Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1510
Hey freaks.
Jeg har lenge hatt lyst til å bestille meg en stasjonær Gaming-PC, men i dag har jeg besluttet at jeg helt sikkert skal kjøpe en.
Jeg har konfigurert denne PC'en via konfigurasjonsmuligheten på komplett.no : http://www.komplett.no/komplett-winter-gamer/10821

Dette er oppsettet mitt så langt:
http://puu.sh/6HkJa.png

Hva kan jeg eventuelt forbedre, og er det noe av det jeg har satt opp som ikke kommer til å fungere bra sammen?

Setter pris på seriøse og hjelpfulle svar
Er du helt sikker på at du ikke kan bygge selv? Du får mye mer for pengene, da du slipper ting som komplett prakker på deg, som windows lisens og dvd drev.

Til lista di. Bytt ut skjermkortet med ett av 280x kortene, disse yter bedre for en billigere pris, samt med Mantle kommet ut er det ikke noe dårlig valg. Du trenger på ingen måte en 4770 til gaming. Bytt heller til en 4670, denne yter like bra for en tusenlapp mindre.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Er du helt sikker på at du ikke kan bygge selv? Du får mye mer for pengene, da du slipper ting som komplett prakker på deg, som windows lisens og dvd drev.

Til lista di. Bytt ut skjermkortet med ett av 280x kortene, disse yter bedre for en billigere pris, samt med Mantle kommet ut er det ikke noe dårlig valg. Du trenger på ingen måte en 4770 til gaming. Bytt heller til en 4670, denne yter like bra for en tusenlapp mindre.
Vis hele sitatet...
Njaa, jeg er ikke noe flink innen pc, så tviler på at jeg hadde klart det uten at noe hadde gått galt. Men windows cd har jeg, så jeg trenger jo bare å installere windows.

Og mener du at jeg burde bytte ut 770 kortet med ett av 280x kortene? Kan ikke se noe særlig prisforskjeller jeg http://puu.sh/6HxLD.jpg , bare et par hundrelapper. Og ja, jeg mente egentlig ikke å velge 4770, men 4670, bare så det er sagt.

Jeg ønsker også bra vannkjøling, har du noen anbefalinger?
Ta en titt på denne tråden og linken du finner her, så vil du fort se at det å bygge PC ikke er så komplisert som mange skal ha det til. Du lærer mye og du får det meste for pengene dine.
Sist endret av Dimergon; 2. februar 2014 kl. 19:43.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Ta en titt på denne tråden og linken du finner her, så vil du fort se at det å bygge PC ikke er så komplisert som mange skal ha det til. Du lærer mye og du får det meste for pengene dine.
Vis hele sitatet...
Hmm, det så nå ikke så vanskelig ut det, men det er bare den tanken i bakhodet at det er så utrolig mye som kan gå feil som "hindrer" meg i å bygge selv, og da kan pengene svi fort.

Taper jeg så mye da ved å be komplett bygge pc'en min? Og burde jeg heller ha ett heftig kabinett som er 800kr.- dyrere enn et "stygt ett", eller burde kjøpe ett 780 kort istedenfor 770, og ha et stygt kabinett?
Sist endret av annern55; 2. februar 2014 kl. 19:58.
Sitat av annern55 Vis innlegg
Hmm, det så nå ikke så vanskelig ut det, men det er bare den tanken i bakhodet at det er så utrolig mye som kan gå feil som "hindrer" meg i å bygge selv, og da kan pengene svi fort.

Taper jeg så mye da ved å be komplett bygge pc'en min? Og burde jeg heller ha et heftig kabinett som er 800kr.- dyrere enn et "stygt ett", eller burde kjøpe ett 780 kort istedenfor 770, og ha et stygt kabinett?
Vis hele sitatet...
Kabinettets utseende har absolutt ingen nytte når det kommer til ytelse, med mindre man prater om airflow. Kjør på med grafikk-kort i stedet.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Kabinettets utseende har absolutt ingen nytte når det kommer til ytelse, med mindre man prater om airflow. Kjør på med grafikk-kort i stedet.
Vis hele sitatet...
Det er jo sant.
Det blir jo enten dette kabinettet:
http://www.komplett.no/cm-storm-stry...755465?CKS=PCW
Eller denne:
http://www.komplett.no/fractal-desig...757466?CKS=PCW

