Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 5386
Kom over siden Private Islands idag og følte med en gang jeg kom nærmere drømmen til å en gang øye en privat øy

Det jeg ikke klarer å fatte å begripe er hvordan det er mulig? Er det veldig vanskelig for oss nordmenn f.eks. å kjøpe en øy i Chile? Finner jo øyer fra 500.000-1,5 millioner kroner, noe som jeg ikke ser på som en helt uvirkelig pris. Er det noe jeg ikke helt får med meg? Er jo tross alt snakk om øyer på 30-1000 acre, hehe.

Ser og at noen er leie med en kontrakt på 99 år og da er saken annerledes, men mange som ikke er det og

Er jeg faktisk ett steg nærmere drømmen min, eller kan jeg like godt bare glemme drømmen her og nå (med mindre jeg blir multi millioner).
Aller først må du dra å besøke øya, bilder kan være falske. Du burde se på åssen det er der, om du skal reise ett byggverk eller ei, eller eie øya for å briefe.. Det er alt jeg kommer på i første omgang
Disse øyene er det vel muligens "umulig" og komme seg til da
Nesten som og kjøpe seg en stjerne ! (de er faktisk MYE billigere)
Det er ofte snakk om øyer helt uten infrastruktur, elektrisitet, ferskvann, osv. Sikkert fine steder å stoppe noen dager på båttur, men neppe steder du uten videre kan flytte til og bo på med samme levestandard som du har i dag.
Umulig er det ikke akkurat, det er jo til og med på jorda. Du må selvfølgelig kontakte eier/selger, og forhøre om det er mulig å komme seg dit. En øy til 500.000-1,5 millioner, burde jo være mulig å komme seg fram til, da en venn på 16 kjøpte en stjerne til kjæresten^^ Ville være rart å ikke kunne besøke den
Bare for the fuck of it - hvor kjøper man en stjerne?
Sitat av krJo Vis innlegg
Bare for the fuck of it - hvor kjøper man en stjerne?
Vis hele sitatet...
Beste jeg fant i farten http://osr.org/no/
Sitat av krJo Vis innlegg
Bare for the fuck of it - hvor kjøper man en stjerne?
Vis hele sitatet...
For og briefe med at man eier noe i otah space, men som ikke eksisterer og har blitt bevist som scam utallige ganger.

EDIT: så nå at du skrev HVOR, på interwebs
Sist endret av ImsdalFlaske; 27. mars 2012 kl. 22:28.
Sitat av TobNor Vis innlegg
For og briefe med at man eier noe i otah space, men som ikke eksisterer og har blitt bevist som scam utallige ganger.
Vis hele sitatet...
Scam, som i at de tar penger så får du oppkalle, eller at de tar penger av deg , uten at man får noe?
Sist endret av Oatre; 27. mars 2012 kl. 22:30.
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Disse øyene er det vel muligens "umulig" og komme seg til da
Nesten som og kjøpe seg en stjerne ! (de er faktisk MYE billigere)
Vis hele sitatet...
Stjerner kan ikke kjøpes, samme som tomt på månen. Det er ingen som eier noe i verdensrommet.

Noen som forresten har hørt om folk som kjøper visse områder i f.eks Amazonas for å hindre at området blir ødelagt. Så en dokumentar om dette på discovery hvor de avslørte at alt var en stor scam.
Sist endret av happy violence; 27. mars 2012 kl. 22:32.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Stjerner kan ikke kjøpes, samme som tomt på månen. Det er ingen som eier noe i verdensrommet.
Vis hele sitatet...
Stjerner kan kjøpes jo? Du får oppkalle en stjerne, for en viss sum. Du kommer aldri til å få vite noe mer, men artig å tenke på , men om noen tilfeldigvis lander på stjernen din (som ikke er mulig, men i teorien), ville ikke du ha noe krav på stjernen, nei.
Haha, stjerner er jo total scam da... Ingen eier en stjerne og man kan derfor heller aldri selge de. Man kjøper et stykke papir bare.

