Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 9837
Typen min fikk penger igjen på skatten som han tok ut fra konto, og hadde i lommeboken sin i går. Så gikk han ned til en nabo og snakket en stund, og sovnet i sofaen hans for han var så utslitt. Så våknet han opp og alle pengene var borte (8000 kr), han som typen min var på besøk hos var da våken og hadde fått besøk av en annen dame som også bor her vi bor. Begge to er kjent for å stjele og lure folk, så typen min tenkte seg ikke helt om når han ikke la fra seg lommeboken i leiligheten vår, men selvfølgelig nektet de på at de hadde tatt pengene. Typen min leitet i leiligheten hans men fant selvfølgelig ikke pengene, og det endte i at de kranglet en del og ting bare ble verre. Så nå er han helt ifra seg, han lever på sosialstønad og får bare 4700 i mnd, så dette var penger han virkelig trengte.

Så hva ville dere gjort? Anmeldt det? Tenker at man kommer ikke så langt med det i de fleste tilfeller...
Sist endret av Wonderland; 26. oktober 2015 kl. 13:50.
Jeg ville anmeldt det, forklart situasjonen slik den er. Kommer kanskje ingen vei, men bedre en å ikke gjør noe. Hadde jeg ikke vunnet saken ville jeg planlagt den perfekte hevn, om det så skulle ha flere tiår. Men det er bare meg. Lykke til!
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Om typen din er 100% sikker på at pengene faktisk var i pengeboken når han gikk dit, så er saken grei. Naboen har tatt pengene mens han sov. Enkelt og greit.

Politiet = Henlagt.
Balltre = Pengene tilbake.


Sørg for å ikke ha vitner, og mest sannsynlig blir ikke naboen å annmelde fordi han selv har gjort seg kriminell ved å stjele 8000 kr.
Vis hele sitatet...
Kjempesmart. Så blir trådstarter anmeldt, og straffet for vold. Den saken blir nemlig ikke henlagt vettu.
Anmeld det i første omgang, da har du værtfall prøvd den lovlydige metoden.
Blir det henlagt (noe det sikkert vil) så ta en tur ned til denne såkalte kompisen og;

1. ta ting til samme verdier for å selge eller beholde.
2. gi han en real smekk i trynet.

Sitat av Picard Vis innlegg
Kjempesmart. Så blir trådstarter anmeldt, og straffet for vold. Den saken blir nemlig ikke henlagt vettu.
Vis hele sitatet...
Skal da denne personen dra til politiet og fortelle at han fikk bank for å ha stjålet TS sine penger da eller?
Sist endret av Slæsken; 26. oktober 2015 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Først av alt: når det gjelder hevn er ikke vold løsningen, for enkelt å bli straffet. Dra på besøk og spytt i ketchup, sennepsfslasker etc. og rist om. Hjelper noe på sinnet mens du planlegger hevn. Vet at vi har minst en jurist her på bruket, kanskje han stikker innom og hjelper deg med de juridiske spørsmålene. Kjenner du en med herpes, be de gi deg noe infisert med sykdommen og lån toalettet, sørg for å spre godt på dopapir og tannbørste.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Skal da denne personen dra til politiet og fortelle at han fikk bank for å ha stjålet TS sine penger da eller?
Vis hele sitatet...
Nei, han går og anmelder personen for vold, trenger ikke å si noe om hva som har skjedd før, politiet registrerer saken og det blir ord mot ord at han stjal penger. Personen blir dømt for vold, man blir ikke fritatt konsekvenser av voldshandlinger med mindre man handlet i nødverge.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ser flere sier at vold ikke fungerer, men det gjør heller ikke politiet. Det er liten sannsynlighet for at vedkommende går til politiet om han har stjålet pengene. Dessuten fortjener han vel en smack for sånt.

En annen ting å tenke på er at kanskje typen din har brukt pengene på noe...?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ser flere sier at vold ikke fungerer, men det gjør heller ikke politiet. Det er liten sannsynlighet for at vedkommende går til politiet om han har stjålet pengene. Dessuten fortjener han vel en smack for sånt.

