Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 123522
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Vil gjerne se kilde på hvilken vitenskaplig forskning det er som har vist dette.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
I mangel av bedre metode, så måles lykke ved at man spør om folk føler seg lykkelige. At religiøse mennesker svarer jevnt over at de er mer lykkelige enn ikke-religiøse er overhodet ikke det samme som at de er lykkeligere.
Vis hele sitatet...
http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/251393

http://generallythinking.com/are-rel...than-atheists/

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programme...la/4783836.stm
-First, family and friends
-The second vital ingredient is having meaning in life, a belief in something bigger than yourself - from religion, spirituality or a philosophy of life.

Altså, du trenger ikke en religion for å bli lykkelig, men det å ha en tro, en mening i livet (som de religiøse som oftest har) gjør deg lykkeligere.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Antar du leste en nyhetssak om dette for lenge siden? Ikke les avisartikler om forskning, du ender fort opp like lettere tilbakestående som journalistene
Vis hele sitatet...
Nei har ikke lest den nyhetssaken du nevner. Leste om det i Illustrert Vitenskap første gang. Det var på det grunnlaget at jeg opprettet posten min. Linkene over var noe jeg fant via google.
Sist endret av Bombasa; 11. august 2011 kl. 20:07.
Eg personleg synes at relegion ikke burde eksistert, det skaper berre krig og hat.
Men et slikt ønske er vell umuleg.
Det er ikke religion som skaper krig og hat, det er menneskene som praktiserer religionen som skaper krig og hat.
Hadde ikke religionen vært der, hadde de nok funnet noe annet å hate hverandre for.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Altså, du trenger ikke en religion for å bli lykkelig, men det å ha en tro, en mening i livet (som de religiøse som oftest har) gjør deg lykkeligere.
Vis hele sitatet...
Nei, nei og atter nei.. og bare nei.

De har muligens vist at religiøse mennesker er lykkeligere (jeg er fortsatt ikke overbevist). Det er overhodet ikke det samme som at man nødvendigvis blir lykkeligere av å bli religiøs. Akkurat som at selv om volleyballspillere er høyere enn folk som ikke spiller volleyball, så blir man ikke høyere av å spille volleyball.

Artikkelen fra forskning.no (den mest brukebare av dem) er et sammensurium av muligens streite forskningsresultater og vill spekulasjon. De aller fleste undersøkelsene de nevner der er kun tester som måler rapportert lykke. Rapportert lykke har like mye selvbilde og hva du identifiserer deg som noe annet. Case-in-point: Sammenlign emo'er og gladkristne i rapportert lykke og du finner nok at sistnevnte rapporterer at de er jevnt over veldig lykkelige. Mål stresshormoner og andre biologiske faktorer finner du nok muligens fort motsatt forhold. Når man har systematisk bias hjelper ikke de store datamengder som meta-studiene gir.

Seinere snakker den om en sveitisk pilotstudie som viser at ikke-religiøse har høyere mengder stresshormoner i blodet. Jeg har ingen problemer med å kjøpe den. Ikke-religiøse har oftere høyere utdanning, og mistenker at man oftere har high-achieving jobber. Selvfølgelig er de mer stressa... Jeg sier ikke at min forklaring er nødvendigvis den riktige, men jeg sier at det finnes mange plausible og logiske forklaringer på absolutt alle resultatene de slenger ut. Artikkelen trekker konklusjoner langt utover resulatene den viser til.

Sist, men best, nevner den en amerikansk undersøkelse som sier at folk som spiser sunt, trener mye, ikke røyker og går i kirka en gang i uken lever lenger. No fucking shit!.
Sist endret av DumDiDum; 11. august 2011 kl. 20:53.
Er du lykkelig så har du fått dine sansebegjær tilfredsstilt, om ikke, så.. Nettopp.

Det er det det handler om, uansett hvilket tema det gjelder. Jeg prøvde å forklare sammenhengen i dette med TROEN på at vi har en sjel, et "jeg", men ser ikke ut til at noen var intressert i å tenke over det. Ingen er kristne, men "alle" tror på grunnstenen i kristendommen/jødedommen/islam, altså det alt har utviklet seg fra, igjen, troen på sjelen. Det er bare som et eventyr man forteller barn, i mangel på andre metoder for å få de til å forstå. Men nå er jeg uenig i dette "eventyret" også, enda en gang, fordi troen på en sjel er den største feiltolkningen menneskeheten har gjort.
Sitat av Jannis! Vis innlegg
Det er ikke religion som skaper krig og hat, det er menneskene som praktiserer religionen som skaper krig og hat.
Hadde ikke religionen vært der, hadde de nok funnet noe annet å hate hverandre for.
Vis hele sitatet...
Muligens, men ikke i så stor grad som det er nå. Folk har også mange fordommer rundt andres religioner enn sin egen, se bare på muslimenes oppførsel her i Norge (tenker da generelt på første og andre generasjon innvandere, med fedre som er imot alt som ikke har med Islam å gjøre).

Øyeblikkelig etter bomben d. 22, falt nordmenns holdinger ovenfor innvandere mange hakk - spør bare utlendingene som var på gata den dagen.
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Man lukker øynene for virkeligheten i den tro at man vil kunne endre den kun ved vilje og ønske, slik de venstreintelektuelle tenker. Hvis jeg nå spør om du har hørt en merkelapp kalt høyreintelektuelle, da vil du svare nei, men vet du hvorfor? Da vet du også hvem som har makten, og da vet du også hva makthaverne er i stand til å gjøre med virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er det du snakker om?

Hint: Jeg er ikke på venstresiden av norsk politikk.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/251393

http://generallythinking.com/are-rel...than-atheists/

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programme...la/4783836.stm
-First, family and friends
-The second vital ingredient is having meaning in life, a belief in something bigger than yourself - from religion, spirituality or a philosophy of life.

