Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 17656
http://www.aftenposten.no/share/arti...2aC--.facebook

Jeg har faktisk ikke ord for hva jeg synes om dette. Alt jeg kan si, er faktisk at med tanke på at vi er flere mennesker enn dyr her på denne jorden, så mener jeg, helt seriøst at kommunen også burde godkjenne en samme avlivingsaksjon av umerkede mennesker.

Hva mener dere om denne saken?
Jeg mener selv at det er for mange katter, bor du i et stort boligfelt så blit du forferdelig lei katter som driter og slikt over alt.
Greit nok om du har en katt og klarer å ta vare på den, men om du har 5 katter som bare går ute å plager andre bryr jeg meg ikke en plass om hvor mange som blir avlivet.
Sist endret av HwT; 1. juni 2014 kl. 22:12.
Jeg mener at det er kjipt... Men jeg ser ingen andre løsninger...

Om vi dreper de på en human måte så er det ikke fælt for kattene, bare for menneskene som bryr seg om dem..
Men om vi lar dem være der blir det fælt for alle..
Så jeg trøster meg med tanken på at vi sparer kattene for en kjip vinter og et ganske kjipt og pinefullt liv..
Også gir vi mennesker litt dårlig samvitighet som kanskje fører til at katter blir behandla litt bedre i fremtiden..

Og det med avlivningsaksjon av umerkede mennesker syns jeg var litt feil vei å gå..
Hadde vel vært bedre for alle om vi kriminaliserte husdyr eller krevde at man måtte søke om spesialtilatelse til å ta et dyr inn i huset...
Sist endret av Novice; 1. juni 2014 kl. 22:30. Grunn: Layout
Vet ikke helt jeg, virker som de som bor i området har klaget til kommunen angående en haug med løskatter som driter og lager irritasjon for de som bor der, jeg vet ikke hvordan det ser ut rundt der og hvordan disse løskattene lever men det nevnes at det går mot dyreplageri sånn som disse løskattene lever nå i dag.

Det som er pluss er vel det at kommunen har advart nobolagets katteeiere om at de må ha på et synelig merke så ikke kattene som blir tatt vare på blir avlivet og det at en veteriner skal ta seg av avlivningen.

Blir situasjonen ille nok og kommunen ignorerer problemet kan folk fort finne på og lage egne feller med rottegift e.l eller ta frem luftgeveret så de ikke skal komme tilbake. Kommer det til dette så er det helt klart mer humant å avlive kattene.

Det beste hadde vel vært om noen hadde meldt seg til kommunen og informert om at de ønsker seg en katt og har et ryddig hjem tilgjengelig så de ikke behøver avlive dem.
Sitat av supernatural Vis innlegg
med tanke på at vi er flere mennesker enn dyr her på denne jorden
Vis hele sitatet...
Hva ga deg den ideen?
Helt enig i hva Noxaran sier. Trist at det må skje, men hvis det ikke er noe sted for kattene å være, er det dette som desverre må gjøres. Bedre enn at de som bor der prøver å løse problemet selv. Staten skulle betalt for flere fasiliteter som tar vare på hjemløse katter og andre kjæledyr for den saks skyld.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Alt jeg kan si, er faktisk at med tanke på at vi er flere mennesker enn dyr her på denne jorden, så mener jeg, helt seriøst at kommunen også burde godkjenne en samme avlivingsaksjon av umerkede mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er jeg faktisk helt enig i. Skal dem drepe katter så kan dem ta menneskene i samme slengen!

Stakars katter, har lyst til å dra bort å redde dem alle sammen
Det er da ikke noe nytt at vi må drepe dyr. Man gjør det jo hele vegen. Hvorfor skal dyr som blir brukt som kjæledyr være mer umoralske å avlive når de løper som sill i bøtte? Da spesielt om nettene legger man merke til at de går over alt. Skulle man liksom brukt statskassa og laget katte barnehager som tok av seg av alle hjemløse dyr?
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Lolwut Vis innlegg
Hva ga deg den ideen?
Vis hele sitatet...
Det faktum at det sannsynligvis er sant?

