Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7224
Hei
Den siste tiden har jeg utviklet et system som er den eneste av sitt slag i Norge.

Har blitt kontaktet av en kjøper som ønsker å kjøpe hele systemet, men kjøper ønsker at jeg kommer med en pris.

Noen som har forslag til hvordan man skal verdivurdere et system man har laget selv?

Kort oppsummert om systemet:

- Bekreftet eneste av sitt slag i Norge og Europa.

- 2.000 aktive brukere registrert i systemet (i direkte tilknytning til bedriften som ønsker å kjøpe)

- Brukt over 1.500 timer med utvikling.

- Ingen kostnader for meg.

- Systemet har en nettportal og app til iOS og Android.

- Dekker et stort behov for kunden

- Andre bedrifter en kjøper er også interessert i å bruke systemet

- Systemet kan bidra til å redde liv, og har dokumentert reddet 4 liv i år.
Sist endret av 4asd13; 21. oktober 2020 kl. 19:06.
Sitat av 4asd13 Vis innlegg
Hei
Den siste tiden har jeg utviklet et system som er den eneste av sitt slag i Norge.

Har blitt kontaktet av en kjøper som ønsker å kjøpe hele systemet, men kjøper ønsker at jeg kommer med en pris.

Noen som har forslag til hvordan man skal verdivurdere et system man har laget selv?

Kort oppsummert om systemet:

- Bekreftet eneste av sitt slag i Norge og Europa.

- 2.000 aktive brukere registrert i systemet (i direkte tilknytning til bedriften som ønsker å kjøpe)

- Brukt over 1.500 timer med utvikling.

- Ingen kostnader for meg.

- Systemet har en nettportal og app til iOS og Android.

- Dekker et stort behov for kunden

- Andre bedrifter en kjøper er også interessert i å bruke systemet

- Systemet kan bidra til å redde liv, og har dokumentert reddet 4 liv i år.
Vis hele sitatet...
Du gir svært lite nyttig informasjon i forhold til en verdivurdering.

Hva stor cashflow genererer brukerne?
Gjør systemet at kjøper vil spare penger?
Har du noen unike algoritmer eller funksjoner som gjør det vanskelig for en konkurrent å lage en kopi?

1500 arbeidstimer er jo ikke allverdens om de skulle hyret et annet selskap til å lage en lignende løsning så det meste av en eventuell verdi vil ligge i eventuel unik funksjonalitet som vanskelig lar seg kopiere.
New generation
colakork's Avatar
Prøv å selg det til oss uten å røpe kildekoden så kan det jo være noen gidder å komme tilbake med konstruktiv feedback.
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du gir svært lite nyttig informasjon i forhold til en verdivurdering.

Hva stor cashflow genererer brukerne?
Gjør systemet at kjøper vil spare penger?
Har du noen unike algoritmer eller funksjoner som gjør det vanskelig for en konkurrent å lage en kopi?

1500 arbeidstimer er jo ikke allverdens om de skulle hyret et annet selskap til å lage en lignende løsning så det meste av en eventuell verdi vil ligge i eventuel unik funksjonalitet som vanskelig lar seg kopiere.
Vis hele sitatet...
Systemet genererer ingen penger i det hele tatt.

Og brukere vil heller ikke spare penger.

Systemet vil ikke være vanskelig og kopiere for folk med gode utviklere som kan litt.

Sitat av colakork Vis innlegg
Prøv å selg det til oss uten å røpe kildekoden så kan det jo være noen gidder å komme tilbake med konstruktiv feedback.
Vis hele sitatet...
Skal ikke prøve og selge noe til dere, spør heller ikke om en verdivurdering.. Men lurer på hvordan jeg skal klare og sette en pris på dette?
Sist endret av 4asd13; 21. oktober 2020 kl. 20:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
IT-konsulenter har lønn på rundt en halv mill, dvs ~287 kr i timen.
Ganget med 1 500 blir det 431 282 kr. Legg på en 10~20% avkastning i året og du har et tall:

700 000 kr

Også kan du skrive kontrakt på at du skal skrive dokumentasjon for dem mot timesbetaling om du vil ha mer penger.

