Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  424 110740
Jeg fikk desverre ikke gjennomført eggtesten i dag av ulike årsaker, men skal gjøre det før jeg reiser på jobb igjen neste mandag.
En av grunnene til at jeg ikke fikk gjort det var at jeg hadde glemt tommestokken hjemme...

Men her er et lite klipp dere kan kose dere med i mellomtiden: http://www.youtube.com/watch?v=BczbAW5ONC8
kjedelig streiting
Ser at 3% H2O2en de har på apoteket i tilleg til vann også inneholder ett bedøvende middel kaldt phenacetin. Noen som har noen ide om dette kan kludre med reaksjonen?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er en grei regel å kun bruke rene kjemikalier... I en oppskrift så står det "Bland inn X ml H2O2", og ikke "Bland inn X ml Domestos Fresh"... Det er vel ikke uten grunn?

@NitroFis: Haha det der var meget flott! Du har herved forandret verden! Kanskje om 1000 år når noen kids går på tur der, så tenker de på alt som har gjort verden til det den er idag, så ser de steinen å spør hverandre om hvorfor f.eks den steinen ligger der å ikke i fjellsiden Tipper dog at den steinen er litt tynre enn 10 tonn.
kjedelig streiting
Sitat av Up Vis innlegg
Det er en grei regel å kun bruke rene kjemikalier... I en oppskrift så står det "Bland inn X ml H2O2", og ikke "Bland inn X ml Domestos Fresh"... Det er vel ikke uten grunn?
Vis hele sitatet...
Så jeg kan bruke domestos fresh istedet altså?

Hehe neida. Eneste grunnen til at jeg spurte, var at jeg ser at mange har anbefalt å kjøpe H2O2 fra apoteket. Har sjekka litt rundt på et par apoteker, og det eneste de hadde var den flaska på 3% men for munnskyld.

Sitat av Up Vis innlegg
Det er en grei regel å kun bruke rene kjemikalier... I en oppskrift så står det "Bland inn X ml H2O2", og ikke "Bland inn X ml Domestos Fresh"... Det er vel ikke uten grunn?
Vis hele sitatet...
Så jeg kan bruke domestos fresh istedet altså?

Hehe neida. Eneste grunnen til at jeg spurte, var at jeg ser at mange har anbefalt å kjøpe H2O2 fra apoteket. Har sjekka litt rundt på et par apoteker, og det eneste de hadde var den flaska på 3% men for munnskyld.
spørr etter 30% vis ikke de har det så si at de må bestille det til deg men du burde ha en god unskyldning på hva du skal bruke det til når de spørr
kjedelig streiting
Sitat av <HBS>Golem Vis innlegg
spørr etter 30% vis ikke de har det så si at de må bestille det til deg men du burde ha en god unskyldning på hva du skal bruke det til når de spørr
Vis hele sitatet...
Ser at 30% er ganske dyrt da. Håpa og kunne bruke den på 3% da jeg har sett en del som har brukt den. Men får vel i værste fall bestille 30%

Sitat av Up Vis innlegg
@NitroFis: Haha det der var meget flott! Du har herved forandret verden! Kanskje om 1000 år når noen kids går på tur der, så tenker de på alt som har gjort verden til det den er idag, så ser de steinen å spør hverandre om hvorfor f.eks den steinen ligger der å ikke i fjellsiden Tipper dog at den steinen er litt tynre enn 10 tonn.
Vis hele sitatet...
Har selv aldri vært god på øyemål og så på første halvpart av filmen før idag da jeg hadde litt dårlig tid. Begynte å stusse litt når Nitro sier den veier 10. tonn og du over 10 tonn. Men etter å ha sett resten så skjønner jeg. lol
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
30% dyrt?! Om 1 liter 30% koster 250 kroner, så må 1 liter 3% koste under 25 kroner viss det skal være billigere.
Jeg har en følelse av at du ikke viste at man(selvfølgelig) skal gå etter den molare verdien i H2O2 løsninga?
kjedelig streiting
Sitat av Up Vis innlegg
30% dyrt?! Om 1 liter 30% koster 250 kroner, så må 1 liter 3% koste under 25 kroner viss det skal være billigere.
Jeg har en følelse av at du ikke viste at man(selvfølgelig) skal gå etter den molare verdien i H2O2 løsninga?
Vis hele sitatet...
Skjønte da det. Dog så har jeg lest her eller et annet sted at for å få tak i 30% så måtte man bestille et visst kvantum som kosta ca 1500kr.

