Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  235 25883
Sitat av Leonidas Vis innlegg
I dag får man ikke bestemme hvilken ordning man skal ha når det gjelder uførhet, helse, skoler osv. Man får ikke bestemme hva man skal bruke fruktene av sitt arbeid på selv. Hvorfor mener du sex er noe annerledes? Du unner folk likhet og rettferdighet på de materielle tingene, men du ser ut til å nekte dem likhet og rettferdighet i følelseslivet. Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Siden når ble arbeid og sex det samme? Sex er noe som skal være privat. Det er ikke rettferdighet å tvinge andre å ha sex med noen. Hadde du følt det rettferdig om staten hadde tvingt deg til å ha sex med en du absolutt ikke vil ha deg med?
Sitat av Provo Vis innlegg
Niks. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om hans utdannelse. Jeg er fokusert på at det bør være hold i hans argumenter og spesifikke påstander om kunnskapsnivå. Og det er det ikke, som jeg helt tydelig har påpekt, og det i detalj. Nå har jeg vist dette for de som måtte være interessert, og anser meg ferdig med den saken.

Jeg har ikke argumentert for eller mot noen samfunnsstruktur i denne tråden overhode, og har heller ingen planer om det. Hvis jeg vil kaste bort tid på andres tankefeil, retoriske assosiasjonsteknikker, tautologiske definisjoner og paniske forsøk på legitimering av narsissistiske personlighetstrekk så leser jeg heller litt Ayn Rand eller flirer litt av bloggen til Onar Åm.
Vis hele sitatet...
Som jeg tenkte. Ingen argumenter nå heller. Det er jo sinnsykt lett for deg å bare avvise ting du ikke er fornøyd med når du stiller absurde krav til data. Da er det ikke lengre debatt, men bare bølleri.
Sitat av the duke Vis innlegg
Hva kapitalismen angår, så baserer den seg på at de som gir det beste tilbudet, dvs. beste produkt billigst, vil overleve.
dette systemet funger BARE hvis: Man til en hver tid har absoludt oversikt over alle produkter og tjenester, og at man samtidig har mulighet til å ta seg bruk av alle tilbudene uten ekstra kostnadder.

Som dere kan se, så fungerer ikke kapitalismen.
Vis hele sitatet...
Beklager, men hvis dette er argumentet ditt for at kapitalismen ikke fungerer, da har du ikke mye å gå på ;-)

Det som er fint med et fritt marked, er at man (som oftes) får flere leverandører av en tjeneste/produkt. Man må ikke vite om alle leverandørene til enhver tid, de som har god råd kjøper gjerne produktet fra første og nærmeste leverandør. Andre som er mer bevisste på sin økonomi vil kanskje ha muligheten til å bruke litt tid for å finne det beste produktet til lavest pris. Mange konkurrerende leverandører/tilbydere kan fint overleve i et fritt marked, men det er mye vanskligere hvis man har en stat som setter restriksjoner eller gjør preferanser.
Sitat av Provo Vis innlegg
Niks. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om hans utdannelse. Jeg er fokusert på at det bør være hold i hans argumenter og spesifikke påstander om kunnskapsnivå. Og det er det ikke, som jeg helt tydelig har påpekt, og det i detalj. Nå har jeg vist dette for de som måtte være interessert, og anser meg ferdig med den saken.
Vis hele sitatet...
Det er helt i orden, jeg anser meg som ferdig med den saken jeg og. Nå kan vi vel bevege oss videre og så kan du bevise dine påstander om at kapitalisme fører til elendighet.

Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Hadde du følt det rettferdig om staten hadde tvingt deg til å ha sex med en du absolutt ikke vil ha deg med?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg at sex er noe som skal være privat (det er dessverre ikke helt tilfelle i dag, men det blir en annen sak). På samme måte burde arbeid være privat. For meg er det helt forferdelig at jeg skal tvinges til å arbeide for noen jeg ikke vil jobbe for.

