Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  266 23071
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvorvidt du liker den eller ikke er irrelevant. Faktum er at teorien i store trekk har stått siden den ble fremmet, grunntesene er så og si uforandret. Det vil si, ingen har kunnet påvise at hovedtanken (the process of evolution by natural selection) er feil. Og egentlig er det ganske fantastisk, når man tenker på at er så utrolig lite som skal til for å kunne bevise at teorien er feil. Om man finner et kaninfossil i samme sedimentlag som et fossil av en Tyrannosaurus Rex vil hele teorien falle i fillebiter. Likevel har ikke det skjedd. Når folk så har forsøkt å skyte denne teorien i fillebiter i over 150år sitter man igjen med en konklusjon: Den stemmer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Matt 7:6
Gi ikke hundene det hellige, og kast ikke perler til svin. De vil bare trampe dem ned, vende seg mot dere og rive dere i stykker.
Vis hele sitatet...
Forklaring på Matteus 7,6 Vet ikke om denne kilden er 100% troverdig, men så ut til å være rimelig bra.

Jeg velger her å bryte av denne endeløse skittkastingen dere har bestemt dere for å utføre.

Sitat av Amos 5:13
Derfor, den som er klok, han tier i denne tid; for det er en ond tid.
Vis hele sitatet...
Sitat av Proverbs 26:4
Do not answer a fool according to his folly, or you will be like him yourself.
Vis hele sitatet...
Sitat av Revelation 22:15
Outside are the dogs, those who practice magic arts, the sexually immoral, the murderers, the idolaters and everyone who loves and practices falsehood.
Vis hele sitatet...
True phreak.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Forklaring på Matteus 7,6 Vet ikke om denne kilden er 100% troverdig, men så ut til å være rimelig bra.

Jeg velger her å bryte av denne endeløse skittkastingen dere har bestemt dere for å utføre.
Vis hele sitatet...
Jeg ser svært lite skittkasting. Å poengtere at noen ikke forstår noe, når det helt åpenbart er tilfellet, er kanskje uhøflig, men når den personen prøver å påberope seg kunnskap han/hun åpenbar ikke besitter, er det helt på sin plass, hvertfall i en saklig diskusjon. Å påpeke at personlige meninger i visse tilfeller er irrelevant faller heller ikke inn i den kategorien. Ja, retorikken er kanskje litt tøff... Men da er det vel ekstremt beleilig å tre inn i offerrollen, eller hva?

Faktum er at kirken hele tiden har måttet tøye grensene for guds rolle i det hele, etterhvert som uomtvistelige vitenskapelige teorier har kommet på banen. Før trodde man at mennesket var skapt i guds eget bilde (vel, evolusjon ved naturlig utvelgelse er jo en enormt lite effektiv måte å få til det på, hvis man er allmektig), at gud var universets skaper, det var skapt som det er nå, og at jorden måtte være sentrum i universet, siden mennesket var det viktigste gud hadde skapt, og at vi følgelig måtte ha den viktigste plassen (geosentrisk verdenssyn). Plutselig fant man ut at det ikke var tilfellet, at jorden faktisk gikk rundt solen. Men da måtte jo solen, selvfølgelig være sentrum i universet (av samme grunn som før). Feil der og, gitt. Man fant ut at universet stadig utvider seg, og etterhvert begynte man å finne indisier på at det har beveget seg fra et felles punkt, og Big Bang teorien kom på banen.. Guess what. De påstår nå at gud må ha stått bak det hele.

Hvor mye av dette står i bibelen, utover fullstendige åpenbare ting som at alt må komme fra et eller annet sted, og et spakt forsøk på å forklare det? Nada. Har dette gått uproblematisk for seg? Nei. Kirken har en lang tradisjon med å undertrykke kunnskap, og har ved flere tilfeller kastet vitenskapsmenn som har kommet med betydningsfulle oppdagelser i fengsel, og anklaget dem for kjetteri.

I dag er heldigvis samfunnet som helhet langt mer opplyst, men religiøse samfunn verden over prøver fortsatt å undertrykke vitenskaplige oppdagelser, antakeligvis fordi de frykter å bagatellisere skaperens rolle i det hele tatt (noe som for mange av oss har skjedd for lenge siden). Det der DET mange av oss blir såpass opprørte over.

Jeg vil aldri prøve å påstå at det garantert ikke finnes noen gud. Som Provo sa i en annen post, man kan aldri falsifisere påstanden "Det finnes en gud". "Det finnes ingen gud", derimot, er utrolig lett å falsifisere. Ett eneste mirakel er alt som skal til. Hva skal til for at du forandrer mening?
Sist endret av Orph; 28. juli 2011 kl. 03:04.
True phreak.
Gah, jeg er trøtt, ser at jeg har skrevet en del feil i innlegget mitt over her... *hater at man kun kan endre posten i løpet av fem minutter etter den ble skrevet*. Ingen store feil, vel og merke, bare noen nyanser som ble fremstilt litt feil.
Sist endret av Orph; 28. juli 2011 kl. 03:24.
Jeg vil bare gjenta meg selv. Dere er alle elsket. Verden er et sorgfullt sted med mange meninger og mye hat. Ikke alle meninger er like bra, men bare husk at dere har et hjerte langt der inne og at det hjertet må komme frem og bli en glede for hele verden. Hatet kommer ikke til å vinne over godheten i menneskene. Gjør hva dere kan for å huske det. Frykt skaper hat. Kjærlighet skaper godhet.
Sist endret av avuna; 28. juli 2011 kl. 04:54.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Det jeg syns er mest tragisk, er tapet av vår egen kulturidentitet.
På grunnskolene, hører man hytt å pine om en jøde ved navn Jesus. Man får det trøkt inn i skallen.

