Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  189 22464
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Selv om dere sier at dere ikke tar det for å slippe unna virkeligheten, så gjør dere jo på en måte det.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva du anser som å "ta det", finnes ikke et spesifikt stoff som heter narkotika å på magisk vis visker vekk virkeligheten.

dessuten slipper du ikke unna virkeligheten. Ved forsvarlig bruk vil du alltid komme tilbake, med mindre du er svært svært uheldig vel og merke. Men forskjellige typer risiko vil alltid være i nærheten...

Sitat av CheGabba Vis innlegg
Hvorfor ikke bare drive med noe som sport eller musikk.
Vis hele sitatet...
... også i sport =)
Det å eksperimentere med forskjellige substanser ødelegger heller ikke andre hobbyer. Tvert imot.

Sitat av CheGabba Vis innlegg
... men folk som har et godt liv utenom, skjønner jeg ikke hvorfor trenger det...
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller eksperimentere rus i et godt liv, en i ett dårlig ett.

Ang resten av illusjoner å det du prater om, har du egentlig altfor lite kunnskap og innsikt til å kunne uttale deg om. imo.
jepp. akkurat som DMT, ayahuasca, changa, lsd. sopp..osv.

...tillogmed marihuana/hasj kan brukes på "rett" måte med guide'ing elr på spirituelle nivå. ikke alle er som noen av dere der ute å tenker på ordet "Narkotika" når dem handler/plukker sin psykadelia!

bare det å kalle psykadelia for narkotica synes jeg er helt absurd! hva faen gjør plantene ellers her da, lizzom??????
Sitat av polizei Vis innlegg
eteneste rusmiddelet som det er VITS i å bruke må¨være sopp eller andre psykadelika som ligger i samme gaten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må det være det eneste som er VITS i å bruke?
Folk reagerer forskjellig og oppfatter ting på andre måter, noen får mer utav andre typer rusmidler enn det du gjør kanskje?
Sitat av CheGabba Vis innlegg
For meg høres dette veldig mye ut som unnskyldninger!
Mange som blir narkiser, starter med å feks røyke hasj.
Selv om dere sier at dere ikke tar det for å slippe unna virkeligheten, så gjør dere jo på en måte det.
Narkotika lager bare en falsk illusjon, hvis man har et fint liv, hvorfor da bruke tid og penger på narkotiske stoffer?
Hvorfor ikke bare drive med noe som sport eller musikk. Det gir deg en naturlig rus!
Og som noen av dere sier, tar dere snarveier for å få bli rusa og at det at dere tar rus for å leve livet i et annet perspektiv.
Det er jo bare unnskyldning for å ikke ta tak i dere selv og leve det livet dere lever nå.
Ved å leve uten å bruke narkotiske stoffer, gir deg en rus i seg selv, ivertfall for meg.

Vet at mange av dere komme til å motsi meg, men dette er da min mening.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor gjør man noe som helst? Er det ikke for å "unnslippe" den tilstanden man er i? Er det å lese bøker virkelighetsflukt? Driver vi med sport for å drømme oss tilbake i en tid der fysiske egenskaper var mer relevante enn de er i dag? Hører vi på musikk fordi vi ikke vil høre noe annet?

Argumentet legger seg flatt om du bare vil se det. Alle driver konstant med "virkelighetsflukt", for hva er denne "virkeligheten" vi omtaler? Er det når du er på jobb, eller når du sitter hjemme og ser TV, eller når du ber til Gud i kveldinga?

Og for den saks skyld; hvorfor søker man rus som man ikke behøver å innta stoffer for å oppnå? Om jeg fortsetter lenge nok, så kan vi lett og enkelt konkludere med at å søke lykke er å søke virkelighetssflukt. Unnskyldninger og illusjoner alt sammen!
Sist endret av anamnesis; 6. desember 2010 kl. 00:57.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
For meg høres dette veldig mye ut som unnskyldninger!
Vis hele sitatet...
!!!

Sitat av CheGabba Vis innlegg
Mange som blir narkiser, starter med å feks røyke hasj.
Vis hele sitatet...
Og enda flere starter med å ta seg en pils. Så ikke drikk øl, for da blir du sikkert en narkis.

Sitat av CheGabba Vis innlegg
Selv om dere sier at dere ikke tar det for å slippe unna virkeligheten, så gjør dere jo på en måte det.
Narkotika lager bare en falsk illusjon, hvis man har et fint liv, hvorfor da bruke tid og penger på narkotiske stoffer?
Hvorfor ikke bare drive med noe som sport eller musikk. Det gir deg en naturlig rus!
Vis hele sitatet...
En falsk illusjon? Du mener i motsetning til alle andre følelser, opplevelser og tanker her i livet, som er helt konkrete og håndfaste? Hvis du har en opplevelse av lykke, eufori eller lignende, så er den opplevelsen en 100% reell opplevelse, uansett hva som forårsaket den. Om du ruser deg på endogene endorfiner gjennom jogging, eller om du ruser deg på et eksogent psykoaktiv, så er det like fullt en kjemisk indusert sinnstilstand. Det ene er ikke noe mer falsk eller ekte enn det andre, det bare er.

Hvorfor bruke tid og penger på noe man liker? Nei, si det. Kanskje fordi man ønsker å leve livet etter sine egne verdier, og ikke etter andre menneskers fiktive, moralske oppheng.

