Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3357
Hei.

Til vintern skal jeg og noen kompisser tenne på en annen kompis i et stunt.
Er det risikabelt? Trenger han noen spesielle klær e.l?

Han skal også kjøre en lenestol ned et 5meter høyt tak mens han er tent på ned i en snøhaug?

Er dette komplett idioti eller trur dere at det skulle gå greit?
Dette skal såklart filmes!

Nei, dette er ikke noen troll tråd.
Han trenger spesielle enten klær, eller spesielle oljer, hvis han skal være påtent i mer en et pikosekund
Uten profesjonell hjelp er det etter min mening idioti :P

Hint: Tittelen kan forveksles med noe annet.

Edit: skriveleif
Sist endret av ExcludedBug; 20. oktober 2012 kl. 00:41.
Le Colonel
Oatre's Avatar
Trådstarter
Flammen skal jo være "fake". Spraye hele gutten med axe eller lignende.
Dekk all synlig hud, så skal du nok vere ganske sikker viss han ikke skal være tent på lenge.
Vill anbefale dere å ta kontakt med det lokale brannvesenet, de kan sikkert fortelle dere hvordan dere skal gjøre det, og masse annet sikkerhet stuff..
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Vill anbefale dere å ta kontakt med det lokale brannvesenet, de kan sikkert fortelle dere hvordan dere skal gjøre det, og masse annet sikkerhet stuff..
Vis hele sitatet...
Gå og legg deg regner jeg med du får til svar da. Ikke ett dårlig råd spør du meg.


Jeg ville droppet det. Verste utfall er at kompisen din får varige skader livet ut. Brannskader er ikke noe å kimse av, det er ikke uten grunn stuntmenn er ett profesjonelt yrke. Sikkert et "kult" prosjekt for deg og dine venner, men heller lite "kult" går det ad undas.

Koster sikkert flesk skal dere følge boka. Brannhemmende klær. Brannhemmende salve.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Åneida, bare å gønne på!
Vis hele sitatet...
Flott!

Uansett så sier det vel seg selv at dere burde ha store mengder med vann tilgjengelig i tilfelle man skulle kjenne lukten av brent hud.
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Jeg fyller ofte luft på dykkerflakser på min lokale brannstasjon, de virker behjelpelige der asså..
Vis hele sitatet...
Tja. Ikke helt sammenlignbart vil jeg tro.. Men det er klart det kan være lurt å spørre brannvesnet om råd. Skulle jeg ha drevet med et slikt stunt, så ville jeg hatt brannvesnet og ambulanse på plass i tillegg om noe skulle klikke.

Dere må nok ha en del tillatelser i orden i tillegg. Til ellers risikerer brannstifteren og ende opp som erstatningspliktig.
Ta på blaute klær under et lag med tjukke klær det ikke gjør noe med at går til helvette, så skal det vel gå fint med noen sekunder.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Flott!

Uansett så sier det vel seg selv at dere burde ha store mengder med vann tilgjengelig i tilfelle man skulle kjenne lukten av brent hud.
Vis hele sitatet...
Ville heller hatt et par brannslokkingsapparater klare. Mye tryggere.
Om det er risikabelt, om det er dumt? Hvis dere er proffesionelle stuntmen med alt det riktige utstyret, Nei.

Hvis dere derimot er noen kids med 0 erfaring, uten utstyr sier det seg selv at det både er farlig og dumt å tenne på en person.
Det skal ikke mere til en noen få sekunder på eksponert hud før du sitter igjen med tredjegradsforbrenning, dere har heller på ingen måte kontroll over flammene på noe vis. Spør deg selv om det er verdt risken, en smule større konsekvenser her en å hoppe i en busk med handlevogn.
Ull innerst mot kroppen, og for all del unngå syntetiske klesplagg med mindre du vil ende opp som levende fakkel.
Dette går nok helt greit, du trenger ikke å bekymre deg for det.
Ta å dynk han i bensin før dere tenner på. Mye mer effektivt da, og mye gøyere for oss å se på.
Regner med du legger filmen ut her på freak.
Dere kan jo gjøre det forsiden av et tjern eller basseng, så stakkaren kan drukne seg selv isteden for å brenne ihjel hvis at skulle gå til helvete.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Dere kan jo gjøre det forsiden av et tjern eller basseng, så stakkaren kan drukne seg selv isteden for å brenne ihjel hvis at skulle gå til helvete.
Vis hele sitatet...
Da har han valget mellom å brenne ihjel, å drukne eller å fryse i hjel siden det er på vinteren
han må ikke glemme å holde pusten mens han brenner!
kameraten min gjorde dette. han hadde på seg en hette genser med hetta på også hadde han glidlås så han kunne ta av seg genseren.

