Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 18436
Yo.

Forrige tråden ble slettet, så prøver på nytt med noen konkrete spørsmål.

Lang historie kort:
Kompisen min ble litt sur på politiet over noen smågreier, så han viste fingern etter politiet lot han gå.
Så han ble tatt på glattselle over natten og fikk 9000kr i bot.

Kan politiet faktisk gi en så høy bot for dette?

Da han var på politi stasjonen tok de profilbilder og sånne ting, han måtte også skrive under på at han godtok boten, de sa til han at hvis han ikke skrev under kom han til og måtte stille forran en rettstolk og da var det mulig at han fikk en høyere bot.
Han var sikkerlig drita, kan politiet be han skrive under på ting i denne tilstanden?

Eventuelt hva ville dere gjort i denne situasjonen?
Sist endret av Kladdebok; 13. november 2011 kl. 17:22.
Jeg ville latt være å vise fingeren til politiet for å unngå bråk. Men det er meg da.
Ja dem kan det, normalt å vise respekt ovenfor politiet, boten skulle vært mye høyere
De kan gi deg bøter for å være trakkaserende / frekk mot dem, men hva får dem om de er frekke / trakkaserer / vold mot deg? Ingenting. (Jo vent, kanskje lønnsøkning.)
fikk selv 10 lapper å natt på glattcella for å slenge litt med leppa en gang... syke satser på de bøtene der uansett.

Men som alle veit så er jo politiet verdt mer enn oss andre...
Sist endret av selvmord; 13. november 2011 kl. 17:33.
Sitat av selvmord Vis innlegg
fikk selv 10 lapper å natt på glattcella for å slenge litt med leppa en gang... syke satser på de bøtene der uansett.

Men som alle veit så er jo politiet verdt mer enn oss andre...
Vis hele sitatet...
Satsene er heller små !
De kan jo såklart be han om det. Men som de selv sa så trengte han jo ikke det. Og han gjorde det. Føler meg egentlig ganske provosert av at han presterte å vise fingeren etter de lot han gå. Han skulle jo vært glad og takknemlig for dette. Tipper dette er en med en "fuck snuten" innstilling. "De er idioter". Vel dette er jobben deres, og innerst inne er alle sjeleglade for at snuten finnes. De gjør den jobben som må gjøres. Og politiet i Norge er på mange måter snillere enn i andre land hvor han sannsynligvis hadde blitt banket opp. Dette er jo et fint eksempel. http://www.youtube.com/watch?v=je126Nf3ZHs

Så høy bot? Skulle vært høyere når man er så dum og ikke respektere politiet.

Har selv vært på glattcelle flere ganger og de har behandlet meg bra fordi jeg har vært ydmyk. Ingen strip search, fått blader på cella og de har til og med kjørt meg hjem på morraen.
Han ble sur på politiet over noen smågreier .. tror også det kan være litt av årsaken. Ordensforstyrrelse.

En jeg kjenner fikk beskjed om å fjerne seg fra en situasjon en gang, ellers fikk han 6000 i bot der og da.
Sitat av selvmord Vis innlegg
fikk selv 10 lapper å natt på glattcella for å slenge litt med leppa en gang... syke satser på de bøtene der uansett.

Men som alle veit så er jo politiet verdt mer enn oss andre...
Vis hele sitatet...
Må flire av den ignorante sarkasmen din. Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt. Syns du det er grei at man bare kan slenge med leppa og vise fingeren til politiet slik man kan gjøre til vanlige folk uten kosekvenser? Tenk deg litt om man. Politiet må ha respekt! Det er til det beste for alle.
Dette er fullt lovlig, utrolig nok. Lurer litt på hvordan disse politifolka er utenfor jobben :P Chrox: skape respekt gjennom tvang burde ikke vært nødvendig.
Sist endret av susej; 13. november 2011 kl. 17:44.
Sitat av chrox Vis innlegg
Må flire av den ignorante sarkasmen din. Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt. Syns du det er grei at man bare kan slenge med leppa og vise fingeren til politiet slik man kan gjøre til vanlige folk uten kosekvenser? Tenk deg litt om man. Politiet må ha respekt! Det er til det beste for alle.
Vis hele sitatet...
Jeg synes iallefall at "Alle er like mye verdt" og "alle har like rettigheter" må håndheves ordentlig.

Politiet kan kalle meg en jævla kødd om de vil. Gjør jeg det tilbake, så er det bot pga trakkasering, men er ikke alle like mye verdt og skal ha samme rettigheter?

