Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2390
Jeg har ASUS TUF Z370-PRO GAMING HOVEDKORT
Og disse rambrikkene fra før
ADATA XPG DDR4 3000MHZ RED Z 2X8GB

Igår fikk jeg to nye på 16x2 gb men når jeg monterer de i de to siste plassene for rambrikkene nekter pc å starte.



https://imgur.com/gallery/3sRXj9Y
Sist endret av NokErNok; 29. august 2020 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
PCen nekter jo ikke å starte, det står i feilmeldingen at du må gjenopprette Windows.
Har du forsøkt det?
Om du tenker å formatere hele pcen, nei. Har prøvd å gjenopprette slik jeg får beskjed om men det får den ikke til. Prøvd kun med de nye rambrikkene og da får jwg bare svart skjerm
Starter pc'n med de gamle rambrikkene igjen?
Ja

Når jeg går inn i bios før oppstart ser jeg at jeg har 32gb ram. Men dem står på dimm a1 og dimm b2. Står der de gamle står men mener at da sto det a1 og a2?

Nå står de a2 å b2 som de skal gjøre ifølge hånsboka til hk, men fortsatt svart skjerm med nye brikker.
Sist endret av NokErNok; 29. august 2020 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Hva slags RAM-brikker er det du har kjøpt? Gjerne link til produktet.
https://www.komplett.no/product/1127...4-32gb-3000mhz

https://imgur.com/gallery/0dfcgiP
Nytt problem, dette er med gamle rambrikker... en mente jeg kunne oppdatere bios og da havna jeg her
Sist endret av NokErNok; 29. august 2020 kl. 13:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tilbakestill bios dersom du har vært der inne å rotet.

Sjekk at spenningen er lik i bios og på ram-en din.

Forsøk kun én av de nye brikkene. Prøv også forskjellige spor dersom det ikke virker for å eliminere feil på den ene brikken.

Å bruke 4 brikker kan ofte skape litt krøll, om du ikke har spesifikt behov for mer enn 16x2 GB så dropp de gamle helt og forsøk å finne ut hva som er galt med de nye.

Sjekk også at du har nok strøm tilgjengelig.
Har prøvd bare de to nye uten at de funker også. Jeg er ikke så flink me pc så hvordan sjekker jeg at jeg har nok strøm?
Du sier du hadde 3000mhz brikker fra før, men på det siste skjermbildet står det 2666mhz?

Og har du forsøkt det som står i feilmeldingen?
Det er vanskelig å hjelpe deg når du ikke klarer å beskrive hva du gjør og ikke gjør.

Det er jo en fare for at du har klart å ødelegge noe når du monterte de nye brikkene. Har du alle avstandskruene montert under hovedkortet?
Hvis ikke, bøyde det seg mye når du monterte de nye brikkene?

Forsøk kun én av de nye brikkene, ikke begge.
Da bekrefter eller avkrefter du om det er feil på en av de ( begge kan selvsagt være ødelagte, men det mindre sannsynlig).
Sist endret av random105675; 29. august 2020 kl. 13:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har prøvd det som står ja, hvorfor det står 2666mhz kan jeg ikke svare på. Ingenting bøyde seg da jeg monterte de nye, men problemet nå er at jeg ikke kommer innpå pc med de gamle heller. Sliter med å restarte bios, tok ut batteriet og jumpa den clrtc greia.
Der det står cpu fan speed error vet jeg ikke hvor jeg skal starte.
Sist endret av NokErNok; 29. august 2020 kl. 14:01.
Limited edition
Moff's Avatar
Feilmeldingen du postet ovenfor sier at CPU-vifta ikke er koblet til; det skal være en ledning fra vifta på prosessoren som er koblet til kontakten på hovedkortet merket CPU_FAN. Den er typisk nær prosessoren et sted. Veldig liten ledning. Hvis den er koblet til, prøv å koble den fra og til på nytt eller prøv å skifte til en annen vifte hvis mulig.

De kjører nok i 2666 MHz som standard, det er ikke uvanlig at du må aktivere en XMP-profil eller tilsvarende for å få full hastighet. Dette er en type "overklokking" (*host*) som du kan velge i BIOS. Det er veldig mye som kan være feil her. Med det sagt, så kan RAM-feil forsake veldig mange merkelige feilmeldinger og snedig oppførsel, så forhåpentligvis er alle disse symptomene RAM-relaterte.

