Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 125695
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Så alt du er imot skal miste pengestøtte? Eventuelt skal jeg ikke liker miste all statsstøtte.

jeg klarer fint å dyrke min gud uten pengestøtte, jeg får faktisk ikke noe.

Jeg betaler faktisk også skatt, og mine skattepenger går til mye jeg er imot men også mye jeg er for. Kanskje du skal slutte å klage på at du betaler skatt og innse at du faktisk ikke er sjefen. Stem i valget så kanskje ditt parti vinner, er ingen ting annet enn det du kan gjøre.
Vis hele sitatet...

Jeg mener ikke at alt jeg er imot skal miste pengestøtte.

Jeg ser ikke behovet for noen som helst trossamfunn i dette landet, da det ikke har noen nytte for seg. I mine øyne bremser all religion opp for sunn utvikling og logisk tankegang blant det norske folk.

Jeg ser fordeler ved å støtte idrettslag, og så og si det alt annet, men jeg ser ikke poenget med å støtte personer som forteller eventyr uten noen som helst kritisk sans eller logikk.
Når noen sier bruker minimalt med tid betyr det ikke ingen tid. Noen poster på et forum som jeg faktisk poster lite på er faktisk minimalt av min tid på nettet. Poenget her var at jeg personelig syntes det er flere tråder på forum som dette som er negativ til religion. At det er bedre her inne enn på andre forum er jeg også enig i. Litt mer sivilisert her inne! =D

Er sikker på at du er for abort, stamcelleforskning og mer lengre skjenketider osv og det er faktisk jeg også så ikke bruk det imot oss hehe. Mener faktisk også at dette er tatt opp før i tråden (om ikke det var en av de andre).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Når noen sier bruker minimalt med tid betyr det ikke ingen tid. Noen poster på et forum som jeg faktisk poster lite på er faktisk minimalt av min tid på nettet. Poenget her var at jeg personelig syntes det er flere tråder på forum som dette som er negativ til religion. At det er bedre her inne enn på andre forum er jeg også enig i. Litt mer sivilisert her inne! =D
Vis hele sitatet...
Men og så da? Satt litt på spissen er dei fleste artikler om Holocaust negative til massemord. Er det nødvendigvis galt? Eg samanliknar ikkje religion og holocaust, men eg stiller spørsmål om problemet ved at et tilfeldig debattforum har ei viss overvekt av folk som er negative til eit fenomon.
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Er sikker på at du er for abort, stamcelleforskning og mer lengre skjenketider osv og det er faktisk jeg også så ikke bruk det imot oss hehe. Mener faktisk også at dette er tatt opp før i tråden (om ikke det var en av de andre).
Vis hele sitatet...
Du gjer kanskje ikkje det, men det er kjappe døme på debatter der religiøse siste par åra har prøvd å dunke bibelen i hovudet på andre, utan å begrunne det med meir enn at det er 'synd'.
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Poenget her var at jeg personelig syntes det er flere tråder på forum som dette som er negativ til religion.
Vis hele sitatet...
Og du er jo selvsagt velkommen til å delta i diskusjonen med dine egne synspunkter. Men å kritisere at kritikken og diskusjonen finner sted, synes jeg er en skivebom.
sånne typer som jegermeg som skaper konflikter her i verden, kommer med den "Din gud er tåpelig, du er dum som faktisk tror på den guden der" holdningen sin, han ser ikke selv at han er like ille med det. la folk få tro på det de faen meg vil tro på uten at noen blander seg inn. Er sånne som deg som har skapt krig og helvete i midtøsten i snart 70 år...skam...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
sånne typer som jegermeg som skaper konflikter her i verden, kommer med den "Din gud er tåpelig, du er dum som faktisk tror på den guden der" holdningen sin, han ser ikke selv at han er like ille med det. la folk få tro på det de faen meg vil tro på uten at noen blander seg inn. Er sånne som deg som har skapt krig og helvete i midtøsten i snart 70 år...skam...
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig skivebom å samanlikne kritikk på med hets, slik du prøver. Kritikk mot meininger, inkludert religiøse overbevisninger, er vel om noko heller med på å skape dialog mellom folk, og hindre grobotn for ekstremisme?

Sakleg kritikk av religion og utøvelsen av den er legitim. Diskriminering og hets av religiøse er ikkje legitimt.
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
sånne typer som jegermeg som skaper konflikter her i verden, kommer med den "Din gud er tåpelig, du er dum som faktisk tror på den guden der" holdningen sin, han ser ikke selv at han er like ille med det. la folk få tro på det de faen meg vil tro på uten at noen blander seg inn. Er sånne som deg som har skapt krig og helvete i midtøsten i snart 70 år...skam...
Vis hele sitatet...
La oss erstatte religion med politikk, og se om utsagnet ditt ser like rimelig ut da:

sånne typer som jegermeg som skaper konflikter her i verden, kommer med den "Din nyliberalisme er tåpelig, du er dum som faktisk tror på de økonomiske teoriene der" holdningen sin, han ser ikke selv at han er like ille med det. la folk få tro på det de faen meg vil tro på uten at noen blander seg inn. Er sånne som deg som har skapt krig og helvete i midtøsten i snart 70 år...skam...
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
sånne typer som jegermeg som skaper konflikter her i verden, kommer med den "Din gud er tåpelig, du er dum som faktisk tror på den guden der" holdningen sin, han ser ikke selv at han er like ille med det. la folk få tro på det de faen meg vil tro på uten at noen blander seg inn. Er sånne som deg som har skapt krig og helvete i midtøsten i snart 70 år...skam...
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med at jeg skal si "din gud er tåpelig"? Da gir jeg uttryk for at denne guden eksisterer, noe som ikke eksisterer kan ikke være tåpelig. Du må gjerne kritisere ting jeg har sagt, men hold deg for god til å komme med påstander jeg ikke har kommet med.

