Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4835
Hei.
Tidligere i år valgte jeg og en annen person å utløse en stor politisak.
Vi avga begge falsk forklaring til politiet om situasjonen.
Senere innrømte jeg på en personlig nettside at jeg avga falsk forklaring til politiet, og skrev hva som egentlig skjedde.

Den andre personen er bitter på meg, og har tilstått ovenfor politiet at han ga falsk forklaring i den saken. Han har et screenshot av innlegget, da jeg tok ned HELE nettsiden etter innlegget ble publisert.

Dette er et .no domene, så WHOIS vil avsløre hvem som eier nettsiden (jeg jobber med å avverge dette)
Mitt store spørsmål er da:

Siden det eneste beviset de har er et screenshot og et vitnemål fra den andre personen, vil da screenshotet være bevis nok? Alt kan manipuleres.

Dersom det går i orden med å avverge at politiet kan finne ut at det er jeg som eier domenet via WHOIS, burde vel screenshotet være et dårlig bevis?
Dersom du har stått som eier av domenet tidligere klarer du ikke fjerne historikken. Eller kanskje du kan trylle? Du er nok ganske fucked her.
de kan jo ikje bevise at det var du som satt å skrev ? så om du kvitter deg med pcen kanskje, og kommer opp med en teit forklaring på dette ? ellers e du ganske fucked som nevnt over..
Det er vel ikkje straffbart å avgi falsk forklaring til politiet all den tid du gjør det for å hindre å selv bli inkriminert?

Jeg skal ikkje si det med 100% sikkerhet, men mener å ha lest noe i den retningen. Hvis noen freaker med litt bedre kunnskaper innen emne kan (av/be)krefte dette?

EDIT: Når det gjelder saken din, så tror jeg ikkje et screenshot skal være så tungt bevis. Da screenshot bare er et bilde som kan manipuleres ganske enkelt, og vanskelig å si om bildet er endret.

Mye vanskeligere å redigere fotografier da det er veldig mye detaljer som er vanskelig å gjenskape.
Sist endret av 0xFF; 31. desember 2013 kl. 11:08.
Saken er en forsikringsvindel. Jeg hevdet at noe skjedde med meg, som ikke skjedde. Skaden jeg fikk ble ikke påført av en raner, men av den andre personen etter avtale med meg.
Sist endret av Crisposjokolade; 31. desember 2013 kl. 11:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Saken er en forsikringsvindel. Jeg hevdet at noe skjedde med meg, som ikke skjedde. Skaden jeg fikk ble ikke påført av en raner, men av den andre personen etter avtale med meg.
Vis hele sitatet...
I så fall bør du vere langt meir bekymra for eit regresskrav frå forsikringsselskapet, ettersom det er ei sivil sak, med langt lågare krav til bevis enn ei straffesak.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Saken er en forsikringsvindel. Jeg hevdet at noe skjedde med meg, som ikke skjedde. Skaden jeg fikk ble ikke påført av en raner, men av den andre personen etter avtale med meg.
Vis hele sitatet...
Fikk du noe ut av det?
Sitat av slashdot Vis innlegg
I så fall bør du vere langt meir bekymra for eit regresskrav frå forsikringsselskapet, ettersom det er ei sivil sak, med langt lågare krav til bevis enn ei straffesak.
Vis hele sitatet...
Aha, takk
Hva skjer med kundeforholdet videre? Vil forsikringen opphøre, og jeg vil aldri få reiseforsikring igjen?
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Fikk du noe ut av det?
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg ble "slått bevisstløs og frastjålet en svindyr MAC"
Det er så latterlig enkelt å endre innhold i nettleseren, eller i værste fall vha bilderedigeringsprogrammer, at jeg overhodet ikke kan se at et screenshot av et innlegg på nettet skal bevise noe som helst. Dersom det ikke er en overhengende mistanke fra før og de har flere ting å ta noen på.

http://bildr.no/thumb/cVNtblFX.jpeg
Sist endret av norboost; 31. desember 2013 kl. 12:00.
Sitat av norboost Vis innlegg
Det er så latterlig enkelt å endre innhold i nettleseren, eller i værste fall vha bilderedigeringsprogrammer, at jeg overhodet ikke kan se at et screenshot av et innlegg på nettet skal bevise noe som helst. Dersom det ikke er en overhengende mistanke fra før og de har flere ting å ta noen på.
Vis hele sitatet...

Enig.
http://gyazo.com/29c34fec5ff322a4302d54ddea4e1923.png
Sist endret av Vontalo; 31. desember 2013 kl. 12:15.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Dersom det går i orden med å avverge at politiet kan finne ut at det er jeg som eier domenet via WHOIS, burde vel screenshotet være et dårlig bevis?
Vis hele sitatet...
Lykke til. Det har aldri falt deg inn at Norid kanskje tar vare på endringslogger også? Eller at det står på whois når informasjonen sist var endret? Med en gang du aktivt prøver å motarbeide politiet i en slik sak så virker du bare mer skyldig. Enhver dommer vil se på det som et tegn for å dekke opp om et forhold, som langt på vei tilsier at påstanden fra kompisen din holder vann, og at du også har avgitt falsk forklaring.