Sitat av CheGabba Vis innlegg
Og som noen av dere sier, tar dere snarveier for å få bli rusa og at det at dere tar rus for å leve livet i et annet perspektiv.
Det er jo bare unnskyldning for å ikke ta tak i dere selv og leve det livet dere lever nå.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å leve livet i et annet perspektiv, men om å se på verden og livet sitt fra flere perspektiver, samt å ha noen fine opplevelser. Jeg er redd for at du ikke noen sinne vil forstå verdien av dette før du eventuelt har en opplevelse å relatere det til.

Sitat av CheGabba Vis innlegg
Ved å leve uten å bruke narkotiske stoffer, gir deg en rus i seg selv, ivertfall for meg.
Vis hele sitatet...
Livet er jo fullt av flotte opplevelser. Rusopplevelser er bare en liten del av alt sammen. Man mister ikke opplevelser av kjærlighet, musikk, vennskap osv. selv om man også har opplevelser av rus.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Nevn meg det barnet som sliter i hjemmet fordi foreldrene tar kokain røyker jazztobakk 3 ganger i året? Du prøver å sette rusmiddler i et dårlig lys med å bruke standard oppskriften med ingridiensene som :vold i hjemmet,narkomane.
Vis hele sitatet...
Så absolutt ikke. Jeg har selv et moderat forhold til rusmidler, og sier på ingen måte at det er slik det ender opp. Poenget er at du ikke klarer å se ironien i dine uttalelser. Hvor du på den ene siden forsvarer alle positive sidene, og forkaster de negative. Det jeg ville fremheve i mitt innlegg var den dobbeltmoralistiske holdningen, og det faktum at rusmidler ikke er eneste veien til lykke.

Jeg dro ikke opp problemet med rusmidler i hjemme for å påpeke enkelttilfeller, jeg dro det opp fordi det er et stor samfunnsproblem som rammer veldig mange. Jeg går utifra at du faktisk er oppegående nok til å skjønne at ingen ønsker å være en missbruker eller narkoman, eller ødelegge familier med rusmidler. Det er en bieffekt av rusmidler som enkelte (alt for mange) ikke klarer å håndtere, og moderat bruk blir for mange permanente eller langvarige løsninger.

At enkelte ikke ønsker å gamble med sin egen kropp bør du vel klare å respektere? Selv om du tydeligvis har et nært forhold til det. Hvor får dere det fra at livskvaliteten blir så sabla mye bedre ved å ruse seg? Jeg prøver på ingen måte å si at folk ikke skal gjøre det - jeg gjør det jo selv - men å idiotisere, og anbefale rus som eneste veien til lykke er faen meg passe latterlig.

At enkelte finner lidenskap, spenning og meningen med livet gjennom rusmidler kan jeg absolutt forstå - og har ingen problemer med det, men det kan da ikke være så vanskelig å se for seg at folk har andre meninger, og ulike interesseområder.
Sist endret av Restyle; 6. desember 2010 kl. 01:03.
Sitat av Aaatcho Vis innlegg
Hvorfor må det være det eneste som er VITS i å bruke?
Folk reagerer forskjellig og oppfatter ting på andre måter, noen får mer utav andre typer rusmidler enn det du gjør kanskje?
Vis hele sitatet...
Burde vel prøvd det meste av rusmidler for å si at det ene er bedre enn andre, det er jo vits i alkohol på sin måte også(de private abort klinikkene må jo ha noe å leve av de og)
Men Rusmidler som virkelig åpner opp hjernen din og bretter den ut foran deg, som sopp , er et redskap som har en langt større nytteverdi enn de fleste andre rusmidler.
Fordi det e gøy å være høy.

Sitat av random-navn Vis innlegg
Jeg kan ikke svare for de som tar sterkere rusmidler som hasj og heroin siden jeg har lite erfaring på dette området.
Vis hele sitatet...
Å putte hasj og heroin i samme båse blir vel litt feil? Hasj er på ingen måte like skadelig som heroin, å er vel et like sterkt rusmiddel som snus? mindre farlig er det ihvertfall.
Å si at snus er farligere enn hasj blir vel litt feil?
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Selv om dere sier at dere ikke tar det for å slippe unna virkeligheten, så gjør dere jo på en måte det.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Jeg mener nå man utdyper virkeligheten, har aldri vert så oppmerksom over små ting som tidligere ikke har betydd en dritt. Men så fort jeg "utdyper virkeligheten" blir straks alt klarere.

Vertfall for min del
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Er jeg dum og rar som ikke ser vitsen med å ruse seg?

Selv er jeg 27 år. Røyker/snuser ikke, drikker ikke, bruker ikke dop.
(PS! har ikke noe med religion å gjøre, jeg er "fundamentalistisk ateist")

Er livet så kjedelig at man må spise sopp, ta en "bønne".

Er man på byen, blir det så kjipt/trått med bare litt "alkohyler" at man må ta andre substanser for ha det kult.

Kan jo til en vis grad (så vidt det er) forstå at de som kommer fra dårlig kår, med dop/fyll/vold/missbruk i heimen, at man er flaska opp med det miljølet, og bruker det som en "rømningsvei" fra alt det onde.

