Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 4816
For ikke lenge siden kan jeg huske at
jeg leste definisjonen på fordommer;
En sak som folk har sterke meninger om, uten å egentlig vite noe om saken.

Jeg tviler på at noe kan passe bedre i den kategorien enn marihuana. Det gjelder spesielt politikere.

Les denne FAQ`en:
http://www.xs4all.nl/~4david/cannabis.html
Den forklarer mye, hvorfor marihuana ble ulovlig ol. (amerika)

Et must-read:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/27/290920.html

Normal:
http://www.normal.no/

Forslag til ny straffelov:
http://www.normal.no/nystraffelov2002.pdf

Grunnen til at det er ulovlig i Norge, er fordi vi dilter etter amerika.

Jeg anbefaler boken;
Alkohol og Narkotika -Myter og virkelighet av Hans Olav Fekjær.
Den finnes i de fleste biblioteker.

Jeg sier ikke at marihuana er bra; jeg synes bare alt hadde vært så mye bedre om folk visste hva de pratet om.
Knowledge, ikke sant...
Det er mange kloke hoder rundt om i Norges land, men det er synd at politikerne,forståsegpåerne og div andre ikke tilhører denne gruppen. Jeg er selv oppe i 20 årene og har sittet i fengsel i 2 år av mitt liv p.g.a alkoholen. Var tidlig i min ungdom en skikkelig fyllebøtte som alltid rotet meg opp i slagsmål og tilbrakte 6-8 dager i måneden på glattcelle.Økonomien ble ikke noe bedre av det da bøtene varierte fra 3000-10000 kr pr. overnatting. Soningen på Åna var vendepunktet mitt. Ikke noe alkohol, men en joint av og til. Merket tidlig forskjell på meg selv da jeg ble roligere og sikrere på meg selv. Det er nå 4 år siden jeg slapp ut og jeg har ikke hatt noe med onkel og gjøre. Jeg går på byen 2 ganger i måneden, drikker noen øl uten noe trøbbel og røyker meg en joint noen ganger i måneden. Jeg har prøvd sterkere stoff men har kuttet ut da jeg synes hasjen er mye bedre.

Stemmer sikkert at noen går fra et narkotikum til et sterkere, men cannabis er bevist ikke mer skadelig en alkohol. Så da er det dobbeltmoral av politikerne og ikke legalisere marihuana.
Dobbeltmoral og feighet
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er jo vel og bra at folk vil legalisere cannabis (vel, i mine øyne iallefall) men det hjelper uansett veeldig lite at vi diskuterer samme temaet om og om igjen på et internettforum...

Meld dere inn i normal, brukerne med negativt syn eller erfaringer på forumet skiffter ikke mening eller holdning til stoffet uansett hvor mange ganger vi poster, da de som ikke har interesse av dette simpelthen ikke gidder lese de lange trådene.
Men ved å diskutere det her så blir vi bedre å diskutere,verdig å framme cannabis sine positive sider.
Dog et godt eksempel på internettdiskusjon gone bad er dagbladet sin diskusjon om cannabis.
Trist å se så mange fordommsfulle mennesker.
Trådstarter
69 1
Ja, det er bare ignoranse og dumhet.
Men staten har også sin del av skylden, på
rusmiddeletaten sine hjemmesider (eller rusgift etaten
som de ville kalle det) skulle man tro det sto om rusmidler.
Men, nei da; bare om hasj, hasj og hasj. Sidene var stasha
opp med masse Flash, slik at alle lettpåvirkelige
dilteungdommer skal tro at de er skikkelig tøffe og kule hvis
de bare gjør som de fleste dumminger; sier nei til hasj og drikker seg sanseløse i helgene og ender opp med underskudd på hjerneceller søndags morgen.

Også har vi MOT. MOT- til å si NEI.
Bullshit. Det som trengs mot til i dag, er
MOT TIL Å SI JA, ja til det man tror på, være uenig med
kamerater, lærere og andre. Eller er det bare MOT når
man dilter etter MOT?

Ungdom blir ganske effektivt hjernevasket i dag,
noen må sette en stopper for det..

Og husk; Jo fler som sier ja til Marihuana, jo vanskeligere blir det
å svare; "Ærlig talt, det er vel ingen som egentlig tror at det kommer til å bli legalisert..."
Sist endret av EmteX; 10. desember 2003 kl. 22:28.
Power to the people!!

