Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Kjem du til å skifte til Opera 9.5?
Ja, eg oppgraderer 71 41,52%
Ja, eg skifter frå ein annan nettlesar 12 7,02%
Nei, eg kjem berre til å prøve han ut 18 10,53%
Nei, eg held meg til den nettlesaren eg brukte før 70 40,94%
Stemmegivere: 171. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  60 3923
Endeleg kan den nye Opera-versjonen 9.5 lastast ned frå Opera.com.

Den nye versjonen av Opera har fått eit nytt standardutsjåande i tillegg til mange oppgraderingar i bakenden. Den innebygde e-postklienten (M2) har fått mange oppgraderingar. Opera Link er òg inkludert i denne versjonen.

Her står det litt meir om den nye versjonen (engelsk)

Kva synest du?
Sitter og tester den litt ut nå, men blir ikke helt fortrolig med utseende og kontrollpanelet den har.

Sitter på jobb, så merker ikke noe særlig til hastigheten alle skryter om (Alt her er proxifisert uansett)
Sist endret av MagicalTrevor; 12. juni 2008 kl. 11:50.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Likte ikke helt det nye utseendet jeg heller, men en venner seg vel til det.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Likte det nye utseendet og at de har skjerpet seg en del på kjøring av JavaScript som inneholder mye DOM-operasjoner.
Forøvrig er det fremdeles en del renderingbugs og "nettleseren" er fremdeles en Suite - noe de fleste heldigvis sa seg ferdig med på 90-tallet.
Så stilig ut. Har ikke kjørt noen "tunge" sider ennå, men jeg savner ikonene i favorittlista.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Har aldri følt meg helt komfortabel med Opera, så det blir nok fortsatt bruk av Firefox på meg.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Jeg må si at jeg var veldig overasket over at de hadde skiftet utsende. I starten visste jeg ikke helt om jeg likte eller hatet det nye utsendet, men ettersom jeg har brukt RC1 klienten, så har jeg vendt meg til det nå. Det nye utsendet er veldig bra satt opp. I tillegg er det jo positivt at den klarer seg så bra på Acid3 testen.

Synes også at sider laster fortere enn de gjorde med den forrige versionen av opera. Vet ikke helt om det var reinstallasjon eller ny version, men merket forskjell fra før jeg installerte den (RC1 though, men veldig rask for det) og etter.
Sikkerhetsklarert
Å bla mellom faner er også merkbart raskere!
Likte utseende!

Kjørte Acid3 testen, var det ikke den som Opera sa at 9.5 skulle klare helt fint?

http://bildr.no/thumb/212285.jpeg
Stigern: Dessverre ikke, de har hele tiden sagt at de IKKE kom til å klare det i Kestrel (9.5), fordi noen underliggende ting i kjernen måtte endres. De vil derimot implementere full støtte i Opera 10 (kodenavn Peregrine).

Jeg merker forøvrig også en hastighetsøkning.
Hastigheten er på topp. Første reaksjonen var egentlig at jeg vil få bytta skin så fort som mulig, for det som er som standard er jo evig jalla. Men nå har jeg på en måte akseptert det, så regner med at det ikke går alt for lang tid før jeg er helt hjernevaska og faktisk liker det.
Jeg liker den allerede! Likte ikke ikonene uten farger, men får vel se det an, slik som Nichotin sier, og vente til man er hjernevasket
Jeg likte den gamle looken bedre, men jeg regner med at jeg kommer til å bli vant til den nye. Den er ikke så problematisk for min del. Bare at tabene er litt for mørke.
Skulle jo tro det nye designet var laget for nFF's old-skewl skin.

Ellers liker jeg det jeg ser, etter en halvtimes bruk
Skal sjekkes.

Har byttet over til FF av flere grunner, men jeg bruker enda opera til noe da det er litt kos å bruke : )
Da har jeg også oppdatert.

Bruker nå samme skin som jeg brukte i 9.2x versjonen, så utseenedet har så og si ikke endret seg. Kommer nok til å teste ut det originale skinnet, men kommer nok til å holde meg til det skinnet jeg har nå.

Hastigheten virker å være raskere, og sider som før har oppført seg merkelig, gjør ikke det lengre.