Det er flere av disse øyene som har vært ferie sentere på før og inneholder kloakk, elektrisitet osv. Også til den prisen jeg snakket om. Noen av de ligger bare over elva på 30m fra land, så at de er umulige å komme seg til er viss vass. Noen av øyene krever jo så klart da båt eller helikopter.
Ble litt nyskjerrig på det med kjøp av stjerner. Leste nemlig på OMGfacts at stjerner, planeter og måner ikke kan eies av land eller enkeltpersoner fordi mange land(typ 80 land) hadde inngått en avtale eller noe. Hadde vært bra kult å faktisk eie en planet da.
Jeg ser hvordan mange kan tenke at 500.000 til 1.5 millioner kr. er en liten pris å betale for en øy på en såpass størrelse, men man kan ikke bare kjøpe en øy for så å bosette seg der. (Selvfølgelig kan man, men man kan ikke bli boende der særlig lenge).
Problemene ligger vel heller i hvor mye penger man må bruke for å få til elektrisitet på øya di. Uten særlig ekspertise innenfor området regner jeg med at den beste måten måtte ha vært generatorer eller et type kraftverk på øya. Så kommer også spørsmålet om ferskvann. Skal du bygge et anlegg som kan rense havvannet til rent, drikkbart vann må du jo opp i flere millioner nok en gang. Mat kan fort også bli et problem med mindre du skal leve på kokosnøtter og bananer resten av livet. Finner ikke matbutikker og viltgående kyr på en stillehavsøy som nesten ingen vet om og å importere mat blir nok enda verre enn reisen ut dit .
Helsetjeneste er enda et nøkkelord jeg kan komme med.

Tanken om å ha en privat øy langt unna sivilisasjonen er både kul og fristende, men desverre umulig sånn jeg kan se det med mindre man sitter på en rimelig svær formue over milliarden.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Om du klikker på europa,så norway..da finner du 2 øyer tilsalgs her også..for 1 mill euro+..Trodde det var lover mot slikt i dette landet..
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det er ofte snakk om øyer helt uten infrastruktur, elektrisitet, ferskvann, osv. Sikkert fine steder å stoppe noen dager på båttur, men neppe steder du uten videre kan flytte til og bo på med samme levestandard som du har i dag.
Vis hele sitatet...
Normalt ville jo ikke folk trenge å kutte ned på standarden, man kan jo ha aggregater, solcelle, vindmøller o.l. Mulighetene er utallige med en øy, mest sannsynlig ville jeg bare hatt en enkel hytte o.l. og nytt livet (bungalow trololol)
Sitat av Oatre Vis innlegg
Stjerner kan kjøpes jo? Du får oppkalle en stjerne, for en viss sum. Du kommer aldri til å få vite noe mer, men artig å tenke på , men om noen tilfeldigvis lander på stjernen din (som ikke er mulig, men i teorien), ville ikke du ha noe krav på stjernen, nei.
Vis hele sitatet...
Det er en ren scam. Du kan ikke kjøpe en stjerne noe mer enn jeg kan kjøpe månen. Du kan betale en sum og få et papir der det står at du eier den, men den betyr ikke noe mer enn et papir som sier at jeg er rettmessig eier av månen. Vennen din er en idiot, og han har aldri fått gi navn til en stjerne, han bare tror det.
Sist endret av nikons; 27. mars 2012 kl. 22:41.
Sitat av nikons Vis innlegg
Det er en ren scam. Du kan ikke kjøpe en stjerne noe mer enn jeg kan kjøpe månen. Du kan betale en sum og få et papir der det står at du eier den, men den betyr ikke noe mer enn et papir som sier at jeg er rettmessig eier av månen. Vennen din er en idiot.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på at man faktisk eide den, du betaler for papiret? Ja, det er ren scam, men du skal ikke gå rundt å kalle folk idioter bare fordi han kjøpte noe som du synes er helt idiotisk? Det er heller ikke dine penger det går utover, det er hans
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av nikons Vis innlegg
Det er en ren scam. Du kan ikke kjøpe en stjerne noe mer enn jeg kan kjøpe månen. Du kan betale en sum og få et papir der det står at du eier den, men den betyr ikke noe mer enn et papir som sier at jeg er rettmessig eier av månen. Vennen din er en idiot, og han har aldri fått gi navn til en stjerne, han bare tror det.
Vis hele sitatet...
Folk trodde lenge på avlatsbrev.. tidenes mest suksessfylte scam...
Sist endret av uaexed; 27. mars 2012 kl. 22:42.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Normalt ville jo ikke folk trenge å kutte ned på standarden, man kan jo ha aggregater, solcelle, vindmøller o.l. Mulighetene er utallige med en øy, mest sannsynlig ville jeg bare hatt en enkel hytte o.l. og nytt livet (bungalow trololol)
Vis hele sitatet...
Samme jeg har tenkt, en enkel vindmølle som drifter 2-4 husstander er ikke utrolig dyrt og det er heller ikke solcelle med tilsvarende kapasitet.