Altså, du trenger ikke en religion for å bli lykkelig, men det å ha en tro, en mening i livet (som de religiøse som oftest har) gjør deg lykkeligere.
Vis hele sitatet...
Disse er ikke helt solide. For det første er ikke ateister de eneste som er "ikke-religiøse" (i andre slike studier faller gudstroende som ikke regelmessig er med på religiøse seremonier i samme gruppe), og for det andre siterer man en teolog?!
DumDiDum og hemmeligegreier, siden dere begge ikke godtar kildene mine eller utsagnet mitt, kan ikke dere finne noen kilder som tilsier at religiøse ikke er lykkeligere?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
DumDiDum og hemmeligegreier, siden dere begge ikke godtar kildene mine eller utsagnet mitt, kan ikke dere finne noen kilder som tilsier at religiøse ikke er lykkeligere?
Vis hele sitatet...
http://www.centerforinquiry.net/uplo..._pps_41-45.pdf

Denne forklarer i tillegg hvorfor undersøkelser som de du linket til ikke er spesielt troverdige. Hovedkritikken går på at undersøkelsene ikke har skilt på graden av sikkerhet i ikke-religiøses manglende tro. Går man mer grundig til verks viser det seg at den egentlige korrelasjonen er mellom styrken på overbevisningen, og ikke hvorvidt overbevisningen er religiøs. En overbevist ateist er altså like glad og fornøyd som en overbevist religiøs.
Sist endret av Provo; 12. august 2011 kl. 13:06.
Om religiøse personer føler seg mer lykkelig enn ikke-religiøse kan godt hende, man blir vel også "lykkelig" av diverse (annet) dop, men jeg foretrekker faktisk å ha kontakt med virkeligheten fremfor å gå rundt og tro at barna i somalia sulter ihjel fordi en gud vil teste troen vår, fordi de tror på feil gud, eller hva pokker som liksom skal være begrunnelsen.

For å si det sånn: Vil du ha den røde pillen, eller den blå pillen?

http://3.bp.blogspot.com/-KafK7-5HLjE/Tez6_3mlG-I/AAAAAAAAAKw/ulJRdhNjWag/s1600/red-pill-blue-pill-matrix+%25281%2529.jpg
Ett oppgjør med religion vil nok skje naturlig, ved en ny renessanse eller krig. Men først må Islam vokse seg større i Europa.
Sist endret av ali88; 12. august 2011 kl. 15:55.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Det vil nok skje naturlig, ved en ny renessanse eller krig. Men først må Islam vokse seg større i Europa.
Vis hele sitatet...
Og de er godt på vei.
Her er det utvilsomt mye uvitenhet uten og går. For det første: Da det nye testamentet ble satt sammen, ble bare fire av de omlag 25 testamentene som fantes, tatt med. Dette ble gjort for å skape en polulaitetsreligon som ble brukt til å holde folket i tøyler med. Og i omtrent alle religioner har ett eller flere budskap blitt brukt som grunn til å rettferdiggjøre krig("hellig" krig om du vil - et av verdens mest inkompetente begrepet). Etter min mening er religion og olje de to største grunnene for de fleste krigene som er utkjempet gjennom historien. Og jeg ser folk argumenterer med at det er viktig å ha noe å "tro" på, men selv ikke dette kan rettferdiggjøre alle de uskyldige livene som har gått tapt opp igjennom historien. Kan bare nevne Israel/Palestina-konflikten, som kanskje har vært det mest aktuelle eksempelet gjennom de siste tiårene.
Selvsagt er det mest absurde av alt, å tro på noe som absolutt ikke har noe som helst rotfeste i logikken. Logikken som har tatt oss så langt fram på mange områder, og satt oss så langt tilbake på andre områder. Dette burde være en tankevekker for alle og enhver. Tilslutt vil jeg si at den grunnen jeg tror er mest betydene for alle religiøse, er frykten for at kanskje livet på jorden er det eneste. Dette forklarer også hvorfor folk som har gjennomgått fryktelige ting, ofte trekkes mot religion, og håpet mot et evig liv...
Sitat av gotejds Vis innlegg
Ett oppgjør med religion vil nok skje naturlig, ved en ny renessanse eller krig. Men først må Islam vokse seg større i Europa.
Vis hele sitatet...
Finnes det ikke nok av de to siste fra før da?
Sitat av Provo Vis innlegg
Går man mer grundig til verks viser det seg at den egentlige korrelasjonen er mellom styrken på overbevisningen, og ikke hvorvidt overbevisningen er religiøs. En overbevist ateist er altså like glad og fornøyd som en overbevist religiøs.
Vis hele sitatet...
Må være derfor jeg er lykkelig, og fornøyd med livet mitt. Jeg er nemlig hardcore-ateist, og stor motstander av all religion
Sitat av Xernox Vis innlegg
Forresten så sier ateisten: Jeg vet at Gud ikke eksisterer.
Mens den andre sier: Jeg tror på Gud når jeg får se han/henne.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du mener med "den andre". Husk at det finnes forskjellige grader av ateisme; sterk svak, positiv og negativ.

Ahh meldte meg endelig ut av statskirken og inn i human-etisk forbund. Var pokker meg på tide. Statskirke strider mot et meget viktig demokratisk prinsipp, nemlig religionsfrihet, som inkluderer frihet FRA religion. Er perverst at staten støtter et trossamfunn ovenfor andre. Tanken på at skattepengene går med på og lønne prester gjør meg uvell.
Sitat av Tfan Vis innlegg
Utenom det så er religion rett og slett frykten for at det finnes noe mye større enn oss. Jeg tror religiøse mennesker blir så redd for "helvete" at de rett og slett bare tror på det.
Vis hele sitatet...
jeg tror på Gud, og jeg tror at alle her tror på ham også: det er rett og slett umulig å eksistere uten at du tror på Gud, på en eller annen måte, vi hadde jo alle vår "creators". det er noe annet om du velger å fornekte Gud, eller å følge ham blindt, eller kun å annerkjente hans (teoretisk, om du vil) eksistens, og prøve å finne et slags standardspråk: jeg tror faktisk at Gud trenger menneskeheten, men ikke menneskeheten Gud, det dreier seg om et mindreverdighetskompleks av noe slags... han er nesten så fortvilet, og har det nesten så elendig som vi, mennesker. det høres newagy og kind of cheapo ut, jeg vet, men... bare noe tanker.
Hva med den katolske tro? Er det en tro i det heletatt om vi ser bort i fra alle sexskandalene, paveutskiftingene og de få gangene tullingen stiller opp i balkongen sin foran 100 000 hjernevaska mennesker?
Sitat av null Vis innlegg
jeg tror på Gud, og jeg tror at alle her tror på ham også: det er rett og slett umulig å eksistere uten at du tror på Gud, på en eller annen måte, vi hadde jo alle vår "creators". det er noe annet om du velger å fornekte Gud, eller å følge ham blindt, eller kun å annerkjente hans (teoretisk, om du vil) eksistens, og prøve å finne et slags standardspråk: jeg tror faktisk at Gud trenger menneskeheten, men ikke menneskeheten Gud, det dreier seg om et mindreverdighetskompleks av noe slags... han er nesten så fortvilet, og har det nesten så elendig som vi, mennesker. det høres newagy og kind of cheapo ut, jeg vet, men... bare noe tanker.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg komme å fortelle deg at du tar grådig feil. Jeg fornekter gud av den grunn at det er ufattelig mye som sier imot at det finnes en slik skaper. gud kan umulig ha skapt seg selv, men et univers er det mulig kan ha startet uten en skaper, vi vet bare ikke hvordan.