Sitat av HolteFS93 Vis innlegg
Det er da ikke noe nytt at vi må drepe dyr. Man gjør det jo hele vegen. Hvorfor skal dyr som blir brukt som kjæledyr være mer umoralske å avlive når de løper som sill i bøtte? Da spesielt om nettene legger man merke til at de går over alt. Skulle man liksom brukt statskassa og laget katte barnehager som tok av seg av alle hjemløse dyr?
Vis hele sitatet...
Heller det enn barnehager for menneskedrittunger.
Sist endret av supernatural; 1. juni 2014 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er tusen ganger bedre at de blir avlivet en at de går rundt å sulter på grunn av ansvarløse eiere som ikke ser viktigheten i å kastrere dyrene sine. Men det som irriterer meg mest er hvordan folk har mer respekt for katter en noen andre dyr, nøyaktig det samme skjer med elg, bjørn, ulv og hjort i hele Norge. Men med en gang det er snakk om et dyr som ser litt søt å uskyldig ut så er plutselig alle hardcore PETA medlemer. Hvor er rettferdigheten i det?

Og påstanden om at vi er mer mennesker en dyr på kloden er jo bare direkte feil...
Sist endret av Juicekongen; 1. juni 2014 kl. 23:53.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det faktum at det sannsynligvis er sant?



Heller det enn barnehager for menneskedrittunger.
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør at du har så stor trang om å beskytte akkurat katter? Hva har de gjort for å bli verdsett og høyt respektert av deg på denne måten? Jeg ser på den overdrevne egenskapen din som en svakhet. I mange land dreper de katter som om de slår ei flue på veggen.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av HolteFS93 Vis innlegg
Hva er det som gjør at du har så stor trang om å beskytte akkurat katter? Hva har de gjort for å bli verdsett og høyt respektert av deg på denne måten? Jeg ser på den overdrevne egenskapen din som en svakhet. I mange land dreper de katter som om de slår ei flue på veggen.
Vis hele sitatet...
Jeg har stor trang til å beskytte ALLE dyr som er mer fredelige enn mennesker.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det faktum at det sannsynligvis er sant?
Vis hele sitatet...
I hvilken verden?

http://www.economist.com/blogs/daily...vestock-counts

Katter er ett litt mindre tall, det er estimert ca. 400 millioner, dog for ett dyr som ikke er noe mer enn veggpryd egentlig så er det ett greit stort tall.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3101986
Sist endret av Freddy_fred5; 2. juni 2014 kl. 00:12.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jeg har stor trang til å beskytte ALLE dyr som er mer fredelige enn mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg er katteelsker, kvalm av hele emnet, og selv jeg synes dette blir litt for dumt å påstå. Katter er, på alle nivåer, drapsmaskiner. Veldig søte, men de er bygget for å drepe, og gjør det svært gjerne.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Jo. Skadedyrsbekjemping heter det, og er helt lov så lenge man har jegerlappen.
Vis hele sitatet...
Etter norsk lov er det ikke det - og det er ulovelig. Og hvem tror du at du er om du mener at du kan sette deg selv over norsk lov? Er det opp til deg å bestemme hva om er rett og galt i Norge? (etter min mening nei).

Som i mange andre saker, om du er uenig med hvordan ting blir gjort burde du engasjere deg i politikken og ytre meningene dine. Kanskje man blir enige i at det du sier er riktig. Å bare ta saken i egne hender er helt feil måte å gjøre ting på.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Jo. Skadedyrsbekjemping heter det, og er helt lov så lenge man har jegerlappen.

Kan legge til at katta var uflidd, pelsen hadde tovet seg til kladder og den var i hele tatt ikke veldig fin form. ...om det får dere til å føle dere bedre.
Vis hele sitatet...
Feil. Tragisk hvis de gir jegerlappen til folk som ikke vet hva de har lov å skyte og ikke. Det er forbudt og regulert av straffeloven.
Jeg er helt imot dette. Hvordan vet de hvilke katter som er uten eiere?

Katta mi ble plutselig borte i april og kom aldri hjem. Senere har jeg fått vite at en helt lik katt var blitt skutt av en bygdetulling en halvtime unna og kastet på havet. Jeg kjente jeg fikk lyst å møte opp på døra og slå inn fjeset på vedkommede.
Om de er som skadedyr å regne på Nes ser ikke jeg grunnen til å hyle av medfølelse.
Nå dreper katter fugler og annet så det piper etter så det er bare fint at dem vil holde bestanden av løse katter nede. Å la dem leve kan ikke forsvares .
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Staten skulle betalt for flere fasiliteter som tar vare på hjemløse katter og andre kjæledyr for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Det finnes flere organisasjoner som driver med dette som du kan støtte, om du virkelig ønsker det. Hvorfor tvinge alle andre til å gjøre det samme? Hvor tror du statens penger kommer fra?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Nå dreper katter fugler og annet så det piper etter så det er bare fint at dem vil holde bestanden av løse katter nede. Å la dem leve kan ikke forsvares .
Vis hele sitatet...
Hvor mye kan du om økologi? Dette er piss å høre på, da det hele er naturlig.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Eierne får merke kattene da, så går det vel helt fint? Er vel snakk om katter som ikke har eier? Jeg kan fint se behovet for å holde bestanden nede, man trenger ikke like det, men det er eneste umiddelbare løsning, og bygge "kattebarnehage" eller noe tar tid, og jeg mistenker det ikke står så høyt på Statens liste over ting som må gjøres.

