Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6340
Sendte faktisk et brev tidligere idag og kom til å tenke, om jeg skriver mitt eget navn på mottaker og vedkommende som jeg har tenkt å sende til som sender. Hva vil skje om jeg ikke klistrer på frimerke? Vil brevet bli sendt tilbake til "mottaker" som jeg har satt opp som sender ?

Altså, jeg bytter mottaker og sendernavnet og unnlater å feste frimerke. Vil brevet bli sendt til mottaker?
Postvesenet kommet til å gå konkurs nå!
Har lest at dette skal fungere, men har aldri prøvd selv..
men to spørsmål til deg..
1. hvor mye koster det for å sende et brev?
2. er denne summen virkelig så stor at du må "scamme" post selskapet for det?
EDIT : Kan også tenke meg fram til at brevet ikke kommer fram til kina hvis du putter det i en norsk postkasse jeg HÅPER hverfall at posten skjønner at det er litt uggler i mosen da.. hvis dette fungerer så funker det sikkert bare lokalt
Sist endret av iGnome; 21. juni 2011 kl. 01:08.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Spørs om mottager blir så glad for brev fra deg når han/hun må betale straffeporto for å kunne motta brevet.
Sitat av iGnome Vis innlegg
1. hvor mye koster det for å sende et brev?
Vis hele sitatet...
Koster vel en 9 kr for et frimerke nå om dagen. Ran spør du meg.
Kommer straffeporto på brevet. Er du uheldig må du også betale et gebyr i tillegg.
Mener jeg leste noe om at det er mulig å printe noe ala dette direkte på konvolutten og deretter sende gratis. Har dog aldri prøvd dette selv.
http://www.bedriftstempel.no/ferdigstempler//ThumbNail/7.jpg
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Brev kommer stort sett frem uten porto. Har glemt å sette frimerke på et par brev, og de har kommet samtidig frem som de med frimerke.
Sitat av Gobity Vis innlegg
Mener jeg leste noe om at det er mulig å printe noe ala dette direkte på konvolutten og deretter sende gratis. Har dog aldri prøvd dette selv.
http://www.bedriftstempel.no/ferdigstempler//ThumbNail/7.jpg
Vis hele sitatet...
Det funker, men ville ikke skrevet meg selv som avsender just in case
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Det funker, men ville ikke skrevet meg selv som avsender just in case
Vis hele sitatet...
Skriver bestemor opp da itilfelle det skjer noe da.. Så tar hun alt, Goood!
Sitat av Settoz Vis innlegg
Skriver bestemor opp da itilfelle det skjer noe da.. Så tar hun alt, Goood!
Vis hele sitatet...
Lukter jeg sarkasme?

Ville jo aldri skrevet noen jeg kjente, og ihvertfall ikke min egen bestemor. Hadde skrevet
''Ola Nordmann
Skadudriteigate 35
9053 Mount everest''


Eller noe lignende.
Ser virkelig ikke nødvendigheten i og sende et gratis brev, et usselt frimerke koster ikke mer en 9 pesetas. Men om det funker kjør på, hygg deg.
Jeg har også en del ganger sendt pakker med altfor lite porto betalt, bare klistret på frimerke til 10 kr, og pakkene har alltid kommet frem, og det vil de gjøre. I noen enkelte tilfeller vil posten ettersende en faktura på portoen du ikke har betalt, men dette tror jeg de gjør uhyre sjeldent. Bare putt det i postkassa uten frimerke og kjøp deg en is.
Det som burde hende i ditt tilfelle er at det blir tatt porto på brevet. Altså, posten tar bilde av brevet og regner ut manglene porto, stempler brevet porto kontrollert, sender brevet til mottaker og regning til avsender. Det vil jo være et aldri så lite gebyr også i regningen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av williams123 Vis innlegg
Jeg har også en del ganger sendt pakker med altfor lite porto betalt, bare klistret på frimerke til 10 kr, og pakkene har alltid kommet frem, og det vil de gjøre. I noen enkelte tilfeller vil posten ettersende en faktura på portoen du ikke har betalt, men dette tror jeg de gjør uhyre sjeldent. Bare putt det i postkassa uten frimerke og kjøp deg en is.
Vis hele sitatet...
Hvem trenger norgespakker na lenger?
det er vel bare å scanne et frimerke å skrive ut 50 stk på et A4 ark med lim på . så kan du sende brev til du blir grønn
Dead Roach's Avatar
Trådstarter
Bryr meg egentlig utrolig lite om å sende brev, men virket som en artig tanke ^^
Det er mulig at frimerkeløse brev glipper gjennom uten at noe skjer, men posten har tydelige regler for hva som skjer. Og jeg vet at dette fungerer, for jeg fikk engang et brev(el. liten pakke - husker ikke helt) uten porto. Siden det ikke stod avsender på, måtte jeg betale både for porto, pluss tilleggsavgift. Uansett hvordan du adresserer brevet, så må noen betale.