Hvorfor trenger gud menneskeheten? Hvorfor trenger ikke han heller små blå menn på en planet langt-langt borte?

Aner du hvor stort universet faktisk er? Tror du, rent hypotetisk at hvis vi hadde hatt en skaper, at den skaperen ville brydd seg om lille tellus når han flere milliarder andre planeter å bry seg om?
Sitat av atomet Vis innlegg
Om religiøse personer føler seg mer lykkelig enn ikke-religiøse kan godt hende, man blir vel også "lykkelig" av diverse (annet) dop, men jeg foretrekker faktisk å ha kontakt med virkeligheten fremfor å gå rundt og tro at barna i somalia sulter ihjel fordi en gud vil teste troen vår, fordi de tror på feil gud, eller hva pokker som liksom skal være begrunnelsen.
[/IMG]
Vis hele sitatet...
Dette gjelder absolutt et veldig fåtall kristne. Westboro baptist church og enkelte andre utskudd. De fleste prøver ikke å finne en mening med alt vondt som skjer
Sitat av null Vis innlegg
jeg tror på Gud, og jeg tror at alle her tror på ham også: det er rett og slett umulig å eksistere uten at du tror på Gud, på en eller annen måte, vi hadde jo alle vår "creators". det er noe annet om du velger å fornekte Gud, eller å følge ham blindt, eller kun å annerkjente hans (teoretisk, om du vil) eksistens, og prøve å finne et slags standardspråk: jeg tror faktisk at Gud trenger menneskeheten, men ikke menneskeheten Gud, det dreier seg om et mindreverdighetskompleks av noe slags... han er nesten så fortvilet, og har det nesten så elendig som vi, mennesker. det høres newagy og kind of cheapo ut, jeg vet, men... bare noe tanker.
Vis hele sitatet...
Dersom det er den kristne guden du beskriver, kan jeg godt forstå han føler et mindreverdighetskompleks. Han brukte jo hele 6 dager på å skape den perfekte planeten. Og så ble resultatet et helvete av verste slag enten du betrakter livet på Tellus inklusive eller eksklusive den dominerende dyrearten = pattedyret storhjerna primat.

Fyren mente/trodde jo å være:
- uendelig intelligent og skaperdyktig
- allmektig
- full av kjærlighet
- allvitende i fortid, nåtid og framtid.

Resultatet av skaperuka hans viser imidlertid med all ønskelig tydelighet at denne kombinasjonen er en umulighet. Han må enten være
- god + maktesløs (bomma på framtida) ELLER
- ond + allmektig (traff på framtida)
===============================

Dersom du er inne på tanken til de ekte "Creationists"/Tilhengerne av "Intelligent Design":

"Livet på jorden kan ikke ha skapt seg seg sjøl Det trengs nødvendigvis en (super) hjerne bak det hele - en creator."

er svaret helt enkelt: Da må det i enda høyere grad være nødvendig med en (super-super) hjerne til å skape denne creatoren. Og videre det samme ledd for ledd bakover i all evighet.
==================================


I det hele framviser de fleste religionene logiske brister som må tilskrives at de er skapt av mennesker og ikke av feilfrie guder. Populært sagt minner de mest om dårlige kriminalromaner hvor løsningen på siste side ikke stemmer med faktabeskrivelsene på de øvrige sidene.


Og når vi (med rette) kritiserer de religiøse religionene, må vi ikke glemme de sekulære religionene. De er like ille - eksempelvis kapitalismen og kommunismen.
Jeg anbefaler alle å se den britiske dokumentaren "Hjernevaskede Bibelbarn", som ble sendt så seint som i går. Det absurde med religion kommer virkelig fram - og det til det ytterste!
jeg er en av de som søker svar og har med det blitt suuper ateist. jeg er sååå lei av religion ! nå skal jeg bare si kort hvorfor, men jeg har sagt til meg selv at jeg skal kunne forvandle ALLE religiøse personer etter 2 timer med meg i ett rom, viss de ikke er for (skadet) i hjernen.

religion ble oppfunnet av de tidligste smarteste meneskene som prøvde å tenke , men fant ikke svar. etter hvert ble det en levemåte og en måte til å kontrolere mengder med mennesker. så ble religion(ene) skiftet underveis som disse smarte personene fant svar på masse av det religion skulle (svare) på. dette er EVOLUSJONen rett forran øynene til dere som ikke tror på det !

så i senere tider ( nå) så er mange blitt observang til andre sine ideer og livsyn gjenom feks internett og det har blitt store diskusjoner. for at menneskeheten nå skal klare å komme seg videre i verden så må vi ta neste steg å legge fra oss religion ! evolusjon! og det er det som er i ferd med å skje nå. religion KOMMER til å dø ut, og det gjør også disse ignorante meneskene også...som igjen gjør at verden blir en myyye bedre plass å bo !

religion har fått åss så langt...så takk for det den har gjort til nå, men vi må videre så takk og farvell.

husk at hjernen er en komlisert maskin som vi ikke forstår mye av. finner den ikke svar så lager den sitt eget svar ! akkuratt som om du stirrer på en sky lenge...hjernen liker ikke ting den ikke forstår..så til slutt ser du kansje et bilde av en vogn i skyen !

98% av allt som er negativt i denne verden stammer fra religion ! spør meg så skal jeg svare
Sitat av jaheisan Vis innlegg
religion ble oppfunnet av de tidligste smarteste meneskene som prøvde å tenke , men fant ikke svar. etter hvert ble det en levemåte og en måte til å kontrolere mengder med mennesker. så ble religion(ene) skiftet underveis som disse smarte personene fant svar på masse av det religion skulle (svare) på. dette er EVOLUSJONen rett forran øynene til dere som ikke tror på det !

husk at hjernen er en komlisert maskin som vi ikke forstår mye av. finner den ikke svar så lager den sitt eget svar ! akkuratt som om du stirrer på en sky lenge...hjernen liker ikke ting den ikke forstår..så til slutt ser du kansje et bilde av en vogn i skyen !

98% av allt som er negativt i denne verden stammer fra religion ! spør meg så skal jeg svare
Vis hele sitatet...
"jaheisan" selv xD Velkommen til forumet

De første (og nåværende fleste) religionene var mytologiske. De prøvde og forklare hvordan verden kom til ved bruk av mytiske skapninger med antropomorfiske egenskaper. Nå til dags vet vi jo ganske mye om verden med tanke på solsystemet, geologi osv. som disse religionene prøvde å forklare.

Må si meg uenig at vi ikke forstår mye av hjernen.

98% høres drøyt ut :P, kan du forklare nærmere?
Svært konservative evangelisk-lutherske-kristne er vel de som er max hjernevaska.