Mat løser man på å en liten går der man dyrker grønnsaker og korn + noen kyr og griser, disse henter man fra "fastlandet". Du skal jo ikke akkurat fore en hel arme, så du trenger jo ikke det største mengdene med mat.

Lager man noen enkle hytter, med en litt luksus selv med lav standard kan man og organisere turisme. På en sånn plass kan man sikkert ta litt for en ukes opphold og med et par turisme får men en del penger.

Et helikopter til transport, er jo en mulighet om man har økonomien til det og hvis øya ligger så avsides. Helsetjenester får man ved å kontakte nærmeste.sykehus/helikopter base. Kun ved nødstilfeller, da det er dyrt.

Ferskvann til drikke ser jeg heller ikke som et ufattelig stort problem, kanskje litt jobb. Igjen så er det ikke en arme som skal ha vann, så du trenger ikke alt for mye her heller.

Er ihvertfall sånn jeg tenker, helt på jordet?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du er ikke på jordet.. Har lest flere bøker som har trigget den interessen gitt... Kanskje det er det jeg skal ha som mål etter jeg har kjørt nok Porsche på den tyske autobahn...
Sitat av Oatre Vis innlegg
Stjerner kan kjøpes jo? Du får oppkalle en stjerne, for en viss sum. Du kommer aldri til å få vite noe mer, men artig å tenke på , men om noen tilfeldigvis lander på stjernen din (som ikke er mulig, men i teorien), ville ikke du ha noe krav på stjernen, nei.
Vis hele sitatet...
Les dette http://www.iau.org/public/buying_star_names/
Kjøpe stjerner/navn er 100% scam
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Oatre Vis innlegg
Stjerner kan kjøpes jo? Du får oppkalle en stjerne, for en viss sum. Du kommer aldri til å få vite noe mer, men artig å tenke på , men om noen tilfeldigvis lander på stjernen din (som ikke er mulig, men i teorien), ville ikke du ha noe krav på stjernen, nei.
Vis hele sitatet...
Hvilken hjemmel går det under?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Kan dere holde den stjerne debatten deres i en annen tråd? Her går det innen øyer takk.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Kan dere holde den stjerne debatten deres i en annen tråd? Her går det innen øyer takk.
Vis hele sitatet...
Her diskuteres øyer ja og ikke scam om stjerner. Setter pris på om mod kan fjerne de off topic postene...

Glemte og å spør, er det flere enn meg som har denne drømmen? Ikke nødvendigvis å leve hippie livet på en øy, men starte med nesten ingenting å bygge øyen opp til noe
Jeg har begynt å selge stemninger på ebay. En krukke med 1 stk. dekorasjon. Ren profitt
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Man må jo planlegge litt hvis man skal ha en øy. Man må tenke på hvilke bygninger man vil ha på øya, se på de ulike løsningene man har lyst på ang. strøm o.l.

Jeg kunne tenkt meg noe basert på solenergi, stilrent, men moderne og ikke for mye luksus involvert.
Sitat av Androyd Vis innlegg
Jeg har begynt å selge stemninger på ebay. En krukke med 1 stk. dekorasjon. Ren profitt
Vis hele sitatet...
Seriøst, hva faen?

