Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2113
Hei!
Det har seg slik at jeg har tenkt å innføre små mengder lett radioaktive stoffer (thoriumoksid, Uran-238) til Norge. Det jeg lurer på, er om det finnes egne regler for å få dette gjennom tollen, og om det i det hele tatt er lovlig?
Er det i tilfelle noen andre måter å få dette inn i landet på?

Bonusspørsmål: Hva er «gas mantle» på norsk?
Hva skal du med det?
Veldig tvilsomt at det er lovlig
Yppersteprest
EddieTheHead's Avatar
Trådstarter
Petterpan2: Samler på grunnstoffer, så går ikke planer om å bygge atomvåpen.

Sargasm: Nå var det snakk om et stoff som var svært mye mer radioaktivt en de jeg tenker på, som omsettes fritt på Ebay.
Prøv Og fortell oss gjerne hvordan det gikk etterpå :-D
Yppersteprest
EddieTheHead's Avatar
Trådstarter
Haha, i disse tider skal det vel ikke så mye til for å få PST på døra, så satser på at noen vet sikkert om det er lovlig.
Forresten; hadde vært hyggelig hvis noen viste hva «gas mantles» er på norsk.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Slikt skal sendes som farlig gods, som koster en god del når det i tillegg skal krysse landegrenser - men hvis stoffene er pakka inn i aluminiumsfolie vil de ikke sette av en geigerteller e.l., om de så skannes i det hele tatt. Disse stoffene har en svært lang halveringstid og stråling med lav energi (mao. lett å stoppe), så de er ikke farlige på grunn av strålingen, men de er tungmetaller og derfor er saltene deres ganske giftige. 238U brukes forresten til å stoppe radioaktiv stråling - det er 5 ganger mer effektivt enn bly til formålet.

Og ang. den "gas mantle"-greia så har jeg ingen god oversettelse, men jeg vet hva du snakker om. Army Shop i Trondheim har disse. I de nyere er det visstnok ikke 232Th...
Yppersteprest
EddieTheHead's Avatar
Trådstarter
Takk for godt svar. Følger da opp med et nytt spørsmål: Er det da mulig å få tak i thorium 232 i tilnærmet ren form utenom å gå via forskningsinstitusjoner eller liknende?
Innenlands i norge, fraktes radioaktive stoffer som regel i tunge adr-godkjente beholdere fra 600-9000 kg uansett mengde. Tror du kanskje får bra med problemer hvis du sender noe sånt med posten...
må si jeg blir noe skeptisk når jeg ser noen av innleggene dine forlatte hus bunkere brevik å tyske nazi filmer å nå spør du om uran ikke at jeg vett så mye om stoffet men må si jeg syntes dette hørtes skummelt ut
Hvor får du kjøpt disse stoffene? sjekket ebay, men var ikke så mye der.
Hvilke stoffer har du i samlingen din nå da? Hvordan blir dem oppbevart?
Det lukter noe merkelig her. Tror jeg lagrer tråden inntil videre.

In a fission nuclear reactor, uranium-238 can be used to breed Pu-239, which itself can be used in a nuclear weapon or as a nuclear-reactor fuel supply. In fact, in a typical nuclear reactor, up to one-third of the generated power does come from the fission of Pu-239, which is not supplied as a fuel to the reactor, but rather, produced from 238U.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium-238

Tja..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Innenlands i norge, fraktes radioaktive stoffer som regel i tunge adr-godkjente beholdere fra 600-9000 kg uansett mengde. Tror du kanskje får bra med problemer hvis du sender noe sånt med posten...
Vis hele sitatet...
Th232 er tungvinte greier å lage kjernefysiske våpen av. Det vil være veldig lite U233 når du forbrenner skiten, og i tillegg er det farligere å hente U233 ut av reaktoren. Attpåtil får du mye mer radioaktivt uran fra naturlige uranressurser, det du får ut av Thorium er langtfra nok til å kunne trigge en kjernefysisk eksplosjon, dermed er også strømproduksjon fra Thorium tryggere siden det ikke kan eksplodere.
Sitat av Sio Vis innlegg
Th232 er tungvinte greier å lage kjernefysiske våpen av. Det vil være veldig lite U233 når du forbrenner skiten, og i tillegg er det farligere å hente U233 ut av reaktoren. Attpåtil får du mye mer radioaktivt uran fra naturlige uranressurser, det du får ut av Thorium er langtfra nok til å kunne trigge en kjernefysisk eksplosjon, dermed er også strømproduksjon fra Thorium tryggere siden det ikke kan eksplodere.
Vis hele sitatet...
Godt å se at noen med peiling kan komme med utfyllende informasjon Dette er ting jeg ikke har peiling på, men et kjapt googlesøk kom opp med wikipedia artikkelen.