Men vår egen mytologi, og alle de spennende historiene rundt dette, blir bare nevnt i små ankedoter...

Syns det er det værste. Spør barn hva jesus er, så kan de svare. Spør dem hvem Loke, Odin, Tor, eller andre norrønne mytologiske figurerer, så kan de med stor sannsynlighet minimalt om dette.
Vis hele sitatet...
helt enig, hva skjedde med den nordiske mytologien? Er ikke det en større kulturverdi enn kristendommen???
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Du kan ikke komme med enkele sitater fra GT. Mye av det som står der er i kontrast med NT.
Vis hele sitatet...
Like fullt stadfestar jo jesus at lovene i det gamle testamentet gjeld framleis. Det er heller ikkje problem med å finne sjølvmotseiingar, grusomheit og anna grums i det nye testamentet.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Man kan ikke rette seg etter at studier alltid stemmer 100%. Bønn funker ofte, når vi ber til Gud. Det finnes hundrevis av mirakler som har skjedd grunnet bønn rundt om i verden. Viss du påstår at det er negativt, er det nok du som må tenke deg om noen ganger.
Vis hele sitatet...
Excuse me. Det er religiøse som har utført studier på dette, og dei har soleklart hatt personleg interesse i at studien skal vise at det fungerer. Undervegs i studien har dei gått ut og sagt at det fungerer. Når tala kjem på bordet er dei modige nok til å sjå kva tala seier, og konkludere med at det ikkje har effekt. The Duke Study er det populære namnet på den studia eg tenker på. Dei ser altså INGEN ELLER NEGATIV effekt av bøn.

Og kom med noko som liknar meir enn anekdoter på dei hundrevis av mirakela som har skjedd?

Resten av innlegget ditt er såpass intolerant og tåpeleg at eg gidd ikkje kommentere det eingong.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Over til det jeg sa om "6er i naturfag"; vell, læreren min var utdannet biolog, biologien er grunnet på evolusjonsteorien, slik at hun kunne den godt. Dette fikk allikevel ikke meg til å like teorien.
Vis hele sitatet...
Men du er ute av stand til å komme med sakleg kritikk. I staden koker du opp salig piss av personangrep og karikaturtegninger. Good work!

Sitat av uaexed Vis innlegg
Dagens Norge har aldri blitt mer avkristnet enn nå, forsk gjerne på det hvis dere vil. Jensemann er ikke kristen, han er erklært ateist så fra han har vi vell ikke noe stort i vente. (vi:kristne i den forstand)
Vis hele sitatet...
Eg ba om eit par konkrete eksempel på kva du meinte, det har du ikkje komt med.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Jau, det er mange som meiner sterkt om tingi dei ikkje kan så mykje om. Derfor er det like imponerande kvar gong du gjer deg skuldig i det same. Det er mest ikkje verdt å dekonstruere versi som er nemnde: Apostelgjerningane 3:22-23 seier ikkje noko om å drepe. På nynorsk heiter det . . . skal rydjast ut or folket. I engelske utgåvor skiftar det frå . . . shall be destroyed from among the people(!) (King James) til . . . will be completely cut off from their people (New International Version). Nokre tydingar forsvinn sjølvsagt frå originalspråket.
Vis hele sitatet...
Først, her har du fire versjoner – bokmål, nynorsk, King James og New International – og tre av de ordlegger seg på en måte som gjør det praktisk talt umulig å tolke som noe annet enn drap. Utryddes av folket, rydjast ut or folket og destroyed from among the people er alle tydelig antydende vendinger. Det du forsøker her er å vri dette om til å være metaforisk ment, noe som er meget vanlig blant kristendomsapologetikere. Men det er dypt uærlig, og vitner om et kraftig konfirmasjonsbias, når det kun er de "onde" versene som blir påstått å være metaforiske, mens de gode og mirakuløse selvsagt er ment bokstavelig.

Når det er sagt, så vil jeg påpeke at Hebr 10:28 ikke levner noe tvil om at de som forkaster Moseloven "må dø på to eller tre vitners ord". Dette står for øvrig godt i sammenheng med at Jesus sier at lovene fra Det gamle testamentet skal opprettholdes og oppfylles (Mat 5:17 – "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.").

Sitat av uppdali Vis innlegg
Like fullt er det kjent at DNT ikkje er føreskrivande liksom GNT. At eit og anna blir nemnt i ei vending, tyder ikkje at det skal vera heile grunnlaget får truspraksisen. Eg er sjølvsagt ikkje kunnig om nett detta verset og kan fort taka feil.
Vis hele sitatet...
Poenget er at dette er sagt. Selv om det legges mer vekt på i Det gamle testamentet, står det også skrevet i Det nye testamentet. Jeg har ikke sagt at det er selve grunnlaget for troen, men det står likefullt skrevet. Det slår meg unektelig som falskt å konsekvent se bort fra de deler som ikke kan forsvares etisk, men samtidig forfekte guddommelig opphav for det du selv er enig i.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Ignoratio elenchi. Kva ein sjølv gjer i ein situasjon er neppe eit godt grunnlag for ein moralsk debatt. Dei fleste drep no sikkert om dei må for å leva, utan at det er så frykteleg kjekt å drepe folk.
Vis hele sitatet...
Her blander du kortene fullstendig. Når kristne har en tendens til å fordømme all form for abort, derunder abort utført hos voldtektsofre, så er dette et meget viktig poeng i en moralsk debatt.

