Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  136 15507
for ett par år siden minnes jeg at jeg så en dokumentar på discovery channel om
akkurat denne maskinen, Large Hadron Collider, som strekkker seg over utrolige 27 kilometer.
Jeg husker også noen av tankene mine da jeg så serien, "å så spennende, lurer på hva de vil
bruke den til?"

Så til det siste året, da søskenbarnet mitt nevnte en artikkel han hadde lest ett sted,
om at forskere hadde lagd en maskin som kan skape sorte hull, her på kloden.
Det hørtes egentlig litt for sykt ut til å være sant så jeg avføyde det litt egentlig.

Her om dagen sendte han meg en link, LHC countdown.
Jeg klikket på linken og leste litt, var vel kanskje litt i det minste med info,
så jeg begynte å søke selv, men resultatet var ganske skremmende.

UniSci


LHCdefence

Forskerne har faktisk tenkt å bruke den maskinen jeg så dokumentar av
for noen år siden, til å skape sorte hull med.

Greit jeg er ikke noe forsknings geni, ikke i nærheten en gang, men.
Dette får meg alikevel til å føle ubehag, å skape et sort hull,
her på kloden.
Med andre ord ufattelige krefter vi mennesker egentlig ikke kan forutsi eller kontrolere,
( da dette er ganske banebrytende og nytt ).
Kan forskerne regne seg til resultatet av et sort hull på størrelsen av en millimeter i diameter?
Er de sikkre på at dette hullet ikke vil begynne å vokse?
Er resultatet til syvende og sist værdt prisen man eventuellt kanskje blir nødt å betale?

Posten ble laget fordi jeg gjerne vil ha andres tanker og meninger rundt dette.
Kanskje andre her har fulgt med på dette prosjektet å innehar
mere fakta rundt emnet?
Sist endret av Eyeamare; 14. mai 2008 kl. 20:53.
Jeg er ikke sikker, men sorte hull utvider seg vel ikke? De bare samler alt rundt seg og komprimerer det inn i sin egentlige form.
Btw; Dette er ikke det som er skrevet om i DaVinci koden? CERN og at de laget et type anti-stoff som oppløste alt det kom i kontakt med, dermed ble ekstreme krefter utløst?

Sitat av Eyeamare
Hvis det er saken, har da radiusen på oppsammling en begrensning,
hvor mye, hvor langt unna "null punkt" det kan suge til seg ting?
Vis hele sitatet...
Vi vet svært lite om sorte hull og jeg vet ikke hvordan, men tror det bare blir komprimert til en liten ball på akkurat samme størrelse pga ekstremt gravitasjon.
Sitat av Eyeamare
Hvordan kan forskerne være så sikre på at de kan kontrollere akkurat disse elementene
i eksperimentet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at når over 2000 fysikkforskere samler seg sammen så tar de ikke så grundig feil at de med et uhell ødelegger vårt solsystem.
Sist endret av Elemental; 14. mai 2008 kl. 20:46.
Sitat av Elemental
Jeg er ikke sikker, men sorte hull utvider seg vel ikke? De bare samler alt rundt seg og komprimerer det inn i sin egentlige form.
Vis hele sitatet...
Hvis det er saken, har da radiusen på oppsamling en begrensning,
hvor mye, hvor langt unna "null punkt" det kan suge til seg ting på?
Hvordan kan forskerne være så sikre på at de kan kontrollere akkurat disse elementene
i eksperimentet?
Roter vi litt for tidlig med ting vi burde vente med?
Sist endret av Eyeamare; 14. mai 2008 kl. 20:48.
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole

Saken med svarte hull, er at de i bunn og grunn blir kraftigere og kraftigere jo mer de trekker til seg, og dermed får større og større "rekkevidde". Selve "hullet" har vel såvidt jeg husker/har forstått i praksis ingen utstrekning i det hele tatt, alt er samlet i ett punkt. Derimot, jo mer masse det sluker, jo større vil det se ut, siden det innenfor en viss avstand tilogmed vil sluke lys, og denne avstanden (hendelseshorisonten/event horizon), øker med "styrken".

