Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  244 26080
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av woop Vis innlegg
Kilde til det?
Vis hele sitatet...
Det er en alt for ofte gjentatt myte. Det er reinspikket pisspreik. Det som er morsomt er at månens bane rundt jorden er eliptisk, så det er ikke noe som heter "månens avstand til jorden". Den varierer hele tiden.

Og selv OM det hadde vært tilfelle så er det slik at universet er så stort og planetene er så tallrike at 1:1.000.000.000 sjangse er noe som skjer hele tiden.
Sist endret av nso; 12. januar 2012 kl. 23:24.
Det er mange her som sier at Evulusjon er vitenskap. Det er riktig og ikke riktig. Dette kommer da an på hvordan man definerer "Vitenskap"

"Vitenskap er en metode for fremskaffelse av objektiv kunnskap, samt betegnelsen på kunnskap som er fremskaffet ved hjelp av vitenskapelig metode. For at kunnskap skal regnes som vitenskap, er det et krav at den er etterprøvbar. Det vil si at fagfeller skal ha muligheter for å tilbakevise tidligere forskningsfunn på grunnlag av observasjoner, resonnement eller eksperimenter. Forskning er aktivitet som har til hensikt å skape, etterprøve eller systematisere vitenskapelig kunnskap. - http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskap

Hvis dette er en korrekt definisjon betyr det at man må SE (observere) at ting skjer og teste det ut og etterprøve.
Derfor må jeg også si at det er seks stadier av evulusjon og kun det siste punktet faktisk er "vitenskapelig" (om man følger definisjonen.

1. kosmisk evolusjon; dette er teorien om Big Bang - umulig og observere/teste

2. kjemikalsk evolusjon; det er at alle grunnstoffene kom frå helium og hydrogen - umulig og observere/teste

3. stellar og planet evolusjon; det er hvordan alle stjernene og planetene blei skapt - umulig og observere/teste

4. organisk evolusjon; skapelsen av liv fra ikke-liv - umulig og observere/teste

5. makro evolusjon; det er at en art forandrer seg til en ny type art - umulig og observere/teste

6. mikro evolusjon; det er variasjon i artene

- dette kan man teste og observere og ser skjer i dag, simpelten "variasjoner av arter" (Darwin forsket på dette). Det er dermed umulig å "vitenskapelig" bevise at over tid kan/har dyr og mennesker forandret seg i større grad ( til andre dyr eller arter) uansett hvor mange år man legger til. Men man kan jo TRO/antta at det har skjedd.
Sist endret av random12652; 12. januar 2012 kl. 23:40.
Sitat av colabox Vis innlegg
Jeg lurer på en ting. Har ikke veldig stor kunnskap innenfor dette, men:

Ifølge forskerene så ville ikke vårt solsystem eksistert hadde sola/månen vert plassert (1?) meter til høyre eller venstre i forhold til hvordan det er i dag. Så hvordan kan det ha seg at det ble plassert slik naturlig? Noen må stå bak mener jeg.
Vis hele sitatet...
Dette er 100% bullshit, du må ikke tro alt du leser. Solen vår ville mest sannsynlig fått planeter uansett hvordan den hadde vært plassert eller sett ut, siden nesten alle single stjerner får planeter. Samme med jorden og månen. Forøvrig varierer avstanden mellom solen og jorden med mange tusen kilometer frem og tilbake over tid, avstanden mellom jorden og månen varierer også en god del.

EDIT: nso var raskere. Sånn går det når man ikke refresher tråden før man svarer..
Sist endret av blendtek; 12. januar 2012 kl. 23:42.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av akad_ad Vis innlegg
Det er mange her som sier at Evulusjon er vitenskap...
...Det er dermed umulig å "vitenskapelig" bevise at over tid kan/har dyr og mennesker forandret seg i større grad ( til andre dyr eller arter) uansett hvor mange år man legger til. Men man kan jo TRO/antta at det har skjedd.
Vis hele sitatet...
Her er du på så gyngande grunn at du burde vere sjøsjuk. For det første så har evolusjonsteorien ingenting med "kosmisk evolusjon" å gjere, ei heller dei andre tre punkta før makroevolusjon. Evolusjonsteorien blei i første omgang presentert av Charles Darwin, og teorien hans seier ingenting om korleis rom, stoff eller liv har blitt til.

For det andre er ikkje mikroevolusjon berre "variasjon i artane". Mikroevolusjon omhandlar at det kan og vil forekome mutasjonar av DNA. Dette vil som du påpeiker skape variasjon innanfor ein art. Men implikasjonen her er jo at mutasjonar kan forekome, som gjer eit eller fleire individ meir levedyktig eller meir attraktiv for parring, slik at desse individa har større sjans for å bere genet vidare.

Eit eksempel kan vere menneske født med 6 fingrar på kvar hand. I den moderne verda vil ikkje dette gi nokon evolusjonsmessig fordel, men sei at menneska var avhengige av å klatre i tre for å unngå rovdyr. Då kunne 6 fingrar på kvar hand ha vore ein fordel, og dermed ville individ med denne mutasjonen ha større sjans for å overleve.

Vi kjem så inn på naturleg seleksjon. Nokre gener har større sjanse for å overleve enn andre, og slik kan arten som heilskap endre seg. Dermed er heller ikkje makroevolusjon noko "magisk". Når vi veit at:
a) DNA kan mutere, og gi nye individ som er bittelitt forskjellige frå andre individ
b) Nokre gener kan ha større sjanse for å overleve.

så gir dette ein tilnærma direkte implikasjon: at artar kan gjennomgå større forandringar over lengre tid. Det slår meg at evolusjon har ein likskap med eit (matematisk) integral: Ein summerer opp "uendeleg" små endringar til noko stort (matematisk eit areal).