For å fortsette på sammenlikningen din, hvis jeg høylytt fordømmer drap som utføres som et helt nødvendig ledd i selvforsvar, men ville oppfordret min egen familie til å gjøre det, så er det nærliggende å tro at jeg er en hykler.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Mun tru om du lever i eit anna univers. Den katolske kyrkja fordømde beviseleg nazistane. Det er berre å lesa Mit brennender Sorge. Og kvifor skulle kyrkja vera for jødeutrydjing, når Pius XII redda meir enn 700 000 jødar frå KZ? Respekt for dei svake og vernlause er ein gamal kristen verdi, sjølv i ein brutalt hierarkisk organisasjon som kyrkja. Det høyrest meir ut som du ynskjer å demonisere. Detta er heilt greitt, men det høyrer vel strengt teki heime i ungdomsskulen og ikkje her i tråden.
Vis hele sitatet...
Den katolske kirken har en lang tradisjon for antisemittisme. Jødene som folkeslag har blitt holdt ansvarlige for drapet av Jesus i uminnelige tider, og jødene har på grunn av dette blitt ansett som et syndig folkeslag. For å sitere nettopp Pius XII:
Sitat av Pius XII
[Jews] whose lips curse [Christ] and whose hearts reject him even today
Vis hele sitatet...
Dette ble uttalt i mai 1938, omtrent et år før han tok til som pave. Etter han ble pave, nærmere bestemt sommeren 1942, mens drapet på millioner av jøder foregikk i storstilt skala, uttalte Pius XII følgende:
Sitat av Pius XII
Jerusalem has responded to His call and to His grace with the same rigid blindness and stubborn ingratitude that has led it along the path of guilt to the murder of God.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på om en slik uttalelse på et slikt tidspunkt trenger ytterligere kommentar.

Videre er det en kjent sak at den katolske kirken holdt meget stilt om jødeutryddelsen gjennom hele den andre verdenskrig. Det var forventet at pave Johannes Paul II skulle be om unnskyldning for dette i 2000, når han besøkte Israel i et forsøk på å bygge bro mellom kristne og jøder, men det nærmeste han kom var å unnskylde jødeforfølgelsen begått av alle typer kristne over hele verden gjennom historien. Han nektet imidlertid å anerkjenne at den katolske kirken hadde noe ansvar for antisemittismen den beviselig har forfektet gjennom 1500 år.

For å videre understreke de tette båndene mellom den katolske kirken og naziregimet kan jeg sitere et brev skrevet fra Pius XII til Adolf Hitler i 1939:
Sitat av Pius XII
To the Illustrious Herr Adolf Hitler, Fuhrer and Chancellor of the German Reich! Here at the beginning of Our Pontificate We wish to assure you that We remain devoted to the spiritual welfare of the German people entrusted in your leadership. … During the many years We spent in Germany, We did all in Our power to establish harmonious relations between the Church and State. Now that the responsibilites of Our pastoral function have increased Our oppurtunities, how much adently do We pray to reach that goal. May the prosperity of the German people and their progress in every domain come, with God's help, to fruition!
Vis hele sitatet...
Før og under andre verdenskrig sverget den katolske kirken til en inndeling av "god antisemittisme" og "dårlig antisemittisme". I denne inndelingen lå det at "dårlig antisemittisme" fremmet hat over jøder på grunnlag av deres avstamning, mens "god antisemittisme" kritiserte jøders påståtte konspirasjoner for å kontrollere aviser, banker og andre institusjoner, bare bry seg om personlig rikdom og så videre.

Med dette mener jeg det er åpenbart at den katolske kirken, gjennom manglende uttalelser og fordømminger, regelrett smisking med Adolf Hitler og andre fascistledere og vedvarende uttalt antisemittisme gjennom hele perioden, har gjort seg skyldige i å støtte Hitlers forferdeligheter – derunder jødeutryddelsen (som kirken også selv utførte i storstilt form i tidligere århundrer).

