Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  145 29268
Ta mopedlappen.

Kjør med trim. Bruk vett når du kjører.

Enkelt og greit.
Sitat av CatFix Vis innlegg
Ta mopedlappen.

Kjør med trim. Bruk vett når du kjører.

Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Bah... Mopeder funker vanligvis bra, helt til man skal begynne å trimme. Da går det til helvette..
2-takts motorer er ikke så bra til trim osv. når de skal presses hele tiden, og ettersom mange av mopedene har 2-taksmotor så er det ikke bra..

Sitat av Claryn Vis innlegg
Ah, riktig.
Men fortsatt.. 10k i året for en sykkel med motor er drøyt.
Vis hele sitatet...
Bare vent til du får bil Det er enda dyrere ettersom du garantert har et lån på bilen som skal betales ned
Sist endret av Vod0; 3. oktober 2012 kl. 22:57.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Bah... Mopeder funker vanligvis bra, helt til man skal begynne å trimme. Da går det til helvette..
2-takts motorer er ikke så bra til trim osv. når de skal presses hele tiden, og ettersom mange av mopedene har 2-taksmotor så er det ikke bra..



Bare vent til du får bil
Vis hele sitatet...
Er du skutt?

Min moped med trim er like driftsikker som en original en, faktisk mer driftsikker. Jeg har ingen problemer med å ta en lettsykkel. 2 takter er meget godt egnet for trim. Kjører selv daglig med trim.
Glem det. Skal ikke ha moped.

Får prate med foreldrene mine og skaffe meg en jobb. Jeg SKAL ha lett-sykkel!
Så kommer en liten tass på en homserakett så blir du frakjørt! Genialt.
Aprilia RS 125, er det noe?

http://www.finn.no/finn/mc/used/obje...1111155487.jpg

?? Er dette noe som ser lovende ut? I mine øyne var den billig i forhold til hvor langt den har rullet.
Den har noen kosmetiske skader. Derfor er den billig. Kåper er latterlig dyrt.
Sitat av CatFix Vis innlegg
Så kommer en liten tass på en homserakett så blir du frakjørt! Genialt.
Vis hele sitatet...
lykke til med å kjøre fra meg med moped.
Sitat av Settoz Vis innlegg
lykke til med å kjøre fra meg med moped.
Vis hele sitatet...
Second that!
Sitat av Settoz Vis innlegg
lykke til med å kjøre fra meg med moped.
Vis hele sitatet...
Hehe, er ikke noe problem det. Har selv 23,5hk på bakhjulet. Digger folk med lettsykkel, haha.

Til TS; SMC Mistral med 88cc kit vil gi deg noe friskt.

- Motor: Rabasa EBS050 Tuned by Erling
- Sylinder:Malossi MHR Team 7T 198/145,5/144 @ 85cc Tuned by Kalleson-Tuning!
- Eksosanlegg:Yasuni R3
- Pinnbolter:Malossi MHR
- Veiv: Barikit Competition Especial 43mm
- Veivlager: SKF C4
- Spacer: Barikit Racing 1,5mm
- Forgasser: Koso PWK 32mm m/powerjet
- Innsug:Custom Made 32mm
- Reeds:MHR VL15 | Modifisert for mer flow
- Luftfilter:Stage6 Drag-Race
- Clutch: MRD Carbon
- Clutchfjærer:Malossi Hyper Racing | Shimsa m/3 skiver
- Girkasse: Org. Derbi/Rabasa m/oppgraderte lager
- Tenning:MVT Race Integral
- Tennplugghette:NGK Racing Silicone
- Tennplugg:NGK BR10EIX Iridium
- Dreving:13 - 48
- Drivstoff:Blyfri 98 Oktan
- Olje:Mobil1 Racing 2T Helsyntetisk
Sitat av CatFix Vis innlegg
Hehe, er ikke noe problem det. Har selv 23,5hk på bakhjulet. Digger folk med lettsykkel, haha.

Til TS; SMC Mistral med 88cc kit vil gi deg noe friskt.