Hvorfor øker det på denne måten? En gjenstand har en viss masse, og denne massen har en viss gravitasjonskraft, ikke sant? Denne gravitasjonen øker jo større masse gjenstanden har, derfor er vi f.ex. lettere på månen enn på jorda, og derfor vil et svart hull bli større og "sterkere" jo mer det sluker, og JA, det kan derfor høres litt skummelt ut å skape et svart hull på jorda.

MEN, det er heldigvis et MEN... og det står det forklart litt om her, det skal jeg ikke engang prøve meg på å forklare...

http://www.forskning.no/artikler/200.../1183718880.53
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det har oppstått et visst hysteri rundt dette, spesiellt med bilder som dette, og tidligere fysikere og atomenergi sikkerheteksperter som saksøker LHC fordi de mener hele greia er ei dommedagsmaskin.
Verdt å notere seg at de to sistnevnte folka har saksøkt ALLE partikkelakseleratorene vi har ekspirimentert med, LHC er bare den nye farsen.

"Historien gjentar seg" kommer til minne, ettersom det var et lignende hysteri rundt den første atomkjedereaksjonen.
Reaksjonen går ut på at man sender et lite partikkel mot en ustabil nukleus, som da splitter, og sender ut flere små partikler samt mye energi, neste atom splittes og sånn går det videre.

Folk var overbevist om at verden kom til å gå i oppløsning når vitenskapsmennene satte i gang reaksjonen.

Konklusjonen er jo at ja, vi mennesker er farlige med våre intensjoner og våpenkraft. Og man skal kanskje ikke avfeie gal-vitenskapsmann scenarioet, men jeg tror vi sprenger oss selv til fillebiter lenge før vitenskapsmenn sluker oss alle inn i et svart hull.
Ah, flotte linker dere kommer med her, den fra forskning.no som atomet kom med,
var jo på mange måter opplysende å ga svar på noen av spørsmålene, på
en forståelig måte hehe
At Dodecha nevner linker til folk som faktisk saksøker disse prosjektene var
nytt, er jo litt beryggende at folk bryr seg ( kanskje mye hysteri-bry seg ) men dog.
Blir jo spennende å se hva de for ut av dette.
Sist endret av Eyeamare; 18. mai 2008 kl. 14:01.
Ser det er på tide med ein link til TED videoen til Brian Cox, om akkurat LHC.
Alle bør se denne.

Brian Cox: What really goes on at the Large Hadron Collider
Å fy fan, når er det de skrur på denna sieru? I mai 2008 :S

Jeg syntes det virker som om noen ikke helt vet hva de leker med her, de sier kanskje at de er værdens beste forskere men hvordan kan de forutsi noe de aldri har prøvd før.

Hadde forsovidt vært litt gromt om det skjedde noe katastrofalt også, så hadde de kanskje latt vær å tukle med ting de ikke har noe med
Bryr meg egentlig ikke, det som skjer, skjer Hadde vært litt kult å opplevd en katastrofe :P
Sitat av treimoz
Bryr meg egentlig ikke, det som skjer, skjer Hadde vært litt kult å opplevd en katastrofe :P
Vis hele sitatet...
Er du virkelig så dum at du mener det der?

ontopic: Som nevnt over har det alltid vært skeptikere som har sagt at nye oppfinnelser vil ødelegge kloden osv osv. Tror ikke dette skjer. Det er større sjanse for at Bush bestemmer seg på siste dagen han er president, til å sprenge alt annet enn USA av atlaset.
t2k er myyyyye større en cern og lhc, men uansett tilbake til saken
Om det oppstår ett svart hull, vil dette svarte hullet bare vare piiiitelitt, og vil ikke kunne suge til se partikler i aksleratoren, i følge forskere.. Problemet her er at ingen kan bekrefte det jeg nettop sa, pga ett slikt eksperiment i denne dimensjonen har ikke blitt gjennomført før, dette er bare hypoteser.