Noen her som er medlem av Normal? Har vurdert å joine. Det er virkelig noe barskt over en organisasjon som tør å ta den "riktige" stillingen til et såpass kontroversielt tema som legalisering av cannabis/hasj. Tenker med meg selv at nå som internett/teknologi blir stadig mer og mer dominerende i hverdagen til folk, så blir på en måte geografiske grenser mindre og mindre betydelige. Det er for eksempel ikke noe større stress å kjøpe noe fra en utenlandsk webshop enn en norske en, og jeg tenker ikke nå på kjøp av ulovlige stoffer, men alt; klær, cd'er osv. Etterhvert skulle man jo egentlig tro at disse geografiske grensene også vil ha mindre å si i samfunnet ellers, og at den norske lov på en måte ikke vil rekke til. Det at man for eksempel har lov til å ta en blås av en joint (eller at det i det minste er "tolerert" av onkel politi) hvis man vil, så lenge man er medlem en organisasjon som Normal, der man gjennom medlemskap viser sitt standpunkt og lever ved det. Dette er for meg Utopia - "drømmeverden".
"Ethvert menneske har rett til så mye frihet som er forenlig med andre menneskers frihet" - David Hume


(Har netopp bedrevet noen dager med hektisk ex.phil. eksamen lesning og eksamen gikk forresten meget bra.)
Trådstarter
69 1
"I dislike the drug you are using, but I would defend with my life your right to use it."
- Paraphrase on Voltaire

Draw Your Own Conclusions.
-Unknown

"We're losing the war on drugs. You know what that implies? There's a war, and the people on drugs are winning it. What does that tell you about drugs?" (Bill Hicks)

Folkens, vi lever en gang. 1.
Hadde det ikke vært kjekkt om vi selv fikk bestemme hva vi ville gjøre? Bare denne ene gangen?

Cannabis. Kan ikke folk få bruke det når de ikke skader noen andre? Og i verste fall seg selv?

Alkohol. Hvor mange uskyldige mennesker dør hvert år av fyllekjøring? Hvor mange sykehussenger i Norges land er opptatt av folk med alkoholrelaterte sykdommer og lidelser?

Medmennesker, det blir nå ført en krig mot narkotika. En krig som ikke kan vinnes. Hvor har verden kommet i dag om folk ikke kan gjøre som de vil, hvis de ikke skader andre?
Master debater
Dekilaz's Avatar
Ser selv på legalisering av cannabis som problematisk, ettersom dette i mine øyne vil kunne føre til nok et rusmiddelproblem her i landet.

Avkriminalisering eller en evt. "myk linje" fra politiets side stiller jeg meg derimot langt mer positivt til.
Trådstarter
69 1
Opprinnelig postet av Dekilaz
Ser selv på legalisering av cannabis som problematisk, ettersom dette i mine øyne vil kunne føre til nok et rusmiddelproblem her i landet.
Vis hele sitatet...
Vet du hva som hendte i Nederland da?
Rett etter Legaliseringen gikk forbruket av cannabis opp, men gikk etterpå ned igjen og la seg på et lavere nivå!

Sjefen for helsemyndighetenes narkotikaavdeling i Amsterdam, Dirc van der Woude, sier: " Vi har nesten ikke heroinavhengig ungdom mer. Den gjennomsnittlige heroinmisbruker i Nederland er rundt 40 år. Dette skyldes åpenbart at vi har trukket en skillelinje mellom de milde og harde narkotiske stoffene, og tillatt begrenset salg av de milde stoffene."

Kilde:13. Aftenposten 7 februar 1997. Fire ganger flere heroin-døde i Oslo enn i Amsterdam.

Les også:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/29/291318.html


Nederland fikk altså ikke noe nytt narkotikaproblem, bruk av rusmidler gikk faktisk ned.
Så legaliserte ikke Nederland Cannabis heller, de avkriminaliserte det.