Sitat av uppdali Vis innlegg
Eg slit med å sjå korleis du blir underkua. 100 % fridom frå religion er ikkje akkurat ein menneskerett, akkurat som eg ikkje kan krevje at alle ateistar tek fyrste fly utav landet. Kristendom er ikkje eit gjennomsyrande tema i den norske skulen eller samfunnet i heile. Det er heller ikkje lett å sjå korleis du skal vinne kampen din når du nyttar eit slikt hatsk språk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at jeg, eller vi, blir underkuet. Det jeg sier er at uaexed sitt ønske om at bønn skal være obligatorisk i skolen, og at katekismeopplæringen og kristendomsfaget skal gjenopptas, er et ønske om å kue andre til å ta del i hans kult. Og dette er uhørt. Hvis uaxed vil be før timen starter, så står han gjennom menneskerettighetene fritt til å gjøre dette, men vi andre har nøyaktig like stor rett gjennom de samme menneskerettighetene til å ikke ta del i dette eller få det tredd over oss og våre etterkommere på den måten.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Ingen av desse problemi kjem åleine med religion, sjølv om dei definitivt finst hjå somme. Eg trur ikkje høgst religiøse samfunn som Sør-Tyskland eller Irland slit så frykteleg med herne «bronsealderetikken» og «virkelighetsfornektelse» du nemner.
Vis hele sitatet...
Disse problemene er utvilsomt direkte knyttet til religion, da det innebærer at man er helt nødt til å støtte seg på et irrasjonelt, men i den støttetrengtes hode ufeilbarlig, fundament. Og der har religion og sinnsykdom delt monopol. Det er heller ikke særlig gyldig å påpeke at personkarakteristikk ikke lar seg påføre på større samfunn. Heldigvis regjerer rasjonalitet og fornuft på samfunnsnivå, i stor grad, men jeg tror ikke du skal lete lenge før du finner den første som krever at voldtekstofre skal bære frem barnet eller at homofile bør tvangsomvendes. Eller, i Irlands tilfelle, at skolebarn av en annen detaljretning innen samme religion skal kastes steiner etter og at voksne i samme situasjon skal bankes opp eller drepes.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Ok, ser at mitt innlegg kunne vært formulert mye bedre i utgangspunktet. Mye av det du skriver er vettugt og greit, men en gjenganger er gjerne den at du har hentet ut slike hatefulle avsnitt (fra bibelen i denne sammenheng) med det formål å kunne angripe dem som sier de er religiøse.
Vis hele sitatet...
Her er du ute med årene, ser jeg. Jeg hentet ut to bibelsitater som direkte motsa det det du hevdet var tilfelle. Når jeg ellers henter ut hatefulle avsnitt fra Bibelen så er det gjerne for å vise at "den gode bok" slett ikke er så god som mange skal ha det til, og at argumentet om at "kristne bibelske verdier er gode og sunne for samfunnet vårt" dermed kollapser.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Over til det jeg sa om "6er i naturfag"; vell, læreren min var utdannet biolog, biologien er grunnet på evolusjonsteorien, slik at hun kunne den godt. Dette fikk allikevel ikke meg til å like teorien.
Vis hele sitatet...
Nei, allerede der tar du feil. Biologien er ikke grunnet på evolusjonsteorien i det hele tatt. Biologi var et fagfelt lenge før evolusjonsteorien ble formulert. Sannheten er at det er tvert om – evolusjonsbiologi er et underfelt i biologien.

Det er også veldig tydelig at du er av en oppfatning om at evolusjonsteorien er en hypotese om at alle arter har kommet til gjennom biologisk evolusjon og at vi har et felles opphav. Men det er ikke tilfelle. At alle arter har kommet til gjennom evolusjon og at vi har et felles opphav er et faktum. Det er ingen som betviler at dette er sant, annet enn ufaglærte religiøse som deg selv. Mengden bevis for at dette stemmer er så totalt overveldende at å nekte på dette er mer hårreisende enn å nekte på at jorden er rund – og det er ingen overdrivelse. Bevis for at vi ble skapt på et øyeblikk av en guddom er ikkeeksisterende.

Når man snakker om evolusjonsteorien, så snakker man gjerne om moderne evolusjonær syntese, som er en sammensetning av fagfeltene genetikk, systematikk, økologi og morfologi, for å nevne noe, og som beskriver hvordan evolusjonen har foregått i detalj.

Det ser også ut til at du tror at evolusjonsteorien innebærer at alle arter har kommet til ene og alene gjennom tilfeldigheter. Men det er også helt feil. En nødvendig drivkraft for evolusjon er mutasjoner, og disse er tilfeldige. Men for at dette skal bli noe som helst må man ha naturlig utvelgelse. Og naturlig utvelgelse er ingen tilfeldig prosess.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Slutt å bland sprøyter og slikt bullshit inn i denne sammenheng, det blir bare usaklig siden mye av medisin som vi kjenner i dag er "researched" av flere personer, som ved sin forskning, har funnet ut at ting kan ikke bare ha kommet av seg selv.
Vis hele sitatet...
Sprøyter..? Det er forøvrig ikke tilfelle at medisinforskning har "funnet ut at ting ikke kan ha kommet av seg selv". Jeg utfordrer deg til å finne en fagvellevurdert rapport hvor dette er konklusjonen.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Særstilling, høye hest, overtro, kult osv.
Vis hele sitatet...
Enten du synes det er rettmessig eller ikke er det ikke til å komme bort fra at du ønsker at din religion skal være i en særstilling i landet når du synes obligatorisk bønn og katekismeopplæring, samt en statskirke, bør eksistere. At du sitter på en høy hest er i mine øyne rimelig tydelig, og hvis du ikke tåler den typen karakteristikker har du blitt litt i overkant skånet gjennom livet. Ordene overtro og kult har det allerede blitt vist til at er korrekte beskrivelser.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Når man så ser at mange forskjellige ting tar en slik vending som det tar i dag, et samfunn som er basert på one-night-stands og slike løs-holdige forhold uten noen som helst garanti for at noen i et forhold vil være der neste dag så er det litt rystende for en med et kristent perspektiv.
Vis hele sitatet...
Og det er rystende for meg at du tror at samfunnet vil kollapse på bakgrunn av at andre ikke har de samme seksuelle preferansene som deg selv.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Dagens Norge har aldri blitt mer avkristnet enn nå, forsk gjerne på det hvis dere vil.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Vi beveger oss i stadig mer sekulær retning, noe jeg observerer med stor glede. Men religion har ingenting med styring av en stat å gjøre, og den positive forskjellsbehandlingen av kristendommen er grovt urettferdig. Statskirken bør derfor oppheves og medlemstallene til kirken bør ned på et reelt nivå.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Nei, nå skal ikke jeg trekke det ut i langdrag, men jeg vil bare meddele deg at du har klart å overbevise meg om å holde meg langt unna slike religiøse debatter siden jeg ikke er noen religiøs-fantast som kalle alle bibelvers på rams og ved dem kunne ha målbundet deg. Skal holde med til high-tech/teknologi forumet fra nå av.
Vis hele sitatet...
Bør du ikke kunne din egen Bibel når du er for å tvinge alle til å delta i bønn i skolesystemet, og for at samfunnet skal funderes i verdiene som står i Bibelen? Noe annet slår meg som uansvarlig.