Nå er dette forsåvidt ett godt tema å diskutere, men når trådstarter kommer inn med en forutinntatt mening om at "katter > mennesker", og at vi i stedet for å bygge barnehager burde satse på "dyrehjem" (hvis det var 1 av 2 vi måtte velge, that is, antar jeg) for løskatter og diverse synes jeg tråden mister en del seriøsitet...
Helt enig Choobe. Katter er jo helt klart skapninger og man ser de har følelser, men som en annen sa her med dyrelivet en over-populasjon av katter gjør, pluss at dem er til sjenanse for beboere så er avliving rimeligste og beste alternativet for oss og kattene. Er sikkert noen kattepuser som blir mobbet av store slemme mons'er og (pun).
Katter holder bestanden nede av div. gnagere og syke/skadede fugleunger, dette er bare bra. Men dette er dessverre ikke tema i diskusjonen her.

Problem #1. er at kattene er et besvær for beboerne i området, gjennom katte skrik og slåssing i løpetiden samt fult av katte dritt og piss på private tomter.

Problem #2. Kattene er antageligvis korthåret blanderase som ikke vil overleve den norske vinteren. De vil sulte og fryse til døde sakte men sikkert når temperaturen kryper lenger ned på målestokken.

Det blir skutt cirka 24.000 Rødrev i Norge årlig, har ikke sett mange tråder om dette her på forumet men om ett dusin huskatter skal bli humant avlivet på Nes, da braker det løs..
Grøss. Mye bygutter her...

Her på "bøgda" er det forholdsvis vanlig det å holde bestanden av villkatter nede, dersom den begynner å vokse merkbart. Man plikter naturligvis å sikre seg at en skyter rett katt, og ikke naboens. Man kan heller ikke skyte en katt på naboens tomt, dersom det ikke er avtalt. Det er ikke noe kontroversielt med å avlive katter... Prøv å ta dere en tur utenfor bykjernen en gang, så ser dere det.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Grøss. Mye bygutter her...

Her på "bøgda" er det forholdsvis vanlig det å holde bestanden av villkatter nede, dersom den begynner å vokse merkbart. Man plikter naturligvis å sikre seg at en skyter rett katt, og ikke naboens. Man kan heller ikke skyte en katt på naboens tomt, dersom det ikke er avtalt. Det er ikke noe kontroversielt med å avlive katter... Prøv å ta dere en tur utenfor bykjernen en gang, så ser dere det.
Vis hele sitatet...
Jeg ser heller ikke problemet med avliving. Kattene er et hygienisk problem i kommunen. De verdsetter innbygerenes helse ovenfor kattene. I tillegg skal matilsynet bistå aksjonen med utstyr, og at det blir utført humant.
Sitat av etse Vis innlegg
Etter norsk lov er det ikke det - og det er ulovelig. Og hvem tror du at du er om du mener at du kan sette deg selv over norsk lov? Er det opp til deg å bestemme hva om er rett og galt i Norge? (etter min mening nei).
Vis hele sitatet...
Hvor er unntaket som gir deg lov til å sette opp rottefeller?
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Grøss. Mye bygutter her...

