Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  244 26052
Bare et lite spørsmål til, hvis dette med vitenskap, teori og bigbang er så selvsagt og bevist, hvorfor er det da millionvis av mennesker på jorda vår som ikke får dette til å stemme? ( Da tenker jeg ikke bare på kristne)
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Ikke praktiserende, det vil si en fjorten år gammel gutt som røykte og drakk alkohol, men som forstod det religion hadde å by på og følte at det hørtes bra ut, men det var litt som skurret. På slutten av tenårene så jeg evolusjons-teorien og tenkte at dette så jo bra ut, men det var også noe som skurret her. Hvorfor har den ene nødvendigvis mer rett enn den andre?

Jeg tror ikke du kan nok om koranen til å kunne avfeie Islam som religion eller har du lest koranen? Det samme kan jeg si om alle teorier og ditt søk til hvorfor vi er her.


Jeg tror du egentlig ikke vet noenting, men innbiller deg at DU KultNick, DU er en av få som har SKJØNT DET.


For all del, lev i håpet/troen/viten på at DU har funnet DET mennesket har lurt på i noen år samt 4-5 miliarder rundt deg ikke er enige i FORDI du SKJØNNER. De har sine troer, du har din tro. Selv har jeg ingen tro, jeg er åpen - ikke overbevist om du vil.
Vis hele sitatet...
Den ene har mer rett enn den andre fordi det finnes bokstavlig talt tonnevis med bevis for den ene og ikke den andre.
Religionen mener også at Adam og Eva var de første menneskene, men hvordan kan det være mulig? da hadde vi alle vært noen innavla skapninger med bare ett øye og tre armer. så forklar det for meg
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har et par spørsmål til dere.

6) Hvem skapte fysikkens lover? Og hvem sin ide var dette?
Vis hele sitatet...
Jeg har et spørsmål til deg:

1) Hvem skapte gud? Og hvem sin ide var dette?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Bare et lite spørsmål til, hvis dette med vitenskap, teori og bigbang er så selvsagt og bevist, hvorfor er det da millionvis av mennesker på jorda vår som ikke får dette til å stemme? ( Da tenker jeg ikke bare på kristne)
Vis hele sitatet...
Fordi de er redde for tanken på at livet plutselig ender, de er redde for at det vi befinner oss i nå er alt som er, og i mange av tilfellene er det individer uten noen fremtid (ja det er dessverre sånn for mange) som støtter seg på disse teoriene.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Bare et lite spørsmål til, hvis dette med vitenskap, teori og bigbang er så selvsagt og bevist, hvorfor er det da millionvis av mennesker på jorda vår som ikke får dette til å stemme? ( Da tenker jeg ikke bare på kristne)
Vis hele sitatet...
Er nok en del som ikke vil. Tenk at gamle folk har praktisert religion hele livet, også skal de finne ut at hele livet deres er en løgn. Få vil nok det. Ignorance is bliss..
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Kriss243 Vis innlegg
Religionen mener også at Adam og Eva var de første menneskene, men hvordan kan det være mulig? da hadde vi alle vært noen innavla skapninger med bare ett øye og tre armer. så forklar det for meg
Vis hele sitatet...
Bibelen sier jo at mennesket ble skapt på den 6. dagen.

Det trenger ikke være tilfellet.

For gud kan 1 dag vært 1 milliard år. Det er det som er så spennende, hvis man "sammarbeider" med bibelen som vitenskapstroende, kan man finne mye spennende.

Bibelen forteller jo også om et dyr under vannet, som blir kalt "Leviathan". Hvorvidt dette er en krokodille eller ikke, vet jo ingen! Det kan ha vært en dinosaurskapning, ikke sant? Dyrene ble jo skapt før mennesket, guds egne proporsjoner av "tid" kan være noe helt annet!

Jeg er ikke kristen, men ser på kristendommen som den mest troverdige religionen, sammen med islam.
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 21:33.
Sitat av Kriss243 Vis innlegg
Religionen mener også at Adam og Eva var de første menneskene, men hvordan kan det være mulig? da hadde vi alle vært noen innavla skapninger med bare ett øye og tre armer. så forklar det for meg
Vis hele sitatet...
Neida. Adam og Eva fikk to sønner sammen, Kain og Abel. Kain drepte Abel i misunnelse, og fikk barn senere med andre mennesker som det står om i bibelen andre plasser.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Er nok en del som ikke vil. Tenk at gamle folk har praktisert religion hele livet, også skal de finne ut at hele livet deres er en løgn. Få vil nok det. Ignorance is bliss..
Vis hele sitatet...
Det kan være. Det som gjør meg skeptisk med kristendommen, er at det eksisterer 3-4 andre store religioner. Noen må jo ta feil, uansett om det er religion eller vitenskapen. Skulle ønske Jesus hadde gjort et under, så hadde vi sett om han eksisterte eller ikke.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Ikke praktiserende, det vil si en fjorten år gammel gutt som røykte og drakk alkohol, men som forstod det religion hadde å by på og følte at det hørtes bra ut, men det var litt som skurret. På slutten av tenårene så jeg evolusjons-teorien og tenkte at dette så jo bra ut, men det var også noe som skurret her. Hvorfor har den ene nødvendigvis mer rett enn den andre?
Vis hele sitatet...
Kan du vennligst forklare hva som skurrer med evolusjonsteorien? Den ene har nødvendigvis mer rett enn den andre fordi det foreligger faktiske bevis for at det stemmer. Hvis du ikke evner å se noen vesentlig forskjell mellom troverdigheten til evolusjon og kreasjonisme anser jeg mitt forsøk på å diskutere med deg som meningsløst.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Jeg tror du egentlig ikke vet noenting, men innbiller deg at DU KultNick, DU er en av få som har SKJØNT DET.
Vis hele sitatet...
Hvor får du dette fra? At KultNick oppsøker kunnskap burde du anse som utelukkende positivt. Ingen her påstår at de har svaret på alt.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Neida. Adam og Eva fikk to sønner sammen, Kain og Abel. Kain drepte Abel i misunnelse, og fikk barn senere med andre mennesker som det står om i bibelen andre plasser.