Sitat av Martinzky Vis innlegg
Når du nevner alle de afrikanske religionene er de fortsatt på urnivå, og det kan sies at grunnen til at det fortsatt skjer er pga mangel på utdanning og hjelp fra den vestlige verden, så kritiser det og ikke bare en side av den samme saken.
Vis hele sitatet...
De må nok ta ansvar for den slags barbariske handlinger selv. At vi burde hjelpe de ut av elendigheten er jeg helt enig i, men å avfeie at religiøse overbevisninger er årsaken til handlingen går jeg ikke med på.

Sitat av Martinzky Vis innlegg
Når det gjelder mye av det du skriver er det konservativ religion du mener, moderat religion er noe annet igjen og det hadde vært greit om du var litt mer spesifikk og ikke bare slenger all "dritten" under religion. Du kan tydeligvis mye om dette så vær så snill og ikke sett alle dritt som kommer fra konservative og ekstremister under religion i bås og generaliser ut ifra det..
Vis hele sitatet...
Det skremmende er at alt jeg nevner (muligens med unntak av voldtekt som straff, da jeg er usikker på det historiske rundt dette) er begått av sin tids, og i mange tilfeller nåtidens, moderate religiøse.
True phreak.
Jeg fant frem en youtube-video som jeg refererte til i et tidligere innlegg. Jeg synes den beskriver argumentasjonen / logikken til en del som har argumentert mot separasjon av kirke og stat godt:

http://www.youtube.com/watch?v=SdBn5G7Y2RA

Sitat av Provo Vis innlegg
En liten klump med celler noen dager etter unnfangelsen er ikke noe som kan minne om et menneske på noe vis. Det er lett å sitte på sin høye hest og fordømme andre, men den dagen din egen søster eller datter blir voldtatt blir nok saken straks en annen.

Vis hele sitatet...
Jeg måtte ta et par runder med meg selv før jeg bestemte meg for å poste dette, bare for å illustrere at dette ikke er et usannsynlig scenario. Selv om det er mange år siden nå, er dette noe som fortsatt er svært smertefullt for meg, men jeg føler det er pertinent til denne problemstillingen:

For noen år siden ble min daværende kjæreste voldtatt. Hun var full, og plasserte seg selv i en lite gjennomtenkt situasjon, og noen utnyttet henne. Som en sidekommentar kan jeg nevne at jeg, normalt sett, er en veldig stoisk og fredelig person, jeg lar logikk og tanker, og ikke spontane følelser, avgjøre min oppførsel. Jeg har aldri i hele mitt liv vært så rasende, trist, frustrert og fortvilet som jeg var i den perioden der. Hadde jeg visst hvem gjerningsmannen var, hadde jeg drept han, selv den dag i dag er jeg bombesikker på det. Det overgrepet gjorde meg psykotisk. Vi hadde vært sammen i over fire år, og var selvfølgelig seksuelt aktive.

I etterkant av denne hendelsen ble hun gravid. Omstendigheten rundt det hele, samt resultat fra ultralyd førte til at det var svært usikkert hvem som var faren. Skulle vi, som et par, ta ansvar for et barn vi ikke var sikker på var unnfanget av kjærlighet mellom oss to? Hvis, det, i etterkant skulle vise seg at det var voldtektsmannens barn, skulle jeg tatt på meg pappa-hatten og tatt vare på dette barnet? Barnet ville selvfølgelig vært helt uskyldig i det hele, men jeg tviler sterkt på at det barnet ville vært tjent ved å vokse opp med to svært unge foreldre, som hadde blitt traumatisert av denne hendelsen.

Fosteret ble abortert i 6. svangerskapsuke.

Så da spør jeg: Hvem er dere til å dømme oss for den beslutningen? På det tidspunktet var det et ikke-liv, og før man er i en slik situasjon selv, er det umulig å vite hvordan det oppleves. Da dette skjedde var jeg 22 år gammel, og selv med et halvt tiår på baken sliter jeg (og x-kjæresten min, for den saks skyld, vi har fortsatt en del kontakt) fortsatt med tankene om hva som kunne vært. Selv om det er tungt, selv etter såpass lang tid, er jeg fortsatt ikke i tvil om at beslutningen vi fattet var rett.

Så før dere religiøse fyrer av med flere bibelvers og yttringer rundt dette, vær så snill å tenk på at det er visse her (og jeg er sikkert ikke alene) som finner disse lite gjennomtenkte og til tider irrasjonelle argumentene utrolig støtende. Det er helt greit å være mot abort, men retorikken mange bruker for å forsvare det synspunktet er usmakelig.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg

Jeg har ikke sagt at jeg, eller vi, blir underkuet. Det jeg sier er at uaexed sitt ønske om at bønn skal være obligatorisk i skolen, og at katekismeopplæringen og kristendomsfaget skal gjenopptas, er et ønske om å kue andre til å ta del i hans kult. Og dette er uhørt. Hvis uaxed vil be før timen starter, så står han gjennom menneskerettighetene fritt til å gjøre dette, men vi andre har nøyaktig like stor rett gjennom de samme menneskerettighetene til å ikke ta del i dette eller få det tredd over oss og våre etterkommere på den måten.

Vis hele sitatet...
Ja, her er et godt eksempel på feiltolkning......


