Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1615
Hei.

Jeg har en kompis i en litt spesiell situasjon.

For starters:
Han er nå 21 år, og skal begynne på VG1. Han prøvde først to forskjellige linjer på to år, før han har hatt tre år med bare deltidsjobbing, og nå skal han da altså begynne på en tredje linje på VGS i en alder av 21. Han sliter med økonomien og lurer da på om han kan ta opp lån. Nå betaler han nemlig flere tusen i måneden i husleie til sin far, i tillegg til å betale absolutt alt av mat, telefon, kontingenter o.l. (ikke minst et over middels forbruk av snus) selv.

Jeg trodde foreldre er pliktige til å sørge for avkommet sitt mens han går på VGS, selv om han er over 18 år? Jeg ser Lånekassen skriver følgende:
Foreldrene dine har plikt til å forsørge deg
Så lenge du har ungdomsrett, har forsørgerne dine forsørgerplikt for deg når du tar videregående opplæring. Denne plikten har de også etter at du har fylt 18 år. Forsørgerplikten er omtalt i barnelova.
Vis hele sitatet...
Da prøver jeg å finne ut om han har ungdomsrett eller ikke, men jeg forsto meg ikke helt på Wikipedia-artikkelen. Har han ungdomsrett helt til han er 24? Eller blir den avbrutt året etter at han -egentlig- skulle vært ferdig (altså som 20-åring)?

Lånekassens lenke til barneloven, henviser forøvrig til Barnelovens paragraf 68:
§ 68. Kor lenge fostringsplikta varer.
Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.
Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.
Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.
Vis hele sitatet...
Jeg blir liksom ikke helt klok på dette. Det hadde jo hjulpet noe helt kolossalt om faren kunne hjelpe til økonomisk, f.eks. ved å ikke kreve husleie, eller sørge for mat på bordet. Men har kompisen min rett til å få denne støtten av sin foresatte?

Spørsmålet er altså:
Har kompisen min enda ungdomsrett og kan kreve å få dekket kost og losji?

Forøvrig sier han at han bare får 1500,-/mnd i stipend. Situasjonen hans er helt spesiell, og litt mer enn jeg vil pøse ut på det åpne nett, men jeg synes det er helt merkelig om han får så lite støtte. Noen som har kontroll på rutinene til Lånekassen her og har lyst å hjelpe til med å se over situasjonen?

Nå ønsker han i alle fall så mye som mulig i studielån, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke de flotte tabellene her.

Han har jobbet som nattevakt, en jobb som ikke er veldig kompatibel med VGS, så han har nå sluttet der. Han kommer til å ha problemer med å jobbe deltid ved siden av skolen (av flere årsaker jeg ikke vil nevne).
Hver måned blir det altså noen tusen i husleie, noen tusen i snus, noen tusen i mat, pluss 5-6 hundre i telefonregning, i tillegg til sporadiske utgifter som kontingenter osv. Så kommer selvfølgelig diverse velferdsutgifter i tillegg. Uten andre inntekter enn Lånekassen, og uten støtte fra foreldre synes jeg dette ser vanskelig ut.

Selv har jeg allerede hjulpet ham med å kutte forbruket vesentlig, blant annet ved å handle mat mer gjennomtenkt, og få bukt med litt pengespillproblemer han hadde, som var en stor utgift. Men fremdeles er det mye mer utgifter enn inntekter, og jeg får litt vanskeligheter med å hjelpe mer nå. Jeg har allerede lånt ham 5000 kr, som gikk til å betale ned kredittkortgjeld (det var heldigvis nok, og nå er kredittkortet knekt i to ), men han er raka blakk nå, og skylder firesifret til andre venner også, så jeg regner med det tar laang tid før jeg får de pengene tilbake. Men det viktigste er at han får økonomien sin på rett kjøl, da er jeg happy... Men som sagt synes jeg det ser vanskelig ut nå.

Jeg ønsker rett og slett å hjelpe, men er litt rådvill nå. I første omgang har jeg tatt på meg oppgaven med å finne ut om stipend og lån til videregående utdanning. Noen som kan hjelpe med å svare på dette?