han tok axe og spraya i et kors han andre tente på det gikk helt fint det.


det var til en musikk video btw.
Sist endret av Rosapanter; 20. oktober 2012 kl. 17:34.
Om det er risikabelt? Jeg vil tro det som regel alltid er risikofylt å sette fyr på noe/noen.
Slik jeg har forstått det så brukes det PyroGel av proffer som er et varme isolerende materiale mellom huden og plagget som settes fyr på. PyroGel er vel ikke enkelt å få tak i, men jeg mener å ha hørt man kan bruke AloeVera som man smører i et ganske så tykt lag på huden, for å så dekke dette med et materiale som ikke brenner, da tykk bomull / ull, etterpå kan man ta på seg kledet/jakke/bukse som skal settes fyr på. Da vil bare plagget være fyr på, ull & bomullen vil fungere som varmeisolasjon mot huden, og AloeVeraen er der for å hindre at noe klær eller andre plagg brenner seg fast i huden, samt så er AloeVera mye brukt på brannskade avd. på sykehus for lindring av brannsår etc. så skulle det gå galt så er det gunstig at huden allerede er innsatt med AloeVera slik at brannskader da blir mindre enn det kunne evt. ha blitt og at plagg som stuntmannen har på seg ikke brenner seg fast i huden.

Som nemt så bør ikke plagget som skal settes fyr på være av et kunstmateriell som polyester eller andre plastmaterialer som td. mange fleece-jakker er laget av. Gjør en test på plagget om det brenner eller ikke av seg selv FØR man gjør stuntet, du vil ikke ha lyst å finne ut i etterkant at plagget brenner som en fakkel, du SKAL vite det på forhånd.

En annen ting som er lurt er å IKKE bruke noen for for OLJE som brennstoff i det du setter fyr på. Tenk smultgryte eller frityrgryte som er varm eller som står i fyll fyr og som du forsøker å slukke med vann, det er rett og slett eksplosivt, og din kjære stuntmann vil øyeblikkelig stå i full fyr samt hans omgivelser når du forsøker å slukke flammene. Du skal her bruke en eller annen form for alkohol, da etanol eller metanol som brenner, men som slokker av seg selv når det ikke er mere alkohol til stede ( med mere selve plagget er brennbart og du ikke har gjort jobben & researchen din )

Ting du slukker flammene med er da td. et Pulverapparat, minuset er stuntmannen kan få pulver i øyner og nese, samt filmes det innendørs så har du laget et vanvittig søl og merarbeid. Et brannslukningsapparat som går på CO2 er da bedre. Dette vil da kvele flammene og det blir ikke noen direkte skader på stuntmannen annet enn at han blir litt kald, og å du å evt. ventilere rommet slik at CO2 slipper ut av rommet og filmcrewet ikke går i svime.
Noe som bør brukes i samsvar med pulverapparat & CO2 slukker er et brannteppe som stuntmannen pakkes raskt inn i etter at flammene er slukket. Dette er for å hindre at plagget med alkoholen selvanntenner igjen etter at flammene er blitt slukket av Pulverapparatet / CO2 slukker. Når han pakkes inn i brannteppet så vil ikke den delen som inneholder alkohol få tilført oksygen fra luften og kunne selvantenne. Nå som du har gjort jobben din og du ikke har brukt noe oljebasert som basis i det som skal brenne så kan du også bruke vann til å slokke flammene med. Er det ute eller noe så kan du bruke hageslanger, fylle et barne svømmebasseng med vann osv. med vann slik at vist stuntmannen freaker ut så kan han hoppe i dette for å slukke flammene.