Ein kan også observere evolusjon i vår tid. Det enklaste eksempelet er vel kanskje bakteriar som blir resistente mot antibiotika.
Sist endret av bronze; 13. januar 2012 kl. 00:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av akad_ad Vis innlegg
1. kosmisk evolusjon; dette er teorien om Big Bang - umulig og observere/teste
Vis hele sitatet...
Men vi kan formulere ein modell av korleis universet bør sjå ut etter big bang, og finen at universet faktisk ser slik ut. Så det er definitivt mogeleg å observere.
Sitat av akad_ad Vis innlegg
2. kjemikalsk evolusjon; det er at alle grunnstoffene kom frå helium og hydrogen - umulig og observere/teste
Vis hele sitatet...
Feil. Fusjon er ettertrykkelig bevist, og vi observerer at det foregår i stjerner. Vi observerer også supernovaer, som kan lage enda tyngre grunnstoff. Spekteret seier noko om grunnstoffa.
Sitat av akad_ad Vis innlegg
3. stellar og planet evolusjon; det er hvordan alle stjernene og planetene blei skapt - umulig og observere/teste
Vis hele sitatet...
Feil. Vi observerer gasskyer som er i ferd med å kondensere til stjerner, og kombinert med observasjon av dei ulike stadia kan vi i svært stor grad sei noko om korleis det skjer.
Sitat av akad_ad Vis innlegg
4. organisk evolusjon; skapelsen av liv fra ikke-liv - umulig og observere/teste
Vis hele sitatet...
Feil. At vi ikkje har fått det til vil ikkje sei at det er umogeleg å framstille liv fra ikkje-levande materiale i eit laboratorium. Det vil heller ikkje sei at vi ikkje har observert somme av forutsetningene, m.a. sjølvorganiserande organiske molekyler i naturen.
Sitat av akad_ad Vis innlegg
5. makro evolusjon; det er at en art forandrer seg til en ny type art - umulig og observere/teste
Vis hele sitatet...
Feil. Dessuten er det implisitt følge av mikroevolusjon. Får du tilstrekkelig mange små endringer er resultatet uungåeleg to individer som har felles forfar men som ikkje kan få avkom saman, ergo ny art.
Sitat av akad_ad Vis innlegg
Det er dermed umulig å "vitenskapelig" bevise at over tid kan/har dyr og mennesker forandret seg i større grad
Vis hele sitatet...
Feil. Vi kan bevise det gjennom fossillinjer, genmateriale som er konsistent (t.d. markører utan nyttefunksjon er konsistent mellom alt liv på jorda), og mikroevolusjon.
Sitat av colabox Vis innlegg
Jeg lurer på en ting. Har ikke veldig stor kunnskap innenfor dette, men:

Ifølge forskerene så ville ikke vårt solsystem eksistert hadde sola/månen vert plassert (1?) meter til høyre eller venstre i forhold til hvordan det er i dag. Så hvordan kan det ha seg at det ble plassert slik naturlig? Noen må stå bak mener jeg.
Vis hele sitatet...
For det første er dette selvfølgelig tull. På en annen side har du et poeng når det kommer til at det er MANGE tilfeldigheter som gjør at vi mennesker lever. Men det du glemmer er at om ikke disse tilfeldighetene hadde fant sted hadde vi heller aldri spurt oss dette spørsmålet. Om jorda hadde en gjennomsnittstemperatur på 5 grader ville det vært helt andre skapninger som levde her, og om de var intelligente ville nok også de tenkt på hvor liten sansnynlighet at deres art skulle finne sted. Det er absolutt ikke er argument for at det må være en gud.
True phreak.
Sitat av akad_ad Vis innlegg
Det er mange her som sier at Evulusjon er vitenskap. Det er riktig og ikke riktig. Dette kommer da an på hvordan man definerer "Vitenskap"

"Vitenskap er en metode for fremskaffelse av objektiv kunnskap, samt betegnelsen på kunnskap som er fremskaffet ved hjelp av vitenskapelig metode. For at kunnskap skal regnes som vitenskap, er det et krav at den er etterprøvbar. Det vil si at fagfeller skal ha muligheter for å tilbakevise tidligere forskningsfunn på grunnlag av observasjoner, resonnement eller eksperimenter. Forskning er aktivitet som har til hensikt å skape, etterprøve eller systematisere vitenskapelig kunnskap. - http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskap

Hvis dette er en korrekt definisjon betyr det at man må SE (observere) at ting skjer og teste det ut og etterprøve.
Derfor må jeg også si at det er seks stadier av evulusjon og kun det siste punktet faktisk er "vitenskapelig" (om man følger definisjonen.

1. kosmisk evolusjon; dette er teorien om Big Bang - umulig og observere/teste

2. kjemikalsk evolusjon; det er at alle grunnstoffene kom frå helium og hydrogen - umulig og observere/teste

3. stellar og planet evolusjon; det er hvordan alle stjernene og planetene blei skapt - umulig og observere/teste

4. organisk evolusjon; skapelsen av liv fra ikke-liv - umulig og observere/teste

5. makro evolusjon; det er at en art forandrer seg til en ny type art - umulig og observere/teste

6. mikro evolusjon; det er variasjon i artene

- dette kan man teste og observere og ser skjer i dag, simpelten "variasjoner av arter" (Darwin forsket på dette). Det er dermed umulig å "vitenskapelig" bevise at over tid kan/har dyr og mennesker forandret seg i større grad ( til andre dyr eller arter) uansett hvor mange år man legger til. Men man kan jo TRO/antta at det har skjedd.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv. At den vitenskapelige metoden innebærer at hypotese skal være etterprøvbare stemmer i og for seg.. Vi sier at en hypotese skal være falsifiserbar. Det betyr at den skal være mulig å motbevise. Hypotesen "Gud finnes" er ikke falsifiserbar, fordi det ikke finnes noen bevis for at han ikke gjør det. Hypotesen "Gud finnes ikke", derimot, er falsifiserbar. Et eneste uomtvistelig bevis er alt som skal til. Dessverre for kristendommen står sistnevnte hypotese fortsatt. Se forøvrig hva jeg har uthevet.

1: Big Bang-teorien har sine problemer, den er langt fra perfekt. Men man har tonnevis med observasjoner som støtter opp under den. Den har blitt forsøkt forkastet mange ganger, men den står da fortsatt.

2: Kjemikalsk evolusjon (første gang jeg har hørt det bli kalt for det) står også støtt. Vi VET at fusjon vil skje ved høye nok temperaturer og trykk, og vi vet at denne prosessen er årsaken til at stjerner lyser. At supernovaer forekommer ganske ofte er heller ikke vits i å motsi.

Hvis du er uenig her, må du gjerne komme med en alternativ teori!

3: Hvis du er enig i det jeg har sagt så langt om supernovaer og fusjon, og samtidig tror på tyngdekraften, bør det være mulig å tenke seg frem til hvordan stjerner, og dermed solsystem med planeter og alt det innebærer oppstår. Uansett, denne teorien står også grunnstøtt. I geologien (som er et felt hele min studieretning hviler på) ser vi utallige bevis på at det vi antar om planeters dannelse stemmer. F.eks: Jordens omkrets er en anelse større rundt ekvator enn rundt polene. Hvorfor? Da jorden ble dannet, tok det lang tid før den kjølte seg ned, og svært varme materialer er semiflytende (heretter referert til som plastisk). Den fortsatt plastiske jordkloden spant rundt sin egen akse (som den fortsatt gjør), og sentrifugalkraften førte til at formen på jorden ble en anelse elliptisk. Alle som har lekt med sånne spinneting på en lekeplass vet hva som skjer når man spinner rundt: Man blir dratt vekk fra sentrum.

Logisk sett burde tyngdekraften være mindre ved ekvator enn ved polene, -og det er den. Men ikke så mye mindre som man kan anta utifra beregninger (tyngdekraften minsker med kvadratet av avstanden fra sentrum). Grunnen til dette er at den unge, plastiske jordkloden spant rundt sin egen akse, og alle som kjenner til oppdriftsprinsippet skjønner da at konsentrasjonen av tunge bergarter må bli større rundt ekvator, noe som fører til at massetettheten rundt rotasjonsplanets maksimum er større. Tada, - problemet er forklart.