Men etter åp ha lest litt på forumet her, virker det som streite folk i arbeid og skole, ruser seg, uten grunn (i mine øyne)

En liten forklaring fra en ultra-streit "kjiping"
Vis hele sitatet...

Du ser enkelt og greit ikke vitsen med det fordi du har aldri prøvd å ruse deg.
Sitat av DMTlover Vis innlegg
bare det å kalle psykadelia for narkotica synes jeg er helt absurd! hva faen gjør plantene ellers her da, lizzom??????
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker dette utsagnet mener du at psykedelika ikke bør kalles "narkotika" på grunn av planters eksistens. Har jeg misforstått deg, eller er dette verdens dårligste argument for å ikke kalle psykedelika for narkotika?
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Er jeg dum og rar som ikke ser vitsen med å ruse seg?

Selv er jeg 27 år. Røyker/snuser ikke, drikker ikke, bruker ikke dop.
(PS! har ikke noe med religion å gjøre, jeg er "fundamentalistisk ateist")

Er livet så kjedelig at man må spise sopp, ta en "bønne".

Er man på byen, blir det så kjipt/trått med bare litt "alkohyler" at man må ta andre substanser for ha det kult.

Kan jo til en vis grad (så vidt det er) forstå at de som kommer fra dårlig kår, med dop/fyll/vold/missbruk i heimen, at man er flaska opp med det miljølet, og bruker det som en "rømningsvei" fra alt det onde.

Men etter åp ha lest litt på forumet her, virker det som streite folk i arbeid og skole, ruser seg, uten grunn (i mine øyne)

En liten forklaring fra en ultra-streit "kjiping"
Vis hele sitatet...
Å ruse seg er gøy, og det gir mersmak. Dette kan utallige dyreforsøk understreke. Gir man en rotte uendelig med kokain eller heroin vil rotten bli en skikkelig junkie, rett og slett fordi det er "digg". Vi som gjør dette og fortsatt fungerer i samfunnet har mao funnet et kompromi - der vi både nyter noe av det beste livet har å by på og regulerer bruken slik at vi ikke gir avkall på alle de tingene du f.eks koser deg med på en lørdagskveld.

Å ikke ruse seg overhodet er i mine øyne på linje med å leve i sølibat i frykt for aids. Man gir avkall på noen av de beste tingene, ting vi instinktivt vil nyte, på grunn av en menneskeskapt frykt for ekstremene (avhengighet, død, etc).
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
På hvilken måte? Jeg mener nå man utdyper virkeligheten, har aldri vert så oppmerksom over små ting som tidligere ikke har betydd en dritt. Men så fort jeg "utdyper virkeligheten" blir straks alt klarere.

Vertfall for min del
Vis hele sitatet...
Hvis du trenger drugs for å se små ting, så har du jo et problem.
Alt jeg sier er at dop, etter min smak er idiotisk.
Dere kan ha deres meninger og jeg kan ha min.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Alt jeg sier er at dop, etter min smak er idiotisk.
Vis hele sitatet...
Etter din "smak"? Hva legger du i dette?
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Dere kan ha deres meninger og jeg kan ha min.
Vis hele sitatet...
Joda, men de fleste her inne som mener det kan ha noe for seg å bruke rusmidler, argumenterer jo for hvorfor de mener nettopp dette. Du argumenterer ikke for hvorfor du mener det motsatte, du bare presenterer en påstand. Hvis du ikke backer den opp har du per default tapt diskusjonen.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Sant, jeg har ikke prøvd narkotiske stoffer, men som sagt skjønner jeg ikke hvorfor.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjøre noen ting som helst?

Det blir som å si "Jeg skjønner ikke hva som er vitsen med å drive med fjellklatring", eller "Hvorfor gidde å sove lenge om morgenen?"..

Jeg sier ikke at alle burde drive med rusmidler, men å spørre hvorfor noen gjør det er helt på jordet. Du burde jo skjønne at det er fordi det er gøy/spennende/interessant..

Gjør du kun ting du MÅ gjøre?
Sitat av fetter Vis innlegg
Hvorfor gjøre noen ting som helst?

Det blir som å si "Jeg skjønner ikke hva som er vitsen med å drive med fjellklatring", eller "Hvorfor gidde å sove lenge om morgenen?"..

Jeg sier ikke at alle burde drive med rusmidler, men å spørre hvorfor noen gjør det er helt på jordet. Du burde jo skjønne at det er fordi det er gøy/spennende/interessant..

Gjør du kun ting du MÅ gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke spurt hvorfor folk gjør det??


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Etter din "smak"? Hva legger du i dette?

Joda, men de fleste her inne som mener det kan ha noe for seg å bruke rusmidler, argumenterer jo for hvorfor de mener nettopp dette. Du argumenterer ikke for hvorfor du mener det motsatte, du bare presenterer en påstand. Hvis du ikke backer den opp har du per default tapt diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Sorry for feil bruk av ord, hinta ikke på noe hvis det var det du trodde.

Argumentet mitt er at dop er unødvendig og helsefarlig, om jeg ikke har fått fram argumentet mitt i de andre postene, er jeg lei meg for det også.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Jeg har da ikke spurt hvorfor folk gjør det??
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg- Du spør: "hvorfor ta rusmidler" og jeg svarer med spørsmålet "hvorfor gjøre noe som helst?".