Her på "bøgda" er det forholdsvis vanlig det å holde bestanden av villkatter nede, dersom den begynner å vokse merkbart. Man plikter naturligvis å sikre seg at en skyter rett katt, og ikke naboens. Man kan heller ikke skyte en katt på naboens tomt, dersom det ikke er avtalt. Det er ikke noe kontroversielt med å avlive katter... Prøv å ta dere en tur utenfor bykjernen en gang, så ser dere det.
Vis hele sitatet...
Så så! Jeg vil ha meg frabedt at du legger ord i munnen min. Jeg er da ikke fra noe bykjerne og er født på bygda. Det du beskriver er snudd på hodet og har ingen rot i virkeligheten. Folk på bygda adopterer og mater liksågodt lauskatter. Vi har sans for livet og steller med de så langt det lar seg gjøre. Man skyter ikke katter eller andre dyr over en lav sko. Det er mange fra bygda som er totalt uenig med deg NorwayBM. Denne typen generalisering burde du holde deg for god til. Er nokså bekymret over at man lar folk med så liten respekt for annet liv gå rundt med et lovlig våpen. Dog en ulovlig handling.
Sist endret av oom; 2. juni 2014 kl. 11:56.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Jeg mener at en person som tror det er flere mennesker enn dyr på jorda ikke har forutsetninger for å stille spørsmål om noen av delene.
Avliving av mennesker er mer alvorlig enn avliving av katter, jeg mener du er hysterisk. Men katter er veldig søte, så det er ikke så vanskelig å forstå.
Sist endret av Bothrops; 2. juni 2014 kl. 12:03.
kjedelig streiting
En får bare håpe at kommunen gjør en ordentlig jobb når det kommer til å identifisere katter som er eid av noen. Det å kun se etter halsbånd er ikke nok. Men om de også sjekker chip og evt øremerking, ser jeg ikke noe problem med det.

Nå bor jeg ikke noe sted der løskatter er noe problem, men hadde min katt blitt avlivet i en sånn aksjon ved en feiltagelse hadde jeg ikke latt det gå med en beklagelse for å si det mildt.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Katter er, på alle nivåer, drapsmaskiner. Veldig søte, men de er bygget for å drepe, og gjør det svært gjerne.
Vis hele sitatet...
Men så gjør jo de dette hovedsakelig for å få mat, samtidig, om jeg ikke tar helt feil her, så er kattene blant de som ikke kan føle særlig mye medfølelse.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
En får bare håpe at kommunen gjør en ordentlig jobb når det kommer til å identifisere katter som er eid av noen. Det å kun se etter halsbånd er ikke nok. Men om de også sjekker chip og evt øremerking, ser jeg ikke noe problem med det.

Nå bor jeg ikke noe sted der løskatter er noe problem, men hadde min katt blitt avlivet i en sånn aksjon ved en feiltagelse hadde jeg ikke latt det gå med en beklagelse for å si det mildt.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke eie et individ, man kan eie ting.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Avliving av mennesker er mer alvorlig enn avliving av katter, jeg mener du er hysterisk.
Vis hele sitatet...
HÆ?!?! You can't be serious.. Når ble et menneskeliv mer verdt enn et katteliv?
Mennesket er tross alt den arten som gjør mest ødeleggelse her på denne planeten, og er en art, som etter min mening burde ha blitt senket med ca. 1 mrd.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av supernatural Vis innlegg
HÆ?!?! You can't be serious.. Når ble et menneskeliv mer verdt enn et katteliv?
Mennesket er tross alt den arten som gjør mest ødeleggelse her på denne planeten, og er en art, som etter min mening burde ha blitt senket med ca. 1 mrd.
Vis hele sitatet...
Dead seriously
Det har det alltid vært. Ihvertfall utenom sprøe kattedyrkere i Egypt for tusenvis av år siden.
De fleste skjønner at det er mer alvorlig å ta livet av et menneske enn en katt. Det gjør du også hvis du roer ned litt og tenker deg om.
Vi putter ikke folk i fengsel for å drepe katter, det gjør vi når noen dreper mennesker.

Dessuten, hvis du mener alle liv er like mye verdt hvor går grensa? Er mygg like mye "verdt" som deg og meg?
Sist endret av Bothrops; 2. juni 2014 kl. 13:07.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av supernatural Vis innlegg
HÆ?!?! You can't be serious.. Når ble et menneskeliv mer verdt enn et katteliv?
Mennesket er tross alt den arten som gjør mest ødeleggelse her på denne planeten, og er en art, som etter min mening burde ha blitt senket med ca. 1 mrd.
Vis hele sitatet...
Oh Lord. Kult scenario å tenke på, deg som hersker, utrydder en milliard mennesker og avler frem katter i stor skala.
Sitat av nudo Vis innlegg
Man kan ikke eie et individ, man kan eie ting.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg skjønner ideologien. Men nå er det nå engang sånn at man faktisk kan være juridisk eier av dyr. Enten det er hester, griser, katter eller hunder. Uansett tror jeg ikke legalize_it snakker om det økonomiske tapet ved å miste "sitt dyr". Det er nok mer det at man faktisk kan være glad i katten sin, og da blir man selvsagt forbanna hvis noen går og skyter den. Du eier ikke barna dine heller, men du blir hakket mer forbanna hvis noen skader ungen din, enn hvis noen skader en helt random unge et helt annet sted i verden.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hvorfor ikke starte med å avlive voldtektsmenn, drapsmenn osv. i samme slengen? Dem gjør like stor skade på samfunnet, visst ikke større.
Vis hele sitatet...
Dersom man ikke forstår forskjellen på å avlive dyr og mennesker bør man slutte å uttale seg offentlig...
Sitat av supernatural Vis innlegg
Men så gjør jo de dette hovedsakelig for å få mat, samtidig, om jeg ikke tar helt feil her, så er kattene blant de som ikke kan føle særlig mye medfølelse.
Vis hele sitatet...
Desverre, katter er et av få dyr som dreper for moro skyld - selv katter som får godt med mat hjemme vil drepe nærmest det de kommer over av fugler og gnagere. Et annet mindre sympatisk trekk ved katter er også at de liker å leke med byttet, de bruker gjerne en mus som "trening" før de tar livet av den.