- Motor: Rabasa EBS050 Tuned by Erling
- Sylinder:Malossi MHR Team 7T 198/145,5/144 @ 85cc Tuned by Kalleson-Tuning!
- Eksosanlegg:Yasuni R3
- Pinnbolter:Malossi MHR
- Veiv: Barikit Competition Especial 43mm
- Veivlager: SKF C4
- Spacer: Barikit Racing 1,5mm
- Forgasser: Koso PWK 32mm m/powerjet
- Innsug:Custom Made 32mm
- Reeds:MHR VL15 | Modifisert for mer flow
- Luftfilter:Stage6 Drag-Race
- Clutch: MRD Carbon
- Clutchfjærer:Malossi Hyper Racing | Shimsa m/3 skiver
- Girkasse: Org. Derbi/Rabasa m/oppgraderte lager
- Tenning:MVT Race Integral
- Tennplugghette:NGK Racing Silicone
- Tennplugg:NGK BR10EIX Iridium
- Dreving:13 - 48
- Drivstoff:Blyfri 98 Oktan
- Olje:Mobil1 Racing 2T Helsyntetisk
Vis hele sitatet...
Har som sagt 0 peiling på MC eller bil...
Har ikke peiling på hva det der er.
Dette er mitt oppsett på min moped.
Ta traktorlappen som alle andre har sagt.

Da kan du kjøre så stort som du vil bare at de er begrenset til 45 kmt. Derimot er det utrolig lett å ta ut plomberingen på disse. Det er som regel bare en slange som stenger for lufta og dette tar 5 minutt å fjerne.

Kjenner en med polaris 800cc på traktorlappen og han kjører i 90.
Hvis jeg var deg ville jeg ha satset på A1 sertifikat. Jeg tok A1 som 16-åring. I dag er jeg 22 år og har oppgradert førerkortet til tunglappen. Kjempe god investering. 50CC ATV er like gøy som en hylende moped, altså ikke særlig moro. Kjør orginal lettmc. Da slipper du å være nervøs for kontroller å du kan lovlig kjøre på motorvei. I tillegg kan du ha passasjerer.

Jeg suste rundt i en Aprilia RS125, det var dog en dårlig investering. 2-taktsmotorene er ikke veldig holdbare. Gå til anskaffelse av en 4-takter, så sparer du deg for mye utgifter.

Når du blir 18 tar du mellomtung, og når du fyller 20/21 har du tungmc.

Moped og 50CC ATV er for harrygutta utpå landet.


Lykke til.
Når det gjelder hva du burde ta, synes jeg du burde ta hva du har mest lyst til. Støtter lettsykkel i ditt tilfelle. Blir selv å ta traktor. Trenger noe jeg kan kjøre hele året, da jeg blir ganske avhengig av en firehjuling. Ellers hadde jeg uten tvil tatt lettsykkel, siden du kan kjøre mye fortere lovlig.
Sist endret av Photosopp; 5. oktober 2012 kl. 09:12.
Hvor stor ATV kan man kjøre med Billappen?
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Mopedlappen: 5k + 15k for en driftsikker moped som man kan trimme til å gå i 100
Lettlappen: 25k+25-35k for sykkel

du kan altså bli tatt med trim 7-10 ganger iløp av de 2 åra, og likevel spare på det!

Kjører forbi mange lettmotorsykler med mopeden min jeg, og mopeden min har det aldri vert noe galt med. har dog stoppet 2-3 ganger på veien pga. bensinlens
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hvor stor ATV kan man kjøre med Billappen?
Vis hele sitatet...
Så stor du vil.. Spørs om den er registrert som traktor eller atv/bil. Begrensinger for vekt kommer inn i bildet ved 3500 kg, ellers er det ikke noe problem..
Sitat av mgo1990 Vis innlegg
Hvis jeg var deg ville jeg ha satset på A1 sertifikat. Jeg tok A1 som 16-åring. I dag er jeg 22 år og har oppgradert førerkortet til tunglappen. Kjempe god investering. 50CC ATV er like gøy som en hylende moped, altså ikke særlig moro. Kjør orginal lettmc. Da slipper du å være nervøs for kontroller å du kan lovlig kjøre på motorvei. I tillegg kan du ha passasjerer.