4: http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis <-- Denne linken forklarer det godt.

5 og 6 er egentlig det samme, og har blitt observert hos bakterier og hos enkelte insektarter, og utover det har vel dette blitt tatt opp mange nok ganger i denne tråden. Det er ikke vits i å uttale seg ytterligere. Hvis du finner et kaninfossil sammen med et Tyrannosaurus Rex-fossil vil teorien falle i grus. Det er faktisk ikke mer som skal til. Jeg oppfordrer deg til å prøve, men vil anta du kommer til kort.

Det er helt åpenbart for meg at du ikke forstår hva vitenskap består i, og hva teorier faktisk er. En teori er "den beste foreløpig løsningen", og er alltid gjenstand for ettersyn og endring. Evolusjon er et faktum, evolusjonsteorien er den beste forklaringen vi har på hvordan evolusjon foregår, og hva som er drivkraften bak prosessen. Universets ekspansjon er et faktum (det observerer vi konstant), Big Bang-teorien er den beste forklaringen vi har på hvordan denne ekspansjonen startet. Tyngdekraften er et faktum, på lik linje med evolusjon og universets ekspansjon, og jeg tviler på at mange vil bestride tyngdekraften. Men her er kicker'n: Vi har ingen tilfredsstillende teori som forklarer tyngdekraften utover standardmodellen (som har sine problemer, for å si det mildt). Det vil si at vi forstår evolusjonsprosessen langt bedre enn tyngdekraften, men likevel ser jeg deg ikke argumentere for at epler av og til faller oppover.

Denne posten ble langt mindre velskrevet enn den kunne vært, men det har vært en lang dag, beklager det.
Sist endret av Orph; 13. januar 2012 kl. 01:10.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
er selv kristen, og hvis dere ateister åpner biblen finner dere gang på gang at mye av det dere sier stemmer, mtp teorier, og hva kom først? biblen eller teoriene?
slik jeg ser på det, "trur" jeg på de fleste teoriene til veitenskapen, men da at det var veien gud gikk for og lage verden
Vis hele sitatet...
En ting jeg ikke forstår er hvordan gud er ett tilfredsstillende svar.
En skaper gjør bare problemstillingen verre eller utsetter det endelige spørsmålet gud gir noen svar på.
Viss gud har skapt alt her så må gud og være en del av noe større. Hva er gud en del av? Har gud en skaper eller kan gud spontant komme til eksistens uten at en bevissthet må være en del av det?
Viss gud ikke trenger en skaper, hvorfor trenger vi en skaper?
Huff, er for trøtt til og skrive om gud og what not, men tro på gud har store svakheter. Uansett hvordan man vrir og vender på det. Og det gir ikke svar på så veldig mye, kanskje moralske svar som tolkes slik det passer oss best..
Så ja, noen grunner for jeg greier ikke og tro på gud, og sliter med og forstå hvordan noen greier det i ett opplyst samfunn.
Sist endret av sneipen; 13. januar 2012 kl. 13:39.
Sitat av slashdot Vis innlegg

Feil. At vi ikkje har fått det til vil ikkje sei at det er umogeleg å framstille liv fra ikkje-levande materiale i eit laboratorium. Det vil heller ikkje sei at vi ikkje har observert somme av forutsetningene, m.a. sjølvorganiserande organiske molekyler i naturen.
Vis hele sitatet...
Noe som er helt analogt, er organisk kjemi. På 1700-tallet og tidligere trodde kjemikere at organiske molekyler hadde en vital kraft (livskraft). De trodde at kun levende vesener/planter kunne syntetisere (in vivo) organiske stoffer.

På 1800-tallet begyne man å lage såper fra lipider og baser, og i 1828 klarte Wöhler å produsere det organiske stoffer urea fra det inorganiske stoffet ammoniumcyanid. I dag vet vi at organisk syntese ikke har noe som helst med en påstått livskraft (analogt med en "Gud").

Det er kun teknologi, forskning og vitenskap som kan føre oss videre og gi oss svaret på om det er mulig å framstille liv fra ikke-levende materiale i et laboratorie.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Vargas Vis innlegg
Noe som er helt analogt, er organisk kjemi. På 1700-tallet og tidligere trodde kjemikere at organiske molekyler hadde en vital kraft (livskraft). De trodde at kun levende vesener/planter kunne syntetisere (in vivo) organiske stoffer.

På 1800-tallet begyne man å lage såper fra lipider og baser, og i 1828 klarte Wöhler å produsere det organiske stoffer urea fra det inorganiske stoffet ammoniumcyanid. I dag vet vi at organisk syntese ikke har noe som helst med en påstått livskraft (analogt med en "Gud").

Det er kun teknologi, forskning og vitenskap som kan føre oss videre og gi oss svaret på om det er mulig å framstille liv fra ikke-levende materiale i et laboratorie.
Vis hele sitatet...
Wöhlers historie er en veldig fin en (iom. at han "grunnla" fagfeltet organisk kjemi, som jeg studerer), men det var ammoniumcyanat han syntetiserte urea (karbamid) fra. Veldig interessant å studere kjemihistorie, det skal sies... F.eks. Fieser, Wöhler, Birch, Grignard og den gjengen...
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Wöhlers historie er en veldig fin en (iom. at han "grunnla" fagfeltet organisk kjemi, som jeg studerer), men det var ammoniumcyanat han syntetiserte urea (karbamid) fra. Veldig interessant å studere kjemihistorie, det skal sies... F.eks. Fieser, Wöhler, Birch, Grignard og den gjengen...
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig, det er jo et salt, med cyanat-ionet! Flaut altså
Viktig å ha nomenklaturen i orden..
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hei!

Det å argumentere mot at dere ateister tar feil, blir kanskje litt dumt fra min side når jeg ikke helt forstår hva argumentasjonen deres handler om. Og siden jeg ikke har noen særlig forståelse for denne evolusjonsteorien, tenkte jeg å sette meg inn i den. Dere mener at verden ble til av et "poff". Dere mener også at vi mennesker stammer fra apene. Jeg har et par spørsmål til dere.
Vis hele sitatet...
Hvis du lurer på hva vi ateister faktisk tror, synes jeg du bør ta en titt på debattene til denne fyren. Han var en utrolig intelligent, belest og omstridt religions kritiker til han døde her i desember.

Videre: når du omtaler oss som "dere ateister" regner jeg med at du er religiøs(?) Har religiøse noen gang i historien bevist at deres teorier om skapelsen er sanne?

Så spør jeg deg: Har vitenskapen bevist sin teori om skapelsen er sann?