Prinsippsak egentlig..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av susej Vis innlegg
Dette er fullt lovlig, utrolig nok. Lurer litt på hvordan disse politifolka er utenfor jobben :P Chrox: skape respekt gjennom tvang burde ikke vært nødvendig.
Vis hele sitatet...
Når folk lider av autoritetsproblemer og bare MÅ slenge dritt rundt seg, så er de jo avhengig av å bruke tvang og makt.
Her har man brukt straffelovens § 326:
Med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder straffes den, som
1. hindrer eller søger at hindre en offentlig Tjenestemand i den lovlige Udførelse af Tjenesten eller vægrer sig ved at tilstede ham Adgang til Steder, hvor han er berettiget til saadan, eller
2. forulemper ham under hans Udførelse af Tjenesten ved Skjældsord eller anden fornærmelig Adfærd,
eller som medvirker hertil.
Med Hensyn til, hvem der er at anse for offentlige Tjenestemænd, gjælder det i § 127 bestemte.
Vis hele sitatet...
Altså kan man straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Hvordan det oversettes til kroner og øre er jeg usikker på, men 9000 er nok ganske langt fra det de har mulighet til å ilegge i et forelegg. Så for å svare på det du spør om –Ja, politiet kan gi deg forelegg på 9000,- for dette.
Sist endret av Snillorg; 13. november 2011 kl. 18:35.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Når folk lider av autoritetsproblemer og bare MÅ slenge dritt rundt seg, så er de jo avhengig av å bruke tvang og makt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltids at det er tilfellet.

Jeg og kompisen min synes det var unødvendig og vise fingern, men synes kanskje politiet kunne latt det gå.
jeg synes i hvertfall at boten på 9000kr var litt unødvendig.
Sitat av chrox Vis innlegg
De kan jo såklart be han om det. Men som de selv sa så trengte han jo ikke det. Og han gjorde det. Føler meg egentlig ganske provosert av at han presterte å vise fingeren etter de lot han gå. Han skulle jo vært glad og takknemlig for dette. Tipper dette er en med en "fuck snuten" innstilling. "De er idioter". Vel dette er jobben deres, og innerst inne er alle sjeleglade for at snuten finnes. De gjør den jobben som må gjøres. Og politiet i Norge er på mange måter snillere enn i andre land hvor han sannsynligvis hadde blitt banket opp. Dette er jo et fint eksempel. http://www.youtube.com/watch?v=je126Nf3ZHs

Så høy bot? Skulle vært høyere når man er så dum og ikke respektere politiet.

Har selv vært på glattcelle flere ganger og de har behandlet meg bra fordi jeg har vært ydmyk. Ingen strip search, fått blader på cella og de har til og med kjørt meg hjem på morraen.
Vis hele sitatet...
siden du linker til en video må nesten jeg linke en video selv. ironisk nok er dette i usa og slipper unna med boten hadde dette vært i norge hadde han havnet på glattcellen pga ordbruken.

http://www.break.com/index/driver-an...ticket-2217259

*edit viser seg at han ikke slenger med leppa til politet men fyren som filmer.
Sist endret av Alden; 13. november 2011 kl. 18:59.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ja dem kan det, normalt å vise respekt ovenfor politiet, boten skulle vært mye høyere
Vis hele sitatet...
Høyere? For noe tull. Jeg vil påstå at 9000 er latterlig høyt for å gjøre noe slikt.
Ontopic: De kan dessverre gi han denne boten...
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Det er ikke alltids at det er tilfellet.

Jeg og kompisen min synes det var unødvendig og vise fingern, men synes kanskje politiet kunne latt det gå.
jeg synes i hvertfall at boten på 9000kr var litt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal de la det gå? For kun dere da eller? De hadde jo allerede latt han gå, hvor mange sjanser skal folk få egentlig? Da må de jo la alle gå. Hadde jeg vært politi og hadde havna oppi en situasjon der jeg hadde måtte snakket med kompisen din for han hadde gjort noe, og så latt han gå uten å gjøre noe med det. Og han så viser fingeren etter det så skjønner jeg politiet godt. De kunne sikkert latt det gå hvis de ville. Men det her er jo å be om bot og glattcelle. Man får som man fortjener. Gjør man noe dumt, så skjer det ofte noe dumt. Det handler om å tenke på konsekvenser og ikke handle på impuls. Hvis du hadde en joint i lomma så hadde ikke du fyrt den opp forran politiet uansett. Det her handler om kameraten din sin uvitenhet og mangel på respekt i forhold til politiet.