yo.
nei de legaliserte

mange andre som avkriminaliserte da
det er ulovlig i nederland. men det er tolerert.
De kan ikke legalisere det helt pga. noen lover de må følge i FN eller no sånt
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Og nå er det ikke lovlig for turister å røyke der mer.. (lurer på om det var en nyhet eller diskusjon om det her). Var noe EU- eller FN-krav eller noe.
Ville tro en stor grunn til at ikke cannabis blir legalisert med det første er at folk faen ikke greier å bruke det med måte.. Mange som røyker må abselutt røyke seg skeiv bare de skal greie å stå opp om morgenen, ikke rart folk får et negativt syn på cannabis når de ser hvor mange som faktisk bli psykisk avhengig og går rundt sløve hele dagen bare for de ikke har nok selvkontroll til å greie å modere seg.
Hadde cannabis blitt brukt som folk flest bruker alkohol i dag og alkohol som cannabis (holde seg til å røyke ved festelige anledninger og ikke i storefri på skolen) så ville jeg tro cannabis hadde vært avkriminalisert for lenge siden..
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Bananeter
Ville tro en stor grunn til at ikke cannabis blir legalisert med det første er at folk faen ikke greier å bruke det med måte.. Mange som røyker må abselutt røyke seg skeiv bare de skal greie å stå opp om morgenen, ikke rart folk får et negativt syn på cannabis når de ser hvor mange som faktisk bli psykisk avhengig og går rundt sløve hele dagen bare for de ikke har nok selvkontroll til å greie å modere seg.
Hadde cannabis blitt brukt som folk flest bruker alkohol i dag og alkohol som cannabis (holde seg til å røyke ved festelige anledninger og ikke i storefri på skolen) så ville jeg tro cannabis hadde vært avkriminalisert for lenge siden..
Vis hele sitatet...
Hva blir forandret? De som røyker seg skeiv om morgenn nå, vil fortsette å gjøre dette unasett om det blir legalisert eller ikke.

Fordi om man kan gjøre en ting betyr ikke at man er nødt til å gjøre dette. Man vet ikke om hvordan det blir før man har prøvd å legalisere det.

Et hypotetisk utsagn:
Tar jeg på en svart person blir nok jeg skitten.
Jeg har ikke tatt på en svart person, men det kan virke som jeg vil bli skitten.

Skal vi basere reglene i samfunnet vårt på fordommer? Skal vi basere samfunnet vårt på at staten skal styre oss, bestemme hva VI skal gjøre? Eller skal vi være åpne, og skla staten behandle oss med tilitt til vår egen dømmekraft?

Det er noe å tenke på, er ikke vi frie inivider?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
En del av topic:
Delusional: Frie individer? Var det et spm om ideal verdenen eller noe du tror vi har i dag? At vi er -frie- individer er det dummeste jeg har hørt! Vi blir styrt av regler, normer, mote, etikk, skyldfølelse og generell "logikk". Hvordan kan du i det heletatt påstå at vi er frie individer???

Hadde jeg satt meg ned å sluppet fra meg en fin brun en på den blå steinen samt kunne gresse fint hos blomsterforhandleren utenfor bystasjonen uten å få konsekvenser for meg selv eller andre så hadde det kanskje vært en begynnelse, men lang ifra nok.

Edit: Greit, ble bare litt usikker på hva du faktisk mente, tror jeg ikke fikk med meg meningen av kommaet ditt. *Skylde på lese og skrivevansker*
Sist endret av Tias; 14. desember 2003 kl. 17:19.
Opprinnelig postet av Delusional
Skal vi basere reglene i samfunnet vårt på fordommer? Skal vi basere samfunnet vårt på at staten skal styre oss, bestemme hva VI skal gjøre? Eller skal vi være åpne, og skla staten behandle oss med tilitt til vår egen dømmekraft?

Det er noe å tenke på, er ikke vi frie inivider?
Vis hele sitatet...
Helt enig her. Lover og slikt er til for å hindre at våre valg kommer i konflikt med andre. Og det er jo helt greit. Men når staten tar fra oss retten til å gjøre noe som helt klart ikke ville skade andre eller berøve dem fra sin frihet, oppfører de seg som bedrevitere.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Svaret er jo nei, vi er ikke frie inivider. Det er det jeg vil frem til, staten skal styre alt, vi bestemmer nesten ingenting selv, staten og samfunnet rundt oss bestemmer hva vi skal si, gjøre, vordan vi skal gå og hvordan vi skal kle oss.

Idealsamfunnet etter min mening er et samfunn basert på kardemommeloven. (aner jeg ny signatur eller). Folk kan gjøre hva de vil så lenge det ikke går ut over andre.

"DU SKAL IKKE PLAGE ANDRE,
DU SKAL VÆRE GREI OG SNILL,
OG FORØVRIG KAN DU GJØRE HVA DU VIL!"
Opprinnelig postet av Bananeter
Ville tro en stor grunn til at ikke cannabis blir legalisert med det første er at folk faen ikke greier å bruke det med måte.. Mange som røyker må abselutt røyke seg skeiv bare de skal greie å stå opp om morgenen, ikke rart folk får et negativt syn på cannabis når de ser hvor mange som faktisk bli psykisk avhengig og går rundt sløve hele dagen bare for de ikke har nok selvkontroll til å greie å modere seg.
Hadde cannabis blitt brukt som folk flest bruker alkohol i dag og alkohol som cannabis (holde seg til å røyke ved festelige anledninger og ikke i storefri på skolen) så ville jeg tro cannabis hadde vært avkriminalisert for lenge siden..
Vis hele sitatet...
Cannabis ville ikke vært legalisert for lenge siden......les linkene på innlednings-posten....