Jeg lurer litt på hvorfor du mener det er greit å innføre "likhet" og "rettferdighet" innen arbeid, men ikke med sex.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Siden når ble arbeid og sex det samme? Sex er noe som skal være privat. Det er ikke rettferdighet å tvinge andre å ha sex med noen. Hadde du følt det rettferdig om staten hadde tvingt deg til å ha sex med en du absolutt ikke vil ha deg med?
Vis hele sitatet...
Greier du på en kategorisk og forståelig måte skille på hvordan voldtekt er et overgrep, mens det å stjele store deler av et menneskes liv ikke er det?
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg at sex er noe som skal være privat (det er dessverre ikke helt tilfelle i dag, men det blir en annen sak). På samme måte burde arbeid være privat. For meg er det helt forferdelig at jeg skal tvinges til å arbeide for noen jeg ikke vil jobbe for.

Jeg lurer litt på hvorfor du mener det er greit å innføre "likhet" og "rettferdighet" innen arbeid, men ikke med sex.
Vis hele sitatet...
Du blir ikke tvunget til å jobbe? Det er ingen her i norge som sier at du MÅ jobbe. Kanskje sjefen din kan tvinge deg til å gjøre ting du ikke vil, men da kan du slutte. Men siden alle skal tvinges til sex burda alle tvinges til arbeid og da?
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Ja selvfølgelig, lik lønn for likt arbeid, lik belønning for like bragder osv.
Vis hele sitatet...
Ingen gjør en like bra jobb, vi leverer alle ulike resultater. Hvem skal være dommeren som bestemmer kvalitet på resultatet? Skal enhver ansatt gå hverandre i sømmene, for å sikre at man får lik lønn?

Det du sier var kanskje mer fornuftig å si for en god del år tilbake, hvor det var mange manuelle og repeterende oppgaver vi måtte utføre. I dag, har roboter og maskiner tatt over mange av disse oppgavene. Veldig mange jobber idag er intellektuelle og krever mye tankearbeid. Dem med mest erfaring og kunnskap, skaper bedre resultater enn noen som er rett ut av skolen. Det er ikke alltid lett å måle kvaliteten på et intellektuelt arbeid, spesielt ikke for en leder som sannsynligvis ikke forstår ett eneste ord av det man leverer. Ansenitet er ofte en faktor som påvirker lønnen og tidligere arbeidserfaring.

"Burger-flipping" på McDonalds er en av de få jobbene som fortsatt ikke er satt ut til roboter, men den dagen kommer snart.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Greier du på en kategorisk og forståelig måte skille på hvordan voldtekt er et overgrep, mens det å stjele store deler av et menneskes liv ikke er det?
Vis hele sitatet...
Unnskyld.. Er litt dum, så skjønte ikke helt dette spørsmålet. Again please?
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Du blir ikke tvunget til å jobbe? Det er ingen her i norge som sier at du MÅ jobbe. Kanskje sjefen din kan tvinge deg til å gjøre ting du ikke vil, men da kan du slutte. Men siden alle skal tvinges til sex burda alle tvinges til arbeid og da?
Vis hele sitatet...
For 100 timer arbeid kreves det at jeg gir bort 50-70 timer til statens omfordelingsprogram. Mener du at enten så skal man leve i sølibat eller så skal man tvinges til å gi bort deler av sexlivet sitt?