Så hva ville man brukt dette til? Atomreaktor i kjelleren?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Opplyst Vis innlegg
Det lukter noe merkelig her. Tror jeg lagrer tråden inntil videre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium-238

Tja..
Vis hele sitatet...
Og hvordan mener du at trådstarter skal bygge en breeder-reaktor i kjelleren sin?

U-238 er egentlig et ganske "uskyldig" stoff og går også under navnet utarmet uran ("depleted uranium") og brukes bl.a. som motvekter i fly, strålebeskyttelse, i ammunisjon (kanskje ikke så uskyldig) og i kjemi. Det er bare såvidt radioaktivt med en halveringstid på 4,47 milliarder år, så strålefaren er så godt som fraværende. Du får faktisk kjøpt 238U hos United Nuclear hvis du bor i USA.

Og Opplyst: Man må ikke bruke det til noe. Som trådstarter sier samler han på grunnstoffer, og for oss nerder er det kult nok å si at du har det.
Sist endret av BomberMan; 31. januar 2012 kl. 00:52.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Og hvordan mener du at trådstarter skal bygge en breeder-reaktor i kjelleren sin?

U-238 er egentlig et ganske "uskyldig" stoff og går også under navnet utarmet uran ("depleted uranium") og brukes bl.a. som motvekter i fly, strålebeskyttelse, i ammunisjon (kanskje ikke så uskyldig) og i kjemi. Det er bare såvidt radioaktivt med en halveringstid på 4,47 milliarder år, så strålefaren er så godt som fraværende. Du får faktisk kjøpt 238U hos United Nuclear hvis du bor i USA.

Og Opplyst: Man må ikke bruke det til noe. Som trådstarter sier samler han på grunnstoffer, og for oss nerder er det kult nok å si at du har det.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar. Det er fort gjort å hoppe litt i stolen så snart noen nevner radioaktive stoffer, spesielt når man ikke har noen form for kunnskap om feltet selv.

Har lest litt mer om utarmet uran, og er imponert over hva det har vært brukt til. Er ikke redd for at trådstarter skal lage panserbrytende ammunisjon, men var nysgjerrig på hva man evt. kunne brukt det til

Trodde folk bare samlet på frimerker, jeg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Så hva ville man brukt dette til? Atomreaktor i kjelleren?
Vis hele sitatet...
Thorium? Jeg forstod det slik at han samlet på grunnstoffer.
Sitat av EddieTheHead
Petterpan2: Samler på grunnstoffer, så går ikke planer om å bygge atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Om han bygger en atomreaktor blir jeg imponert!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Sio Vis innlegg
Om han bygger en atomreaktor blir jeg imponert!
Vis hele sitatet...
For spesielt interesserte vil jeg anbefale historien om "The Radioactive Boy Scout", en gutt som bygde en slags breeder-reaktor i hagen til mora si.
Sist endret av BomberMan; 31. januar 2012 kl. 01:09.
Sitat av Sio Vis innlegg
Thorium? Jeg forstod det slik at han samlet på grunnstoffer.


Om han bygger en atomreaktor blir jeg imponert!
Vis hele sitatet...
Om han bygger en atomreaktor blir jeg bekymret
Sitat av Opplyst Vis innlegg
Om han bygger en atomreaktor blir jeg bekymret
Vis hele sitatet...
hva med svensken som bygde en reaktor og skaffet brennstoff for 6000kr

Prøvde å bygge atomreaktor på kjøkkenet

han skaffet uran-238 på nettet i from av en klikekule lignende sak http://1.bp.blogspot.com/-AEB-Us6Oytc/TdZ9uVrMt8I/AAAAAAAAACw/B1_5pX7qQXw/s1600/uranium.jpg

fra bloggen hans
Yppersteprest
EddieTheHead's Avatar
Trådstarter
Sitat av CookieY Vis innlegg
Hvor får du kjøpt disse stoffene? sjekket ebay, men var ikke så mye der.
Vis hele sitatet...
http://www.ebay.com/itm/100mg-Elemen...#ht_2235wt_825

http://http://www.ebay.com/itm/Thori...#ht_1714wt_825

Jeg har en god del andre grunnstoffer, har en drøm om å samle alle de 92 grunnstoffene som finnes naturlig.
Og nei; jeg skal ikke bygge noen atomreaktor i kjelleren, selv om det hadde vært tøft.
Sist endret av EddieTheHead; 31. januar 2012 kl. 13:41.