Det er forresten ikke sånne som meg som skaper krig. Jeg kunne aldri gått i krig for at vi ikke skal ha statlig kirke. Hva nøyaktig er det jeg skal krige for? Jeg har ingen gud å sloss for...?
Sist endret av jegermeg; 15. mai 2011 kl. 00:57.
Oppgjør, hva mener du? Skal man liksom mobilisere folk i mobber og tvinge religiøse til å tenke annerledes? Dessuten så kritiseres religion stadig vekk i media, det er ikke slik at det absolut ikke er lov til å kritisere religion, du fikk beskjed om å ikke kritisere religion av disse folka fordi du gjorde det i hjemmet dems. Er heller ikke alle kristne som er slik, de fleste er mer liberale enn som så.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Jeg vil anbefale folk å se denne Spekter-episoden (NRK) som handler om "Avkristningen av Norge": http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/708168/

Mange er bekymret for at Norge fjerner seg fra sin kristne arv. Har de grunn til det? Spekter ser på hvordan Norge avkristnes og hva som er drivkraften bak.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg tror budskapet i biblene ikke kommer godt nok frem. Noe som forklarer de mange forskjellige forgreningene av kristendommen.

(Hva er forresten det andre hovedbudskapet som går gjennom biblene? Jeg foreslår kvinneundertrykking)
Vis hele sitatet...

Hehe, nei det andre er at du skal elske herren din gud. Altså du skal tro på gud som en treenighet. Jesus gjorde faktisk aldri forskjell på menn og kvinner og han snakket alltid om likhet mellom alle mennesker, noe som for 2000 år siden var en veldig radikal handling
Men hva er religionen da? Defineres den av de hellige tekstene? Eller det tilhengere gjør?

Om du vil påstå at folk ikke har utført «forferdeligheter» som kunne forsvares av religionen deres (tekstene og også uttalelser av religiøse ledere, som den romersk-katolske paven (og også andre paver), sjiittiske ayatollaher osv), vil medlemmer her utfordre ved å komme med eksempler de vil forvente at du forsvarer.
Vis hele sitatet...
Religion er hva du tror. Jeg tror ikke ordrett på alt som står i bibelen, men jeg har min egen personlige oppfatning på hva som har skjedd i verden, hva som skjer og hva som kommer til å skje.

Jeg sier ikke at oppgjennom årene har vold blitt forsvart av religion, men det jeg sier er at det er tragisk at det har skjedd nettopp fordi kristendommen aldri gjennom hele det nye testamentet oppfordrer til vold, tvert imot, NT oppfordrer til nestekjærlighet.
Sitat av julianilu Vis innlegg
Hehe, nei det andre er at du skal elske herren din gud. Altså du skal tro på gud som en treenighet. Jesus gjorde faktisk aldri forskjell på menn og kvinner og han snakket alltid om likhet mellom alle mennesker, noe som for 2000 år siden var en veldig radikal handling
Vis hele sitatet...
Javel..?

Sitat av Luk 12:43-47
43 Lykkelig er den tjeneren som herren finner i arbeid med dette når han kommer tilbake! 44 Sannelig, jeg sier dere: Herren skal sette ham over alt han eier. 45 Men sett at denne tjeneren sier til seg selv: 'Det varer lenge før min herre kommer,' og så gir seg til å slå tjenesteguttene og tjenestejentene og spise og drikke til han blir full. 46 Da skal tjenerens herre komme en dag han ikke venter, og en time han ikke kjenner, og hogge ham ned og la ham dele skjebne med de vantro. 47 En tjener som kjenner sin herres vilje, og likevel ikke steller i stand eller gjør det herren vil, han skal få mange slag. 48 Men en som ikke kjenner den, og gjør det som fortjener slag, skal slippe med færre. Av den som har fått mye, skal det ventes mye, og av den som mye er betrodd, skal det kreves desto mer.
Vis hele sitatet...
Her er det altså ikke bare helt i orden å holde slaver, men også å slå de. Til og med når de ikke vet at de har gjort noe galt. Rimelig tydelig forskjellsbehandling av mennesker.

Sitat av Åp 2:21-23
21 Jeg har gitt henne tid til å vende om, men hun vil ikke omvende seg fra sitt horeliv. 22 Se, nå kaster jeg henne på sykeseng, og de som begår ekteskapsbrudd med henne, kaster jeg ut i stor nød dersom de ikke vender om fra hennes gjerninger. 23 Og barna hennes vil jeg drepe med pest. Slik skal alle menighetene få erfare at jeg er den som gransker nyrer og hjerter, og som gjengjelder hver og en av dere etter det han har gjort.
Vis hele sitatet...
Her skal barn drepes med pest for sin mors handlinger. Med andre ord, hvis alt annet er likt, skal denne kvinnens barn drepes med pest for noe de ikke har gjort, mens andre barn skal få leve i sus og dus. Forskjellsbehandling?