Er du grei med politiet behandler de deg bra. Er du frekk behandler de deg dårlig. Er ikke det ganske enkelt og greit?

Surej= Nei, det burde ikke være nødvendig å bruke makt. Helt enig. Men du trenger ikke være einstein for å tenke litt å vite at det er nødvendig. Hva skal politiet gjøre med en helt rabiat fyr foreksempel? Sprute vann på han? Snakke pent til han? be han på en kaffe?

Pågrunn av kriminelle miljøer og harbarka jævler så må politiet vise at de også er noen tøffinger. Er det så vanskelig å fatte?

Bruskork= Skal vi alle ha like rettigheter som politiet? Hør nå på hva du sier?
Alle er jo like mye verdt, det er greit. Men politiet har flere rettigheter på grunn av hva de arbeider med. De må ha det! Ska vi alle kunne kjøre på rødt lys foreksempel?

For å si det sånn. Trur dere at en politimann har vist fingeren til en de har pratet med eller arrestert? neppe

Se den vidoen her om hva politiet går igjennom sikkert maaaange ganger i året. Har selv vært drita på cella, og de prater på akkurat samme måten til deg som de gjør i denne videoen. Det er ikke noe propaganda bullshit. Noen kan dog bli litt mere "badcop" når du er alene med de. Vanlig prosydyre
http://www.youtube.com/watch?v=nBYdXO2JOSQ


Slutt med dette maktmisbruk snakket og sytinga deres. Det er barnslig! Vi er et land med milde straffer. Respekter politiet og arbeidet deres!
Snakk rolig og voksent til de og du får respekt tilbake.

Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Det er ikke alltids at det er tilfellet.

Jeg og kompisen min synes det var unødvendig og vise fingern, men synes kanskje politiet kunne latt det gå.
jeg synes i hvertfall at boten på 9000kr var litt unødvendig.
Vis hele sitatet...
jaja. Skjønner det. Klart man syns når man får en regning på 9000.
Sånn er det. Dere lærte sikkert noe.

Like rettigheter?
Tenk litt på det. Okei vi skal ha like rettigheter som politiet?
og Prinsippsak? Er litt morsomt for når ordet prinsipp sak kommer opp. Så er det som regel siste kortet fra egoet til en som nekter å tape en diskusjon.

Forresten, trur du det er mange i det norske politi som har vist fingeren til noen de har prata med eller arrestert? Neppe. Trur du det er mange i politiet som sier skjellsord til det de prater med? Neppe. De kan være litt tøffe i språket, som sagt de kan ikke være pusegutter.

Vis respekt, og du får respekt selv. Det er likestilling
Norge har milde lover, slutt å syte.

"fuck snuten" folk kan ta konsekvensene.

ops dobbelpost. trudde den ene forsvant så jeg lagde et kortere inlegg.. Jeje, same shit
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Høyere? For noe tull. Jeg vil påstå at 9000 er latterlig høyt for å gjøre noe slikt.
Ontopic: De kan dessverre gi han denne boten...
Vis hele sitatet...
Vel det er mere latterlig å vise fingern til politiet!
Sitat av chrox Vis innlegg
Hvorfor skal de la det gå? For kun dere da eller? De hadde jo allerede latt han gå, hvor mange sjanser skal folk få egentlig? Da må de jo la alle gå. Hadde jeg vært politi og hadde havna oppi en situasjon der jeg hadde måtte snakket med kompisen din for han hadde gjort noe, og så latt han gå uten å gjøre noe med det. Og han så viser fingeren etter det så skjønner jeg politiet godt. De kunne sikkert latt det gå hvis de ville. Men det her er jo å be om bot og glattcelle. Man får som man fortjener. Gjør man noe dumt, så skjer det ofte noe dumt. Det handler om å tenke på konsekvenser og ikke handle på impuls. Hvis du hadde en joint i lomma så hadde ikke du fyrt den opp forran politiet uansett. Det her handler om kameraten din sin uvitenhet og mangel på respekt i forhold til politiet.

Er du grei med politiet behandler de deg bra. Er du frekk behandler de deg dårlig. Er ikke det ganske enkelt og greit?
Vis hele sitatet...
Mente det ikke sånn, og politiet var der tilfeldig da vi gikk forbi og ville se legg, sikkert for og sjekke formen. så nekta de han og gå inn (han skulle hente jakka si som lå inne på baren) fordi han var for full. vi var på vei hjem så det var greit at vi måtte stikke men fikk som sagt ikke lov til og gå inn for og hente jakka.
til slutt dro jeg kompisen min bort for at vi skulle gå og da ga han fingern.

