Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2425
For noen år siden tok jeg mopedsertifikatet. Det gikk ut etter ett år på grunn av at jeg måtte fornye med ny helseattest etter endt år.
Dette gjorde jeg ikke.

I ettertid har jeg tatt UP i øyeblikk 6 mnd og skal sende inn ny helseattest for å få mopedsertifikatet tilbake.

Kan jeg "lærekjøre" med noen i mopedbil før jeg har fått tilbake lappen? Har planer om å hente mopedbil neste uke og det hadde vært litt stas å kjøre mopedbilen hjem selv (med ledsager.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du har fått førarretten tilbakekalla på grunn av manglande helseattest vil du ikkje ha lov til å øvelseskjøre utan samtykke frå politiet. Korleis slike søknader om samtykke verdt handsama veit eg ikkje, men eg ville trakka innom næraste lensmannskontor med kopi av helseattest og bedt om samtykke. I verste fall får du nei.

Sitat av https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339/KAPITTEL_2#%C2%A72-1
Person som har sperrefrist for erverv av førerett, jf. vegtrafikkloven § 24a, eller har tapt føreretten eller fått den tilbakekalt, eller har fått førerkortet beslaglagt, jf. vegtrafikkloven § 33 og § 34, må ikke øvingskjøre med førerkortpliktig kjøretøy i denne perioden uten politiets samtykke. For sperrefrist etter vegtrafikkloven § 24a første ledd gjelder dette bare vedkommende klasse.
Vis hele sitatet...
Sist endret av vidarlo; 3. oktober 2020 kl. 13:56.
Tusen takk for svar!