(med forbehold om at dette er helt feil)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 4asd13 Vis innlegg
Systemet genererer ingen penger i det hele tatt.

Og brukere vil heller ikke spare penger.

Systemet vil ikke være vanskelig og kopiere for folk med gode utviklere som kan litt.
Vis hele sitatet...
I så fall vil dei ikkje kjøpe det. Ingen bedrifter kjøper systemer som ikkje sparer dei for penger eller gir dei auka inntekter.

Om det er trivielt å kopiere gir jo det øvre grense for pris på det det vil koste å lage kopi. Antar du en tusenlapp i timen og 1500 timer for å lage det, så er jo det 1.5 millioner.

Sitat av fustercluck Vis innlegg
IT-konsulenter har lønn på rundt en halv mill, dvs ~287 kr i timen.
Ganget med 1 500 blir det 431 282 kr. Legg på en 10~20% avkastning i året og du har et tall:
Vis hele sitatet...
Det er heilt feil. For det første har norske it-folk typisk meir enn det, for det andre er det bruttolønn. Du må ta med arbeidsgiveravgift, ikkje-fakturerbar tid også viare. I realiteten er nok internkost for programmering i Noreg neppe veldig langt under tusenlappen i timen for arbeidsgjevar.
Sist endret av vidarlo; 21. oktober 2020 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Joda noen kjøper også ting som ikke er direkte målbar i økte inntekter. Feks om dette er et system som gjør det lettere å finne rett plass på en utrykkning der sparte sekunder kan redde liv. Kjenner jo ikke til hva ts har skrudd sammen så hva han bruker som argumenter aner jeg ikke. Ellers tror jeg du treffer godt på å tenke tusenlappen i timen.
Eneste relevante infoen er

1: hva systemet er verdt for kjøper - hva de maksimalt ville vært villig til å betale, ingen info foreligger for å vurdere det, hvis systemet ikke vil generere inntekter/reduserer kostnader, er det litt kinkigere å regne ut
2: hva systemet er verdt for potensielle andre aktører - hvor langt ned i pris aktøren kan presse deg

Prisen skal ligge mellom 1 og 2.

Arbeidstimer, evt andre innsatsfaktorer er sunk cost, og irrelevant både for deg og kjøper.
Sist endret av thomasfern; 21. oktober 2020 kl. 21:50.
Du gir litt for lite informasjon til at det egentlig går an å gi noe særlig fornuft svar, men jeg skal prøve.

Enkleste måten her vil nok være å prøve å verdsette produktet ved å finne komparable substitutter, dvs. produkter som er så likt det du har skapt at den kan settes i samme produktklasse. Selv om du skriver at dette er unikt for Norden og Europa, vil det nok helt sikkert finnes liknende systemer der ute som har vært gjenstand for kjøp og salg.

Hvor mye tid og ressurser som er lagt inn i utvikling og produksjon av konseptet ditt er egentlig irrelevant for en eventuell verdsettelse, da dette i all tid er ugjendrivelige kostnader. Ideelt sett bør du finne en måte å verdsette besparelsen dette gir kontra eksisterende løsninger, og verdsette basert på dette. Da vil du kunne finne noen kontantstrømmer som kan brukes til å beregne et estimat på sparte kostnader.
Trenger mye mer informasjon rundt kjøper og systemet for at vi skal forstå nogenlunde verdi..
Som nevnt over vet du iallfall hva du kan ta som minimum rundt de 1.500 timene du har brukt.

Råder deg til å ta kontakt med innovasjon Norge, de gir deg 10 timer gratis rådføring rundt juridisk/verdivurdering dvs vis det du har lagd er som du sier!

De er ekstra bemannet nå også



Lykke til!
Sist endret av Livsnyter3n; 21. oktober 2020 kl. 23:14.