Er det så mye forskjell på 770 og 780 at det er verdt å betale 1500,- mer? Jeg kommer jo for det meste til å spille spill som ikke er mer krevende enn bf4, og jeg har et par venner som har 770 kort og de kjører bf4 på ultra med over 100 fps, så vet egentlig ikke helt om det er noe vits i å kjøpe 780.
Sitat av annern55 Vis innlegg
og jeg har et par venner som har 770 kort og de kjører bf4 på ultra med over 100 fps, så vet egentlig ikke helt om det er noe vits i å kjøpe 780.
Vis hele sitatet...
Syns dette høres veldig urealistisk ut da mitt 290x sjelden går treffer 100.
akkurat som oprah sier, kabinettet størelse og mengde led lys hjelper ikke stort på ytelsen, og det ser ikke så kult ut som mange tror, du er dritt lei etter kort tid. mine anbefalinger blir vel litt enkle. kjør på med 280x eller 290 mye mer kort for pengene. skal du kjøpe 290 kjøp sapphire tri-x kortet ettersom det er helt fantastisk for pengene.

et fractal design r4 er alltid et godt valg når det kommer til kabinett. dropp lydkort. DET HJELPER IKKE, med mindre du velger det værste av det værste av hovedkort som ikke har et ordentlig integrert lydkort. kjøp heller et MSI z87 gd65 eller asus z87 hero. mye bedre valg av så mange ekstra grunner, som blant annet overclocking. høres kanskje lit kjdlig eller farlig ut nå, men etter ca 1 uke med pcen vil det friste. av vann kjøling (AiO) er enten nzxt x40/60 gode valg eller corsair h80i eller h100i. ganske like gyldig hvilket etter som at forskjellene i tempratur ikke er så store. tenk heller på plass og montering. dersom du ikke skal klokke er vannkjøling er ok, men lit dyrere valg. en hyper 212 evo lufkkjøler er en fantastisk luftkjøler som koster ca like mye som 3 kebaber altså 250kr. dersom du skal ta med pcen din overalt på lan eller til kompiser derimot kjøper du vannkjøling. har sett et par HK bli knekt etter at folk har vært smarte nok til å ta med pcene og de gigantiske luftkjølerne enda montert overalt.

og det er sjeldent ting går galt når du bygger selv. det eneste som er viktig er at du tar deg god tid. apselut ingen vits å stresse når du bygger. du spar mye penger som enten er fint for lommeboka eller ytelsen i pcen.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Syns dette høres veldig urealistisk ut da mitt 290x sjelden går treffer 100.
Vis hele sitatet...
Hmm, når jeg tenker meg om er jeg ganske sikker på at han har 4GB istedenfor 2GB (som jeg tenkte på). Jeg så det nå selv når han var på overnatting for et par uker siden. Han har nå ganske heftig kjøling også, så det kan jo hende han har overklokka det også.

Sitat av materi Vis innlegg
akkurat som oprah sier, kabinettet størelse og mengde led lys hjelper ikke stort på ytelsen, og det ser ikke så kult ut som mange tror, du er dritt lei etter kort tid. mine anbefalinger blir vel litt enkle. kjør på med 280x eller 290 mye mer kort for pengene. skal du kjøpe 290 kjøp sapphire tri-x kortet ettersom det er helt fantastisk for pengene.

et fractal design r4 er alltid et godt valg når det kommer til kabinett. dropp lydkort. DET HJELPER IKKE, med mindre du velger det værste av det værste av hovedkort som ikke har et ordentlig integrert lydkort. kjøp heller et MSI z87 gd65 eller asus z87 hero. mye bedre valg av så mange ekstra grunner, som blant annet overclocking. høres kanskje lit kjdlig eller farlig ut nå, men etter ca 1 uke med pcen vil det friste. av vann kjøling (AiO) er enten nzxt x40/60 gode valg eller corsair h80i eller h100i. ganske like gyldig hvilket etter som at forskjellene i tempratur ikke er så store. tenk heller på plass og montering. dersom du ikke skal klokke er vannkjøling er ok, men lit dyrere valg. en hyper 212 evo lufkkjøler er en fantastisk luftkjøler som koster ca like mye som 3 kebaber altså 250kr. dersom du skal ta med pcen din overalt på lan eller til kompiser derimot kjøper du vannkjøling. har sett et par HK bli knekt etter at folk har vært smarte nok til å ta med pcene og de gigantiske luftkjølerne enda montert overalt.

og det er sjeldent ting går galt når du bygger selv. det eneste som er viktig er at du tar deg god tid. apselut ingen vits å stresse når du bygger. du spar mye penger som enten er fint for lommeboka eller ytelsen i pcen.
Vis hele sitatet...
Burde jeg heller gå for MSI Z87-GD65, enn MSI Z87-G45 Gaming, mener du? Kan ikke begge disse kortene bli overklokka?