Eller omformulert: Kan du virkelig tro at religion har et større/bedre grunnlag for å påstå at deres teorier er sanne?
I THINK NOT

Sitat av Frufsa Vis innlegg
er selv kristen, og hvis dere ateister åpner biblen finner dere gang på gang at mye av det dere sier stemmer, mtp teorier, og hva kom først? biblen eller teoriene?
slik jeg ser på det, "trur" jeg på de fleste teoriene til veitenskapen, men da at det var veien gud gikk for og lage verden
Vis hele sitatet...
Oog hvis dere kristne åpner bibelen(3. og 4. mosebok, særlig den 3.) vil dere finne en hel haug med regler, lover og normer, gitt til folket av gud:

Loven om kjønnslig urenhet (3.mosebok kap. 15)
Loven om sopp på hus (!) (3. mosebok kap. 14 vers 33-57)
Loven om hudsykdom som gjør uren (3. mosebok kap. 13)
Loven om rene og urene dyr (3. mosebok kap. 11)
Offerlovene (3. mosebok kap. 1-7)

Om du er kristen (altså belest og kjent med bibelen) husker du kanskje disse?

Uansett bør du spørre deg selv følgende: Er disse lovene passende for det samfunnet vi lever i i dag? Kunne du tenke deg å leve under disse lovene?

Slik er det nemlig også for skapelses teorien i bibelen! Den har ikke nok beismateriale å støtte seg på for å være troverdig i dagens samfunn.

Videre:
Du "trur" at The Big Bang var veien "Gud" valgte å gå for å skape verden? Hvorfor tro, når vitenskapsmenn VET at det var slik alt ble skapt? Gir det mer mening å tro at en tyrannisk diktator oppe i skyene har skapt verden?

Btw, kan du referere til et utdrag av bibelen der den underbygger teoriene om The Big Bang?
Ateistene tror alle religioner i fortid, nåtid og framtid er overtro i motsetning til fakta - full stopp.
De religiøse tror alle religioner i fortid, nåtid og framtid er overtro i motsetning til fakta - med unntak av den ene nåtidsreligionen den enkelte tror på.

I betraktning av antallet religioner er tilnærmet uendelig, er denne forskjellen tilnærmet null.

FRA SPØK TIL REVOLVER:
Du skal ha utrolig tro på det utrolige at akkurat den ene religionen du bekjenner deg til, er et unntak fra hovedregelen om at religioner er fiction og ikke facts.

Eller er muligens forklaringen på din tro et resultat av hjernevasking i barneåra slik at du har mistet evne til objektiv analyse av religionen din og godtar uten videre manglende logikk og direkte strid med vitenskapelige fakta? Eller med andre ord at kartet har rett og terrenget tar feil når de to ikke samsvarer.

Her noen få (av mange) eksempler den kristne religionen faller igjennom på:
- De to første menneskene på jorden fikk sønner som giftet seg med fremmede kvinner.
Kom disse kvinnene i en UFO?

- Livet på jorden ble skapt slik det er den dag i dag for noen få tusen år siden i en 6-dagers gudejobb.
Livet på jorden ble skapt for milliarder år siden. Var da helt annerledes (Mer primitivt og med ferre arter) enn idag. Uhyre langsom utvikling har brakt det der det er i dag.

- Gud er allmektig, allvitende og allkjærlig i fortid, nåtid og framtid.
Gud kan ikke være alle disse 3 tingene.
Han må enten være avmektig/ikke vitende og kjærlig eller allmektig/vitende og alt annet enn kjærlig.
Ingen kjærlig person/gud skaper med vitende og vilje all den jævelskap som finnes på kloden når han på forhånd vet resultatet. Minner om en ungdom som leker krig på elektronisk spill og dreper og lemlester for fote.

- Dersom du dør uten å tro på gud, er straffen evig tortur i svovelpølen.
Straff for å tro/mene og ikke bare for handlinger er det som skiller demokratiske samfunn som verdsetter menneskerettene og diktaturstater som tråkker ned disse rettene. Gud er altså autoritær i høyeste potens.
Evig tortur som straff er dessuten urimelig hard uansett forseelse.
Den er dessuten umulig i praksis fordi ikke noe menneske tåler tortur i lengre tidsrom - spesielt ikke når det vet torturen tar aldri slutt.

- Universet og vår klode er for komplisert til å ha skapt seg sjøl. Det må være gjort av en høyt intelligent og mektig gud.
Logikken må da tilsi at heller ikke denne guden kan ha skapt seg sjøl.
Han må ha blitt skapt av et enda klokere og mektigere vesen.
Og denne av ....... i en uendelig rekke bakover.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Her noen få (av mange) eksempler den kristne religionen faller igjennom på:
- De to første menneskene på jorden fikk sønner som giftet seg med fremmede kvinner.
Kom disse kvinnene i en UFO?
Vis hele sitatet...
Nei, disse kvinnene kom ikke i en UFO. Det en del har konkludert med er at det var mennesker andre plasser, som det står lite om/ikke noe om i bibelen.


Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg

- Gud er allmektig, allvitende og allkjærlig i fortid, nåtid og framtid.
Gud kan ikke være alle disse 3 tingene.
Han må enten være avmektig/ikke vitende og kjærlig eller allmektig/vitende og alt annet enn kjærlig.
Ingen kjærlig person/gud skaper med vitende og vilje all den jævelskap som finnes på kloden når han på forhånd vet resultatet. Minner om en ungdom som leker krig på elektronisk spill og dreper og lemlester for fote.
Vis hele sitatet...
Gud skapte ikke jævelskapen. Det var i følge bibelen menneskene som skapte den da fristelsen fant sted i Edens hage, der fristelse og synd fant sted.


Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
- Dersom du dør uten å tro på gud, er straffen evig tortur i svovelpølen.
Straff for å tro/mene og ikke bare for handlinger er det som skiller demokratiske samfunn som verdsetter menneskerettene og diktaturstater som tråkker ned disse rettene. Gud er altså autoritær i høyeste potens.
Evig tortur som straff er dessuten urimelig hard uansett forseelse.
Den er dessuten umulig i praksis fordi ikke noe menneske tåler tortur i lengre tidsrom - spesielt ikke når det vet torturen tar aldri slutt.
Vis hele sitatet...

Gud er ikke autoritær. Viss Gud hadde vært autoritær hadde han skapt alle mennesker til å tro på han. Dette skjedde ikke da Gud ikke hadde tenkt å skape roboter som kunne programmeres til å tro på Gud. Gud ga menneskeheten et valg.


Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
- Universet og vår klode er for komplisert til å ha skapt seg sjøl. Det må være gjort av en høyt intelligent og mektig gud.
Logikken må da tilsi at heller ikke denne guden kan ha skapt seg sjøl.
Han må ha blitt skapt av et enda klokere og mektigere vesen.
Og denne av ....... i en uendelig rekke bakover.
Vis hele sitatet...
Mange kristne mener at universet og vår klode er for komplisert til å ha skapt seg selv ja. Med tanke på at alt ble så fint, alle celler, alle forskjellige særtrekk, alt sammen.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Gud skapte ikke jævelskapen. Det var i følge bibelen menneskene som skapte den da fristelsen fant sted i Edens hage, der fristelse og synd fant sted.
Vis hele sitatet...
Vel for at fristelse skulle kunne eksistere, måtte Gud ha skapt det. Hvis Gud er allmektig, og menneskene ikke er allmektige, kan menneskene per def. ikke ha skapt all "jævelskapen" som finnes i verden. Og hvis Gud er allmektig, kunne han latt være å skape det onde in the first place. Han kunne også ha "frelst" menneskene fra det onde umiddelbart etter fristelsen fant sted.