Det kan være. Det som gjør meg skeptisk med kristendommen, er at det eksisterer 3-4 andre store religioner. Noen må jo ta feil, uansett om det er religion eller vitenskapen. Skulle ønske Jesus hadde gjort et under, så hadde vi sett om han eksisterte eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hvordan poppet de andre menneskene opp når Adam og Eva var de første menneskene?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Kriss243 Vis innlegg
Hvordan poppet de andre menneskene opp når Adam og Eva var de første menneskene?
Vis hele sitatet...
Haha, hva tror du? Adam og Eva hadde jo sex, naturligvis?
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 21:36.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Haha, hva tror du? Adam og Eva hadde jo sex, naturligvis?
Vis hele sitatet...
Ja men da hadd vi jo vært innavla skapninga da-.-
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Bare et lite spørsmål til, hvis dette med vitenskap, teori og bigbang er så selvsagt og bevist, hvorfor er det da millionvis av mennesker på jorda vår som ikke får dette til å stemme? ( Da tenker jeg ikke bare på kristne)
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke tilfeldig at det stort sett er i fattige land med lav utdanning at folk er mest religiøse. I land som Norge og Sveits er det jo ganske høy grad av ateisme. For det første er jo evolusjon og all vitenskapgreia veldig komplisert, og motsatt så trenger man ikke utdanning for å forstå religion. Tror rett og slett tradisjoner og formidling har mye med saken å gjøre. Evolusjonsteorien høres jo veldig usansynlig ut for enhver ved første øyekast. Det er veldig lite sansynlig at en som er oppvokst med å tro at gud skaper mennesker plutselig skal hoppe over til å tro at vi utviklet oss fra aper. Dette og mye annen vitenskap er så langt fra religiøse sin virkelighet at de ikke vil sette seg ordentlig inn i det.

På morssiden har jeg slektninger i Afrika som er svært religiøse, og dessverre ganske fattige og arbeidsledige. Jeg ser der at religion har en funksjon som vi ikke trenger i Norge. Den holder de oppe, for eksempel har mange vært arbeidsledige hele livet, men de fortsetter å prøve og sier at "jeg får en jobb når gud vil det".

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Haha, hva tror du? Adam og Eva hadde jo sex, naturligvis?
Vis hele sitatet...
Adam og Eva fikk vel bare sønner....? Altså er den teorien der syltynn.
Sitat av Kriss243 Vis innlegg
Ja men da hadd vi jo vært innavla skapninga da-.-
Vis hele sitatet...
Hvem vet ? Adam og Eva fikk uansett to sønner. Den ene sønnen drepte den andre. Så skal sønnen i følge bibelen ha kommet i kontakt med andre mennesker.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Kriss243 Vis innlegg
Ja men da hadd vi jo vært innavla skapninga da-.-
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Var Adam og Eva søsken? Sier bibelen noe om det?

Slutt å fail!

Sitat av qk7k Vis innlegg


Adam og Eva fikk vel bare sønner....? Altså er den teorien der syltynn.
Vis hele sitatet...
De fikk bare sønner? Og så? Betyr det at teorien er feil?
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 21:42.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hvem vet ? Adam og Eva fikk uansett to sønner. Den ene sønnen drepte den andre. Så skal sønnen i følge bibelen ha kommet i kontakt med andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle dem ha kommet i kontakt med andre mennesker når Adam og Eva var de FØRSTE MENNESKENE....
Sitat av qk7k Vis innlegg
Det er vel ikke tilfeldig at det stort sett er i fattige land med lav utdanning at folk er mest religiøse. I land som Norge og Sveits er det jo ganske høy grad av ateisme. For det første er jo evolusjon og all vitenskapgreia veldig komplisert, og motsatt så trenger man ikke utdanning for å forstå religion. Tror rett og slett tradisjoner og formidling har mye med saken å gjøre. Evolusjonsteorien høres jo veldig usansynlig ut for enhver ved første øyekast. Det er veldig lite sansynlig at en som er oppvokst med å tro at gud skaper mennesker plutselig skal hoppe over til å tro at vi utviklet oss fra aper. Dette og mye annen vitenskap er så langt fra religiøse sin virkelighet at de ikke vil sette seg ordentlig inn i det.
Vis hele sitatet...
Vel, utdanning = kunnskap, så du har et poeng.

Jeg tror du tar feil når du sier at en som er oppvokst med å tro at gud skaper mennesker plutselig skal hoppe over til å tro at vi har utviklet oss fra aper. Jeg tror en del unge fra kristne familier prøver å gjøre seg opp en egen mening ( som meg feks.)
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Neida. Adam og Eva fikk to sønner sammen, Kain og Abel. Kain drepte Abel i misunnelse, og fikk barn senere med andre mennesker som det står om i bibelen andre plasser.
Vis hele sitatet...
Vel, ifølge første mosebok fikk Adam og Eva tre sønner. Kain, Abel og Seth: http://en.wikipedia.org/wiki/Seth.