Jeg synes ikke dette forjener et forlegg på 9000kr.
Greit nok hvis han hadde fått et forelegg på rundt 1000kr, synes jeg.
Er enig i det chrox skriver, når du får en 2nd chance og bare må strekke strikken så får du deretter. Politiet er mennesker de også.
Sitat av Monzter Vis innlegg
Er enig i det chrox skriver, når du får en 2nd chance og bare må strekke strikken så får du deretter. Politiet er mennesker de også.
Vis hele sitatet...
Det var jo aldri noen 2nd chance...

Han gjorde jo aldri noe på starten, før de nekta han og hente jakka og da viste han fingeren.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Det var jo aldri noen 2nd chance...

Han gjorde jo aldri noe på starten, før de nekta han og hente jakka og da viste han fingeren.
Vis hele sitatet...
Okei, kanskje ikke den største saken. Men som sagt politiet er også mennesker. Tipper det var en heftig diskusjon angående jakka før dette siden du måtte dra han vekk. Å de ga nok en advarsel. Uansett, å vise fingeren til politiet blir dyrt. På en fuktig lørdagskveld er nok ikke tålmodigheten til Politiet på topp akkurat.

Er nok ikke å gjøre noe med dette, bare å bite i det sure eplet.
Johnny Cash mofos
unnskyld meg, men til alle dere idioter som støtter politiet som slenger ut bøter og tar han med på glattcella for å ha vist dem fingern; Synes ikke dere at det er bortkastet ressurser?
Særlig nå som voldtektsbølgen slår over Oslo. Politiet sendte 3 politimenn på en to timers kjøretur til en kompis av meg for å klippe av skiltene hans fordi han ikke hadde klistret på EU-oblatet..er det vits?

I TS sitt eksempel er det jo tydelig at det ikke var noen store lovovertredelser som var begått, likevel valgte de å bruke det jeg antar var relativt mye tid på grunn av en enkel kommentar eller en gest med hånden?

Jeg har vanligvis ingen "hate the pigs" instilling, men jeg blir så jævlig provosert over ressursbruken deres når det er så mye drit som foregår!
Sitat av espen1812 Vis innlegg
unnskyld meg, men til alle dere idioter som støtter politiet som slenger ut bøter og tar han med på glattcella for å ha vist dem fingern; Synes ikke dere at det er bortkastet ressurser?
Særlig nå som voldtektsbølgen slår over Oslo. Politiet sendte 3 politimenn på en to timers kjøretur til en kompis av meg for å klippe av skiltene hans fordi han ikke hadde klistret på EU-oblatet..er det vits?

I TS sitt eksempel er det jo tydelig at det ikke var noen store lovovertredelser som var begått, likevel valgte de å bruke det jeg antar var relativt mye tid på grunn av en enkel kommentar eller en gest med hånden?

Jeg har vanligvis ingen "hate the pigs" instilling, men jeg blir så jævlig provosert over ressursbruken deres når det er så mye drit som foregår!
Vis hele sitatet...
Nå kan det sies at det sikkert brukes penger og ressurser på saker som nødvendigvis ikke er så store og viktige, men det er saker som må tas det og. En kan ikke begynne å nå og da overse mindre lovovertredelser fordi det finnes værre ting å ta. Skulle man først startet slik vil man jo sitte å spekulere rundt loven, og forskjellsbehandling ville inntruffet langt oftere.
Sitat av espen1812 Vis innlegg
unnskyld meg, men til alle dere idioter som støtter politiet som slenger ut bøter og tar han med på glattcella for å ha vist dem fingern; Synes ikke dere at det er bortkastet ressurser?
Særlig nå som voldtektsbølgen slår over Oslo. Politiet sendte 3 politimenn på en to timers kjøretur til en kompis av meg for å klippe av skiltene hans fordi han ikke hadde klistret på EU-oblatet..er det vits?

I TS sitt eksempel er det jo tydelig at det ikke var noen store lovovertredelser som var begått, likevel valgte de å bruke det jeg antar var relativt mye tid på grunn av en enkel kommentar eller en gest med hånden?