Jeg suste rundt i en Aprilia RS125, det var dog en dårlig investering. 2-taktsmotorene er ikke veldig holdbare. Gå til anskaffelse av en 4-takter, så sparer du deg for mye utgifter.

Når du blir 18 tar du mellomtung, og når du fyller 20/21 har du tungmc.

Moped og 50CC ATV er for harrygutta utpå landet.


Lykke til.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet jeg hva som er 4-taktsmotor?

Honda CBF.. billig og bra?
Skal du ikke ha mere enn 125cc, gå for 2takt!
Ikke hør på dette vaset om at 2takt holder dårlig, sånt tøv kommer fra folk som ikke klarer å ta vare på motoren.
Sitat av Lakopip Vis innlegg
Skal du ikke ha mere enn 125cc, gå for 2takt!
Ikke hør på dette vaset om at 2takt holder dårlig, sånt tøv kommer fra folk som ikke klarer å ta vare på motoren.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tenkt til å skru noe som helst.
Hørte nettopp av onkelen min som er MC entusiast at jeg burde ha 4-takstmotor om jeg ikke vil skru.
Han sa jeg skulle sende den på service en gang i året og holde meg unna motoren.
CBF er skrap. Samme med CBR. Begge er utrolig late for å være en lettsykkel.
Se heller på Yamahas/Aprillas liggesykler.

Sitat av Lakopip Vis innlegg
Skal du ikke ha mere enn 125cc, gå for 2takt!
Ikke hør på dette vaset om at 2takt holder dårlig, sånt tøv kommer fra folk som ikke klarer å ta vare på motoren.
Vis hele sitatet...
Støtter denne fult ut.
Tror nok jeg går for en CBF. Den er billig og veldig billig i drift. Onkelen min har prøvd en sånn en mange ganger og han sier det er en av de beste syklene han har kjørt. Spesielt for by-bruk, da jeg kommer til å bruke den en del i bil og på landevei / motorvei.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Tror nok jeg går for en CBF. Den er billig og veldig billig i drift. Onkelen min har prøvd en sånn en mange ganger og han sier det er en av de beste syklene han har kjørt. Spesielt for by-bruk, da jeg kommer til å bruke den en del i bil og på landevei / motorvei.
Vis hele sitatet...
Prøv en liggesykkel. Prøv gjerne flere. Du kommer garantert til å endre mening. CBF gjør 105 km/t. Forresten er fartsgrensen på lettsykkel i Norge 90 km/t.
Må bare flire av absolutt alle som påstår att totakt er så ekstremt lite driftsikkert. Kan hende grunnen til at jeg flirer såpass godt, er fordi jeg i yrkessammenheng må håndtere uvettig trimming og moped/lettmc relatert tragedier til en hver dag.


Vist du ordner deg en Aprilia RS, Cagiva Mito 525, NSR, eller noe annet som er totakt og rimelig "gøyt", og faktisk holder denne på 14/15 hk slik de er når de er plombert, så holder nok både stempel, sylinder, veiv og ikke minst alt inn i girkassen ut hele 16-18 års alderen din, noe som trolig blir det lengste du beholder kjøretøyet uansett.

Uansett om du har firetakt eller totakt, så skal du ikke ligge å tyne den på rødlinjen, all day every day, selvsagt skal kjøretøyets motorkomponenter komme opp til driftstemparatur, før du utsetter kjøretøyet for de groveste de kan tilby av påkjenninger. Høyt turtall = større slitasje, vertfall hva angår sylinder, veiv, lager, stempel og stempelringer. Både totakts motorer, og firetakt får smøring via olje for å håndtere turtallet de snurrer og går på. Største forskjellen er at med totakt må DU som oftest blande olje enten i bensintank, eller på en separat oljetank, i tillegg til å passe på at girkasse har tilstrekkelig med olje. Personlig synes jeg det er verre (selv om det er vanvittig enkelt egentlig) å fylle på olje på girkasse enn totakt. Og det med å passe på at girkassen har tilstrekkelig med olje, det må du gjøre, totakt eller ei. Så det er ikke akkurat noe mega argument at totakt er mye mer vedlikehold, totakt oljen på du passe på, etter det, så er alt avhengig av hvor mye du vil rævkjøre den.