Sitat av treimoz
Bryr meg egentlig ikke, det som skjer, skjer Hadde vært litt kult å opplevd en katastrofe :P
Vis hele sitatet...
er forøvrig det dummeste jeg har hørt, bruk de få hjernecellene dine til noe annet.
Sist endret av Spelly; 24. mai 2008 kl. 17:06.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
spelley: T2K er større ja, men har bare en konfigurasjon når det gjelder lengde.

LHC kan såvidt jeg har skjønt loope partiklene som skal kollidere om og om igjen i sirkelen før de kolliderer, mens T2K bare har de 295 km å rutte med, no more no less.
Sist endret av Dodecha; 24. mai 2008 kl. 17:21.
Sitat av spelley
t2k er myyyyye større en cern og lhc, men uansett tilbake til saken
Om det oppstår ett svart hull, vil dette svarte hullet bare vare piiiitelitt, og vil ikke kunne suge til se partikler i aksleratoren, i følge forskere.. Problemet her er at ingen kan bekrefte det jeg nettop sa, pga ett slikt eksperiment i denne dimensjonen har ikke blitt gjennomført før, dette er bare hypoteser.

er forøvrig det dummeste jeg har hørt, bruk de få hjernecellene dine til noe annet.
Vis hele sitatet...
"Man regner med at de sorte hullene som eventuelt oppstår i LHC kommer til å være enda mye, mye mindre - rundt 10-19 eller 0,0000000000000000001 meter.

- Er det stort nok til å sluke noe som helst?

- Det kan vel tenkes at det kan sluke noen elementærpartikler, sier Grøn.

Fordamper

I tillegg vil de små sorte hullene forsvinne nærmest øyeblikkelig etter at de oppstår.

Den kjente fysikeren Stephen Hawking oppdaget i 1974 at sorte hull taper masse ved å slippe ut energi. Et hvilket som helst sort hull som ikke kan trekke til seg masse vil derfor krympe og forsvinne.

Jo mindre det sorte hullet er, jo raskere vil det bli borte. Det fordamper rett og slett i såkalt Hawking radiation.

De sorte hullene man håper å se i LHC, vil ikke leve lenger enn 10-26 sekunder, eller 0,00000000000000000000000001 sekunder."

kilde

Ikke store greiene med hensyn til størrelse og varighet
▼ ... over en måned senere ... ▼
En liten oppdatering.
Fant i dag en artikkel i VG, for de som følger saken.
Er ikke sikker på hva jeg skal tro når jeg hører:
"Ikke mulig", fra en " teoretiker ", er det bare en teori han har da eller, om at alt kommer
til og gå så bra?
Liker fakta mye bedre enn teorier jeg,spesiellt i denne saken.

Foresten 12 dager 11 timer og 23 minutter til de fyrer igang maskinen.
Sist endret av Eyeamare; 25. juni 2008 kl. 12:30.
Du kan jo ikke få fakta ang. denne saken, for ALT er jo teorier. Første gangen man leker med C4, og ikke har lest noe om C4, så vet man ikke helt hvor mye man skal ha, og om man i det hele tatt fyrer det av riktig. Så vi må bare se. (Bare hypotetisk, regner ikke med at noen som driver med C4 IKKE har lest om det..)
Sitat av Eyeamare
En liten oppdatering.
Fant i dag en artikkel i VG, for de som følger saken.
Er ikke sikker på hva jeg skal tro når jeg hører:
"Ikke mulig", fra en " teoretiker ", er det bare en teori han har da eller, om at alt kommer
til og gå så bra?
Liker fakta mye bedre enn teorier jeg,spesiellt i denne saken.

Foresten 12 dager 11 timer og 23 minutter til de fyrer igang maskinen.
Vis hele sitatet...
Hvis det var en reell fare hadde noen ekte forskere komt å sagt hva det var. Som det alt står - det de gjennskaper i LHC har skjedd millioner av ganger på jorden allerede.
Sitat av Eyeamare
En liten oppdatering.
Fant i dag en artikkel i VG, for de som følger saken.
Er ikke sikker på hva jeg skal tro når jeg hører:
"Ikke mulig", fra en " teoretiker ", er det bare en teori han har da eller, om at alt kommer
til og gå så bra?
Liker fakta mye bedre enn teorier jeg,spesiellt i denne saken.