Jeg har vanligvis ingen "hate the pigs" instilling, men jeg blir så jævlig provosert over ressursbruken deres når det er så mye drit som foregår!
Vis hele sitatet...
Det er utrolig viktig for politiet å slå ned på små saker! New York hadde et ufattelig stort problem med masse drap hver dag. Det var et utrolig stort problem. Jeg husker ikke helt om det var en ny politimester eller borgermester som sto for løsningen. Men de brukte i hvertfall ufattelig mye ressurser på å etterforske små saker. Innbrudd, hærverk og mindre forseelser. Dette gjorde at draps prosenten sank ekstremt mye.
Så derfor min venn er det viktig å bruke ressurser på de små sakene. Hvis folk får for seg at de kommer unna med dårlig oppførsel og småkriminalitet så er det lettere å tro at man kommer seg unna med mer alvorlige saker.
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Særlig nå som voldtektsbølgen slår over Oslo. Politiet sendte 3 politimenn på en to timers kjøretur til en kompis av meg for å klippe av skiltene hans fordi han ikke hadde klistret på EU-oblatet..er det vits?
Vis hele sitatet...

Så det du sier er at man skal slutte med all annet politivirke enn forebygging (og etterforskning antar jeg) av overfallsvoldtekter? Du er klar over at det er snakk om omlag 50 voldtekter - i samme periode snakker vi vel om at det har kommet inn omtrent 60'000 anmeldelser totalt hvorav det typisk er 10-1 mellom vold og sedelighet.

Selv politiet-etaten kan ha to tanker i hodet, det er jo også sånn at trafikk og sedelighet gjerne ikke er de samme hodene...
Sist endret av MrBlaine; 13. november 2011 kl. 21:41.
Kan bare legge til en tanke som slo meg
La meg ta kompisen min som et eksempel, hvis ikke han hadde hatt penger til og betale politiet med, det er mange som sliter med økonomien i den alderen. Er det muligheter for at han kanskje måtte ha gjort noe kriminelt for og skaffe de pengene?
Sier ikke at de ikke skal dele ut bøter, men som sagt 9000kr er mye for en 18 åring, over en liten dum ting. Vise fingeren er ikke pent og viser lite respekt men synes sånne småting burde politiet tåle.
Sist endret av Kladdebok; 13. november 2011 kl. 21:51.
Selvfølgelig kan man vise fingern til politiet, det er heller hva man sier etterpå som avgjør hvilke konsekvenser det får. Du får jo mest sannsynlig spørsmål om hva det dreide seg om. Tross alt er det bare å heve en finger, og noen kan prøve å fortelle meg at det har noe som helst med krenkelse eller ordensforstyrrelse å gjøre. Å ikke gjøre det er uten tvil beste løsning.

Personlig har jeg liten respekt for overautoritære mennesker, men mener at man gjør like mye mot dem ved å ikke bli tatt for diverse aktiviteter man driver med, som ikke skader andre selvfølgelig.
Fult fortjent, merker jeg kan bli irritert når små drittunger drikker seg dritings og skylder på fylla, har du ikke kontroll drikker du deg ikke dritings. Politi er en drittjobb der du tar dritt hele dagen, sammen med sykepleier er dette noen av de dårligst betalte jobbene du kan få i forhold til utdanning. Sier purken noe så gjør du det, så enkelt er det.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Vise fingeren er ikke pent og viser lite respekt men synes sånne småting burde politiet tåle.
Vis hele sitatet...
Politiet skal selvfølgelig tåle "en del". Problemet i ditt tilfelle var at dette skjedde i det offentlige rom. Sannsynligvis var det andre personer i nærheten som observerte opptrinnet til kameraten din.

Derfor er det SVÆRT viktig (og riktig) at de reagerer når noen viser fingeren. Tenk heller på hvilket uheldig signal det hadde sendt til alle andre som er tilstede dersom de ikke hadde reagert. Da hadde de skapt presedens for at det er greit å "slenge med leppa" til politiet.

