Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 11919
Hei,

Jeg skulle kjøpe en ipad på finn.no, og var så dum at jeg vippset over pengene før jeg fikk varen. Jeg anmeldte det straks til politiet, men fikk bare beskjed om at, sitat; "ikke regn med at saken blir oppklart, eller at du får pengene tilbake, slike saker prioriteres ikke, og vi prioriterer også først saker der de fornærmede er 100% uskyldige (...)". Jo da, jeg var sikkert veldig naiv og godtroende som valgte å betale før mottak, men jeg har fortsatt blitt svindlet! Jeg har rett og slett ikke råd til å miste de 4640 kr, solgte den gamle mac air min for å gå over til ipad pro. Føler meg ganske hjelpesløs når ikke engang politiet kunne hjelpe meg med å spore ham opp, eller fryse kontoen hans, og tilbakeføre transaksjonen, når jeg hadde all info; dvs. navn, tlf. nr og vipps kvittering. Jeg er rådvill, og ønsker å spore ham opp. Han har selvsagt slått av tlf. Men vippstelefonnummeret må jo være tilknyttet en konto! Hvordan kan jeg finne ut av hvem dette er? Håper noen kan hjelpe meg.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Navnet kommer vel opp på vippsen? Så må vel være mulig å oppsøke han
Sist endret av Clayton; 30. august 2017 kl. 17:58.
Ring dnb og hør med de.
Hva er det du ønsker hjelp med egentlig? Spore han opp? Du sier jo selv at du har både navn og telefonnummer.
Trådstarter
2 0
Dnb sier de ikke kan gi meg kontonummer eller fortelle hvilken bank han tilhører på grunn av personvern.

Vel vedkommende er registrert med en adresse i Sør-Trøndelag både på 1881 og gulesider. Jeg mistenker imidlertid at han kanskje ikke befinner seg der, så ja, vil enten få sporet opp telefonen hans hvor den befant seg før han slo den av, hvilken bank han har, kontonummeret som er tilknyttet det vippsnummeret han gav til meg. Vet ikke alt som gjør det mulig å finne ut av hvem det er, da kan jeg rette et erstatningskrav mot ham.
Sist endret av madenick; 30. august 2017 kl. 18:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva skal du uansett med kontonummeret? Du har navn og telefonnummer. Har du kjørt søk på dette i telefonkataloger, facebook, google og diverse? Du må først og fremst gå full stalker og se om du kan bekrefte informasjonen du sitter på.
Sist endret av mentalmelt; 30. august 2017 kl. 18:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Teleoperatør og bank har ikkje lov til å utlevere meir. Men framgangsmåten - kjapt fortalt - er at du kan ringe folkeregisteret, og be om folkeregistrert adresse. Så kan du sende krav på ipadden/pengane, og vente på betaling. Når betaling ikkje kjem kan du gå til forliksrådet (i heimkommunen til vedkommande), og be om dom for at du skal ha pengane. Då kan du få namsmannen til å krevje det inn for deg. Det er omstendeleg, og koster ein tusenlapp i gebyr (det kan du krevje dekt), og krev at du møter opp ved forliksrådet i heimkommunen til vedkommande.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Jeg håper politiet tar saken din og hjelper deg, men hvis ikke vil jeg bare si at jeg føler med deg, har opplevd lignende og det er jævlig vanskelig å godta. Men det er en sjangse for at saken ender med en dyr lærepenge dessverre.

Lykke til uansett! Kanskje du har mer flaks hvis du bruker en advokat eller ringer en advokatvenn.
Sitat av Qon Vis innlegg
Jeg håper politiet tar saken din og hjelper deg, men hvis ikke vil jeg bare si at jeg føler med deg, har opplevd lignende og det er jævlig vanskelig å godta. Men det er en sjangse for at saken ender med en dyr lærepenge dessverre.

Lykke til uansett! Kanskje du har mer flaks hvis du bruker en advokat eller ringer en advokatvenn.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man unngå dette? Har kjøpt en del spill fra folk på finn (200-500,- pr) har overtført penger til de via bank før de sendte spillet hver gang. Har heldigvis gått bra alle gangene, men hvilke andre måter kan det gjøres på?