Og hvem av disse vannkjølerne ville du ha anbefalt:
http://www.komplett.no/cooler-master...775803?CKS=PCW
http://www.komplett.no/cooler-master...u-kjler/657097
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=790729&CKS=PCW
Eller den du nevnte?
Sist endret av annern55; 2. februar 2014 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tror ikke du bør gå for vannkjøling siden du ikke kan så mye om PC som du sier. Det er ikke verdt det for din del egentlig.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tror ikke du bør gå for vannkjøling siden du ikke kan så mye om PC som du sier. Det er ikke verdt det for din del egentlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Vil gjerne ha muligheten til å overklokke, og uten vannkjøling kan temperaturene bli ganske høye, etter det jeg har lest. En kompis kjøpte seg nettop gaming PC også, og han ligger stabilt på under 50° grader når han spiller.

-Han har jo da med vannkjøling, så uten så tenker jeg meg at jeg ligger på rundt 60-70 grader, og hvis jeg i tillegg skal overklokke da blir det jo altfor varmt.
Sist endret av annern55; 2. februar 2014 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av annern55 Vis innlegg
Hvorfor ikke? Vil gjerne ha muligheten til å overklokke, og uten vannkjøling kan temperaturene bli ganske høye, etter det jeg har lest. En kompis kjøpte seg nettop gaming PC også, og han ligger stabilt på under 50° grader når han spiller.
Vis hele sitatet...
Beklager, men tror du skal lese litt mere om PC'er først. Du burde klare å sette sammen din egen liste hvis overclocking er det du skal starte med medengang. Koster mere å kjøpe ny data når det har skjedd noe feil med din vannkjøling, enn å kjøpe det når du kan litt mer

Isåfall holder denne i starten

http://www.komplett.no/noctua-nh-d14-cpu-kjler/512803
Sist endret av Lorenzo; 2. februar 2014 kl. 21:43.
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Beklager, men tror du skal lese litt mere om PC'er først. Du burde klare å sette sammen din egen liste hvis overclocking er det du skal starte med medengang.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke med en gang nei, men vil helst ha muligheten til det. OG hva mener du med liste?
Hvis jeg hadde kjøpt den du refererer til, hva tror du jeg hadde ligget på når jeg spiller bf4?
Sist endret av annern55; 2. februar 2014 kl. 21:46.
Sitat av annern55 Vis innlegg
Nei, ikke med en gang nei, men vil helst ha muligheten til det. OG hva mener du med liste?
Vis hele sitatet...
Mente sette sammen dine egen liste over komponenter.
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Mente sette sammen dine egen liste over komponenter.
Vis hele sitatet...
Åja. Så du tror jeg heller burde gå for Noctua nh-d14 cpu cooler enn en vannkjøler? Holder det med en isåfall?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Vannkjøler krever mye jobb enn det er verdt for deg egentlig. Og du som ikke tørr å åpne pcen såvidt bør iallefall ikke ha det.
Sist endret av Quakecry; 2. februar 2014 kl. 21:57.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vannkjøler krever mye jobb enn det er verdt for deg egentlig. Og du som ikke tørr å åpne pcen såvidt bør iallefall ikke ha det.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype deg litt? Har lest en del om vannkjøling, men har aldri hørt at det krever mye jobb.
Jeg tørr nå og åpne pc'en min, og viss det krever mye jobb som du sier, og jeg ikke har anelse på hva jeg skal gjøre, er det ikke verre enn å søke opp en in-depth toturial på nettet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av annern55 Vis innlegg
Kan du utdype deg litt? Har lest en del om vannkjøling, men har aldri hørt at det krever mye jobb.
Jeg tørr nå og åpne pc'en min, og viss det krever mye jobb som du sier, og jeg ikke har anelse på hva jeg skal gjøre, er det ikke verre enn å søke opp en in-depth toturial på nettet.
Vis hele sitatet...
Bare å se på denne: http://www.youtube.com/watch?v=Dk3V64ZSsEI
god tutorial. Er ikke veldig komplisert nei.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Bare å se på denne: http://www.youtube.com/watch?v=Dk3V64ZSsEI
god tutorial. Er ikke veldig komplisert nei.
Vis hele sitatet...
Ser ut som en god tutorial det der ja, men nå trenger vel ikke jeg å gjøre alt det da, hvis komplett bygger pc'en min. Da er vel alt klart og jeg trenger ikke å gjøre noe som helst når det gjelder vannkjølingen, eller tar jeg feil?
Sist endret av annern55; 2. februar 2014 kl. 22:22.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av annern55 Vis innlegg
Ser ut som en god tutorial det der ja, men nå trenger vel ikke jeg å gjøre alt det da, hvis komplett bygger pc'en min. Da er vel alt klart og jeg trenger ikke å gjøre noe som helst når det gjelder vannkjølingen, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Du må fremdeles rengjøre, bytte veske og slikt hver 3mnd. Iallefall det som kan være lurt.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du må fremdeles rengjøre, bytte veske og slikt hver 3mnd. Iallefall det som kan være lurt.
Vis hele sitatet...
Jaja, men det skal jeg nå klare. Takk for hjelpen ihvertfall!