Det å i selvforskyldt rus forulempe politiet i det offentlige rom rammes av strl. § 350.
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Politi er en drittjobb der du tar dritt hele dagen, sammen med sykepleier er dette noen av de dårligst betalte jobbene du kan få i forhold til utdanning. Sier purken noe så gjør du det, så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Hvis politiet ikke liker denne såkalte drittjobben, så kan de bytte yrke. De har valgt det selv og visste hva de gikk til.
Sist endret av Fuzzybossen; 13. november 2011 kl. 22:30.
Løfte håden og vise en finger = -9000kr + Glattcelle. Det er noen sikkelig tøffe gutter som tar vare på oss. Det å vise fram sin makt på den måten er litt sært. Han burde heller fått en sikkelig runde med verbalt tilsnakk og trusler om glattcelle hvis han ikke kunne vise respekt for politiet, for å så la han gå.
Burde de gitt han bot? Absolutt. Jeg synes dog at 9000 kr var ekstremt mye for å bare vise fingeren. 3000 hadde jeg selv sett på som akseptabelt.
Sitat av chrox Vis innlegg
Må flire av den ignorante sarkasmen din. Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt. Syns du det er grei at man bare kan slenge med leppa og vise fingeren til politiet slik man kan gjøre til vanlige folk uten kosekvenser? Tenk deg litt om man. Politiet må ha respekt! Det er til det beste for alle.
Vis hele sitatet...
Har en venn som nyligst i går fikk en bot på småpene 8000kr for å kalle en politi "homo". Nå, jeg vet ikke jeg kompentansen for politiet er. Men tror da faen de bør tåle litt drittsnakk her og der uten å bli manisk depresive.

Når folk har tatt seg noen glass er dette noe politiet bør regne med. Faen, de er sikkert like dumme i huet de også når de drikker.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Når folk har tatt seg noen glass er dette noe politiet bør regne med. Faen, de er sikkert like dumme i huet de også når de drikker.
Vis hele sitatet...
Selvforskyldt rus er ikke formildende vet du :-)
Sitat av MannY Vis innlegg
Akkuratt det sier du nå bare på grunn av at det ikker er DU som sitter i saksa her.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde aldri sitti i den saksa heller, det er bare tåpelig å provosere politiet, politiet fortjener å bli møtt med respekt!

Uansett om du er full eller har røyka sokka til far din!

Sitat av Vitex Vis innlegg
I noen land er 9000 kr en hel årslønn. Snuten bør skamme seg.
Vis hele sitatet...
I dem landene kan jeg love deg at du ikke flekker finger til snuten og at du gjør som dem siet
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
I dem landene kan jeg love deg at du ikke flekker finger til snuten og at du gjør som dem siet
Vis hele sitatet...
Og fordi politi i utlandet kan være overdrevent brutale så er det greit med glattcelle og 9000 kr i bot her? Nei, det får være måte på! Om det er tilfelle at han havnet på glattcelle grunnet fingern tviler jeg vel heller på, i og med at det var fyll involvert. Stemmer det derimot er jeg mildt sagt sjokkert, og ville aldri godtatt forelegget, kanskje også anmeldt glattcelle-oppholdet bare for å føre det på statistikken.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Har en venn som nyligst i går fikk en bot på småpene 8000kr for å kalle en politi "homo". Nå, jeg vet ikke jeg kompentansen for politiet er. Men tror da faen de bør tåle litt drittsnakk her og der uten å bli manisk depresive.

Når folk har tatt seg noen glass er dette noe politiet bør regne med. Faen, de er sikkert like dumme i huet de også når de drikker.
Vis hele sitatet...
han fo kalle han for en jævla hestkuk neste gang da.
Er ikke det ett ord som er "lov" å bruke uten å kunne bli straffet?
Sitat av chrox Vis innlegg
Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt.
Vis hele sitatet...
Synes du det ser ut som at det funker? Har trådstarter og hans venner fått mer respekt for politiet enn de hadde før denne episoden?

Respekt er noe som man erverver, ikke noe man kan "kjøpe seg" ved å dele ut bøter eller bevæpne seg.

Generelt sett synes jeg selvfølgelig ikke det er en smart ting å vise fingeren til folk, det være seg hvem som helst, men en bot på flerfoldige tusen kroner for dette, er i mine øyne en helt urimelig konsekvens. Å bli vist fingeren til hindrer ikke politiet i deres arbeid på noen måte. Det skader dem ikke, hverken fysisk eller mentalt. En natt på glattcelle kan derimot være traumatisk for et ungt sinn, og 9000 kr. er gjerne mer enn en hel månedslønn for en som kanskje fortsatt går på skole, og bare kan jobbe deltid. Jeg har selv vært ung og hatt mine sammenstøt med ordensmakten, og er takknemlig for at jeg aldri har blitt straffet for dette. Det bidrar for meg til en økt respekt for politiet, eller i alle fall de tjenestemennene det gjelder.
Bøtene må jo være såpass høye at det ikke er greit å motta dem.
- Om ikke vil jo all respekt til politiet forsvinne.