Paulus sies å være en av disiplene til Jesus, og talte hans ord videre. Hva sier så han?
Sitat av Ef 6:5
5 Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med frykt og respekt og av et oppriktig hjerte.
Vis hele sitatet...
Slaveri igjen, altså. Verdt å merke seg at Jesus aldri gjennom hele Det nye testamentet har fordømt slaveri, eller i det hele tatt vurdert tanken om at slaveri ikke er etisk optimalt. Mer av Paulus:

Sitat av 1 Tim 6:1-2
Alle som er under åket som slaver, skal vise herrene sine den respekt de har krav på, for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet. 2 Og de slaver som har troende herrer, skal ikke vise dem mindre aktelse fordi de er søsken. Nei, de skal tjene dem desto ivrigere, nettopp fordi de som tar imot tjenestene deres, er troende og elskede søsken. Slik skal du undervise og formane.
Vis hele sitatet...
Mer slaveri. Dette begynner å antyde både anerkjennelse og oppfordring til systematisk forskjellsbehandling. Og til slutt litt fra Paulus om kvinner:

Sitat av 1 Kor 11:3
3 Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud.
Vis hele sitatet...
Og:

Sitat av 1 Kor 11:8-9
8 For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. 9 Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens.
Vis hele sitatet...
Dette er bare et beskjedent utvalg av hva du finner av dypt umoralske og forskjellsbehandlende uttalelser fra Jesus og hans disipler. Og jeg har ikke en gang begynt på forskjellsbehandlingen av de troende versus de som ble født for kritiske og rasjonelle til å tro på Gud og de som blir født inn i en annen kultur (eks; Mark 16:16 "Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt."). Husk at din Gud fordømmer barn over hele verden til å brenne i helvete for evig tid fordi de ble født på feil sted i verden, og det også i Det nye testamentet. Hvis ikke det er forskjellsbehandling av den mest motbydelige sort, så vet ikke jeg.

Sitat av julianilu Vis innlegg
Jeg sier ikke at oppgjennom årene har vold blitt forsvart av religion, men det jeg sier er at det er tragisk at det har skjedd nettopp fordi kristendommen aldri gjennom hele det nye testamentet oppfordrer til vold, tvert imot, NT oppfordrer til nestekjærlighet.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror Det nye testamentet bare oppfordrer til kjærlighet, og aldri har oppfordret til vold, så har du ikke lest det godt nok – hvis du da har lest det i det hele tatt, og ikke bare de delene som stadig trekkes frem som eksempler fra de troende.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(Min utheving)
Sitat av julianilu Vis innlegg
Hehe, nei det andre er at du skal elske herren din gud. Altså du skal tro på gud som en treenighet. Jesus gjorde faktisk aldri forskjell på menn og kvinner og han snakket alltid om likhet mellom alle mennesker, noe som for 2000 år siden var en veldig radikal handling
Vis hele sitatet...
En tvungen kjærlighet for en tyrann som visstnok overvåker oss 24/7 og kan dømme oss for tankekriminalitet? Lurer på om jeg ville foretrukket kvinneundertrykkelse framfor dét. Resten besvart av Provo.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Men hva er religionen da? Defineres den av de hellige tekstene? Eller det tilhengere gjør?

Om du vil påstå at folk ikke har utført «forferdeligheter» som kunne forsvares av religionen deres (tekstene og også uttalelser av religiøse ledere, som den romersk-katolske paven (og også andre paver), sjiittiske ayatollaher osv), vil medlemmer her utfordre ved å komme med eksempler de vil forvente at du forsvarer.
Vis hele sitatet...
Religion er hva du tror. Jeg tror ikke ordrett på alt som står i bibelen, men jeg har min egen personlige oppfatning på hva som har skjedd i verden, hva som skjer og hva som kommer til å skje.
Vis hele sitatet...
Det folk tror har innflytelse på handlingene deres.
  1. Person tror noe: begår jeg en voldshandling (t.d. sprenge meg selv, abortklinikk m.m.) gjør jeg guden min en tjeneste.
  2. «Det er en fin ting å gjøre guden min en tjeneste, og jeg blir jo belønnet for det også, så jeg trenger ikke være altruistisk engang!»
  3. Begynner å skaffe sprengstoff for å gjennomføre planen sin.
Jeg sier ikke at oppgjennom årene har vold blitt forsvart av religion, men det jeg sier er at det er tragisk at det har skjedd nettopp fordi kristendommen aldri gjennom hele det nye testamentet oppfordrer til vold, tvert imot, NT oppfordrer til nestekjærlighet.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig det er gullkorn der, men med såpass mye jævelskap er det vanskelig å ignorere den. Som nevnt før; biblene har ikke blitt forbedret ettersom tiden har gått. Dette ligger i deres «natur» som ukrenkelige og hellige.
På en måte syntes jeg at religion er okei. Jeg mener, selve moralen og den gyldne regel og alt det der er jo ålreit. På en annen side så er den moralske basen i religion basert på sunn fornuft, noe som de fleste ordentlige mennesker har. En annen positiv ting ved religion er at folk føler ikke at døden er noe å være redd for, osv osv. (Det vil si, positiv for noen, noe sabla tull for andre.)