Discovery eller Animal Planet hadde en gang en liste over de mest blodtørstige dyrene, basert på antall arter de jaktet på. Nummer to på lista tror jeg var løver, med 10-15 arter, på topp tronet huskatten med omlag 1000 arter...

Som andre er inne på, det er normalt å drive forvaltningsjakt på de fleste dyr i Norge og således ikke noe spesielt ved å avlive hjemløse katter.
Om innbyggerne i bygda ikke trivdes med alle løskattene kunne de gjort det anstendige:

Samle de opp og levere de til dyrebeskyttelsens nærmeste hovedkvarter så de eventuelt kan finne seg nye hjem med folk som vi ta vare på de. Det hadde ikke kostet mer enn avliving, sannsynligvis mindre, og det hadde vært bedre for ryktet til kommunen og de som bor der.

Forøvrig er katter noe som folk anser som "mindreverdige" dyr rundt omkring. Ligner mest på Hitlers tanker om jøder, homofile o.l. Ser til stadighet oppslag i diverse nettaviser om hytteeiere som får seg en hyttekatt, da helst en kattunge siden poden har mast om det i månedsvis. Når de er ferdig med å nyte sommeren på hytta forlater de, katten blir igjen på hytta (eller helst utenfor), til å klare seg selv. Det er sånne holdninger det blir løskatter av, folk som ikke kan ta vare på dyrene sine og generelt oppfører seg som idioter.

Sitat av doseren Vis innlegg
Desverre, katter er et av få dyr som dreper for moro skyld - selv katter som får godt med mat hjemme vil drepe nærmest det de kommer over av fugler og gnagere. Et annet mindre sympatisk trekk ved katter er også at de liker å leke med byttet, de bruker gjerne en mus som "trening" før de tar livet av den.

Discovery eller Animal Planet hadde en gang en liste over de mest blodtørstige dyrene, basert på antall arter de jaktet på. Nummer to på lista tror jeg var løver, med 10-15 arter, på topp tronet huskatten med omlag 1000 arter...

Som andre er inne på, det er normalt å drive forvaltningsjakt på de fleste dyr i Norge og således ikke noe spesielt ved å avlive hjemløse katter.
Vis hele sitatet...
Og det samme gjør ikke mennesker verden over?
Sist endret av Anoman; 2. juni 2014 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Forøvrig er katter noe som folk anser som "mindreverdige" dyr rundt omkring. Ligner mest på Hitlers tanker om jøder, homofile o.l. Ser til stadighet oppslag i diverse nettaviser om hytteeiere som får seg en hyttekatt, da helst en kattunge siden poden har mast om det i månedsvis. Når de er ferdig med å nyte sommeren på hytta forlater de, katten blir igjen på hytta (eller helst utenfor), til å klare seg selv. Det er sånne holdninger det blir løskatter av, folk som ikke kan ta vare på dyrene sine og generelt oppfører seg som idioter.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke seriøst sammenligne det å foreta bestandskontroll av løskatter med forfølgelsen av jøder og homofile under 2. verdenskrig? Når du i samme innlegg kaller andre folk for idioter da er det jammen meg trangt mellom veggene i glasshuset ditt...
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Dersom man ikke forstår forskjellen på å avlive dyr og mennesker bør man slutte å uttale seg offentlig...
Vis hele sitatet...
Det er ingen stor forskjell mellom å avlive mennesker vs dyr.
Jeg er en stor dyre-elsker og synes at dette er et greit tiltak. Jeg er ikke kjent med situasjonen på Nes, men villkatter har ofte vanskelige liv og setter ofte både seg selv og andre i fare, og dør gjerne av kulde, mangel på mat o.l. over vinteren.


