Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2666
Jeg har nettopp sett filmen "The Purge". Filmen er litt skremmende, mens samtidig så føler jeg at det faktisk ligger noe bak filmen.

For de som ikke har sett filmen, kort fortalt. (Ingen fare for spoiler)

12 timer i året er all kriminalitet lovlig. Dog det er noen grenser.

- Håndvåpen, rifler, hagler, automatisk osv osv er lovlig å bruke.
- Sprengstoff, eksplosiver, kjemiske og biologiske våpen er ikke lov.
- Offentlig personell samt militæret er unntaget for The Purge.
- Ingen nødhjelp fra verken brannvesen, politi eller sykehus under The Purge.
- Mord er lovlig. Altså 12 timer med full lovløshet.

Dette er ikke mine regler, men reglene fra filmen.

Meningen med The Purge er for å gi folket muligheten til å slippe ut alt sinne, hat og forakt de har for andre. The Purge gjør at USA i filmen har 1% arbeidsledighet, omtrent ikke kriminalitet og landet bloomer økonomisk.

Så jeg tenkte høre hva dere tror i en teoretisk setting hvordan det ville fungert i praksis. Ville definitivt ha skapt, men samtidig også løst endel problemer.

Hva tenker dere?
Hvordan i huleste ville dette løst problemer?
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Hvordan i huleste ville dette løst problemer?
Vis hele sitatet...
Hvert år blir ca 500 000 mennesker drept, i dette inngår ikke naturkatastrofer o.l
Mennesker har drept andre mennesker siden tidenes morgen. Mennesker dreper andre mennesker med tillatelse fra sin egen regjering, i forbindelse med fundamentalisme, hverdags kriminalitet osv osv. Så drap bør ikke være så tabu å snakke om.

Under The Purge har samfunnets minst nyttige og kanskje det vi kan kalle mest lastende på samfunnet vært de første ofrene. Det vil si hjemløse, narkomane og andre som ikke bidrar til samfunnet røyk først. Det gjorde at den økonomiske tilstanden bedret seg ettersom kostnadene på de som bare henger med på lasset forsvant. Om The Purge virkelig kun er av økonomiske årsaker eller om det faktisk er der for å "lette" på de innestengte følelsene folk har kommer ikke helt tydelig frem. Men at det å drepe er i menneskets natur kan vi konkludere.

For å vri det litt rundt kan vi se på verden idag som har alt for mange innbyggere, jorden vil ikke klare å gi liv til antall mennesker vil eksistere i 2100 dersom befolkningsveksten fortsetter. Her er en liten graf som gir et estimat på hvor mange mennesker det vil være.

http://postimg.org/image/saus306nx/

Vi sliter allerede idag med mangel på rent vann til alle mennesker, mat starter å bli en utfordring og mange sulter allerede idag. Det er ingenting som tyder på at vi kan flytte planet iløpet av de neste 87 årene så vi står faktisk foran en stor utfordring.

Så tilbake til spørsmålet ditt min gode mann, Wilibald. Så kan vi starte med det største problemet: global overpopulasjon.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
For å vri det litt rundt kan vi se på verden idag som har alt for mange innbyggere, jorden vil ikke klare å gi liv til antall mennesker vil eksistere i 2100 dersom befolkningsveksten fortsetter. Her er en liten graf som gir et estimat på hvor mange mennesker det vil være.

http://postimg.org/image/saus306nx/

Vi sliter allerede idag med mangel på rent vann til alle mennesker, mat starter å bli en utfordring og mange sulter allerede idag. Det er ingenting som tyder på at vi kan flytte planet iløpet av de neste 87 årene så vi står faktisk foran en stor utfordring.

Så tilbake til spørsmålet ditt min gode mann, Wilibald. Så kan vi starte med det største problemet: global overpopulasjon.
Vis hele sitatet...
Deutsche Bank har et litt annet estimat på befolkningsveksten fremover:

http://www.macrobusiness.com.au/wp-content/uploads/2013/09/ScreenHunter_63-Sep.-16-14.34.gif

http://www.macrobusiness.com.au/2013...than-expected/
http://www.cnbc.com/id/101018722

Det forventes en peak på rundt 8,7 milliarder mennesker rundt år 2055, med en følgende nedgang i antall mennesker.

Hvilke estimat som er riktigst vet man så klart ikke, men der eksisterer i hvert fall en viss uenighet i hvordan befolkningstallet vil utvikle seg; som jeg tenkte var verdt å nevne.

Å overføre konseptet i The Purge til virkeligheten ville neppe ført til de "gunstige" resultater som er å se i filmen. Vi mennesker fungerer ikke slik at vi kan blåse ut alt av bad vibes på en dag og så være ferdig med det for et helt år fremover. Det finnes også nok av mennesker som ikke klarer å følge spilleregler, en konsept som i The Purge ville nok neppe vært et unntak for disse til å plutselig skulle følge reglene.