Når det gjelder slitedeler, en firetakt vil nok være noe mer driftsikker, men vist noe først smeller, så kan det for bli dyrere. Akslinger i girkasser, skiftgafler og slike katastrofer er dyrt enten du har en CBR eller RS, kåper er dyrt det og (selvsagt med variasjoner innen de forskjellige merkene)

Men gode gud, 4 takts motorer i 125 klassen i dag, 11-15 hk- Totakt? som oftest plombert til 15 hk, noen får noe å 30, dersom de ustrupes, noen vil det selvsagt kreve mer enn å bare fjerne en plombering i potten og bingo 30 hk, noen får faktisk mindre forgassere for å bli ytterligere strupet. Om flere av desse gjøres om til 30 hk varianter, så vil de fremdeles i enkelte land bli sett på som "original", så det vil si at motoren (girkasse, veiv, stempel og alt fra bensintanken til bakhjulet) er mest sannsynelig godkjent for 20-30 hk.

Når dette er sagt, så er ikke dette noen form for hat over firetakt, kjører dette selv i dag. Men jeg har 1000cc. Hovedargumentene mine vil bare være noelunde ok, dersom du som meg, ikke ville ha moped, fordi du vil ha litt fart på kjøretøyet. Uansett om det ikke er dette du ønsker, så vil nok en totakt være helt ok det og. Da bare dropper du å fjerne plomberingene, da vil den være minst like driftsikker. Men helt ærlig, vist du ikke vil fjerne de engang, da kan du like så greit ta en firetakt, da får du i det minste brukt hele turtallsregisteret på de 11-15 hestene, kjipt når plomberingene slår inn, enten det er moped eller lett mc.

Forøvrig, så vil også tidligere eier av kjøretøyet trolig ha mye med hvor mye problem du får med ett kjøretøy, ingen ønsker å senke prisen på kjøretøyet, med å fortelle at det har blitt grisekjørt med.
Sist endret av Apeloff; 5. oktober 2012 kl. 22:25.
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Må bare flire av absolutt alle som påstår att totakt er så ekstremt lite driftsikkert. Kan hende grunnen til at jeg flirer såpass godt, er fordi jeg i yrkessammenheng må håndtere uvettig trimming og moped/lettmc relatert tragedier til en hver dag.


Vist du ordner deg en Aprilia RS, Cagiva Mito 525, NSR, eller noe annet som er totakt og rimelig "gøyt", og faktisk holder denne på 14/15 hk slik de er når de er plombert, så holder nok både stempel, sylinder, veiv og ikke minst alt inn i girkassen ut hele 16-18 års alderen din, noe som trolig blir det lengste du beholder kjøretøyet uansett.

Uansett om du har firetakt eller totakt, så skal du ikke ligge å tyne den på rødlinjen, all day every day, selvsagt skal kjøretøyets motorkomponenter komme opp til driftstemparatur, før du utsetter kjøretøyet for de groveste de kan tilby av påkjenninger. Høyt turtall = større slitasje, vertfall hva angår sylinder, veiv, lager, stempel og stempelringer. Både totakts motorer, og firetakt får smøring via olje for å håndtere turtallet de snurrer og går på. Største forskjellen er at med totakt må DU som oftest blande olje enten i bensintank, eller på en separat oljetank, i tillegg til å passe på at girkasse har tilstrekkelig med olje. Personlig synes jeg det er verre (selv om det er vanvittig enkelt egentlig) å fylle på olje på girkasse enn totakt. Og det med å passe på at girkassen har tilstrekkelig med olje, det må du gjøre, totakt eller ei.