Foresten 12 dager 11 timer og 23 minutter til de fyrer igang maskinen.
Vis hele sitatet...
Teoretiker betyr i dette tilfellet at han er ett av de få menneskene her i verden som kan uttale seg om dette - denne typen partikkelfysikk er i høyeste grad teoretisk fysikk, en gren hvor navnet avspeiler at mye av arbeidet og forskningen som skjer skjer på papiret (i stedet for eksperimentell fysikk, hvor det meste gjøres gjennom eksperimenter). Teoretikere forutsier og dette blir bekreftet eksperimentelt.

Husk at ordet teori innen vitenskapssammenheng på ingen måte betyr det samme som når folk bruker det i dagligtalen.
Sitat av Elefanten
Hvis det var en reell fare hadde noen ekte forskere komt å sagt hva det var. Som det alt står - det de gjennskaper i LHC har skjedd millioner av ganger på jorden allerede.
Vis hele sitatet...
La oss si da, at 37% av alle klagerne og motsanderne av prosjektet faktisk viser seg og være teoretikere,
med samme utdannelse som " FOR " siden, vil du da som Ola Nordmann nedi gata,
velge å tro på de resterende 63% kunn pga ren tall-fakta?

Og det de sier om at det har skjedd millioner ganger på jorden allerede,
er det egentlig bare teorier, eller finnes det vitenskaplige bevis for dette?
En teori, innenfor vitenskapen, er veldig forskjellig fra en hypotese. Det virker som mange her forveksler begrepene...

"a scientific hypothesis that survives experimental testing becomes a scientific theory"
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Eyeamare
La oss si da, at 37% av alle klagerne og motsanderne av prosjektet faktisk viser seg og være teoretikere,
med samme utdannelse som " FOR " siden, vil du da som Ola Nordmann nedi gata,
velge å tro på de resterende 63% kunn pga ren tall-fakta?

Og det de sier om at det har skjedd millioner ganger på jorden allerede,
er det egentlig bare teorier, eller finnes det vitenskaplige bevis for dette?
Vis hele sitatet...
Jeg stoler heller på de som faktisk skal utføre prosjektet enn alle de andre, siden de som skal gjennomføre dette faktisk må ha en viss peiling.

Hvis jeg sier at "teoretisk sett kommer ikke hjertet ditt til å stoppe når du sover i natt" - kommer du da til å dra rett til legevakta for å få sjekket hjertet ditt?
Sitat av Graapho
Jeg stoler heller på de som faktisk skal utføre prosjektet enn alle de andre, siden de som skal gjennomføre dette faktisk må ha en viss peiling.

Hvis jeg sier at "teoretisk sett kommer ikke hjertet ditt til å stoppe når du sover i natt" - kommer du da til å dra rett til legevakta for å få sjekket hjertet ditt?
Vis hele sitatet...
Om en lege som skulle utføre en dobbel-bypass på hjertet ditt hadde vært drita og inkompetente, ville du stolt på dem? Vi vet jo ikke hva for slags mennesker de som driver dette prosjektet er. For alt vi veit kan de være hardbarka FrP'ere, som har som en hobby å dyrke satan på siden.
Sitat av Xasma
Om en lege som skulle utføre en dobbel-bypass på hjertet ditt hadde vært drita og inkompetente, ville du stolt på dem? Vi vet jo ikke hva for slags mennesker de som driver dette prosjektet er. For alt vi veit kan de være hardbarka FrP'ere, som har som en hobby å dyrke satan på siden.
Vis hele sitatet...
Det er bare ca 8000 vitenskapsmenn og ingeniører fra 500 av Europas beste universiteter, innenfor det samme prosjektet som på et tidspunkt førte til blant annet at WWW ble dannet. Vær så snill og ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på - du driter mest deg selv ut med sånne flåeste utsagn når du viser at du ikke engang gidder å søke i tjue sekunder på Internett før du poster.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Xasma
Om en lege som skulle utføre en dobbel-bypass på hjertet ditt hadde vært drita og inkompetente, ville du stolt på dem? Vi vet jo ikke hva for slags mennesker de som driver dette prosjektet er. For alt vi veit kan de være hardbarka FrP'ere, som har som en hobby å dyrke satan på siden.
Vis hele sitatet...
Hvis legene hadde vært drita, og ihvertfall hvis de hadde vært inkompetende hadde de ikke vært leger. Og bare sånn i tilfelle legene som skulle gjennomført det på meg faktisk hadde vært drita og inkompetente ville jeg nok ventet med å få gjennomført operasjonen. LHC har allerede verdenseliten innen sorte hull og kilometerlange undergrunnsrør i ryggen, så der ser jeg ingen grunn til å vente.