Som du forstår så har du div. ting som å gjøres før stuntet gjennomføres. Det er også lurt å ha til stede noe ambulansepersonell, vist du er lavbudsjett så ihvertfall ha noen som kan førstehjelp og har førstehjelpsutstyr som kan bistå deg med hjelp vist noe går galt. Det er bare dumt å stå der å ikke ha noen som kan noe og alt av førstehjelpsutstyr som kompress, plaster, sakser og slik ligger et helt annet sted. Du bør også snakke med brannvesenet om råd for hva som bør være på plass av div. slukkingsutstyr osv. og er du heldig så stiller dem også opp og hjelper til. Dem har ofte lite å gjøre å kan dem være med å se til at ting går for seg slik det bør gjøre så stiller dem gjerne opp, fremfor å måtte rykke ut å slukke en brann som du kanskje har startet pga. total idioti og dumskap. Dem kan sikkert være villig til å låne ut CO2 slukkere og branntepper også vist dem selv får ha ansvaret for den biten, så det er så absolutt ikke dumt å ta en prat med dem. Om dem vil ta betalt for en slik jobb vet jeg ikke, men dette vil du jo få vite på forhånd, å rådene dem gir deg går jeg ut fra er gratis.

Lykke til uansett, og spørr og grav i vei så du vet du får alt klart før den store stuntdagen, det er aldri dumt å være for godt forbedret.
Sist endret av Mantuz; 20. oktober 2012 kl. 17:47.
Bare husk å dele videoen her, (på tross av ulike etterfølger). #yolo
En i gamletroppen min skulle fikse en primus, og så eksploderte den. Jakka hans tok fyr, og han ble sendt rett på sykestua med første- og andregrads forbrenninger. Så om dere ikke har satt dere inn i alle farene ved dette burde dere virkelig ikke gjøre dette. Om dere har satt dere inn i alle farene ved dette burde dere fremdeles ikke gjøre det. Hvis dere absolutt skal, ta kontakt med noen med erfaring med slikt eller noe, og ha for guds skyld noe å slukke med i tilfelle jævelen ikke slukner.
Hehe gleder meg til å se

Jeg fant denne videon på youtube, "how to light yourself on fire safely..."

Edit: siden det er mulig å gjøre det trygt så må det jo være mulig å gjøre det utrygt også.. sikkert lurt å forberede seg godt..
Sist endret av Novice; 20. oktober 2012 kl. 19:35.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Flammen skal jo være "fake". Spraye hele gutten med axe eller lignende.
Vis hele sitatet...
Anbefaler virkelig noe annet enn axe.

1. Om du tror han virkelig kommer til å overleve den horrible lukten, gå videre til neste punkt.

2. Det vil "fordampes" veldig fort, og gi en synlig flamme i kun et lite sekund. Av egen erfaring, vil du ende opp med en liten blå flamme som kun skader personen som skal fyres på.

Kontakt et stuntteam e.l. Kontakt gjerne sikkerhetspersonell i tilfelle noe går galt, og ha alle risikoer under oppsyn.

Snøen er mest sansynelig ikke nok til å slokke flammer og/eller varme.

Personlig ville jeg ha satt det under sjangeren "spennende idioti"!
Er det ikke mindre arbeid å legge litt flid i en ganske bra dummy, og sette fyr på den? Hvis han uansett skal falle ned fem meter, så regner jeg med han ikke har masse replikker på vei ned som ikke kan overdubbes.
Ha våte klær over huden å tørre klær over de våte igjen. Evt ull som er vått.

Ha et brannslukningsaparat klart, just in case
Til vintern skal jeg og noen kompisser tenne på en annen kompis i et stunt.
Er det risikabelt?

AHAHAH, årets...
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg kjørt utfor uten å blitt tent på også redigere inn flammer etterpå
Sitat av Whybear Vis innlegg
Til vintern skal jeg og noen kompisser tenne på en annen kompis i et stunt.
Er det risikabelt?

AHAHAH, årets...
Vis hele sitatet...
NEI! dette er årets http://freak.no/forum/showthread.php?t=228446
Jeg og noen kompiser surret en annen kompis inn i toalett-papir og tente på han for lenge siden :P Var mens vi var kids som kødda mye rundt med stunts / kamera-filming. Heldigvis så klarte vi å slukke han før flammene spredde seg fra armen ( der vi tente på ) til overkroppen osv :P
Hvor høres dette ut som en bra plan?

