Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2435
Hei, jeg har en Macbook Pro Retina fra midten av 2014, med 2,6 GHZ, 8 GB ram og Intel i5. Den blir fort litt treg, særlig når jeg kjører flere programmer på en gang (jeg har ikke lagret mye på den).

Fikk beskjed fra en fra eplehuset om at harddisken skal klare å skrive med en hastighet på 1400 MB/S, men når jeg kjører en speedtest via Blackmagic speed test, klarer den kun ca 660 MB/S, og å skrive med 312 MB/S.

Kan dette være en produksjonsfeil? Er dette i så fall en reklamasjonssak?

Takk.
Hvordan er det med vifte og temperaturer på den? Og hva skjer med CPU-frekvensen når du jobber? Har kikket på en treg MacBook Air en gang for en venn, og da var det kjølingen det var noe problem med, og det resulterte i mye throttling på CPUen og dermed treg ytelse. En annen ting du kan sjekke er S.M.A.R.T-statusen på SSDen.

Og ellers, er det noe i Activity Monitor som konstant hogger CPU?
Trådstarter
Takk for svar.

Den blir relativt fort varm, og da mener jeg skikkelig varm. Vifta begynner også å gå ganske heftig etter et par programmer er oppe og går.

Nå står det at Disk Speed Test appen tar 40 % av CPU, Popcorn Time 25 % og Google 25 %. Kjører 5 faner og en film i bakgrunnen på Popcorn Time. Ellers er jeg ikke kyndig nok til å kunne svare på resten, men håper dette er noe å hente informasjon ut av.
Jeg opplever samme problemet som du beskriver, og vi er ikke alene. Min disk er enda tregere enn det igjen. Har hatt den på service, og skrullehuene klarer ikke finne noen feil. Hvis du leser litt på Apple sine forums så vil du se at det er et stort problem med Macbook Pro-modellene fra sent 2013 til tidlig 2014.

Jeg mener vi helt klart har en reklamasjonssak da den ikke leverer det de markedsfører. Har bare ikke orket å ta meg tid til å gjøre noe med det, da du fort blir uten PCen i to uker når de skal "fikse den", noe de således har rett til å be om.
Google Apple Hardware Test og kjør den.
Jeg har samme hastighet på min, men merker ingen lag. Har også akkurat samme modell som deg. Skal SSDen vår virkelig nå 1400MB/S?
Rundt 500/500 er helt normal hastighet på en SSD.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Rundt 500/500 er helt normal hastighet på en SSD.
Vis hele sitatet...
Jeg får rundt 200/540 W/R på min Macbook SSD.
Da jeg kjøpte min reklamerte Apple med diskytelse som skulle være 1.6x kjappere enn SATA-600 grensesnittet. Det viste seg selvsagt å være en flat out lie, da disken min ikke engang ville makset ut SATA-300 grensesnittet i dag. Jeg har egentlig bare gitt opp hele greia, det er poengløst å krangle Eplehuset, de er totalt kunnskapsløse.

Så jeg bare lider meg gjennom tilfeldige hiccups, stor varmeutvikling og annet moro.
Jeg har ca 440/420 på min SSD, E2013.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Rundt 500/500 er helt normal hastighet på en SSD.
Vis hele sitatet...
SATA-basert. Nyere Macer har PCIe-baserte, og der er den teoretiske hastigheten mye høyere.
Sorry for at jeg spør så dumt, men hvordan måler dere dette? Apple hardwaretest.. Eller?
Activity Monitor har en Disk-fane som er litt begrenset, det finnes egne applikasjoner for å måle lese og skrive hastighet også.

Storage Speed Testing i app store f eks 49, ikke sikkert det er verdt prisen.

Blackmagic Disk Speed Test gratis

Fikk Max 703/728 MB/s på MacBook15Retina 2013 og 5GB stress
Sist endret av nudo; 30. august 2015 kl. 21:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Sorry for at jeg spør så dumt, men hvordan måler dere dette? Apple hardwaretest.. Eller?
Vis hele sitatet...
Brukte Black Magic.

Skjønner virkelig ikke hvordan jeg kan få 200/500MB/s... Den er ikke treg akkurat. Merker ikke stor forskjell fra min stasjonære som er 550/550.
Sist endret av Xernox; 30. august 2015 kl. 22:34.
Du vil naturlig nok ikke merke stort til det med mindre du kjører store sekvensielle operasjoner. Aksesstiden og random IO/s er så bra på en gjennomsnittlig SSD at en normal bruker ikke vil merke store forskjellen. Og bare for litt nitpicking, når man snakker om lese/skrive-hastighet så er det vanlig å skrive det i rekkefølgen "lese"/"skrive".
Ja jeg vet, men med tanke på at Black Magic har Write/Read skrev jeg det slik.

Når jeg tenker over det så er det sikkert FileVault som gjør hastigheten lavere.
Sist endret av Xernox; 31. august 2015 kl. 00:03.
Det kommer av at Blackmagic er en videokameraprodusent og fokus er på skrivehastighet, hele testen dems går ut på å sjekke om du kan skrive de forskjellige oppløsningene kameraene dems har til disk i real time.