Men. Om vi tar med i beregning hvor mange store kriger religion har startet og bidratt med, så kan vi trygt si at religion har tatt flere liv enn det har gitt.
En annen ting religion og religiøs tankegang bidrar med er fanatisme på et helt ubeskrivelig teit nivå, etter min mening. Jeg kunne sikkert nevnt mer.
Sats heller på psykologisk behandling for alle. Det er for dårlig menneskesyn som gjør at ting som dette skjer. Hat fører til hat. Alle som blir utsatt for noe ondt får ødelagt sjelen sin til en viss grad. Det grunnleggende i religion er medfølelse for andre mennesker, og det bør alle ha. Du kan ikke legge skylden på annet enn at vi ikke har god nok kontroll på hva som skjer med mennesker i samfunnet, og at alle bør få medisinsk behandling utifra livene deres, i tillegg til omsorg fra alle rundt dem. Isolasjonen i dette tilfellet har gjort at mennesker har blitt skadelidende, og det har ikke vært noen kontroll med mennesker i en ekstrem tankegang har gjort at det har blitt tatt et feilvalg. Åpenhet i samfunnet er viktig, og mer kontroll med hva som skjer i Norge i alle retninger. Vis omtanken din. Gjør hva du kan for at omsorg står i sentrum for alle. Alle mennesker trenger å bli hørt. Jeg tror i dette tilfelle er det å bli hørt som har vært baktanken. Gi hjelp til dine medmennesker uansett hvem det er. Se mennesker. Håper at alle får et godt liv, og kan leve med det som har skjedd. Psykopati har en grunn det og, helt jævlig at det finnes mennesker som har et sånn menneskesyn. La oss håpe at dette aldri skjer igjen. Husk at det alltid finnes håp.
Sist endret av avuna; 23. juli 2011 kl. 21:30.
Hei, jeg vil bare utrykke i disse dager, når hele nasjonen er knestående at religion kan være veldig viktig. Religion er som et våpen, når du er sårbar og redd kan den være den eneste trøst, det eneste som får deg til å føle deg sterk. Men som man kan med våpen, kan også religion brukes til å gjøre vanvittige ting.
Jeg kan sitère et band jeg liker veldig godt som heter raised fist
"Your advice to me is to demilitarize, but it's not the weapons that kills, it's the people behind"

Altså, selv om både et våpen eller religion kan gjøre store skader, alt etter hvordan man bruker det, er det ikke religion eller våpenet sin feil i utgangspunktet. Det er mennesket som velger å bruke det til vonde ting.
Hei. Jeg har lest noen sider av denne tråden, med 16 sider blir litt i det meste laget. Jeg lurer rett og slett på hva det faktisk sto i lærebøkene på 80 og 90 tallet om hvem som kom etter Adam og Eva som gjorde at vi er den befolkningen vi er i dag. Har forstått at det er en del engasjerte folk her, så har en tro på at en eller annen har bitt seg merke i det. =)
Nei, jeg er personlig kristen, men har ingenting imot vitenskap, og tar ingenting som står Bibelen som fakta, men en metafor. Jeg føler ingen trang til å besøke kirken, eller presse meningene mine på andre. Du snakker om enkeltpersoner, hvis de ikke var kristne, ville de vært noe annet.
Jeg kjøper Big Bang though. Ingenting eksploderte, lava ble om til stein, vann kom på en eller annen måte til steinen som på en eller annen måte skapte liv, som klarte å leve på steinbiten med vann.
Du har en boks, den er tom, ingen atomer i boksen, inget lys. Ingenting. Nå, skap noe i boksen. Nei?
Sitat av Amanda1980 Vis innlegg
Hei. Jeg har lest noen sider av denne tråden, med 16 sider blir litt i det meste laget. Jeg lurer rett og slett på hva det faktisk sto i lærebøkene på 80 og 90 tallet om hvem som kom etter Adam og Eva som gjorde at vi er den befolkningen vi er i dag. Har forstått at det er en del engasjerte folk her, så har en tro på at en eller annen har bitt seg merke i det. =)
Vis hele sitatet...
Lærebøkene? Du tenker på lærebøkene om kristendommen, og ikke naturfagbøker? For det er betydelig mer enn 20-30 år siden kristen mytologi var anerkjent som en god forklaring på artenes og kosmos' opprinnelse.

Men i kristendomsbøkene sto det det samme som i Bibelen – eller rettere sagt, det sto utdrag og oppsummeringer fra Bibelen. I følge skapelseshistorien(e) fikk Adam og Eva mange barn, men kun tre menn er nevnt ved navn: Kain, Abel og Seth. Seth hører man ikke så mye om, men Kain drepte Abel av misunnelse, fordi Gud konsekvent foretrakk Abels ofringer (ofring av dyr og annen mat til Gud), samme hvor mye Kain prøvde å toppe Abel. Når Gud fant ut dette ble Kain utvist av landet, og han vandret så i ørkenen til han fant en sjarmerende kvinne som han giftet seg og fikk barn med. Dette må da nødvendigvis ha vært søsteren hans. Hvor stor andel av neste generasjon som var etterkommere av Kain, og hvor mange som eventuelt var etterkommere av hans søsken kan jeg ikke huske at det står noe om.
He he, har ingen minner om at det sto noe om Adam og Eva i naturfagbøkene. Men det du skriver som er i følge skapelseshistorien er utdrag og oppsummering fra Bibelen i Kristendomsbøkene på 80 og 90 tallet (minst)? Grunnen til at jeg spør er fordi mange har oppfatningen av at det bare var 3 sønner, selvom det står i Bibelen at det var flere. Da må man jo undre hva som står i lærebøkene, og siden jeg ikke er konfirmert kristelig og meldt ut av statskirken sier det vel seg selv at jeg har veldig vage minner fra kristendomstimene. =p
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
sånne typer som jegermeg som skaper konflikter her i verden, kommer med den "Din gud er tåpelig, du er dum som faktisk tror på den guden der" holdningen sin, han ser ikke selv at han er like ille med det. la folk få tro på det de faen meg vil tro på uten at noen blander seg inn. Er sånne som deg som har skapt krig og helvete i midtøsten i snart 70 år...skam...
Vis hele sitatet...
Det er da stor forskjell på å tro på noe og prøve å få andre til å tro på det. På barneskolen ble vi proppet med alt det bullshittet, vi fikk ikke engang velge. De hjernevasket oss med Jesus, Gud og bibelen nesten hver dag. Vi trodde faktisk at Adam og Eva var det første på Jorda, og at Jorda ble laget på syv dager. Idiotisk.
Hva gir dem rett til å hjernevaske oss med alt dette som barn? Nå vet jeg ikke om de fortsatt gjør det, (er da ikke så lenge siden jeg gikk på barneskolen, er 17 nå) men jeg håper de slutter og heller lærer folk om evolusjonsteorien og The Big Bang.