Når det gjelder slitedeler, en firetakt vil nok være noe mer driftsikker, men vist noe først smeller, så kan det for bli dyrere. Akslinger i girkasser, skiftgafler og slike katastrofer er dyrt enten du har en CBR eller RS, kåper er dyrt det og (selvsagt med variasjoner innen de forskjellige merkene)

Men gode gud, 4 takts motorer i 125 klassen i dag, 11-15 hk- Totakt? som oftest plombert til 15 hk, noen får noe å 30, dersom de ustrupes, noen vil det selvsagt kreve mer enn å bare fjerne en plombering i potten og bingo 30 hk, noen får faktisk mindre forgassere for å bli ytterligere strupet. Om flere av desse gjøres om til 30 hk varianter, så vil de fremdeles i enkelte land bli sett på som "original", så det vil si at motoren (girkasse, veiv, stempel og alt fra bensintanken til bakhjulet) er mest sannsynelig godkjent for 20-30 hk.

Når dette er sagt, så er ikke dette noen form for hat over firetakt, kjører dette selv i dag. Men jeg har 1000cc. Hovedargumentene mine vil bare være noelunde ok, dersom du som meg, ikke ville ha moped, fordi du vil ha litt fart på kjøretøyet. Uansett om det ikke er dette du ønsker, så vil nok en totakt være helt ok det og. Da bare dropper du å fjerne plomberingene, da vil den være minst like driftsikker. Men helt ærlig, vist du ikke vil fjerne de engang, da kan du like så greit ta en firetakt, da får du i det minste brukt hele turtallsregisteret på de 11-15 hestene, kjipt når plomberingene slår inn, enten det er moped eller lett mc.

Forøvrig, så vil også tidligere eier av kjøretøyet trolig ha mye med hvor mye problem du får med ett kjøretøy, ingen ønsker å senke prisen på kjøretøyet, med å fortelle at det har blitt grisekjørt med.
Vis hele sitatet...
Støtter deg fult ut. For mange pappagutter som skryter av den dyre originale letten som visstnok skal gjøre 200
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Må bare flire av absolutt alle som påstår att totakt er så ekstremt lite driftsikkert. Kan hende grunnen til at jeg flirer såpass godt, er fordi jeg i yrkessammenheng må håndtere uvettig trimming og moped/lettmc relatert tragedier til en hver dag.


Vist du ordner deg en Aprilia RS, Cagiva Mito 525, NSR, eller noe annet som er totakt og rimelig "gøyt", og faktisk holder denne på 14/15 hk slik de er når de er plombert, så holder nok både stempel, sylinder, veiv og ikke minst alt inn i girkassen ut hele 16-18 års alderen din, noe som trolig blir det lengste du beholder kjøretøyet uansett.

Uansett om du har firetakt eller totakt, så skal du ikke ligge å tyne den på rødlinjen, all day every day, selvsagt skal kjøretøyets motorkomponenter komme opp til driftstemparatur, før du utsetter kjøretøyet for de groveste de kan tilby av påkjenninger. Høyt turtall = større slitasje, vertfall hva angår sylinder, veiv, lager, stempel og stempelringer. Både totakts motorer, og firetakt får smøring via olje for å håndtere turtallet de snurrer og går på. Største forskjellen er at med totakt må DU som oftest blande olje enten i bensintank, eller på en separat oljetank, i tillegg til å passe på at girkasse har tilstrekkelig med olje. Personlig synes jeg det er verre (selv om det er vanvittig enkelt egentlig) å fylle på olje på girkasse enn totakt. Og det med å passe på at girkassen har tilstrekkelig med olje, det må du gjøre, totakt eller ei. Så det er ikke akkurat noe mega argument at totakt er mye mer vedlikehold, totakt oljen på du passe på, etter det, så er alt avhengig av hvor mye du vil rævkjøre den.

Når det gjelder slitedeler, en firetakt vil nok være noe mer driftsikker, men vist noe først smeller, så kan det for bli dyrere. Akslinger i girkasser, skiftgafler og slike katastrofer er dyrt enten du har en CBR eller RS, kåper er dyrt det og (selvsagt med variasjoner innen de forskjellige merkene)

Men gode gud, 4 takts motorer i 125 klassen i dag, 11-15 hk- Totakt? som oftest plombert til 15 hk, noen får noe å 30, dersom de ustrupes, noen vil det selvsagt kreve mer enn å bare fjerne en plombering i potten og bingo 30 hk, noen får faktisk mindre forgassere for å bli ytterligere strupet. Om flere av desse gjøres om til 30 hk varianter, så vil de fremdeles i enkelte land bli sett på som "original", så det vil si at motoren (girkasse, veiv, stempel og alt fra bensintanken til bakhjulet) er mest sannsynelig godkjent for 20-30 hk.