Sitat av uaexed Vis innlegg
Man må jo planlegge litt hvis man skal ha en øy. Man må tenke på hvilke bygninger man vil ha på øya, se på de ulike løsningene man har lyst på ang. strøm o.l.

Jeg kunne tenkt meg noe basert på solenergi, stilrent, men moderne og ikke for mye luksus involvert.
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at jeg oppdaget dette under lunsj på jobben idag og har allerede tenkt ut såpass. Jeg tror faktisk jeg kan få til en ganske god slagplan om jeg bruker litt tid på å tenkte ut dette å forske litt på det.

Har og tenkt til å basere elektrisitet på naturressurser, vindkraft, solcelle, bølgekraft f.eks. Ser og for meg å starte som et ferie senter for å finansiere øyen, deretter bygge om slik at jeg får en liten "by" med noen få hus og fasiliteter osv. Jordbruk og gård.

Skal Selvfølgelig og smugle inn noen aper!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det høres nesten ut som om du planlegger å ha en stor øy med masse folk... Tenk å bare ha en liten øy som du kan rømme til for å være alene, med eller uten kvinnelige følge :P
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det høres nesten ut som om du planlegger å ha en stor øy med masse folk... Tenk å bare ha en liten øy som du kan rømme til for å være alene, med eller uten kvinnelige følge :P
Vis hele sitatet...
De minste øyene jeg har sett er på 37 acre. Altså for å skape et bilde i mitt hode, så er det ca. 40 ganger så stort som hytte tomta vår på 3,5 mål. Om jeg ikke har regnet feil. Den er stor, og når vi snakker om 40 ganger så stort så er det en ganske stor øy ja.

I oppstarten fasen så tenkte jeg å leve på turisme, da finansierer turistene evt. lån og kostnader for å bygge opp øyen. Når alt er klart kan jeg leve der alene med mine nærmeste venner
Den blir jo ikke privat når du har turister der
Den øya her: http://www.privateislandsonline.com/...tun-panama.htm er til salgs for 30K$. Den ligger i Panama og ca. 40 min kjøring fra Panama City. Øya er ikke spesielt stor, men det er nok litt enklere og billigere enn å bo langt ut i stillehavet. Men ville nok anbefalt å prøvd noe slik først, før man eventuelt setter i gang med å planlegge å bygge egne kraftverk osv i ingenmannsland.
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Nesten som og kjøpe seg en stjerne ! (de er faktisk MYE billigere)
Vis hele sitatet...
Jeg selger stjerner. Hvilken vil du ha?
Jeg skjønner hvordan man kan tro at noen eier stjernene og har rett til å selge dem. Hvem skulle liksom dette være?

Barack Obama?

Uansett så kan man kjøpe så mange stjerner man vil, men man kan ikke anmelde meg for å tyvtitte på den når enn jeg måtte ønske det. Selv om jeg skjønner at de fleste innleggene som var rettet mot dette var useriøse, men det kan faktisk finnes supernaive mennesker som tror det. Jeg mener også at ingen har rett til å selge flotte øyer, slik at ikke vanlige mennesker skal få tilgang på dem. Selv om det er en liten øy utenfor Honduras..
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg ser hvordan mange kan tenke at 500.000 til 1.5 millioner kr. er en liten pris å betale for en øy på en såpass størrelse, men man kan ikke bare kjøpe en øy for så å bosette seg der. (Selvfølgelig kan man, men man kan ikke bli boende der særlig lenge).
Problemene ligger vel heller i hvor mye penger man må bruke for å få til elektrisitet på øya di. Uten særlig ekspertise innenfor området regner jeg med at den beste måten måtte ha vært generatorer eller et type kraftverk på øya. Så kommer også spørsmålet om ferskvann. Skal du bygge et anlegg som kan rense havvannet til rent, drikkbart vann må du jo opp i flere millioner nok en gang. Mat kan fort også bli et problem med mindre du skal leve på kokosnøtter og bananer resten av livet. Finner ikke matbutikker og viltgående kyr på en stillehavsøy som nesten ingen vet om og å importere mat blir nok enda verre enn reisen ut dit .
Helsetjeneste er enda et nøkkelord jeg kan komme med.