En annen ting å tenke på er at kanskje typen din har brukt pengene på noe...?
Vis hele sitatet...
Støtter denne med at han kanskje har brukt pengene på noe han ikke vil du skal vite noe om.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ser flere sier at vold ikke fungerer, men det gjør heller ikke politiet. Det er liten sannsynlighet for at vedkommende går til politiet om han har stjålet pengene. Dessuten fortjener han vel en smack for sånt.

En annen ting å tenke på er at kanskje typen din har brukt pengene på noe...?
Vis hele sitatet...
Klart vedkommende fortjener en smack, men nå er det slik at om TS går å måker ned vedkommende vil vedkommende anmelde det, og TS kaster jo bare ut unnskyldninger uten bevis. Jeg kan fint ringe politiet og si at den og den stjal penger av meg uten at de gjorde det. Saken er den samme som om det faktisk skulle skjedd. Sånn er det. Irriterende for de som har mistet penger men sant.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ser flere sier at vold ikke fungerer, men det gjør heller ikke politiet. Det er liten sannsynlighet for at vedkommende går til politiet om han har stjålet pengene. Dessuten fortjener han vel en smack for sånt.
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere trenger ikke naboen å nevne at han har stjålet pengene. Bare ta bilde av skadene så har han en sak. Selv om han hadde sagt at han hadde stjålet det så er ikke det gyldig grunn for å ty til vold. TS blir fortsatt straffet.

Uansett, hvem tar ut 8000 og har det i lommeboken? Hvis jeg ikke visste bedre skulle han kjøpe ulovligheter.
Sist endret av Xernox; 26. oktober 2015 kl. 14:58.
Kontanter? Hvorfor?
Jeg kan jo også løpe på en vegg, ta bilder av merkene og si at den og den har angrepet meg, akkurat på samme måte som noen kan si at den og den stjal penger.

Som Carmex skriver, politiet fungerer ikke.
Har selv vært i titalls situasjoner hvor det ble anmeldelser og alltid har de blitt henlagt.
Nå om dagen har det blitt slik at loven må tas i egne hender for at det skal skje noe, snuten driter så langt i at sønnen din ble banket opp av 10 gutter på åpen gate, at datteren din ble voldtatt, inbrudd i huset ditt og you name it. (Dette er hvordan jeg opplever politiet, det er ikke sikkert det er slik der dere bor, men de fleste stedene jeg har bodd har det vært slik)


Skal du ha resultater må du nesten gjøre noe selv.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Jeg kan jo også løpe på en vegg, ta bilder av merkene og si at den og den har angrepet meg, akkurat på samme måte som noen kan si at den og den stjal penger.

Som Carmex skriver, politiet fungerer ikke.
Har selv vært i titalls situasjoner hvor det ble anmeldelser og alltid har de blitt henlagt.
Nå om dagen har det blitt slik at loven må tas i egne hender for at det skal skje noe, snuten driter så langt i at sønnen din ble banket opp av 10 gutter på åpen gate, at datteren din ble voldtatt, inbrudd i huset ditt og you name it. (Dette er hvordan jeg opplever politiet, det er ikke sikkert det er slik der dere bor, men de fleste stedene jeg har bodd har det vært slik)


Skal du ha resultater må du nesten gjøre noe selv.
Vis hele sitatet...
Ja, enig. Sa det jeg sa fordi det er sant her jeg bor, ikke for å leke thug.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ja, enig. Sa det jeg sa fordi det er sant her jeg bor, ikke for å leke thug.
Vis hele sitatet...
Hvor bor du?
Jeg ville fått meg en jobb, og innsett at 8000kr ikke er penger som er vært å havne i fengsel for..
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvor bor du?
Vis hele sitatet...
Bygda
Har vært borti en litt lignende situasjon, jeg -lånte- penger til noen jeg ikke kjente så godt, fordi jeg er (var) en godtroende type. Det ble ikke betalt til tiden, men når jeg truet med å anmelde til politi om to dager, så kom pengene dagen etter. Mange er redde for å bli anmeldt. Og hvis dette er folk som har mye bråk med politiet, så kan det hende politiet tar det litt mer seriøst. Det koster deg lite å anmelde, men det koster dem mye i form av bortkastet tid og snoking i privatliv av politiet.