Sitat av uaexed Vis innlegg
Sitat av Provo Vis innlegg
Sprøyt! Hva slags "restriksjoner og sånt" skulle dette være? Din religion blir forskjellsbehandlet i deres favør i så grov forstand at det er direkte skammelig.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta det i kronologisk rekkefølge etter det jeg husker i forbifarten.

Norge er bygd opp på kristendommen og i de senere år (ca 60-80 år) er den blitt fjernet gradvis. Kanskje du synes det høres ut som kraftig skyts så er faktisk all type av bønn fjernet fra skole, fra radio etc. Katekismeopplæringen er fjernet fra skolen, kristendoms undervisningen i de norske skolene er blitt mer og mer fjernet, i dag er det bare en "symbolsk" undervisning. KRL er endret til RLE etter krav fra EU, her ble det for kraftig skyts at vår religionsundervisning hadde kristendom i dens navn.
Vis hele sitatet...
Hvor står det svart på hvitt at jeg ønsker det tilbake? Jeg forteller deg om avkristifiseringen av Norge og du sier jeg har ønsket det tilbake? Nei, nå må du gi deg. Vennligst les før du kommenterer.

Det går ikke ann å være saklig med deg når du vrir og vender på det man sier...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvor står det svart på hvitt at jeg ønsker det tilbake? Jeg forteller deg om avkristifiseringen av Norge og du sier jeg har ønsket det tilbake? Nei, nå må du gi deg. Vennligst les før du kommenterer.
Vis hele sitatet...
Ja, så det du sier er at det er en positiv ting at dette har blitt fjernet? Du virket rimelig misforsnøyd med utviklingen i dine tidligere uttalelser:
Sitat av uaexed Vis innlegg
Nei, ang. "kristifiseringen" av norge så har allerede de rødgrønne innført så mange restriksjoner og sånt (aka, lovendringer o.l) mot oss kristne at det som er igjen ikke kan kalles original kristendom.
Vis hele sitatet...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Norge er bygd opp på kristendommen og i de senere år (ca 60-80 år) er den blitt fjernet gradvis. Kanskje du synes det høres ut som kraftig skyts så er faktisk all type av bønn fjernet fra skole, fra radio etc. Katekismeopplæringen er fjernet fra skolen, kristendoms undervisningen i de norske skolene er blitt mer og mer fjernet, i dag er det bare en "symbolsk" undervisning. KRL er endret til RLE etter krav fra EU, her ble det for kraftig skyts at vår religionsundervisning hadde kristendom i dens navn.
Vis hele sitatet...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når man så ser at mange forskjellige ting tar en slik vending som det tar i dag, et samfunn som er basert på one-night-stands og slike løs-holdige forhold uten noen som helst garanti for at noen i et forhold vil være der neste dag så er det litt rystende for en med et kristent perspektiv.
Vis hele sitatet...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Nei, det forfallet som er i vårt land kan ikke stoppes slik som situasjonen er nå.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det virker urimelig å anta at du er misfornøyd med utviklingen og ønsker bønn, katekismeopplæring og kristendomsfaget inn i igjen i skolen. Tar jeg feil?

Sitat av uaexed Vis innlegg
Det går ikke ann å være saklig med deg når du vrir og vender på det man sier...
Vis hele sitatet...
Om du så, mot alle tegn på det motsatte, synes det er positivt at kristendommens rolle i skolevesenet har blitt redusert til en del av religionslæren likestilt med andre religioner, så viser du fortsatt en helt urelatert og manglende evne og/eller vilje til å svare på de andre problemstillingene du får servert. Du avfeier høylytt og bråkjekt teorier du ikke en gang kan gjøre rede for hva innebærer, og dømmer homofili som en synd når du ikke en gang har kontroll på innholdet i boken du mener bør få den endelige avgjørelsen på dette temaet.

Jeg tar et innlegg som dette som en innrømmelse av, og bekreftelse på, at du ikke har svar på motargumentene til de tidligere påstandene dine. Du har altså ingen rasjonell grunn til å mistro evolusjonsteorien eller Big bang-teorien, du har ingen rasjonell grunn til å rakke ned på homofili og tidlig abort, du har ingen rasjonell grunn til å opprettholde statskirken, og du har ingen rasjonell grunn til å være misfornøyd med hvordan kristendommens rolle reduseres til å likestilles med andre religioner.

Når det er sagt har jeg heller ikke vridd og vendt på det du har sagt.
Sist endret av Provo; 28. juli 2011 kl. 14:14.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg fant frem en youtube-video som jeg refererte til i et tidligere innlegg. Jeg synes den beskriver argumentasjonen / logikken til en del som har argumentert mot separasjon av kirke og stat godt:

http://www.youtube.com/watch?v=SdBn5G7Y2RA



Jeg måtte ta et par runder med meg selv før jeg bestemte meg for å poste dette, bare for å illustrere at dette ikke er et usannsynlig scenario. Selv om det er mange år siden nå, er dette noe som fortsatt er svært smertefullt for meg, men jeg føler det er pertinent til denne problemstillingen:

For noen år siden ble min daværende kjæreste voldtatt. Hun var full, og plasserte seg selv i en lite gjennomtenkt situasjon, og noen utnyttet henne. Som en sidekommentar kan jeg nevne at jeg, normalt sett, er en veldig stoisk og fredelig person, jeg lar logikk og tanker, og ikke spontane følelser, avgjøre min oppførsel. Jeg har aldri i hele mitt liv vært så rasende, trist, frustrert og fortvilet som jeg var i den perioden der. Hadde jeg visst hvem gjerningsmannen var, hadde jeg drept han, selv den dag i dag er jeg bombesikker på det. Det overgrepet gjorde meg psykotisk. Vi hadde vært sammen i over fire år, og var selvfølgelig seksuelt aktive.