Folk ville også neppe vært ok med å få sine venner og kjære drept, for å så fra neste dag være ok med at morderen(e) hadde vært på frifot. Det hadde nok heller skapt mer hat og forakt enn det hadde vært på forhånd.

Mitt syn er derfor at det ville fungert svært dårlig i praksis.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men at det å drepe er i menneskets natur kan vi konkludere.
Vis hele sitatet...
Det ligger ikke i vår natur å drepe, men å overleve. Om drap plutselig ble lov hadde ikke folk gått ut og dengt løs på uteliggere. Husk det er bare en film.
Sist endret av j1123; 4. november 2013 kl. 03:46.
Konseptet til filmen var fett, synd den ble ødelagt av blant annet de mongo barna. I virkeligheten ville det ikke gjort en shit annet enn at folk ville røyka weed åpenlyst, kjørt for fort og brutt seg inn i butikker. Det virker ikke som oppskriften på en blooming økonomi om hver butikk og forretning skulle bli rundstjelt en gang i året.

Det er svært få som sitter med en trang til å drepe randoms som nevnt over. Jeg tror ikke folk ville drept folk de har en liten beef med av 2 grunner: for det første vil fienden være forberedt og det kan ende begge veier, for det andre kan resultatet bli at man enten får fienden eller venner av han på nakken neste år. Hvis man virkelig vil drepe noen gjør man det mens han minst venter det, ikke mens han sitter i et hus som er beskyttet så godt som mulig. I virkeligheten ville også mange tatt seg en dags ferie til et annet land.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er eit par problemer:
-Folk hadde hatt våpen tilgjengeleg. Det er ingen grunn til å anta at vi hadde vore kvitt drap bare fordi det var legalt ein dag i året.
-Det er ingen grunn til å anta at kriminalitet hadde forsvunne. Svært mykje av kriminaliteten vi har, t.d. narkotikarelatert og trafficking, er av den typen som ikkje vil forsvinne om det brått er legalt ein dag i året.
-Kostnadane for samfunnet vil vere ekstreme, all den tid butikker etc. kan regne med å verte regelmessig tømt ein dag i året, og skadane på infrastruktur vil vere store.
-Fleirtalet av befolkninga har ikkje behov for å blåse ut damp, og vil truleg finne eit slikt tiltak skremmande. Kva nytte vil det ha for dei?

Kort sagt - ikkje spesielt realistisk, og neppe levedyktig tiltak.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvorfor i alle dager skal arbeidsledigheten synke til 1%? Er det _så_ mange som vil drepe hverandre, tror du?
1. Hvis folk slipper straff disse 12 timene - hva motiverer dem til å være lovlydige i 364 dager etterpå? Denne filmen tar utgangspunkt i at folk ikke fungerer hvis de ikke får lov å drepe andre folk innimellom.
2. Hvorfor har folk masse skytevåpen liggende, som de finner fram denne ene dagen?
3. Hvordan skal økonomien blomstre hvis alt ødelegges hvert år, og nøkkelpersoner i samfunnet drepes?
4. Hvem overtaler de etterlatte til å godta at f.eks. en familiefar og bedriftseier er drept, at det er helt ok at de nå må bo alene på fattighuset til neste år, da de kan hevne seg?

Å tro at dette løser masse problemer, blir omtrent som å si at du sikkert går opp i lønn hvis du går rundt med pikken ute en hel arbeidsdag.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde Norge vedtatt slike lover så hadde folk flyttet til utlandet av ren retsel, og norsk industri hadde gått konk.
Så på sikt så hadde Norge vært et langstrakt spøkelsesland.
Viss noen hadde "purget" og frigjort sinnet på familien og vennene dine og drept de, hadde ikke du endt opp med ekstremt mye sinne inni deg og tatt igjen?


Tror nok det finnes bedre og mer harmløse måter å frigjøre sinnet sitt på.. Prøv heller å skrik i en pute, tren eller begynn på kampsport
Jeg vil bare sitere noe som har litt usikkert blitt kreditert Gandhi, Mohandas Karamchand (Mahatma).
An eye for an eye will make the whole world blind.
Vis hele sitatet...
Dette sier noe om hvor gangbart dette er!
Å legalisere mord 12 timer i året? Moralsk forkastelig spør du meg.
Tror ikke dette hadde løst noen problemer i det hele tatt, som sagt før i tråden, hva hindrer folk i å begå ugjerninger resten av året? Alle oppfører seg som englebarn hele året rundt, med unntak av de 12 timene? Tror ikke det.
Har ikke sett filmen, men ut ifra det du skriver her er jeg sterkt uenig.