Både handle og sex er helt i orden så lenge det foregår mellom gjensidig samtykkende parter. Men når slike fredelige ting blir gjort under trusler og tvang er det veldig stygt.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Unnskyld.. Er litt dum, så skjønte ikke helt dette spørsmålet. Again please?
Vis hele sitatet...
Det virker som du synes ufrivillig sex er et overgrep (voldtekt), mens det å bli skattelagt ikke er det:
Et arbeidsliv er normalt 40 år. Når man f.eks. skattelegger 50%, så er det 20 år med kun jobbing for skatten. Det vil si at man er slave i hele 20 av de 40 årene! Ergo tyveri av tid / frihetsberøvelse.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Unnskyld.. Er litt dum, så skjønte ikke helt dette spørsmålet. Again please?
Vis hele sitatet...
Å kreve del i et annet individs sexliv er et overgrep. Det er vi enige i. Men du mener at det ikke er et overgrep å kreve del av en persons arbeidsliv. Hva er den prinsippielle forskjellen som gjør det ene fullstendig galt, men det andre ikke bare greit, men noe som bør etterstreves.
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Hele verden kan ikke spise så mye mat som vi i rikere land gjør eller bruke like mye energi oss, fordi det rett og slett ikke eksisterer nok ressurser til å opprettholde vestlig nivå på 6 milliarder mennesker.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, og det er kun et fritt marked som ikke er kontrollert av en sterk stat, hvor prisene på (rå)varene vil variere etter tilgjengelig og etterspørsel. Konsekvensene når borgerne krever noe ved å bruke maktapparatet i en sterk stat, kan bli dramatiske for et land og for jorden vår.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Det virker som du synes ufrivillig sex er et overgrep (voldtekt), mens det å bli skattelagt ikke er det:
Et arbeidsliv er normalt 40 år. Når man f.eks. skattelegger 50%, så er det 20 år med kun jobbing for skatten. Det vil si at man er slave i hele 20 av de 40 årene! Ergo tyveri av tid / frihetsberøvelse.
Vis hele sitatet...
ufrvillig sex ER vel voldtekt!? Skatt er noe annet i mine øyne hvertfall. Jeg har ikke noe i mot å skatte for gratis skole, sykehus, kulturhus, nye veier osvosv... Om du ikke hadde betalt skatt, så måtte du ha betalt for skole og sjukehus osv. Så blir det egentlig 20 år "slaveri"?
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Jeg har fortsatt til gode å se solide bevis for at lederkompetanse øker proposjonalt med lønna. Selvfølgelig har det noe godt for seg, men som konsept har det steget helt ut av proposjoner.

Jeg har aldri påstått at topplederens høye lønn skulle ha medvirket til at banken gikk under, men lønn (og i enda større grad bonus) for en leder burde stå i forhold til den jobben han gjør. Det jeg mener er at en leder som tar ut en kjempebonus fordi han har satset bankens penger på luftslott (subprime mortgage), og som står helt fri for ansvar (gjerne med en fallskerm i baklomma) når banken går til helvete, er mer svindler enn forettningsmann. Det er selvfølgelig satt på spissen...

Det er bullshit å påstå at sosialisme handler om missunnelse, akkurat som det er bullshit å påstå at kapitalisme handler om å tvinge fattige barn til å jobbe i gruver.
Vis hele sitatet...
Det er lite som er så bra som å være leder i en stor offentlig sektor. Å mase om høye lønninger i privat sektor blir litt feil, når det faktisk er de offentlige stillingene som drar avgårde med mesteparten av det jeg og andre betaler i skatt. Spesielt å svartmale kapitalisme (som var utgangspunktet for denne tråden) som en årsak til klasseforskjeller og usannsynlige lederlønninger.

"Nå er gjennomsnittslønnen for en toppleder i disse (offentlige) selskapene ifølge TV 2 over 4,1 millioner kroner"
http://www.politikkavisen.no/local/_...erlnninger.php

Mer info:
http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...cle2018896.ece