Ellers har du den katolske kirken og islam og hele jødedommen - som svært nedverdigende og aggressive religioner. Nedverdigende på den måten at de ser på alle andre som ikke er medlem ikke akkurat det trossamfunnet liksom blir - tja litt spedalske:S
Horribelt....
i norge blir man jo tvunget til å bli kristen, jennom dåp fra foreldres ønske å KRL på skolen. å bli kvitt alt dette hadde vert helt utmerket i mitt hode men jeg har grubblet lenge men mitt lille hode har enda ikke klekket ut noen mulige måter å få det gjort på. dette er et problem uten en løsning middlertidig.
Sitat av Shikarilive Vis innlegg
i norge blir man jo tvunget til å bli kristen, jennom dåp fra foreldres ønske å KRL på skolen. å bli kvitt alt dette hadde vert helt utmerket i mitt hode men jeg har grubblet lenge men mitt lille hode har enda ikke klekket ut noen mulige måter å få det gjort på. dette er et problem uten en løsning middlertidig.
Vis hele sitatet...
En saftig krangel med presten i løpet av oppkjøret til konfirmasjonstiden, i tilegg til mye annet jeg ikke skal rippe opp i medfulgte til at jeg meldte meg ut av statskirken.

Mine foreldre brydde seg ikke om det, jeg ble født kristen da jeg har rene norske røtter som du sier - men i etterkant kan vi alle fritt velge hva vi vil gjøre.
Sitat av Shikarilive Vis innlegg
i norge blir man jo tvunget til å bli kristen, jennom dåp fra foreldres ønske å KRL på skolen. å bli kvitt alt dette hadde vert helt utmerket i mitt hode men jeg har grubblet lenge men mitt lille hode har enda ikke klekket ut noen mulige måter å få det gjort på. dette er et problem uten en løsning middlertidig.
Vis hele sitatet...
Kristendom på skolen er jeg enig blir tvunget på, men dåp er mer foreldres valg enn å si at man blir tvunget i Norge. Selv ble jeg ikke døpt, og er ikke med i statskirke, men ble hjernevasket på barneskolen om hvordan verden ble til for 7000 år siden.
meh gud finnes ikke
tror ikke på noe jeg ikke kan se bevis av
at menesker eksisterer er ikke et bevis
desuten det sies at verden er eldre en 150 miliarder X 10 år
bevis for meg at gud finnest (i dear u)
Sitat av marbes Vis innlegg
meh gud finnes ikke
bevis for meg at gud finnest (i dear u)
Vis hele sitatet...
Er du ateist eller Agnostiker?
Sist endret av Xernox; 19. august 2011 kl. 16:46.
ateist trur jeg det kallest
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kristendom på skolen er jeg enig blir tvunget på, men dåp er mer foreldres valg enn å si at man blir tvunget i Norge. Selv ble jeg ikke døpt, og er ikke med i statskirke, men ble hjernevasket på barneskolen om hvordan verden ble til for 7000 år siden.
Vis hele sitatet...
Tja, KRL ble endret til RLE for å ikke gi faget et så kraftig kristenstempel. Var visstnok noen negerfedre som krangla fælt om dette faget..
98% høres drøyt ut :P, kan du forklare nærmere?[/quote]



jeg mener at religion kan (skade) hjernen slik at mennesker ikke tenker (riktig) ! mange religiøse sier feks.*hvor får vi moral og etikk fra* det sier seg selv at viss de første smarte homo sapiens måtte hålle sammen får å kansje overleve, jobbe sammen får å legge net et bytte, stæte hverandre får å holde moralen oppe ! i dag sitter det spor av religion i hjernen til visse menesker som får en til å ikke tenke etter det evolusjonen prøver ! survival of the fitest... selvmordsbobere og deres livsyn/gener dør ut og de som greier å tenke lever videre

jeg tror at de store spørsmålene vi står forran her i verden påvirker oss uten at vi engeng vet det. derfor mener jeg at vi vet såpass lite om hjernen vår! ta feks. breivik ! seriøst...hadde det ikke vert for de store spørsmålene og religion så hadde kansje han ikke blitt (phykisk ustabil) !

så i bunn og grunn så tuller religion med alle som ikke prøver å skjønne omverden. og det leder til dårlig tankegang.

nevn EN ateist som har gjort noe vondt i verden ! og da gjelder kke hitler etter som hans/ deres tankegang stammet fra religion !!!
Jeg er utrolig enig i mye av hva som blir sagt her. jeg synes faktisk at religion innholder utrolig mye hjernevask. En kompis av meg er medlem av en ganske kristen familie. Under hele oppveksten har han og søskene hans blitt nærmest tvunget til å dra på søndagsskolen og på ulike kristen arrangementer, selv om han egentlig ikke alltid ville. Husker spesielt godt en gang da familien deres skulle til å dra av gårde til oslo for å dra på demonstrasjon mot homogile ekteskap. En av de yngre sønnene sa at han ikke ville dra og lurte på hvorfor de måtte dit. Så svarte moren " Fordi det står i bibelen at .... (det er feil eller noe sånt)" Synes dette en upassende måte å oppdra barn på og at de burde unnvolvere seg i religionen når de blir voksen (hvis de ønsker)

Kunne også gått dypere inn i ulike ting i kristendommen jeg synes er helt på trynet og ting som er helt ulogiske innen religion, men det skal jeg nå ikke :P
Synes både ateister og religiøse gjør noen store feil.

Religiøse velger å tro på noe som ikke gir noen mening, whatsofuckings ever. Noe dette bildet illustrer godt:

http://bildr.no/thumb/955005.jpeg

Ateister på sin side opphøyer seg selv til allvitere da de sier at gud ikke eksisterer. Hvordan vet de det liksom?

Nei jeg synes at alle som argumenterer med logikk for ateismen er noen store hyklere.

Velkommen til agnostisismen, fornuftige mennesker!
Sist endret av Murdergoon; 19. august 2011 kl. 20:02.
Sitat av marbes Vis innlegg
meh gud finnes ikke
tror ikke på noe jeg ikke kan se bevis av
at menesker eksisterer er ikke et bevis
desuten det sies at verden er eldre en 150 miliarder X 10 år
bevis for meg at gud finnest (i dear u)
Vis hele sitatet...
Alderen på jorden er ~4.5 milliard år.