Fra posten.no:

6 - Betaling
6.1 Betaling skal skje i henhold til prislistene. Avsender er ansvarlig for riktig betaling;
enten med gyldige frimerker, frankeringsmaskin, ferdigfrankert emballasje,
blanketter/etiketter med frankeringsverdi eller at avsender blir fakturert.
6.2 Avsender er ansvarlig for at postsendingen er riktig frankert, og må
betale manglende frankering og tilleggsavgift dersom postsendingen er
underfrankert.
6.3 Er avsender ukjent, kreves manglende frankering og tilleggsavgift
opp hos adressaten.
Dead Roach's Avatar
Trådstarter
Sitat av BClr Vis innlegg
6.3 Er avsender ukjent, kreves manglende frankering og tilleggsavgift
opp hos adressaten.
Vis hele sitatet...
Wow

Ut fra det dere skriver virker det som posten er rasjonell og har en viss tenkeevne Bra at de er i stand til å tenke
6.3 Er avsender ukjent, kreves manglende frankering og tilleggsavgift
opp hos adressaten.
Vis hele sitatet...
Jeg ser for meg at dette kan misbrukes. Plutselig får offeret hundre ufrankerte pakker og må punge ut store summer.
Det stemmer ikke helt at mottaker av brevet må betale hvis avsender er ukjent. Vedkommende får sammen med brevet et vedlegg hvor han/hun også får tilbud om å returnere brevet uåpnet og dermed slippe å betale (straffe)porto. Vi mottar en del sånne på jobb, men velger likevel å mottat brevene (og betale straffeportoen). Ikke så veldig profesjonelt av de som sender oss jobbsøknader nei
Sist endret av walbergz; 21. juni 2011 kl. 20:52.
De fleste brev man sendermed posten er vel viktige, sånn som fakturaer, søknader, juridiske papirer, private saker som f.eks. brev og dokumenter til leger, et og annet kjærlighetsbrev og verdipapirer.

Er dette brev man ikke gidder å betale 9 kroner for å sørge for at brevet får skikkelig behandling og når frem.

Artig tanke da, kunne sikkert laget mye plunder hvis mange gjorde dette. Det som er mer verdt å satse på er å sende papirinnsamlingen din med sånne svarkonvolutter som følger med "lån 100 tusen" reklame i posten, tenk hvis alle gjorde det, jallabanken tror de har fått jackpot med 2 mill lånesøknader, men nei, bare søppel, og de må sjekka alle 2 millionene i tilfelle noen faktisk har søkt om lån og det er penger å tjene. Konkurs på dagen
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av iGnome Vis innlegg
Har lest at dette skal fungere, men har aldri prøvd selv..
men to spørsmål til deg..
1. hvor mye koster det for å sende et brev?
2. er denne summen virkelig så stor at du må "scamme" post selskapet for det?
EDIT : Kan også tenke meg fram til at brevet ikke kommer fram til kina hvis du putter det i en norsk postkasse jeg HÅPER hverfall at posten skjønner at det er litt uggler i mosen da.. hvis dette fungerer så funker det sikkert bare lokalt
Vis hele sitatet...
, Igår betalte jeg kr 20 for å sende ett lite brev med noen kryssord i , når man flås så kongelig og ikke vinner så er det knapt lønnsomt og drive med dette lenger , hvis det kostet 3-5 kr ville jeg ikke betenkt meg , men 20 kroner for å sende kryssord til hjemmet ca 50gram det mener jeg er for drøyt for ikke lenge siden kostet dette 14. Jeg mener posten har priset seg helt ut av markedet ,ikke kan man stole på at ting kommer frem heller, har fått brev fra byer nær ved som bruker en måned og ofte kommer ikke post frem i det hele tatt , og dette er post som er tydelig merket og korrekt frankert. så jeg har ingen dårlig samvittighet for å knipe igjen litt på lommeboka fremover når servicen forsvinner og prisen fortsetter mot skyene. , ikke så dumt å printe sine egne frimerker kanskje da. Tar gjerne imot andre tips også. , hva med taggene forresten ? man må vel ha en rillemaskin eller noe for å takle dem ? tips til dette ? evnt finnes taggeløse frimerker ?
Sist endret av Lordcool; 9. oktober 2012 kl. 16:41. Grunn: manglet tekst