Hvis Gud er allmektig, hadde han forutsett at dersom han skapte mennesker med fri vilje, ville de synde. Som allmektig ville han til og med kunne si når og hvordan de ville synde. Hvorfor skape noe du VET vil bryte reglene dine? Og deretter legge skylden på dem?!
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Gud skapte ikke jævelskapen. Det var i følge bibelen menneskene som skapte den da fristelsen fant sted i Edens hage, der fristelse og synd fant sted.
Vis hele sitatet...
Tsunamier, jordskjelv, tørke, sultkatastrofer, flom og sykdom er bare noen eksempler på "jævelskap" som kun Gud kan stå bak.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Gud er ikke autoritær. Viss Gud hadde vært autoritær hadde han skapt alle mennesker til å tro på han. Dette skjedde ikke da Gud ikke hadde tenkt å skape roboter som kunne programmeres til å tro på Gud. Gud ga menneskeheten et valg.
Vis hele sitatet...
Han må vel kunne sies å være autoritær når straffen for å ikke tro på han, etter han med hensikt har forsøkt å lure oss ved å skjule alle spor etter seg selv, er evig tortur i helvete? Det gamle testamentet er også proppfullt av historier som tydelig viser en meget autoritær og hissig Gud.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Mange kristne mener at universet og vår klode er for komplisert til å ha skapt seg selv ja. Med tanke på at alt ble så fint, alle celler, alle forskjellige særtrekk, alt sammen.
Vis hele sitatet...
Og hvor mange av de har utdannelse innenfor det de omtaler? Hvor mange av de har doktorgrad i fysikk og kan konkludere med at universet umulig kan ha skapt seg selv? Sannheten er jo at de ikke aner hva de snakker om, men bruker sin egen personlige, manglende forståelse om temaer de ikke har grunnlag for å forstå som "bevis" på en gud. Det er ikke et mer gyldig resonnement enn at noen bruker sin manglende forståelse for forbrenningsmotorer som "bevis" på at det må være Gud, og ikke bensin, som driver bilen fremover.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Vel for at fristelse skulle kunne eksistere, måtte Gud ha skapt det. Hvis Gud er allmektig, og menneskene ikke er allmektige, kan menneskene per def. ikke ha skapt all "jævelskapen" som finnes i verden. Og hvis Gud er allmektig, kunne han latt være å skape det onde in the first place. Han kunne også ha "frelst" menneskene fra det onde umiddelbart etter fristelsen fant sted.

Hvis Gud er allmektig, hadde han forutsett at dersom han skapte mennesker med fri vilje, ville de synde. Som allmektig ville han til og med kunne si når og hvordan de ville synde. Hvorfor skape noe du VET vil bryte reglene dine? Og deretter legge skylden på dem?!
Vis hele sitatet...
Ja, du har et poeng der. Jeg tror at Gud ikke ville skape menneskene som mekaniske roboter som forgudet ham. Kanskje han ville gi menneskene fri vilje til å leve. Kanskje Gud ikke kunne skape dem perfekte i hans øyner. Gud visste sikkert heller ikke at de kom til å bryte reglene hans.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, du har et poeng der. Jeg tror at Gud ikke ville skape menneskene som mekaniske roboter som forgudet ham. Kanskje han ville gi menneskene fri vilje til å leve.
Vis hele sitatet...
Hvis man forutsetter at Gud finnes, så høres ikke dette så dumt ut.


Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

Kanskje Gud ikke kunne skape dem perfekte i hans øyner. Gud visste sikkert heller ikke at de kom til å bryte reglene hans.
Vis hele sitatet...
Men dette derimot... Hvis Gud er Gud, ville han kunne skape menneskene perfekte, samt forutse at de ville bryte reglene hans. En Gud (i kristendommen) som ikke er i stand til dette, er heller ingen Gud.

Gud er så inkompetent at han ikke klarer å skape mennesket slik han ville, ikke klarer å forutse at de vil bryte reglene hans, straffer mennesket for hans egen inkompetanse, og attpåtil krever at man skal tilbe ham. Makan altså!....
Du og jeg er ganske like, ClaesGreve. Jeg fornekter alle guder. Du fornekter alle guder MINUS en eneste av dem. Hvorfor akkurat denne guden? Og har du sjekket historien til denne guden? Har du sett hvor fantastisk lik historien om sønnen hans er den mye eldre historien om Krishna? Eller den egyptiske mytologien? Eller nesten hvilken som helst annen av de gamle røverhistoriene? Jeg tenker på dette med jomfrufødsel, tre vise menn, død i tre dager, sto opp igjen, tolv disipler - hele rukkelet er stjålet fra bl.a. historiene om Horus fra Egypt. Vær så snill - les litt...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Gud skapte ikke jævelskapen. Det var i følge bibelen menneskene som skapte den da fristelsen fant sted i Edens hage, der fristelse og synd fant sted.
Vis hele sitatet...
Og hvordan det? Gud er jo allmektig, hvorfor gi menneskeheten muligheten til å påføre seg selv så mye drit?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Gud er ikke autoritær. Viss Gud hadde vært autoritær hadde han skapt alle mennesker til å tro på han. Dette skjedde ikke da Gud ikke hadde tenkt å skape roboter som kunne programmeres til å tro på Gud. Gud ga menneskeheten et valg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Mange kristne mener at universet og vår klode er for komplisert til å ha skapt seg selv ja. Med tanke på at alt ble så fint, alle celler, alle forskjellige særtrekk, alt sammen.
Vis hele sitatet...
Rent bortsett fra at det er tonnevis av ting som slett ikke er "så fint" på noen som helst måte.

Mye av poenget med de fleste religioner (og mange grener av vitenskapen) er nettopp å prøve å forklare hvorfor ting er som de er - så la oss tenke på dette. Her er vi på en planet som kan drepe oss uten forvarsel (dersom vi da ikke dreper oss selv), og som deles med farlige dyr (oss selv inkludert), farligere sykdommer som kan slå til når som helst (og hvorav en stor drøss forårsakes av forskjellige "feil" i konstruksjonen vår, enten på stor eller mikroskopisk skala), og med naturkrefter som OGSÅ slår til når som helst og kan drepe en hel drøss med folk på få øyeblikk.