Det går ikke an å bevise at Gud eksisterer, men det går heller ikke an å bevise at Gud IKKE eksisterer. Siden hypotesen ikke kan bli falsifisert blir den sett på som "gyldig" for noen.
Hypotesene om Gud(er) er ikke logisk, og de følger heller ikke fysikkens regler. Derfor tviler de som tenker mest logisk på Gud.
Sist endret av maling; 19. august 2011 kl. 20:09.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Nå er jeg drittlei. Jeg kjenner en familie som er det man kan kalle hardcore kristne. Foreldrene i denne familien tror oppriktig på at jorden er ca. 6000 år gammel og at den ble skapt på 6 dager. De tror på historien om Adam og Eva og den snakkende slangen også. De tror oppriktig på alt som står i bibelen. Selvom vitenskap for lenge siden har fastslått at Jorden er 4.5 milliarder år gammel og at vi har utviklet oss gjennom evolusjon gjennom millioner av år. De er opprinnelig fra USA, det kan hende at det er det som forklarer problemet. Ikke vet jeg.

Uansett. Nå har jeg ingenting imot at voksne mennesker ødelegger livene sine på denne måten. Men nå har deg seg slik at det er barn i denne familien også. De lærer ungene sine at jorden er 6000 år gammel og at det de lærer på skolen er feil. Hvordan kan de gjøre det? Det er barnemishandling. Det burde ikke vært lov og det burde vært straffbart. Barn er simple mennesker som ikke har en ferdig utviklet hjerne til å tenke kritisk. De burde ikke bli utsatt for sånt.

Jeg spurte dem etter at ungene hadde lagt seg om hvordan de kunne gjøre noe sånt mot barna sine. Men da svarte de at jeg hadde ikke noe med det å gjøre. De sa også at det var veldig uhøflig å kritisere religion.

Hvorfor har det seg slik at religiøse blir fornærmet når noen kritiserer hva de tror og står for? Jeg kritiserte ikke engang troen dems, men hvordan de nærmest "hjernevasket" barna sine. Hvorfor er det slik at man ikke "kan" kritiserer religion? Hvorfor kan man ikke kritisere de på samme måte som man kritiserer ett fotballag, ett politisk parti eller en bil? Hva er forskjellen? Det virker som om man ikke kritiserer religion kun fordi... det gjør man bare ikke. Det hører ikke hjemme noe sted. Hvor lenge skal religion få lov å gjemme seg bak denne muren om at det ikke kan kritiseres?

Er det ikke på tide at vi agnostikere og atheister en gang for alle tar ett oppgjør med dette gudegreiene? Det gjelder ikke bare kristendom, men islam, jøder, katolikker, jehovas vitner og alle de andre tusener av guder som har eksitert gjennom tidene? Er det ikke på tide at vi plasserer all religion det der det hører hjemme, i mytologien? Er det ikke på tide at vi banker litt vett inn i skallen på disse menneskene? En eller annen gang må det skje, hvis ikke vil det fortsette å gå fra generasjon til generasjon i en evig ond sirkel. Hva med å sende de på "kritisk tenkning? kurs?

Kanskje vi skal snekre opp advarselskilt på kirkene/moskene, på samme måte som vi har advarsler på røykpakkene? Jeg foreslår: "Det som blir fortalt i denne kirken er kun eventyr/mytologi som ikke holder mål eller har beviser. Til tross for dette kan du oppleve en følelse av trygghet og varme her. Denne tryggheten er kun en illusjon og det er mest sannsynlig ikke en usynlig himmelpappa som gir deg denne følelsen. Du lurer ingen andre enn deg selv her inne."

Jeg vet ikke jeg. Hva syns dere? Er det på tide at noe skjer snart? Er det ikke på tide at menneskeheten kommer seg videre? Er ikke det at det fins så utallig mange forskjellige guder bevis nok for at vi mennesker har lett for å tro på noe større enn oss selv? Vi har jo trodd på alle mulige rare guder gjennom tidene. Værguder, havguder, himmelguder, tordenguder, matguder, solguder, en allmektig gud, allah, stjerneguder, månegud, dårlig vær gud, skoggud, listen går i det uendelige...

Hva kan vi gjøre?
Vis hele sitatet...
En fin måte å få oppmerksomhet om saken kunne være å trykke opp t-skjorter hvor det står: "Gud er død!".

Så kunne man gjøre en stille protest. Hver søndagsgudstjeneste som forekommer, så stiller man seg ved porten til kirken med dette budskapet. Så får vi se om de kristne er så rolige og besindige som de vil ha det til.

Ellers så kan vi jo heller bare starte vår egen religion. Det er trosfrihet i dette landet, og hvem som helst kan starte en religion, man får faktisk offentlig støtte også basert på antall medlemmer. Så om alle på freak forum ble med og startet en religion, f.eks. hvor vi tilba "Über-freaken" og dunket alle våre tastaturer i takt, så kunne ingen nekte oss dette. Å kritisere oss ville være uhørt, we're religious for christ sake!

Ja, og dette med religiøsiteten i USA er riktig irriterende.

1. Du er amerikaner.
2. Du tror på gud.
3. Du er en soldat, eller har noen i familien som er soldat.

DA ER DU EKTE AMERIKANER DA!

GOOD SAVE OUR TROOPS, FOR WE ARE THE GREATEST COUNTRY IN THE WORLD!

Jeg tror ikke mange amerikanere egentlig er kristne, jeg tror mer det er som en slags motegreie, heie på Man U. eller be til Gud, hva er forskjellen liksom..

Men du har rett, vi burde være opplyste nok i vår tid til å legge religionen på hylla, likevel ser vi at den er så utbredt som den er. Kirken brukes til sermonier, og statsministeren og regjeringen deltar, ja vi har vel fortsatt en statsreligion meg bekjent.

Det eneste positive jeg kan se i religion er i den grad dette kan gi mennesker trøst i livet sitt. Vi har alle behov for å tro på noe. Noen tror på seg selv, og den makt de har til å gjøre endringer i eget liv, mens andre må ha noe utenforliggende å tro på.

Men at det er eventyr, overtro og fantastifortellinger er absolutt sant, og jeg vil tro at jo eldre man blir, og jo mer utdannelse man har, jo mer opplyst vil man bli.

Man kan bare endre et innlegg en gang? Tullete. Paster inn redigert innlegg her jeg da:

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Nå er jeg drittlei. Jeg kjenner en familie som er det man kan kalle hardcore kristne. Foreldrene i denne familien tror oppriktig på at jorden er ca. 6000 år gammel og at den ble skapt på 6 dager. De tror på historien om Adam og Eva og den snakkende slangen også. De tror oppriktig på alt som står i bibelen. Selvom vitenskap for lenge siden har fastslått at Jorden er 4.5 milliarder år gammel og at vi har utviklet oss gjennom evolusjon gjennom millioner av år. De er opprinnelig fra USA, det kan hende at det er det som forklarer problemet. Ikke vet jeg.

