn og kjønnsidentitet er mer enn bare kromosomer.

Jeg syns det er fascinerende og slående at personer som er født med XY-kromosomer, og som i et ordinært svangerskap skulle ha blitt menn, kan rammes av resistens mot androgene mannlige kjønnshormer og som følge av det ende opp som kvinner (med visse unntak, men la oss forenkle det for ordens skyld). Kjønnsdysfori er høyere i denne gruppen enn i befolkningen fovrøig, men allikevel føler aller fleste i denne gruppen at de er det kjønnet de ble oppdratt som. Er ikke det utrolig?

Men du har helt rett i at dette er et sidespor.
Sitat av Tias Vis innlegg
Poenget mitt med å trekke inn intersex er å vise at kjønn og kjønnsidentitet er mer enn bare kromosomer.

Jeg syns det er fascinerende og slående at personer som er født med XY-kromosomer, og som i et ordinært svangerskap skulle ha blitt menn, kan rammes av resistens mot androgene mannlige kjønnshormer og som følge av det ende opp som kvinner (med visse unntak, men la oss forenkle det for ordens skyld). Kjønnsdysfori er høyere i denne gruppen enn i befolkningen fovrøig, men allikevel føler aller fleste i denne gruppen at de er det kjønnet de ble oppdratt som. Er ikke det utrolig?

Men du har helt rett i at dette er et sidespor.
Vis hele sitatet...
Enig, det viser jo at det ikke er et 1:1-forhold. Men det er tydeligvis ikke kun et spørsmål om sosialisering heller, hadde det vært tilfelle hadde jo trans kun vært et kulturelt spørsmål, og behandlingen deretter.