Hadde vi hatt kjemi/naturfag o.l. istedet for religion hadde verden utviklet seg 1000 ganger kjappere enn det gjør idag, og forhåpentligvis færre ekstreminister.
______
Faktisk så er det ikke folk som jegermeg som skaper krig, det er slike som deg. Mange kriger idag har med religion å gjøre. Mange terrorhandlinger går på religion.
Også som jegermeg nevte i starten så skal ikke foreldre få hjernevaske ungene sine med religion. Om du har sett filmen Paul så er hun ene ganske langt inni religion, men blir "reddet" av romvesenet og hun kan banne fritt og gjøre hva hun vil, uten at noen "Gud" skal straffe henne.
Sitat av Kadadj Vis innlegg
Du har en boks, den er tom, ingen atomer i boksen, inget lys. Ingenting. Nå, skap noe i boksen. Nei?
Vis hele sitatet...
1. Hvordan løser du det problemet ved å innføre en skaper? Hvis ikke skaperen trengte sin egen skaper, hvorfor må universet trenge en skaper? Og ettersom tid, slik vi kjenner det, er en egenskap i universet, og dermed startet i Big bang, kan vi dermed si at universet alltid har eksistert – i hvert fall sett innenfra. Som Stephen Hawking sier, å snakke om en tid før Big bang er som å snakke om et punkt nord for nordpolen.

2. Hvis universet trenger en skaper, eller egentlig en årsak, hvordan kan du hevde å vite hva eller hvem denne skaperen eller årsaken er? Hvordan kan du hevde å vite detaljer om denne årsaken? Det har eksistert ca 10 000 religioner de siste 10 000 år, så hva gjør akkurat din gud mer sannsynlig enn alle de andre?

3. Du kan skape noe ut av ingenting, og det skjer stadig vekk. Det kalles kvantefluktuasjoner. Hvor lenge kvantefluktuasjonene kan eksistere er gitt av Heisenbergs usikkerhetsprinsipp, og tiden den kan eksistere er omvendt proporsjonal med energimengden i fluktuasjonen. Høy energi gir kort tid. Observasjoner av universet tyder imidlertid på at den samlede energimengden er lik null, noe som peker mot at universet kan være en kvantefluktuasjon uten begrensning i levetid.
Sitat av RandoMa Vis innlegg
Betaler man forresten skatt til Kirken hvis man er medlem?
Vis hele sitatet...
En del av skatten din går til statskirken med mindre du er medlem av en annen trosretning som da får disse pengene.

Men det er bare statskirken du er "negativ medlem" av, dvs automatisk medlem med mindre du positivt melder deg ut.

Det er 100% fritt fram for å danne trossamfunn og kreve andel basert på medlemslistene. Eksempelvis kan du danne sekten "Odindyrkerne".

Dette tullet fjernes først den dagen stat og religion skilles 100% slik som i de fleste andre land - inklusive USA!

Forskjellen på en ateist og en som tror på en religion er egentlig uhyre liten:

- Ateisten tror alle religioner i fortid, nåtid og framtid er 100% overtro og 0% fakta - full stopp.
- Den religiøse tror alle religioner i fortid, nåtid og framtid er 100% overtro og 0% fakta - med ett unntak:
Den ene religionen han tror på.

Tallmessig er det altså 99,99% overensstemmelse.

Den største og viktigste årsaken til at tenkende mennesker oppriktig tror på en religion selv når denne objektivt sett strir mot vitenskapelige fakta, er antakelig som enkelte her påpeker: Styrken i det du hjernevaskes med i barndommen.

Selv høyst intelligente mennesker som på alle andre områder er klar over at terrenget har rett når det strir mot kartet, godtar uten videre at religionen er et unntak: Når den strir mot fakta, er det fakta som tar feil!
Jeg synes dere ikke skal fokusere på hva syn folk har, men hvilket menneskesyn som finnes i landet. Hat fører til jævelskap uansett hvilket syn du har. For noen mennesker vil det boble over av hat. Vis folk kjærlighet.
Sist endret av avuna; 24. juli 2011 kl. 14:19.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
avuna: Hva er forskjellen på hvilket syn folk har, og hvilke syn som finnes i et land?
Alle har et forskjellig syn på åssen ting skal gjøres. Det som er viktig er at alle i verden har et menneskesyn der mennesker ikke skal gjøres ondt. Da vil ingen i verden lide. SPiller ingen rolle hvilken religion eller visjon du har. om alle følger den regelen om at ondskap må ta slutt, så går alt bort av seg selv.
Sitat av avuna Vis innlegg
Alle har et forskjellig syn på åssen ting skal gjøres. Det som er viktig er at alle i verden har et menneskesyn der mennesker ikke skal gjøres ondt. Da vil ingen i verden lide. SPiller ingen rolle hvilken religion eller visjon du har. om alle følger den regelen om at ondskap må ta slutt, så går alt bort av seg selv.
Vis hele sitatet...
Problemet er tredelt: For det første er flere religioner, slik som kristendom og islam, fundamentalt voldelige og umoralske ideologier, noe som medfører voldelige og umoralske fundamentalister. For det andre inneholder mange av disse ideologiene et sterkt og strengt budskap om at tilhengerne er for overmennesker å anse ("vi sitter på sannheten", "alle andre kommer til helvete", "Guds utvalgte folk", etc) og at ideologien skal påtvinges andre, og/eller at utenforstående kan eller bør drepes eller behandles dårlig. Det tredje er at et verdensbilde grunnlagt i irrasjonalitet, ensporet tankegang og virkelighetsfornektelse medfører beslutninger som angår flere enn de selv grunnlagt i de samme dårlige verdiene.