Har jo hørt om "Finn betalingsgaranti" men da tar vell Finn 10% ekstra eller noe?
Vist man betaler med kredittkort så mener jeg man kan få penger tilbake fra banken vist man blir svindlet
og du brukte ikke sikker betaling fordi? troll?
Hvis du har for og etternavn og klarer og finne slektninger av personen på Facebook, så kunne du jo skrevet til dem på veggen eller melding til dem og fortalt dem hva han har gjort og lagt ved det du har av bevis. Og si at du vil komme med en anmeldelse vis ikke personen vippser pengene tilbake. Er du heldig så får du pengene tilbake og slektninger vil få vite hva slags person han er.
"Føler meg ganske hjelpesløs når ikke engang politiet kunne hjelpe meg med å spore ham opp, eller fryse kontoen hans, og tilbakeføre transaksjonen, når jeg hadde all info; dvs. navn, tlf. nr og vipps kvittering"

Lurer på hvordan land vi ville hatt hvis politiet hadde hatt myndighet til dette basert på en enkelt anmeldelse :-)

Hvor lenge siden betalte du da ?
Long shot, men du kan jo forsøke å:

1) legge til telefonnummeret hans i kontaktlista di
2) se om han er registrert på Snapchat (Legg til venner -> Mine kontakter)
3) adde han som venn på Snapchat, da helst med en konto som ikke avslører hvem du er via brukernavnet
4) håpe på at han godtar deg!
5) deretter håpe han har lagt til navnet sitt til Snapchat-brukeren, slik at du får det opp
6) BONUS: sjekk om han deler posisjonen sin på kartet til Snapchat!

Men som sagt, mange ledd som skal klaffe hvis denne stalker-metoden skal gi noe resultat

EDIT: Ser jo nå at du hadde navnet fra før... jaja, du kan jo eventuelt fortsatt se om punkt 6 gir noe resultat!
Sist endret av zorro; 30. august 2017 kl. 20:56.
Vipps er vel bygget på Visa/MC? Tror du i såfall skal kunne reklamere på kjøpet hos banken Vipps-kortet ditt er fra https://www.dinside.no/okonomi/du-ka...lbake/61204437
Sist endret av BaconWeed; 30. august 2017 kl. 21:07.
Hva skal du med kontonummeret i det hele tatt om du allerede har navn og telefonnummer?
Du har større sjangs til å finne en person med navn og telefonnummer en hva du har med et kontonummer.
Det er veldig frustrerende at politiet henlegger slike svindelsaker. For en tid tilbake så kjøpte jeg en relativt kostbar gitar på finn. Pga pris så krevde jeg personlig overlevering og betaling etter inspeksjon. Selger sa dette var ok og vi møttes. Gitaren virket fin den. Uten synelige skader etc med "korrekt" serienummer som vist på bildene og som jeg hadde sjekket i forkant. Alt virket ok og jeg betalte for gitaren.

Etter en uke eller to så merket jeg at noe ikke var som det skulle. Og etter mye søking på nett etc så viser det seg at det var en fake gitar med fake hals og logo etc. Og body og pick ups fra billigserien til merket. Anmeldte og før uken var omme så kom brev om henleggelse. Forsøkte å få finn til anmelde men de endte etter masse eposter fra meg kun med å stenge kontoen til svindleren.

Er egentlig merkelig at ikke finn.no kjører en mer konsekvent linje og anmelder på egenhånd i slike saker, samt legger press på politi til å ikke henlegge. Vet om så mange som har gått 5 på ved handel fra finn at det må jo gjøre noe med troverdigheten til finn til sist?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Teleoperatør og bank har ikkje lov til å utlevere meir. Men framgangsmåten - kjapt fortalt - er at du kan ringe folkeregisteret, og be om folkeregistrert adresse. Så kan du sende krav på ipadden/pengane, og vente på betaling. Når betaling ikkje kjem kan du gå til forliksrådet (i heimkommunen til vedkommande), og be om dom for at du skal ha pengane. Då kan du få namsmannen til å krevje det inn for deg. Det er omstendeleg, og koster ein tusenlapp i gebyr (det kan du krevje dekt), og krev at du møter opp ved forliksrådet i heimkommunen til vedkommande.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke i teorien da sende krav til noen selv om de har sendt varen? Hvordan funker egentlig dette? Må selger bevise at han har sendt varen i såfall?
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av Shredded Vis innlegg
Hvordan kan man unngå dette?
Vis hele sitatet...
Bruke hodet, se om selgeren virker legit, ikke stol for mye på folk du ikke kjenner (eller de du kjenner hehe). Generell regel: ALDRI betal for noe før du har varen i hånda. Det kan spare deg for mye.

Husk at du som kunde har makt i kraft av pengene som selgeren vil ha. Så ikke la selgeren presse deg for mye, press litt tilbake og slå til før det er for sent.