True dem med anmeldelse innen en kort tidsfrist (de får låne på kredittkort), ser du ikke pengene, gå til politi og anmeld. Og vær mer forsiktig i fremtiden.

Tenk at dere er heldige som ikke er så dårlig stilt i form av holdning og oppvekstkår som de er. Dere har selvrespekt og god vilje, det har ikke de. Det er ikke verdt noen penger.

Hvis dere sliter og er på sosialen, søk uføretrygd. Det er ingen skam i skaffe et stabilt liv!
Sist endret av Oro; 26. oktober 2015 kl. 19:40.
Jeg har et par folk som skylder meg rundt 20.000 hver, fra den tiden da jeg hadde "butikk". Det er ikke en ubetydelig sum, men det kunne ikke ramle meg inn å ty til vold eller annen idioti for å kreve det inn. Det var irriterende en stund, men det er nå prisen å betale for å omgi seg med upålitelige folk. Ingen grunn til å gjøre seg til en enda større idiot ved å påføre folk alvorlige skader, og samtidig utsette seg selv for lengre fengselsstraffer. Man skal jo leve videre med seg selv også, og helst kunne gå ut av denne verden med en viss verdighet i behold.
Jeg var også en godtroende fyr som i sin tid over et tidsrom på noen år tapte over 30 tusen til en fyr, 10 tusen til en annen og to beløp til i samme størrelse til to andre.

Vurderte mange alternativer. Etterhvert som jeg ble klar over livssituasjonen til hver av de plagde det meg ikke så hardt lengre. Såklart var det jævli surt der og da og i lang tid men jeg tydde ikke til vold. Nå har jeg lagt det bak meg. Dog er dette ikke skattepenger som i ditt tilfelle så..

Det er flere måter du kan legge press på naboen din på. Men spør deg selv om det er deg eller naboen det går mest utover. Mest sannsynlig deg selv som går og blir konsumert av sinte følelser.

De sykeste tinga har skjedd for de minste beløpene.

Mitt tips: vær varsom med hvem du omgir deg med i framtida.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Er du først og fremst sikker på at typen din forteller sannheten? Er det lov å spør om han har en historie med narkotika? Det virker i hvert fall litt slik med tanke på scenarioet (sovner på sofaen til den lugbure naboen). Kanskje han skyldte penger og ikke ville si det til deg.
Sist endret av Olympic; 27. oktober 2015 kl. 00:15.
Må innrømme at det lukter litt muffens av historien, typen din skal ha sovet godt når noen kan ta lommeboken hans ut av lommen og legge den tilbake uten at han merker noe. Med mindre han er kjent for å gå rundt med større pengesummer i lommeboka er det også litt rart at naboen skal ha bestemt seg for å rane ham.

Det sagt, om ikke en anmeldelse fører frem så har det få negative konsekvenser å anmelde. Selv om politiet i liten grad prioriterer slike saker vil det kunne være med å bygge en sak om de har flere anmeldelser på de samme personene.
Dog er det, uavhengig av politiets prioritering og kompetanse, svært lite å bygge en sak på her. Beklageligvis har ikke sosialklienter ry for å være de beste når det kommer til privatøkonomi, og dermed mer utsatt for å oppleve at politiet ikke helt tror på historien. I dette tilfellet vil det også bli ord mot ord, særlig når typen din heller ikke vet hvem som har tatt pengene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
LITE TIPS: Om man får igjen på skatten blir sosialpenger/bostøtte redusert tilsvarende. Nav vet hva du får igjen på skatten. Sosialpenger er ikke inntekt, det er behovsprøvd stønad til livsopphold.

Så om man har husleie på 8000 og går på NAV, får 8000 igjen på skatten og bruker de på piss så har du ingen penger til leie den måneden.
Hun er i ett rusmiljø, og da skjer sånt titt å ofte. Hjelper nok fint lite å anmelde, andre ting må heller gjøres (herregud jeg er glad jeg er ute av slike miljø ass!)
Går det ikke ann å melde pengene stjålet, å få de igjen på reiseforsikring?