Å forenkle dette til en forestilling om at "alle skal ha et menneskesyn hvor mennesker ikke skal gjøres ondt" er å ikke forstå hvor omfattende og alvorlig dette problemet er. For å oppnå dette må man nødvendigvis ta problemet ved roten og si i mot handlinger og overbevisninger grunnlagt i religion, og ikke minst religionene selv.
Ja så da bør det ikke finnes religion med et overhode, men heller et grunnleggende menneskesyn for hele verden. Ingenting er viktigere enn kjærlighet for alle mennesker, og det er det som bør fremstå, ikke dømming av mennesker. Ingen går i kirken i dag hvorfor? jo fordi vi blir dømt. Religion betyr ingenting sånn som det er i dag, om vi ikke har et menneskesyn som fungerer for alle. Hvor vanskelig er det å fortstå at man ikke kan lage teser om alle mulige mennesker, for så å si at de oppfører seg galt. Ingen mener at de oppfører seg galt. Det som må til er grunnleggende empati for mennesker, selv de som ikke har det, trenger å vite hva som skal til for at alle skal få det bra.
Sist endret av avuna; 24. juli 2011 kl. 15:13.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av avuna Vis innlegg
  • Ingen går i kirken i dag hvorfor? jo fordi vi blir dømt.
  • Religion betyr ingenting sånn som det er i dag, om vi ikke har et menneskesyn som fungerer for alle.
  • Hvor vanskelig er det å fortstå at man ikke kan lage teser om alle mulige mennesker, for så å si at de oppfører seg galt. Ingen mener at de oppfører seg galt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig for meg å fortsette diskusjon med deg før disse tre punktene har blitt forklart.

Jeg vet ikke hva du mener med dem, og har ikke lyst til å begynne å spekulere. Bruk avsnitt, og les gjennom hva du skriver før du poster, for å sjekke at det er forståelig (:
Ingen går i kirken i dag hvorfor? jo fordi vi blir dømt.
(vi blir dømt til dødes av at mennesker mener noe som er helt legalt er galt å gjøre, men ingen bryr seg om hva kjærlighet er og hva mennesker trenger.)
Religion betyr ingenting sånn som det er i dag, om vi ikke har et menneskesyn som fungerer for alle.
(alle mennesker trenger mat og kjærlighet, uten det så vil ikke verden fungere)
Hvor vanskelig er det å fortstå at man ikke kan lage teser om alle mulige mennesker, for så å si at de oppfører seg galt. Ingen mener at de oppfører seg galt.
( om ingen oppførte seg galt hadde vi ikke hatt krig i verden, men det å si at folk oppfører seg galt, gjør at de fortsetter å gjøre det, da er det kjærlighet og ansvar for at ingen har grunner for å gjøre noe galt som gjelder.) Folk lager unnskyldninger for å fortsette å dømme andre mennesker, selv om det ikke er grunn til det, da må man hjelpes med kjærlighet.

Ja jeg er ikke den mest ordnet personen her inne.
Sist endret av avuna; 24. juli 2011 kl. 16:01.
anders = ts?
Jeg syns at alle skal få bestemme hva de vil tro, men jeg er helt enig at det er helt feil å tvinge barna sine inn i en religion. I min mening så er det eneste riktige å gi de muligheter, så de kan velge selv hva de har lyst til å tro.

Selv så er jeg en agnostiker, og religion er ikke noe jeg ser som et problem. Problemet er at det fins ekstreme mennesker, som ser alt på som ekstremt, og dette er ikke et produkt av religion. Jeg mener at det er et produkt av idioti eller/og mangel på informasjon eller/og at folk er veldig svake mot å bli hjernevasket.
Sist endret av Arath.inc; 24. juli 2011 kl. 16:22.
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
sånne typer som jegermeg som skaper konflikter her i verden, kommer med den "Din gud er tåpelig, du er dum som faktisk tror på den guden der" holdningen sin, han ser ikke selv at han er like ille med det. la folk få tro på det de faen meg vil tro på uten at noen blander seg inn. Er sånne som deg som har skapt krig og helvete i midtøsten i snart 70 år...skam...
Vis hele sitatet...

Nei, der tar du feil gitt. Det er folk som reagerer voldelig på "din gud er tåplig" som skaper krig og helvete i midtøsten i snart 70 år-skam". Det er ikke karikaturtegneres skyld at radikale rasshøl dreper folk fordi noen tegner deres julenisse.
Å gjøre et opprør mot religion blir nok litt for brutalt for min smak, men er enig i at det er på høy tid at stat og kirke skilles. Er også lei av hvordan kristendom prakkes på deg i barneskolen. Var dødskristen helt til jeg begynte med naturfag på ungdomsskolen som følge av hva min kontaktlærer lærte meg.