Jeg har en del slekt i utlandet som jeg regelmessig besøker, og i områdene der er det en del ville dyr som katter og hunder. Det gjør meg vondt å se hvor vanskelig mange av de dyrene har det, de er både utmagret, skitten, skadet og uten noe trygt sted å bo eller vetrinærhjelp.



Håper også at det snart kommer noen tiltak om krav(eller noe form for statsstøtte) til kastrering for katter slik at ting som dette ikke skjer i fremtiden.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Det er ingen stor forskjell mellom å avlive mennesker vs dyr.
Vis hele sitatet...
Jo det er en veldig stor forskjell. Ikke la følelsene dine for katter gjøre dette om til en usaklig diskusjon.
Sist endret av Vontalo; 2. juni 2014 kl. 14:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
De fleste skjønner at det er mer alvorlig å ta livet av et menneske enn en katt. Det gjør du også hvis du roer ned litt og tenker deg om.
Vi putter ikke folk i fengsel for å drepe katter, det gjør vi når noen dreper mennesker.

Dessuten, hvis du mener alle liv er like mye verdt hvor går grensa? Er mygg like mye "verdt" som deg og meg?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke.
Når jeg vurderer alvorlighetsgraden av å ta livet av et individ, så vurderer jeg dette basert på hvor mange individer det finnes av nettopp denne arten i verden, og i hvor stor grad dette individet gjør noe positivt for verden.

Det finnes minst 3 ganger så mange mennesker som katter her på denne planeten, så derfor mener jeg faktisk at ET katteliv er minst 3 GANGER mer verdt enn ET menneskeliv.

Nei, men det er fordi myggen har et svært kort liv, samtidig som det finnes sikkert over 50 mrd av myggen.

Sitat av Vontalo Vis innlegg
Jo det er en veldig stor forskjell. Ikke la følelsene dine for katter gjøre dette om til en usaklig diskusjon.
Vis hele sitatet...
Å ikke la følelsene mine komme i veien er nettopp det jeg gjør her.
Personlig så er jeg egentlig mer glad i min egen mor enn naboens svarte katt. Men om jeg ikke skulle latt følelsene mine stå i veien for å gjøre det rette, så ville faktisk det å ta livet av min egen mor VS naboens svarte katt være det mest riktige, dersom begge var i like god helse.
Sist endret av supernatural; 2. juni 2014 kl. 14:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Desverre, katter er et av få dyr som dreper for moro skyld - selv katter som får godt med mat hjemme vil drepe nærmest det de kommer over av fugler og gnagere. Et annet mindre sympatisk trekk ved katter er også at de liker å leke med byttet, de bruker gjerne en mus som "trening" før de tar livet av den.

Discovery eller Animal Planet hadde en gang en liste over de mest blodtørstige dyrene, basert på antall arter de jaktet på. Nummer to på lista tror jeg var løver, med 10-15 arter, på topp tronet huskatten med omlag 1000 arter...

Som andre er inne på, det er normalt å drive forvaltningsjakt på de fleste dyr i Norge og således ikke noe spesielt ved å avlive hjemløse katter.
Vis hele sitatet...
Men har sannsynligvis ikke katter noe særlig med medfølelse, noe som gjør det mer akseptabelt i mine øyne.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det finnes minst 3 ganger så mange mennesker som katter her på denne planeten, så derfor mener jeg faktisk at ET katteliv er minst 3 GANGER mer verdt enn ET menneskeliv.
Vis hele sitatet...
Du verden. Den slags "logikk" er det vanskelig å argumentere mot. Godt du har en gjennomtenkt verdisyn...
Måtte jo sjekke opp litt, og konklusjonen er:
Det er ikke tillatt for privatpersoner å avlive katter de ikke eier. Punktum.

Utdypende begrunnelse kan finnes her, men i korte trekk begrunnes det slik:
Viltloven fastslår at alle viltlevende pattedyr i Norge er fredet, jakt/avlivning krever positiv lovhjemmel. Det vil si at det er spesifisert en jakttid på dyret. Katter er også innbefattet i definisjonen av viltlevende kattedyr.
Viltloven med tilhørende forskrifter har i dag ingen hjemmel som innfører jakttid på katter, og de er således fredet.

Det har vært foreslått å gi grunneier anledning til å avlive katter på egen grunn, men dette forslaget ble ikke vedtatt.

Andre lover, som smittevernloven, gir heller ikke privatpersoner anledning til å avlive katter de ikke eier.

