Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 5478
Drosjesjåfør stoppet langs E6 for å be.

En professor måtte rekke et ett fly, og skulle ta taxi til Gardermoen. Drosjesjåføren svinger plutselig inn til veikanten, går i bagasjerommet, tar ut bønneteppet og setter på seg bønneluen. Han ruller ut bønneteppet foran bilen og begynner å be, og det i flere kuldegrader. Dette gjorde at denne professoren ikke rakk flyet. Hva ville du gjort i en slik situasjon? Hvis jeg sitter i kassa på f.eks. Kiwi, er det da rimelig at jeg ber hele køen vente fordi jeg har lyst til å be til Gud?

Dette er selvsagt uakseptabel oppførsel for en drosjesjåfør. Men på en annen side kunne vel passasjeren hans ha vært litt tidligere ute når han må rekke ett fly. Fyren setter jo nærmest av dårligere tid når han skal til utlandet, enn det folk gjør når de skal reise til jobben hver morgen. Og det er jo mange andre ting enn sjåfører i bønn som kan forsinke drosjeturen med noen minutter også, og det er ikke alltid hvite sjåfører på jobb heller. Om denne sjåføren får slike plutselige anfall og absolutt må be, så finnes det flere land som dette er mer normalt i, og der er det også flere taxi-passasjer som regner dette som normalt. Jeg håper at de som kjører utrykningskjøretøy som politi, ambulanse, og brannbil er langt mer fleksible når det gjelder bønnetidene sine. Ellers må det kanskje innføres forbud mot å få hjerteinfarkt eller innbrudd i huset sitt før og under disse bønnetidene.

En slik praksis har foregått skjult på mange arbeidsplasser over mange år nå uten at noen har gjort noe med det. De har funnet sitt alter på do, i kjelleren, eller i garderober. De kan jo be i matpausen sin eller på fritiden, og ikke skylde på at de må en tur på do hele tiden. Dette forstyrrer jo også arbeidet. Hva sier egentlig lovverket rundt dette? Der jobben går ut på å frakte folk hit og dit, så kan man ikke kan ta ti minutter til privat praksis, og særlig ikke når kunden forklarer at han har dårlig tid. Sjåføren fikk ikke sparken en gang, men jobber fremdeles i Oslo Taxi under en annen bileier. Sikkert muslim han også.
Etter et par tanker, så er det bra at drosjesjåføren ble drosjejåfør, og ikke faktisk flypilot.
De kan be se gul og blå for min del, bare det ikke går utover andre mennesker.

I denne saken så er det helt uakseptabelt at han stopper bilen for å be.
Greit at fyren kanksje kunne beregnet litt bedre tid, men hvem faen er det som tar med at taxisjåføren skal ut å be i beregningene!?
drosjesaføreren sier jo at han sa i fra at han skulle be så jeg skjønner ikke problemet!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
drosjesaføreren sier jo at han sa i fra at han skulle be så jeg skjønner ikke problemet!
Vis hele sitatet...
De fleste er, og bør være fleksible på når bønnen tas. Og i tillegg har sjåføren fått advarsel og bot for en liknende hendelse av bileieren før.
Sitat av F4celess Vis innlegg
De fleste er, og bør være fleksible på når bønnen tas. Og i tillegg har sjåføren fått advarsel og bot for en liknende hendelse av bileieren før.
Vis hele sitatet...
vel når norge tar til seg muslimer så er det sånn det har blitt, sjaføren sier jo at han sa i fra før turen og kunden sier at sjaføren ikke sa noe. så en av dem
juger, uansett så tok det jo bare 10 min og hvem f.. drar å skal fly og har så dårlig tid?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel når norge tar til seg muslimer så er det sånn det har blitt, sjaføren sier jo at han sa i fra før turen og kunden sier at sjaføren ikke sa noe. så en av dem
juger, uansett så tok det jo bare 10 min og hvem f.. drar å skal fly og har så dårlig tid?
Vis hele sitatet...
Kanskje sjåføren sa i fra, men kunden ikke oppfattet det?
Syns NRK sin vinkling på saken i går under dagsrevyen var fin jeg. Der fikk kommunikasjonssjefen for Oslo Taxi forklart seg, og professoren fortalte hva som skjedde. Taxisjåføren opplyste om at han skulle be, men professoren takket nei til en annen sjåfør fordi "det ville forsinket meg ytterlige". Så han viste om taxi sjåførens trang til å be akkuratt kl. 07, men valgte likevel å kjøre med han.

Syns jeg det er håpløst av taxisjåføren å være så strict med bønnetidspunktet? Ja, klart det er det. Kommunikasjonssjefen i Oslo Taxi sa også det at han sjåføren var den eneste de hadde som var så streng på bønnetidene. Muslimer har visstnok stor fleksibilitet rundt bønnetider i forbindelse med arbeid. Så det er denne taxisjåførens tolkning av sin religion som er heller ekstrem.