Om man først skal være religiøs er det vel en ide å inneha kunnskap om hva man tror på?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Bare et lite spørsmål til, hvis dette med vitenskap, teori og bigbang er så selvsagt og bevist, hvorfor er det da millionvis av mennesker på jorda vår som ikke får dette til å stemme? ( Da tenker jeg ikke bare på kristne)
Vis hele sitatet...
1. De har ikke studert beviset eller lest noe om det.
2. De forstår ikke hva de leser.
3. De nekter å tro at det er sant pga. en eller annen religion.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det er flere ganger hvor vitenskapsmenn har konkludert med noe alt for tidlig!
Det ble en smule feil av meg å dra hele vitenskapen under en kam. Blir mer riktig om jeg sier at; flere ganger innenfor vitenskapen er det blitt tatt feil om noe. Fordi vitenskapsmenn har trukket forhastede konklusjoner, og spredd det videre til media!

Man kan da på en måte si at de har tatt feil i det øyeblikket, men retter opp feilen senere pga mer research, ser du hva jeg mener?
Vis hele sitatet...
Her er vi mer enige, men det skal sies at det som regel er media som vinkler det som sannhet av den grunn at overskrifter selger mer om de er sjokkerende og bestemte.
Det er heller ikke alltid forskere som sprer det til media, noe som forårsaker at saken ikke er ferdig studert engang før avisene for nys om det og blåser det opp.
Sitat av moridin Vis innlegg
Vel, ifølge første mosebok fikk Adam og Eva tre sønner. Kain, Abel og Seth: http://en.wikipedia.org/wiki/Seth.

Om man først skal være religiøs er det vel en ide å inneha kunnskap om hva man tror på?
Vis hele sitatet...
Aha, så fint at du opplyste meg om det da! Jeg er ikke religiøs.

Slutt med fordommer. Selv om man ikke er ateist, trenger det ikke å bety at man automatisk er religiøs
Sist endret av ClaesGreve; 11. januar 2012 kl. 21:45.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Hvorfor det? Var Adam og Eva søsken? Sier bibelen noe om det?

Slutt å fail!



De fikk bare sønner? Og så? Betyr det at teorien er feil?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å gi slipp på noe man har levd ved lenge, men du må prøve å se litt videre. Stopp meg hvis jeg tar feil, kanskje jeg har glemt noe av bibelen, men den går vel omtrent slik: Gud skaper Adam og skaper Eva av ribbena hans. De får to sønner, jeg tror det var Abel og Kain. Ut i fra denne kjernefamilien har hele menneskeheten vokst fram.

Altså står vi igjen med følgende muligheter:

Brødre kunne gjøre hverandre gravide på denne tiden.

Eller Eva og Adam fikk ei datter som igjen fikk barn med sine brødre, bare at bibelen har glemt å ta det med

Eller: Abel og/ eller Kain fikk barn med Eva, bare at bibelen har glemt å ta det med.
Sitat av qk7k Vis innlegg
Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å gi slipp på noe man har levd ved lenge, men du må prøve å se litt videre. Stopp meg hvis jeg tar feil, kanskje jeg har glemt noe av bibelen, men den går vel omtrent slik: Gud skaper Adam og skaper Eva av ribbena hans. De får to sønner, jeg tror det var Abel og Kain. Ut i fra denne kjernefamilien har hele menneskeheten vokst fram.

Altså står vi igjen med følgende muligheter:

Brødre kunne gjøre hverandre gravide på denne tiden.

Eller Eva og Adam fikk ei datter som igjen fikk barn med sine brødre, bare at bibelen har glemt å ta det med

Eller: Abel og/ eller Kain fikk barn med Eva, bare at bibelen har glemt å ta det med.
Vis hele sitatet...
Eller at Kain får barn med andre mennesker, som det står om i bibelen/ mennesker som det ikke står noe om.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Eller at Kain får barn med andre mennesker, som det står om i bibelen/ mennesker som det ikke står noe om.
Vis hele sitatet...
Hm, det kan jeg ikke huske. Alt jeg vet er at bibelens budskap er at alle stammer fra Adam og Eva. Hvis gud hadde skapt andre mennesker, så er det jo ikke overraskende en motsigelse her. Sett at du sier riktig nå.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av qk7k Vis innlegg
Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å gi slipp på noe man har levd ved lenge, men du må prøve å se litt videre. Stopp meg hvis jeg tar feil, kanskje jeg har glemt noe av bibelen, men den går vel omtrent slik: Gud skaper Adam og skaper Eva av ribbena hans. De får to sønner, jeg tror det var Abel og Kain. Ut i fra denne kjernefamilien har hele menneskeheten vokst fram.

Altså står vi igjen med følgende muligheter:

Brødre kunne gjøre hverandre gravide på denne tiden.

Eller Eva og Adam fikk ei datter som igjen fikk barn med sine brødre, bare at bibelen har glemt å ta det med

Eller: Abel og/ eller Kain fikk barn med Eva, bare at bibelen har glemt å ta det med.
Vis hele sitatet...
Det handler om at jeg forsvarer en religion jeg ser på som ganske så troverdig i forhold til flere andre. Jeg har vokst opp i et hjem hvor foreldra mine er kristne.

