Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 829
Jeg mener jeg har sett et program om en eller annen type som vandret rundt i veikanten og samlet opp støv fra rommet/meteoritter eller noe sånt. Det var et innslag på Norge Rundt eller Newton eller noe sånt.

Er det noen av dere freaks som vet noe om denne hobbyen/forskningen eller vet om det faktisk var et innslag og ikke noe jeg bare har drømt?
Nå er ikke jeg noen ekspert men tror du skal være ganske flink hvis du finner støv fra verdensrommet i veikanten, meteorittsamling derimot det er det vist litt penger i http://www.dagbladet.no/2012/07/27/n...tter/22686740/
Stod en artikkel om han karen i A-magasinet, Eddie. Så du har ikke drømt
Har sett på tv hvor en fyr spylte taket sitt med hageslangen og satt en bøtte i enden av takrenna. Når bøtta var full la han en magnet på undersiden av bøtta slik at alt magnetisk festet seg i bunnen. Dette skulle visstnok være meteorittstøv eller noe sånt da de fleste meteoritter inneholder mye jern. Støvet er rester av meteoritter som har kommet inn i atmosfæren.

Vet ikke om dette stemmer, men mener å ha sett dette en gang.
så samme programmet om taket.. så det er nok rett det du husker...
Yppersteprest
EddieTheHead's Avatar
Trådstarter
Er det en seriøs hobby, eller er det bare en og annen "særing" som driver med det?
Ser ikke helt vitsen med det, kanskje artig for en naturfagslærer og elever. Magnetisk tøv som ligger langs veien er vel mest sannsynlig svevestøv fra piggdekk. Om noen har klart å lage et innslag om romstøv er jo dette drit kjipt for gubben som samler på utslitte pigger.
Kan ikke forstille meg at dette er en hobby. Når det er sagt har jeg selv møtt på folk som leter etter meteoritter i skogen med metalldetektor, det er nok en hobby!

Må forøvrig legge til at disse typene jeg møtte på var alle av "Knut Jørgen Røed Ødegård" typen. Mange vil vel kalle dette særinger.