Men uavhengig av alt annet, jeg syns professoren var lovlig seint ute. Denne bønnegreia tok maks et par minutter, og hvis det var nok til at han mistet flyet, så hadde han ikke lagt inn veldig store marginer. Hadde det blitt en sak hvis taxisjåføren ble stoppet av politiet i en rutinekontroll? Kunne fort tatt mer en to minutter det, professoren hadde likefult mistet flyet sitt.

Kan ikke bare skylde på muslimer som vil be. Faktum er at professoren var for seint ute.

Edit: Dagsrevyens innslag.
Sist endret av trauMa; 15. februar 2013 kl. 13:51.
Dette er en ikke-sak, med mindre du har en eller annen agenda mot Islam.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Utøving av religion må betraktes som en hobby, man skal ikke drive med hobbyen sin i arbeidstida..
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Man skal skille mellom yrkes- og privatliv som den samiske politimesteren sa.
Se hvordan Islam sakte, men sikkert bryter ned samfunnet vårt!


...
At artikkelen nevnte at det var kuldegrader utenfor bilen synes jeg var merkelig. Høyst unødvendig.

Om professoren snakker sant, gjorde muslimen en feil ved ikke å informere om at han skulle be på veien eller at han ikke skaffet han en annen taxi. Det er mulig han kunne utsatt bønnen litt også, men det er ikke så fritt fram med bønn som mange skal ha det til. Det er visse rammer en må forholde seg til.

Om muslimen snakker sant er professoren en løgnhals som kun er ute etter å svekke islam.

Hvis tilfelle er slik muslimen forklarer. At han anbefalte professoren en annen drosje, at han sa han skulle be og at han, på tross av bønnen var ti min innenfor grensa, så ser jeg virkelig ikke noe problem med denne saken.


Til trådstarter

At man ber på jobben, i de aller fleste yrker her til lands, er sjeldent problematisk mtp tapt arbeidstid. Det er bare å bytte ut kaffen med bønn

Én ting til.
Man kan ikke be på do.

Sitat av EoT Vis innlegg
Se hvordan Islam sakte, men sikkert bryter ned samfunnet vårt!


...
Vis hele sitatet...
Hvordan bryter det ned samfunnet?

Kom gjerne med flere eksempler.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg

Hvordan bryter det ned samfunnet?

Kom gjerne med flere eksempler.
Vis hele sitatet...
Ah, online-ironi slår aldri an. Burde holdt meg for god til det.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Om muslimen snakker sant er professoren en løgnhals som kun er ute etter å svekke islam.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg forstår professoren når han snakker på dagsrevyen, ringte han Oslo Taxi fra sitt bosted. Taxien kommer etter en stund, og da sier sjåføren at han må be klokken 7, men at en annen taxi kan komme isteden. Professoren sier at det ikke er mulig pga. liten tid, setter seg inn i bilen og regner med at sjåføren ikke kommer til å stoppe for å be.

Sånn det kom fram i dagsrevyen er det ingen som med vilje har løyet, men to forskjellige oppfatninger av situasjonen (+ misforståelser).

Når det gjelder diskusjonen rundt dette oppsummerte representanten fra Oslo Taxi situasjonen rundt dette ganske greit etter min mening.
Om professoren snakker sant, gjorde muslimen en feil ved ikke å informere om at han skulle be på veien eller at han ikke skaffet han en annen taxi. Det er mulig han kunne utsatt bønnen litt også, men det er ikke så fritt fram med bønn som mange skal ha det til. Det er visse rammer en må forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Du tar feil.
Dette handler ikke om islam, men om drosjekjøring.

Muslimen skulle rett og slett takket nei til turen og latt den uforstyrret gå videre til neste bil.
Kunden leier en bil med uniformert sjåfør, sjåførens instruks sier at kunden skal fraktes den raskeste veien fra A-B.

Hvis dette forstyrres av private ærend som besøk i banken, toalettbesøk eller bønn, så er han ikke disponibel for tur.
Han har dessuten parkert på siden av E-6 og lagt seg foran bilen, begge deler strengt forbudt.
Det er så farlig å parkere langs motorveier at det har vært diskutert å gi bot for å gå bensintom der, som det er i enkelte europeiske land.

Som drosjesjåfør ble jeg selv utskjelt av en sinnamuslim i kantina på Gardemoen fordi jeg og andre ikkemuslimer ikke uoppfordret bygde bønnerom til muslimene.
Sinnamuslimen la seg ned å ba høylydt ved siden av bordet mitt, jeg var ikke helt oppdatert om forholdene, så jeg var den eneste ikkemuslimen der.
Så siden islam ikke tilbyr matro til ikkemuslimer, måtte jeg altså spise min lunch med en hølydt beende sinnamuslim og en ring stirrende muslimer som så etter reaksjoner fra meg.

