Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 681
Kom hjem fra jobb fredag kveld og pcen startet plutselig ikke. Sjekket kontakter og mulig annet. Det er litt trekk og dårlig isolasjon så med de gradene som har vært i det siste har jeg lagt merke til at det har vært fukt og nesten litt vått rundt vinduskarmen. Kan det ha blitt kondens i pcen pga dette? (Det jeg frykter)

Den starter forsatt ikke så er vel noen komponenter som evt har ryket eller muligens psu?

Har lest at i noen tilfeller kan pcen starte igjen om den står og «tørker» i noen dager men nå har det jo gått noen dager så regner med at løpet er kjørt.

Noen som evt har noen tips som eventuelt kan funke? Regner vel med at jeg må ut med nytt hovedkort eller psu🙃
Er det overhodet noe liv i den? Hvis ikke ville jeg prøvd å bytte sikring på PSUen.
Trådstarter
6 0
Nei det er helt dødt desverre.. skal ta en titt på det, håper det kan hjelpe..
Dra ut kontakten for så å holde inne på knappen i 30sek. Sett kontakten inn igjen og slå på.

Dette er ett lite tips verdt å prøve før du begynner å tenke at noe er ødelagt. Om ikke dette fungerer så kan det virke som psu har tatt kvelden

Btw, vist det faktisk har kommet så mye kondens i pcn at den har kortsluttet noe så ville jeg tro at du skulle kunne se det om du skrur opp pcn
Sist endret av Alge; 22. januar 2024 kl. 17:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 0
Skal ta en titt imorgen og se om jeg ser noe. Det tipset funket desverre ikke, er nok noe som har tatt kvelden, hvertfall ett eller annet som har skjedd desverre.
Uvaksinert 👍
For at det skal bli kondens så må PCen være så kald at fuktigheten i luften kondenserer i den. Så nei.
Super enkel og kjapp måte å feilsøke psu'n:
Slå av bryteren på psu, bøy ut en binders eller ta en ledning stump å koble sammen pin 15 og 16 på kontakten som kobles til hovedkortet. Slå den på når du har koblet sammen å se om viften starter.

Sjekk feks denne korte videoen. Han forklarer ganske bra hvem pins du skal koble sammen:
https://youtu.be/Ea1dcJ0QyAE?si=HFvvcit-vJHaVjJf

Vist viften ikke starter så vet du at du har en busted psu.
Sist endret av Alge; 22. januar 2024 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.