Kapitalisme er et samfunns-økonomiske system, hvor alle borgere er frie til å inngå frivillige avtaler med hverandre, uten innvolvering av en tredjepart (f.eks. mafia eller stat). Har en stat innført moms, skatter og andre avgifter på produkter/tjenester, har man allerede gått et godt stykke bort fra kapitalisme.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
ufrvillig sex ER vel voldtekt!? Skatt er noe annet i mine øyne hvertfall. Jeg har ikke noe i mot å skatte for gratis skole, sykehus, kulturhus, nye veier osvosv... Om du ikke hadde betalt skatt, så måtte du ha betalt for skole og sjukehus osv. Så blir det egentlig 20 år "slaveri"?
Vis hele sitatet...
Ja, det ER voldtekt. Skatt er overgrep for de som ikke vil betale det. Skatt er i utgangspuktet noe man er tvunget til å betale. At du betaler din skatt med glede er en ting, da er det en slags frivillig donasjon, men jeg vil bruke mine egne penger på tjenester jeg vil. Du har rett i at jeg må bruke penger på helseforsikringer etc, men dette er frivillig. Skatt er tvungent. Det er forskjellen.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
ufrvillig sex ER vel voldtekt!? Skatt er noe annet i mine øyne hvertfall. Jeg har ikke noe i mot å skatte for gratis skole, sykehus, kulturhus, nye veier osvosv... Om du ikke hadde betalt skatt, så måtte du ha betalt for skole og sjukehus osv. Så blir det egentlig 20 år "slaveri"?
Vis hele sitatet...
Gratis skole og sykehus?! Hvor i landet har de det?! -- Skole og sykehus er selvsagt ikke gratis, selv ikke i Norge. Hva får deg til å tro at vi får noe gratis?
Skatt er veldig viktig, problemet er at høye skatter som vi Norge har kan skade samfunnet mye mer enn det de tjener på det. Ett eksempel på dette er at SV ville ha skatt på aksjetransaksjoner, noe som hadde ført til nedleggelsen av Oslo Børs lenger før de hadde tjent så mye som en krone. Det samme gjelder de varierende skattene for rederene i Norge som har ført til at mange har flytte ut, hvis skattene hadde vert like som i andre land så ville færre ha gjort dette og da hadde staten fått høyere inntekter.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Skatt er veldig viktig, problemet er at høye skatter som vi Norge har kan skade samfunnet mye mer enn det de tjener på det. Ett eksempel på dette er at SV ville ha skatt på aksjetransaksjoner, noe som hadde ført til nedleggelsen av Oslo Børs lenger før de hadde tjent så mye som en krone. Det samme gjelder de varierende skattene for rederene i Norge som har ført til at mange har flytte ut, hvis skattene hadde vert like som i andre land så ville færre ha gjort dette og da hadde staten fått høyere inntekter.
Vis hele sitatet...
Det er derfor det er viktig at man har en sivilisert rettsstat, og ikke flertallsstyre der slike ting plutselig en dag kan bli realitet!
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Det er derfor det er viktig at man har en sivilisert rettsstat, og ikke flertallsstyre der slike ting plutselig en dag kan bli realitet!
Vis hele sitatet...
Virkelig ? Sivilisert rettsstat? Det like urealistisk som et opplyst enevelde.

Idag er det bare to styresett som ser ut til å fungere, det ene er demokrati. Det andre er det Kina har.... og det Kina har ser ut til å fungere best hvis man ikke trekker de vestlige verdiene inn i bildet.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Virkelig ? Sivilisert rettsstat? Det like urealistisk som et opplyst enevelde.
Vis hele sitatet...
Ja, når folk flest er hjernevasket om at flertallsstyre er "fasiten", så er det ikke realistisk med en sivilisert rettsstat over natten. Men støtter du ideen om å ha en rettsstat der det er likhet forloven og maktfordelingsprinsipp? Prinsippielt sett?
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Skatt er veldig viktig, problemet er at høye skatter som vi Norge har kan skade samfunnet mye mer enn det de tjener på det. Ett eksempel på dette er at SV ville ha skatt på aksjetransaksjoner, noe som hadde ført til nedleggelsen av Oslo Børs lenger før de hadde tjent så mye som en krone. Det samme gjelder de varierende skattene for rederene i Norge som har ført til at mange har flytte ut, hvis skattene hadde vert like som i andre land så ville færre ha gjort dette og da hadde staten fått høyere inntekter.
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør at skatt er veldig viktig?
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Ja, når folk flest er hjernevasket om at flertallsstyre er "fasiten", så er det ikke realistisk med en sivilisert rettsstat over natten. Men støtter du ideen om å ha en rettsstat der det er likhet forloven og maktfordelingsprinsipp? Prinsippielt sett?
Vis hele sitatet...
Det er et bra prinsipp og jeg liker tanken, men det er for lite realistisk at dette kommer til å skje for min smak .