Vel, jeg skrittet over den uuniformerte sinnamuslimen for å hente min mat og under hele måltidet satt jeg og knipset baconbiter på ryggen hans:-)

PS! Hvis det er flere der ute som syns at ekstremislam kan holde seg unna taxier.
Si at du har med en liten hund når du bestiller:-)
Sist endret av bajjaz; 15. februar 2013 kl. 15:25.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Vel, jeg skrittet over den uuniformerte sinnamuslimen for å hente min mat og under hele måltidet satt jeg og knipset baconbiter på ryggen hans:-)
Vis hele sitatet...
Kult gjort. Viser mye forståelse og respekt. For ikke å snakke om modenhet. Han hadde sikkert ingen verdens grunn til å være opprørt over din edle og flotte holdning.

Som den ikkesinna-muslimen jeg er, hadde jeg gått over til the dark side dersom jeg måtte omgås med slike folk som deg.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Ah, online-ironi slår aldri an. Burde holdt meg for god til det.
Vis hele sitatet...
En umulig øvelse.
Soloppgang 31.januar var 08:32. Først bønn skal foregå minst 10-15 minutter før dette, men ikke noe særlig mer heller....

... og denne idioten stoppet bilen sin for å få bedt nøyaktig 1 time og 32 minuter før soloppgang?? Virker som denne typen er en forbanna tulling, og de kommer fra alle religioner.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du tar feil.
Dette handler ikke om islam, men om drosjekjøring.

Muslimen skulle rett og slett takket nei til turen og latt den uforstyrret gå videre til neste bil.
Kunden leier en bil med uniformert sjåfør, sjåførens instruks sier at kunden skal fraktes den raskeste veien fra A-B.
Vis hele sitatet...
Utifra hva jeg har lest/forstått utifra svarene her er at han tilbød han å skaffe en annen taxi, men at taxien som allerede var der hadde blitt bestillt, så å skaffe en ny taxi ville tatt for mye tid. Sjåføren nevnte også at han ville be på veien.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Som drosjesjåfør ble jeg selv utskjelt av en sinnamuslim i kantina på Gardemoen fordi jeg og andre ikkemuslimer ikke uoppfordret bygde bønnerom til muslimene.
Sinnamuslimen la seg ned å ba høylydt ved siden av bordet mitt, jeg var ikke helt oppdatert om forholdene, så jeg var den eneste ikkemuslimen der.
Så siden islam ikke tilbyr matro til ikkemuslimer, måtte jeg altså spise min lunch med en hølydt beende sinnamuslim og en ring stirrende muslimer som så etter reaksjoner fra meg.

Vel, jeg skrittet over den uuniformerte sinnamuslimen for å hente min mat og under hele måltidet satt jeg og knipset baconbiter på ryggen hans:-)

PS! Hvis det er flere der ute som syns at ekstremislam kan holde seg unna taxier.
Si at du har med en liten hund når du bestiller:-)
Vis hele sitatet...
Du fremstiller det som om islam lærer at en skal provosere ikke-muslimer. Du fremstiller det også som at du er offer for noe, når du helt sikkert har unnlatt å fortelle deler av historien.

Det jeg sier trenger ikke nødvendigvis stemme, men du hater helt åpenlyst islam og du viser null respekt for muslimer.

Dette er ikke en diskusjon om islam forøvrig. Telte 3-4 setninger fra deg som var relevante i forhold til diskusjonen.

Med tanke på lengden på svaret ditt sporet du noe fryktelig av.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Soloppgang 31.januar var 08:32. Først bønn skal foregå minst 10-15 minutter før dette, men ikke noe særlig mer heller....

... og denne idioten stoppet bilen sin for å få bedt nøyaktig 1 time og 32 minuter før soloppgang?? Virker som denne typen er en forbanna tulling, og de kommer fra alle religioner.
Vis hele sitatet...
Tidenene varierer, men sjeldent mye. Soloppgang er soloppgang uansett.

Bare for ordens skyld.

Bønnetider for Oslo: Fajr: 06:24 - Soloppgang: 07:54

Tidsrommet mellom "Fajr" og "Soloppgang" kan en be.

Det var ikke hentet fra hendelsens dato forresten. En skal også ikke utsette til helt mot slutten

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
En skal også ikke utsette til helt mot slutten
Vis hele sitatet...
helst ikke.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det var ikke hentet fra hendelsens dato forresten.
Vis hele sitatet...
Det er ikke.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Baaaamse Vis innlegg

Kom gjerne med flere eksempler.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=2ly7pSo4aP4
Utifra hva jeg har lest/forstått utifra svarene her er at han tilbød han å skaffe en annen taxi, men at taxien som allerede var der hadde blitt bestillt, så å skaffe en ny taxi ville tatt for mye tid. Sjåføren nevnte også at han ville be på veien.
Vis hele sitatet...
Sjåføren stilte egentlig et ultimatum til kunden.
Enten så kjører du med min forsinkete bil, eller så forsinker du deg mer og bestiller ny bil.