Jeg hadde tatt tak i en av de og ropt så høyt jeg kunne: hvor i h... er pengene mine?! Folk blir ganske langflate hvis man klarer å blir sint nok. Man trenger ikke være voldelig, sålenge man opptrer ustabil og farlig.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kjenner du en med herpes, be de gi deg noe infisert med sykdommen og lån toalettet, sørg for å spre godt på dopapir og tannbørste.
Vis hele sitatet...
Hahaha. Beste hevnen noen sinne!

Selv ville jeg betalt noen på darkweb(finnes flere slike sider) for å legge inn noe veldig ulovlig på pcn til vedkommende, for å så tipse politiet.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Hahaha. Beste hevnen noen sinne!

Selv ville jeg betalt noen på darkweb(finnes flere slike sider) for å legge inn noe veldig ulovlig på pcn til vedkommende, for å så tipse politiet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor?

Sykt mange elendige forslag her.

Realiteten er at med 95% sannsynlighet er disse pengene tapt.

Det som er relevant her, fra trådstarter sitt perspektiv, er å finne ut om typen er en upålitelig løgner. Som flere her nevner så er det mest "fishy" med hele denne saken hva typen har fortalt henne - ikke hva naboen har gjort mot typen.

- Kan typen ha betalt ned gjeld han hadde, gjerne for knark?
- Kan typen ha kjøpt knark?
- Kan typen ha drete seg ut i et forsøk på å kjøpe knark?

- Var det noen forventning om hva typen skulle bruke disse pengene på? Regninger f.eks?
- Skylder typen trådstarter penger?
- Skulle de på ferie?

....Typisk for løgner i disse sammenhengene er de latterlig korttenkte omstendighetene. Jeg ville i trådstarter sine sko gått gjennom gamle meldinger, tenkt over dialoger osv, på jakt etter:

- Veldig positivt overraskende uttalelser; "jeg tenkte vi skulle ta oss en helg i Køben".
- Vagt definerte planer som med tilsynelatende 100% sikkerhet vil gi profitt; "Skal ordne noe greier med Ronny, helt sikkert opplegg"
- Forpliktelser til pengene: "Hvis du tar husleien denne måneden tar jeg neste, etter at skattepengene har kommet."

...Forøvrig så kommer vel ikke skattepengene nå..?
TS: Hva med å spørre typen din hva som egentlig foregikk den kvelden? som mange i tråden sier er det noe som ikke henger helt sammen her, ingen sjangs for at han var dritings og mistet pengene for eksempel på vei hjem?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Først av alt: når det gjelder hevn er ikke vold løsningen, for enkelt å bli straffet. Dra på besøk og spytt i ketchup, sennepsfslasker etc. og rist om. Hjelper noe på sinnet mens du planlegger hevn. Vet at vi har minst en jurist her på bruket, kanskje han stikker innom og hjelper deg med de juridiske spørsmålene. Kjenner du en med herpes, be de gi deg noe infisert med sykdommen og lån toalettet, sørg for å spre godt på dopapir og tannbørste.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke heller sende de HIV via SMS? Omtrent like stor sannsynlighet for bli smitta.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Jeg kan jo også løpe på en vegg, ta bilder av merkene og si at den og den har angrepet meg, akkurat på samme måte som noen kan si at den og den stjal penger.
Vis hele sitatet...
Så du mener at politiet ikke klarer å se forskjell på skader av en vegg og en knytneve eller et våpen? En behøver nå ikke være så "Petter-Smart" da, for så se forskjell i mange tilfeller. Og politiet og leger har nå litt utdannelse innen dette.


Sitat av Slæsken Vis innlegg
Skal du ha resultater må du nesten gjøre noe selv.
Vis hele sitatet...
Politiet gjør ofte det dem skal dem, men dem må jo ha bevis! Men her er det knapt bevis på, at 8 000 kr er borte. Politiet kan jo ikke basere en etterforskning på, at person X har stjålet disse pengene, etter de data her. Eneste en kan jo forhøre dem separat, hvis det var flere enn X og personen, "som hadde penger", og se om det er forskjeller i historiene o.l. Men en kommer ofte heller ingen vei her, da mange er for gode til å lyve, eller at for mange sier "ingen kommentar".

Iallfall så synes jeg det blir feil å "dømme" en etat av slikt!..
Hvorfor tar noen med seg lommebok med så mye kontanter når man bare skal på besøk hos naboen de penga får han nok ikke tilbake.