En ting jeg har lurt litt på - hva er grunnen til at de gjennomfører dette? Bare nysgjerrighet? Jeg for min del gleder meg masse til å finne ut hva de finner ut (hvis det skjer noe interessant) men jeg forstår at noen ser på det som meningsløst hvis de ikke har interesse av denslags.
Sitat av Graapho
Hvis legene hadde vært drita, og ihvertfall hvis de hadde vært inkompetende hadde de ikke vært leger. Og bare sånn i tilfelle legene som skulle gjennomført det på meg faktisk hadde vært drita og inkompetente ville jeg nok ventet med å få gjennomført operasjonen. LHC har allerede verdenseliten innen sorte hull og kilometerlange undergrunnsrør i ryggen, så der ser jeg ingen grunn til å vente.

En ting jeg har lurt litt på - hva er grunnen til at de gjennomfører dette? Bare nysgjerrighet? Jeg for min del gleder meg masse til å finne ut hva de finner ut (hvis det skjer noe interessant) men jeg forstår at noen ser på det som meningsløst hvis de ikke har interesse av denslags.
Vis hele sitatet...
De er enkelt på greit på jakt etter universets minste byggeklosser, i et håp om å finne ut hvordan det ble til. - VG
Sist endret av kristoffer2200; 28. juni 2008 kl. 01:44.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Ugh.. Sorte hull og LHC ja. Det virker kanskje litt skummelt ved første øyekast. Men det er bare fordi vitenskapen av en eller annen grunn har gjort sorte hull til noe magisk farlig alt-tilintetgjørende. Men sorte hull er underlagt fysikken som alt annet. Og det betyr at alle fysiske lover som gjelder for resten av universet gjelder for sorte hull og.

Det greieste å tenke på her er loven om konservering av energi (termodynamikkens første lov). Da er det bare å ta følgende tankerekke:
1: Hvor mye energi ville det tatt å konvertere hele jorda til et sort hull? (tenk på en maskin som skal presse jorda sammen til et knappenålshode)
2: Hvor mye energi klarer LHC å generere? (mye, men relativt lite sett på universets skala)

Sånn sett så kan man føle seg ganske trygg. Den egentlige fysikken bak alt dette er litt mer komplisert. Ja, et sort hull suger til alt rundt seg, men den stråler også fra seg energi. Og når et sort hull er for lite stråler det fra seg energien fortere enn den klarer å ta til seg masse. Men det skal ikke mye fysikkforståelse til for å skjønne at LHC ikke er noe å bekymre seg over.

LHC kommer til å avdekke mye ny fysikk som kommer til å gi oss en mer komplett forstålse av universet. Det sies at den siste brikken i standardpartikkelmodellen kommer til å oppdages, Higgs boson, som er antatt å være ansvarlig for gravitasjon. Og siden standardmodellen forutsier at Higgs boson kommer til å oppdages innenfor de energirammene som LHC arbeider med, kommer det til å være en kjempeoppdagelse om vi ikke finner Higgs boson og.. siden det vil bety at vi må skrive om standardmodellen slik vi kjenner den.