Når dette er sagt, så er ikke dette noen form for hat over firetakt, kjører dette selv i dag. Men jeg har 1000cc. Hovedargumentene mine vil bare være noelunde ok, dersom du som meg, ikke ville ha moped, fordi du vil ha litt fart på kjøretøyet. Uansett om det ikke er dette du ønsker, så vil nok en totakt være helt ok det og. Da bare dropper du å fjerne plomberingene, da vil den være minst like driftsikker. Men helt ærlig, vist du ikke vil fjerne de engang, da kan du like så greit ta en firetakt, da får du i det minste brukt hele turtallsregisteret på de 11-15 hestene, kjipt når plomberingene slår inn, enten det er moped eller lett mc.

Forøvrig, så vil også tidligere eier av kjøretøyet trolig ha mye med hvor mye problem du får med ett kjøretøy, ingen ønsker å senke prisen på kjøretøyet, med å fortelle at det har blitt grisekjørt med.
Vis hele sitatet...
Takk for en veldig god forklaring!
Tror fortsatt jeg går for CBF. Jeg sitter mere opp og ned, jeg får 5 års garanti om jeg kjøper den ny på MC senteret borti gata. Der koster den også 33k helt ny.

=D
Hvis det er snakk om Oslo i MC huset der jeg selv jobber, så burde du kjappe deg med å få tak i en.
Sitat av CatFix Vis innlegg
Hvis det er snakk om Oslo i MC huset der jeg selv jobber, så burde du kjappe deg med å få tak i en.
Vis hele sitatet...
Neida. Bor nok ikke i Oslo.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Takk for en veldig god forklaring!
Tror fortsatt jeg går for CBF. Jeg sitter mere opp og ned, jeg får 5 års garanti om jeg kjøper den ny på MC senteret borti gata. Der koster den også 33k helt ny.

=D
Vis hele sitatet...
Dette er 101% en smakssak, så du KAN ikke gjøre noe feil her har som sagt en 1000cc, men har faktisk nylig begynt å pusse opp igjen barndomssykkelen min. Jeg trivdes vertfall såpass godt med min noelunde driftsikre 20-24 hk lettsykkel, fjernet ikke alle plomberingene engang, så hadde ikke all verden med problemer. Men nå skal denne barndomssykkelen stelles i stand igjen, og da skal denne blodtrimmes til 36-40 hk , vi får se hvor fort jeg ødelegger denne, uansett trodde jeg aldri mine villeste drømmer at dette var noe jeg kom til å begynne med bare 1-2 år etter jeg fikk tunglappen, men joda, tilbake på 16 årsstadiet er jeg, og det skal faktisk bli litt gøy å få dypere innsikt i kjøretøyet som ga meg en så fornøyelig barndomstid

Lykke til uansett, tror ikke du kan ta ett valg som gjør deg misfornøyd, jeg ble vertfall ikke det, selv om jeg valgte totaktsvedlikeholdsatanaltgåristykkerdrittsykkel varianten
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Mye rot og usanne ting her..

Med 50cc atv kan kjøres med klasse M.
Er veldig få firehjulinger som kan kjøres på klasse A1 (125)
i så fall er det jalla merker som kan registreres og blir mye problemer der.

Jeg anbefaler og ta traktor lappen (Klasse T) da kan man kjøre store firehjulinger som er registrert som EU traktor. Jeg selv kjører Yamaha Grizzly 450 og jeg angrer ikke et sekund!

Med atv på traktorlappen blir firehjulingen plombert i variatoren slik at du går i 40km/h men denne er selvsagt lett og ta ut og det medfører ikke store problemer dersom man blir tatt. Så lenge man holder fartsgrensene og kjører forsvarlig så bryr ikke politiet seg. Denne løsningen er kanskje litt dyrt. Traktorlappen min kostet like mye som og ta mopedlappen men og få tak i en EU godkjent atv registrert som traktor var verre..