Således har du kun anledning til å avlive katter du selv eier, og da kun ifølge bestemmelsene i Dyrevernloven.
Igjen så vil jeg ta opp det med rødreven Supernatural.

Det blir i Norge skutt og drept ca. 24.000 rødrev i året, rødreven blir estimert til å ha en verdens bestand på ca. 1.000.000 individer.
Når det kommer til katter så er det estimert 85.000.000 i bare Nord Amerika, 2.000.000.000 på verdens basis.

Hvorfor er det da så fryktelig at noen få individer av katte rasen skal bli avlivet så de ikke behøver plages til døde når vinteren kommer, det vil si om du ikke bare spiller på dine egne følelser rettet mot katte rasen?

Ser du selv at logikken din ikke går opp?

Om det kun går på rasebestanden*nytte i vår fauna så er det flere andre dyre raser du burde tenke på før skriker ut pga. noen få huskatter.

Jeg er enig med deg i at om en dyre rase er utrydningstruet så har dyrets liv en mye høyere verdi kontra et dyr som ikke er utrydningstruet. F.eks. Fjellrev, Panda, Nesehorn osv.
Men huskatten er langt ifra truet på noen som helst måte.

Sist men ikke minst, menneskeliv kontra et dyrs liv synes jeg er en helt ellevill avsporing fra kommunens handling i Nes. Lag en egen tråd til dette om du fortsatt mener at den svarte nabo katta har en større verdi en din egen mor eller bestemor, eller enda bedre - det opp på tomannshånd med en psykolog. Jeg er redd hva du vil gjøre med bestemoren din om hun rygger over nabo katta.

Doseren:
Dyrevernloven § 6 annet ledd fastslår at avlivning av katter man treffer på , bare kan skje når den er så syk, skadet eller hjelpeløs at den ikke kan bli bra igjen , og når avlivning er nødvendig for å hindre mer lidelser for dyret.

Her kan det bli antatt at det er nødvendig med avliving grunnet at det vil hindre mer lidelse for dyret. Både sånn kattene lever nå i dag og basert på hvordan kattene vil lide når vinteren kommer og de ikke har et varmt hjem.

Skal dere bli irritert på noen så burde det været udyret som slapp løs ukastrerte katter som ikke klarer seg i norsk natur.
Sist endret av Noxaran86; 2. juni 2014 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Igjen så vil jeg ta opp det med rødreven Supernatural.

Det blir i Norge skutt og drept ca. 24.000 rødrev i året, rødreven blir estimert til å ha en verdens bestand på ca. 1.000.000 individer.
Når det kommer til katter så er det estimert 85.000.000 i bare Nord Amerika, 2.000.000.000 på verdens basis.

Hvorfor er det da så fryktelig at noen få individer av katte rasen skal bli avlivet så de ikke behøver plages til døde når vinteren kommer, det vil si om du ikke bare spiller på dine egne følelser rettet mot katte rasen?
Vis hele sitatet...
Dette med rødreven var noe jeg ikke visste, og det er faktisk mer uakseptabelt enn det som nå "skal" skje med villkattene i Nes.
Det skal allikevel sies at når det kommer til disse kattene, så er dette som å gå inn på en skole og drepe "alle" sammen på en "human" måte, mens drepingen av rødreven ikke akkurat er en "organisert plan".

Det er fryktelig å avlive disse kattene, fordi dette består av en lettvint løsning, og det å ta noen fra deres liv. Det hadde vært mye bedre om disse ble tatt inn i et "kattehjem" hvor de fikk behandling av veterinær, og evt. til slutt fikk en eier.
Personlig ville jeg vært villig til å ofre hele min månedslønn om dette kunne reddet disse villkattene, selv om det måtte bety 1 måned med minimalt med mat.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Doseren:
Dyrevernloven § 6 annet ledd fastslår at avlivning av katter man treffer på , bare kan skje når den er så syk, skadet eller hjelpeløs at den ikke kan bli bra igjen , og når avlivning er nødvendig for å hindre mer lidelser for dyret.

Her kan det bli antatt at det er nødvendig med avliving grunnet at det vil hindre mer lidelse for dyret. Både sånn kattene lever nå i dag og basert på hvordan kattene vil lide når vinteren kommer og de ikke har et varmt hjem.

