Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3543
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Tar nå for tiden årsstudium, og jeg har (av flere grunner) lyst til å droppe ut av studiet. Hvilke konsekvenser vil dette få? Varierer det fra studie til studie? Er det best å gjøre det nå, eller vente? Tenker på den økonomiske delen, da jeg ikke har fått så mange gode svar ved å spørre medelever eller Google. Hvordan går jeg fram for å droppe ut?

Takk på forkant!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du dropper ut vil du ikkje få studiestøtte etter jul. Om det er eit offentleg universitet er det ingen skulepengar, og du vil stortsett ikkje ha økonomiske forpliktelser.

Du dropper ut ved å slutte å møte opp, og finne noko anna å gjere på.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du dropper ut vil du ikkje få studiestøtte etter jul. Om det er eit offentleg universitet er det ingen skulepengar, og du vil stortsett ikkje ha økonomiske forpliktelser.

Du dropper ut ved å slutte å møte opp, og finne noko anna å gjere på.
Vis hele sitatet...
Så det er bedre å droppe ut før jul enn etter? Vil skolepengene jeg hittil har fått bare være lån, og ikke noe av det omgjort til stipend da? For da må man vel fullføre året, eller gjelder det kanskje ikke årsstudium, men heller bachelor-grader osv?
Er vel greit å melde fra til skolen at du har droppet ut, om du gjør det. Skolen min har ihvertfall en egen side for det.

Hvis du ikke fullfører eksamen blir det bare lån ja. Stipend krever godkjent fullført eksamen. Du kan også sette studielånet på pause. Husker ikke helt detaljene rundt det der, men vurderer å droppe ut av noe selv akkurat nå, så må nesten lese meg litt opp på det igjen.
Dette er hva du gjør:

1. Snakk med studieveileder hos ditt institutt og si at du ønsker å avslutte utdanningsforholdet.

2. Ring lånekassen og si at du ønsker å avslutte låneutbetalinger med umiddelbar virkning.

3. Finn deg noe annet å gjøre.

Nytt av året er at kun opptil 25% av studielånet blir omgjort til stipend frem til du fullfører graden, først da blir de resterende 15% omgjort til stipend. Såvidt meg bekjent gjelder dette for hvert avlagte studiepoeng opptil 60sp, som vil si at du ved å stå på samtlige eksamener til jul (normert 30sp.) vil få omgjort 12.5% av studielånet for høst 2019 til stipend (rundt 6000 kroner). Dette er jeg dog usikker på, så ta det med en klype salt.
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Dette er hva du gjør:

1. Snakk med studieveileder hos ditt institutt og si at du ønsker å avslutte utdanningsforholdet.

2. Ring lånekassen og si at du ønsker å avslutte låneutbetalinger med umiddelbar virkning.

3. Finn deg noe annet å gjøre.

Nytt av året er at kun opptil 25% av studielånet blir omgjort til stipend frem til du fullfører graden, først da blir de resterende 15% omgjort til stipend. Såvidt meg bekjent gjelder dette for hvert avlagte studiepoeng opptil 60sp, som vil si at du ved å stå på samtlige eksamener til jul (normert 30sp.) vil få omgjort 12.5% av studielånet for høst 2019 til stipend (rundt 6000 kroner). Dette er jeg dog usikker på, så ta det med en klype salt.
Vis hele sitatet...
Ville anbefalt å avvente med å ringe lånekassen med en gang og stoppe utbetalingene hvis du ikke har jobb og ikke bor hjemme. Greit å få på plass en stabil inntekt før du hopper av.

Men som sagt, hvis du ikke har planer om å fullføre så dropp ut før jul, ikke kast vekk mer tid og penger på det.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Ville anbefalt å avvente med å ringe lånekassen med en gang og stoppe utbetalingene hvis du ikke har jobb og ikke bor hjemme. Greit å få på plass en stabil inntekt før du hopper av.
Vis hele sitatet...
Jeg har også planer om å droppe av en bachelor som fungerer dårlig. Har dessverre 3mdner oppsigelsetid på rom, og ingen jobb med det første selv om jeg flytter hjem. Hvordan blir det hvis man beholder lånet, mtp å begynne på nytt studie igjen neste skoleår?