Det er feil og fullstendig unødvendig, som taxikusk har du egentlig fri til å gjøre hva du vil hele dagen, det er bare å ikke ta en tur å gjøre det du skal.
Det å kjøre Oslo-gardemoen tar maks 45min og gjøres uavbrutt hele dagen hver dag uten at noen sjåfør avbryter det for private gjøremål.
Det skjer ikke, du kan spørre hvem du vil, alle kuskene skjønner dette også de aller fleste muslimske.

Hvis han absolutt måtte be i den angitte tidspunkt, så skulle han ha trykket N på taksameteret.
Da går turen videre til neste bil.
Dette skulle han ha gjort uavhengig av hvilket ærende han skulle.
Du fremstiller det som om islam lærer at en skal provosere ikke-muslimer. Du fremstiller det også som at du er offer for noe, når du helt sikkert har unnlatt å fortelle deler av historien.

Det jeg sier trenger ikke nødvendigvis stemme, men du hater helt åpenlyst islam og du viser null respekt for muslimer.

Dette er ikke en diskusjon om islam forøvrig. Telte 3-4 setninger fra deg som var relevante i forhold til diskusjonen.

Med tanke på lengden på svaret ditt sporet du noe fryktelig av.
Vis hele sitatet...
Han ba på Jessheim.
Fra Jessheim til Gardemoen bli kvitt travel kunde å kjøre til taxikantina tar det 10 min.
Da han han rykket frem i køen mens han ba, han kunne også ventet på bestilt mat mens han ba, han kunne også unngått avisforsider.

Men det er vel bare en kampanje med islamhat fra avisenes sider.

Jeg tar for gitt at de har fått truet til seg et bønnerom på Gardemoen.

Nei baaamse, jeg hater ikke islam.
Jeg har bare en indelig trang til å drite i hva folk tror på, at folk gjør det til en privatsak.

Jeg kjørte drosje i ti år og foruten den kantineepisoden så har jeg bare sett en sjåfør be i arbeidstiden, da selvfølgelig i ventetiden. Han i kantina hadde ikke uniform så jeg ser ikke på han som en kollega, bare et plagsomt vedheng.
I oslo taxi har de hatt muslimske pakistanere i snart 40 år uten at noen har hørt noe om religion fra disse før de ble skjelt ut av publikum etter 11/9-2001.
De greide og greier altså en livslang karriere uten å plage hverken kunder eller kollegaer med sin religion.

Jeg vet at disse gremmes og er veldig flaue over sin muslimske kollega.
Jeg syns vel kanskje at du bør prøve å utvikle en slik forståelse baaamse, at enkelte muslimer ødelegger for islam og deg som muslim ved å oppføre seg ufyselig på vegne av religionen.

At du også klarer å se at situasjonen skulle ha vært unngått, ansvaret var sjåførens og at sjåføren satte muslimer i et dårlig lys ved å ødelegge dagen til sin kunde med sin religion.

Jeg kjenner mange titalls muslimer som er ute å kjører nå, og jeg lider med dem. Nå snakkes det islam dagen lang.
Mange titalls ganger i løpet av et skift må de sitte å være enige med seg selv, kunden og nesten alle andre om at dette er veldig feil.
De etnisk norske må sitte hele dagen å jatte med kundene som syns islam og muslimer er forferdelig fæle. Også kjipe dager på jobb.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Bønnetider for Oslo: Fajr: 06:24 - Soloppgang: 07:54

Tidsrommet mellom "Fajr" og "Soloppgang" kan en be.

Det var ikke hentet fra hendelsens dato forresten. En skal også ikke utsette til helt mot slutten
Vis hele sitatet...
Uhm, hvorfor ta seg bryet med å korrigere mitt eksakte tidspunkt for soloppgang på hendelsesdagen med et unøyaktig et?

Soloppgang 31.januar var 08:32... noe som ifølge samme matematikk som du skulle tilsi at første mulige bønnetidspunkt var 07:02, som fortsatt fører til at personen var en idiot hvis han ba nøyaktig 07:00.
Sist endret av DumDiDum; 15. februar 2013 kl. 16:54.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uhm, hvorfor ta seg bryet med å korrigere mitt eksakte tidspunkt for soloppgang på hendelsesdagen med et unøyaktig et?

Soloppgang 31.januar var 08:32... noe som ifølge samme matematikk som du skulle tilsi at første mulige bønnetidspunkt var 07:02, som fortsatt fører til at personen var en idiot hvis han ba nøyaktig 07:00.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at det ikke er bønnetider for hendelsdagen. De er fra idag. Ville bare poengtere hvordan det fungerer.
Ellers varier bønnetidene fra noen steder til andre. Ikke mye, men somaliere bl.a følger en annen tid.
Ingen av tidene er feil, og vet ikke helt hvorfor det er disse små forskjellene, men jeg er sikker på det jeg sier. Det jeg ikke sier, kan jeg ikke.

Med andre ord:

07:00 kan ha vært helt riktig for han den dagen.

Sitat av bajjaz Vis innlegg

Men det er vel bare en kampanje med islamhat fra avisenes sider.