Skal dere bli irritert på noen så burde det været udyret som slapp løs ukastrerte katter som ikke klarer seg i norsk natur.
Vis hele sitatet...
Antagelsen fungerer ikke, da den forutsetter at et av de foregående punkter også er oppfylt når avlivningen skjer. Mao kan man ikke hjemle avlivningen med at dyret kan få problemer når vinteren kommer, det må allerede være hjelpeløst, noe katter sjelden er. Skal bestemmelsen hjemle avlivning i ditt eksempel må katten påtreffes om vinteren, og det må være utvilsomt at den ikke vil kunne overleve vinteren.

Det vil sannsynligvis også kunne argumenteres at den må være uhelbredelig syk, slik at det ikke vil være mulig å avhjelpe situasjonen ved å gi katten et hjem. I motsatt fall vil det være mulig å gjøre katten bra igjen, og hjemmelen faller dermed bort.
Sitat av doseren Vis innlegg
Måtte jo sjekke opp litt, og konklusjonen er:
Det er ikke tillatt for privatpersoner å avlive katter de ikke eier. Punktum.

Utdypende begrunnelse kan finnes her, men i korte trekk begrunnes det slik:
Viltloven fastslår at alle viltlevende pattedyr i Norge er fredet, jakt/avlivning krever positiv lovhjemmel. Det vil si at det er spesifisert en jakttid på dyret. Katter er også innbefattet i definisjonen av viltlevende kattedyr.
Viltloven med tilhørende forskrifter har i dag ingen hjemmel som innfører jakttid på katter, og de er således fredet.

Det har vært foreslått å gi grunneier anledning til å avlive katter på egen grunn, men dette forslaget ble ikke vedtatt.

Andre lover, som smittevernloven, gir heller ikke privatpersoner anledning til å avlive katter de ikke eier.

Således har du kun anledning til å avlive katter du selv eier, og da kun ifølge bestemmelsene i Dyrevernloven.
Vis hele sitatet...
Da bør du nok sjekke litt mer, er jeg redd. Dette argumentet kan kun brukes om jakt, ikke om skadedyrsbekjempelse, og det er sistnevnte som er aktuelt her. Da er denne forskriften mer relevant.
Til § 1-3 nr. 1
Skadedyr er definert bredt i forskriften [...snip...] Bestemmelsen presiserer at pattedyr er omfattet av forskriften og dette innbefatter for eksempel forvillede katter.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser denne forskriften i sin helhet vil du se at en grunneier både har plikt og rett til å bekjempe skadedyr, og at vedkommende kan gjøre det selv så lenge det gjøres forsvarlig og humant.

Jeg har to tips til deg. Det ene er å gå ad fontem, dvs. å sjekke hva som står på lovdata fremfor hva norsk huskattforening sier at står på lovdata - nå ser det ut til at sitatene stemmer, men det er så keitete å måtte dobbeltsjekke alt. Det andre tipset er å være litt mer kritisk til argumentene. Det er gjerne slik i jus at man kan argumentere på mange ulike måter - det er som kjent derfor det finnes advokater - og det er sjelden helt sort/hvitt. Oftest må man foreta en helhetsvurdering og se hva som veier tyngst. Å konkludere med at noe indirekte er ulovlig fordi en lov som ikke har noe med saken å gjøre ikke sier noe om saken er ikke et godt argument. Man må sette seg litt inn i lovverket før man bastant konkluderer for det ene eller det andre. Derfor vil jeg heller ikke kategorisk si at det NorwayBM gjorde var lov for det kan hende det finnes andre relevante lover eller forskrifter som har aktuelle særbestemmelser jeg ikke kjenner til. Likevel tyder alt på at det i lovens øyne er helt ok å skyte villkatter med hagle.

I et annet innlegg i denne tråden skriver du også dette:
Desverre, katter er et av få dyr som dreper for moro skyld.
Vis hele sitatet...
Dette er reinspikka pisspreik. Alle medlemmer av carnivora dreper for moro skyld. Har du sett hva som skjer hvis en rev eller en mink kommer seg inn i hønsegården? Eller hva bjørnen finner på hvis den først får smaken for sau? Det er ikke slik at rovdyr synger duett med Pochahontas og kun dreper det lille de trenger for å overleve, selv om mange påstår det motsatte.

Og bare så folk ikke skal misforstå her - jeg er for rovdyr i skogen og jeg mener det er fullstendig kokkelimonke å meie ned katter med hagle bare fordi man ikke liker dem. Men hva jeg mener er rett og galt og hva lovverket sier er ikke nødvendigvis ekvivalente størrelser. Da er det bedre å vite hva som står i den store røde fremfor å anta at den sier det man helst vil høre. Tilsvarende elsker jeg naturen som den er, og trenger ikke noe rosarødt disneyfilter for å kunne like den.