It is not good that the man should be alone. I will make him a suitable partner for him." - Genesis 2:18

Jeg har fortsatt ikke sagt noe på hvordan det kunne bli flere mennesker, jeg har bare argumentert for det du har sagt hittil. Resten er noe som tilhører diskusjonen. Jeg tror det er noe bibelen ikke har fått med, som du sier.
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 21:54.
Mennesker som lever under vanskelig kår (som er tilfelle i store deler av verden), finner nok en stor trøst i å tro på en religion. Tilhørighet, samhold og følelsen av at alt har en grunn står sentralt. Og, tyrannene på toppen er jo selvsagt tjent med at mennesker retter sin frustrasjon mot gud, kontra dit den er hjemmehørende. Samtidig vil selvsagt oppvekst spille en rolle, samt mangelfull evne til kritisk tenkning.

Utover det så bedriver dere skeptikere (og da mener jeg de troende) en overforenkling av emner som ikke kan forenkles.
Sitat av nikons Vis innlegg
1. De har ikke studert beviset eller lest noe om det.
2. De forstår ikke hva de leser.
3. De nekter å tro at det er sant pga. en eller annen religion.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg noen statistikk over hvor mange mennesker som er religiøse, men tipper det er en del millioner. Jeg skjønner bare ikke hvordan flere millioner ikke forstår hva de leser, eller nekter å tro at det er sant på grunn av en eller annen religion.

Det finnes jo flere forskere som har studert vitenskap uten å komme med noen konklusjon.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå har ikke jeg noen statistikk over hvor mange mennesker som er religiøse, men tipper det er en del millioner. Jeg skjønner bare ikke hvordan flere millioner ikke forstår hva de leser, eller nekter å tro at det er sant på grunn av en eller annen religion.

Det finnes jo flere forskere som har studert vitenskap uten å komme med noen konklusjon.
Vis hele sitatet...
Det er fordi noen bare tror på det ene, mens noen bare tror på det andre. Som jeg sa tidligere, la oss kombinere vitenskap og bibelen. Man får seg en aha opplevelse, bare les:

http://www.clarifyingchristianity.com/science.shtml

"The Bible is not a science book, yet it is scientifically accurate. We are not aware of any scientific evidence that contradicts the Bible. We have listed statements on this page that are consistent with known scientific facts. Many of them were listed in the Bible hundreds or even thousands of years before being recorded elsewhere."
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 21:58.
Sitat av Sky Vis innlegg
Dette nærmer seg et nivå av absurditet som gjør det vanskelig å trekke ut hva du mener og kommentere det, Odonkor.



Hva er det du snakker om? Selvsagt må vitenskapelig ideer på en eller annen måte formidles språklig, men hva slags argument er dette for noenting? Er evolusjon og gravitasjon plutselig noe mindre gyldig fordi det formidles språklig? Hva med en stol, er den plutselig noe mindre en konkret ting jeg sitter på fordi vi har blitt enige om å kalle det en stol? Jeg har vanskelig for å forstå hva du mener med at gravitasjon og evolusjon "ikke er annet enn et språk", og det fremstår nesten som om du er sinnsforvirret.



Noen kaller det de tror på for fakta, og det med god grunn. Andre kaller det de tror på hellig, men hva så? Er det noen kaller hellig plutselig likestilt med hva vi vedtar til å være fakta? Igjen, dette blir absurd.

Hva som er absolutt riktig kan vi naturligvis ikke vite på samme måte som vi ikke, i en absolutt forstand, kan vite at dette ikke er drømmen til en loppe på bikkja mi. For alle praktiske formål er det imidlertid helt uvesentlig å forholde seg til disse metafysiske spekulasjonene som passer seg bedre til en kveld i lenestolen. Pennen din vil dette ned på bakken om den ruller over bordet uansett, og liv på jorda vil utvikle seg gjennom evolusjon.

En nøytral person som leser bibelen vil neppe finne den veldig overbevisende. Den er fylt med noe litt fint, enormt mye som simpelthen er barbarisk mens den resterende delen er betenkelig og inkonsistent. Det samme kan ikke sies om evolusjon, og sammenligningen din er rett og slett absurd. Evolusjon er på ingenting bare "snakk", det er vitenskap.



Her kommer du igjen drassende med disse absurde påstandene dine. Noe er absolutt nødvendigvis mer rett enn det andre. Å hevde at alt er like rett eller like feil er noe fullstendig arbitrært vås. Noe er enten riktig eller galt i universet vårt, og vitenskapen er en prosess og en metode for å avdekke disse sannhetene til den grad det er mulig. For hvert eneste fremskritt i vitenskapen så har vi mer rett enn vi hadde før, og vår kunnskap konvergerer så godt det lar seg gjøre til hvordan universet faktisk er ved at vi hele tiden luker ut dårlige hypoteser, får nye og bedre observasjoner og reviderer teorier. Ergo, dette er ikke bare språk og snakk.



Jeg tror resten av verden vil være veldig interessert i å høre om dette store hullet du finner i evolusjonsteorien.



Arbitrært vås igjen. Hvor tar du dette fra?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det hellige ikke være likestilt med fakta?

Fordi du ikke er avansert nok til å forstå at det ene ikke nødvendigvis er mer rett enn det andre?


Ifølge DEG, min realitet kan være en HELT annen enn din, for meg kan det hende at en penn kan fly men da er man vel sinnsforvirret? (ser du tendensene? hva sa prestene 1000 år tilbake til kritikerne?)