Koster det 250kr per l som er å få tak i, så blir det selvfølgelig en annen sak.
kosta 380kr for meg -_-
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De dagene jeg handlet det, så kostet en liter av beste kvalitet 260,50,- på Apotek 1.
@Up: Når du tilsetter væske oppi etter du har tatt oppi snøen blir den som oftast bare veske igjen.
Skjedde det same med meg.

Når du har dinna veska di tilsett ekstremt med snø igjen heilt det blir skiklig massivt klump.
Første gong eg gjor dette blei det bare ein hard isklump på få sekunder:P

Men etter litt salt tilsetning(langt under 30% siden det blir rundt 600g salt) så blei det ein fin steike tjukk slurry.

Eg har vist overdrevet veldig med saltet!
For eg huska at eg stod veldig lenge å kverna salt oppi isbadet, trur faktisk at det er ned i 70-100g salt, på nesten 2L...
Så beklager den kolossale overdrivinga mi!!

Men meina du at eg skal filme isbadet i rundt 20 timar?
Det vil ta 3 daga å få inn på datan min.
Og datan klikker etter 20min når den ikkje er aktiv..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei... Bruk penn å papir. Så enkelt er det.
Sjekk det 2 ganger i timen å noter ned temperaturen.

Mine saltisbad pleier jeg ha ganske lite salt i faktisk. Så det er veldig fast form, men den er meget kald, å holder seg ganske lenge.
kjedelig streiting
Noen her som har prøvd med 3% h2o2 og vet sånn ca hvor lang tid det vil ta? Ser på noen andre forum at de anbefaler opp mot en uke. Og hvilken temp i kjøleskapa pleier dere å ha? Har et ganske gammelt kjøleskap, og temp der er vel ca 7-8c. Men en såpass treg reaksjon som ved 3% bør kanskje ikke genere så mye varme.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bruk et kjøleskap, så lenge den ikke er for varm eller for kald. Rundt 5 grader er perfekt. Viss du tror at det er så energirikt at det kan stå å frigjøre varme i en uke, så tror jeg du tar feil
Det går helt sikkert fint. Varmegenereringen er som regel når du blander aceton og peroksiden, og når du tilsetter syra.
kjedelig streiting
Sitat av griped Vis innlegg
Ok, da stoler jeg fult ut på deg thoryllo! neida, jeg bare tuller. hvis det bare er alkohol går det nok greit. har skylt det og sånt. skal selfølgelig være forsiktig med så godt jeg kan.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre ossen det gikk? Lever du ennå?
Var faen meg så dum at kom til å røre litt med samme type termometer fra EP, selv om jeg vet hvor lett de knuser. Kommer ihvertfall til å filtrere det før det danner seg noe krystaller, så jeg slipper noe problemer med glass i ap'en.

Da jeg brukte 3% H2O2 pluss at jeg delte denne syntesen i to, regner jeg med at dette skal være riktig. 50/2= 25ml Aceton, 30 ml x 10=300/2 = 150ml h2o2 7,5 x 10= 75/2= 37,5 ml hcl. Litt rotete men.
Sist endret av legalize_it; 22. januar 2010 kl. 03:39.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hvorfor har du tidoblet mengden saltsyre? Og hvorfor kaster dere ikke batcher med knuste termometere i? :/ Det burde de fleste ha råd til, og jeg kan ikke skjønne noe annet at én liten batch AP er mindre verdt enn helse og sikkerhet.
kjedelig streiting
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Hvorfor har du tidoblet mengden saltsyre? Og hvorfor kaster dere ikke batcher med knuste termometere i? :/ Det burde de fleste ha råd til, og jeg kan ikke skjønne noe annet at én liten batch AP er mindre verdt enn helse og sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Var derfor jeg spurte han om hans erfaringer etter han gjorde det samme. Tviler på at små mengder etanol kan ha noe og si. Tror uansett ikke denne ap'en kommer til å bli brukt til noe annet enn små hammertester ol.