Jeg har mer tro på et lignende system av det vi har idag, bare med mye mer privatisering.

Sitat av CareBear Vis innlegg
Hva er det som gjør at skatt er veldig viktig?
Vis hele sitatet...
Fordi i samfunnet vi har idag har staten en viktig rolle, bygging av veier og sånnt.

For all del, skatten i Norge er alt for høy og mye av den virker mot sin mening, som formueskatten og den alt for høye inntektskatten. Men vi trenger staten til en del ting, derfor er skatt viktig
Sitat av CareBear Vis innlegg
Gratis skole og sykehus?! Hvor i landet har de det?! -- Skole og sykehus er selvsagt ikke gratis, selv ikke i Norge. Hva får deg til å tro at vi får noe gratis?
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekka FIKK jeg 20 000 kr i året for å gå på skolen...
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det er et bra prinsipp og jeg liker tanken, men det er for lite realistisk at dette kommer til å skje for min smak .

Jeg har mer tro på et lignende system av det vi har idag, bare med mye mer privatisering.
Vis hele sitatet...
Bra at du er for mye mer privatisering! Men man må være prinsippielle. Ideer styrer verden, og er man ikke prinsippielle, så vil det heller aldri bli noen reell endring. Prinsipper er hva man baserer praktiske handlinger på.

Man må ha et prinsippielt skille på hva staten kan gjøre og ikke gjøre. Først startet det med å ha offentlig veibygging, og så ender man altså opp med forbud mot poker, 70% skatt og riving av trapper.

Kort sagt: Gir du fanden lillefingeren så tar han hele armen.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det er et bra prinsipp og jeg liker tanken, men det er for lite realistisk at dette kommer til å skje for min smak .

Jeg har mer tro på et lignende system av det vi har idag, bare med mye mer privatisering.


Fordi i samfunnet vi har idag har staten en viktig rolle, bygging av veier og sånnt.

For all del, skatten i Norge er alt for høy og mye av den virker mot sin mening, som formueskatten og den alt for høye inntektskatten. Men vi trenger staten til en del ting, derfor er skatt viktig
Vis hele sitatet...
Vi bygget veier lenge før staten oppstod og vi bygger veier bedre og billigere om staten ikke er innvolvert. Når staten er innvolvert, blir alt bare dårligere, desto mindre innvolvering staten har, desto bedre blir resultatet.

Her har du litt dokumentasjon: http://sparhell.no/knut/?p=1431

Nå vet ikke jeg hva du legger i "og sånnt", derfor var kommentaren min kun fokusert på veibygging. Det samme gjelder derimot for 100% av alle andre oppgaver som staten mener de skal gjøre.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Sist jeg sjekka FIKK jeg 20 000 kr i året for å gå på skolen...
Vis hele sitatet...
Joda, disse pengene er vel gratis for deg, men de er tyvgods som har blitt frastjålet de som skaper verdier.
Har jeg gått glipp av noe eller tilbakeviste nettopp Provo hele "beviset" deres for at kapitalisme førte til mindre fattigdom og mer "lykke"?

Vet dere hva problemet er JohnGalt og Leonidis? Dere har et helt annet syn på verden enn det de andre her på forumet har. I tillegg så påstår dere selv at dere er i befattelse av den objektive sannhet, den objektive virklighet.