Her i Norge har politiet kjempemye respekt(sånn totalt sett), og for å vedlikeholdet dette, må straffer og bøter være strenge.

Folk som klager på en straff hvor dem er skyldig blir for dumt mener jeg. Har du gjort noe ulovlig har du driti deg ut om du blir tatt. Live with it.
I mine øyne er en bot på 9000 for noe slikt nesten umenneskelig.
Folk blir naturligvis fort irriterte på politiet og spesielt på byen der folk løper rundt med promille. Enig i at det er unødvendig å rekke fing til politiet som skal ordne opp i ting men lurer på hvor mye det kokte inni konstabelen som ga ut en så saftig bot som virkelig kan fucke livet opp til enkelte om de ikke har økonomien helt på flyt. Uetisk å misbruke det å ha retten til å bruke makt over andre.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Bøtene må jo være såpass høye at det ikke er greit å motta dem.
- Om ikke vil jo all respekt til politiet forsvinne.

Her i Norge har politiet kjempemye respekt(sånn totalt sett), og for å vedlikeholdet dette, må straffer og bøter være strenge.
Vis hele sitatet...
Igjen; tror du dette fungerer? Synes du det virker som om trådstarter har fått økt respekt for politiet etter denne hendelsen? Jeg mener politiet må bygge respekt ved å:
-Jobbe med alvorlig kriminalitet (vold, drap etc.) og etterstrebe en høy oppklaringsprosent på slike saker
-Være synlige i samfunnet på en måte som likner minst mulig på militær tilstedeværelse (dvs. minst mulig våpen, spesialkjøretøy etc.)
-Jobbe med servicedelen av politirollen. Det holder ikke at man må vente 20 min i telefonkø når man ringer til politiet i Oslo (eksempelet er basert på personlig erfaring, enkelttilfelle).
-Opprettholde ro og orden ved mekling og en rolig og behersket tilstedeværelse i bybildet og i samfunnet generelt.

Man oppnår ikke respekt med høye straffer for bagatellmessige forseelser.
Sist endret av felix_poker; 14. november 2011 kl. 10:29.
Sitat av susej Vis innlegg
Chrox: skape respekt gjennom tvang burde ikke vært nødvendig.
Vis hele sitatet...
Er helt enig. Det burde ikke vert nødvendig i det hele tatt. Det er, dog, helt klart at det må til når folk ikke kan oppføre seg. Det har også litt med at de skal vise en slags kollektiv avskrekkelse. Når det er i all offentlighet er politiet nødt til å sette et eksempel for alle andre som ser på, for at de skal forstå at dette er uakseptabelt. Hadde dette for eksempel vert en plass uten tilskuere i det hele tatt, kan det godt hende politiet hadde tydd til tilsnakk istedet.

Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Kan bare legge til en tanke som slo meg
La meg ta kompisen min som et eksempel, hvis ikke han hadde hatt penger til og betale politiet med, det er mange som sliter med økonomien i den alderen. Er det muligheter for at han kanskje måtte ha gjort noe kriminelt for og skaffe de pengene?
Sier ikke at de ikke skal dele ut bøter, men som sagt 9000kr er mye for en 18 åring, over en liten dum ting. Vise fingeren er ikke pent og viser lite respekt men synes sånne småting burde politiet tåle.
Vis hele sitatet...
Du kan velge å sone noen dager på åpen soning om du ikke kan betale
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Igjen; tror du dette fungerer? Synes du det virker som om trådstarter har fått økt respekt for politiet etter denne hendelsen? Jeg mener politiet må bygge respekt ved å:
-Jobbe med alvorlig kriminalitet (vold, drap etc.) og etterstrebe en høy oppklaringsprosent på slike saker
-Være synlige i samfunnet på en måte som likner minst mulig på militær tilstedeværelse (dvs. minst mulig våpen, spesialkjøretøy etc.)
-Jobbe med servicedelen av politirollen. Det holder ikke at man må vente 20 min i telefonkø når man ringer til politiet i Oslo (eksempelet er basert på personlig erfaring, enkelttilfelle).
-Opprettholde ro og orden ved mekling og en rolig og behersket tilstedeværelse i bybildet og i samfunnet generelt.

Man oppnår ikke respekt med høye straffer for bagatellmessige forseelser.
Vis hele sitatet...
Du har flere gode poeng, men ja jeg tror dette øker respekten. Respekten som i at han ikke tørr å gjøre dette igjen.