I etterkant av denne hendelsen ble hun gravid. Omstendigheten rundt det hele, samt resultat fra ultralyd førte til at det var svært usikkert hvem som var faren. Skulle vi, som et par, ta ansvar for et barn vi ikke var sikker på var unnfanget av kjærlighet mellom oss to? Hvis, det, i etterkant skulle vise seg at det var voldtektsmannens barn, skulle jeg tatt på meg pappa-hatten og tatt vare på dette barnet? Barnet ville selvfølgelig vært helt uskyldig i det hele, men jeg tviler sterkt på at det barnet ville vært tjent ved å vokse opp med to svært unge foreldre, som hadde blitt traumatisert av denne hendelsen.

Fosteret ble abortert i 6. svangerskapsuke.

Så da spør jeg: Hvem er dere til å dømme oss for den beslutningen? På det tidspunktet var det et ikke-liv, og før man er i en slik situasjon selv, er det umulig å vite hvordan det oppleves. Da dette skjedde var jeg 22 år gammel, og selv med et halvt tiår på baken sliter jeg (og x-kjæresten min, for den saks skyld, vi har fortsatt en del kontakt) fortsatt med tankene om hva som kunne vært. Selv om det er tungt, selv etter såpass lang tid, er jeg fortsatt ikke i tvil om at beslutningen vi fattet var rett.

Så før dere religiøse fyrer av med flere bibelvers og yttringer rundt dette, vær så snill å tenk på at det er visse her (og jeg er sikkert ikke alene) som finner disse lite gjennomtenkte og til tider irrasjonelle argumentene utrolig støtende. Det er helt greit å være mot abort, men retorikken mange bruker for å forsvare det synspunktet er usmakelig.
Vis hele sitatet...
Du eksemplifiserer her hovedfeilen med de religiøses ønske om å påtvinge gravide i vanskelige situasjoner (som det alltid er når abort er aktuelt) mangeårige byrder de selv tror de ikke kan klare å takle.

De religiøse lover gull og grønne skoger til gravide som velger å droppe abort og er som oftest 100% fraværende når barnet er født og vanskene begynner.

Ellers tilsier all toleranse: Du har ingen rett til å forlange at de som mener noe annet enn du, skal bøye seg for og praktisere ditt syn.

Synder du som kristen mot denne toleransen, er du langt på veg en islamist - bare med motsatt fortegn!

Religion(er) er opphavet til mye jævelskap. Det gjelder både de religiøse religionene og de sekulære som for.eks. kommunisme og kapitalisme.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Joda, er enig i det meste av det du sier.
Men jeg mener man bør begynne med det største prblemet,snik islamisering!
Vis hele sitatet...
Jeg tror heldigvis de fleste ateister/ ikke religiøse er såpass smarte at de ser at snik-islamiseringen er et større problem enn kristifiseringen av Norge. Kristendommen er ikke et populært tema, og man hører mye sjeldnere om det i media, enn muslimer og ting som inngår i Islam.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Jeg tror heldigvis de fleste ateister/ ikke religiøse er såpass smarte at de ser at snik-islamiseringen er et større problem enn kristifiseringen av Norge. Kristendommen er ikke et populært tema, og man hører mye sjeldnere om det i media, enn muslimer og ting som inngår i Islam.
Vis hele sitatet...
Kva bygger du påstanden på? Det er åpenbart at kristendomen har langt større innflytelse på samfunnet. Korleis hadde trynet på Siv Jensen sett ut om ein hadde tatt KRF sitt partiprogram, bytta ut kristendomen med islam der, og stilt til val? Eg trur det hadde vore ein 'skuffet' partileiar som hadde møtt pressa.

Faktum er vel heller at folk har langt høgare toleransenivå for kyrkja sin samfunnsinnflytelse, av gammal vane. Prestar får uttale seg i hytt og gæver på tv, i samanhengar der det er heilt uvesentleg. Dei forlanget å bli høyrt i abortdebatten, homseekteskap m.m.

Og for å ta homseekteskap som kjapt døme: kvifor i helvete skal prestar ha noko å sei over slikt? Ingen har forsøkt å tvinge dei til å gifte folk; det handlar om å gi andre valfridom. Kvifor har dei noko imot at folk kan velje?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva bygger du påstanden på? Det er åpenbart at kristendomen har langt større innflytelse på samfunnet. Korleis hadde trynet på Siv Jensen sett ut om ein hadde tatt KRF sitt partiprogram, bytta ut kristendomen med islam der, og stilt til val? Eg trur det hadde vore ein 'skuffet' partileiar som hadde møtt pressa.

Faktum er vel heller at folk har langt høgare toleransenivå for kyrkja sin samfunnsinnflytelse, av gammal vane. Prestar får uttale seg i hytt og gæver på tv, i samanhengar der det er heilt uvesentleg. Dei forlanget å bli høyrt i abortdebatten, homseekteskap m.m.