Ja rusmidler er helseskadelig og unødvendig, men det er da mange aktiviteter her i verden som man gjør selv om det ikke er nødvendig for å overleve.
Jeg snuser fordi det er godt.
Jeg drikker fordi det er jævlig artig i sosiale sammenhenger.
Jeg røyker hasj fordi jeg syns det er deilig, jeg blir også litt lei av "real life"
hasj demper også nervesmerter og spasmer, noe som er greit å slippe en liten stund når man er ryggmargsskadet.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Slik jeg tolker dette utsagnet mener du at psykedelika ikke bør kalles "narkotika" på grunn av planters eksistens. Har jeg misforstått deg, eller er dette verdens dårligste argument for å ikke kalle psykedelika for narkotika?
Vis hele sitatet...
liker også hvordan "lizzom????????!!" får det til å høres så fornuftig ut.
Hvorfor drikke kaffe? Våken?
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Jeg har da ikke spurt hvorfor folk gjør det??
Sorry for feil bruk av ord, hinta ikke på noe hvis det var det du trodde.

Argumentet mitt er at dop er unødvendig og helsefarlig, om jeg ikke har fått fram argumentet mitt i de andre postene, er jeg lei meg for det også.
Vis hele sitatet...
Hvis dop tilfører noe i livene til folk som de ellers ikke kunne fått, hvordan kan det da være unødvendig?

Selv om noe er unødvendig for deg, så betyr det ikke at det er unødvendig for alle. Mange får faktisk mye ut av å ruse seg i blant.
Sitat av fetter Vis innlegg
Du misforstår meg- Du spør: "hvorfor ta rusmidler" og jeg svarer med spørsmålet "hvorfor gjøre noe som helst?".

Ja rusmidler er helseskadelig og unødvendig, men det er da mange aktiviteter her i verden som man gjør selv om det ikke er nødvendig for å overleve.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mange aktiviteter man KAN gjøre!
Betyr ikke at man må gjøre dem for det.
Sitat av Powerpuff Vis innlegg
Hvis dop tilfører noe i livene til folk som de ellers ikke kunne fått, hvordan kan det da være unødvendig?

Selv om noe er unødvendig for deg, så betyr det ikke at det er unødvendig for alle. Mange får faktisk mye ut av å ruse seg i blant.
Vis hele sitatet...
Mitt poeng er at man heller burde leve livet fullt ut, uten dop.
Dop burde ikke være noe som er nødvendig for å leve!
Sitat av random-navn Vis innlegg
Jeg kan ikke svare for de som tar sterkere rusmidler som hasj og heroin siden jeg har lite erfaring på dette området.
Vis hele sitatet...
Kordan kan du i det hele tatt sammenligne hasj og heroin?!

Personlig, så bruker eg nikotin daglig, og alkohol/hasj noen ganger i helgene. Ikkje nødvendigvis hver helg, men ganske nært. Eg gjør det fordi eg liker både de sosiale og psykologiske aspektene ved det. Enkelt og greit.
Sist endret av Eplebit; 7. desember 2010 kl. 19:04.
Sitat av randomfish Vis innlegg
man dør nu uansett, så koffor ikke bare enjoy the life?
Vis hele sitatet...
Ja, skjønner poenget ditt og hvis du absolutt vil ta dop, så versågod.
Men man kan leve minst et like bra liv uten.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Ja, skjønner poenget ditt og hvis du absolutt vil ta dop, så versågod.
Men man kan leve minst et like bra liv uten.
Vis hele sitatet...
Joda, men hvis folk får noe ut av å ruse seg, og føler det tilfører noe til livet sitt, så hvorfor ikke? Hvorfor gjøre noe som helst gøy? Alt er farlig

Hva forbinder du med "dop" btw?
"Det er sunt å være litt usunn innimellom".

Sitat av anamnesis Vis innlegg
Er det å lese bøker virkelighetsflukt?
Vis hele sitatet...
Tja. Det kan jo være det. Om man leser en godt skrevet bok om eventyr og spenning, lever ser inn i verdenen som forfatteren beskriver, så blir det jo på en måte det.
Sist endret av Eplekjekk; 7. desember 2010 kl. 19:33.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Er jeg dum og rar som ikke ser vitsen med å ruse seg?
Vis hele sitatet...
svaret ligger i spørsmålet ditt.
du er nysgjerrig på ting.

det ligger i menneskets natur, og vi har ruset oss i årtusener.

et liv består bare av erfaringer, gode og onde.
en eller annnen form for rus, tilbyr nye erfaringer, både fysiske og psykiske.

det har ingenting med å "flykte fra virkeligheten" som mange argumenterer for, det har med å oppleve ytterkantene av virkeligheten.
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Joda, men hvis folk får noe ut av å ruse seg, og føler det tilfører noe til livet sitt, så hvorfor ikke? Hvorfor gjøre noe som helst gøy? Alt er farlig

Hva forbinder du med "dop" btw?
Vis hele sitatet...
Det jeg forbinder med dop er: hasj, kokain, herion, pot osv
På hvilken måte gir rus deg et "annet syn på" noe?
Jeg ruser meg avogtil på alkohol og cannabis