Du har tenkt å sette fyr på kompisen din, og så rulle han ned et 5 meter høyt tak i snøen?
Ikke tro at han plutselig slukner når han treffer snøen heller.

Nei ikke gjør dette.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Oatre Vis innlegg
Flammen skal jo være "fake". Spraye hele gutten med axe eller lignende.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke falske flammer. HØR PÅ DEN NESTE BITEN: Folk som tar fyr dør ikke av brannskader. Flammene omkranser hodet og sluker alt oksygenet og du kveles. Etter det brennes liket ditt til det ugjenkjennelige, men du er allerede død. Jeg er flammesluker og føler jeg vet hva jeg snakker om innenfor dette emnet. Tak-fallet skal jeg la Newton få svare for...

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Slik jeg har forstått det så brukes det PyroGel av proffer som er et varme isolerende materiale mellom huden og plagget som settes fyr på. PyroGel er vel ikke enkelt å få tak i, men jeg mener å ha hørt man kan bruke AloeVera som man smører i et ganske så tykt lag på huden, for å så dekke dette med et materiale som ikke brenner, da tykk bomull / ull, etterpå kan man ta på seg kledet/jakke/bukse som skal settes fyr på. Da vil bare plagget være fyr på, ull & bomullen vil fungere som varmeisolasjon mot huden, og AloeVeraen er der for å hindre at noe klær eller andre plagg brenner seg fast i huden, samt så er AloeVera mye brukt på brannskade avd. på sykehus for lindring av brannsår etc. så skulle det gå galt så er det gunstig at huden allerede er innsatt med AloeVera slik at brannskader da blir mindre enn det kunne evt. ha blitt og at plagg som stuntmannen har på seg ikke brenner seg fast i huden.

Som nemt så bør ikke plagget som skal settes fyr på være av et kunstmateriell som polyester eller andre plastmaterialer som td. mange fleece-jakker er laget av. Gjør en test på plagget om det brenner eller ikke av seg selv FØR man gjør stuntet, du vil ikke ha lyst å finne ut i etterkant at plagget brenner som en fakkel, du SKAL vite det på forhånd.

En annen ting som er lurt er å IKKE bruke noen for for OLJE som brennstoff i det du setter fyr på. Tenk smultgryte eller frityrgryte som er varm eller som står i fyll fyr og som du forsøker å slukke med vann, det er rett og slett eksplosivt, og din kjære stuntmann vil øyeblikkelig stå i full fyr samt hans omgivelser når du forsøker å slukke flammene. Du skal her bruke en eller annen form for alkohol, da etanol eller metanol som brenner, men som slokker av seg selv når det ikke er mere alkohol til stede ( med mere selve plagget er brennbart og du ikke har gjort jobben & researchen din )

Ting du slukker flammene med er da td. et Pulverapparat, minuset er stuntmannen kan få pulver i øyner og nese, samt filmes det innendørs så har du laget et vanvittig søl og merarbeid. Et brannslukningsapparat som går på CO2 er da bedre. Dette vil da kvele flammene og det blir ikke noen direkte skader på stuntmannen annet enn at han blir litt kald, og å du å evt. ventilere rommet slik at CO2 slipper ut av rommet og filmcrewet ikke går i svime.
Noe som bør brukes i samsvar med pulverapparat & CO2 slukker er et brannteppe som stuntmannen pakkes raskt inn i etter at flammene er slukket. Dette er for å hindre at plagget med alkoholen selvanntenner igjen etter at flammene er blitt slukket av Pulverapparatet / CO2 slukker. Når han pakkes inn i brannteppet så vil ikke den delen som inneholder alkohol få tilført oksygen fra luften og kunne selvantenne. Nå som du har gjort jobben din og du ikke har brukt noe oljebasert som basis i det som skal brenne så kan du også bruke vann til å slokke flammene med. Er det ute eller noe så kan du bruke hageslanger, fylle et barne svømmebasseng med vann osv. med vann slik at vist stuntmannen freaker ut så kan han hoppe i dette for å slukke flammene.