Synes forøvrig også at det er litt morsomt at den siden leonidis stadig vekk liker til (den wiki-freedom, elns) bruker slagordet til AP som definisjon av facisme Jeg har nesten lest deler av en doktorgrad(?) som prøvde å beskrive facisme, men hun som skrev den konkluderte med at det ikke var noen nøyaktig definisjon av hva "ekte facisme" er. Dere konkluderer med at Norge er et ekte facistisk land, tror dere muligens at det er derfor folk ikke gidder å diskutere med dere mer? Dere er 100% sikre på at dere sitter på alle faktaene, og at dere har absolutt rett. Selv når provo påpeker så mye feil ved denne frihetsgrafen deres. Så er simpelthen svaret at han skal ta seg tiden til å lage en ny graf som beviser det motsatte av hva dere prøver å bevise. Og siden han verken har tid eller lyst så slår dere dere ned til ro med at. YES vi hadde rett igjen!!
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Sist jeg sjekka FIKK jeg 20 000 kr i året for å gå på skolen...
Vis hele sitatet...
Du har ikke fått noe gratis, du har bare tatt utdannelsen på nedbetaling. Dette kan sammenlignes med å ta opp et billån fordi du vil ha en bil NÅ, og ikke en gang i fremtiden når du har spart opp nok penger.
Sitat av CareBear Vis innlegg
Vi bygget veier lenge før staten oppstod og vi bygger veier bedre og billigere om staten ikke er innvolvert. Når staten er innvolvert, blir alt bare dårligere, desto mindre innvolvering staten har, desto bedre blir resultatet.

Her har du litt dokumentasjon: http://sparhell.no/knut/?p=1431

Nå vet ikke jeg hva du legger i "og sånnt", derfor var kommentaren min kun fokusert på veibygging. Det samme gjelder derimot for 100% av alle andre oppgaver som staten mener de skal gjøre.
Vis hele sitatet...

Staten skal regulere finnansmarkedet, lover og regler. Sånn at vi oppnår mest mulig vekst i samfunnet.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Har jeg gått glipp av noe eller tilbakeviste nettopp Provo hele "beviset" deres for at kapitalisme førte til mindre fattigdom og mer "lykke"?
Vis hele sitatet...
Nei? Han tilbakeviste ingenting: Han hadde sikkert tilbakevist mitt bevis på at alle menn er født med penis, selv om jeg hadde brukt milliarder på å intervjue en og en mann i hele verden, og studere underlivet deres. Hvis en av 3 milliarder manglet penis så hadde jeg vært game over. Litt teit eksempel, men

Et annet ord for å tilbakevise med løse påstander utenom å selv komme med rasjonelle argumenter er trolling.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Vet dere hva problemet er JohnGalt og Leonidis? Dere har et helt annet syn på verden enn det de andre her på forumet har. I tillegg så påstår dere selv at dere er i befattelse av den objektive sannhet, den objektive virklighet.
Vis hele sitatet...
Så hva flertallet på forumet føler er riktig? Som sagt å være objektiv er å være virkelighetsorientert. Studere fakta med sine sanser etc.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Synes forøvrig også at det er litt morsomt at den siden leonidis stadig vekk liker til (den wiki-freedom, elns) bruker slagordet til AP som definisjon av facisme Jeg har nesten lest deler av en doktorgrad(?) som prøvde å beskrive facisme, men hun som skrev den konkluderte med at det ikke var noen nøyaktig definisjon av hva "ekte facisme" er.
Vis hele sitatet...
APs slagord er ganske treffende, derfor er den med. Da har man noe å assosiere det med også
Wow, siden hun har doktorgrad så måååå hun jo ha rett! Det er åbenbart viktig HVEM som skrive det her, eller hur? Så hvis en verdenskjent lege og professor i medisin sa at å drikke gift var sunt, så var det riktig?

Mussolini beskrev fascisme ganske bra: "Alt innenfor staten. Ingen ting utenfor staten".