Alkohol fordi det gjør meg glad, og for meg til å ta sjanser jeg ellers ikke ville tatt (tenker ikke på sjanser med å kjøre bil elns, tenker mer på å åpne kontakt med det motsatte kjønn) Det er også veldig sosialt, her jeg bor så er det sånn at hvis du ikke drikker så blir du heller aldri invitert med på byen, på vors, på nasch eller fest

Cannabis, det må være mest fordi jeg er nysgjerrig, på et tidspunkt så følte jeg at dette var noe jeg måtte prøve. Så jeg gjorde det, og etterhvert så falt den milde rusen i smak. Altså at jeg liker å slappe av helt, høre på god musikk og være helt inni det. Se en morsom film med en venn og ha det latterlig gøy. For å ikke snakke om å ha sex i den tilstanden som må være det stikk motsatte av å ha sex når du har drukket alkohol.

Noen vil kanskje si at jeg drikker øl og røyker litt er fordi jeg er svak og ikke kan si nei. Jeg velger å se på det som om jeg er åpen for nye ting og nysgjerrig
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
På hvilken måte gir rus deg et "annet syn på" noe?
Vis hele sitatet...
umulig å forklare om du ikke har prøvd selv.
Sitat av somnium Vis innlegg
umulig å forklare om du ikke har prøvd selv.
Vis hele sitatet...
Du ser litt annerledes på ting, du legger vekt på andre ting. Husker jeg var på en klassefest og da hadde jeg og en kompis tatt oss ei litta en. Og da la jeg veldig merke til hvordan de forskjellige i klassen utfylte sine roller fra klassen på festen. La merke til hvordan noen fulgte det samme handlingsmønsteret hele tiden. Eller det her ga jo ikke mening, så støtter din forklaring somnium
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
På hvilken måte gir rus deg et "annet syn på" noe?
Vis hele sitatet...
Rus er en endret kjemisk sammensetning i hjernen. Til vanlig er den slik som er ideell for å overleve, ved at fokuset rettet mot 'vanlige' ting og måten å fokusere på er tilpasset det. Vår virkelighetsoppfattelse er begrenset til dette kjemiske perspektivet alle mennesker og dyr har, alle med felles trekk, spesielt innen samme art, men allikevel noe forskjellig, selvfølgelig; vi har alle vårt eget syn, som er et resultat av nervesystemet, som representerer en svært liten del av verden. Ved å endre denne kjemiske sammensetningen, og derved hvordan hjernen tolker informasjon, vil man oppleve andre sider ved det vi er omgitt av. Ingen av disse forskjellige bevissthetstilstandene er naturligvis riktigere enn andre, de speiler bare forskjellige sider av alt som er, hvorav noe er mer hensiktsmessig, noe som er avhengig av situasjonen vi befinner oss i.

På den måten vil man få et forskjellig syn på det man fokuserer på. Det betyr ikke at man blir oh så opplyst, men at man innehar et annet perspektiv enn det man er vant til, samme hva det gjelder. Forskjellige rusmidler påvirker hjernen på forskjellig måte, og det er naturligvis da uttale forskjeller mellom de tilstandene man oppnår; noen mer interessante enn andre imho.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Mitt poeng er at man heller burde leve livet fullt ut, uten dop.
Dop burde ikke være noe som er nødvendig for å leve!
Vis hele sitatet...
Å leve livet uten rusmidler vil aldri være å "leve-livet-fullt-ut"..
Sist endret av Vandringsmann; 7. desember 2010 kl. 20:16. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Å leve livet uten rusmidler vil aldri være å "leve-livet-fullt-ut"..
Vis hele sitatet...
Nei, for all del. man jo selvsagt ruse seg.
Ser du hvor dum påstanden din er? Alle har ulike preferanser, enten det er å leve et liv med bare rus og tåke, eller rus av og til, til de som velger å holde seg helt unna. Alt er like naturlig. Påstanden din tolker jeg slik at du rettferdiggjør bruken din veldig, på lik linje med alle de andre teite påstandene her inne.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Å leve livet uten rusmidler vil aldri være å "leve-livet-fullt-ut"..
Vis hele sitatet...
Kommer da ann på hva slags rus du mener.
Hvis du mener narkotisk rus, så er jeg helt uenig!
Sist endret av CheGabba; 7. desember 2010 kl. 21:52.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Kommer da ann på hva slags rus du mener.
Hvis du mener narkotisk rus, så er jeg helt uenig!
Vis hele sitatet...
Hva er "narkotisk" rus? Sløvende rusmidler?

Narkotikum betyr afaik sløvende, hvis du mener stoff på narkotikalista så er disse ikke så forskjellig fra alkohol/koffein/nikotin.

Altså; det å nyte et stoff som er ulovlig er ikke like "bra" som en lovlig et?

Så STATEN bestemmer hvilke rusmidler som kan være nyttig for deg? Interessant.
Tingen er jo at man gjør de tingene man liker å gjøre, enkelt og greit. Noen tenker på helsa si og er moderate brukere eller avstående, noen tenker ikke fullt så mye over helsa si. Samme kan sikkert sies om loven også. Er ikke sånn utrolig komplisert, egentlig...
Er en adrenalin junkie en narkis
Folk ruser seg vell for å oppleve ting, for det sosiale, for morro skyld, for å få munchis for å lindre sykdom og plager og sikkert uendlig mange andre grunner.