Hvorfor kan ikke det samme sies om evolusjonen? Fordi du sier det? Backet opp av en teori, akkurat som religiøse.

Evolusjonen er så absolutt snakk, akkurat som det vi to gjør her og nå.



For deg er ditt mer rett enn mitt (uten at du helt evner(?) å forstå tankesettet jeg innehar).

For meg er mitt ikke nødvendigvis mer rett enn ditt, men vent litt, jeg har jo ingen tro...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
En teist er en som tror på en eller flere guder. En ateist er en som ikke tror.

TS retter spørsmålene sine mot feil person. Spørsmålene skal til en vitenskapsmann, ikke en ateist. Ateismen forutsetter ikke at man er overbevist av en spesiell vitenskaplig teori, eller noen som helst for den saks skyld.
Sist endret av nso; 11. januar 2012 kl. 22:04. Grunn: *spelling
Sitat av nso Vis innlegg
En teist er en som tror på en eller flere guder. En ateist er en som ikke tror.

TS retter spørsmålene sine mot feil person. Spørsmålene skal til en vitenskapsmann, ikke en ateist. Ateismen forutsetter ikke at man er overbevist av en spesielt vitenskaplig teori, eller noen som helst for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg vet. Jeg innså det for et XXanntall innlegg siden. Uansett fikk jeg svar på mye av det jeg lurte på
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Hvorfor skulle det hellige ikke være likestilt med fakta?

Fordi du ikke er avansert nok til å forstå at det ene ikke nødvendigvis er mer rett enn det andre?


Ifølge DEG, min realitet kan være en HELT annen enn din, for meg kan det hende at en penn kan fly men da er man vel sinnsforvirret? (ser du tendensene? hva sa prestene 1000 år tilbake til kritikerne?)


Hvorfor kan ikke det samme sies om evolusjonen? Fordi du sier det? Backet opp av en teori, akkurat som religiøse.

Evolusjonen er så absolutt snakk, akkurat som det vi to gjør her og nå.



For deg er ditt mer rett enn mitt (uten at du helt evner(?) å forstå tankesettet jeg innehar).

For meg er mitt ikke nødvendigvis mer rett enn ditt, men vent litt, jeg har jo ingen tro...
Vis hele sitatet...
For tusen år siden brant de kritikere. Hva sier det?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det kan være. Det som gjør meg skeptisk med kristendommen, er at det eksisterer 3-4 andre store religioner. Noen må jo ta feil, uansett om det er religion eller vitenskapen. Skulle ønske Jesus hadde gjort et under, så hadde vi sett om han eksisterte eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått hva vitenskap egentlig er. Det er ikke noe folk tror på, sånn som f.eks. religion. Vitenskap er en metode for å tilegne seg kunnskap. Dette er kunnskap som blir dannet på grunnlag av observasjoner og undersøkelser. Det er også lagt opp til at andre kan etterprøve oppdagelsene dine og se om sluttningene du har trukket er godt.

se spesielt på vitenskapelig metode:
vitenskap
vitenskapelig metode
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det handler om at jeg forsvarer en religion jeg ser på som ganske så troverdig i forhold til flere andre. Jeg har vokst opp i et hjem hvor foreldra mine er kristne.

It is not good that the man should be alone. I will make him a suitable partner for him." - Genesis 2:18

Jeg har fortsatt ikke sagt noe på hvordan det kunne bli flere mennesker, jeg har bare argumentert for det du har sagt hittil. Resten er noe som tilhører diskusjonen. Jeg tror det er noe bibelen ikke har fått med, som du sier.
Vis hele sitatet...
De har altså bare glemt å ta med den delen som gjorde hele Adam og Eva historien logisk ja. Det er dette som er så utrolig for oss ateister. Hvor lite bevisgrunnlag dere trenger for å tro på det som står i bibelen, og hvor enormt bevisgrunnlag dere skal ha for å tro på noe som faktisk er forsket på.

Vitenskap handler ikke om tro. Til og med evolusjonsteorien var lenge (er kanskje enda i dag?) KUN en teori. Ingen har klart å beivse den helt, men ingen har heller klart å motbevise den. Det vi vet er at de som utdanner seg innen dette, og som bruker flere år av livet sitt på nettopp dette mener at den stemmer.

Det er dette som er så fantastisk med vitenskap. Man kan ikke bare si noe. Til og med Darwin ble lenge sett på som en teori av forskere, fordi forskere er svært konservative og kritiske til hverandres verk. Det finnes faktisk flere lover på hva som skal til for å få godkjent forskningsresultatene sine. DEt nytter ikke bare å si at "jesus sa det for 2000 år siden, og så sa engelen gabriel det samme"
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av qk7k Vis innlegg
De har altså bare glemt å ta med den delen som gjorde hele Adam og Eva historien logisk ja. Det er dette som er så utrolig for oss ateister. Hvor lite bevisgrunnlag dere trenger for å tro på det som står i bibelen, og hvor enormt bevisgrunnlag dere skal ha for å tro på noe som faktisk er forsket på.

Vitenskap handler ikke om tro. Til og med evolusjonsteorien var lenge (er kanskje enda i dag?) KUN en teori. Ingen har klart å beivse den helt, men ingen har heller klart å motbevise den. Det vi vet er at de som utdanner seg innen dette, og som bruker flere år av livet sitt på nettopp dette mener at den stemmer.