Du får trørste deg med at veldig mange av de som er meldt inn i statskirka ikke er kristne, men bare for late til å melde seg ut. Hvis det plutselig blir slik at man må melde seg inn istedenfor å melde seg ut kommer vi nok til å se et stup i inntektene til kirka
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av pyth0n Vis innlegg
anders = ts?
Vis hele sitatet...
Lurte faktisk litt på det der selv, hahha!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Underberg Vis innlegg
Å gjøre et opprør mot religion blir nok litt for brutalt for min smak
Vis hele sitatet...
Hvordan er et opprør, som afaik er helt ikkevoldelig, mot religion for brutalt for din smak?
Alle siviliserte kulturer i historien er bydg opp rundt religion. Dette har ført oss der vi er i dag og å tro at uten religion så hadde vi vert der vi er i dag er naivt.
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Alle siviliserte kulturer i historien er bydg opp rundt religion. Dette har ført oss der vi er i dag og å tro at uten religion så hadde vi vert der vi er i dag er naivt.
Vis hele sitatet...

Sant det, men det stemmer fra menneskehetens barndom, men nå er det på tide å bli voksen. Du veit, bli kvitt den barnslige barnetrua.
Sist endret av begonespiders; 24. juli 2011 kl. 22:16.
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Alle siviliserte kulturer i historien er bydg opp rundt religion. Dette har ført oss der vi er i dag og å tro at uten religion så hadde vi vert der vi er i dag er naivt.
Vis hele sitatet...
Å tro at religion har hjulpet oss på noen som helst måte er enda mer naivt.
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Sant det, men det stemmer fra menneskehetens barndom, men nå er det på tide å bli voksen. Du veit, bli kvitt den barnslige barnetrua.
Vis hele sitatet...

Ja da tillates mord og voldtekter og alle gjør som de vil for moral og etikk skal forkastes?
Ja hvilket sammfunn vi da skulle få!
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Ja da tillates mord og voldtekter og alle gjør som de vil for moral og etikk skal forkastes?
Ja hvilket sammfunn vi da skulle få!
Vis hele sitatet...
Hvis du tror det er du så hinsides tilbakestående at du burde vært i en institusjon.
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Alle siviliserte kulturer i historien er bydg opp rundt religion. Dette har ført oss der vi er i dag og å tro at uten religion så hadde vi vert der vi er i dag er naivt.
Vis hele sitatet...
Hadde den vestlige kultur ikke vært under trykk av dominerende religiøse dogmer som har haltet teknologisk og vitenskapelig progresjon, hadde vi kunne ha ligget flere hundre, kanskje tusen år framover enn det vi gjør nå.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvis du tror det er du så hinsides tilbakestående at du burde vært i en institusjon.
Vis hele sitatet...
Om vi kutter ut matematikk også da, skriftspråk+++? Hele sivilisasjonen vår er bygd opp rundt religion. Hvorfor er pluteslig alle politikerne på venstreside i kirka i dag forresten? De ønsker å avkristne norge men nå var den god å ha?
Er du som ikke skjønner så mye min tåpelige venn!
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Ja da tillates mord og voldtekter og alle gjør som de vil for moral og etikk skal forkastes?
Ja hvilket sammfunn vi da skulle få!
Vis hele sitatet...
Bibelen er full av voldtekt og mord. Husker du han kisen, hva var det han het, Abraham, han som skulle drepe sin egen sønn fordi gud ba han om å gjøre det. Hva slags moral er det du prater om? Også hva med gud selv da? Dreper mennesker over en lav kam bare fordi de ikke gjør som han sier? Syndeflod og Sodom og Gomorra.

Hvis du virkelig trenger moralsk veiledning fra tusenvis av år tilbake, så feiler det deg noe. Og det som feiler deg er at du mangler mental input. Dvs du burde bruke mer tid på refleksjon over de større ting i livet.
Sitat av nikons Vis innlegg
Å tro at religion har hjulpet oss på noen som helst måte er enda mer naivt.
Vis hele sitatet...
Idiot. La meg quote Don Tomaso:

Hva godt har religion gjort for verden? Noen som kan svare på det?
1. Millioner, om ikke milliarder av mennesker finner trygghet, ro og trøst i religionen, og den har hjulpet dem gjennom vanskelige perioder.
2. Religiøse grupper har i hundrevis av år drevet hjelpe- og bistandsarbeid i hele verden.
3. Religion har vært med på å spre budskapet om nestekjærlighet og solidaritet.

Trenger du flere?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Ja da tillates mord og voldtekter og alle gjør som de vil for moral og etikk skal forkastes?
Ja hvilket sammfunn vi da skulle få!
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du dette ville skjedd uten religion? Eller eventuelt ville skjedd om all religion plutselig forsvant? Norge er for eksempel et veldig lite religiøst land, akkurat som mange andre land med høy HDI.
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Om vi kutter ut matematikk også da, skriftspråk+++? Hele sivilisasjonen vår er bygd opp rundt religion.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva du legger i «religion», men kan du utdype dette?
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Bibelen er full av voldtekt og mord. Husker du han kisen, hva var det han het, Abraham, han som skulle drepe sin egen sønn fordi gud ba han om å gjøre det. Hva slags moral er det du prater om? Også hva med gud selv da? Dreper mennesker over en lav kam bare fordi de ikke gjør som han sier? Syndeflod og Sodom og Gomorra.