Uansett. Nå har jeg ingenting imot at voksne mennesker ødelegger livene sine på denne måten. Men nå har deg seg slik at det er barn i denne familien også. De lærer ungene sine at jorden er 6000 år gammel og at det de lærer på skolen er feil. Hvordan kan de gjøre det? Det er barnemishandling. Det burde ikke vært lov og det burde vært straffbart. Barn er simple mennesker som ikke har en ferdig utviklet hjerne til å tenke kritisk. De burde ikke bli utsatt for sånt.

Jeg spurte dem etter at ungene hadde lagt seg om hvordan de kunne gjøre noe sånt mot barna sine. Men da svarte de at jeg hadde ikke noe med det å gjøre. De sa også at det var veldig uhøflig å kritisere religion.

Hvorfor har det seg slik at religiøse blir fornærmet når noen kritiserer hva de tror og står for? Jeg kritiserte ikke engang troen dems, men hvordan de nærmest "hjernevasket" barna sine. Hvorfor er det slik at man ikke "kan" kritiserer religion? Hvorfor kan man ikke kritisere de på samme måte som man kritiserer ett fotballag, ett politisk parti eller en bil? Hva er forskjellen? Det virker som om man ikke kritiserer religion kun fordi... det gjør man bare ikke. Det hører ikke hjemme noe sted. Hvor lenge skal religion få lov å gjemme seg bak denne muren om at det ikke kan kritiseres?

Er det ikke på tide at vi agnostikere og atheister en gang for alle tar ett oppgjør med dette gudegreiene? Det gjelder ikke bare kristendom, men islam, jøder, katolikker, jehovas vitner og alle de andre tusener av guder som har eksitert gjennom tidene? Er det ikke på tide at vi plasserer all religion det der det hører hjemme, i mytologien? Er det ikke på tide at vi banker litt vett inn i skallen på disse menneskene? En eller annen gang må det skje, hvis ikke vil det fortsette å gå fra generasjon til generasjon i en evig ond sirkel. Hva med å sende de på "kritisk tenkning? kurs?

Kanskje vi skal snekre opp advarselskilt på kirkene/moskene, på samme måte som vi har advarsler på røykpakkene? Jeg foreslår: "Det som blir fortalt i denne kirken er kun eventyr/mytologi som ikke holder mål eller har beviser. Til tross for dette kan du oppleve en følelse av trygghet og varme her. Denne tryggheten er kun en illusjon og det er mest sannsynlig ikke en usynlig himmelpappa som gir deg denne følelsen. Du lurer ingen andre enn deg selv her inne."

Jeg vet ikke jeg. Hva syns dere? Er det på tide at noe skjer snart? Er det ikke på tide at menneskeheten kommer seg videre? Er ikke det at det fins så utallig mange forskjellige guder bevis nok for at vi mennesker har lett for å tro på noe større enn oss selv? Vi har jo trodd på alle mulige rare guder gjennom tidene. Værguder, havguder, himmelguder, tordenguder, matguder, solguder, en allmektig gud, allah, stjerneguder, månegud, dårlig vær gud, skoggud, listen går i det uendelige...

Hva kan vi gjøre?
Vis hele sitatet...
En fin måte å få oppmerksomhet om saken kunne være å trykke opp t-skjorter hvor det står: "Gud er død!".

Så kunne man gjøre en stille protest. Hver søndagsgudstjeneste som forekommer, så stiller man seg ved porten til kirken med dette budskapet. Så får vi se om de kristne er så rolige og besindige som de vil ha det til.

Ellers så kan vi jo heller bare starte vår egen religion. Det er trosfrihet i dette landet, og hvem som helst kan starte en religion, man får faktisk offentlig støtte også basert på antall medlemmer. Så om alle på freak forum ble med og startet en religion, f.eks. hvor vi tilba "Über-freaken" og dunket alle våre tastaturer i takt, så kunne ingen nekte oss dette. Å kritisere oss ville være uhørt, we're religious for christ sake!

Ja, og dette med religiøsiteten i USA er riktig irriterende.

1. Du er amerikaner.
2. Du tror på gud.
3. Du er en soldat, eller har noen i familien som er soldat.

DA ER DU EKTE AMERIKANER DA!

GOOD SAVE OUR TROOPS, FOR WE ARE THE GREATEST COUNTRY IN THE WORLD!

Jeg tror ikke mange amerikanere egentlig er kristne, jeg tror mer det er som en slags motegreie, heie på Man U. eller be til Gud, hva er forskjellen liksom..

Men du har rett, vi burde være opplyste nok i vår tid til å legge religionen på hylla, likevel ser vi at den er så utbredt som den er. Kirken brukes til sermonier, og statsministeren og regjeringen deltar, ja vi har vel fortsatt en statsreligion meg bekjent.

Det eneste positive jeg kan se i religion er i den grad dette kan gi mennesker trøst i livet sitt. Vi har alle behov for å tro på noe. Noen tror på seg selv, og den makt de har til å gjøre endringer i eget liv, mens andre må ha noe utenforliggende å tro på.

Men at det er eventyr, overtro og fantastifortellinger er absolutt sant, og jeg vil tro at jo eldre man blir, og jo mer utdannelse man har, jo mer opplyst vil man bli.


Lurer bare på om det er flere av dere som har lagt merke til denne "saligheten" og "frelste blikkene" som mange kristne går rundt med. Det er nesten slik at man i en gruppe på fem mennesker nesten kan spotte hvem som er "hyperkristen".

Jeg får bare brekkningsfornemmelser når slike hyperkristne nevner gud i nesten annenhver setning. Ser ikke den store forskjellen i om jeg var gira på et eller annet og påprakket dette på de rundt meg mens jeg gikk rundt med gnistrende øyne eller om en kristen begynner å snakke om guds kjærlighet.

Husker en prest sa om det som skjedde på Utøya: "Denne dagen var ikke Gud tilstede". Fint det, og når er han til stede? Kanskje... aldri?

Det ble nevnt i denne tråden at atheister påstår hardnakket at en Gud ikke finnes, og at den påstanden faller på sin egen urimelighet, fordi det kan bevises like lite som at Han faktisk finnes.

Da vil jeg spørre, dersom jeg nå seriøst opprettet en ny religion som jeg kalte "Den Rosa Heffalump", basert på skrifter funnet i en fjellhule i Machu Picchu, som jeg deretter digitaliserte, hvorpå jeg så destruerte orginaldokumentet (fordi dette var noe som det stod i skriften at jeg skulle gjøre), da kunne ingen beskylde meg for at dette var oppspinn. For de ville ha like lite beviser som det jeg hadde, det ville bli ord mot ord.