Det er dette som er så fantastisk med vitenskap. Man kan ikke bare si noe. Til og med Darwin ble lenge sett på som en teori av forskere, fordi forskere er svært konservative og kritiske til hverandres verk. Det finnes faktisk flere lover på hva som skal til for å få godkjent forskningsresultatene sine. DEt nytter ikke bare å si at "jesus sa det for 2000 år siden, og så sa engelen gabriel det samme"
Vis hele sitatet...
Vær så vennelig å les dette:

http://www.clarifyingchristianity.com/science.shtml
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
For tusen år siden brant de kritikere. Hva sier det?
Vis hele sitatet...
Oh yes, og dette i kristendommens navn.

For meg handler det egentlig mest om at jeg ikke kan tro på noe som skaper så utrolig mange fanatiske, ekstreme sauer. Jeg kjenner flere religiøse mennesker, med gode verdier, absolutt flotte mennesker, men religion har en tendens til å gjøre mennesket blindt og døvt. Religion kan være bra for mange, men du må ha din egen hjerne i behold, for å unngå å bli ekstrem.

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Vis hele sitatet...
For en fantastisk kilde. Objektiv og habil også. Jeg skulle veddet på at alt som står der er sant, men hazzard er jo ikke lov i kristendommen.
Sist endret av random42099; 11. januar 2012 kl. 22:12.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
For en fantastisk kilde. Objektiv og habil også. Jeg skulle veddet på at alt som står der er sant, men hazzard er jo ikke lov i kristendommen.
Vis hele sitatet...
Tror du ting ble forklart og beskrevet på lik måte som i dag, for....flere tusen år siden? Virker nesten som du er litt oppskakket etter at jeg slang inn en kilde! Morsomt.
Det trenger ikke være sant, men for meg gir det en fin aha opplevelse. Hva det gjør for andre, er 100 % opp til dem.
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 22:18.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er fin lesning, og gjorde meg litt mer positiv. Samtidig er det ikke dette vi egentlig diskuterer. Uten tvil er bibelen konstruert av kloke hoder. De hadde peiling på biologi og astronomi. Det er fantastisk. Maya-indianerne hadde også helt enorm kunskap om astronomi som vi i vesten ikke fant ut av før flere tusen år senere, men de hadde helt andre guder igjen.

Kjernen i det vi diskuterer er om dette er GUDS ord. Om dette er noe gud gav dem. Det denne siden sier meg er at folka som skrev bibelen hadde mye peiling, men det vi diskuterer er hvor de fikk det fra. Dette er ikke noe bevis på hvordan jorda ble skapt, det er bare bevis på at bibelen, som er menneskeskapt, ikke motstrider så mye fakta som man skulle tro.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av qk7k Vis innlegg
Det er fin lesning, og gjorde meg litt mer positiv. Samtidig er det ikke dette vi egentlig diskuterer. Uten tvil er bibelen konstruert av kloke hoder. De hadde peiling på biologi og astronomi. Det er fantastisk. Maya-indianerne hadde også helt enorm kunskap om astronomi som vi i vesten ikke fant ut av før flere tusen år senere, men de hadde helt andre guder igjen.

Kjernen i det vi diskuterer er om dette er GUDS ord. Om dette er noe gud gav dem. Det denne siden sier meg er at folka som skrev bibelen hadde mye peiling, men det vi diskuterer er hvor de fikk det fra. Dette er ikke noe bevis på hvordan jorda ble skapt, det er bare bevis på at bibelen, som er menneskeskapt, ikke motstrider så mye fakta som man skulle tro.
Vis hele sitatet...
Alt som står i bibelen er det mennesker er blitt fortalt av gud.
Sitat av qk7k Vis innlegg
De har altså bare glemt å ta med den delen som gjorde hele Adam og Eva historien logisk ja. Det er dette som er så utrolig for oss ateister. Hvor lite bevisgrunnlag dere trenger for å tro på det som står i bibelen, og hvor enormt bevisgrunnlag dere skal ha for å tro på noe som faktisk er forsket på.

Vitenskap handler ikke om tro. Til og med evolusjonsteorien var lenge (er kanskje enda i dag?) KUN en teori. Ingen har klart å beivse den helt, men ingen har heller klart å motbevise den. Det vi vet er at de som utdanner seg innen dette, og som bruker flere år av livet sitt på nettopp dette mener at den stemmer.

Det er dette som er så fantastisk med vitenskap. Man kan ikke bare si noe. Til og med Darwin ble lenge sett på som en teori av forskere, fordi forskere er svært konservative og kritiske til hverandres verk. Det finnes faktisk flere lover på hva som skal til for å få godkjent forskningsresultatene sine. DEt nytter ikke bare å si at "jesus sa det for 2000 år siden, og så sa engelen gabriel det samme"
Vis hele sitatet...
Evolusjonsteorien er ikke "kun" en teori.