Sitat av Shredded Vis innlegg
Har jo hørt om "Finn betalingsgaranti" men da tar vell Finn 10% ekstra eller noe?
Vis hele sitatet...
Det koster ca 3% og du kan se på det som en god investering. Det er bedre å bruke litt penger på forsikring enn å tape alt.
Sist endret av Qon; 31. august 2017 kl. 04:14.
Anonym bruker
"Vanskelig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vist man betaler med kredittkort så mener jeg man kan få penger tilbake fra banken vist man blir svindlet
Vis hele sitatet...
Chargeback via debet-/kredittkort er i tilfeller av ID-tyveri. Hvis du med viten og vilje mente å vippse pengene dit så faller ikke det under hva VISA/Mastercard fikser via chargeback. Samme hvis du gir fra deg kort og pin-kode til fremmede, så må du ta støyten selv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Chargeback via debet-/kredittkort er i tilfeller av ID-tyveri. Hvis du med viten og vilje mente å vippse pengene dit så faller ikke det under hva VISA/Mastercard fikser via chargeback. Samme hvis du gir fra deg kort og pin-kode til fremmede, så må du ta støyten selv.
Vis hele sitatet...
Siterer artikkelen jeg la ut over:
Men hva skal til for at du kan ha krav på å få pengene tilbake? For eksempel hvis kredittkortet ditt er belastet uten din autorisasjon, eller en vare du har betalt for ikke blir levert, kan du få ditt tap dekket uavhengig av type kort ved bruk av Visa og Mastercard, også debetkort.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Vanskelig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nøkkelordet her: Kan (til forskjell fra "skal" og "vil")

Hvis du bruker kortet når du bestiller flybilletter og flyselskapet går konkurs, så vil du med liten egeninnsats få pengene igjen av MasterCard/VISA, men når du vippser penger til en privatperson for et bruktkjøp så vil du fortsatt måtte gå gjennom de kortselskapene kaller arbitration, og da må du gjennom samme møllen som er nevnt tidligere, nemlig forliksrådet etc. før VISA/MasterCard gir deg pengene igjen og krever regress fra selgeren/svindleren.
Sitat av Qon Vis innlegg
Det koster ca 3% og du kan se på det som en god investering. Det er bedre å bruke litt penger på forsikring enn å tape alt.
Vis hele sitatet...
Det er på måte ingen forsikring. Du står ikke noe sterkere ved å betale ett gebyr på 3%. Det vil si at det er 3% rett ut av vinduet....
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det er på måte ingen forsikring. Du står ikke noe sterkere ved å betale ett gebyr på 3%. Det vil si at det er 3% rett ut av vinduet....
Vis hele sitatet...
Så du sier at Finn betalingsgaranti er svindel? Når du bruker det så får ikke selgeren pengene før du har fått varen. Hadde trådstarter brukt det så hadde h*n fått tilbakeført pengene. Hvordan kan du si at det er penger rett ut av vinduet?
Sitat av Qon Vis innlegg
Så du sier at Finn betalingsgaranti er svindel? Når du bruker det så får ikke selgeren pengene før du har fått varen. Hadde trådstarter brukt det så hadde h*n fått tilbakeført pengene. Hvordan kan du si at det er penger rett ut av vinduet?
Vis hele sitatet...
Av den enkle grunn at finn.no ikke kan sette reglene for kjøp og salg selv. Er det valgfritt å betale? Hva skjer hvis en ikke vil betale og dette går videre?
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Av den enkle grunn at finn.no ikke kan sette reglene for kjøp og salg selv. Er det valgfritt å betale? Hva skjer hvis en ikke vil betale og dette går videre?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke 100% hvordan det fungerer og hvordan det eventuelt kan misbrukes, men jeg vil si det er en bra tanke som kan redde deg fra å bli svindlet. Selgeren må jo antageligvis bevise at han har sendt en pakke og så sjekker de om pakken har blitt hentet ut fra posten og eventuelt hva slags signatur som er brukt. Jeg tror at for kjøper er det mye tryggere med den ordningen.
Anonym bruker
"Ulykkelig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstartet har funnet vedkommende
Sitat av Qon Vis innlegg
Jeg tror at for kjøper er det mye tryggere med den ordningen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det det og det blir et spørsmål om innsigelser og dokumentasjon innen tidsfrister.

Du kan ikke bare velge å ikke betale.

http://mypayex.no/escrow/faq-finn.htm
Sitat av Yalla Vis innlegg
Selvfølgelig er det det og det blir et spørsmål om innsigelser og dokumentasjon innen tidsfrister.