Uansett utfall så kommer det til å være utrolig spennende å se hva LHC oppdager.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
kristoffersen2000: Høres ut som det er nysgjerrighet da. Ganske spenstig av dem å sette i gang et sånt prosjekt, for vi vet vel alle hva som drepte katten...
Når er det de skal utføre dette? Var et veldig spennende tema. Men trenger hvist ett par timer lesing til for å forstå hva det hele dreier seg om. Finne den resterende higgs boson biten?

Og litt off topic, hva var den greia med en kunstig sol på jorden? Skulle skape energi på motsat måte av et atomkraftverk.
Sitat av spaceinvader
Når er det de skal utføre dette? Var et veldig spennende tema. Men trenger hvist ett par timer lesing til for å forstå hva det hele dreier seg om. Finne den resterende higgs boson biten?

Og litt off topic, hva var den greia med en kunstig sol på jorden? Skulle skape energi på motsat måte av et atomkraftverk.
Vis hele sitatet...
Sjekk linken LCH Countdown
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Eyeamare
Sjekk linken LCH Countdown
Vis hele sitatet...
Den er postet tidligere i tråden. Da var den tilmed stavet riktig.
Litt offtopic: Hvorfor vil dem egentlig eksprimentere med dette? Kan det gagne menneskeheten noe godt, foruten å mette kunnskapen og nyskjerrigheten? Kan f.eks slike sorte hull være med på å fjerne atomavfall?
Det er sagt tidligere i tråden at sorte hull gir fra seg energi. Kan dette brukes som energikilde - feks istedenfor atomkraftverk o.l.?

Spennende tema.
Sitat av robhol
Den er postet tidligere i tråden. Da var den tilmed stavet riktig.
Vis hele sitatet...
Doh! ser jo fryktelig smart ut også -.-
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Hyys, les tråden.

Sitat av kristoffer2200
De er enkelt på greit på jakt etter universets minste byggeklosser, i et håp om å finne ut hvordan det ble til. - VG
Vis hele sitatet...
Blir jo spennende, kanskje det sorte minihullet sluker
alle de 8000 vitenskapsmenn og ingeniørene fra 500 av Europas beste universiteter
i ett jafs, problem solved
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Eyeamare
Blir jo spennende, kanskje det sorte minihullet sluker
alle de 8000 vitenskapsmenn og ingeniørene fra 500 av Europas beste universiteter
i ett jafs, problem solved
Vis hele sitatet...
Hvis det først blir såpass stort har det nok nok energi til å holde seg "levende" lenge nok til å støte på noen nye partikler, som igjen gjør at det kan sluke nye partikler, som igjen...
sitat:

- Er det stort nok til å sluke noe som helst?

- Det kan vel tenkes at det kan sluke noen elementærpartikler, sier Grøn.
Sist endret av Eyeamare; 28. juni 2008 kl. 12:10.
Sitat av jOkKeJacKaL
Det er sagt tidligere i tråden at sorte hull gir fra seg energi. Kan dette brukes som energikilde - feks istedenfor atomkraftverk o.l.?

Spennende tema.
Vis hele sitatet...

Lurer på hva de evt skal kalle det da? "Sorte hullkraftverk"
Sitat av hyys
Litt offtopic: Hvorfor vil dem egentlig eksprimentere med dette? Kan det gagne menneskeheten noe godt, foruten å mette kunnskapen og nyskjerrigheten? Kan f.eks slike sorte hull være med på å fjerne atomavfall?
Vis hele sitatet...
Total motvilje mot å nok en gang lese tråden før du poster har ført til en liten ferie. Kos deg!

Sitat av jOkKeJacKaL
Det er sagt tidligere i tråden at sorte hull gir fra seg energi. Kan dette brukes som energikilde - feks istedenfor atomkraftverk o.l.?

Spennende tema.
Vis hele sitatet...
Sorte hull sender ut stråling. Prinsipielt kan de ikke brukes til å "lage" energi noe mer enn jordklodens tyngdekraft kan brukes - det vil kreve like mye energi å fjerne noe fra en gitt avstand fra et sort hull som man vil få av å sende det mot det den tilsvarende distansen. Så nei, tror nok ikke sorte hull kan brukes til å produsere noe energi - dette eksperimentet har først og fremst en veldig stor energikostnad og små sorte hull er ikke hovedpoenget med eksperimentet.