www.notjustatheory.com

Vi har MYE mer bevis for evolusjonsteorien enn f.eks gravitasjonsteorien (vi vet veldig lite om gravitasjon) men det er veldig få som tviler på at ting faller til bakken av den grunn. Vi observerer at all materie trekker på annen materie, og så prøver vi å forklare HVORFOR og HVORDAN det skjer. På samme måte har vi observert at liv utvikler seg, og evolusjonsteorien prøver å forklare HVORFOR og HVORDAN dette skjer.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Alt som står i bibelen er det mennesker er blitt fortalt av gud.
Vis hele sitatet...
http://www.infidels.org/library/mode...adictions.html
Det som er ironisk er at hvis en kristen utfordrer en ateist, så skal han/hun ha svar om livets store spørsmål, om universet og dets begynnelse, hvordan liv oppstod, evolusjon etc. Ateisten svarer så godt han/hun kan og blir grillet hardt. Når så ateisten stiller spørsmål ved kristendommen svarer den kristne bare med at det er fakta fordi det står i bibelen, evt at det er såpass mange kristne i verden at det må ligge noe i det. (Ja, jeg er ateist)
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Dette ser spennende ut, takk!
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Det som er ironisk er at hvis en kristen utfordrer en ateist, så skal han/hun ha svar om livets store spørsmål, om universet og dets begynnelse, hvordan liv oppstod, evolusjon etc. Ateisten svarer så godt han/hun kan og blir grillet hardt. Når så ateisten stiller spørsmål ved kristendommen svarer den kristne bare med at det er fakta fordi det står i bibelen, evt at det er såpass mange kristne i verden at det må ligge noe i det. (Ja, jeg er ateist)
Vis hele sitatet...
Det der er bullshit.

Mange kristne prøver å sette seg inn i vitenskapen.

Mange kristne prøver og å ytre sine meninger, men blir som oftest "flamet" eller ledd bort av folk.

I de fleste tilfeller jeg har sett ( og det er ganske mange) er det vanlig at den som er kristen blir grillet hardt, og ikke motsatt slik du sier det er.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Det som er ironisk er at hvis en kristen utfordrer en ateist, så skal han/hun ha svar om livets store spørsmål, om universet og dets begynnelse, hvordan liv oppstod, evolusjon etc. Ateisten svarer så godt han/hun kan og blir grillet hardt. Når så ateisten stiller spørsmål ved kristendommen svarer den kristne bare med at det er fakta fordi det står i bibelen, evt at det er såpass mange kristne i verden at det må ligge noe i det. (Ja, jeg er ateist)
Vis hele sitatet...
Det med at det er mange kristne i verden, underbygger ikke at kristendommen er mer troverdig. Jeg tenkte sånn før da jeg var yngre, men innser i dag at det var på trynet.

Når noen stiller spørsmål ved kristendommen prøver jeg å svare så godt jeg kan på det vedkommende lurer på. Jeg har aldri sagt at det som står i bibelen er fakta, men det er morsomt å se hva man får om man setter bibelen opp mot vitenskapen!

Det er mye som står i bibelen, som stemmer med virkeligheten. Men det betyr ikke at alt der er sant...er jo derfor vi har tro!

Dette ble nesten litt selvmotsigende....jeg tror på mye av bibelen, men har vanskeligheter med enkelte ting, blir vel mer riktig å si.
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 22:28.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ok. Så på grunn av at astronauter får en fysiologisk forandring, så er det slik dette fungerer i helhet? Eller tenkte du generelt over lengre tid, uansett hva det måtte dreie seg om?

Du ser ikke bort i fra at menneskeheten ser annerledes ut om 1000 år. Hvordan tror du vi ser ut? ( Bare lurer)
Vis hele sitatet...
Sitat av nikons Vis innlegg
Ehm nei, det stemmer ikke. Skjelettet blir ikke svakt på grunn av evolusjon, det blir bare svakt fordi musklene ikke anstrenges. Ikke noe annerledes enn at ditt skjelettet blir svakt hvis du ligger til sengs i 6 måneder. Det trengs mange generasjoner før man kan se forskjell på grunn av evolusjon, det skjer ikke evolusjon direkte på et individ.
Vis hele sitatet...
Jøss, aktivitet her siden jeg dro for å trene, men back to topic:

Lurer på om jeg har uttrykt meg litt dårlig her... Kroppen tilpasser seg forholdene. Astronauter, som ClaesGreve sa, går gjennom en fysiologisk forandring. Kroppen tilpasser seg deretter. Det er forøverig meg forstått at skjelettet ikke blir svakere av at musklene ikke brukes. Ellers er det som jeg skulle ha sagt det selv Nikons: Ikke belastning/bruk=Nedgradering, om man skal kalle det for det.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Du ser ikke bort i fra at menneskeheten ser annerledes ut om 1000 år. Hvordan tror du vi ser ut? ( Bare lurer)
Vis hele sitatet...
Kanskje/forhåpentligvis ikke så forskjellig fra idag. Lengre fingre kanskje? Enda kortere haleben? Ingen lilletå? Ikke godt å si, men den som lever på den tiden får se

EDIT; Hvis jeg har uttrykket meg vanskelig/uforståelig må dere bare spørre meg, kan faile innimellom...
Sist endret av Bl4derunner; 11. januar 2012 kl. 22:32. Grunn: Editing for editors
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Alt som står i bibelen er det mennesker er blitt fortalt av gud.
Vis hele sitatet...
Og så lang tid tok det før vi endelig kom fram til selve kjernen i uenigheten vår :P Som regel stopper lange diskusjoner på et punkt der hvor ingen kan komme med noe argument, fordi premissene egentlig er helt forskjellige.

Alt jeg kan gjøre er å spørre følgende: Kan du virkelig leve med at en "person" i verdensrommet som ingen har sett har skapt hele verden, og alt levende i den?