Jeg har nesten vanskelig for å tro at noen er så dumme at de skryter av forsikringssvindel på nett, men samtidig har jeg sett verre saker enn dette.
Sitat av norboost Vis innlegg
Det er så latterlig enkelt å endre innhold i nettleseren, eller i værste fall vha bilderedigeringsprogrammer, at jeg overhodet ikke kan se at et screenshot av et innlegg på nettet skal bevise noe som helst. Dersom det ikke er en overhengende mistanke fra før og de har flere ting å ta noen på.

http://bildr.no/thumb/cVNtblFX.jpeg
Vis hele sitatet...
Det er minst like enkelt for en person som ikke er helt teknologisk analfabet å se at det er redigert. Du kan kanskje lure en politimann, men ikke en person med teknisk innsikt. Hvis forsikringsselskapet er overbevist nok om at det er forekommet svindel, så antar jeg de vil leie inn en sakkyndig til å se på det, da de tar svindel svært alvorlig.

Når det er sagt, så håper jeg du aldri får forsikring igjen, og blir tatt. At forsikringssvindlere ikke forstår at dere i det lange løp bare gjør deres egen forsikring dyrere, og at det hele er et tapsprosjekt... Jeg har ikke ord for hvor idiotisk det er, i tillegg til at det gjør forsikringer dyrere for alle andre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er minst like enkelt for en person som ikke er helt teknologisk analfabet å se at det er redigert.
Vis hele sitatet...
Korleis?

Eg ser fram til forklaringa.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Lykke til. Det har aldri falt deg inn at Norid kanskje tar vare på endringslogger også? Eller at det står på whois når informasjonen sist var endret? Med en gang du aktivt prøver å motarbeide politiet i en slik sak så virker du bare mer skyldig. Enhver dommer vil se på det som et tegn for å dekke opp om et forhold, som langt på vei tilsier at påstanden fra kompisen din holder vann, og at du også har avgitt falsk forklaring.

Jeg har nesten vanskelig for å tro at noen er så dumme at de skryter av forsikringssvindel på nett, men samtidig har jeg sett verre saker enn dette.
Vis hele sitatet...
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er minst like enkelt for en person som ikke er helt teknologisk analfabet å se at det er redigert. Du kan kanskje lure en politimann, men ikke en person med teknisk innsikt. Hvis forsikringsselskapet er overbevist nok om at det er forekommet svindel, så antar jeg de vil leie inn en sakkyndig til å se på det, da de tar svindel svært alvorlig.

Når det er sagt, så håper jeg du aldri får forsikring igjen, og blir tatt. At forsikringssvindlere ikke forstår at dere i det lange løp bare gjør deres egen forsikring dyrere, og at det hele er et tapsprosjekt... Jeg har ikke ord for hvor idiotisk det er, i tillegg til at det gjør forsikringer dyrere for alle andre.
Vis hele sitatet...
Hei dere to.
Her tar jeg en råsjanse og håper at politiet ikke engang har varslet forsikringselskapet om denne nye saken. Dvs. jeg kan nekte, nekte og nekte. Blir jeg ikke dømt da, er saken død.
Jeg tar også sjansen på at politiet er for teite til å tenke på at WHOIS kan være endret i det hele tatt, samt. ikke bruker for mye ressurser på å få tak i gammel info. Dessuten, er ikke det slik at de gamle opplysningene må slettes? Anyway, tar som sagt en sjanse her.

Og det er helt riktig, jeg burde ikke få forsikring igjen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Da får du inderlig håpe at siden ikke er bufter/indeksert av google eller andre crawlere, fks WayBackMachine

Edit: Jeg tolket det som siden var privat/lukket?
Sist endret av Fleff; 31. desember 2013 kl. 13:53.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Ja. Jeg ble "slått bevisstløs og frastjålet en svindyr MAC"
Vis hele sitatet...
Der var du vel akkurat litt for spesifikk for et åpent forum. (Igjen.)
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
What? det var jo akkurat det jeg gjorde :P
Du bruker nok en annen nettleser enn han og teksten blir derfor "annerledes".
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Du bruker nok en annen nettleser enn han og teksten blir derfor "annerledes".
Vis hele sitatet...
that makes sense, er vel fordi jeg er på linux og ikke har installert ms-fontene..
Sitat av Fleff Vis innlegg
Da får du inderlig håpe at siden ikke er bufter/indeksert av google eller andre crawlere, fks WayBackMachine

Edit: Jeg tolket det som siden var privat/lukket?
Vis hele sitatet...
Siden er / var offentlig. Google indekserer den, men bufrer heldigvis ikke det gamle innholdet
WayBackMachine har ikke nettsiden
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Der var du vel akkurat litt for spesifikk for et åpent forum. (Igjen.)
Vis hele sitatet...
Åja, ops.

