Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 125709
Sitat av Jonta Vis innlegg
I dette innlegget lenker jeg hit. Det er ikke den eneste undersøkelsen. Døm selv.
Vis hele sitatet...
Litt tendensiøst. Muslimane i England er oftast sosialt fremmendgjorte innvandrarar med låg sosioøkonomisk status. Sjølvsagt går dei åt ekstremismen. Likeså fattige kvite som blir med i Vigrid, utan at det har så mykje med norrøn mytologi å gjera.

Ville du sagt tilsvarende til Nord-Koreas befolkning? Ikke gjør så forbanna mye, for det er jo uro nok?
Vis hele sitatet...
Sorry bro, men du er ikkje undertrykt såleis. Med unnatak av mindre sektmiljø er det fåe valdelege, religiøse gruppor som presser vilja si på resten utanom vanlege demokratiske vegar. Om ateistar vil ha meir å seia i verdispørsmål, som dei jo gjerne mun, lyt dei få mange born og vinne kampen om demografien.

Burde disse tie? Fordi det allerede er uroligheter omkring tema? Burde de heller vente? Til urolighetene tar av. Og alt ordner seg av seg selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje poenget. Det litle korstoget som 68-arane og halvsløgge Dawkins-frelste fører har i beste fall ført til ei radikalisering av elles moderate religiøse. Eg syner åt «culture wars» borti Amerika. Mange av venene mine borti Texas er i beste fall berre kristne i kjeften, men dei stemmer lell for rabiate republikanarar. Folk går i forsvar fort, må vita.

Konseptet har oppstått. Hvorfor skulle det ikke kunne forsvinne?
Vis hele sitatet...
Religionen speler no ei rolle. Eg trur ikkje datamaskinar forsvinn med det fyrste heller, sjølv om dei har "oppstandi". Det er sjølvsagt mogleg at dei går bort, men lite sannsyn er der så lenge folk finn bruk for dei.

Sier du med dette at katolikkene kom opp med disse verdiene først? Det er ikke helt entydig i posten din.
Vis hele sitatet...
For all del, dei fleste tankar er no tenkte alt — katolske eller ikkje. Men det er vanskeleg å koma unna at det var katolikkane som var den mest påverknadsdyktige krafti bak menneskerettane. Det er ikkje reint tilfelleleg at dei var tidleg ute med å hetse Hitler.
Sitat av brgz Vis innlegg
En ting kan jeg love deg 100%, og det er at religion aldri kommer til å forsvinne.
Vis hele sitatet...
Støtter deg dessverre i denne påstanden, men slik jeg har fått inntrykk av, så har jo religion fått mindre innflytelse i moderne tid enn tidligere. Det har alltid vært religion tilstedet, men det kan alltids være et tegn
Sist endret av Hoksalon; 3. april 2011 kl. 20:48.
Statistikken viser at antall religiøse minker. Så en eller annen gang om mange hundre år vil vell religion være helt borte.
Synd ingen av oss får oppleve det : /
Sist endret av plipp; 3. april 2011 kl. 20:52.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av uppdali Vis innlegg
Litt tendensiøst. Muslimane i England er oftast sosialt fremmendgjorte innvandrarar med låg sosioøkonomisk status. Sjølvsagt går dei åt ekstremismen. Likeså fattige kvite som blir med i Vigrid, utan at det har så mykje med norrøn mytologi å gjera.
Vis hele sitatet...
Hvordan avgrenses «normalt religiøse»? Skal engelske ekskluderes? Skal mennesker med lav sosioøkonomisk status ekskluderes?

Om du har statistikk du mener er bedre, mer representativ osv. ville det såklart vært interessant å se den.

Sorry bro, men du er ikkje undertrykt såleis. Med unnatak av mindre sektmiljø er det fåe valdelege, religiøse gruppor som presser vilja si på resten utanom vanlege demokratiske vegar. Om ateistar vil ha meir å seia i verdispørsmål, som dei jo gjerne mun, lyt dei få mange born og vinne kampen om demografien.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at du med «mun» mener «vil». UiO sin ordbok kom ikke opp med noen treff for «mun».
Jeg tror de færreste ville tolket posten min til å ligne på noe som «ateister blir undertrykt like mye som Nord-Koreas befolkning», men hey, mulig jeg tar feil (:

Poenget var prinsippet. Å la være å ta opp et tema, noe som kunne ført til økt uro rundt tema, fordi det allerede var uro rundt et tema.

Om du synes sammenligningen med Nord-Korea var søkt e.l. vil jeg påpeke at brgz dro inn krig.
Det er ikkje poenget. Det litle korstoget som 68-arane og halvsløgge Dawkins-frelste fører har i beste fall ført til ei radikalisering av elles moderate religiøse. Eg syner åt «culture wars» borti Amerika. Mange av venene mine borti Texas er i beste fall berre kristne i kjeften, men dei stemmer lell for rabiate republikanarar. Folk går i forsvar fort, må vita.
Vis hele sitatet...
At folk, hvertfall i starten, får en nær instinktiv forsvarsreaksjon er da helt naturlig når det gjelder slike ting.

Hvorfor dette skulle være noen grunn til ikke å ta opp tema (merk: dette dekker sannsynligvis ikke hele TS sin førstepost) ser jeg ikke.