Og spørre om noe sånt på nff gir et ganske lite bilde av hvorfor folk velger å gjøre ting. Spørr på noen treningsforum, helseforum osv. så får en vel et mere balansert bilde
Hvorfor ikke ruse seg?
Er ikke så mye som er bedre enn alkohol med kjekke folk
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Er en adrenalin junkie en narkis)
Vis hele sitatet...
Nicket ditt passer veldig godt til det du skriver altså Er ikke sjokka.
Hold deg til tema. Når vi snakker om rus, snakker vi om rusmidler, lovlige eller ei.
NEI, snakker ikke om sukker, mat eller rushen man får av å trene.
Vet du kanskje ikke hva et rusmiddel er?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
På hvilken måte gir rus deg et "annet syn på" noe?
Vis hele sitatet...
Jeg har forsøkt å forklare dette tidligere. Det er ikke så lett å virkelig forstå det uten å ha erfart det selv, men det er allikevel en logikk som ligger bak. Det er lettere å se dette hvis man bruker fantasien litt, og løsriver seg fra forutinntatte meninger om hva en rus er. Spesielt gjelder dette psykedeliske rustilstander.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vår "normale" kjemiske sammensettning av stoffer, som utgjør vår bevissthet og vårt bevissthetsnivå er i den balansen den er for at vi best skal kunne overleve og komme oss gjennom hverdagen. Den er designet så vi skal kunne følge med på eventuelle farer som for eksempel løver i gresset, og samtidig kunne speide etter damer og andre godbiter. Den er nyttig for oss, i en praktisk forstand, slik av vi kan overleve..

Dette betyr ikke at det er den eneste kjemiske kombinasjonen av stoffer, som i en primat sitt nervesystem kan reflektere virkeligheten på en kontruktiv og verdifull måte. Vi har så lenge vi har vært mennesker, og før det også, brukt forskjellige vekster og teknikker for å endre vår bevissthet. Som for eksempel rytmiske bevegelser eller psykoaktive sopper. Disse endrede tilstandene lar oss utforske andre deler av verden, som vi i en normal situasjon ikke har muligheten til å oppfatte.

Jeg vil gå så langt som å påstå at man er nødt til å være kristen eller noe sånt for å kunne forsvare påstanden om at vår normale bevissthetstilstand er den eneste riktige og sanne tilstanden som finnes. Hvem er det som har bestemt det isåfal? Det finnes så vidt jeg kan se ingen vitenskapelig lov i universet som gjør dette logisk på noen som helst måte.

Bare tenk på alle de millionene av artene som finnes på planeten vår. Alle sammen oppfatter verden på sin måte, gjennom sine "kjemiske perspektiver". I tillegg har vi alle individene innenfor alle disse artene som igjen er litt forskjellige, og som oppfatter verden på sine individuelle måter.

Sansene dine er svært begrenset og de fungerer bare som verktøy for å tolke verden, de viser ingen absolutt sannhet.

Virkeligheten er et uendelig mangfold av informasjon, og hver art, hvert individ oppfatter kun små prosenter av dette gjennom sine begrensede sanseapparater. Og ved å endre de kjemiske innstillingene i kroppen vil man kunne oppfatte verden på andre måter, gjennom nye perspektiver. Dette er grunnlaget for verdien i psykedelika.

Gjennom å endre bevissthetstilstand og innta flere perspektiver på verden, beriker du deg selv og utvider horisonten av din normale bevissthet, samt friheten til å danne nye former for tankemønstere. Du bryter ned sperrer og grenser som du tidligere har bygget opp, og tillater deg selv å innta informasjon som kanskje ikke vil redde livet ditt noen gang, men som har en filosofisk eller spirituell verdi, og som kan være med på å utvikle ditt intellekt, og din holdning til verden generelt.
Vis hele sitatet...



Sitat av zhpongl Vis innlegg
Nicket ditt passer veldig godt til det du skriver altså Er ikke sjokka.
Hold deg til tema. Når vi snakker om rus, snakker vi om rusmidler, lovlige eller ei.
NEI, snakker ikke om sukker, mat eller rushen man får av å trene.
Vet du kanskje ikke hva et rusmiddel er?
Vis hele sitatet...
Vet du hva et rusmiddel er? Adrenalin er en nevrotransmitter, og binder seg til reseptorer på akkurat samme måte som de aller fleste rusmidler gjør. Det samme gjelder endorfiner, som mange mennesker gjør seg avhengige av gjennom overtrening. Nå kaller vi ikke adrenalinjunkier for narkomane, men sammenligningen er slettes ikke så fjern som du skal ha det til. De er snakk om en konkret, kjemisk avhengighet i begge tilfeller, og i en debatt om hvorfor man ruser seg, er nettopp paralleller som dette interessante virkemidler for å illustrere et mer nyansert perspektiv.
Sist endret av mentalmelt; 8. desember 2010 kl. 03:57. Grunn: quote fix
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Er jeg dum og rar som ikke ser vitsen med å ruse seg?

Selv er jeg 27 år. Røyker/snuser ikke, drikker ikke, bruker ikke dop.
(PS! har ikke noe med religion å gjøre, jeg er "fundamentalistisk ateist")

Er livet så kjedelig at man må spise sopp, ta en "bønne".