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Dere konkluderer med at Norge er et ekte facistisk land, tror dere muligens at det er derfor folk ikke gidder å diskutere med dere mer? Dere er 100% sikre på at dere sitter på alle faktaene, og at dere har absolutt rett. Selv når provo påpeker så mye feil ved denne frihetsgrafen deres. Så er simpelthen svaret at han skal ta seg tiden til å lage en ny graf som beviser det motsatte av hva dere prøver å bevise. Og siden han verken har tid eller lyst så slår dere dere ned til ro med at. YES vi hadde rett igjen!!
Vis hele sitatet...
Folk som er tilhengere av flertallsstyre, og er en del av flertallet trenger egentlig å ikke debattere med oss. De kan jo bare gå til sitt, eller trolle, for de får jo viljen sin uansett. Vi må fortsatt lystre flertallet.
Sist endret av JohnGalt; 8. desember 2010 kl. 16:40.
Sitat av CareBear Vis innlegg
Du har ikke fått noe gratis, du har bare tatt utdannelsen på nedbetaling. Dette kan sammenlignes med å ta opp et billån fordi du vil ha en bil NÅ, og ikke en gang i fremtiden når du har spart opp nok penger.
Vis hele sitatet...
Det er jo direkte løgn, du får jo STIPEND gratis!
Samtidig er lånet delvis GRATIS, ettersom rentene de hadde krevd alle de årene du studerte er kostnaden ved å gi det lånet til deg enn at lånene hadde gått gjennom private banker til bedrifter eller mennesker som hadde kunne betalt de rentene.
Det er 1 mindre lån( eller sum X) tilgjengelig ut av den tilgjengelig kapital i samfunnet.
Disse kostnadene er selvfølgelig subsidiert av skattepenger.
Sist endret av Ej_bruker; 8. desember 2010 kl. 16:41.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Staten skal regulere finnansmarkedet, lover og regler. Sånn at vi oppnår mest mulig vekst i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Regulering av finansmarkedet sikrer ikke best mulig vekst, et fritt marked er det som vil sikre best mulig vekst. Dette finnes det mye dokumentasjon på, selv de enkleste banale eksempelene med veldig få mennesker, viser at regulering ikke gir bedre vekst enn frihet. Hva er det du tror at staten skal og bør regulere og hva tror du de kan gjøre for å sikre veksten? Trykke opp enda mer penger?

Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det er jo direkte løgn, du får jo STIPEND gratis!
Samtidig er lånet delvis GRATIS, ettersom rentene de hadde krevd alle de årene du studerte er kostnaden ved å gi det lånet til deg enn at lånene hadde gått gjennom private banker til bedrifter eller mennesker som hadde kunne betalt de rentene.
Det er 1 mindre lån tilgjengelig ut av den tilgjengelig kapital i samfunnet.
Disse kostnadene er selvfølgelig subsidiert av skattepenger.
Vis hele sitatet...
Når du får deg en jobb, krever staten inn ca. 70% av alle dine penger i skatter og avgifter. Stipend er det Statens lånekasse for utdanning som gir til studenter, disse pengene kommer fra skatten som du betaler i løpet av ditt liv. La merke til at du redigerte innlegget ditt litt, du la til subsidiert av skattepenger. Som jeg skrev, skattepenger er ikke noe som trykkes opp gratis, du er den som betaler for din egen utdannelse.
Sist endret av CareBear; 8. desember 2010 kl. 16:44.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det er jo direkte løgn, du får jo STIPEND gratis!
Samtidig er lånet delvis GRATIS, ettersom rentene de hadde krevd alle de årene du studerte er kostnaden ved å gi det lånet til deg enn at lånene hadde gått gjennom private banker til bedrifter eller mennesker som hadde kunne betalt de rentene.
Det er 1 mindre lån( eller sum X) tilgjengelig ut av den tilgjengelig kapital i samfunnet.
Disse kostnadene er selvfølgelig subsidiert av skattepenger.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si det er løgn. Etter endt studie, så begynner man som regel å jobbe og betale skatt, og dermed betaler tilbake det subsidierte "gratis" lånet sitt. Poenget er vel heller at penger ikke vokser på trær, og at det er noen privatpersoner som faktisk betaler for de lånene, gjennom skatt / inflasjon.