Og for å ta homseekteskap som kjapt døme: kvifor i helvete skal prestar ha noko å sei over slikt? Ingen har forsøkt å tvinge dei til å gifte folk; det handlar om å gi andre valfridom. Kvifor har dei noko imot at folk kan velje?
Vis hele sitatet...
Vi har vel høyere toleranse ovenfor kristendommen enn Islam fordi samfunnet vårt er bygget på de ti bud, og ikke sharia loven? Og nå prøver diverse muslimske grupper å vri samfunnet vårt over på islams vei, grunnen til at folk ikke liker det er ikke fordi sharia loven og Islam er dårlige grunnemurer i et samfunn, men fordi det er annerledes! Vi er veldig flinke her i vesten til å si at vårt samfunn er det beste ect. Hva hadde skjedd hvis vi reiste ned til Saudi Arabia, krevde domstoler basert på det norske rettsvesen, bedehus og Rema 1000 i hvert kvartal? De hadde blitt ganske sure vil jeg anta, og vi hadde klødd oss i skjegget og lurt på hvorfor de blir sure når vi forbedrer samfunnet deres, og de færreste hadde klart å trekke parallellen mellom det og "snik islamiseringen av vesten".


Kristifiseringen av Norge bekymrer meg ikke nevneverdig, utenom Islam er vel ateisme den trosretningen (ateisme er vel egentlig ikke det, men fuck it) flest personer slutter seg til hvert år. Islamiseringen er jeg mer bekymret for, det eneste jeg har sett av Islamiseringen hvor som helst i verden har bare vært negativt. Kristendommen mister fotfeste i hele verden, både til sekulære livssyn og Islam.

Er vel bare abort og surrogati kristendommen kjemper mot det sekulære om for øyeblikket, saker folket slutter seg bak mener jeg. Rett og slett trist at de vinner fram i disse to sakene, begge deler er ting kvinner burde bestemmer selv.

Skill kirke og stat! Ikke gi statelig støtte til religioner som er fiendtlig innstilt mot vårt sekulære samfunn! Mormonerene er det eneste kirkesamfunnet jeg kan komme på som er bra for samfunnet.
Sitat av komati Vis innlegg
Vi har vel høyere toleranse ovenfor kristendommen enn Islam fordi samfunnet vårt er bygget på de ti bud, og ikke sharia loven?
Vis hele sitatet...
Det er et skjevt sammenlikningsgrunnlag. Du har noe som minner om de ti bud i islam også, så hvis du skal gjøre en slik sammenlikning må du heller likestille sharialoven og moseloven. Begge deler er dypt umoralske og barbariske lover kun en person med totalt sviktende empatiske og rasjonelle evner kan ønske å leve under.

Sitat av komati Vis innlegg
Er vel bare abort og surrogati kristendommen kjemper mot det sekulære om for øyeblikket, saker folket slutter seg bak mener jeg.
Vis hele sitatet...
I tillegg har du homofilt ekteskap, stamcelleforskning og utdeling av prevensjonsmidler til ungdom, for å nevne noe. Så raskt kirken eller andre trossamfunn forsøker å styre samfunnsutviklingen på bakgrunn av hva som står i en "hellig" bok i stedet for rasjonalitet og empati, har vi et potensielt stort problem.

Sitat av komati Vis innlegg
Mormonerene er det eneste kirkesamfunnet jeg kan komme på som er bra for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Mormonerkirken er dypt rasistisk, sexistisk og krever penger for at du skal komme til himmelen. Ikke akkurat ting jeg vil kalle kjerneverdier i et godt samfunn.

EDIT: Som et ytterligere poeng, husker du de ti bud?

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.
2. Du skal ikke misbruke Guds navn.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
4. Du skal hedre din far og din mor.
5. Du skal ikke slå i hjel.
6. Du skal ikke bryte ekteskapet.
7. Du skal ikke stjele.
8. Du skal ikke tale usant om din neste.
9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Bud nr 1, 2, 3, dels 4, 6, 9 og 10 er ting som ikke er spesielt aktuelt i dagens samfunn. Du sitter deretter igjen med enkelte fundamentale verdier som er gyldige i alle samfunn, og ikke noe som er spesielt knyttet opp mot kristendommen. Hva med å ikke slå barn, ikke voldta, ikke slå og ikke mobbe? Det skal ikke spesielt mye til for å forbedre disse budene.
Sist endret av Provo; 29. juli 2011 kl. 21:40.
True phreak.
Sitat av komati Vis innlegg
Mormonerene er det eneste kirkesamfunnet jeg kan komme på som er bra for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Kødder du ? Jeg tror du må se litt mindre Big Love, og ta inn over deg litt av verdens realiteter. Mormonerne er kanskje de verste av de. Protestanter later hvertfall som de elsker alle, og katolikkene legger hvertfall ikke to fingre imellom, men mormonerne forfekter et masogynistisk samfunn hvor mannen i familien gjør hva faen han vil. Mormonismen er bare etthvert mannfolks drøm oppfylt, og det lyser så klart og tydelig gjennom. Mormonere må pr. def. være sinnsyke eller i det minste ekstremt narcissistiske for å kunne tro det de gjør. Hvis man virkelig tror at kristus åpenbarte seg gjennom nedgravde tekster som kun én person har sett, så værsågod. Mormonismen er en religiøs sekt av verste sort, intet mer, intet mindre.

De eneste religiøse bevegelsene jeg har respekt for er buddhismen (de tilber ingen gud), og jødedommen. Jødedommen er en ikke-misjonerende religion, og uavhengig av hva de tror på er jeg er fan. De anerkjenner hvertfall all faenskapen Jahve har bedrevet, og de forventer ikke at noen andre skal forstå. De jobber heller ikke mot vitenskapelig fremgang, de forholder seg helt passivt ved sidenlinjen. Jeg maler med brede strøk, så fyr i vei.
Sist endret av Orph; 30. juli 2011 kl. 03:10.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av komati Vis innlegg
samfunnet vårt er bygget på de ti bud
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra?