Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4960
Tenkte jeg bør nevne min erfaring med Rosenrot. Og det blir i form av en advarsel.

Først vil jeg si at jeg er blitt en 25 år gammel sunn mann på 73kg. Så at det er sleep apnea det er snakk om er høyst usannsynlig. I tiden jeg researcha for å finne ut av hva problemet var fant jeg en diagnose/tilstand. Og mange slet med dette hver natt uten å bli bedre.

Tidligere erfaring med:
5-htp - en kapsel i ny og ne
Venlafaxine - 75mg x 1 om dagen i 6mnd

Jeg fikk pakken med Rosenrot i posten og leste pakkningsvedlegget.
Der sto det 1 kapsel om morgen og 1 om kvelden.

Jeg tenkt det var best å aldri ta mer enn en kapsel. For fra erfaring med venlafaxin og 5-htp vet jeg at det er like greit med lavest mulig dose da det på meg alltid har skapt en god nok terapeutisk effekt. Så hvorfor tilføre mer enn nødvendig.

Uke 1:
Inntar en kapsel om dagen. Merker det definitivt er psykoaktiv. Alt man ser "skinner litt mer" en stund etter kapselen. Følte ingen endring humørmessig.

Uke 2:
Tar en kapsel om dagen. Humøret ikke nødvendigvis bedre i det hele tatt. Føler at jeg blir fortere irritert. Vært som alle andre irritert tidligere i livet, men nå hadde irritasjonsfølelsen en ny topp. Har også flere vivid dreams. Husker dem godt neste morgen, og det føles som man akkurat har opplevd de sprøeste eventyr, apokalypser og normale begivenheter.

Uke 3:
Tar en kapsel om dagen. Har ikke følt noen endring i stemningsleie og har ikke hatt lett for å bli irritert som forrige uke. Men har begynt å føle at det ikke gjør noe nytte og at det er på tide slutte. Det endrer tros salt kjemien i hjernen. Fikk en bange anelse om det ikke var lurt å fortsette med disse.

Uke 4:
Samme dag som jeg tenkte at i morgen aldri mer. Plutselig på natta, i samme sekund som jeg merket jeg holdt på å falle i søvn, spretter jeg opp av senga og gisper etter luft.
Jeg prøver legge meg igjen, men samme greia skjer minst 10-20 ganger før jeg endelig sovner.

Jeg tok fra og med nå ingen kaplser etter å ha tatt en daglig i tre uker.

Slik fortsatte uka. I det jeg holdt på å falle i søvn, så heiv jeg meg etter pusten. Var som å komme opp fra under vann å hive etter pusten. Det tok fremdeles 10-20 forsøk på å falle i søvn uten å sprette rett opp igjen gispende etter luft og i panikk.

Til slutt grua jeg meg for å legge meg og var livredd for at dette aldri ville gi seg.

Uke 5:
10-15 ganger med gisping etter luft hver natt i det søvnen akkurat inntrer.

Uke 6:
Takk Gud jeg tror det begynner roe seg.

Uke 7 - 9:
Par ganger med samme faenskapen i det jeg faller i søvn hver natt.

Uke 10:
Ikke hatt det siden. Tok lang tid å komme tilbake til normalen!

Lest at seretonin spiller en viktig rolle i vår pusterefleks.

Nei - bare følte for å dele dette. Syntes rosenrot var skumle greier hvis det er i stand til å skape denne tilstanden.
Sist endret av Trippa; 21. januar 2015 kl. 02:52.
Hypericum Stada er et legemiddel som inneholder Johannesurt (Hypericum perforatum).
Rosenrot er noe helt annet, og heter forøvrig Rhodiola rosea på latin. Rosenrot kan gi energiøkning, forbedret vitalitet og økt sexlyst. Den er adaptogen og er derfor en viktig medisinsk urt. (omtales ofte som nordens ginseng, brukes av mange som substitutt for kaffe)
Du burde virkelig sette deg litt bedre inn i plantemedisin før du prøver deg frem. I det minste sørge for å bruke riktig navn på planten/preparatet du bruker.

Det du opplever med pusting/panikk i det du sovner har jeg også opplevd. Hos meg dukket det opp i forbindelse med angstlidelse, selv etter at selve angsttilstanden var avtatt, så opplevde jeg den panikkoppvekkingen med følelsen av at jeg ikke pustet. Det skjer akkurat idet man glir over i sovetilstand. Det trenger ikke ha noe med innak av preparater å gjøre. Det kan rett og slett være en ulmende angst.
Trådstarter
Søren, seint på natta

ja, jeg har opplevd det samme før jeg også ved flere anledninger opp igjennom årene. Nå skal det sies jeg har hatt angsproblemer så lenge jeg kan huske. Men etter Johannesurten tok det bare helt av.

Det jeg ikke fikk nevnt i rapporten min var at etterhvert begynte det å gjøre fyfysik vondt i hodet. Det var som lyn som farte gjennom årene under skalpen. Føltes som de skulle sprekke. Dette skjedde også akkurat i det jeg holdt på å falle i søvn.
Sist endret av Trippa; 21. januar 2015 kl. 04:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men hva var formålet med å bruke johannesurt? Hvis det var rus som var formålet, så vil jeg anbefale deg å heller prøve deg på Coleus Blumei. Den er iallefall mye tryggere å eksperimentere med
Trådstarter
Jeg ønsket prøve det pga min nedstemt het og at tankene generelt bare var negative. Men eneste som funker er vel å ikke tillate seg selv være sur og nedstemt.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Søren, seint på natta

ja, jeg har opplevd det samme før jeg også ved flere anledninger opp igjennom årene. Nå skal det sies jeg har hatt angsproblemer så lenge jeg kan huske. Men etter Johannesurten tok det bare helt av.

Det jeg ikke fikk nevnt i rapporten min var at etterhvert begynte det å gjøre fyfysik vondt i hodet. Det var som lyn som farte gjennom årene under skalpen. Føltes som de skulle sprekke. Dette skjedde også akkurat i det jeg holdt på å falle i søvn.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg tro at det er angsten som er årsaken til innsovningspanikken. Johannesurten kan ha vært en katalysator.
Den smerten du hadde i hode, varte den lenge? eller var det over på etpar sekunder?

Er du deprimert, eller bare nedstemt? Det beste er jo å komme opp fra nedstemthet uten bruk av preparater. Hvordan er kostholdet?
Dog, du kan jo prøve med ekte rosenrot. Den er kjent for å bedre humøret
Sist endret av Klorofyll; 21. januar 2015 kl. 04:46.
Trådstarter
Den varte i bare et 1-2 sekunder. Det var akkurat i det hjernen min holdt på å falle i søvn. Så til slutt slet jeg med de smertene + den gispingen etter luften.

Kostholdet er faktisk bra. Kan godt tenkes en ernæringsekspert hadde sagt noe annet, men jeg spiser variert; fisk, grønnsaker, frukt, drikker masse vann og prøver ta vare på kroppen. Selvom jeg svikter kroppen på mange andre måter :P Litt mer rå grønnsaker hadde vel ikke skadet.

Klorofyll:
Greia er vel blant annet at jeg må begynne å like meg som person igjen etter 10 års rusing i ungdoms/tidlig voksen åra så tar det tid å bygge opp selvtilliten sin igjen. Mista masse og ødelagt mange sjanser.
Sist endret av Trippa; 21. januar 2015 kl. 05:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er bra Det er viktig å ta ekstra godt vare på kroppen når man lider av angst, og depressive symptomer. Tilskudd av omega3, Vitamin D3 og Niacin (B3) kan også være veldig effektig mot depresjon. (Jeg tar selv 1000mg niacin daglig mot angst, og det funker som bare det )

forresten, har du brukt Venlafaxine samtidig som du brukte johannesurt? Disse to må ikke blandes. Johannesurt er et MAO, selv om den er veldig mild, så advares det sterkt mot å blande Venlafaxine med MAO. (Ifølge felleskatalogen)

Den hodesmerten. Den har jeg vært borti selv, som bivirkning i startfasen på nye medisiner. Spesielt ved bruk av medisiner som har invirkninger på endorfin, dopamin, serotonin og melatonin. Det kan være noe i den duren, men hvis du enda har den, så burde du gå til legen å få det undersøkt. Bedre føre var enn etter snar vettu
Trådstarter
Jeg tar b-total et par ganger i uka, omega-3, k2, vitamin c og d. Sjelden gang calcium.