På forhånd takk!
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Han MÅ kutte snusen rett og slett (nedtrapping altså, han får bare abstinenser hvis han kutter helt ut med en gang.)

Man har ungdomsrett i minst 3 år, det er litt forskjellig, her er et mer utfyllende svar. 1500 i stipend hørtes lite ut, han kan da ikke få borteboerstipend i så fall? Skilte foreldre, antall søsken, hvilken jobb forsørgerne har har også noe å si.

Husleie til far, altså? Er dette penger han må betale faren fordi han ikke kan "oppføre" seg? Type uansvarlig drekking, leking i traffikken osv? Da bør han rett og slett begynne å bli "englebarn".

Beklager et lite utfyllende svar og mye moralpreken, men meg bekjent er det ikke så mye annet han kan gjøre om han er lite villig til å jobbe.
Sist endret av Duckie; 15. august 2012 kl. 19:02.
Siden jeg ikke har den ekspertisen som trengs for å utfylle informasjonen du allerede vet anbefaler jeg dette:
Ringe lånekassen og ringe Nav.
Lånekassen kan gi svar på det som handler om lån og stipend fra dem, Nav har mange flotte ordninger for unge mennesker i slike situasjoner.
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Han MÅ kutte snusen rett og slett (nedtrapping altså, han får bare abstinenser hvis han kutter helt ut med en gang.)

Man har ungdomsrett i minst 3 år, det er litt forskjellig, her er et mer utfyllende svar. 1500 i stipend hørtes lite ut, han kan da ikke få borteboerstipend i så fall? Skilte foreldre, antall søsken, hvilken jobb forsørgerne har har også noe å si.

Husleie til far, altså? Er dette penger han må betale faren fordi han ikke kan "oppføre" seg? Type uansvarlig drekking, leking i traffikken osv? Da bør han rett og slett begynne å bli "englebarn".

Beklager et lite utfyllende svar og mye moralpreken, men meg bekjent er det ikke så mye annet han kan gjøre om han er lite villig til å jobbe.
Vis hele sitatet...
Ja, det med snusen har jeg sagt til ham, og det erkjenner han selv også. Men dette er visst veldig vanskelig, har jeg skjønt...

Så, ifølge linken din, så har han IKKE ungdomsrett lenger? 5 år sammenhengende fra han først begynte på VGS (i 2007) vil da si at han nå ikke har ungdomsrett lengre, og følgelig ikke har rett på støtte av far. Forstår jeg rett?

Tenkte også på borteboerstipend, men det at han bor hjemme kan vel være diskvalifiserende?

Og nei, tvert i mot, han er en veldig grei gutt, drikker så og si aldri, og har heller ikke lappen eller kjøretøy og er ikke i trafikken på noen måte. Trener og har en sunn livsstil, og er veldig hyggelig og har et godt forhold til familien. Jeg tør jo ikke blande meg inn for mye, men jeg har også foreslått at han kanskje skal pushe på litt ekstra for å få lov å bo gratis hjemme når han tross alt endelig skal begynne på skolen (endelig noe, i mine øyne, fornuftig). Er visst ikke helt stemning for dét i heimen. Jeg tør ikke å blande meg for mye inn heller, og jeg føler det blir feil av meg å spekulere i hvorfor. Det kan kanskje ha noe å gjøre med fars lave inntekt og at far selv rett og slett ikke har råd til å fø ham. Jeg vet ikke.

Han er rett og slett et englebarn allerede. Han har et par issues som gjør at deltidsjobb kan bli veldig vanskelig akkurat nå, i tillegg til at det er en god del flere parametre som gjør situasjonen spesiell. Takk for svar i alle fall, jeg opplevde det ikke som noe moralpreken, men et saklig og godt svar.

Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Siden jeg ikke har den ekspertisen som trengs for å utfylle informasjonen du allerede vet anbefaler jeg dette:
Ringe lånekassen og ringe Nav.
Lånekassen kan gi svar på det som handler om lån og stipend fra dem, Nav har mange flotte ordninger for unge mennesker i slike situasjoner.
Vis hele sitatet...
Nav, ja. Den var ikke dum. Skal undersøke mer om det!