Jeg tar for gitt at de har fått truet til seg et bønnerom på Gardemoen.

Nei baaamse, jeg hater ikke islam.
Jeg har bare en indelig trang til å drite i hva folk tror på, at folk gjør det til en privatsak.

Jeg vet at disse gremmes og er veldig flaue over sin muslimske kollega.
Jeg syns vel kanskje at du bør prøve å utvikle en slik forståelse baaamse, at enkelte muslimer ødelegger for islam og deg som muslim ved å oppføre seg ufyselig på vegne av religionen.

At du også klarer å se at situasjonen skulle ha vært unngått, ansvaret var sjåførens og at sjåføren satte muslimer i et dårlig lys ved å ødelegge dagen til sin kunde med sin religion.

Jeg kjenner mange titalls muslimer som er ute å kjører nå, og jeg lider med dem. Nå snakkes det islam dagen lang.
Mange titalls ganger i løpet av et skift må de sitte å være enige med seg selv, kunden og nesten alle andre om at dette er veldig feil.
De etnisk norske må sitte hele dagen å jatte med kundene som syns islam og muslimer er forferdelig fæle. Også kjipe dager på jobb.
Vis hele sitatet...
Det er fint du ikke hater islam.
Grunnen til at jeg gikk utifra det er denne kommentaren:
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Vel, jeg skrittet over den uuniformerte sinnamuslimen for å hente min mat og under hele måltidet satt jeg og knipset baconbiter på ryggen hans:-)
Vis hele sitatet...

Kanskje du skjønner hvorfor jeg tenkte det?


Jeg vil ikke være uenig med deg utelukkende for å være uenig med deg, men jeg kjenner masse somaliere og muslimer generelt. Ikke disse gjengene som driver dank, men den/de andre grupperingene.

De er absolutt ikke flaue på sjåførens vegne.
Det er noen som sier seg enige i at sjåføren burde prioritert enten det ene eller det andre for å si det enkelt.

Ellers er det veldig mange som er glad for at han er såpass sterk som muslim.
Regner ikke med at folk vil forstå den.

Jeg vil, utifra det inntrykket jeg har fått av muslimene jeg kjenner, tro at de ikke skjemmes så mye som du tror.
I islam er bønn det aller viktigste. Absolutt.

De vil nok plages mer av, vil jeg tro, at de må forsvare hans handling ovenfor kunder eller prate om alle de ekstreme muslimene, som i deres øyne ikke er ekstreme.

Ber du fem ganger om dagen, faster, osv - ekstrem

Jeg trodde egentlig ikke taxikunder likte å prate så mye, men nå var det trossalt du, en ex-taxisjåfør som tok det opp, så tenkte jeg kunne tenke litt rundt det
Syns hele greia er teit jeg. Men det som irriterer meg mest er at denne saken var på forsiden av VG. Greit nok at det er en fubar avis (det får være en annen diskusjon), men dette er jo en fillesak, og burde ikke vært på forsiden. Og jeg mener fortsatt at professoren var for seint ute.
Når sant skal sies har jeg ikke pratet med taxisjåfører om dette, men utifra hva som foregår på FB og hvilke miljøer disse kommer ifra, kan jeg konkludere med at taxisjåførene, i alle fall de somaliske, tenkere nogenlunde i samme bane.
Igrunn lurer jeg på hva slgs arbeidgiver dette er for andre arbeidsgivere hadde ALDRI godtatt dette siden bønn kan sees som ting som du kan gjøre på din fritid!. Be 5 ganger om dagen..... blir ikke mye jobbing da!.

Hvordan kan slike folk ha jobb. ?
Sitat av trauMa Vis innlegg
Syns hele greia er teit jeg. Men det som irriterer meg mest er at denne saken var på forsiden av VG. Greit nok at det er en fubar avis (det får være en annen diskusjon), men dette er jo en fillesak, og burde ikke vært på forsiden. Og jeg mener fortsatt at professoren var for seint ute.
Vis hele sitatet...
Mediene vet hva som selger. Viktighet av sak betyr lite. Sex og ekstreme religiøse er det folk vil ha.

Sex vil man faktisk lese om, uansett. De samme sakene om og om igjen, men alltid like interessant.

Ekstreme religiøse er godt å lese om kun for å bekrefte ens fordommer eller ha noen å skylde på om noe galt skulle skje.
Det er overraskende populært å skrive om religionen så få liker eller har noen interesse for.


Taxibønnsaken var forresten den mest delte saken på DB.no i går.
Sist endret av Baaaamse; 15. februar 2013 kl. 19:21.
Sitat av trixx Vis innlegg
Igrunn lurer jeg på hva slgs arbeidgiver dette er for andre arbeidsgivere hadde ALDRI godtatt dette siden bønn kan sees som ting som du kan gjøre på din fritid!. Be 5 ganger om dagen..... blir ikke mye jobbing da!.

Hvordan kan slike folk ha jobb. ?
Vis hele sitatet...
Det å drikke kaffe kan vel også gjøres på fritiden? Skal vi begynne å nekte alle kaffedrikkere jobb også da? Also; Det er stor forskjell på hvor produktive folk er i mellom pausene. Tviler ikke på at en musim som ber fem ganger til dagen kan få like mye gjort, om ikke mer, enn en som tar seg fem kaffepauser om dagen. (Tenker kontorjobb) Det kan selvsagt gå begge veier, men har ingenting med religion å gjøre. Det handler kun om individueller forskjeller.

Edit: jeg liker ikke beskrivelsen slike folk. Tror du liksom ikke at muslimer kan gjøre noe som helst fordi de må be hele dagen lang? Redd du tar feil der gitt.
Sist endret av trauMa; 15. februar 2013 kl. 19:26.
Sitat av trixx Vis innlegg
Igrunn lurer jeg på hva slgs arbeidgiver dette er for andre arbeidsgivere hadde ALDRI godtatt dette siden bønn kan sees som ting som du kan gjøre på din fritid!. Be 5 ganger om dagen..... blir ikke mye jobbing da!.

Hvordan kan slike folk ha jobb. ?
Vis hele sitatet...
Hadde ikke disse menneskene fått jobb ville det vært svært lite taxier og færre buss og tbanesjåfører. For kollektivreisende ville dette vært et stort tap. Hvem skulle da fått skylden?

For deg ses bønn på som en ting en kan gjøre i fritiden. For en muslim er det annerledes.

Det kommer helt an på årstiden, men på det verste må du muligens be tre ganger på jobb. Bønnene er spredt fra morgen til kveld.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uhm, hvorfor ta seg bryet med å korrigere mitt eksakte tidspunkt for soloppgang på hendelsesdagen med et unøyaktig et?

Soloppgang 31.januar var 08:32... noe som ifølge samme matematikk som du skulle tilsi at første mulige bønnetidspunkt var 07:02, som fortsatt fører til at personen var en idiot hvis han ba nøyaktig 07:00.
Vis hele sitatet...
Så at jeg misforsto deg i mitt forrige svar. Bare glem den biten.

Hvorfor så spydig?


Du skrev kun soloppgangtiden.

Jeg skrev f.o.m - t.o.m.

Ikke fordi tidene alene er så viktige, men for å forklare hvordan det fungerer, så folk som leser muligens tar det til seg så de forstår til neste gang. Ikke verre enn det
Sist endret av Baaaamse; 15. februar 2013 kl. 19:27.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hadde ikke disse menneskene fått jobb ville det vært svært lite taxier og færre buss og tbanesjåfører. For kollektivreisende ville dette vært et stort tap.
Vis hele sitatet...
Er det noen spesiell grunn til at taxi, buss og tbaneførere må være muslimer?

Her jeg opphokder meg for øyeblikket er 99% av alle taxisjåfører etniske nordmenn.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Syns hele greia er teit jeg. Men det som irriterer meg mest er at denne saken var på forsiden av VG. Greit nok at det er en fubar avis (det får være en annen diskusjon), men dette er jo en fillesak, og burde ikke vært på forsiden. Og jeg mener fortsatt at professoren var for seint ute.
Vis hele sitatet...
Det sier jo litt om hvor stor møkka-blekke VG fremdeles er. Jeg trodde tida for SCHVÆR flæshing av; islam/ innvandrer/ Breivik/ terrorisme/etc etc/-saker var over og at tabloidaviser som VG og DB kunne gå tilbake til drittjournalistikken om Tone Damli aaberge, nye bilen til Eli Hagen, operasjonene til Moskvamarit, osv osv.

Jeg vet ennå ikke hva denne dumme saken har å si for vanlige folks meninger om muslimer, jeg håper flesteparten eller helst alle er intelligente nok til å overse saken. Forresten er den vel tatt vekk fra forsida for en stunde siden?

(...) Uansett, VG eller ikke, vedkommende som tok fram bønneteppet kl 07 er en ordentlig drittsekk, og gjorde dette her for å provosere, antar jeg.
Hadde jeg vært sjefen han ville jeg ha gitt en kraftig reprimande, eller fyken om det var amerikanske arbeids-regler som gjaldt ([COLOR="Silver"]antar da hvis vedkommende driver og ber relativt ofte i arbeidstid, hvis ikke så holder en god advarsel. - All religion er mer eller mindre hobby tross alt, og han hadde sannsynligvis neppe fått særlig mer lov til å be under pågående oppdrag i arabiske land heller![/COLOR]).
Sist endret av aeon_illuminate; 15. februar 2013 kl. 19:41.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
([COLOR="Silver"]antar da hvis vedkommende driver og ber relativt ofte i arbeidstid, hvis ikke så holder en god advarsel. - All religion er mer eller mindre hobby tross alt, og han hadde sannsynligvis neppe fått særlig mer lov til å be under pågående oppdrag i arabiske land heller![/COLOR]).
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig med deg angående mediene.