Det er gratis for de som ikke velger å noensinne jobbe
Sist endret av JohnGalt; 8. desember 2010 kl. 16:45.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Så hva flertallet på forumet føler er riktig? Som sagt å være objektiv er å være virkelighetsorientert. Studere fakta med sine sanser etc.
Vis hele sitatet...
Og det er dere som vet bestemt at dere er istand til å være objektive, i motsetning til de som er uenige med dere.

Ser du ikke selv hvor ufattelig klysete dette er?

Hva med oss andre? Sansene våre fungerer ikke, eller ligger vi bare på et lavere bevissthetsplan enn individualister?
Sist endret av Bothrops; 8. desember 2010 kl. 16:45.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Så hva flertallet på forumet føler er riktig? Som sagt å være objektiv er å være virkelighetsorientert. Studere fakta med sine sanser etc.

Wow, siden hun har doktorgrad så måååå hun jo ha rett! Det er åbenbart viktig HVEM som skrive det her, eller hur? Så hvis en verdenskjent lege og professor i medisin sa at å drikke gift var sunt, så var det riktig?
Vis hele sitatet...
Det retoriske begrepet "stråmanns-argumentasjon" er du tydligvis ikke kjent med. Det er en vane jeg ville lagt av meg hvis jeg var deg.

1. Jeg sa aldri at flertallet satt med fasiten, og ingen er helt objektive. Dere feks er jo sterkt preget av følelser når dere snakker om disse "overgrepene" vi gjør mot dere hver gang. Ikke kom å si noe annet

2. Selvfølgelig er det vesentlig HVEM som skriver. Noe Onar Åm skriver vil du med engang ta som en sannhet, noe jeg skriver vil du med engang avslå som tull. Altså hvem som skriver er viktig. Men det er jo morsomt at du prøver å vinne denne, det er jo ikke en diskusjon engang, ved å tilegne meg fjorten-år-gammel jente holdning.

Min konklusjon. Før dere fra Friborgerforbundet dro ut i det ganske land for å opplyse bøndene på freakforum og omvende oss til den sanne lære. Så kunne dere lært dere:
1. Folkeskikk,
2. Retorikk som ligger over pensum i vg3 og
3. Legge av dere stråmannsargumentasjonen som dere så flittig bruker. Den har kanskje fungert når dere skal diskutere med ignorante sosialister, men det funker ikke så bra her, eller? Har jo praktisk talt vendt hele den aktive delen av "Samfunn, etikk og politikk" mot dere.

Lykke til med lesinga
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Har jeg gått glipp av noe eller tilbakeviste nettopp Provo hele "beviset" deres for at kapitalisme førte til mindre fattigdom og mer "lykke"?
Vis hele sitatet...
Om han har tilbakevist mitt bevis på at kapitalisme fører til økonomisk frihet kan jeg gå med på. Man trenger mer enn bare empiri for å vise dette. Men det viktigste å få med seg er at han på ingen måte har kommet i nærheten av å bevise at kapitalisme fører til elendihet selv om han påstår dette.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Vet dere hva problemet er JohnGalt og Leonidis? Dere har et helt annet syn på verden enn det de andre her på forumet har. I tillegg så påstår dere selv at dere er i befattelse av den objektive sannhet, den objektive virklighet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal noe høre på deg når du selv innrømmer at det du sier kun er din versjon av sannheten? Når alt du sier ikke har rot i virkeligheten så er det jo meningsløst å forholde seg til det.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Selv når provo påpeker så mye feil ved denne frihetsgrafen deres. Så er simpelthen svaret at han skal ta seg tiden til å lage en ny graf som beviser det motsatte av hva dere prøver å bevise. Og siden han verken har tid eller lyst så slår dere dere ned til ro med at. YES vi hadde rett igjen!!
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe feil med grafen! Hvis Provo er intellektuelt redelig og stiller samme krav til sine påstander som til våre så burde han bevise at det han sier er sant. Det greier han ikke fordi kapitalisme fører ikke til elendighet.