Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5050
Altså, hvordan spare penger i utenlandsk valuta her i Norge? Jeg er mest interessert i euro. Ikke en eneste bank ville ta imot dem. Går det kanskje an å veksle norske kroner til euro gjennom nettbank, dvs.fra en til en annen bank? Fins det et eller annet triks som muliggjør å sette inn utenlandske penger på bankkonto i Norge?
Jeg vet ingenting om den praktiske gjennomførselen av en slik sparing, men har et par tanker rundt konseptet;

Å spare i euro under en slik krise som euro-landene (forøvrig hele EU) opplever nå er muligens ikke helt fantastisk lurt, ettersom det har blitt spekulert i en kollaps i valutasamarbeidet den siste tiden. Amerikanske dollar er det likedan med.

Jeg hadde gjort litt research rundt hvilke valutaer som har lønnet seg de siste ti årene, og muligens sett litt på hvordan kursen har endret seg den siste tiden.
Takk for svaret, men det hjelper meg ikke. Jeg har bestemt meg for å spare i euro, og jeg bryr meg ikke i det hele tatt om den nåværende krisen i Europa. Så hvis noen har erfaring med sparing i euro, så kan dere gjerne gi meg noe råd!
Du vil tape penger?

Jeg vet ingenting om valutasparing, men investering i utenlandsk valuta kan jo banken din hjelpe deg med. Det blir jo en slags sparing dersom du ikke selger deg ut av investeringen.
Sist endret av caperno; 24. januar 2013 kl. 16:32.
Hehe, jeg vil jo selvfølgelig ikke tape penger. Hele greia med krisen er bare tull, spør du meg. Men det er bare min personlige mening. Er for øvrig ikke interessert i investering i det hele tatt. Noen som kan hjelpe meg? Hvis ikke,
så må jeg leie en bankboks, og det vil jeg helst ikke gjøre!
Du må oppklare om du ønsker fysiske penger eller om du vil drive med valuta spekulasjon. Uansett høres det ut som du burde holde deg til kroner.
Fysiske penger ønsker jeg. Jeg holder jo en del norske kroner i banken. Jeg driver med noe som heter "diversification of financial risk" på engelsk. Det betyr altså at jeg sparer i flere forskjellige valutær. Men jeg ønsker ikke å ha utenlandske penger i skapet på rommet mitt.
Jeg har en "USD" konto i mitt firma, var null problem å få opprettet dette i banken... Nå har jeg ikke prøvd å skaffe det som privatperson riktignok, men ville tro det bare gjelder å finne riktig bank eventuelt.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Fysiske penger ønsker jeg. Jeg holder jo en del norske kroner i banken. Jeg driver med noe som heter "diversification of financial risk" på engelsk. Det betyr altså at jeg sparer i flere forskjellige valutær. Men jeg ønsker ikke å ha utenlandske penger i skapet på rommet mitt.
Vis hele sitatet...
Hvis du ønsker fysiske penger, men ikke vil ha det hjemme, kan du ikke bare veksle til ønsket valuta og leie en bankboks eller noe?
Sitat av Warz Vis innlegg
Nå har jeg ikke prøvd å skaffe det som privatperson riktignok, men ville tro det bare gjelder å finne riktig bank eventuelt.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd flere steder, men det går ikke ann. Er ikke det utrolig dumt?

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hvis du ønsker fysiske penger, men ikke vil ha det hjemme, kan du ikke bare veksle til ønsket valuta og leie en bankboks eller noe?
Vis hele sitatet...
Jo, det kan jeg. Men da får jeg ingen rente! Det er liksom det siste alternativet, for å si det sånn.
Du får jo ikke noen rente uansett om du skal ha pengene i fysisk form.
Hva mener du med det?
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Hva mener du med det?
Vis hele sitatet...
Du får ikke rente på papirpenger i en bankboks.
"Diversification of financial risk" betyr rett og slett å spre risikoen på investeringen, ikke legge alle eggene sine i samme kurv. Så hvis du vil gjøre det med valuta må du investere i forskjellige typer valuta og det gjøres elektronisk, ikke fysisk.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 19:15.
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Hva mener du med det?
Vis hele sitatet...
Fysiske penger vil jo si penger du har i mynter og sedler. Ikke penger på en bankkonto.
Hvorfor ønsker du å legge til valutarisiko i sparingen din?
Er det ikke bedre å spare på ordinært vis - på bankkonto i NOK?

Om dette er penger du ønsker å investere så er det en annen sak - da må du se på det som en investering og ikke langsiktig sparing. Sparing der ønskes det mest mulig forutsigbarhet og pengene skal øke jevnt og ikke tape seg i verdi. Sparing gjør man til egenkapital til bolig, til en ny bil eller en ferietur.