Si at jeg flyttet til en øy, fikk meg fem koner, fordi jeg bodde på en øy hvor flerkoneri ikke ble straffet. Alle konene ble konvertert til å bli ekstreme "Rosa heffalumpere", og det samme med barna jeg fikk. Etterhvert ville antallet mennesker på øya vokse til 200. Alle ville tro på "Den Rosa Heffalump", og alle ville være ordentlig "Den Rosa Heffalump"-fryktige. Det kunne hende at jeg ville spre "Den Rosa Heffalump" religionen til hele verden. Hvem kunne nekte meg? Hvorfor skulle "Den Rosa Heffalump" være mindre verdt enn Gud, Jahve, Allah eller hva nå en for en gud noen har oppfunnet?

Du ville le av meg og si at, ja men det finnes ingen allmektig "Rosa Heffalump". Da ville jeg stille spørsmålet, er det mer sannsynlig at det finnes en Gud? Fordi Gud er med i kristendommen som er en eldre religion? Spørsmålet er, hva var før kristendommen, og hva annet enn menneskene kan det være som har oppfunnet kristendommen?

I uopplyste samfunn har man hatt et behov for å ha forklaringer på ting og man har hatt behov for å bruke guder for å forklare fenomener. I våre dager har vi vitenskap, og det burde således ikke være behov for religion lengre.

Men jeg synes likevel at vi bør kunne diskutere med kristne uten å bli kalt frekke og vanskelige. Det meste av det som vi finner av religion i verden i dag, er noe mennesker er blitt født med og hjernevasket med fra de var unge, de fleste stiller ikke spørsmål ved det, og aksepterer at det er slik.

Mange har glede av sin religion, og jeg synes det er helt greit. Jeg velger å forholde meg til det rasjonelle, vitenskapen, og logikken. Vi kan også si det slik at Gud eksisterer, han eksiterer i hjertet til de som tror, akkurat slik som "Den Rosa Heffalump" kunne eksistert i mitt hjerte om jeg bestemte meg for å tro på ham.

Edit: You can only edit your message for 5 minutes, contact admin bla bla.. WTF!

triks for å få posten inn i tidligere post.
Vis hele sitatet...
Ser at multiquotes legges inn i samme innlegg, men jeg får altså ikke redigert det, pussig opplegg dette her

Og nå fikk jeg: "The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 10 characters." Hoho.. spagetthikode på dette forumet.
Finnes det en oversikt over hvor mange kristne som har konvertert til annen tro i Norge? Jeg kjenner flere som har konvertert til islamsk tro, sannsynligsvis etter press / hjernevask. Gjelder vel flere?
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
En fin måte å få oppmerksomhet om saken kunne være å trykke opp t-skjorter hvor det står: "Gud er død!".
Vis hele sitatet...
Ateister i Strobritannia gjorde noe lignende i 2009, kjørte plakater på busser.

http://www.telegraph.co.uk/news/reli...existence.html

Hadde vært stilig med noe lignende her
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Ateister på sin side opphøyer seg selv til allvitere da de sier at gud ikke eksisterer. Hvordan vet de det liksom?
Vis hele sitatet...
Tja, da var det det med og skille på formen av ateister. De fleste ateister har bare posisjonen at det ikke finnes bevis på at noen guder eksiterer, mens et mindretall gir forslaget om at "gud finnes ikke". Agnostikere mener generelt sett at det ikke finnes nok bevis i noen av retningene.

Personlig så mener jeg det er mest logisk og rasjonelt og holde posisjonen at ingen guder eksiterer med mindre det kan bevises.
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Ateister på sin side opphøyer seg selv til allvitere da de sier at gud ikke eksisterer. Hvordan vet de det liksom?
Vis hele sitatet...
Tror du på troll? Ikke? Hvorfor ikke? Fordi det ikke finnes bevis for det? Akkurat. Samme grunn som ateistene ikke tror på Gud. Det finnes ingen bevis.

Sitat av kummi90 Vis innlegg
Agnostikere mener generelt sett at det ikke finnes nok bevis i noen av retningene.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med bevis i begge retninger? Jeg/vi har sagt gang på gang på gang på gang at det er HELT UMULIG å motbevise "Guds" eksistens.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Tror du på troll? Ikke? Hvorfor ikke? Fordi det ikke finnes bevis for det? Akkurat. Samme grunn som ateistene ikke tror på Gud. Det finnes ingen bevis.
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg ikke på troll. Men jeg kan faen ikke bevise at de ikke finnes.

Dessuten er "gud" veldig vidt definert. Hva er gud? En person? Eller kanskje bare navnet på den kraften som satte alt i gang?

Hvordan kan alt oppstå fra ingenting? Dette er et like vanskelige spørsmål som "hvordan kan en eventuell gud ha skapt seg selv?".

Jeg understreker at jeg absolutt ikke er kristen eller religiøs. Men jeg synes ikke at vi kategorisk kan avvise ting vi absolutt ikke har noe grunnlag for å mene å vite noe om.
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Personlig tror jeg ikke på troll. Men jeg kan faen ikke bevise at de ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Hvis du leste den andre delen av innlegget mitt som du klipte ut så skjønner du hva jeg snakker om. Det er for fankern helt umulig å bevise at noe IKKE FINNES. Du kan motbevise fakta, men du kan ikke motbevise noens eksistens. For alt vi vet bor julenissen på nordpolen.
Bare fordi noe ikke kan motbevises betyr ikke det at det finnes!
Kan det ikke bevises finnes det ikke. (satt litt på kanten, men jeg gikk dit)

Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Dessuten er "gud" veldig vidt definert. Hva er gud? En person? Eller kanskje bare navnet på den kraften som satte alt i gang?
Vis hele sitatet...
Gud er definisjonen på "Ignorance is bliss".

Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Hvordan kan alt oppstå fra ingenting? Dette er et like vanskelige spørsmål som "hvordan kan en eventuell gud ha skapt seg selv?".
Vis hele sitatet...
Det er det menneske prøver å finne ut.

Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Jeg understreker at jeg absolutt ikke er kristen eller religiøs. Men jeg synes ikke at vi kategorisk kan avvise ting vi absolutt ikke har noe grunnlag for å mene å vite noe om.
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo mennesker som har skrevet bibelen (ihvertfall vært en stor del av det, sett at noe overnaturlig faktisk har skrevet det) så hvorfor har ikke vi grunnlag til det da?

Vi kan heller ikke avvise plattform 9 3/4.
Sist endret av Xernox; 20. august 2011 kl. 02:31.
Min personlige oppfatning er at alt som eksisterer er så komplisert at vi mennesker aldri i nærheten vil nærme oss en helhetlig forståelse. Likevel prøver vi iherdig å nærme oss denne, men jeg tror at det vi finner ut av ikke har noen spesiell sammenheng til det som egentlig er det riktige. Vi tror vi vet alt, men egentlig vet vi nærmest ingenting. Å tro at alt dette har skjedd ved en tilfeldighet syns jeg virker altfor ulogisk.