Tanken om å ha en privat øy langt unna sivilisasjonen er både kul og fristende, men desverre umulig sånn jeg kan se det med mindre man sitter på en rimelig svær formue over milliarden.
Vis hele sitatet...
Hær står det faktisk litt om hvordan det er å bo på en øy og hvordan man resner vannet....etc

http://living.privateislandsonline.com/

Og hær er et eksempel på hvordan man får strøm:
http://living.privateislandsonline.com/wp-content/uploads/hybrid.jpg
Sist endret av HuskaIkke; 28. mars 2012 kl. 00:22.
Ville ikke dette være perfekt for enorme hasj dyrknings anlegg? Hva syns dere? Hvis en eller annen mektig mafia person hadde kjøpt opp hele øya, betalt for generatorer og små hus som kunne dyrke store mengder hasj eller annen narkotika for å så smugle dette via båter til andre land? Høres sykt profitabelt ut spør du meg.
Sist endret av Juicekongen; 28. mars 2012 kl. 00:24.
Joda det er nok mulig. En nordmann eide en svær øy en plass det var varmt og sol - avdøde Arne Næss jr.
Tror han solgte øya si for 25 mill noen år før han døde.

Flere av øyene som var på den nettsiden har jo alt infrastruktur.
Det du må gjøre er å sjekke opp om det er restriksjoner på om utlendinger kan eie eiendom - slik det er feks i Danmark.
Så må du undersøke hva som trengs av visum, oppholdstilatelse etc.

Har du papirene i orden bør det være en rimelig grei transaksjon å gjennomføre. Husk å bruke advokat

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Ville ikke dette være perfekt for enorme hasj dyrknings anlegg? Hva syns dere? Hvis en eller annen mektig mafia person hadde kjøpt opp hele øya, betalt for generatorer og små hus som kunne dyrke store mengder hasj eller annen narkotika for å så smugle dette via båter til andre land? Høres sykt profitabelt ut spør du meg.
Vis hele sitatet...

Nja er det ikke både billigere å enklere å bare dyrke hampen på fastlandet?
Ingen risiko med tollere og grensekryssninger. Bare å finne et slitent hus på landet det å dyrke, prisene er gjerne lave på landet
Sist endret av random67489; 28. mars 2012 kl. 00:41.
Har noen spørsmål. Hvilken lover og regler gjelder da på denne øya? Er det feks sånn at jeg kan bestemme hva som skjer der, og gjøre det om til et skatteparadis? Eller blir det rett og slett som å bo i et land der de lovene gjelder?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av krJo Vis innlegg
Bare for the fuck of it - hvor kjøper man en stjerne?
Vis hele sitatet...
DEt går ikke.

Det er mange firmaer som ''selger stjerner'', men ingenting er offisielt.
Det er ikke lov til å eie noe som helst utenfor jorden per dags dato.

Med andre ord total waste of money.
Her har jeg tidenes forslag!!

Hva om vi går sammen en gjeng fra freak og spleiser på en øy?
Kan kalle den Freakøya e.l.

[COLOR="LemonChiffon"]Nei det var ikke alvorlig ment..[/COLOR]

Edit: Innlegg nr. Wtf1337
Sist endret av Fuzzybossen; 28. mars 2012 kl. 01:23.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Har noen spørsmål. Hvilken lover og regler gjelder da på denne øya? Er det feks sånn at jeg kan bestemme hva som skjer der, og gjøre det om til et skatteparadis? Eller blir det rett og slett som å bo i et land der de lovene gjelder?
Vis hele sitatet...
Det blir akkurat det samme som å bo i landet som øya tilhører. Det går ikke ann å opprette en ny stat selv om eier landområder.
Sitat av j0n Vis innlegg
Det blir akkurat det samme som å bo i landet som øya tilhører. Det går ikke ann å opprette en ny stat selv om eier landområder.
Vis hele sitatet...
Men finnes det øyer som selges som ikke tilhører en stat fra før?
Alle kjente landområder er idag annektert. Dvs de er underlagt et lands myndigheter og lover.

