Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2188
Hvordan blir man kvitt gammel skam?

Gjorde en haug med domme ting i ungdoms årene min, drev med rus og var en skikkelig baias. Har gjort noen feil som jeg ikke kommer over, som jeg ikke vista var galt den dagen jeg gjorde det. Er mange år siden nå og har endret meg veldig.

Noen tips til hvordan kvitte seg med skammen?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Det går vel ikke an å kvitte seg med skammen. Det som er gjort, er gjort. Det viktigste er jo at du erkjenner det.

Du har sikkert såret folk på din vei, men det er aldri for sent å si unnskyld.
Sist endret av Barte-Sam; 12. juni 2023 kl. 15:09.
Si unnskyld til de du mener du har vært ufine mot. Er vel ikke mye annet å gjøre. Med mindre du har gjort noe helt jævlig så har de sikkert glemt det i dag også.
Skam er noe man får når man blir mer "voksen", det er et tegn på at du blir mer omtenksom til det og de rundt deg.

Jeg, litt over 40, kan fremdeles, spesielt når jeg skal legge meg, plutselig begynne å tenke på noe dumt jeg sa eller kleint jeg gjorde som yngre.

Noen av disse hendelsene har jeg tatt opp med de som var der. Og oftest er det bare jeg som husker det.
Den burde du bære på videre, det er blant annet sånne ting som dette som gir visdom. Nå vet du hvorfor man ikke burde gjøre det og kanskje hva konsekvensen kan være.
Folie à deux
Sitat av Tor123 Vis innlegg
Hvordan blir man kvitt gammel skam?

Gjorde en haug med domme ting i ungdoms årene min, drev med rus og var en skikkelig baias. Har gjort noen feil som jeg ikke kommer over, som jeg ikke vista var galt den dagen jeg gjorde det. Er mange år siden nå og har endret meg veldig.

Noen tips til hvordan kvitte seg med skammen?
Vis hele sitatet...
Kan du nevne noen av feilene du har begått som du ikke komme over? Jeg kjenner ingen som har gjort svært dårlige ting, ting som ikke kan gjenopprettes men de har det fortsatt bra i dag. Din bias vil du beholde hele livet, men et eksempel her er en venn av meg som tok synet av en annen person, og han er i den dag tilgitt selvom jeg ikke jeg kan forstå det. Hvor ille har det vært?
Hva er vitsen m å skamme seg. Jeg har gjort mye og folk klarer ikke slutte prate om meg. Dem er besatt pga jeg er legendarisk
Tror den verste skammen er skam som egentlig ikke er selvpåført, altså ikke skam som følge av egne handlinger. En påkoblet tenkehjerne fatter at skam ikke er bærekraftig og drar folk ned. Likevel kan det det ta et halvt liv eller mer å bli kvitt skam som ikke er selvpåført. For det er ingen å be om tilgivelse, ting er som de er og fortiden får en ikke gjort særlig mye med. Og likevel kan slik skam ta opp stå mye plass at det nesten ikke er plass i hodet til noe annet.
Sist endret av _abc_; 13. juni 2023 kl. 13:10.
Sitat av mendez Vis innlegg
Hva er vitsen m å skamme seg. Jeg har gjort mye og folk klarer ikke slutte prate om meg. Dem er besatt pga jeg er legendarisk
Vis hele sitatet...
Jeg klarer iallefall ikke å glemme den legendariske jobben din som bananmaskot
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Jorg Vis innlegg
Jeg klarer iallefall ikke å glemme den legendariske jobben din som bananmaskot
Vis hele sitatet...
Det første jeg tenker på er det knall harde veranda-gamet hans.
Sitat av mendez Vis innlegg
Hva er vitsen m å skamme seg. Jeg har gjort mye og folk klarer ikke slutte prate om meg. Dem er besatt pga jeg er legendarisk
Vis hele sitatet...
Legendarisk? Som en voldelig, banan som er kry over volden?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av mendez Vis innlegg
Hva er vitsen m å skamme seg. Jeg har gjort mye og folk klarer ikke slutte prate om meg. Dem er besatt pga jeg er legendarisk
Vis hele sitatet...
Legendarisk undermedisinert, kanskje.
Ta handlinger som gjør deg stolt av deg selv til det punkt at stoltheten veier tyngre enn skammen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Tor123 Vis innlegg

Noen tips til hvordan kvitte seg med skammen?
Vis hele sitatet...
Snakke om skammen med mennesker du stoler på. Når du sier alt du skammer deg over høyt, vil du trolig høre at ting ikke er så ille som du tenker. I tillegg slipper du å være alene om tankene.

Husk også at skammen er noe som først og fremst eksisterer i hodet ditt. Mye av det du skammer deg over finnes ikke for andre, og hvis det finnes, er det sannynligvis ikke stort. De fleste har mer enn nok med seg selv og sin egen skam.

Til sist må du akseptere at det som har vært, har vært. Du oppnår ingenting annet enn å plage deg selv når du grubler over fortiden. Du har lært masse av feilene dine, og dette er unike erfaringer du kan bruke til noe nyttig.

Gi slipp og gå videre
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Tor123 Vis innlegg
Noen tips..
Vis hele sitatet...
Skift navn.
Ingen tar 123 folk seriøst og noen, meg selv inkludert, vil gå så langt som til å si at dere ikke eksisterer i det hele tatt
annet enn som en tråd for trådens skyld.