Selv tror jeg ikke på noen gud, men jeg tror det finnes noe der ute vi ikke forstår eller kommer til å forstå. Det er min egen tro. Jeg tror også at det finnes noe etter døden, kanskje ikke fordi det er logisk, men fordi jeg vil det, fordi jeg syns det virker så utrolig trist å vite at med dette livet ender alt.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis du leste den andre delen av innlegget mitt som du klipte ut så skjønner du hva jeg snakker om. Det er for fankern helt umulig å bevise at noe IKKE FINNES. Du kan motbevise fakta, men du kan ikke motbevise noens eksistens. For alt vi vet bor julenissen på nordpolen.
Bare fordi noe ikke kan motbevises betyr ikke det at det finnes!
Kan det ikke bevises finnes det ikke. (satt litt på kanten, men jeg gikk dit)


Vi kan heller ikke avvise plattform 9 3/4.
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Ja men da er vi enige da?

Det er jo det som er greia med agnostisismen jeg tror ikke på guds eksistens, men jeg gidder ikke å late som jeg er helt sikker på det. Hvis man sier at realiteten kun er det som er bevist, så spytter du i trynet på alle som har levd i fortiden en gang.

Dessuten vet vi at Julenissen ikke bor på nordpolen, folk har vært der null stress å se at det ikke er hus der.

Hvordan kan alt oppstå fra ingenting? Dette er et like vanskelige spørsmål som "hvordan kan en eventuell gud ha skapt seg selv?".
Vis hele sitatet...
Det jeg mente her er at alt av ingenting er like vanskelig for oss mennesker å fatte som "å skape seg selv". At mennesket prøver å finne ut dette vet jeg godt, og har INGENTING med det jeg mente å gjøre.

Og det du sier om bibelen...vel. Jeg har ikke nevnt kristendommen med et ord. jeg snakker om gud generelt. Har da aldri sagt at Bibelen kan være guds ord, det er jo stort sett allerede etablerte historier og moralske leveregler (så vidt jeg har forstått).


Men hey, egentlig diskuterer vi bare nyanser av a-religiøsime, ateisme om du vil (hvis vi skal definere litt vidt). Chillen litt.
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
(min utheving)

Ja men da er vi enige da?

Det er jo det som er greia med agnostisismen jeg tror ikke på guds eksistens, men jeg gidder ikke å late som jeg er helt sikker på det. Hvis man sier at realiteten kun er det som er bevist, så spytter du i trynet på alle som har levd i fortiden en gang.

Dessuten vet vi at Julenissen ikke bor på nordpolen, folk har vært der null stress å se at det ikke er hus der.



Det jeg mente her er at alt av ingenting er like vanskelig for oss mennesker å fatte som "å skape seg selv". At mennesket prøver å finne ut dette vet jeg godt, og har INGENTING med det jeg mente å gjøre.

Og det du sier om bibelen...vel. Jeg har ikke nevnt kristendommen med et ord. jeg snakker om gud generelt. Har da aldri sagt at Bibelen kan være guds ord, det er jo stort sett allerede etablerte historier og moralske leveregler (så vidt jeg har forstått).


Men hey, egentlig diskuterer vi bare nyanser av a-religiøsime, ateisme om du vil (hvis vi skal definere litt vidt). Chillen litt.
Vis hele sitatet...
Leste kanskje litt fort ja. Jeg spytter gjerne i trynet på katolske kirker som myrdet alt som het forskning. Vi hadde kommet mye lenger i utvikling hadde det ikke vært for ignorante "ledere".

Med at det er flere religioner tvilgjør guds eksistens enda mer. Alle er så forskjellige. Er det én Gud? Flere guder? Er alle sanne? Kun noen?
Det blir litt feil.
Hadde alle religioner rettet mot én Gud, hadde det vært en annen sak, men når alle er så forskjellige og fulle av fantasier, ja...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Personlig tror jeg ikke på troll. Men jeg kan faen ikke bevise at de ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Når vi har rimelig greie forteljinger om kva gud vistnok skal kunne gjere, iallefall i den jødisk-kristne tolkinga av gud, og vi ikkje har
observert nokon tilfeller av den typen mirakler som den guden skal kunne utføre, og skapelsesberetninga er vist å vere meir eller mindre beviselig feil, så er det rimelig å anta at gud ikkje finst i mine auge. Det er ingenting som tyder på at gud finst, og mykje som tyder på at han ikkje finst.

Enkelte gonger er fråver av bevis bevis på fråver, for å oversettje eit engelsk uttrykk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Når vi har rimelig greie forteljinger om kva gud vistnok skal kunne gjere, iallefall i den jødisk-kristne tolkinga av gud, og vi ikkje har
observert nokon tilfeller av den typen mirakler som den guden skal kunne utføre, og skapelsesberetninga er vist å vere meir eller mindre beviselig feil, så er det rimelig å anta at gud ikkje finst i mine auge. Det er ingenting som tyder på at gud finst, og mykje som tyder på at han ikkje finst.

Enkelte gonger er fråver av bevis bevis på fråver, for å oversettje eit engelsk uttrykk.
Vis hele sitatet...
Da har vi i såfall bevist at den jødisk-kristne guden ikke finnes da. Kanskje alle religioner tar feil. Mest sannsynlig. Men det utelukker ikke at det finnes en kraft som satte alt i gang, en helt uforklarlig kraft, som noen kulturer har valgt å kalle "gud" for deretter å tillegge denne kraften masser av trolldom-ishe egenskaper.

Hvis man ser det sånn så finnes mest sannsynlig, fordi vi eksisterer, fordi eksistens eksisterer, gud. Men dette blir kanskje mer filosofisk enn teologisk?

Forresten: Muslimene har jo ikke lov til å avbilde allah, fordi vi mennesker ikke kan vite hvordan h*n/det ser ut. Dette synes jeg er en intelligent tilnærming. Så får det heller være at det meste ellers av disse monoteistiske religionene er uintelligent vås.
Sist endret av Murdergoon; 20. august 2011 kl. 03:16. Grunn: Apropos!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Hvis man ser det sånn så finnes mest sannsynlig, fordi vi eksisterer, fordi eksistens eksisterer, gud. Men dette blir kanskje mer filosofisk enn teologisk?
Vis hele sitatet...
Det er eit absurd argument, som best kan reduserast til spørsmålet om kven som skapte skaparen, eller den krafta du referer til.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eit absurd argument, som best kan reduserast til spørsmålet om kven som skapte skaparen, eller den krafta du referer til.
Vis hele sitatet...
Og det spørsmålet er i bunn og grunn det samme som hvordan alt kan oppstå fra ingenting.