Investering er penger du har råd til å tape. Du øker risikoen mot å forhåpentligvis få større avkastning.
På investeringer kan du ta større risiko og tenke annerledes. Men du ønsker altså å investere i valuta - av alle mulige ting du kan investere penger i? Valuta fremfor aksjer, bolig, råvarer, opsjoner? Hva er årsaken til at du valgte akkurat valuta og mer spesifikt euro?
Det må ha vært en misforståelse, fordi jeg har aldri vært klar over forskjellen mellom fysiske penger og penger på en bankkonto. I begge tilfeller er det mine penger. :-) Men nå skjønner jeg i hvert fall hva dere mener.
Jeg ønsker altså ikke fysiske penger, og det var det jeg sa på en måte ( at jeg ikke vil ha dem i skapet på rommet mitt), ikke sant!? Bare for å oppsummere/avklare:
1. Jeg har en viss sum penger i utenlandsk valuta ( EUR)
2. Jeg har lyst til å sette inn den summen på sparekonto
3. Hele summen skal være denominert i EUR.
4. Jeg vil ikke investere/spekulere på noen måte.
Mitt spørsmål er faktisk ganske enkelt. Er dette gjennomførbart eller ikke?
Uhm, det du er ute etter er nok diverse former for fondsparing. Har du nok penger til at det er verdt å spre risiko, har du nok penger til at sparekonto ikke er det du er ute etter uansett.

Sparekontoer er fine steder å oppbevare penger det er sannsynlig at du skal bruke innen et år. Skal du spare lenger bør man putte dem i steder hvor man får bedre avkastning over tid. Å stresse med å lage en bank-konto med USD er bare, vel, teit. Den norske krona kollapser ikke over dagen, så risikoen du tar på deg ved å ha en sparekonto i NOK er tilnærmet lik null. Den norske krona kan selvfølgelig bli mindre verdt over flere år, men så lenge skal du ikke ha penger på sparekonto uansett.

Bedre altarnetiv er da å putte pengene i valutafond, eller aksjefond hvor innkjøpene er gjort i steder du har tro på. Hva slags fond og hvor spørs på hvor redd du er for risiko. Grunnregelen er at du tjener mer penger i snitt på høyere risiko, men med høyere sjanse for å vinne "mye" penger kommer det en nesten, men ikke like stor, sjanse for å tape "mye".
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Sparekontoer er fine steder å oppbevare penger det er sannsynlig at du skal bruke innen et år.
Vis hele sitatet...
Her kom du rett til poenget mitt!

[/quote] Den norske krona kollapser ikke over dagen, så risikoen du tar på deg ved å ha en sparekonto i NOK er tilnærmet lik null. Den norske krona kan selvfølgelig bli mindre verdt over flere år, men så lenge skal du ikke ha penger på sparekonto uansett. [/quote]

Hmm, det gir jo forsåvidt mening, men man kan aldri vite.

[/quote]Bedre altarnetiv er da å putte pengene i valutafond, eller aksjefond hvor innkjøpene er gjort i steder du har tro på. Hva slags fond og hvor spørs på hvor redd du er for risiko. Grunnregelen er at du tjener mer penger i snitt på høyere risiko, men med høyere sjanse for å vinne "mye" penger kommer det en nesten, men ikke like stor, sjanse for å tape "mye".[/quote]

Takk, men nei takk.
Opprett konto i et land som bruker euro?
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Hmm, det gir jo forsåvidt mening, men man kan aldri vite.
Vis hele sitatet...
Hvis det er kollaps du er redd for, så er den norske krona noe av det sikreste du kan finne. Vi selger vesentlig fisk og olje, og selv om prisene kan falle rimelig drastisk så er begge ekstremt viktige basisprodukter det kommer til å være behov for... det aller kuleste med begge er at oljeprisene typisk går opp under kriser som truer olje-eksporten til de arabiske landene.. så det som for andre land er risikofaktorer som øker faren for kollaps, er for vår råvare-industri bare bra... du kan gjerne si at vi er konter-sykliske til globale handelsproblem.

Om det å sikre deg mot fall av størrelsesorden 5-6% er formålet derimot.. da er det at du bruker sparekonto et mye større problem.
Sist endret av DumDiDum; 24. januar 2013 kl. 21:19.
Sitat av Shinobi no mono Vis innlegg
Jeg har prøvd flere steder, men det går ikke ann. Er ikke det utrolig dumt?



Jo, det kan jeg. Men da får jeg ingen rente! Det er liksom det siste alternativet, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Det går jo, jeg har gjort det selv! Var NULL problem... sparebank 1
Sitat av Warz Vis innlegg
Det går jo, jeg har gjort det selv! Var NULL problem... sparebank 1
Vis hele sitatet...
Jeg ringer dem i morra så får vi se hvordan det går. Takk for tipset!
Hvis det ikke funker for private kan du kanskje sjekke ut nordnet, tror de har valutakonto der.