Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7211
Hei, jeg har bestillt 3-4 ampuller med flytende nikotin og to damp penner fra latvia, ser nå på sporingsnummeret at det er blitt vidresendt fra brevsentralen til tullen, hva skjer? må jeg bestale gebyr, eller er det ikke lov kanskje?
Desverre, det er ikke tillatt å importere e-nikotin til Norge.

Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_sigarett#Bruk_og_import_i_Norge
Norge har satt seg selv i en særstilling som vanskeliggjør legal utbredelse av e-sigaretter. Siden 1989, altså fra tiden før e-sigaretter ble et mulig alternativ, eksisterer et generelt forbud mot å innføre og omsette nye former for tobakks- og nikotinprodukter.[3]. Tanken bak forbudet var: Det fins allerede nok av metoder for å anvende tobakk og nikotin på, det trengs ikke flere i fremtida. § 1 om formål sier: "Formålet med disse forskrifter er å begrense de helseskader som bruk av tobakks- og nikotinprodukter medfører." § 2 om forbud sier: "Det er forbudt å produsere, føre inn i Norge, omsette eller overlate til andre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter. Det samme gjelder tobakks- og nikotinholdige produkter som forutsettes benyttet på andre måter enn de som er vanlige i Norge.» Dermed har Norge umulig- eller vanskeliggjort legal anvendelse for ethvert innovativt produkt som potensielt kunne være sunnere enn røyking, begrunnet ene og alene gjennom at det er nytt. § 2 kan slik torpedere formålet i § 1, for å si det kort.
Helsedirektoratet besluttet i begynnelsen av 2009 å ikke tillate import av elektroniske sigaretter, med hjemmel i dette forbudet.
Vis hele sitatet...
Forøvrig, du kan gå til lege og få deg en resept på e-sigarett, du vil da kunne importere opp til 3 måneders forbruk fra et EØS-land.

Sitat av http://www.toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=219666&epslanguage=no
E-sigaretter.
E-sigaretter er omfattet av importforbudet.
E-sigaretter som benyttes til røykeavvenning er imidlertid ansett som legemiddel. Slike produkter kan innføres lovlig til "medisinsk bruk" fra EØS-området for inntil tre måneders forbruk. Bruken skal dokumenteres ved kvittering som viser at:
varen er lovlig kjøpt i apotek eller fra tilsvarende virksomhet eller
ved resept fra lege.

Ved innførsel fra land utenfor EØS-området, kommer Helsedirektoratets forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter til anvendelse.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dimergon; 26. januar 2014 kl. 01:36.
Ser ut til at det ikke er lovlig å innføre nikotin til Norge uten en resept fra legen.

Ble litt småstressa selv nå. Bestilte selv 2 dyre startkit fra England med e-sigg sist uke.

edit: starkittene var uten beholdere med smak/nikotin, så der berger jeg mest sannsynlig, men bestilte liquid utenom. Får bare krysse fingrene for at de går gjennom.
Sist endret av shittrønder; 26. januar 2014 kl. 01:37.
ser for meg den legetimen. "her har du resept på nkotin, du skal føle deg bedre innen 2-6 dager."
Sært.

De vil så gjerne at vi skal få en bedre helse, men å bestille varer fra utlandet som kan gi deg bedre helse er ulovlig.
Jeg kom til å tenke på at jeg kjøpte omtrent 500 stykk sigarettpapir for å rulle ammo.
(Ja, det er en lang og kjedelig historie om alternativ anvendelse og å kjøpe en
salmebok eller bibel ble litt råflott for å eksperimentere litt.)
Men det var i alle fall tidligere avgift på sigarettpapir.
Men det er jo bare papir.
Jeg undres på om jeg får krav om avgift på papir jeg har betalt USD 6.33 for.
Urk - Det er svakt plagsomt med reguleringer på alle kanter.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Nikotin er et giftstoff. Det burde reguleres. Hvis man kunne kjøpe hva man ville, kunne man skaffe seg leveranser med kun nikotin virkestoff f.eks. Det kunne tatt livet av en person.
Sist endret av Bothrops; 26. januar 2014 kl. 02:19.
Joda, ser den, Bothrops.

