Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9440
Har noen erfaring med kontanthandel mellom privatpersoner i utlandet? Tenker å handle noe fra en privat person i Sverige, (lovlig vare). Varen koster mellom 35-50 000 og jeg ønsker og se og prøve den før jeg eventuelt kjøper. Poenget er at jeg må kunne betale han for den der og da, vist jeg skal ha den og at jeg ikke ønsker og måtte betale mva på vei inn i Norge. Jeg vet at en må tollklarere kontantbeløp over 25000,- nok. Men hva betyr dette i praksis? Hvor stor er sjansen for og bli stoppet av tollere med valutahunder.. Er det andre mer praktiske løsninger for handel i utlandet!? Noen som har erfaringer de vill dele!?
Er det 25000,- per person? isåfall kan du vell ha med en person til på turen?
Trådstarter
Sant det, men det blir nok dessverre bare meg som reiser da det er litt impulsivt.
Bare i år har jeg vel tatt båten over til Sverige rundt 10 ganger. Jeg er generelt mye i Sverige, og jeg kan si så mye som at jeg ALDRI har blitt vurdert stoppa inn til Sverige!
Sist endret av Life Goes On; 28. mai 2014 kl. 12:55.
Trådstarter
For min del er det snakk om fly, eller i verste fall tog/bil men det blir en lengre tur. Jeg har sett folk bli tatt med kontanter på flyplasser, og det står en del om økt oppmerksomhet mot det når en leser på nett. Er bare veldig surt og risikere å miste beløpet eller 20% av det om en er heldig.
På flyplasser er det kontroll.

På grensa, så skal du normalt se litt langt etter kontroll, spesielt ut av landet.
Med mindre det er penger tjent svart så er det vel bare å tolldeklarere valutaen og slippe eventuelle problemer ?
http://www.toll.no/templates_TAD/Top...epslanguage=no

Bare å deklarere koster ingenting og siden det er lovlig vare. Men du må huske at det ikke er love å handle for mer enn 6000 i utlandet uten å stikke innom tollen på vei hjem.

Ta kontakt med ditt lokale tollkontor.

Ofte lettest det.
Trådstarter
Det er ikke svarte penger, men jeg vil helst ikke registrere det noen plass, da jeg ser for meg at det kan bli brukt mot meg på vei inn i landet igjen. Det blir fort 10000+ ekstra for varen med mva og det er helst det jeg vil unngå. Jeg tror det blir lettere å komme seg inn i Norge med det uten å bli stoppa da det ikke er snakk om noe som er stort, synlig eller ulovlig her i landet. Jeg vil bare spare penger.. Det er kanskje andre anbefalte betalingsmåter der og da!?
Bare jeg som ble skikkelig nysgjerrig på hva Bodegaman skal kjøpe seg?
Dersom du har lyst til å frakte noe å unngå tollen, ville jeg helt klart tatt bil/tog.
Trådstarter
Ja får se hvor mye jobb det blir, tid er også penger. Lettest å kunne tatt fly frem og tilbake, done deal, men det virker litt for usikkert. Kan si så mye at det er en type sportsutstyr.
Not my final form
Dersom du kaster kvitteringen for sportsutstyret (golfkøller?), så er det vel ingen som kan bevise at pengene som du har meldt til utførsel faktisk ble brukt til å kjøpe dette, og ikke for eksempel ble lagt igjen på en strippeklubb i Stockholm?
Sist endret av Sølvsjel; 28. mai 2014 kl. 15:25.
Trådstarter
Det er vel heller det at jeg ikke kan bevise jeg hadde "køllene" før jeg reiste, og at jeg derfor må ha kjøpt dem der. Tollen kan ha en formening om verdi, men jeg må bevise at jeg hadde dem med meg frem og tilbake. Regner med større uttak blir sent til valutaregisteret som tollen også kan bruke til å bevis.
Dersom du betaler over 25 000 i utlandet blir dette sendt til valutaregisteret.
I valutaregisteret registreres alle betalinger i utlandet på over 25.000 kroner, og det får tollvesenet fritt lov til å bruke for å lete etter personer som kan ha snytt staten for avgifter.
Vis hele sitatet...
Kilde

Om dette gjelder banker i Norge står det derimot ikke noe om.

Har sett gjennom noen forum angående det med å ta ut store beløp. Noen sier at man kan ta ut 10k før det registeres, noen sier 25k, andre sier 100k.
Så jeg tror ikke det er så lett å vite med dette.
Får du varen for 35000? Kan du ikke ta med 25000 kontant og ta ut de resterende 10000 i sverige? For å være på den helt sikre siden bør du kanskje ta med matchende sportsutsyr? Jeg mener, rart med skisko uten ski og skitøy. Du skjønner hva jeg mener
Foreslår at du melder fra om kontantmengden. Si du skal på auksjon el.
Så tar du et anonymt transportmiddel hjem. Feks express buss eller tog og betaler kontant.