Her er uansett litt av problemet - når folk flest hører sort hull tenker de på noe skummelt og mystisk, noe som sluker og er uendelig destruktivt. Realiteten er ikke fullt så ille - jeg må nesten be dere om å legge igjen forhåndsoppfatninger om sorte hull som kommer fra TV-serier, hollywoodfilmer og illustrert vitenskap i døra før dere begynner å diskutere disse tingene.

Sitat av Eyeamare
Blir jo spennende, kanskje det sorte minihullet sluker
alle de 8000 vitenskapsmenn og ingeniørene fra 500 av Europas beste universiteter
i ett jafs, problem solved
Vis hele sitatet...
Og kanskje du våkner opp med en dinosaur på rommet ditt. Begge deler er ca like sannsynlig.
Til dykk som vil ha garantier:
Videnskapen gir ALDRI garantier, bare sansynligheter. Fra ein videnskaplig synsvinkel er sansynligheten for at du blir trukket mot jorda av jordas gravitasjonsfelt ganske stor; men den er ikkje 100%.

Vil også nevne at det ikkje er videnskapen som har gjort sorte hull så farlig. Det er det media som har gjort, antagelig fordi dei trenger overskrifter.
huff.. Hvorfor leser jeg slike poster? =/

Ihvertfall, blir veldig spennendes å se om 4 dager 19 timer og 20 min.
Får håpe det kommer noe bra ut av det også.
Kommer de til og utføre selve forsøket om 4 dager eller er det bare en test/prøverunde?
Sitat av kakebak
Kommer de til og utføre selve forsøket om 4 dager eller er det bare en test/prøverunde?
Vis hele sitatet...
Vil tro det skal utførest ja.
nå har det plutselig kommet at det er 31 dager til activation? whats upp?

( http://www.lhcountdown.com/ )
Anlegget er ikke 100% ferdig til å bli testet? de skal visst "fyre" det opp i slutten av denne måneden.
Dette er isåfall andre gang de utsetter det
Sitat av Xasma
Er du virkelig så dum at du mener det der?
Vis hele sitatet...
Nåja, synes dette var minst like dumt:
"Hadde forsovidt vært litt gromt om det skjedde noe katastrofalt også, så hadde de kanskje latt vær å tukle med ting de ikke har noe med"

Forresten.
Sitat av Xasma
ontopic: Som nevnt over har det alltid vært skeptikere som har sagt at nye oppfinnelser vil ødelegge kloden osv osv. Tror ikke dette skjer. Det er større sjanse for at Bush bestemmer seg på siste dagen han er president, til å sprenge alt annet enn USA av atlaset.
Vis hele sitatet...
Synes kanskje det er litt dumt å anslå sannsynligheter for dette her, uansett. Med mindre du har en ekstrem bakgrunn som gjør deg berettiget til å faktisk -tro- noe om dette her.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Enda en artikkel i Dagbladet i dag om LHC.
Jeg hadde liksom slått meg litt til ro da, og har ventet i en slags spenning,
men etter og ha lest den artikkelen, blusser atter engang bekymringsfulle tanker opp.
Går det virkelig ann å stole på at de rette begrunnelsene og formelene er grunnlaget for denne oppstarten?
Finnes det andre mere riktige rapporter som de selv har kommet til, som motstrider de
rapportene de selv serverer verdens offentlige øyne?

Når det er sagt, det søksmålet der vil aldri gå igjennom,
er nok ALT for mye penger som står på spill, det er jo litt betenkelig det også da.
Sist endret av Eyeamare; 23. juli 2008 kl. 13:57.
Etter hva jeg har lest meg fram til om dette i Scinetific American for en stund tilbake siden (har ikke tid eller ork til å rote det nr fram nå) kan det forklares slik; om de klarer å lage et sort hull i en så liten skala, vil de også bevise at kosmisk stråling som kolliderer med partikler i atmosfæren vår lager omtrent 100 sorte hull i året, og å ha opplevd 545 milliarder sorte hull (+- en god del. Om de får det til riktig nok) tviler jeg på at det ene sorte hullet de lager i CERN skal sluke hele jorda.