Er man på byen, blir det så kjipt/trått med bare litt "alkohyler" at man må ta andre substanser for ha det kult.

Kan jo til en vis grad (så vidt det er) forstå at de som kommer fra dårlig kår, med dop/fyll/vold/missbruk i heimen, at man er flaska opp med det miljølet, og bruker det som en "rømningsvei" fra alt det onde.

Men etter åp ha lest litt på forumet her, virker det som streite folk i arbeid og skole, ruser seg, uten grunn (i mine øyne)

En liten forklaring fra en ultra-streit "kjiping"
Vis hele sitatet...
Det er mange forskjellige årsaker til at mennesker ruser seg. hvis man skal dele menneskene som ruser seg opp i elementære spesifikke grupper så ville det vært lettere å kommentere innlegget ditt.

Hvis vi først ta de som er avhengige av rusmidler. Denne formen for rusmisbruk pleier å ha underliggende årsaker som dårlig oppvekst diagnoser ect
Diagnoser som ADHD, angst og depresjonslidelser, schizofreni,personlighetsforstyrrelser osv disponerer veldig for rusmisbruk. En frisk person som deg selv vil antageligvis aldri forstå hvordan det er å leve med noen disse lidelsene og dermed også forstå hvorfor mennesker som bærer dem velger å ruse seg. Jeg kan likevel garantere for at det har sine legitime årsaker.

Vi kan nå ta for oss en annen gruppe. Dem som ruser seg litt av og på og eksprimenterer med forskjellige substanser. For noen av disse kan det rett og slett handle om en livsperiode med spenning og eksprimentering. En epoke som vil gå over av seg selv etterhvert som individet er mett på denne type erfaringer. For noen vil vil dette være en livstil, eller vedvare så lenge at vi igjen må begynne å snakke om underliggende årsaker. Altså diagnoser osv.


Så har du en gruppe som må karakteriseres som tenåringsopprørerene. Disse lever ungdommens "la vida loca" og vil teste, feste og u name it. Dette er jo også snakk om forbigående ting. Noen av dem i denne gruppen kan" henge igjen" og igjen er det da ofte snakk om underliggende årsaker.

En annen gruppe som også må nevnes er mennesker som har vokst opp i narkotikaliberale miljøer. Disse er helt friske både i kropp og i sinn, men omgåes rusmidler som en naturlig del av livet uten at dette er problematisk eller snakk om misbruk, eller overdreven bruk. hos disse vil man antageligvis finne en slags etisk og sunn fornuftig holdning til de forskjellige substanser og det er ikke alle typer narkotika som er akseptert. Selvfølgelig trenger det ikke nødvendigvis være oppvekstbetinget å tilhøre denne gruppen, men det må sies at den ikke har så veldig utbredt eller stor.

Innimellom det jeg har skrevet her så finnes det nok variasjoner og varianter, selvfoølgelig kan det også være at noen er uenig i denne fremstillingen.

Det er kjempebra for din del at livet er både spennende og berikende uten substanser. Det er mitt også, men jeg der i mot har nok vært en ivrig tilhører i en av gruppene over tidligere. Det er nå slik at all erfaring er berikende etter den har blitt studert og evaluert.

Jeg skjønner også veldig godt at du ikke finner gleden, eller vitsen i å drikke seg drita og gå på byen. Det gjør ikke jeg heller. For meg så er det en såkalt " kunstig" arena for sosialt samkvem og jeg finner den ikke tilfredstillende. Jeg antar at den heller ikke ville fungert så veldig godt uten alkohol(som ironisk nok er lovlig med tanke på alle de andre tåpelige forbudene vi har).

På alle arenaer vil du kunne finne mennesker som bruker/misbruker rusmidler. Som oftes er det aldri enkle tåpelige forklaringer på hvorfor. Slike som : at det er pga livet er så kjedelig, eller at man er så feig å rømmer fra problemene sine, eller at man er patetiske tapere uten moral. Dette er idiot utsagn fra uvitende mennesker som liker å føle seg bedre enn andre.

Så det som i dine øyne ser ut som umoralske folk som ruser seg uten grunn, handler mer om din tilkortkommenhet hva kunnskap og erfaring på dette området angår. For å skulle kunne forstå disse tingene må fordommene falle. ( hvis du har noen)
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Mitt poeng er at man heller burde leve livet fullt ut, uten dop.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvorfor ikke leve livet fullt ut og samtidig bruke rusmidler? Hva gjør ditt til det beste av disse to alternativene?
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Dop burde ikke være noe som er nødvendig for å leve!
Vis hele sitatet...
Igjen, hvorfor ikke? Fordi det står i bibelene? Fordi du har blitt fortalt det på skolen?

Jeg kan opplyse deg om at det er relativt bred enighet blant psykologer og andre som jobber med menneskers og deres bevisthet og sinnstilstand om at rus og det å ruse seg er noe dypt og inderlig menneskelig og naturlig. Mennesker har søkt alternative bevisthetstilstander i tusenvis av år, i alle kulturer.

Har du noen gode argumenter for hvorfor dette behovet er galt? Har du andre eksempler på slike natrulige drifter som burde undertrykkes?