Og grunnen til at jeg tidobla mengden saltsyre er fordi jeg brukte en så tynn h2o2 løsning. Og da blir det jo alt for lite syre med 1x.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jeg lever enda!
kjedelig streiting
Tok og rensa batchen idag og satte den til tørk. Fikk ganske lite merka jeg, men synes den gikk av fort under hammertesten selv om det var vått. Trengt ikke mer enn et slag fra 10-15 cm hammer mot hammer for at det skulle gå av? Normalt det eller?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vent til det er tørt... Hva er vitsen med å gjøre det vått? Det sier ingenting da man ikke vet vannprosenten.
Tørr AP, hammer mot AP på metall, går av meget lett. Et par cm over å det går av.
kjedelig streiting
Sitat av Up Vis innlegg
Vent til det er tørt... Hva er vitsen med å gjøre det vått? Det sier ingenting da man ikke vet vannprosenten.
Tørr AP, hammer mot AP på metall, går av meget lett. Et par cm over å det går av.
Vis hele sitatet...
Ville bare se hvordan oppførte seg i våt tillstand. Men med ukjent og antagligvis lav vannprosent så sier det lite ja.

Men hele reaksjonen foregikk jo på rundt 0c, så tviler på at jeg har fått noe dimer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg tviler EXTREMT STERKT på at du ikke har fått noe dimer.
Men så har jo jeg lest om AP også da
Sist endret av Up; 25. januar 2010 kl. 17:23.
kjedelig streiting
Noe særlig da
Sist endret av legalize_it; 25. januar 2010 kl. 17:38.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det blir dannet begge isomerne, men med en reaksjon på 0 grader burde resultere i heller lite, om ikke meget lite dicyclo.
Men du skrev du fikk lite AP? Hvorfor lot du det ikke stå lengere da?
kjedelig streiting
Sitat av Up Vis innlegg
Det blir dannet begge isomerne, men med en reaksjon på 0 grader burde resultere i heller lite, om ikke meget lite dicyclo.
Men du skrev du fikk lite AP? Hvorfor lot du det ikke stå lengere da?
Vis hele sitatet...
En av grunnene er at jeg bruker 3% og da regner jeg med at det blir igjen mer væske enn om man hadde brukt rådet her å venta til det var veldig lite igjen.

Er også no j*vlig dårlig på øyemål, så synes det var passe vanskelig å se hvor mye jeg hadde før det lå på en glassflate. Den hadde jo også stått noen døgn nå.

Skal uansett prøve med 30% neste gang. Noen som har erfaring om de graver mye om hva man skal ha det til om man kjøper 30% på apoteket? Har ikke opplevd å bli spurt når jeg har kjøpt sterke syrer før, så antar vel at de ser ann personen. Men er vel uansett greit å ha et svar i bakhånd.
Luting av treverk!
Si du skal bleike/lage rustikk eller antikk preg på bardisken eller gulvet, eller begge deler... Faxe BLEKELUT2........
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hvilke reststoffer er det som ligger igjen etter at keton-peroksid reaksjonen er ferdig?
Dersom det er helt rent produkt og du har klart å beregne eksakt antall mol av hvert stoff i forhold til hverandre så vil du i hovedsak sitte igjen med tricycloacetonperoksid, litt dicycloacetonperoksid, vann og HCl.