Det som er tema her er at det sitter noen slaver av USA i regjeringen vår som liker å fortelle folk hva som er bra for dem.......
Cannabis er ett valg for det enkelte individ....og det valget er det ingen andre som har noen som helst ting med......
Selvfølgelig er det mange som røyker for mye....men det er også mange av dem som klarer seg fint her i verden (jobb,skole +++).....
Det er alltid noen som faller utenfor....men å skylde det på cannabis syns jeg blir feil....sikkert nok av andre grunner å ta av til at de ikke klarer seg......

Dessuten virker cannabis å være det mest "selvregulerende" stoffet vi har.....
hvis noen har dårlige erfaringer med det røyker de det som oftest ikke igjen.....

Hvis jeg kommer hjem fra jobb hver dag og røyker meg en pipe.....hva er da galt med det?
Hvis noen røyker i storefri og allikavel får greie karakterer...hva er da galt med det?


----------------------------------------------------

Norge er en politistat slave av USA
og hva er USA? ......

....det er det som er så j...... flaut
Sist endret av GoatboyReloaded; 14. desember 2003 kl. 15:41.
Hvis jeg kommer hjem fra jobb hver dag og røyker meg en pipe.....hva er da galt med det?
Hvis noen røyker i storefri og allikavel får greie karakterer...hva er da galt med det?
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv. Hvor for i alle dager skal snuten (eller staten) bry seg hvis jeg røyker meg en nattings eller en morg...?? Så lenge jeg fungerer i samfunnet, så syns jeg ærlig talt at snuten kan bruke resurser på annet enn å "jakte" på hasj brukere.

Jeg røyket så å si hver dag på skolen, siste året på vidregående, og gikk ut med ett snitt på 3.8.... Ingen kan si til meg at året mitt ble bort kastet pga at jeg røyket hasj... Mange andre, som ikke har rørt hasj, gikk ut med et dårligere snitt enn meg...

Om ikke hasj burde legaliseres, burde det hvertfall bli avkriminalisert...!!!
Når jeg deltar i debbat/filosofering rundt dette temaet blir jeg så provosert at jeg nærmest flyr i flint! Ikke fordi noen argumenterer feil, og heller ikke fordi jeg misliker noe av det som blir sagt, men fordi dette føles maktesløst å diskutere. Ingen kan på noen måte si meg at jeg ikke skal være for cannabis, når de ikke engang har erfaring nok til å kunne si hvordan det føles å røyke dette. Jeg snakker nå om "bedreviterne" - Politikerne som legger rammer og lover rundt hva vi har lov til, ikke har lov til, hva vi bør og hva vi ikke bør. Politikere, mennesker som meg og deg, men som vi faen ikke kjenner engang, og som vi aldri får møtt. Politikere som er som slaver etter storebror USA, og som ønsker å følge etter Amerikas tåpelige politikk, og som heller ikke gir oss et alternativ. Kunne tenkt meg et parti som faktisk var for legalisering/avkriminalisering av lettere stoffer, hvor vi kunne plassere vår stemme hos, og få opp øynene hos Ola Nordmann og Onkel Politi for at det faktisk finnes noen individer/menneskegrupper som ønsker å leve ved sin rett om et "fritt land" og at vi ønsker å leve livet etter eget ønske de stakkarslige får årene vi lever på denne helvetes jorden.

Som sant er, begynner jeg å bli mer og mer skamfull av å være norsk, når man ser hvordan man enkelt kunne levd livet til det fulle - og etter eget ønske - ved å leve i et land hvor denne barnslige debatten omkring cannabis forlengst er over, og der man kan nyte sin lille grønne joint uten å føle seg som en kriminell.