Sitat av CheGabba Vis innlegg
Ja, skjønner poenget ditt og hvis du absolutt vil ta dop, så versågod.
Men man kan leve minst et like bra liv uten.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det hvis du aldri har prøvd å leve med? Kjenner du til forskning som viser at nykterister er mer fornlyd med livet enn dem som ruser seg?
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Kordan kan du i det hele tatt sammenligne hasj og heroin?!
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Begge er rusmidler. De er fullt sammenliknbare.
Helt enig med felix på synspunkter.

Personlig, har jeg bare snust, røykt og drukket. Aldri tatt noe form for dop eller lignende. Hvorfor? Jeg prøver og holde meg unna, vil bare ikke ha det i meg. Dette betyr ikke at jeg ikke har noe imot det, har kamerater som bruker dop og de er fullt oppegående.

Alle har jo bare et liv, så hva de bruker tiden sin til er deres egen sak. Skjønner godt at folk vil prøve det meste som er, man lever jo bare en gang.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Nei, for all del. man jo selvsagt ruse seg.
Ser du hvor dum påstanden din er? Alle har ulike preferanser, enten det er å leve et liv med bare rus og tåke, eller rus av og til, til de som velger å holde seg helt unna. Alt er like naturlig. Påstanden din tolker jeg slik at du rettferdiggjør bruken din veldig, på lik linje med alle de andre teite påstandene her inne.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ikke at man måtte ta rusmidler. Les igjen og prøv å spørre igjen. Jeg skrev at å leve-livet-fult-ut(som er ett utrykk for å være spontan, ta flere sjanser i livet, leve litt "villere", ikke å få noe mønster som sove-jobb-tv-sove-jobb osv.) ikke vil være mulig uten å ta noen form for rusmidler.

Det var jo også en halvveis sarkastisk kommentar.

Jeg vil også påpeke at det er svært tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om hva rusmidler angår og deres bruksområder, effekt og bivirkning.

Og når det gjelder at jeg prøver å rettferdiggjøre bruken min, så er det ikke tilfelle. Jeg gjør noe ulovlig og jeg er stolt av det. Jeg gjør hva jeg vil i mitt liv. Jeg er fri min venn. Veldig ulikt deg.

Og som før nevnt; rusmidler har gjennom årtusener blitt brukt av oss mennesker, det er like naturlig som å puste. Og hadde ikke våre eldste forfedre spist sopp og kaktus, tror jeg ikke noen av oss ville eksistert idag.


Sitat av CheGabba Vis innlegg
Kommer da ann på hva slags rus du mener.
Hvis du mener narkotisk rus, så er jeg helt uenig!
Vis hele sitatet...
Bare det at du kategoriserer de forskjellige rusmidlene og deres virkning og effekt som narkotisk rus, viser det at du ikke har snøring på hva rusmidler angår.


Til alle dere som er imot Rusmidler:
I kroppen din eksisterer ett stoff som heter N,n DMT (Dimetyltryptamin). Dette produseres i kroppen din i små doser. Helt til du dør. Den gir riktig nok ikke effekt uten MAOI (monoaminoksidasehemmer). Men det spekuleres i om DMT er med å skape drømmeverden.

DMT er nok det kraftigste hallusinogenet som eksisterer.
Det er også listet på narkotikalisten.

Det er mye spennende lesing rundt DMT. Det er bare å dykke.

Dere går altså og bærer på narkotika hver dag. Og i beste tilfelle så bruker dere det også..

Har man gått på noen smeller er det lov å sette seg en Ed om aldri å ta det igjen. Men å lage seg en sannhet om at rusmidler bare er tøv og aldri vil prøve det, er å ta en sjanse.

Men ironisk nok er det slik at de som har minst peiling på rus, ikke burde prøve det.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Mitt poeng er at man heller burde leve livet fullt ut, uten dop.
Dop burde ikke være noe som er nødvendig for å leve!
Vis hele sitatet...
Hvorfor burde man det?
Dop er ikke nødvendig for å leve, men brukt riktig gjør det livet bedre, så hvorfor ikke?
Sitat av Whoop Whoop Vis innlegg
Hvorfor ikke ruse seg?
Er ikke så mye som er bedre enn alkohol med kjekke folk
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som liker alkohol.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Ja, det er mange aktiviteter man KAN gjøre!
Betyr ikke at man må gjøre dem for det.
Vis hele sitatet...
Akkurat! Vi velger hvilke aktiviteter vi ønsker å fylle våre egne live med, hvorfor er rusmidler en ting som er negativt, imens andre ting man fyller hverdagen med er helt greit?

Jeg liker musikk, tvspill, god mat, fester osv..

Jeg spiller tv-spill gjerne hver dag selv om det i manges øyne er å kaste bort livet. Jeg spiser feit og usunn mat fordi jeg syns den er god. Jeg drar på fester til langt på natt og ofrer god nattessøvn fordi jeg liker å være sosial.

Jeg kunne droppa tv-spill, jeg kunne spist sunnere, jeg kunne blitt hjemme å sovet, men jeg velger den "usunne" veien fordi jeg har det best da.

På samme måte røyker jeg hasj fordi jeg syns det er deilig. Jeg kunne droppa å tatt dop, men jeg velger den usunne veien for jeg har det bra med det.

hva er så vanskelig å forstå?