Som en liten bonus kan jeg si legge ved at suksessen til dette eksperimentet avhenger av at tyngdekraften er sterkere jo høyere opp i dimensjonene man kommer.
godt vi har skeptikere og.. uten disse kunne ting gått skikklig ille
har ikke noe som helst kompetanse innen feltet, men tipper dette går bra.
litt kjipt hvis det ikke gjør det - er liksom ikke noe "auuuch, jaja, shit-au".

-- 15 dager igjen nå ..
Sitat av Eyeamare
Enda en artikkel i Dagbladet i dag om LHC.
Jeg hadde liksom slått meg litt til ro da, og har ventet i en slags spenning,
men etter og ha lest den artikkelen, blusser atter engang bekymringsfulle tanker opp.
Går det virkelig ann å stole på at de rette begrunnelsene og formelene er grunnlaget for denne oppstarten?
Vis hele sitatet...
Sukk. Hvis du føler du er mer kvalifisert enn verdens fysikere, så får du eller noen andre komme med noe vettugt som motsier nåværende hypoteser, og ikke bare få all kunnskapen din fra dagbladet-artikler - det er heller vrient å argumentere mot deg når du ikke har engang gjort et forsøk på å forstå hva det går ut på. Fordi noen har nevnt et sort hull så blir alle kjemperedde, alle unntatt de som faktisk forstår hva et sort hull går ut på. Og hvis du ikke stoler på den fysikkforståelsen vi har kommet fram til, foreslår jeg at du kobler deg fra strømnettet, aldri går ombord i fly eller kjøretøy og generelt sett holder deg langt unna sivilisasjonen, for den beviser ved sin eksistens at det vi har kommet fram til er riktig, så langt som hypoteser lar seg bevise.

At artikkelen du lenker til er skrevet av en filmjournalist som prøver å melke agurktiden med skremselsnyheter og kvasifilosofi (gresk mytologi i en dagsaktuell artikkel? Pretensiøst er bare fornavnet) gjør ikke saken noe bedre.
Sitat av Eyeamare
Finnes det andre mere riktige rapporter som de selv har kommet til, som motstrider de
rapportene de selv serverer verdens offentlige øyne?
Vis hele sitatet...
Finnes det en hemmelig dommedagskult blandt fysikere som skriver hemmelige rapporter? Naturvitenskapen er bygget på åpenhet og samarbeid på tvers av landegrenser. "Tenk om"-konjekturer er meningsløse.

Sitat av Eyeamare
Når det er sagt, det søksmålet der vil aldri gå igjennom,
er nok ALT for mye penger som står på spill, det er jo litt betenkelig det også da.
Vis hele sitatet...
Søksmålet vil ikke gå igjennom fordi det ikke er noe faglig grunnlag for påstandene, ikke fordi det er et spørsmål om penger. "Å nei, det er penger involvert!" Hvis jeg protesterer mot at et høybygg skal bygges fordi jeg frykter at det vil forstyrre gravitasjonskreftene og åpne en portal til helvete vil det nok ikke være pengene som er investert som gjør at jeg taper i retten...

Men du må gjerne fortsette å lete etter vindmøller i det vitenskaplige landskapet på Internett, for all del.


Sitat av pfiction
godt vi har skeptikere og.. uten disse kunne ting gått skikklig ille har ikke noe som helst kompetanse innen feltet, men tipper dette går bra. litt kjipt hvis det ikke gjør det - er liksom ikke noe "auuuch, jaja, shit-au". -- 15 dager igjen nå ..
Vis hele sitatet...
Skeptikerne er jo i dette tilfellet de som driver eksperimentet. Det skal godt gjøres å finne folk som er mer kritiske til egne arbeidsmetoder enn teoretiske fysikere.