jeg for min del spytter på den norske lov når det kommer til dette punktet. Jeg skal ikke gå og skjelve som et aspeløv og frykte å gjøre noe galt, når jeg allerede har gjort unna en fjerdedel av mitt korte liv. Dersom jeg ønsker å ta en blås, så gjør jeg det, og det er ingen andres sak en min, for jeg gjør jo ingen andre noe galt ved det!
"Om tusen år er allting glemt". Altså driter vel verden i om jeg røykte eller ikke når jeg forlengst er under torva. Jeg valgte det, sto ved det og levde det! Saken er at man lever livet sitt i tråd med sine egne ønsker og mål. Man har jo kun denne ene sjansen...
Det skal også være klart at jeg er i arbeid. I godt betalt arbeid, og har ikke pengeproblemer, heller aldri ambisjoner om sterkere stoffer. Jeg ønsker kun at vi som føler for en "revisjon" i lovverket på dette temaet får våre stemmer hørt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av han_som_reiste
Når jeg deltar i debbat/filosofering rundt dette temaet blir jeg så provosert at jeg nærmest flyr i flint! Ikke fordi noen argumenterer feil, og heller ikke fordi jeg misliker noe av det som blir sagt, men fordi dette føles maktesløst å diskutere...
Vis hele sitatet...
Veldig enig her, vi har diskutert det så utrolig mange ganger med så mange gode argumenter for legalisering og nesten ingen seriøse imot. Men hva hjelper det? Individer som selv ikke befinner seg i "miljøet" tar null notis (bryr seg?) av verken rapporter fra WHO eller statestikker fra Nederland, rett og slett fordi "de vet bedre enn å høre på druggisene"!
Hva med et sertifikat for lettere rusmidler? Man måtta ha tatt og kurs og blitt vurdert om man fungerer i samfunnet og etc. med hyppig eller ukentlig bruk av cannabis.

Jeg vet det høres absurd ut, men på den andre siden kunne det kanskje fungere... Eller?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, tenkte på det samme når jeg gikk i første klasse på gymnaset, høres jo helt genialt ut... Men det hadde ikke fungert i praksis, man kan ikke dømme noe slikt uten å kjenne en person -helt- siden folk forandrer seg så mye alt ettersom hvilket stadium de er på i livet og hvordan livet generelt går for de.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Alternativ rus, blir sett på som alternativ medisin i legemiljøene.
heisann, følger denne diskusjonen med interesse og tenkte jeg ville avklare en del myter og sånn som kom opp her med tanke på narkotikapolitikken i Nederland.
Kom nettopp hjem fra en 7-dagerstur til Amsterdam

Turister kan ikke handle milde stoffer: Feil, det er ingen regel om dette. Er du turist er du likestilt med alle andre. Selvfølgelig blir du sett ned på om du er brautende og fæl, ooohhh Im so hiigh osv, "oppfør deg som en grei person og alt er ok"- regelen gjelder her også

I Amsterdam er det nå ca 200 såkalte coffeeshops, alle må ha lisens og betaler skatt til myndighetene. Alle har 18-års grense. Cannabis er tolerert på papiret (for å gjøre FN/nabolandene fornøyd) men i praksis er det legalisert.

man kan røyke hvor man vil, når man vil. En høflighetsregel er at man helst skal innta jointen der små barn eller eldre ikke ferdes.
Hvis en cafe/bar/utested ikke ønsker at folk skal fyre opp der er det som oftest skiltet, og de som kan lese respekterer dette.

Eneste saken som det strides om nå er de konservatives forslag om at Coffeeshopene må velge mellom alkoholsevering og cannabisservering og ikke ha begge. På den annen side tviler man på om dette forslaget vil få flertall.

I såkalte Smartshops kan man handle utørket fleinsopp og andre naturlige midler. Tørket flein ble nettopp forbudt i en høyesterettsdom, men mange steder selger det enda fordi politiet ikke prioriterer det, og fokuserer på mer alvorlig kriminalitet i stedet.

I hele mitt opphold i Amsterdam så jeg 3 junkies, alle en del oppe i alderen. Mange grunner til dette, den viktigste selvsagt er at ungdommen/trendsetterne i Nederland ser på tunge stoffer som "harry". Ett prøveprosjekt som er iverksatt for å få junkiene av gata er utdelig av gratis ren heroin til de avhengige. Voila! ingen penger til heroindealerne og det hele kan foregå i mer kontrollerte former. De avhengige kan bruke tiden sin på å skaffe seg jobb/studere i stedet for å rappe anlegget ditt for å få råd til neste skudd. Rekrutteringen til junkiemiljøet er så og si null.

På klubber og denslags kan man ta med seg E, politiet ser igjennom fingrene. man kan teste pillene sine på egne labs på utestedene, så man vet hva man får i seg. Dette utelukker faren for å få i seg lumske piller.