Eneste minuset må være at Opera har dukket opp i system tray (jeg liker det ikke av en eller annen grunn). Har opplevd dette i 9.2x versjonen, men det var pågrunn av testing av irc-modulen. Nå er jeg ikke sikker på hva som forårsaker dette :/

edit:

Ble til at jeg la til "/notrayicon" i target-adressen.

Og jeg var nok litt rask med disse sidene som oppfører seg merkelig, enkelte gjør det fremdeles.
Sist endret av Gjerven; 12. juni 2008 kl. 20:59.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Syntes det nye skinnet var litt vel dystert. Hadde vært mye bedre om de bare beholdt farger på ikonene. Det er jo helt tard å gjøre dem monochrone.

Ellers er jeg enig med at suit-idéen er litt 90-talls. Men det er jo bra for dem som liker det at noen fortsatt driver med det. Og Opera klarer ihvertfall å gjøre det uten at det går ut over størrelsen på programmet eller ytelsen.

Syntes ikke ytelsen på Mac var så imponerende. Men på Windows er det ganske bra. Har ikke testet JS ytelsen personlig.. men tenkte kanskje å prøve å lage noe spill eller noe.. Testa å lage et canvas-spill og kjøre på Opera/Mac/Firefox for et par år siden.. hadde vært artig å sjekke igjen nå. Husker ikke hvem som var best før.. men kan tenke meg at Opera er raskest på windows nå.
Sikkerhetsklarert
Skjønner ikke hva dere mener med svart/hvitt? jeg har da farger der jeg har hatt farger tidligere jeg.

Dette med suite, da mener dere torrent, epost og irc klienter innebygget?
Det er jo bare en feature, man blir jo ikke tvunget til å benytte seg av dette.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Pjukern
Det er jo bare en feature, man blir jo ikke tvunget til å benytte seg av dette.
Vis hele sitatet...
Men man blir tvunget til å innstallere det.
I de gamle versjonene kunne jeg ctrl+h for å legge ned opera i tray.

Nå er den funksjonen DØD.

Noen som vet om den enda er der ?


Minimizing Opera to Windows system tray

You can minimize Opera to the system tray in Windows by pressing Ctrl-H
Vis hele sitatet...
- http://www.opera.com/support/search/view/490/
Sist endret av dosky; 13. juni 2008 kl. 00:19.
Sitat av dosky
I de gamle versjonene kunne jeg ctrl+h for å legge ned opera i tray.

Nå er den funksjonen DØD.

Noen som vet om den enda er der ?




- http://www.opera.com/support/search/view/490/
Vis hele sitatet...
Ctrl+Alt+Shift+H

Du kan også velge å bruke hurtigtastene fra 9.2x ved å: Verktøy -> Innstillinger -> Avansert -> Snarveier -> Velge "Opera 9.2 Compatible" under Tastaturoppsett, og trykke Ok.
Kom over noe rart. Mye mulig det er naturlig for alle nerder som forstår seg på slikt, men da jeg surfet innom donkr.com med den nye operaen ble siden klippet ganske dramatisk! Jeg kan faktisk ikke bruke opera på den websiden i det hele tatt!


http://www.cikeyweb.com/misc/nff/wtf.jpg


(ja, det er jeg som har lagt på den søte rød rammen. I ettertid ser jeg jo at det var helt unødvendig!)




Hvorfor gjør den dette? Og hva kan jeg egentlig gjøre med problemet?

Forresten så er det uaktuelt å bruke opera nå som jeg har vendt med til den übersexye adblock+ pluggin til FF. Jeg leste en innlegg om at dette skulle være mulig med opera også, men jeg fikk det ikke til på under tre minutter så da er konklusjonen FF > Opera uansett hvor deilig jeg synes nye opera var sånn visuelt sett...
Sitat av Cikey
Kom over noe rart. Mye mulig det er naturlig for alle nerder som forstår seg på slikt, men da jeg surfet innom donkr.com med den nye operaen ble siden klippet ganske dramatisk! Jeg kan faktisk ikke bruke opera på den websiden i det hele tatt!


http://www.cikeyweb.com/misc/nff/wtf.jpg


(ja, det er jeg som har lagt på den søte rød rammen. I ettertid ser jeg jo at det var helt unødvendig!)