Vil du være så vennlig å utdype spørsmålet ditt litt nærmere dersom jeg har misforstått..?
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Nitrofis: Skal du foreta det egg-eksperimentet ditt snart?
Jeg blir beklageligvis nødt til å ta det når jeg kommer hjem fra jobb igjen om 12 dager.
Jeg måtte reise tidligere hjemmefra enn planlagt pga. noe skigreier på Voss (som er veldig langt unna der jeg bor) og hadde derfor ikke tid nok til å foreta noen av sprengningene jeg hadde planlagt.
Sist endret av Knask; 25. januar 2010 kl. 20:41.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
En av grunnene er at jeg bruker 3% og da regner jeg med at det blir igjen mer væske enn om man hadde brukt rådet her å venta til det var veldig lite igjen.

Er også no j*vlig dårlig på øyemål, så synes det var passe vanskelig å se hvor mye jeg hadde før det lå på en glassflate. Den hadde jo også stått noen døgn nå.

Skal uansett prøve med 30% neste gang. Noen som har erfaring om de graver mye om hva man skal ha det til om man kjøper 30% på apoteket? Har ikke opplevd å bli spurt når jeg har kjøpt sterke syrer før, så antar vel at de ser ann personen. Men er vel uansett greit å ha et svar i bakhånd.
Vis hele sitatet...
Husk regn yielden hvis du vil vite hvor mye du faktisk har fått av det potensielle.
Burde ikke være noe problem å kjøpe H2O2. De selger det lisensfritt, så det er jo bare idiotisk hvis de skal intervjue alle som vil ha det. Jeg kjøpte det da jeg var 14 liksom, flere ganger.

EDIT: Referer til NitroFis test sprengning som "Eggsperimentet" takk, høhøhø
Sist endret av Up; 25. januar 2010 kl. 20:44.
kjedelig streiting
Prøvde på en ny batch nå, hold tempen på det samme som sist gang, men merket at utfellinga starta med en gang nesten nå. Eneste forskjellen var at jeg brukte 50 ml mer h2o2 og brukte Nitrofis's kalkulasjoner for acetonen.

Ser ikke noe forskjell på størrelsen på krystallene, men antar at jeg kan ha fått en del dimer? Lar det uansett stå over natta for å se om jeg ser noen større forskjell i mårra.
Jeg opplevde det samme etter at jeg gikk over til de forholdene som skal stemme 100% støkiometrisk i forhold til hverandre.
Etter mange tester på sensitivitet av alle kjente arter kan jeg ikke si at jeg merket noen forskjell på den AP som er produsert etter megolomanias oppskrift selv om det er et symptom på dicycloacetonperoksid når utfellingen starter unormalt tidlig.
Alle burde teste produktet sitt hver gang etter produksjon uansett hvor trygg man føler seg på batchen.

Til og med meget erfarne og dyktige folk kvester seg heftig i ny og ne.
For et par uker siden gjorde en av de "store" på youtube akkurat dette, men det var ikke AP da.

Uansett er dette noe man burde ta til ettertanke!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg brukte ALLTID meglomanias prosedyre, og har ALDRI fått hurtig utfelling. Har alltid tatt flere timer før jeg har sett noe smått felle ut. Sensitiviteten burde testes hver gang, forde om jeg ikke alltid gjorde det av praktiske grunner. Behandler man det som om man fikk "sukkerbiter" med dimer, så burde det går bra.

@NitroFis: Du snakker om Alaska-duden, sant?
Sist endret av Up; 29. januar 2010 kl. 18:27.
Yes, jeg snakker om Alaska-duden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Må suge å være han at the moment!
Very Important Pyrotechnician
Sorry for litt off-topic, men hva skjedde med han? Er det noen relevant forumtråd jeg kan lese?
Nei, men det er en del nyhetsklipp du kan lese:

http://www.google.com/search?hl=en&s...&aq=f&aqi=&oq=

I følge et medlem her på WIP så står det ikke like bra til med han som det fremgår i avisene.
Heisann, kan man få noe grei ap ved ved å bruke 3% hydrogenperoxiden?