Skrev dette ganske kjapt og hvis det er noen feil, så rett dem gjerne opp
common: Veldig fin post, fikk enda mer lyst til å besøke Nederland nå Jeg visste ikke at man kunne røyke hvor\når som helst, og ikke bare i coffeshops'ene, nice
Hmm.. om man får den beste marijuana'n i butikken og man blir så _utrolig_ høy og man forteller dette til kameratene rundt deg,- blir man da kastet ut ?
I coffeshops'ene, hvordan var stemningen osv?
Beistet: Tror det han mente med "Selvfølgelig blir du sett ned på om du er brautende og fæl, ooohhh Im so hiigh osv, " Er at hvis du roper, hoier og er generellt bråkete så blir du sett ned på. Sånn er det jo her hjemme og det, er en person på fest/byen å roper og generellt oppfører seg som en tosk er det jo ingen som liker han heller
Bør hasj legaliseres? Ja, det er ingen som helst tvil om det. Ikke fordi at alle folkene som røyker hasj, skal bli "friere" som de sier, men fordi man må ødelegge den kulturen hasjrøykerne har, altså felleskapet. Om man legaliserer hasj, vil helt vanlige mennesker kunne røyke hasj. Og de nåverende hasjrøykerene vil ikke ha den samme identiteten som hasjrøyker. Det vil ikke lengre være en liten-stor-skjult gruppe, hvor de har egne normer, egne holdninger og til og med ett eget språk, men det vil være allment, som alkohol. Ikke uvanlig at man sitter på bussen og snakker høylytt om hasjrøyking, vi føler oss spesielle, og vi er samlet. Vi smoker weeed.


Jeg har røykt hasj i over 3 år. Har aldri, i den tiden, hatt noe negativt syn på hasj. Og så for ett par uker siden sa jeg slutt. Ikke så vanskelig tenkte jeg,(har jo sluttet mange ganger før) men nå var det andeledes. Muligens fordi jeg var helt bestemt, og visste at jeg ikke kom til å gjøre det igjen. Jeg brøt med røykevennene og revurderte min holdning. OG det var det det skjedde: Jeg hadde ikke bare brutt med ett rusmiddel, jeg hadde også brutt med ett felleskap, som faktisk er veldig sterkt. Identiteten min var brast, jeg var ikke lengre ett syrespisende hasjhode, som alle visste hvem var, og hva holdt på med. Jeg visste ikke hvem jeg var.... Så det er ikke selve rusmiddelet det er snakk om, men en hel kultur.
Opprinnelig postet av Schizoma
Jeg har røykt hasj i over 3 år. Har aldri, i den tiden, hatt noe negativt syn på hasj. Og så for ett par uker siden sa jeg slutt. Ikke så vanskelig tenkte jeg,(har jo sluttet mange ganger før) men nå var det andeledes. Muligens fordi jeg var helt bestemt, og visste at jeg ikke kom til å gjøre det igjen. Jeg brøt med røykevennene og revurderte min holdning. OG det var det det skjedde: Jeg hadde ikke bare brutt med ett rusmiddel, jeg hadde også brutt med ett felleskap, som faktisk er veldig sterkt. Identiteten min var brast, jeg var ikke lengre ett syrespisende hasjhode, som alle visste hvem var, og hva holdt på med. Jeg visste ikke hvem jeg var.... Så det er ikke selve rusmiddelet det er snakk om, men en hel kultur.
Vis hele sitatet...
Utrolig bra sagt!!!!
Slutter man med hasj røyking, slutter man ikke med et rusmiddel, man bryter fra en kultur...!!
Opprinnelig postet av Beistet!!
common: Veldig fin post, fikk enda mer lyst til å besøke Nederland nå Jeg visste ikke at man kunne røyke hvor\når som helst, og ikke bare i coffeshops'ene, nice
Hmm.. om man får den beste marijuana'n i butikken og man blir så _utrolig_ høy og man forteller dette til kameratene rundt deg,- blir man da kastet ut ?
I coffeshops'ene, hvordan var stemningen osv?
Vis hele sitatet...
jeg var visst litt uklar, selvsagt mente jeg at om man oppfører seg som en fjott, så blir man ikke populær. Dette gjelder jo forsåvidt overalt

Som sagt er det rundt 200 coffeeshops i Amsterdam og det finnes noe for enhver smak. Alt fra små internett-coffeshops til mer klubbaktige greier via små sprø kule kneiper der tobakksrøykning er forbudt (haha!)
De man iallefall bør unngå (etter tips fra innfødte ) :
Generelt steder som ser sjabby/kebabsjappeaktig/har store neonlys eller ligger midt i de største turistgatene. Disse stedene er overpriset og går ikke av banen for å selge deg litt crappyere weed om de ser du er turist.