Hvis du virkelig trenger moralsk veiledning fra tusenvis av år tilbake, så feiler det deg noe. Og det som feiler deg er at du mangler mental input. Dvs du burde bruke mer tid på refleksjon over de større ting i livet.
Vis hele sitatet...
Ja det var fordi Gud skulle teste han men ble han stoppet eller?
Du kan jo begynne å pugge de 10 bud.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor tror du dette ville skjedd uten religion? Eller eventuelt ville skjedd om all religion plutselig forsvant? Norge er for eksempel et veldig lite religiøst land, akkurat som mange andre land med høy HDI.Nå vet jeg ikke hva du legger i «religion», men kan du utdype dette?
Vis hele sitatet...
Norge er byggd opp rundt de kristne verdier. Du trenger ikke gå lenger tilbake en til vikingtiden om du vil ha ditt sammfunn uten religion. Resten av Europa låg milevis forran oss og om du tror religion ikke har ført med seg en kulturell utvikling så stakkars deg.
Du kan jo begynne å kutte ut de 10 bud og se hvor langt du kommer da? Det har jo Breivik gjort til de grader så vel bekommen!
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Alle siviliserte kulturer i historien er bydg opp rundt religion. Dette har ført oss der vi er i dag og å tro at uten religion så hadde vi vert der vi er i dag er naivt.
Vis hele sitatet...
Det mener jeg blir helt feil måte å se det på. Hvis du går langt nok tilbake vil du se at religiøse regler regjerte foran rasjonalitet og empati, men det betyr ikke at religion i seg selv er eller var noe positivt. Religion er stort sett feilaktige hypoteser om hvordan universet fungerer, som senere i ekstremt stor grad har blitt erstattet av reell kunnskap. Jeg kan ikke se noen god grunn til at vi skulle kommet noe kortere i sivilisasjonen hvis det ikke hadde vært for religion – heller tvert i mot, hvis du for eksempel ser på hvordan den mektige katolske kirken motkjempet vitenskap og fengslet vitenskapsmenn som sa i mot deres hellige skrifter gjennom middelalderen.

Det er en korrekt observasjon å si at praktisk talt alle siviliserte kulturer i historien er bygget opp rundt slaveri også, men legitimerer det slaveri på noe vis? Medfører det et pluss i margen for slaveri som gjør at vi ikke i dag kan avfeie det som galt?

Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Du kan jo begynne å kutte ut de 10 bud og se hvor langt du kommer da? Det har jo Breivik gjort til de grader så vel bekommen!
Vis hele sitatet...
Det er innlysende for ethvert voksent menneske med evne til refleksjon at de 10 bud (eller de tre-fire som er aktuelle) er et resultat av menneskelig moral, og ikke omvendt. Hvis ikke det var tilfelle ville du ikke funnet igjen de samme grunnleggende reglene for menneskelig sameksistens blitt funnet igjen i praktisk talt alle religioner – noe du gjør.

Det du kanskje bør spørre deg er, hvorfor står det ingenting om slaveri, barnemishandling, likestilling mellom kjønn og rasisme, hvis dette virkelig var guddommelige regler? Dette er bronsealdervrøvl fra ende til annen som ikke har gjort annet enn å holde den moralske utviklingen tilbake.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Breiflabben Vis innlegg
Norge er byggd opp rundt de kristne verdier. Du trenger ikke gå lenger tilbake en til vikingtiden om du vil ha ditt sammfunn uten religion.
Vis hele sitatet...
Vikingene hadde religion. Selv om du kanskje velger å kalle det en mytologi.
Resten av Europa låg milevis forran oss og om du tror religion ikke har ført med seg en kulturell utvikling så stakkars deg.
Vis hele sitatet...
1: Jeg ser ikke at jeg har ytret noe som indikerer at jeg tror religion ikke har medført kulturell utvikling.
2: Nå vet jeg ikke om du betegner nestekjærlighet som en kristen verdi, men jeg må si det oser heller lite av deg.
Du kan jo begynne å kutte ut de 10 bud og se hvor langt du kommer da? Det har jo Breivik gjort til de grader så vel bekommen!
Vis hele sitatet...
Hvilke ti bud? De er nevnt to ganger i de fleste kristne biblene.

Jeg foretrekker de Hitchens foreslo.

Og hvorfor holde seg til 10? Det finnes over 600 stk.
Sist endret av Jonta; 24. juli 2011 kl. 22:55. Grunn: typo
Sitat av Butchern Vis innlegg
1. Millioner, om ikke milliarder av mennesker finner trygghet, ro og trøst i religionen, og den har hjulpet dem gjennom vanskelige perioder.
Vis hele sitatet...
Fint lite, om noe, tyder på at ateister klarer seg dårligere gjennom vanskelige perioder. At religionen opptar mye av livet til personene medfører ikke at religion er nødvendig, eller i det hele tatt positivt.

Sitat av Butchern Vis innlegg
2. Religiøse grupper har i hundrevis av år drevet hjelpe- og bistandsarbeid i hele verden.
Vis hele sitatet...
Historisk sett er det gjerne under betingelser av misjonering. Det er også tilfelle at de aller fleste store humanitære organisasjoner er sekulære og livssynsnøytrale organisasjoner uten religiøst fundament. Det er likefullt tilfelle at mange kristne hjelpeorganisasjoner – store som små, og derunder den katolske kirken sentralt – aktivt har motkjempet gode tiltak mot AIDS og HIV som kondombruk, men sverger til å lære de at kondomer er en synd de kommer til helvete for.

Sitat av Butchern Vis innlegg
3. Religion har vært med på å spre budskapet om nestekjærlighet og solidaritet.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. Dette blir gjort i minst like stor grad av sekulære, mens religiøse har en tendens til å fordømme ting som homofili, kondombruk, stamcelleforskning og – i mange deler av verden – at kvinner skal bli behandlet som mennesker. Man kan også spørre seg om hva de katolske prestene legger i nestekjærlighet når de voldtar og torturerer små barn på en nærmest sentralt systematisert måte.

Sitat av Butchern Vis innlegg
Trenger du flere?
Vis hele sitatet...
Ja takk.