Men vil fortsatt anbefale traktorlappen i forhold til lett MC eller moped. Lett MC er mye dyrere er og kommer oftest over 10 000,-++ og moped blir slått hardt ned på når det gjelder trim.
Sitat av Heisveis Vis innlegg
Mye rot og usanne ting her..

Med 50cc atv kan kjøres med klasse M.
Er veldig få firehjulinger som kan kjøres på klasse A1 (125)
i så fall er det jalla merker som kan registreres og blir mye problemer der.

Jeg anbefaler og ta traktor lappen (Klasse T) da kan man kjøre store firehjulinger som er registrert som EU traktor. Jeg selv kjører Yamaha Grizzly 450 og jeg angrer ikke et sekund!

Med atv på traktorlappen blir firehjulingen plombert i variatoren slik at du går i 40km/h men denne er selvsagt lett og ta ut og det medfører ikke store problemer dersom man blir tatt. Så lenge man holder fartsgrensene og kjører forsvarlig så bryr ikke politiet seg. Denne løsningen er kanskje litt dyrt. Traktorlappen min kostet like mye som og ta mopedlappen men og få tak i en EU godkjent atv registrert som traktor var verre..

Men vil fortsatt anbefale traktorlappen i forhold til lett MC eller moped. Lett MC er mye dyrere er og kommer oftest over 10 000,-++ og moped blir slått hardt ned på når det gjelder trim.
Vis hele sitatet...
tråden har vært død siden oktober 2012, jeg vil tro TS har kjøpt kjøretøy for lenge siden...
ja men trådene leses fortsatt av andre. jeg selv tar opp gamle tråder for og få tips til det man trenger hjelp til og jeg tror ikke jeg er den eneste som gjør dette...........
Kan like godt oppdatere tråden med hva jeg endte med:

Kom inn på den skolen jeg ville, og vil derfor bo midt i byen, 200m unna skolen og trenger derfor ikke noe kjøretøy før jeg blir 18. Sparer heller til en skikkelig bil når den tiden kommer!
God kveld. Ein lat faen her som ikkje gidder og google. Lurer på kva traktorlappen + ein brukt atv (rundt hordaland/sogn og fjordane) ville koste meg?
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
God kveld. Ein lat faen her som ikkje gidder og google. Lurer på kva traktorlappen + ein brukt atv (rundt hordaland/sogn og fjordane) ville koste meg?
Vis hele sitatet...
lappen= noen her sa 10k tror jeg, kan vel ikke være så varierende priser rundt i landet?
atv= sjekk avansert søk på finn.no, men jeg vil tro 30k+ uten registrering.
Traktorlappen - 4800,- avhengig av hvor god du er til og kjøre og hvor mange forsøk du bruker på teorien. + Trafikalt
Traktorlappen må man ha trafikalt, 3-4 veiledning timer, last sikringskurs, teori og oppkjøring.

Atv - Jeg kjøpte helt ny ferdig registrert firehjuling. Yamaha grizzly 450cc. Koster 80 000,-
Kan få brukte ferdig regga ned til 20-30K men da er de nok ganske gamle og raukjørte.
Så atv er såpass dyrt? Då lyt eg revurdere det... kjem ikkje til og ha meir en 10k til kjøretøy + lappen.

Edit: lappen ca 5k (?) + kjøyretøy 10k.

=15k *mykjeteikn*
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Så atv er såpass dyrt? Då lyt eg revurdere det... kjem ikkje til og ha meir en 10k til kjøretøy + lappen.

Edit: lappen ca 5k (?) + kjøyretøy 10k.

=15k *mykjeteikn*
Vis hele sitatet...
Da blir det vel homserakett eller moped. Eller en brukt 50cc atv.
Sist endret av WriteXRiot; 14. april 2013 kl. 23:49.
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Så atv er såpass dyrt? Då lyt eg revurdere det... kjem ikkje til og ha meir en 10k til kjøretøy + lappen.

Edit: lappen ca 5k (?) + kjøyretøy 10k.

=15k *mykjeteikn*
Vis hele sitatet...
hvis du ikke har mer penger ville jeg heller vurdert en gammel traktor
Ja då vart eg vel populær? Kan ikkje ha trim siden snuten har kontroll ein stad eg må forbi.