Du kan ikke bare velge å ikke betale.

http://mypayex.no/escrow/faq-finn.htm
Vis hele sitatet...
Han sier kjøper får pengene sine tilbake hvis han hadde benyttet seg av finnbetalingsgaranti. På meg sies det her da at det er valgfritt å betale for varen.. Men en burde vel sjekke dette litt bedre opp før en lover slike ting...
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Han sier kjøper får pengene sine tilbake hvis han hadde benyttet seg av finnbetalingsgaranti. På meg sies det her da at det er valgfritt å betale for varen.. Men en burde vel sjekke dette litt bedre opp før en lover slike ting...
Vis hele sitatet...
Poenget er at om han hadde brukt betalingsgaranti hadde han selvsagt ikke gått inn og godkjent at selgeren skal få pengene når han oppdaget at han var blitt svindlet.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Poenget er at om han hadde brukt betalingsgaranti hadde han selvsagt ikke gått inn og godkjent at selgeren skal få pengene når han oppdaget at han var blitt svindlet.
Vis hele sitatet...
Ja, og hvis selger også spiller kortene rett blir det en tvist ut av dette, som vil ende i samme resultat til syvende og sist. Men ja, kjøper/selger ser ikke noe til pengene før den eventuelle tvisten er ferdig. Kjøper en varer som en ikke har sett (på finn.no eller lignende) så må en regne med å miste pengene uansett, med betalingsgaranti eller ei.

Hadde han brukt betalingsgarantien og selger kan vise til kvittering for sendt pakke og at denne hadde blitt kvittert ut av TS, hva skjer da med den betalingsgarantien? Eller hvis skjermen er knust på Ipaden og selger pakket inn varen forsvarlig og påstår dette har skjedd under transporten?


Folk ser på betalingsgarantien stort sett på en annen måte en meg, og det må en få lov til Men etter jeg sjekket opp hva denne var og ringte inn til finn.no og spurte i tillegg så fant jeg ut at den ikke hadde noe for seg. Vil alltid anbefale å kjøpe en vare som en kan se, (at den befinner seg i nærområdet), fremfor å handle usett. Garanti eller ei.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ja, og hvis selger også spiller kortene rett blir det en tvist ut av dette, som vil ende i samme resultat til syvende og sist. Men ja, kjøper/selger ser ikke noe til pengene før den eventuelle tvisten er ferdig. Kjøper en varer som en ikke har sett (på finn.no eller lignende) så må en regne med å miste pengene uansett, med betalingsgaranti eller ei.

Hadde han brukt betalingsgarantien og selger kan vise til kvittering for sendt pakke og at denne hadde blitt kvittert ut av TS, hva skjer da med den betalingsgarantien? Eller hvis skjermen er knust på Ipaden og selger pakket inn varen forsvarlig og påstår dette har skjedd under transporten?



Folk ser på betalingsgarantien stort sett på en annen måte en meg, og det må en få lov til Men etter jeg sjekket opp hva denne var og ringte inn til finn.no og spurte i tillegg så fant jeg ut at den ikke hadde noe for seg. Vil alltid anbefale å kjøpe en vare som en kan se, (at den befinner seg i nærområdet), fremfor å handle usett. Garanti eller ei.
Vis hele sitatet...
Ja og sikkert 17 millioner andre potensielle hypoteser. Jeg er tydeligvis bare naiv som tror at svindlerne velger andre fremgangsmåter enn FINN betalingsgaranti.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ja, og hvis selger også spiller kortene rett blir det en tvist ut av dette, som vil ende i samme resultat til syvende og sist. Men ja, kjøper/selger ser ikke noe til pengene før den eventuelle tvisten er ferdig. Kjøper en varer som en ikke har sett (på finn.no eller lignende) så må en regne med å miste pengene uansett, med betalingsgaranti eller ei.

Hadde han brukt betalingsgarantien og selger kan vise til kvittering for sendt pakke og at denne hadde blitt kvittert ut av TS, hva skjer da med den betalingsgarantien? Eller hvis skjermen er knust på Ipaden og selger pakket inn varen forsvarlig og påstår dette har skjedd under transporten?


Folk ser på betalingsgarantien stort sett på en annen måte en meg, og det må en få lov til Men etter jeg sjekket opp hva denne var og ringte inn til finn.no og spurte i tillegg så fant jeg ut at den ikke hadde noe for seg. Vil alltid anbefale å kjøpe en vare som en kan se, (at den befinner seg i nærområdet), fremfor å handle usett. Garanti eller ei.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt interessert i å høre hva du fant ut som gjør Finn betalingsgaranti såpass 'ubrukelig' at du ikke stoler på den? Si at TS brukte betalingsgarantien - ventet på at varen skulle dukke opp, noe den aldri gjør. Da kan TS ganske enkelt trekke tilbake pengene med begrunnelse at varen ikke dukket opp. Hvor vidt "selger" (eller i dette tilfellet, svindler) skaper en tvist her så vil pengene uansett ikke ende opp hos svindleren, men heller forsinke tilbakebetalingen til kjøper med noen dager.