Så hvorfor ER ting som de er? Og her kommer de fleste monoteistiske religioners svar; God made it so. Det er ikke et svar jeg er noen fan av - hvorfor skulle han nå det?
Sitat av Provo Vis innlegg
Og hvor mange av de har utdannelse innenfor det de omtaler? Hvor mange av de har doktorgrad i fysikk og kan konkludere med at universet umulig kan ha skapt seg selv? Sannheten er jo at de ikke aner hva de snakker om, men bruker sin egen personlige, manglende forståelse om temaer de ikke har grunnlag for å forstå som "bevis" på en gud.
Vis hele sitatet...
Tøys og tull. Er mange vitenskapsmenn som tror på Gud eller har kommet til tro på Gud fordi de mente at dette kunne være det eneste mulige.

Sitat av Adventist.no
Internett og en rekke mer eller mindre seriøse undersøkelser gjør det lett å se hva vitenskapsmenn mener. To undersøkelser i det prestisjetunge magasinet Nature kan imidlertid antas å være troverdige.[4] Resultatet var overraskende.

Ett tusen tilfeldig valgte vitenskapsmenn oppført i American Men and Women of Science ble spurt om sin tro på Gud. Men hva mener man med Gud? Er Gud en person, et prinsipp, en naturkraft eller selve naturen? Spørreundersøkelsen ga en snever definisjon av Gud, og var ikke på noen måte egnet til å oppmuntre til positive svar: Hvis man trodde på Gud måtte man være enig i følgende påstand: «Jeg tror på en Gud som kommuniserer intellektuelt og emosjonelt med menneskene, det vil si en Gud man kan be til og forvente svar fra. Med 'svar' mener jeg mer enn den subjektive psykologiske effekten av bønn».

Vitenskapsmennene hadde også muligheten til å si at de ikke trodde på en slik Gud, eller om de var i tvil. Omtrent 40 % sa de trodde på en slik Gud. 45 % gjorde det ikke, og 15 % visste ikke. Det er interessant å merke seg at denne undersøkelsen fra 1996 var en kopi av en undersøkelse som bli gjort 80 år tidligere, og som hadde nesten samme resultat.

En annen undersøkelse som ble gjort ikke lenge etter 1996, som var myntet på en mindre gruppe, ble foretatt blant medlemmene av National Acadamy of Sciences. Bare 7 % av disse sa de trodde på en personlig Gud.[5] Kanskje er spesialsiter mer tilbøyelig til å være svært fokusert på bekostning av et videre utsyn. Det sier seg imidlertid selv at National Acadamy of Sciences, som utgjør mindre enn 2 % av vitenskapsmennene i American Men and Women of Science, ikke representerer et bredt vitenskapelig nettverk.

Noen lurer på om vitenskapsmenn kan tro på en seks dagers skapelse slik Bibelen beskriver den. Svaret er ja. Dr. John Ashton, en australsk forsker, har samlet kommentarene fra 50 forskjellige vitenskapsmenn med doktorgrader, der de begrunner hvorfor de tror på den bibelske utgaven av skapelsesberetningen.

Det ser ut til at mange flere vitenskapsmenn tror på Gud enn det en først får inntrykk av når en leser vitenskapelige fagbøker, artikler og media. Disse kildene tilbyr en lang rekke alternativer, men sjelden og aldri nevnes Gud som årsakskilden. Det regnes som «uvitenskapelig» å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det er en feilaktig argumentasjonsrekke. De 60% som ikke trodde på en Gud kan fint være alle med doktorgrad i fysikk slik Provo hevder. Uten at jeg nødvendigvis er enig i konklusjonen hans så er det åpenbart at kompetanse innen en form for vitenskap ikke nødvendigvis medfører kompetanse i en annen.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er en feilaktig argumentasjonsrekke. De 60% som ikke trodde på en Gud kan fint være alle med doktorgrad i fysikk slik Provo hevder. Uten at jeg nødvendigvis er enig i konklusjonen hans så er det åpenbart at kompetanse innen en form for vitenskap ikke nødvendigvis medfører kompetanse i en annen.
Vis hele sitatet...
Dette var det eneste jeg fant som handlet litt om dette, men poenget mitt er bare at kommentarer som "manglende forståelse om temaer de ikke har grunnlag for å forstå som bevis på en gud" er litt tøysete. Mange vet utmerket godt hva de snakker om.
Sist endret av Butchern; 16. januar 2012 kl. 18:49.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hei!

Det å argumentere mot at dere ateister tar feil, blir kanskje litt dumt fra min side når jeg ikke helt forstår hva argumentasjonen deres handler om. Og siden jeg ikke har noen særlig forståelse for denne evolusjonsteorien, tenkte jeg å sette meg inn i den. Dere mener at verden ble til av et "poff". Dere mener også at vi mennesker stammer fra apene. Jeg har et par spørsmål til dere.

1) Hvor mange år/gammel er jorden?

2) Kan noen forklare rekkefølgen, big bang oppsto, hva skjer i neste rekkefølge for hvordan de forskjellige dyreartene ble til? Og viktigest - mennesket?

3) Charles Darwin mente at mennesket stammer fra apene. Hvorfor fortsetter ikke dette å skje i dag/dagens samfunn?

4) Hvordan vil dere forklare at universet ble til?

5) Masse og energi kan vel ikke bare forsvinne, eller oppstå naturlig, eller hva?

6) Hvem skapte fysikkens lover? Og hvem sin ide var dette?
Vis hele sitatet...
Siden du tydeligvis er veldig opphengt i hvordan ting oppstod, og har problemer med å godta at "ting bare skjedde", og tydeligvis mener at "gud gjorde det" er en bedre forklaring: Hvordan oppstod da gud? Han bare oppstod? Eller har alltid vært? Ok, fint, da er spørsmålet: Hvorfor kan ikke dette like gjerne gjelde universet osv?
Sitat av atomet Vis innlegg
Siden du tydeligvis er veldig opphengt i hvordan ting oppstod, og har problemer med å godta at "ting bare skjedde", og tydeligvis mener at "gud gjorde det" er en bedre forklaring: Hvordan oppstod da gud? Han bare oppstod? Eller har alltid vært? Ok, fint, da er spørsmålet: Hvorfor kan ikke dette like gjerne gjelde universet osv?
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om ? Jeg har ikke noen problemer med å godta at "ting bare skjedde". Jeg har heller aldri sagt at Gud gjorde det.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Mange vet utmerket godt hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke når de tror at et allmektig menneske har på et mirakuløst vis tryllet frem Jorden...

Selv om man ikke har direkte beviser på noen ting, er det da rett å hoppe til konklusjonen" Gud skapte det?"
Sist endret av maxphone; 16. januar 2012 kl. 20:15.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Tøys og tull. Er mange vitenskapsmenn som tror på Gud eller har kommet til tro på Gud fordi de mente at dette kunne være det eneste mulige.
Vis hele sitatet...
For det første er vitenskapsmann ikke en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg dette. Det er også et kjent faktum at når man spør foreninger av vitenskapsmenn som har relativt høye krav for akademiske og forskningsmessige meritter, så faller prosenten som tror på en Gud rett i gulvet, slik det også nevnes i teksten du siterer. I tillegg til dette er ivioynars poeng gjeldende, og det er ikke sikkert at disse religiøse vitenskapsmennene er vitenskapsmenn innen fysikk eller evolusjonsbiologi, som gjerne er de mest relevante fagområdene.