Hvorfor gjør den dette? Og hva kan jeg egentlig gjøre med problemet?
Vis hele sitatet...
Dårlig kode kanskje? Uansett, høyreklikk -> Rediger innstillinger for nettsted -> Nettverk -> Nettleser-identifisering -> Masker som Internet Explorer

Sitat av Cikey
Forresten så er det uaktuelt å bruke opera nå som jeg har vendt med til den übersexye adblock+ pluggin til FF. Jeg leste en innlegg om at dette skulle være mulig med opera også, men jeg fikk det ikke til på under tre minutter så da er konklusjonen FF > Opera uansett hvor deilig jeg synes nye opera var sånn visuelt sett...
Vis hele sitatet...
Fullt mulig å gjøre det under tre minutter med den rette linken http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/

Eventuelt Privoxy som ser ut til å være den beste måten å slippe reklame. Uansett browser.
Er ikke fornøyd! har 6åpne faner men klarer ikke å lukke noen av dem.. dette blir for dårlig! hadde samme problem med tidligere opera versjoner.
Sitat av dosky
I de gamle versjonene kunne jeg ctrl+h for å legge ned opera i tray.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva som skjer hos deg, her funker det flott. Eneste jeg har rørt er "Enable single-key shortcuts".

Sitat av Kal87
Er ikke fornøyd! har 6åpne faner men klarer ikke å lukke noen av dem.. dette blir for dårlig! hadde samme problem med tidligere opera versjoner.
Vis hele sitatet...
Da må du åpenbart ha klart å gjort noe idioti med dataen, ettersom det funker flott hos meg og antageligvis folk flest. Trykker du på de røde knappene? Fungerer ctrl-w?

Er selv storfornøyd. Var skeptisk til det nye designet i 5min men har nå gladelig konvertert.
Sist endret av Kinseek; 13. juni 2008 kl. 08:22.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Ser ikke hvordan man gjør slik at man kan få de samme sidene opp hver gang man starter opera, det som gjør at jegmuligens bytter til FF nå..

Noen som vet?
Sikkerhetsklarert
Sitat av PolkagrisLaila
Ser ikke hvordan man gjør slik at man kan få de samme sidene opp hver gang man starter opera, det som gjør at jegmuligens bytter til FF nå..

Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Det er det by default. Lukker jeg opera med 15 faner oppe, så står de der neste gang jeg starter det opp.

Kan jo også velge om man vil bli spurt hver gang opera starter, om man vil starte med forrige sesjon, eller starte en ny.

På FF derimor har jeg alltid mistet innhold i faner med mindre jeg har installert "tabmix pluss" plugin.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Sitat av Pjukern
Det er det by default. Lukker jeg opera med 15 faner oppe, så står de der neste gang jeg starter det opp.

Kan jo også velge om man vil bli spurt hver gang opera starter, om man vil starte med forrige sesjon, eller starte en ny.

På FF derimor har jeg alltid mistet innhold i faner med mindre jeg har installert "tabmix pluss" plugin.
Vis hele sitatet...
Ja, men her er det snakk om at jeg vil lukke operas med fks. bare en fane, også alikevell kommer det 5 fanene jeg alltid bruker..
Sikkerhetsklarert
Sitat av PolkagrisLaila
Ja, men her er det snakk om at jeg vil lukke operas med fks. bare en fane, også alikevell kommer det 5 fanene jeg alltid bruker..
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke problemstillingen din.

Du har Opera åpent, med kun èn fane, når du lukker opera, og starter opp igjen så har du 5 faner. Stemmer det? Da virker det som at du har lagret sesjonen (økter på norsk) og satt Opera til å starte med denne økten som standard.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Altså..

Når jeg fikk firefox opnet jeg det og startet; Google, nFF, Nettby, Facebook og Dagbladet.
Så gikk jeg inn og gjorde slik at hver gang jeg opnet FF opnet disse sidene seg.

I opera går dette tydligvis ikke, står bare lagrede sesjoner, men da, om jeg kysserr ut 3 av disse sidene før jeg avslutter opera, opner opera seg igjen med de resterende 2 sider..

See?
Sitat av dosky
I de gamle versjonene kunne jeg ctrl+h for å legge ned opera i tray.

Nå er den funksjonen DØD.

Noen som vet om den enda er der ?

- http://www.opera.com/support/search/view/490/
Vis hele sitatet...
I 9.50 er denne funksjonen flyttet til Ctrl+Alt+Shift+H (!!!), men den kan flyttes tilbake igjen ved å endre på linje 70 og 130 i %programfiles%/Opera/defaults/standard_keyboard.ini eller å velge tastaturoppsett under Tools > Preferences > Advanced > Shortcuts > Opera 9.2 Compatible.