Du sier du har ringt og snakket med dem osv, men hva var det du spurte dem om, og hva sa de om dette tilfellet? Ironisk nok så er det ikke finn.no som er ansvarlige for betalingsgarantien, men tredjeparten som holder på pengene. Jeg vil derfor gå ut ifra at finn.no ikke er de som best kan svare på slike problemstillinger.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jeg er litt interessert i å høre hva du fant ut som gjør Finn betalingsgaranti såpass 'ubrukelig' at du ikke stoler på den? Si at TS brukte betalingsgarantien - ventet på at varen skulle dukke opp, noe den aldri gjør. Da kan TS ganske enkelt trekke tilbake pengene med begrunnelse at varen ikke dukket opp. Hvor vidt "selger" (eller i dette tilfellet, svindler) skaper en tvist her så vil pengene uansett ikke ende opp hos svindleren, men heller forsinke tilbakebetalingen til kjøper med noen dager.
Vis hele sitatet...
Si at han skulle blitt svindlet og betalingsgarantien ble brukt. Da hadde selger hatt litt mer fornuft enn å ikke sendt avgårde noenting, men sendt en ganske så tom eske (vet av tilfelle hvor dette har skjedd). Hva skjer i tvisten da? Selger beviser at pakken er sendt og hentet ut, samt legger ved kvittering for produktet. Men TS står jo tross alt bedre stilt slik det er i dag, at han ikke mottok noen pakke i det hele tatt. En står sterkere stilt hvis en blir svindlet uten betalingsgarantien spør du meg.

Kan ikke du heller fortelle meg hva som er så genialt med betaligsgarantien, utenom at de holder tilbake pengene til det har ordnet seg?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Si at han skulle blitt svindlet og betalingsgarantien ble brukt. Da hadde selger hatt litt mer fornuft enn å ikke sendt avgårde noenting, men sendt en ganske så tom eske (vet av tilfelle hvor dette har skjedd). Hva skjer i tvisten da? Selger beviser at pakken er sendt og hentet ut, samt legger ved kvittering for produktet. Men TS står jo tross alt bedre stilt slik det er i dag, at han ikke mottok noen pakke i det hele tatt. En står sterkere stilt hvis en blir svindlet uten betalingsgarantien spør du meg.

Kan ikke du heller fortelle meg hva som er så genialt med betaligsgarantien, utenom at de holder tilbake pengene til det har ordnet seg?
Vis hele sitatet...
Da kan du bare huke av på "Ja men noe er galt" og si at varen ikke var som beskrevet og sende tilbake en tom eske??
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Si at han skulle blitt svindlet og betalingsgarantien ble brukt. Da hadde selger hatt litt mer fornuft enn å ikke sendt avgårde noenting, men sendt en ganske så tom eske (vet av tilfelle hvor dette har skjedd). Hva skjer i tvisten da? Selger beviser at pakken er sendt og hentet ut, samt legger ved kvittering for produktet. Men TS står jo tross alt bedre stilt slik det er i dag, at han ikke mottok noen pakke i det hele tatt. En står sterkere stilt hvis en blir svindlet uten betalingsgarantien spør du meg.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke slik at pengene blir overført bare fordi selger har sendt en pakke. Det er kjøper som sier at h*n har mottatt varen og at alt er ok. Hvis ingenting befinner seg i pakken så kan kjøper sende den tilbake og avbryte kjøpet i sin helhet. Uansett om selger beviser at 'noe' er sendt i posten betyr det ikke at selger vil få pengene når tvisten oppstår. Det vil i utgangspunktet stå hvor mye pakken veier ved sending, noe som må matche med varen.

Dersom svindler skulle sende en pakke med stein som veier det samme som varens faktiske vekt vil det fortsatt ikke bety at en tvist vil by på problemer, da man som oftest åpner pakken på postkontoret for å se at alt er i orden før man går - noe som fører til vitner på pakkens innhold i form av butikkansatte.

Kan ikke du heller fortelle meg hva som er så genialt med betaligsgarantien, utenom at de holder tilbake pengene til det har ordnet seg?
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er genialt med opplegget. Du mister ikke pengene dine om noe skjer - du bestemmer selv om pengene sendes, og oppstår det problemer så har du en mulighet til å fikse det.
For meg er det uansett rart å ikke møtes personlig når man kjøper så dyre varer. Man må jo også kontrollere at den virker og er i den stand som selger sier.