Det er som jeg prøver å si til mange andre, ikke bare en hobby i den religiøses øyne, selv om det for ikke-religiøse er veldig lett å si noe slikt.

Saudi Arabia har et stort antall muslimer, men det betyr ikke landet er det perfekte eksempel på hvordan islam fungerer i praksis.

Det vet du sikkert godt

Sitat av Wild Vis innlegg
Er det noen spesiell grunn til at taxi, buss og tbaneførere må være muslimer?

Her jeg opphokder meg for øyeblikket er 99% av alle taxisjåfører etniske nordmenn.
Vis hele sitatet...
Da bor du ikke i Oslo.

Her er nesten alle taxisjåfører innvandrere. Mange av dem muslimer.
Bussjåfører flest er også innvandrere.
Generelt sett en del av dem i alle jobber relatert til kollektivtransport.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det er vel heller ikke lov å stoppe slik på motorveien?
Ikke bra å ta religionen så alvorlig.
Muslim stopper for å be. Nordmann hopper ut av taxi i fart for å ta seg en røyk.

Passasjer fekk ikkje røykje i bilen - hoppa ut av taxi i fart
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...ane/1.10915426

Haha.
Sist endret av sneipen; 16. februar 2013 kl. 15:17.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel når norge tar til seg muslimer så er det sånn det har blitt, sjaføren sier jo at han sa i fra før turen og kunden sier at sjaføren ikke sa noe. så en av dem
juger, uansett så tok det jo bare 10 min og hvem f.. drar å skal fly og har så dårlig tid?
Vis hele sitatet...
Totalt uakseptabel oppførsel av sjåføren. Om han ikke kan være fleksibel mtp bønn så får han slutte i jobben.

Sitat av fetter Vis innlegg
Dette er en ikke-sak, med mindre du har en eller annen agenda mot Islam.
Vis hele sitatet...
Hva slags uttalelse er det å komme med?
Dette handler jo ikke om Islam, dette handler om hvordan drosjekusken skjøtter jobben sin.

Sitat av EoT Vis innlegg
Se hvordan Islam sakte, men sikkert bryter ned samfunnet vårt!


...
Vis hele sitatet...
Nei nå får du virkelig gi deg!
Greit at denne sjåføren brøt sine regler og falt i bønn midt i et oppdrag, men slikt er da virkelig ikke et generelt problem i det norske samfunnet. Aldri hørt om noe slikt før jeg.

Jeg får korrigere meg selv her.
Det jeg mente å skrive å lengre opp var egentlig at om han ikke kan være fleksibel mtp bønn så får han slutte med å ta turer som ikke passer i bønneskjemaet. Forhåndsbestilte biler er jo bestilt av en grunn, det blir en umulig problemstilling å sette kunden i når sjåføren ber om aksept eller ny bil.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
At artikkelen nevnte at det var kuldegrader utenfor bilen synes jeg var merkelig. Høyst unødvendig.

Om professoren snakker sant, gjorde muslimen en feil ved ikke å informere om at han skulle be på veien eller at han ikke skaffet han en annen taxi. Det er mulig han kunne utsatt bønnen litt også, men det er ikke så fritt fram med bønn som mange skal ha det til. Det er visse rammer en må forholde seg til.

Om muslimen snakker sant er professoren en løgnhals som kun er ute etter å svekke islam.

Hvis tilfelle er slik muslimen forklarer. At han anbefalte professoren en annen drosje, at han sa han skulle be og at han, på tross av bønnen var ti min innenfor grensa, så ser jeg virkelig ikke noe problem med denne saken.


Til trådstarter

At man ber på jobben, i de aller fleste yrker her til lands, er sjeldent problematisk mtp tapt arbeidstid. Det er bare å bytte ut kaffen med bønn

Én ting til.
Man kan ikke be på do.



Hvordan bryter det ned samfunnet?

Kom gjerne med flere eksempler.
Vis hele sitatet...
ekkelt at du omtaler dem som "professoren" og "muslimen"
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
ekkelt at du omtaler dem som "professoren" og "muslimen"
Vis hele sitatet...
Hvorfor synes du det?
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hvorfor synes du det?
Vis hele sitatet...
hvorfor er det ikke professoren og taxisjåføren? Eller muslimen og den vanntro? Sikkert bare pirk, men ga meg en ekkel magefølelse når jeg leste det.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
hvorfor er det ikke professoren og taxisjåføren? Eller muslimen og den vanntro? Sikkert bare pirk, men ga meg en ekkel magefølelse når jeg leste det.
Vis hele sitatet...
Hehe. Muslimen og den vantro ville nok ikke blitt tatt imot like godt.
Bare tilfeldig at jeg kalte dem det jeg kalte dem. Kunne gjerne kalt dem sjåfør og passasjer uten at det hadde plaget meg noe særlig
Da vet vi hvertfall at Oslo Taxi er det beste, om du skal fra A til Be
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
hvorfor er det ikke professoren og taxisjåføren? Eller muslimen og den vanntro? Sikkert bare pirk, men ga meg en ekkel magefølelse når jeg leste det.
Vis hele sitatet...
Nå må du slutte med dette tullet ditt. Ekkel magefølelse? Troller du? Mener du altså at det å være muslim er et skjellsord?