9 000,- for en finger.. Det er mye. Jeg tror politimannen gikk utover sitt yrke og tolket dette som en personlig hendelse og opprådte som uproffesjonelt.
Sitat av chrox Vis innlegg
Må flire av den ignorante sarkasmen din. Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt. Syns du det er grei at man bare kan slenge med leppa og vise fingeren til politiet slik man kan gjøre til vanlige folk uten kosekvenser? Tenk deg litt om man. Politiet må ha respekt! Det er til det beste for alle.
Vis hele sitatet...
Mulig du respekterer folk for at de bruker vold (i dette tilfellet; koordinert vold) for å markere seg... men det betyr ikke at jeg må gjøre det.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Du har flere gode poeng, men ja jeg tror dette øker respekten. Respekten som i at han ikke tørr å gjøre dette igjen.
Vis hele sitatet...
Du tenker på frykt, ikke respekt. Det er to veldig forskjellige ting og bør ikke blandes sammen.

Jeg er veldig interessert i nettopp dette med politi og politirollen. Jeg mener respekt for politiet er kjempeviktig, mens frykt for politiet vil kunne spenne bein på hele samfunnet og føre til økt kriminalitet og i verste fall opprør og forsøk revolusjon/maktovertakelse og borgerkrig.

Jeg mener at Politimester Bastian fra Torbjørn Egners kjente barnebok bør være et overordnet forbilde for alle politimenn og for politiet generelt. Vi bør innføre gule uniformer, gule politibiler (også når det gjelder spesialenheter og spesialkjøretøy). Målet bør være en tilstedeværelse som avverger kriminalitet, ikke å ta flest mulig forbrytere, derfor bør sivilt politi begrenses til et minimum og unifrmert (gult!) politi maksimeres. Lokale lensmenn fremfor sentralisert politi. Stikkord som lokalkunnskap, vennlighet, høflighet, serviceinstilling, respekt og rettferdighet bør gå forran offansivitet, agressivitet, straff og avskrekkende effekt.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du tenker på frykt, ikke respekt. Det er to veldig forskjellige ting og bør ikke blandes sammen.
Vis hele sitatet...
Hvor stor respekt har man i utgangspunktet for politiet om man viser dem fingern? Han valgte å bruke den gesten nettopp for å vise at han ikke har noen respekt for dem og det fortjener jo åpenbart en reaksjon. 9000spenn og ei natt på cella er rimelig greit hvis man ser på hendelsesforløpet. Han har blitt bortvist av politiet etter to forsøk på å ta seg forbi dem og inn på en bar og avslutter kvelden med å vise akkurat hvor stor respekt han har for den avgjørelsen.

EDIT: Jeg er ellers enig med deg ang. politiets generelle oppførsel, men når man har med fulle folk å gjøre så er det ikke alltid rasjonell og logisk oppførsel fører fram og da må man nesten sette hardt mot hardt.
Sist endret av Mith; 14. november 2011 kl. 11:08.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor stor respekt har man i utgangspunktet for politiet om man viser dem fingern?
Vis hele sitatet...
Ikke spesielt stor. Det er imidlertid ingen grunn til å ødelegge grunnlaget for respekt for politiet ytterligere. Tvert i mot bør man jobbe for å bedre politiets rykte og omdømme blandt befolkningen (spesielt den unge delen av befolkningen) og slik øke respekten og samarbeidsviljen. Politiet har mye å lære innenfor merkevarebygging og markedsføring

EDIT: Jeg ser absolutt behovet for å være tydelig og bestemt når det kommer til fulle folk. Jeg ser imidlertid ikke hva som er prblemet med at en full tenåring viser fingeren til politiet i det han er på vei bort.
Sist endret av felix_poker; 14. november 2011 kl. 11:12.
Hehe, ja det skal jeg være enig i, men det er ikke hovedoppgaven til hver enkelt betjent. Spesielt ikke etter stengetid på byen og ovenfor folk som i utgangspunktet har en svært negativ holdning.
Smekk på lanken fungerer i noen tilfeller.

Jeg er ikke spesielt begeistret over politiets arbeid alltid jeg heller, men jeg vet hvertfall at hvis dette ikke er noe jeg er beredt til å betale eller havne i fengsel for så er det best å enten komme seg unna eller følge ordre uten noe mer oppstuss.
Sist endret av Mith; 14. november 2011 kl. 11:18.
Sitat av Mith Vis innlegg
Smekk på lanken fungerer i noen tilfeller.
Vis hele sitatet...
Jeg håper inderlig det. Så er det i alle fall ikke HELT bortkastet