Men viktigst av alt, jeg har slett ikke sagt at det er umulig å tro på en gud hvis man har doktorgrad i fysikk, for det er det åpenbart ikke. Jeg har først og fremst sagt at de som sier de ikke tror at universet kan ha skapt seg selv fordi det er for komplisert baserer denne konklusjonen i sin personlige, manglende forståelse om et tema de ikke har grunnlag for å forstå. Det er nok rimelig å tro at av alle de millioner av mennesker som fremmer dette argumentet så kan du nærmest telle antall fysikkdoktorer med relevant spesialfelt på én hånd, så dette er en generalisering jeg er villig til å gjøre.
1) 4-5 milliarder år.
2) Et uendelig massivt punkt ekspanderte(og ekspanderer fortsatt i akselererende grad) til det vi i dag kaller universet. Det var ikke en eksplosjon i tradisjonell forstand. Det var heller ikke noe smell for lydbølger kan ikke bevege seg i "ingenting". Eksapnderingen skjer på lik linje i alle punkter i rommet. Du kan tenke på det som en balong du blåser opp. Rett etter big bang var det ca 50/50 av "vanlig materie" og "antimaterie". Disse utsletter hverandre når de kommer i kontakt med hverandre. Det var bittelitt mer "vanlig materie", og det lille som var igjen utgjør det universet består av i dag.
Ingen ting er "perfekt" i universet. Du kan tenke deg et helt flatt gulv, hvor du plasserer klinkekuler med helt lik avstand fra hverandre. Tyngdekraften trekker da likt på alle fra alle sider, og de blir liggende i posisjonen de hadde fra starten. Men tar du bort noen få kuler, vil tyngdekraften begynne å "jobbe". Materien (som er representert av klinkekulene) begynner da å klumpe seg sammen, og danner etter hvert større og større partikler. Jo større et legme er, desto mer trekker det til seg(sola har mer masse enn jorda f.eks, og har derfor større tyngdekraft enn jorda). Denne prosessen har da over veeeeeeldig lang tid (big bang skjedde for omlag 13,7 milliarder år siden) dannet stjerner, planeter, galakser osv. ps. hva drev gud med de første 8+ milliarder årene?

3) Som flere har påpekt over, skjer evolusjonen kontinuerilig.
En vanlig teori, er at svært enkle organismer ble dannet ved tilfeldigheter i en "ursuppe". Stoffer reagerte med hverandre, og ved en tilfeldighet oppstod det selv-replikerende organismer(om man kan kalle det organismer på dette stadiet?).
Jorden, og ikke minst klimaet forandrer seg hele tiden, og kun de organismene som klarte å tilpasse seg det nye miljøet overlevde. De individene av en bestemt art som er best rustet til å takle omgivelsene, vil ha flere muligheter til å reprodusere seg, og disse genene blir videreført. Mutasjoner gir nye egenskaper. Er disse fordelaktige, vil de vinne frem i evolusjonen.
Urmennesket oppstod forresten i afrika. Etter hvert som menneskene spredte seg rundt i verden, til kaldere steder osv. hadde de ikke lenger bruk for like mye beskyttelse mot sola(som mørk hud gir), og dro mer fordel av lys hud. Lyshudede har f.eks. lettere for å produsere d-vitamniner i svak sol.

4) (Antar at du mener: Hva var før "The big bang"?)Det har vi ingen aning om. En løs teori går ut på at universet er et av mange. Se på det som såpebobler i badeskum. Det popper opp nye hele tiden, samtidig som noen sprekker. Dagens mennesker har nok ikke høy nok intelligens til å løse denne oppgaven. I hvert fall ikke enda.

5) Energi kan aldri forsvinne, kun gå over til andre former.

6) Her vil jeg bare sitere Jonta: Du går utifra at de ble skapt. Hvorfor?

Håper ikke dette ble altfor rotete

PS: Personlig mener jeg religion er skapt for å forklare det vi ikke forstår, og å lindre dødsangsten.
Folk får selvfølgelig tro hva de vil! Alt vi har er teorier.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Siden du tydeligvis er veldig opphengt i hvordan ting oppstod, og har problemer med å godta at "ting bare skjedde", og tydeligvis mener at "gud gjorde det" er en bedre forklaring: Hvordan oppstod da gud? Han bare oppstod? Eller har alltid vært? Ok, fint, da er spørsmålet: Hvorfor kan ikke dette like gjerne gjelde universet osv?
Vis hele sitatet...
Ifølge bibelen tiltaler gud seg av og til som "Jeg er" (noe i den duren)
Han mener ved "Jeg er" at han alltid har vært, og alltid blir å være.

Det kan ikke da gjelde universet, siden det oppstod for sånn ca. 4.5 Milliarder(billion, million?) år siden.

Uansett så vet vi at universet har oppstått en gang, ifølge bibelen har gud alltid vært og blir alltid til å være.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Ifølge bibelen tiltaler gud seg av og til som "Jeg er" (noe i den duren)
Han mener ved "Jeg er" at han alltid har vært, og alltid blir å være.

Det kan ikke da gjelde universet, siden det oppstod for sånn ca. 4.5 Milliarder(billion, million?) år siden.

Uansett så vet vi at universet har oppstått en gang, ifølge bibelen har gud alltid vært og blir alltid til å være.
Vis hele sitatet...
Hva blir da problemet? Du sier jo det selv. I følge kristendommen oppstod ikke universet for ca 4,5 millioner år siden. Derfor blir det usaklig å si at det ikke kan gjelde universet, siden bibelen og vitenskaplig metode ikke stemmer overens.

I bibelen står det og at diverse naturkatastrofer skal ramme ofte og hyppig, akkurat som en gravid kvinne sine veer, når dommedag nærmer seg jorden. I det siste har det faktisk vært ganske hyppig med naturkatastrofer sammenlignet med tidligere. Tsunami, jordskjelv, oversvømmelser, osv. Hvem vet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
I det siste har det faktisk vært ganske hyppig med naturkatastrofer sammenlignet med tidligere. Tsunami, jordskjelv, oversvømmelser, osv. Hvem vet?
Vis hele sitatet...
Har det? Eller har du blitt eldre, får med deg meir, og media rapporterer meir? I tillegg aukar jo talet seismiske stasjoner, så mindre skjelv blir oppdaga og rapportert.

http://askville.amazon.com/earthquak...uestId=3053223 tar for seg jordskjelv.
Orker ikke lese igjennom, men etter min oppfatning, så hadde vi for en stund tilbake lite tilgang på fakta og vitenskap, da hadde vi bibelen, og andre ting som kristen opplæring i grunnskolen, det hadde vi når jeg gikk i grunnskolen også(1989). Men allerede da var vi mer klar over vitenskaplige fakta, og folk begynte å le når de så filmen om den brennende busk osv. Husker vi synes det ble for dumt, med vannet som deler seg, busken osv.