Hvis du vil ha kvalitet, anbefaler jeg "Kadinsky", en meget bra coffeshopkjede. Ellers har man "Dolphins" (ble mitt stamsted ), The Rookie, Greenhouse, Abraxia, Kashmir Lounge og stedet som vant 7 cannabispriser ved sist utdeling "The Grey Area". Et annet meget søtt sted drevet av en mor og datter (!) kalt La Tagluia (ikke helt sikker på navnet) er også å anbefale.

Tar du turen ned råder jeg til å plukke opp den gratis byguiden kalt "Boom! Chicago",(du får den på BoomBar som ligger på Leidseplein + andre steder) skrevet av en gjeng amerikanere som flyttet til Amster for 10 år siden og kan anbefale ypperlige klubber, coffeshops samt resturanter.
Sist endret av common; 17. desember 2003 kl. 02:33.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Opprinnelig postet av H4wk
Utrolig bra sagt!!!!
Slutter man med hasj røyking, slutter man ikke med et rusmiddel, man bryter fra en kultur...!!
Vis hele sitatet...
Dette gjelder nok kun i temmelig sjeldne tilfeller (etter hva jeg vet hvertfall). Røyker man flere ganger daglig over lengre tid, kan det nok stemme, men for den vanlige cannabisrøyker gjelder det nok sjelden/aldri.
Kommer nok mer ann på hvor gammel du er, hvor du bor og hvor mange av kameratene som røyker. `Det er nok MEGET vanlig, etter jeg har erfart, at man blir deltakelig i en slik kultur. Selv om man ikke er bevisst på det selv, eller ikke vil innse det.
Trådstarter
69 1
Altså.. øhh, hvordan skal jeg begynne?

Opium var lovlig på lik linje med sukker rundt 1850 tallet i Amerika. I dagligvare butikkene solgtes opium, morfin, heroin på lik linje med sukker og salt. Gjennomsnittsforbruket var ca. 1 mellomstor dose hver uke per innbygger. No problem.. Hæ, virkelig? Ja! Selv om ca. 1/10 av alle innbyggere var fysisk avhengig gikk alt bra. Den mest utviklingspregede epoken i nyere historie(litteratur, industri osv)(seff ikke direkte fra opiumet da..).
Pointet er at samfunnet fungerte.. Og det var akseptert.
Så, synet på rusmidler varierer stadig; så hvis folk ikke er fullstendig hjernevasket er det ingenting som taler imot et annet syn på rusmidler i fremtiden.

Anbefaler at dere leser Hans Olav Fekjær`s bok(se innledningsposten)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, i dag er det ikke selve rusmidlene som er problemet, ei heller å få personer som (miss)bruker disse til å fungere i samfunnet, det er i hovedsak prisen. Hvordan skal en heroinavhengig person klare å skaffe de store mengder penger han trenger i døgnet for å overleve hvis han da ikke tyr til kriminalitet?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Det er ikke brukerene av et rusmiddel som setter rusmiddelet iet dårlig lys, det er missbrukerene. Folk som bruker "ulovlige" rusmiddel uten å missbruke det legges ikke merke til som en som driver på med det, fordi ingen kan merke det. Det er kun noen få som missbruker rusmiddelet som blir lagt merke til, og da blir det en generell mening om at rusmiddelet er farlig eller skadelig. Jeg vil legge skylden på media og regjeringen som har alt for dårlig informasjon om slikt. Hver gang man ser noen som bruker narkotika på tv ser man missbrukere, og når vi ser en som drikker alkohol ser man så alt for alt for sjeldent missbrukere, man ser folk som har det gøy eller rike og vellykede folk som tar seg drinker når de kommer hjem fra jobb.