Siden tingen er liten er det nok ingen som merker det. På toget fra Sverige til Oslo S har jeg sett et par ganger at de buster folk, men da er tollerne ute etter knark og med hunder på perrongen.

Null frykt for å miste 20% ved kontroll på utreise. Og minimal sjanse for å bli busta på tur hjem.
Du kunne faktisk brukt Bitcoins. Enten høre om han aksepterer bitcoins eller finne noen på LocalBitcoins i sverige og veksle til SEK før du møter selger.
Er det noe stort problem å ta ut pengene i sverige da? :-)
Spendon gavekort visa?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Spendon gavekort visa?
Vis hele sitatet...
Maks 2.000,- kr på kortet, så da blir det noen kort for TS. Er uansett en smal sak å benytte seg av dersom det er greit for selger.

Vekker kanskje litt oppsikt på Narvesen når du putter 25.000,- i SpendOn.
Ingen bot før du runder 120 000 eller noe slikt... Drosjesvindlerne i Oslo hadde stålkontroll på regelverket og rundt sjelden eller aldri beløpet. Det kan komme reaksjoner i ankomstlandet dog.

Det beste er nok:
A) Kjøp BitCoins lokalt kontant
B) Kjøp Ukash og overfør til Skrill-konto med Mastercard
C) Sende penger til en person i ankomstlandet med Western Union
Sitat av nikita Vis innlegg
Ingen bot før du runder 120 000 eller noe slikt...
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at du ikke får bot før du er oppe i 120 000,- kr?
Er vel bare å pakke dem i en konvolutt eller noe, og ha dem under setet eller et annet sted når du drar ut.
Trådstarter
Sitat av Kroniz Vis innlegg
Er vel bare å pakke dem i en konvolutt eller noe, og ha dem under setet eller et annet sted når du drar ut.
Vis hele sitatet...
Ja det er nok det.. Men tollerne har hunder som kan snuse seg frem til større pengebeløp. http://no.wikipedia.org/wiki/Valutahund

Bitcoin tror jeg blir litt stress for min og selgers del, selv om jeg liker konseptet.

Riktig som en påpekte at en kan få det til å virke legite på vei tilbake om en har litt ekstra utstyr, som hjelper med og opprettholde illusjonen om at en bare har utført sporten i utlandet. Men som jeg har sagt er det ikke det jeg er mest bekymret for. Utførselen av penger er dilemmaet.

Jeg regner med å måtte betale nærmere 50000 en 30, så jeg tror å ta ut 25000 blir vanskelig. Er vel en grense på 9900,- per uke eller noe!? Men takk for alle svar og forslag.
Kan du ikke bare stoppe innom tollen på vei ut? Du sier selv at det ikke er svarte penger.
Fortell at du skal på auksjon whatever. Og du må betale cash. Er ikke forbudt å ta penger ut av landet du må bare si fra først ved større beløp.

Så sier du videre at det du skal kjøpe tar liten plass og er sportsgreier. Ta fly el hva som helst til Sverige.
Også tar du tog el buss hjem. Betaler du cash er det ingen som vet at du kommer i retur den veien.

Tror du overtenker dette. Det er ikke vanskelig i det hele tatt.
Du trenger ikke si noe som helst om hva pengene skal brukes til. Om de spør er det bare å si at du ikke liker å bruke kort i utlandet.

Brukt sportsutstyr har nok liten sjanse for å bli plukket ut til kontroll, selv om du ikke har deklarert det ut. Hvis det er snakk om golfkøller er dette også nokså normalt å ha med seg til Sverige, og det er heller ikke unormalt å sykle en tur hos søta bror. Som du selv sier ønsker du å teste utstyret før du kjøper det, og da har du gjerne med deg noe bekledning el, som vil gi inntrykk av at du har hatt det med deg på tur.
Sitat av doseren Vis innlegg
Du trenger ikke si noe som helst om hva pengene skal brukes til. Om de spør er det bare å si at du ikke liker å bruke kort i utlandet.

Brukt sportsutstyr har nok liten sjanse for å bli plukket ut til kontroll, selv om du ikke har deklarert det ut. Hvis det er snakk om golfkøller er dette også nokså normalt å ha med seg til Sverige, og det er heller ikke unormalt å sykle en tur hos søta bror. Som du selv sier ønsker du å teste utstyret før du kjøper det, og da har du gjerne med deg noe bekledning el, som vil gi inntrykk av at du har hatt det med deg på tur.
Vis hele sitatet...

Jo du fyller ut et skjema og du må oppgi hva pengene skal brukes til. Slik var det nå tidligere.