Så jeg trur at folk for en tid tilbake har fått denne opplæringa inn med teskje, og man prøvde å forme barn etter det man trudde var riktig, og at barn og voksne på den tiden ikke hadde den tilgangen på vitenskaplige fakta som vi har idag.

Etter min mening, synes jeg han/hun som skrev bibelen er noen smarte jævler. Og at kristendommen med de ti bud osv har vært positivt for mange som har den tru, er jeg ikke i tvil om.

Jeg ser også at i min krets og yngre generasjoner, trur mindre og mindre på gud og kristendommen. Hadde sikkert vært kristen og trudd på gud selv, hvis jeg ikke hadde vært opplyst om de vitenskaplige fakta som er idag, men dette kan jeg jo ikke si sikkert.

Har også hørt at noen kristne trur Jorda er 5000 år gammel, og etter min mening igjen blir dette for dumt, siden dette er så godt vitenskaplig bevist den dag i dag. Hvis det finnes gud så er jeg bombesikker på at det er en kvinne med tre hoder og haler.

men men kos dere videre med diskusjonen!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av get703 Vis innlegg
4) (Antar at du mener: Hva var før "The big bang"?)Det har vi ingen aning om. En løs teori går ut på at universet er et av mange. Se på det som såpebobler i badeskum. Det popper opp nye hele tiden, samtidig som noen sprekker. Dagens mennesker har nok ikke høy nok intelligens til å løse denne oppgaven. I hvert fall ikke enda.
Vis hele sitatet...
og hvorfor ikke? Jo, fordi vi de siste 5000+årene har trodd på en mystisk skikkelse som skal ha vært skaperen av alt, og de siste 2000-årene har drept mange av de som nektet å tro på denne skikkelsen, og som kanskje kunne ha forklart mer. At vi fremdeles tillater religion er barbarisk.

Religiøse bøker beskriver kun skapelsen av jorden vår og til en viss grad skapelsen av solen og månen. Veldig lite annet om universet står beskrevet, man kan bare glemme forklaringer på ting forskere har funnet nylig. Man er f.eks sikker på eksistensen av andre universer.
Sitat av colabox Vis innlegg
Da lurer jeg på hvordan dere ateister kan ha mer kjennskap til hvordan jorden ble til enn oss religiøse. Forskerene kan forske så mye de vil. De kommer ikke lengre enn til teorier. Ingenting er bevist og ingenting vil bli bevist
Vis hele sitatet...
Så du mener at isotopberegninger og datering av bergarter og mineraler er vissvass?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
I det siste har det faktisk vært ganske hyppig med naturkatastrofer sammenlignet med tidligere. Tsunami, jordskjelv, oversvømmelser, osv. Hvem vet?
Vis hele sitatet...
Det har alltid vært mange naturkatastrofer, men pågrunn av mediedekningen som er i dag blir flere mennesker opplyst om hva som skjer rundt i verden.
Befolkningsvekster har aldri vært større som den er nå, og mange mennesker blir tvunget til å bo utsatte steder. Skjer det en katastrofe blir flere mennesker rammet og større menneskemengder går tapt.
Veit ikkje om det har blitt sagt før, har ikkje leste absolutt heile tråden :P
Kan anbefale TS å sjå på discovery science, spesielt programmet "through the wormhole with morgan freeman" veldig intersant og spennende program.
Sitat av Rompeskjegg Vis innlegg
Veit ikkje om det har blitt sagt før, har ikkje leste absolutt heile tråden :P
Kan anbefale TS å sjå på discovery science, spesielt programmet "through the wormhole with morgan freeman" veldig intersant og spennende program.
Vis hele sitatet...
Huff, og jeg som trodde vi var ferdige med denne tråden.

Ja, jeg har mottatt mange gode tips, og jeg fikk mye nyttig ut av denne tråden
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er jo mennesker som har skrevet bibelen uansett da. Ihvertfall mye av det.
Vis hele sitatet...
Utdyp. Hvilken del av bibelen er skrevet av denne gud-karakteren?

Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvis dere ser på historien (faget historie) så vil dere se at religion vil alltid være der. Det har vært religion hos grekerne, hos romerne, vikingene, araberne osv... Det vil alltid være noen som har en form for religion omså hvor mange teorier det kommer ut. Det er akkurat som om at det vil alltid være idioter.

Hvis det hadde vært noe endelig, noe som ikke kommer til å skje med det første, så hadde ikke dere hatt denne debatten nå.
Vis hele sitatet...
Du presenterer kun bevis for at kulturer uten avansert teknologisk utvikling har religion. Verden i dag er såpass globalisert allerede og har en informasjonsflyt det ikke gikk an å drømme om for bare noen århundre siden. Antallet ateister har vokst enormt i samme tidsrom som informasjonsteknologi virkelig har tatt av. Fri informasjon til alle kan få en kvelende effekt for mumbojumbo.
“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.” - Friedrich Nietzsche.

Er det bare meg, eller blir denne diskusjonen ganske paradoksal?
Sitat av Viper33 Vis innlegg
“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.” - Friedrich Nietzsche.
Vis hele sitatet...
Festlig. Nietzsche var selv en knallhard ateist og skrev store mengder sterkt religionskritiske tekster.

Sitat av Viper33 Vis innlegg
Er det bare meg, eller blir denne diskusjonen ganske paradoksal?
Vis hele sitatet...
Det er nok – i hvert fall i veldig stor grad – bare deg. Hva er det du mener er paradoksene i diskusjonen?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

3) Charles Darwin mente at mennesket stammer fra apene. Hvorfor fortsetter ikke dette å skje i dag/dagens samfunn?
Vis hele sitatet...
Evulosjonen fortsetter men den skjer over lang tid...
http://i.imgur.com/3f5Do.jpg

Fant denne forklaringen på Reddit. Syns den viser hvordan evolusjon virker på en ganske enkel måte.
Spørsmålet mitt blir da hva som var før IF som er det første ordet i denne teksten.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Spørsmålet mitt blir da hva som var før IF som er det første ordet i denne teksten.
Vis hele sitatet...
Utdjup. Om vi antek at teksten skal symbolisere ein art som utviklar seg til ein annan art, så vil ein hypotetisk tekst før "if" vere artens utvikling framtil "if". Om du tenkjer på korleis liv oppstod, så har vi ikkje noko sikkert svar.
anbefaler å ta en titt på denne videoen, de snakker en del om evolusjon og andre lignende temaer

http://www.youtube.com/watch?feature...vnrARf8#t=245s
Som M@ vil jeg anbefale trådstarter, og andre som har problemer med å "forstå", å sjekke ut Richard Dawkins.
Han er veldig flink til å prøve å forklare et veldig kompleks tema(evolusjon osv.), uten at du må være fysikk-ekspert for å forstå han.
Sist endret av Hatebreeder; 15. februar 2012 kl. 20:37.