Sitat av PolkagrisLaila
Altså..

Når jeg fikk firefox opnet jeg det og startet; Google, nFF, Nettby, Facebook og Dagbladet.
Så gikk jeg inn og gjorde slik at hver gang jeg opnet FF opnet disse sidene seg.

I opera går dette tydligvis ikke, står bare lagrede sesjoner, men da, om jeg kysserr ut 3 av disse sidene før jeg avslutter opera, opner opera seg igjen med de resterende 2 sider..

See?
Vis hele sitatet...
Misforsto. Se under.
Sist endret av akselsm; 13. juni 2008 kl. 14:16.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Til dere som vil ha adblock+ i opera, så kan du sjekke innlegget til gjerven, eller du kan bruke en feature som er innebygget i opera. Høyreklikk på siden, velg Block Content og blokk reklamer du vil ha vekk.

Dette var en feature som jeg faktisk savnet når jeg gikk over fra FF til opera, men når det er såpass enkelt, liker jeg opera best.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Ja, det er det jeg har, og da starter den opp med nøyaktig det samme jeg gjorde sisst gang!
Om jeg hadde 1 fane før jeg avslutta, så ja, starter den opp med 1 fane..
Mah.
Ahh... misforsto:
File > Sessions > Save this session og avkrysning under show these tabs and windows everytime I start Opera. Man må lagre en session før man kan sette den som standard :P
Sitat av Gisse
Til dere som vil ha adblock+ i opera, så kan du sjekke innlegget til gjerven, eller du kan bruke en feature som er innebygget i opera. Høyreklikk på siden, velg Block Content og blokk reklamer du vil ha vekk.

Dette var en feature som jeg faktisk savnet når jeg gikk over fra FF til opera, men når det er såpass enkelt, liker jeg opera best.
Vis hele sitatet...
Latterlig tungvindt å måtte blokkere alt selv. Med adblock + i FF blokkerer den det meste selv, og i tillegg kan man velge å blokkere eventuelle elementer som unnslapp adblock i utgangspunktet!
Er enig i at AdblockPlus er lettvint, men så er Block Content så mye mer enn enn en reklameblokker. Det er en fullstendig content-blocker, og sammen med et par linjer i urlfilter.ini og parameteren /kiosk ved oppstart, har du en fullstendig nettleser i kiosk-mode, som for eksempel er sperret til bare å åpne intranettsider. Fanboys Adblocker er en ferdig utfylt blokkeringsliste, men man kan også bygge opp sin egen med spesielle nøkkelord og ting man selv vil ha med.

Jeg legger ved lenken til Fanboys Adblocker igjen.
http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/
Har funnet en flott ting som gjør Opera enda raskere.

Gå til Preferences > Advanced > Browsing og under valget for loading velg "Load instantly" istedet for etter 1 sekund.

Valget bestemmer hvor lang tid opera skal vente når den begynner å motta data fra en side til den tegner det opp på skjermen. Jeg ser ikke poenget med å vente 1 sekund. Føltes mye mer "snappy" med instant.
Kinseek: Eek. Det høres kanskje flott ut, men det betyr f.eks at for hver ny tråd du trykker på her på nFF, rekker skjermen å bli hvit før tråden vises. Mao. det ser ut som om det blinker. Like greit å la den vente ett sekund, da går den direkte fra en side til en annen. Ser ut som om den bytter med en gang istedenfor å måtte tegne.
Jeg forstår hva du mener, og er enig at det kanskje funker bittelitt bedre med 1 sekund forsinkelse på forumet her. Men på f.eks wikipedia så får jeg ikke et lite hundredels hvit før den lastes helt ferdig engang. Klikk og den er der. Men med 1 sekund så merker jeg der en liten forsinkelse.