Jeg tok 5-htp med venlafaxin en gang, da ble jeg dårlig. Varm og uggen og fikk angst for om jeg hadde pådratt meg seretoninsyndrom.

Venlafaxinen tok jeg ikke samtidig. Sleit med å slutte på den også etter 6mnd bruk. Fikk ubehagelige bivirkninger når jeg ikke tok de, som små "shokk" gjennom hodet. Varte et par mnd etter jeg trappa helt ned. Måtte åpne 75mg kapselen og sakte jobbe meg ned til det bare var noen fnugg i bunn av kapselen. Tok tid å gå av de.

Jeg føler meg helt bra nå! Ville bare skrive min erfaring med johannesurt. Fordi det ga meg kraftigere bivirkninger enn venlafaxin. så selvom det er naturpreparat så kunne det likegodt vært noe syntetiske greier etter effekten å dømme.
Sitat av Trippa Vis innlegg

Klorofyll:
Greia er vel blant annet at jeg må begynne å like meg som person igjen etter 10 års rusing i ungdoms/tidlig voksen åra så tar det tid å bygge opp selvtilliten sin igjen. Mista masse og ødelagt mange sjanser.
Vis hele sitatet...
Ja, det tar tid å komme seg opp igjen. Men det virker som at du har bestemt deg for at ting skal bli bedre. Hvis du nylig har slutta å ruse deg etter mange år, så kan jeg tenke meg at du også må "bli kjent med deg selv" igjen.
Ta deg god tid til å "komme tilbake". Ting blir bedre, men over tid, så tålmodighet er nok din beste venn
Trådstarter
Har prøvd buspiron (føltes som å sitte på en huske, nytta ikke), zoloft (migrene samme kveld, nytta ikke), prøvd betablokker til bruk under fremføringer (nytter ikke sove på over 24 timer etter en betablokker for min del), prøvd cipralex (turte ikke mer enn to dager). Prøvd quetapin for urolighet (det er jo regne sovemedisin + har litt missbrukerpotensial og kan gi diabetes)

Eneste som funker er vel å bare endre disse jevla tankene når de kommer. Det lar seg gjøre, men fort gjort å la de pågå.

Ja, har begynt å innse det Klorofyll ting går bare oppover nå
Sist endret av Trippa; 21. januar 2015 kl. 05:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det aller beste er jo om du klarer å overkomme problemene uten preparater. De dekker jo som regel bare til symptomene, men gjør ikke noe med årsaken.
Å prøve å ta kontroll over tankene, og bestemme deg for å heller tenke positivt er nok bra. Det vil iallefall ikke gi deg noen fæle bivirkninger :P Du kan jo også finne et eller annet å drive med, som hobby eller noe slikt. Når tanker og følelser herjer med nervene, så er det utrolig godt å distrahere seg selv med noe man liker å gjøre. Noe å hvile tankene på liksom. Og det kan jo være hva som helst, bare en liker å drive med det.

For meg har det hjulpet veldig. Jeg har ME og clusterhodepine, og disse to ilag gjør at jeg mer enn ofte dykker ned i de mørkeste tankerekker. Men hver gang tankene kommer, så går jeg å styrer med akvariumene mine (det er min hobby ) Når jeg driver med det, så ramler jeg inn i ei boble der ingen mørke tanker når frem. Da er jeg helt i nuet, alle bekymringer for alt mulig forsvinner i øyeblikket. Det er deilig å kjenne den følelsen. Og jeg unner deg og alle andre som også sliter å kjenne den følelsen. Så min største anbefaling er å finne noe som tenner gnisten i deg, for det er det som er den ultimate terapien
Trådstarter
Sender deg en god klem Takk for kveldens prat.