Jeg leste på internett om forsjelligerusmiddler, deriblant hasj, jeg leste over virkningene, og så såg jeg bivirkningene, jeg kom over bivirkniongen halusinisasjoner, jasså, halusinisasjoner kan da være så mangt, og når det bare står halusinisasjoner hørest det mye værre ut enn når de faktisk går litt dypere inn i hvilke halusinisasjon man kan få. Og når det står avhengighet, at de faktisk sammenligner avhengigheten med andre rusmiddler. Jeg er for at folk skal drive aktivt med informasjon om diverse ting, men da må det gjøres på en måte som ikke er missvisende og ikke gir grunnlag for at folk skal måtte gjøre opp konklusjoner om hva de mener med f.eks. halusinisasjoner og avhengighetsskapende.
Det er mange brukergrupper vi nesten ikke hører snakk om. Det er f.eks ett stort omfang av narkotika bruk i politiet. Hos de "rike" er kokain akseptert.
Hva er verst: røyke en joint i ny og ne eller knaske lykkepiller hver bidige dag? hard one? eller?
Hva er verst: ikke røyke hasj eller røyke? hard one? eller?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, du har jo selvsagt rett der IvI, det er ingen som påstår at det er sundt å dra røyk ned i lungene. Men: Man kan bruke cannabis på andre måter, som feks. i kaker eller drinker. Ikke nødvendigvis like farlig. Kunstig rus (som alkohol- og cannabis-rus) er jo uansett et forgiftningsymptom så det er aldri snakk om det er sundt eller ei, men heller hvor skadelig det faktisk er.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Tias
aldri snakk om det er sundt eller ei, men heller hvor skadelig det faktisk er.
Vis hele sitatet...
Bah, det var slik jeg skulle formulert røyketråden min
Opprinnelig postet av Tias
Veldig enig her, vi har diskutert det så utrolig mange ganger med så mange gode argumenter for legalisering og nesten ingen seriøse imot. Men hva hjelper det? Individer som selv ikke befinner seg i "miljøet" tar null notis (bryr seg?) av verken rapporter fra WHO eller statestikker fra Nederland, rett og slett fordi "de vet bedre enn å høre på druggisene"!
Vis hele sitatet...
Er vel fordi ingen som røyker er så dumm eat de blir politikere så derfor blir det aldri legalisert. jeg er for legalisering!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Stoltenberg er da politiker, men hvorvidt han røyker eller røykte er et annet spm.
Opprinnelig postet av Delusional
Det er ikke brukerene av et rusmiddel som setter rusmiddelet iet dårlig lys, det er missbrukerene. Folk som bruker "ulovlige" rusmiddel uten å missbruke det legges ikke merke til som en som driver på med det, fordi ingen kan merke det. Det er kun noen få som missbruker rusmiddelet som blir lagt merke til, og da blir det en generell mening om at rusmiddelet er farlig eller skadelig.
Vis hele sitatet...
Delusional, det var akkurat det jeg ville fram til, uttrykte meg vel ikke tydlig nok.
Sist endret av Bananeter; 25. desember 2003 kl. 16:03.
Galskap å legalisere narkotika, folk som ikke klarer å drikke med fornuft bør slutte med det eller sitte i fengsel.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Det er galskap å ha hagler når folk bruker det til å drepe folk. De som ikke drikker med fornuft blir straffet før eller siden, men som regel blir noen andre skadet først. Det er slikt med det meste.

Forresten hva er galskap med å legalisere hasj? Du kaller det narkotika, det er bare noe som er deffinert etter lov det. Deffiner narkotika. Uten å si at det er et ulovlig rusmiddel.
Hmmm...

Ingen som tenker på ettervirkningen av hasj ?
Virker på meg som alt som skjer nå, er bra.
Noen som vet om ettervirkningene ? Om det er noen eller ikke ?
Tenker da på det psykiske. Angst f.eks..

Har selv prøvd det et sted mellom 10 og 20 ganger, men fant ut at dette ikke var for meg. Siste gang i 1997.

Hva med kjøreferdigheter på bil ?
En kompis av meg kjørte en gang i påvirket tilstand, og han sa han måtte konsentrere seg bra. Han så en gang mot et skilt, så gikk bilen automatisk mot skiltet. Noe som ikke ville skjedd i edru tilstand.

Hvis det skulle vært avkriminalisert/legalisert, burde det da også vært et forbud mot kjøring i påvirket tilstand. Pr.dato så tviler jeg på at det finnes noe som kan påvise at en (ikke) er edru. Uten at en må ta en pisseprøve..

Mange som synes det er kos og sitte hjemme med ei pipe, bøtte, joint eller hva det måtte være.. Det er jo ok. Hvis det blir legalisert, og alle kan få tak i det (som om de ikke kan det idag), og en kan gå med det på gata.. Er det ikke også da lettere å sette seg i en bil i påvirket tilstand ?

Er veldig mot legalisering. Tror ikke det kommer av uvitenhet. Har jo kompiser som har havna på kjøret etter at de begynte med hasj, så det kan komme av det.. (De kommer seg. Men det har vært mye frem og tilbake)
Veldig dårlig erfaring med hasj med andre ord.