Leste innlegget til Legalize it, så jeg har kikket igjennom. Takker for svar!
AP et blir godt nok det, men du må bruke mye mer 3% en 30%.
Du får også da mindre krystaller i væska da dette er ferdig. Jeg har ikke mye erfaring med så lav konsentrasjon som 3%, men har brukt 17%. Pleier å bruke 49%
Men selve APet var i praksis like godt.
Jeg har tenkt til å lage AP etter denne oppskriften, og jeg har (eller får snart forhåpentligvis) hydrogen peroksid, men det er 35% (ikke at det er negativt).

Det er antakeligvis et dumt spørsmål, men jeg vil ikke risikere å få dårlig utfelling bare fordi jeg ikke spurte.
Er det riktig at det blir 25,7 ml i stedet for 30 ml, m.h.t. at det er 35%?

Btw. jeg kjøper hydrogen peroksiden fra ebay i 1 liters flasker til 6.50 GBP + 15 GBP i frakt, dvs ~203 NOK per liter. Det sendes fra UK. Man kan kjøpe opptil 10 liters dunker til 55 GBP + 50 GBP frakt = ~990 NOK = 99 kr / liter.
Alt er 35%, generell grad, kommersiell grad eller "Food Grade" (altså direkte kontrollert av mattilsynet i UK, litt dyrere)

De selger også en del andre kjemikalier, f.eks; bor syre, isopropanol, aceton, sodium hydroksid, glyserin, kaliumjodid, jod prills. Med mer...

Jeg har ikke sett noen innlegg om noen som kjøper kjemikalier fra ebay(det kan være jeg har oversett det), så jeg tenkte jeg skulle nevne det.
Det er en del billigere og mindre bry enn å kjøpe fra kptnaturfag (og apotek?).

Om jeg får bestillingen min derfra gjenstår å se, de skal ha sendt den og etter hva jeg har fått mail om sender de FORT (samme dag, om bestilt før 16.00 norsk tid), jeg tenkte dette kunne være nyttig infomasjon

ebay.com - 1 Liter H2O2 35%

http://myworld.ebay.com/biostainonline2008/
Eneste som er litt skummelt er at tollen er veldig skeptisk mot pakker som har flytende innhold. Hvis du få en beskjed hvor det står hva du skal bruke det til, bør du ha en god forklaring
Hvis du leser det som står nedenfor produktoversikten, på linken nedenfor her, er det nok av grunner.
Så da satser jeg på at det holder.

http://cgi.ebay.com/FOOD-GRADE-Hydro...item20ac707d9c
Hva er den vaneligste prosenten på hydrogenperoksid på apoteket da?
Vet at man helst skal ha 30%, men fakse blekelut 2 får man ikke lenger. Hvor høy prosent må det være for at det kan være brukelig til ap?
Tror du må lese gjennom denne tråden en gang til så skjønner du hvordan kjemien bak denne syntesen fungerer.
Okei, dette må nok gjøres
Sist endret av 123pyro; 2. februar 2010 kl. 17:31.
Riktig!
Dette er veldig vesentlig i alle slags sammenhenger dersom du skal omgås hjemmelaget sprengstoff med liv og lemmer i behold!
Siden Nitrofis ikke har fått lagd "eggedosistesten" ennå, så kan jeg jo poste en epletest jeg fant. http://www.loneoceans.com/labs/aceto...de/appleap.wmv
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Test og test... Det der sier meg like mye som om noen hadde sagt til meg "assåe om du tar TCAP inni et eple så blir det eplemos hahaha 1337!".
Sitat av Up Vis innlegg
Test og test... Det der sier meg like mye som om noen hadde sagt til meg "assåe om du tar TCAP inni et eple så blir det eplemos hahaha 1337!".
Vis hele sitatet...
Glemte å legge med linken der jeg fant det. http://www.loneoceans.com/labs/acetoneperoxide/

Står mål osv der