EDIT: Hm. Spesielt på litt tregere forum så virker det en del mer jevn overgang med 1 sekund forsinkelse.
Sist endret av Kinseek; 14. juni 2008 kl. 20:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nye opera suger totalt, den er så jævla bugga at det ikke er mulig :S
Noen ganger kan jeg ikke se på youtube, lyden blir borte og den spiller av 2 sekunder før den slutter.
På div forum, så kommer ikke nye tråder/poster før det har gått en dag, fordeom de er skrevet for 2min sida så må jeg vente flere timer for å sjekke det.
Noen andre som har problemer?
Det største problemet jeg hadde med forrige versjon var at det krasjet ofte, jeg håper det har blitt fikset.
I den nye versjonen måtte jeg skifte skin fordi jeg ikke klarte å se scrollbaren.
Sist endret av TanteSpiker; 22. juni 2008 kl. 19:06.
Sitat av freaker911
Nye opera suger totalt, den er så jævla bugga at det ikke er mulig :S
Noen ganger kan jeg ikke se på youtube, lyden blir borte og den spiller av 2 sekunder før den slutter.
På div forum, så kommer ikke nye tråder/poster før det har gått en dag, fordeom de er skrevet for 2min sida så må jeg vente flere timer for å sjekke det.
Noen andre som har problemer?
Vis hele sitatet...
Har endel problemer med Opera 9.50 her og ja.

Blant annet at Opera henger. Har også opplevd det samme som deg med forum, faktisk på dette forumet (med auto-oppdatering), har også opplevd det på en blogg som oppdateres ofte. Men enkelte har opplevd bedring ved å endre oppdatering av mellomlageret til alltid (Ctrl + F12 : Avansert : Historikk).

9.51 kommer nok ganske snart, da et snapshot har blitt gjort tilgjengelig for nedlastning. Den kommer nok til å fikse noen bugs.
Sitat av freaker911
Nye opera suger totalt, den er så jævla bugga at det ikke er mulig :S
Noen ganger kan jeg ikke se på youtube, lyden blir borte og den spiller av 2 sekunder før den slutter.
På div forum, så kommer ikke nye tråder/poster før det har gått en dag, fordeom de er skrevet for 2min sida så må jeg vente flere timer for å sjekke det.
Noen andre som har problemer?
Vis hele sitatet...
Merkelig!
Jeg har akkurat samme problem som deg med youtube, og andre streaming-tjenester. Spiller av i 2 sekunder uten lyd for så å stoppe helt opp. Det skjer kun når jeg har mange faner åpne samtidig og nettleseren har vært i bruk en stund. Problemet løser seg om jeg avslutter nettleseren for så å starte den igjen. Det merkelige her er at jeg faktisk ikke bruker Opera 9.5, men Firefox 3.
Sist endret av Jaso; 22. juni 2008 kl. 19:56.
Sitat av Jehes
Merkelig!
Jeg har akkurat samme problem som deg med youtube, og andre streaming-tjenester. Spiller av i 2 sekunder uten lyd for så å stoppe helt opp. Det skjer kun når jeg har mange faner åpne samtidig og nettleseren har vært i bruk en stund. Problemet løser seg om jeg avslutter nettleseren for så å starte den igjen. Det merkelige her er at jeg faktisk ikke bruker Opera 9.5, men Firefox 3.
Vis hele sitatet...
Innstaler Adobe Flash player på nytt.
Sitat av Blackspot
Innstaler Adobe Flash player på nytt.
Vis hele sitatet...
Har prøvd, men det løste ikke mitt problem. Kanskje det er kompitablitetsproblemer mellom de nye nettleserne og nåværende versjon av Flash Player? Om andre har opplevd lignende.
Synd det ikke funker med docs.google.com

Likte opera 9.5 veldig godt, men bruker den docs delen til google.
Firefox3 og Opera9.5 er så ulidelig crappy og bloated at det ikke er mulig å bruke.

Takke meg til Epiphany eller Kazehakase.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan unngår man at adressen til gamle besøkte sider kommer opp i feltet mens man skriver inn en annen adresse?
Sitat av DonTomaso
Hvordan unngår man at adressen til gamle besøkte sider kommer opp i feltet mens man skriver inn en annen adresse?
Vis hele sitatet...
Ctrl + F12 : Avansert : Historikk - Endre til 0 adresser, kan også ta å fjerne krysset i "Husk innhold på besøkte sider". Har du lagret en adresse i bokmerke, vil denne adressen komme opp uansett.
Må innrømme at jeg likte forrige versjon bedre foreløpig. Jeg hadde håpet at den nye versjonen fikset enkelte problemer jeg har med visse sider, men neida... Igrunn bare værre. Har snust litt på firefox nå, og liker særlig godt at jeg kan bruke fingeravtrykksgreia på maskinen min til å logge inn på sider.