Det er ganske tydelig at religion er menneskeskapt. For 1000 år siden hadde man mange forskjellige guder i verden. Zevz, Hades, Greske, Romerske guder. I Norge hadde vi Thor og Odin, så kom noen med våpen og sa at hvis de fortsatte å tro på Thor og Odin så ble de drept. Hvis noen i dag sier at de tror på Thor og Odin vil de fleste kristne stemple de som litt spesielle. Men hvorfor det? Thor og Odin var jo like real for folk, som det Gud og Jesus er i dag.

Det er AKKURAT det samme som at FOR EKSEMPEL muslimer ta over alle kristne land. Så om 1000 år har vi en situasjon hvor alle som tror på jesus som guds sønn er noen rare folk. Så menneskeskapt er faktisk religion.

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det med at det er mange kristne i verden, underbygger ikke at kristendommen er mer troverdig. Jeg tenkte sånn før da jeg var yngre, men innser i dag at det var på trynet.

Når noen stiller spørsmål ved kristendommen prøver jeg å svare så godt jeg kan på det vedkommende lurer på. Jeg har aldri sagt at det som står i bibelen er fakta, men det er morsomt å se hva man får om man setter bibelen opp mot vitenskapen!

Det er mye som står i bibelen, som stemmer med virkeligheten. Men det betyr ikke at alt der er sant...er jo derfor vi har tro!

Dette ble nesten litt selvmotsigende....jeg tror på mye av bibelen, men har vanskeligheter med enkelte ting, blir vel mer riktig å si.
Vis hele sitatet...
"Er jo derfor vi har tro". Ser du ikke selv hvor rart det blir å bare avvise høyt utdannede vitenskapsmenn med beviselig høy intelligens fordi du "tror" de tar feil angående gud?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av qk7k Vis innlegg
Og så lang tid tok det før vi endelig kom fram til selve kjernen i uenigheten vår :P Som regel stopper lange diskusjoner på et punkt der hvor ingen kan komme med noe argument, fordi premissene egentlig er helt forskjellige.

Alt jeg kan gjøre er å spørre følgende: Kan du virkelig leve med at en "person" i verdensrommet som ingen har sett har skapt hele verden, og alt levende i den?

Det er ganske tydelig at religion er menneskeskapt. For 1000 år siden hadde man mange forskjellige guder i verden. Zevz, Hades, Greske, Romerske guder. I Norge hadde vi Thor og Odin, så kom noen med våpen og sa at hvis de fortsatte å tro på Thor og Odin så ble de drept. Hvis noen i dag sier at de tror på Thor og Odin vil de fleste kristne stemple de som litt spesielle. Men hvorfor det? Thor og Odin var jo like real for folk, som det Gud og Jesus er i dag.

Det er AKKURAT det samme som at FOR EKSEMPEL muslimer ta over alle kristne land. Så om 1000 år har vi en situasjon hvor alle som tror på jesus som guds sønn er noen rare folk. Så menneskeskapt er faktisk religion.
Vis hele sitatet...
Jeg tror på jesus og gud, men er ikke religiøs. Jeg er ikke en som ber hver dag, og går i kirka.

Jeg klarer hvertfall å leve med å tro på noe, så hvis det viser seg den dagen jeg dør at troende kommer til himmelen, og ikke-troende kommer til helvete, har jeg hvertfall ikke trodd forgjeves.

Sitat av qk7k Vis innlegg
"Er jo derfor vi har tro". Ser du ikke selv hvor rart det blir å bare avvise høyt utdannede vitenskapsmenn med beviselig høy intelligens fordi du "tror" de tar feil angående gud?
Vis hele sitatet...
Jeg tror de tar feil angående big bang, og flere andre vitenskapelige påstander. F.eks at vi stammer fra apene.

Men det er masse jeg tror de har riktig på og, for all del! F.eks at fusjon er spalting av atomer. Det var bare et lite eksempel.
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 22:34.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg tror på jesus og gud, men er ikke religiøs. Jeg er ikke en som ber hver dag, og går i kirka.

Jeg klarer hvertfall å leve med å tro på noe, så hvis det viser seg den dagen jeg dør at troende kommer til himmelen, og ikke-troende kommer til helvete, har jeg hvertfall ikke trodd forgjeves.
Vis hele sitatet...
Du helgarderer deg med andre ord? Du er redd for at hvis ikke gud står med deg, så er det faktisk fullt mulig at livet går til helvette, og at det bare er du som kan gjøre noe med det. Du praktiserer ikke religion, men du er redd for hva som skal skje etter døden, så du tror på gud og jesus likevel.

Det er sånn det virker når du er ikke-praktiserende, men tror på gud. Dette er selvsagt en antagelse, og beklager hvis jeg virker aggressiv :P har full respekt for religioner, og kunne gjerne ha tenkt meg til å tro på det selv når ting er vanskelig.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av qk7k Vis innlegg
Du helgarderer deg med andre ord? Du er redd for at hvis ikke gud står med deg, så er det faktisk fullt mulig at livet går til helvette, og at det bare er du som kan gjøre noe med det. Du praktiserer ikke religion, men du er redd for hva som skal skje etter døden, så du tror på gud og jesus likevel.

Det er sånn det virker når du er ikke-praktiserende, men tror på gud. Dette er selvsagt en antagelse, og beklager hvis jeg virker aggressiv :P har full respekt for religioner, og kunne gjerne ha tenkt meg til å tro på det selv når ting er vanskelig.
Vis hele sitatet...
Jeg helgarderer meg ja, og det er derfor jeg liker å sette vitenskap opp mot religion i samme slengen! (Som i den linken jeg gav dere.)
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 22:39.