Som du forstår så har du div. ting som å gjøres før stuntet gjennomføres. Det er også lurt å ha til stede noe ambulansepersonell, vist du er lavbudsjett så ihvertfall ha noen som kan førstehjelp og har førstehjelpsutstyr som kan bistå deg med hjelp vist noe går galt. Det er bare dumt å stå der å ikke ha noen som kan noe og alt av førstehjelpsutstyr som kompress, plaster, sakser og slik ligger et helt annet sted. Du bør også snakke med brannvesenet om råd for hva som bør være på plass av div. slukkingsutstyr osv. og er du heldig så stiller dem også opp og hjelper til. Dem har ofte lite å gjøre å kan dem være med å se til at ting går for seg slik det bør gjøre så stiller dem gjerne opp, fremfor å måtte rykke ut å slukke en brann som du kanskje har startet pga. total idioti og dumskap. Dem kan sikkert være villig til å låne ut CO2 slukkere og branntepper også vist dem selv får ha ansvaret for den biten, så det er så absolutt ikke dumt å ta en prat med dem. Om dem vil ta betalt for en slik jobb vet jeg ikke, men dette vil du jo få vite på forhånd, å rådene dem gir deg går jeg ut fra er gratis.

Lykke til uansett, og spørr og grav i vei så du vet du får alt klart før den store stuntdagen, det er aldri dumt å være for godt forbedret.
Vis hele sitatet...
Jeg vil peke ut at med spørsmål som dette er det JÆVLIG dumt å late som om man har peiling...
som andre har sagt her , så er dette ren idioti , men skulle gjerne sett det på film haha!
Jeg grugleder meg til vg-reportasjen..
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg vil peke ut at med spørsmål som dette er det JÆVLIG dumt å late som om man har peiling...
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har ikke peiling.. men synes uansett at det var såpass mye rør i denne tråden at jeg prøve rå bidra litt konstruktivt.

Først.. dette er åpenbart ikke nødvendigvis livsfarlig.. og de besteborgelige forsiktighetsfanatikerene på forumet kan krype tilbake i hulene sine nå..


1. Uansett hva dere ender opp med å bruke av brennende væske (normal tennvæske fungerer nok fint):

Øv på forhånd uten mennesker involvert. I praksis, sett fyr på ting og pælm dem utafor taket inntil dere er sikre på at dere har kontroll..

Dere vil at det dere brenner skal brenne fort og dramatisk under selve kuttet, og slokke av seg selv rimelig kort tid etterpå. Det meste av brennbare gasser oppfører seg som dette, men mengde og hvor mye dere skal la det trekke inn må dere teste ut selv. Dere har ikke lyst til å basere dere på å bruke mye brennbart materiale og deretter slukke det manualt.. fordi får typen som brenner panikk kan han fort finne på å beine vekk fra dere.

Det er viktig at hva enn dere gjør med typen stopper av seg selv innen kort tid.

Jo mer dere øver, jo mindre nervøse blir dere også... og mindre sjanse for at noen gjør noe forjævelig dumt.


2. Når det gjelder brannskader vil jeg vurdert å skaffe seg en brannhette for å dekke håret.. en lue over vil dekke det rimelig bra. Generelt bør dere være påpasselige på å holde flammer unna ansiktet. Mennesker tåler forbausendes mye (har nok av venner som har fått svidd av øyenbryn på diverse tidspunkt), men særlig når det gjelder øyne kan mye ødelegges lett hvis man har uflaks.

Resten av kroppen tåler ganske mye, men øyne kan ikke repareres.


3. Når det gjelder klær ville jeg anbefalt skinnjakke. De overlever fint temperaturene dere skal bruke (såvidt jeg vet.. men dere skal uansett teste uten mennesker først.. som om jeg tar feil finner dere ut). Jeg anbefaler særdeles sterkt å holde seg unna alt av syntetiske ting som potensiellt kan smelte og etse seg inn i huden. En overtent bomullsgenser kan man kaste litt vann på, og worst-case er litt brannskader.. plast som smelter seg inn i huden derimot kan gi stygge skader.


4. For guds skyld, ha brannslukningsapparat tilgjengelig. Les bruksanvisningen også! (Hint: Dere skal peke over flammene, ikke på).


Dette ordner dere fint. Vi lagde noen filmer når jeg var ungdom.. og selv om vi aldri tente på oss selv hoppet vi igjennom nok av flammer og annet gøy.

Lykke til og ha det gøy!
Sist endret av DumDiDum; 21. oktober 2012 kl. 00:01.