Edit: har ein 50cc eton ute i garasjen, vist eg skall ha 50cc e den vel ikkje so liten? Den passar jo ikkje til noken som ikkje e ein gnom jo!
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Ja då vart eg vel populær? Kan ikkje ha trim siden snuten har kontroll ein stad eg må forbi.

Edit: har ein 50cc eton ute i garasjen, vist eg skall ha 50cc e den vel ikkje so liten? Den passar jo ikkje til noken som ikkje e ein gnom jo!
Vis hele sitatet...
traktor er da artig det, men du kan ikke bry deg om hva andre synes. jeg for min del hadde heller kjørt traktor enn moped hvis jeg hadde hatt råd til lappen

vi aner ikke hva slags eton du har, men jeg er rundt 185 cm høy, å har ikke noe problem med å kjøre de fleste registrerte atv'r
Kjøp deg scooter evt moped, stikk innom speedoptions.com, vips så har du en litt mindre lettmotorsykkel (A1).

Neida, trimming er ulovlig og folk som trimmer bør fengsles på livstid.

Men for og være ærlig ser jeg ikke noe grunn til og ta A1(lett lappen) med mindre du driter penger.
Ifra du fyller 16 er det bare 2 år til du kan få bil lappen.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Traktor: 40 km/t, og maks 3500 kg. CC spiller ingen rolle
Vis hele sitatet...
dette er ikke helt sikkert da det står på vegvesnet sine sider at man kan maks kjøre 150 kg før man er 18 år... eller er ikke dette sant?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dersom du er over 18, så kjører du bare ATV på billappen. Dersom en ATV er registrert som motorsykkel, så kan ikke den kjøres på MC sertifikat, den må kjøres med bilsertifikat (rart nok)

Traktorregistrert atv tror jeg også du kan kjøre på billappen, men dersom ATVen skal gå over 45 km/t lovlig, så må den MC-registreres men alt kan kjøres på billappen.

Er du 16, så er nok traktorlappen eneste måten å kjøre ATV på ja

Sitat av steppyZz Vis innlegg
Kjøp deg scooter evt moped, stikk innom speedoptions.com, vips så har du en litt mindre lettmotorsykkel (A1).

Neida, trimming er ulovlig og folk som trimmer bør fengsles på livstid.

Men for og være ærlig ser jeg ikke noe grunn til og ta A1(lett lappen) med mindre du driter penger.
Ifra du fyller 16 er det bare 2 år til du kan få bil lappen.
Vis hele sitatet...
Ved unntak av att da slipper teorien og steg 1-2-3 dersom man skal ta klasse A2 (1-2 steg vertfall) ergo, mye penger spart på tungsykkellappen her.

Personlig tok jeg tungsykkelsertifikat på under ei uke, når jeg hadde klasse A1 fra før, vel og merke før denne endringen om klasse A2 og A1, men vil tro at det fremdeles er fordeler med klasse A1 i forhold til å bygge på til klasse 2

Men selvsagt, dersom du ikke skal ha tungsykkellappen senere, og du skal ha firetakter MC, så kan man komme unna med trimmetmoped som går like raskt som firetakt 125cc, men ikke raskere enn 125 2t Men blir du stoppet 2 ganger så ryker lappen, og blir du tatt 1 gang må alt gjøres originalt igjen
Sist endret av Apeloff; 2. desember 2013 kl. 01:06.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av colabox Vis innlegg
Såvidt jeg vet finnes det atv'er registrert som: moped, bil og traktor.
Moped er max 50ccm, bil er uendelig(men krever 18år) og traktor er max konstruktiv hastighet 55kmt. Så om du kjøper en atv med traktorlappen tror jeg du kan du kan kjøpe 500ccm som har godkjent plombe slik at den går i 55kmt, men denne plomben kan raskt fjernes (eller styres via en bryter om du skulle blitt stoppet)
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan den kan styres med en bryter/knapp, kanskje sende en link om du finner en hadde vært fint. Har lyst å gjøre det når jeg skal kjøpe atv.