.. og forresten så er WHOIS endret nå. Nice one!
Politiet bruker nok heller Norid framfor Whois når det er snakk om .no TLD.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Politiet bruker nok heller Norid framfor Whois når det er snakk om .no TLD.
Vis hele sitatet...
Vi får se lenge til det blir en evt. rettsak uansett.

- "Stemmer det at De eier denne nettsiden som er avbildet?"
Nei. Aldri sett den.
- "Kjenner De til domenenevnet www.navn.no?"
Nei. Aldri hørt om det. Ring en dataekspert og spør om hvem som eier det da vel!
- "Vi beklager. Det viser seg at De ikke eier dette domenet. Saken er nå henlagt."

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Vi får se lenge til det blir en evt. rettsak uansett.

- "Stemmer det at De eier denne nettsiden som er avbildet?"
Nei. Aldri sett den.
- "Kjenner De til domenenevnet www.navn.no?"
Nei. Aldri hørt om det. Ring en dataekspert og spør om hvem som eier det da vel!
- "Vi beklager. Det viser seg at De ikke eier dette domenet. Saken er nå henlagt."

Vis hele sitatet...
- Kjenner De til brukeren "Crisposjokolade" på www.freak.no ?
Nei, har nok aldri hørt om den brukeren. Ring nso og spør om IP da vett!
- "nso sier at brukeren er bak VPN."
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Siden er / var offentlig. Google indekserer den, men bufrer heldigvis ikke det gamle innholdet
WayBackMachine har ikke nettsiden

Åja, ops.

.. og forresten så er WHOIS endret nå. Nice one!
Vis hele sitatet...
Du har ikke tenkt på at norid og eventuelt webhotell (om du bruker det) loggfører endringer i WHOIS eller lignende?
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Politiet bruker nok heller Norid framfor Whois når det er snakk om .no TLD.
Vis hele sitatet...


For .no er Norid leverandør av Whos-informasjonen, så det er akkurat det samme.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Du har ikke tenkt på at norid og eventuelt webhotell (om du bruker det) loggfører endringer i WHOIS eller lignende?
Vis hele sitatet...
Allerede besvart tidligere i tråden.
1: Jeg tar sjansen på at de ikke sjekker.
2: Eller så er det slik at de må slette den gamle infoen pga personsvern uansett.
3: Rettskjennelse.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Siden er / var offentlig. Google indekserer den, men bufrer heldigvis ikke det gamle innholdet
WayBackMachine har ikke nettsiden

Åja, ops.

.. og forresten så er WHOIS endret nå. Nice one!
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at siden ligger din ligger indexert hos waybackmachine som tidligere nevt. Har du prøvd å søke den opp og finne den datoen der innlegget ble publisert?

Archive.org - Waybackmachine

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Allerede besvart tidligere i tråden.
1: Jeg tar sjansen på at de ikke sjekker.
2: Eller så er det slik at de må slette den gamle infoen pga personsvern uansett.
3: Rettskjennelse.
Vis hele sitatet...
Det å ta sjangsen å håpe på at de ikkje sjekker det er som å tro på at jesus eksisterer. Mener politiet at saken er alvorlig nok så vil dem også foreta seg det som er nødvendig for å avklare saken, all den tid juristen godkjenner det.
Men det er klart at du kan være heldig å få saken henlagt.

Og som sagt tidligere så vil misstanken til politiet forsterkes hvis dem oppdager at du har prøvd å skjule bevis, noe som vil føre til at dem sjekker ting mye bedre.

Når du er så dum å begår forsikringssvindel for så å skryte av det på bloggen din i ettertid så bør du bli tatt etter min mening. Hva var hensikten din med å skrive om det på et offentlig tilgjengelig nettsted? Og til informasjon så kan jeg fortelle at de fleste forsikringsselskapene har egne avdelinger som leiter etter bevis på internett på forsikringssvindel.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg vil tro at siden ligger din ligger indexert hos waybackmachine som tidligere nevt. Har du prøvd å søke den opp og finne den datoen der innlegget ble publisert?

Archive.org - Waybackmachine
Vis hele sitatet...
Waybackmachine har ikke nettsiden min i det HELE TATT.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva var hensikten din med å skrive om det på et offentlig tilgjengelig nettsted? Og til informasjon så kan jeg fortelle at de fleste forsikringsselskapene har egne avdelinger som leiter etter bevis på internett på forsikringssvindel.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig ikke relevant hvorfor jeg skrev det, men siden du spør sååååå pent...
Jeg skrev et innlegg om hva jeg har gjort feil som rusavhengig. Hva jeg har ødelagt, hva jeg har fått andre til å gjøre for meg (lyve, manipulere, småkriminelle ting osv)....
Der nevnte jeg også at det var kompisen min som påførte meg skaden, og at forklaringene vi ga til politiet var falske.

Ærlighet er gull! .... så lenge man ikke må i fengsel for det
Sist endret av Crisposjokolade; 31. desember 2013 kl. 23:16.