Du kan omgå lovverk ved å oppholde deg i internasjonalt farvann men selv fyrsten av Sealand som har en egen plattform utenfor kysten av england og har claimet selvstendighet i nesten 40 år har jo ikke fått et eneste land til å godkjenne hverken hans grunnlov, valuta eller suvernitet. I praksis betyr det at hans penger og grunnlov er verdiløse og at feks england kan borde han om de skulle ønske.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
For mye Minecraft altså...

Jeg la merke til at dem solgte 2 øyer i Norge, og leste litt om beskrivelsen deres av Norge. De nevnte ingenting om strandlinjer, noe jeg finner merkelig. Er det ikke slik er i landet, at du ikke har lov til å eie strandlinjer? Eller snarere, alle har lov til å ferdes på en strandlinje. Tuller jeg fælt nå, eller er det noe i det?
Er vel fri ferdsel i strandlinjer ja, har vel vært noen saker i media der folk har prøvd å sette opp gjerder osv. Slik som jeg har forstått det kan du eie ei strandlinje men du kan ikke nekte andre å være der.
det finnes en generell regel om bygging i strandsonen (100 meter fra kystlinje), og det er ekstrem forskjell fra kommune til kommune hvordan de velger å praktisere denne regelen. Noen kommuner praktiserer total forbud, andre gir dispensasjon til både hus og hytter over en veldig lav sko.
Det å bygge et lite charterturist-samfunn fra bunnen av hørtes ikke veldig sannsynlig ut.
Jo lengre unna sivilisasjonen jo verre blir det å få bygget noe som helst, har du tenkt til å seile ut med 20 mann og 850 tonn materialer? hvor skal arbeiderne bo, og hva skal de spise?

Men har du litt skills klarer du å lage noe som tilsvarer en hytte på fjellet, på en liten øy som kanskje svermer av rotter eller slanger. Jeg håper du klarer det, men blir overrasket om det går så lett som du tror
Sitat av TobNor Vis innlegg
For og briefe med at man eier noe i otah space, men som ikke eksisterer og har blitt bevist som scam utallige ganger.

EDIT: så nå at du skrev HVOR, på interwebs
Vis hele sitatet...
Men det er jo søtt da, og "ha kjøpt en stjerne" til kjæresten f.eks. Selv om det bare er symbolsk.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Her har jeg tidenes forslag!!

Hva om vi går sammen en gjeng fra freak og spleiser på en øy?
Kan kalle den Freakøya e.l.

[COLOR="LemonChiffon"]Nei det var ikke alvorlig ment..[/COLOR]

Edit: Innlegg nr. Wtf1337
Vis hele sitatet...
Jeg skal ha hytte på den øya!
Men se for deg en øy fylt med pyroteknikkere, stonere, speed freaks, geeks å ja vi litt fra alt å en god del fra mer lyskye aktiviteter, det kunne blitt veldig gøy!
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Det å bygge et lite charterturist-samfunn fra bunnen av hørtes ikke veldig sannsynlig ut.
Jo lengre unna sivilisasjonen jo verre blir det å få bygget noe som helst, har du tenkt til å seile ut med 20 mann og 850 tonn materialer? hvor skal arbeiderne bo, og hva skal de spise?

Men har du litt skills klarer du å lage noe som tilsvarer en hytte på fjellet, på en liten øy som kanskje svermer av rotter eller slanger. Jeg håper du klarer det, men blir overrasket om det går så lett som du tror
Vis hele sitatet...
Er jo ikke snakk om stor turisme, men litt luksus opphold. Sjekket noen simple ferie plasser likt deg jeg tenkte. Ligger på en 2000kr natta pr pers. med all inclusive.

Rotter og slanger skal man nok få bukt på