Muslimen stoppet jo fordi han var muslim, da må det gå an å kalle han det han var, altså muslim. Ingen vet hvilken religion professoren tilhører så da er det enklest å kalle hun professoren.
Sist endret av Freakaholic; 16. februar 2013 kl. 20:20.
Sitat av Dub Vis innlegg
Da vet vi hvertfall at Oslo Taxi er det beste, om du skal fra A til Be
Vis hele sitatet...
http://4.bp.blogspot.com/-NfPFsvTurA8/UMCCw4wOwlI/AAAAAAAAA94/RYYcZqRnadQ/s1600/ISeeWhatYouDidThere.png

Uansett, fyren sa fra at han skulle det og at han skulle rekke frem før 7.20. Dette er ikke bare sjaførens feil, fyren kunne fint tatt en annen taxi.
Sist endret av RabbitPen; 16. februar 2013 kl. 20:39.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Nå må du slutte med dette tullet ditt. Ekkel magefølelse? Troller du? Mener du altså at det å være muslim er et skjellsord?

Muslimen stoppet jo fordi han var muslim, da må det gå an å kalle han det han var, altså muslim. Ingen vet hvilken religion professoren tilhører så da er det enklest å kalle hun professoren.
Vis hele sitatet...
Heller at den "den vantro" er skjellsordet (fra muslimenes side) i sammenhengen her. Men herregud, vi pirker da!
http://4.bp.blogspot.com/-NfPFsvTurA8/UMCCw4wOwlI/AAAAAAAAA94/RYYcZqRnadQ/s1600/ISeeWhatYouDidThere.png

Sitat av fatfro Vis innlegg
Uansett, fyren sa fra at han skulle det og at han skulle rekke frem før 7.20. Dette er ikke bare sjaførens feil, fyren kunne fint tatt en annen taxi.
Vis hele sitatet...

Hvis han hadde valgt å ringe etter en annen drosje så hadde han blitt ytterligere forsinket fordi han måtte vente på at denne drosjen skulle dukke opp. Og da hadde han garantert mistet dette flyet sitt. Så han tok vel sjansen på at dette skulle gå bra da.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvis han hadde valgt å ringe etter en annen drosje så hadde han blitt ytterligere forsinket fordi han måtte vente på at denne drosjen skulle dukke opp. Og da hadde han garantert mistet dette flyet sitt. Så han tok vel sjansen på at dette skulle gå bra da.
Vis hele sitatet...
Sjaføren sier det tok 5-6 minutter, og han kom 2 minutter til flyet. Man kan virkelig ikke legge all skyld på sjaføren, når man uansett ikke kunne regnet med at de rakk frem. Hadde han derimot beregnet god tid hadde det bare vært sjaførens skyld.
Synes det er merkelig at ingen medier har nevnt at professoren i all hovedsak var ekstremt sent ute allerede før han bestilte taxi og at han muligens har litt av skylden.
Sist endret av Baaaamse; 16. februar 2013 kl. 22:10.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Synes det er merkelig at ingen medier har nevnt at professoren i all hovedsak var ekstremt sent ute allerede før han bestilte taxi og at han muligens har litt av skylden.
Vis hele sitatet...
Virker som media fra første minutt tok professoren sin side.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Uansett, fyren sa fra at han skulle det og at han skulle rekke frem før 7.20. Dette er ikke bare sjaførens feil, fyren kunne fint tatt en annen taxi.
Vis hele sitatet...
Er det vanskelig for deg å forstå konseptet med forhåndsbestilling?
Du bestiller på forhånd pga tidspress. Når drosjen kommer nytter det ikke for sjåføren å si at han bare må innom banken, kjøre barna på trening først eller stikken innom tannlegen. Like lite som det nytter å si at det blir bønnepause.

Sjåførene har klare stillingsinstrukser og her gjorde sjåføren feilen.
Det var muslimens ansvar, han skulle avvist hele turen pga av at turen kræsjet med hans bønn. Det er ikke passasjerenes ansvar.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Synes det er merkelig at ingen medier har nevnt at professoren i all hovedsak var ekstremt sent ute allerede før han bestilte taxi og at han muligens har litt av skylden.
Vis hele sitatet...
Det spiller faktisk ingen rolle, som drosjesjåfør kan du ikke avbryte eksisterende oppdrag for å gjøre private gjøremål. Enten det er å gå til frisør, spille på hester eller foreta religiøse ritualer eller bønner.

Ville du syntes at det var ok om det var en samisk sjaman som kjørte og han stoppet for å foreta samisk sang og dans?
Sist endret av ompapa; 16. februar 2013 kl. 22:35.