Regner med de fleste har fått med seg hva nikotin kan brukes til etter 22 juli, men de burde kunne la oss som vil forbedre helsa på en enkel måte importere små mengder som f.eks. e-sigaretter. Ikke ren nikotin som TS tydeligvis har bestilt.
Sist endret av shittrønder; 26. januar 2014 kl. 03:00.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nikotin er et giftstoff. Det burde reguleres. Hvis man kunne kjøpe hva man ville, kunne man skaffe seg leveranser med kun nikotin virkestoff f.eks. Det kunne tatt livet av en person.
Vis hele sitatet...
Enig med deg! Men vil bare fylle inn, at nikotin er faktisk giftigere enn blåsyre. Blåsyre har en LD50 på ca. 1 mg/kg, men mennesker har dødd av mindre enn 50 mg. Nikotin har oppført dødelig dose på 30-60 mg. Der jeg kan tippe 30 er en ikke røyker, mens 60 er storrøykeren.

Og doser av blåsyre, som er mindre enn en toksisk dose (som gir forgiftningssymptomer) er helt ufarlig, og kroppen er bygd for å tåle dette. Da en daglig får i seg små mengder blåsyre igjennom matvarer ++ og faktisk tobakksrøyk.

Mens nikotin er en nervegift, som virker som en acetylcolinhermer. Med sine positive og negative sider. Der avhengighet og giftighet er av de mest negative.
På 50-tallet ble faktisk nikotin brukt som sprøytemiddel mot insekter. Og det var bønder som faktisk satt/gikk å røyket/tygget skråtobakk, mens dem sprøytet med dette. Og det bel observert en del ille forgiftninger av dette, noen også dødelige.
Ren nikotin ? E-Sigarett væske er ikke ren nikotin..

Selv bestiller jeg alt til min e-sig ifra PJEC.DK, dem sender som gave og får ting i posten 2 dager etter bestilling.

Altså ingen fortolling!
Har bestilt nikotinholdig veske flere ganger fra e-sig uk uten at dette har havnet i tollen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Burde jo ikke stoppe da, har bestilt flere ganger fra http://lavatubeecig.com/, aldri blitt stoppet og aldri blitt skuffet av kvalitet heller.
Det er fullt lovlig å importere nikotinholdig væske til Norge!

Det er om dette er for personlig bruk og mengden som er begrensningen.
Sist endret av thundercat; 22. februar 2014 kl. 22:36.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av thundercat Vis innlegg
Det er fullt lovlig å importere nikotinholdig væske til Norge!

Det er om dette er for personlig bruk og mengden som er begrensningen.
Vis hele sitatet...
Citation needed? Når det står bedre forklart andre steder at det ikke "skal" være lov, kan det jo være en idé å komme med kilder når du påstår noe annet?
Ikke så vanskelig å finne. Dette med dokumentasjon er angående legemiddler. E-Liquid m/nikotin er ikke ett legemiddel. Dem vet godt hva denne væsken er og så lenge det ikke er svære mengder som blir importert(f.eks videresalg) så er det ingen problem.

http://legemiddelverket.no/Import_og...r/default.aspx

"Privatimport av elektroniske sigaretter til personlig medisinsk bruk er tillatt fra EU/EØS-området, jf. reglene i forskrift om tilvirkning og import av legemidler § 3-2. Produktet må være lovlig ervervet og til personlig bruk. Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at disse kravene er oppfylt, for eksempel i form av en resept eller legeerklæring. Ved innførsel skal mengden ikke overskride tre måneders forbruk. Ved medbringing er det ulike krav avhengig av hvilket land (innenfor eller utenfor EØS) produktet importeres fra."

Angående import for videresalg:

Det norske forbudet mot import av væske til elektroniske sigaretter er omstridt og kan være i strid med EØS-avtalens bestemmelser.

Og dessuten om det hadde vært ett totalforbud også mot personlig import så ville folk fortsette å røyke sigaretter/tobakk.. så ja, personlig import ca 3mnds forbruk er FULLT LOVLIG!

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nikotin er et giftstoff. Det burde reguleres. Hvis man kunne kjøpe hva man ville, kunne man skaffe seg leveranser med kun nikotin virkestoff f.eks. Det kunne tatt livet av en person.
Vis hele sitatet...
Øhh.. hvorfor iallverden skulle noen ta en overdose nikotin? Kan like gjerne skyte bensin..gjør samme nytten.

Dem selger ikke 100% nikotin til hvemsomhelst, så ingen fare for at en kan ta 'litt feil'
Sist endret av thundercat; 23. februar 2014 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.