Først og fremst så er det viktig at vi ikke snakker forbi hverandre. Når Rosander skriver "Forsøk kun én av de nye brikkene" så mener han prøv ÉN av brikkene, ikke begge. Det kan hende at én av de to nye brikkene er defekte, og du bør derfor prøve hver av dem alene for å se om de fungerer. Det er totalt 8 ulike tester du kan prøve her: Hver brikke i hvert spor. Start med en tilfeldig brikke i høyre spor, skift deretter til den andre brikken, og jobb deg mot venstre med annenhver brikke. Du kan også gjøre en sjekk med gammel RAM for å se om det er et spesifikt spor eller en spesifikk brikke som skaper problemer.

Å oppdatere BIOS kan være lurt fra tid til annen. Jeg kan ikke se at det er relevant for problemet du opplever, men det skader som regel ikke å gjøre det. Dette krever at du har tilgang til internett uten noe spesielt oppsett (normal DHCP og sånne ting). Dette gjøres ved å gå inn i BIOS og bla frem EZ Update eller EZ Flash i menyen der et sted, og gå gjennom prosessen med å laste ned oppdatering. Det er veldig viktig at du ikke avbryter eller forstyrrer prosessen.

Hvis du har forsøkt dette og det har gått galt så er det mulig å gjenopprette BIOS. Se side 3-30 i manualen for en guide på dette.

Når problemet er løst så kan vi snakke om optimal konfigurasjon:
Når du har én brikke så "skal" den normalt sett stå helt til høyre (spor 4, merket A2). Har du 2 brikker skal de stå nest til venstre og helt til høyre (spor 2 og 4, merket B2 og A2). Har du 4 brikker i to ulike sett (brikkene du har er ikke like) så skal de beste brikkene stå i 2 og 4 og de dårligste skal stå i 1 og 3. Du skal ikke sette to ulike brikker i samme par (1 og 3 eller 2 og 4). Dette handler om hvordan dual channel memory fungerer.
Cpu vifta er kobla til, feilmeldinga kom etter oppdatering av bios.
Kan prøve 1 og 1 men første pri er nå å få den til å funke med de gamle rambrikkene da pcen ikke kommer lengre enn at jeg kan presse f2 å gå inn i bios.
Skal prøve å gjenopprette bios (prøvde ista uten hell)
Update, resette bios funka ikke
Sist endret av NokErNok; 29. august 2020 kl. 14:20.
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis feilmeldingen er den samme, kan det tenkes at du har skadet eller løsnet CPU_FAN-kontakten etter så mye fikling med RAM-brikkene? Hvor sikker er du på at vifta er koblet i CPU_FAN og ikke i CPU_OPT-kontakten, som er rett nedenfor? Har du mulighet til å ta et bilde av situasjonen inne i PC-kabinettet?
Det er rotete inni der, men pcen funka med de gamle rambrikkene før oppdatering av bios.
Jeg har sjekka kablene til cpu vifta, og ser jo at den går også. Har ikke byttet plass på kontakter til cpu vifta og de sitter godt. Kan laste opp ett bilde strax

https://imgur.com/a/jE77Wlc

Den vifta som står i selve kabinettet er koblet på cpu_opt som alltid og den på selve cpu på aio_pump elns der den alltid har stått uten problem
Sist endret av NokErNok; 29. august 2020 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Bildet viser at ledningen står i feil kontakt. Den er plugget i CPU_OPT, ikke i CPU_FAN. Forsøk å flytte den ett hakk opp.
Sitat av Moff Vis innlegg
Bildet viser at ledningen står i feil kontakt. Den er plugget i CPU_OPT, ikke i CPU_FAN. Forsøk å flytte den ett hakk opp.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor funka det før? Det er jo ikke selve cpu vifta som er kobla på cpu_opt heller

Kobla den som alltid har stått på cpu_opt på cpu_fan, og da starter den med de gamle rambrikkene. Har ikke flytta på eller kommet borti den kabelen, så rart jeg måtte bytte plass. Det er jo den vifta som blåser luft ut av kabinette i bakkant som er kobla på cpu_fan (cpu_opt før).
SKal prøve 1 og 1 rambrikke nå.
Sist endret av NokErNok; 29. august 2020 kl. 14:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tipper det er fordi du kjørte BIOS-oppdatering. I den nye oppdateringen hadde BIOS en funksjon som sjekket CPU-vifta. Derfor begynte den å bry seg om det sånn plutselig.
Oppdatering, alle 4 brikker montert (48gb) og pc er opp å går.
Det som kanskje var "problemet" hele tiden var at etter oppstartsskjermen (tuf gaming osv som er merket på hk dukker opp ved oppstart) så ble pcen skjermen svart og istedet for at den blinker grønt er den oransje.
Da må jeg velge hdmi igjen og så kommer bildet. Kan heller ikke få fram bildet uten hdmi kabel. Bruker vanligvis DP kabel, men får ikke opp bildet før jeg starter opp med hdmi og deretter velger DP.