Religionen speler no ei rolle. Eg trur ikkje datamaskinar forsvinn med det fyrste heller, sjølv om dei har "oppstandi". Det er sjølvsagt mogleg at dei går bort, men lite sannsyn er der så lenge folk finn bruk for dei.
Vis hele sitatet...
Setningen jeg siterte virket som en ugjennomtenkt påstand av typen «dette er noe som aldri kan forandres på». Unyansert og på vaklende grunnlag.

Prøver ikke å definisjonskrangle, men «religion» er et meget vidt begrep. Utvikling i en retning TS vil synes er tilfredsstillende, det tror jeg i stor grad er oppnåelig. Om man i lange tider framover vil kunne forsvare påstanden din? Oh yes.
For all del, dei fleste tankar er no tenkte alt — katolske eller ikkje. Men det er vanskeleg å koma unna at det var katolikkane som var den mest påverknadsdyktige krafti bak menneskerettane. Det er ikkje reint tilfelleleg at dei var tidleg ute med å hetse Hitler.
Vis hele sitatet...
Adolf Hitler ble aldri ekskommunisert fra den katolske kirken. Akkurat som alle andre ledende medlemmer av NSDAP (bortsett fra Göbbels da. Som gifta seg med en protestant. Den jævel'n). Vatikanet feiret bursdagen til Hitler helt til slutten. De var tidlige ute med å hetse Hitler, men også tidlig ute med å slutte?

Dette med menneskerettigheter må du gjerne komme med kilder for. Det jeg kommer på i denne forbindelse er nok noe nærmere vår tid (ekstremt skadelige utsagn om kondomer, beskyttelse av barnevoldtektsmenn, oppfordring til etnisk rensning)
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvordan avgrenses «normalt religiøse»? Skal engelske ekskluderes? Skal mennesker med lav sosioøkonomisk status ekskluderes?

Om du har statistikk du mener er bedre, mer representativ osv. ville det såklart vært interessant å se den.
Vis hele sitatet...
Det er openbert at det er andre kår enn religion som ligg til grunn når fattige eller sosialt fremmendgjorte blir ekstremistar. Ein lyt kontrollere variablane sine. Kan du til dømes syne til at moderate, kvite franske katolikkar (middelklasse!) stør brannbombing av Hare Krishna-kontor? Du fer kan hende med overdriven ekstrapolering her. Det er lett å finne det ein vil om ein er fri nok til sinns, litt som amerikanarane som finn Jesus i trevyrke og pannekakor og toast og kva det ikkje skal vera.

Poenget var prinsippet. Å la være å ta opp et tema, noe som kunne ført til økt uro rundt tema, fordi det allerede var uro rundt et tema.

Om du synes sammenligningen med Nord-Korea var søkt e.l. vil jeg påpeke at brgz dro inn krig.
Vis hele sitatet...
Eg ser poenget, men det er ikkje heilt rett lell. Problemet er mest at ateister ikkje er spesielt smarte og såleis trekk alle kristne under ein kam — dertil tillegg dei meiningar og syn dei ikkje har. (See what I did there?)

At folk, hvertfall i starten, får en nær instinktiv forsvarsreaksjon er da helt naturlig når det gjelder slike ting.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er då kva du faktisk vil oppnå. Vil ein berre fara i kring og skryte av kor sekulær og «opplyst» ein er, eller ynskjer vi eit dyktig samfunn? Desse kristne var moderate og heilt høvelege folk før somme oppmerksemdssjuke kom og pressa dei til feil kant. Om målet var å avgrense makti åt kristenfundamentalistane, gjekk det no ratt gali der!

Adolf Hitler ble aldri ekskommunisert fra den katolske kirken. Akkurat som alle andre ledende medlemmer av NSDAP (bortsett fra Göbbels da. Som gifta seg med en protestant. Den jævel'n). Vatikanet feiret bursdagen til Hitler helt til slutten. De var tidlige ute med å hetse Hitler, men også tidlig ute med å slutte?
Vis hele sitatet...
Eg skal ikkje gjera dette om til ein detaljkamp, men du ser bort frå ein del ting her Eg kan nemne to rit frå kyrkja: Med brennande sorg og Non Abbiamo Bisogno. Båe er kraftige åtak på fascismen og nazismen. Paven og Hitler var definitivt ikkje på godfot, men maktpolitikk er maktpolitikk — og ein snakkar ikkje stygt i trynet åt største bølla på skolen heller. Paven hadde jo heller ingen herstyrke, i motsetnad til Hitler.

Dette med menneskerettigheter må du gjerne komme med kilder for. Det jeg kommer på i denne forbindelse er nok noe nærmere vår tid (ekstremt skadelige utsagn om kondomer, beskyttelse av barnevoldtektsmenn, oppfordring til etnisk rensning)
Vis hele sitatet...
No gjeld ikkje akkurat dei siste sakene ordskiftet her. Ikkje veit eg heilt kvar du fær «oppfordring til etnisk rensning» frå heller. Samanfallet mellom kristendomen (serleg universalismen hans) og menneskerettane/demokrati er godt kjent. Du kan lesa det Jürgen Habermeis seier her. Ordi hans veg tungt, då han er rekna for ein av dei største innan tysk/vestleg filosofi i førre århundret.
▼ ... over en måned senere ... ▼
jegermeg: Du gjorde iallefall noe i riktig retning når du sa hva du mente. Og det er helt utrolig at mennesker tror at noen har snakka med "gud." Mennesker har riktignok skapt religioner og bibler. Men hvorfor lar så mange seg skremme og lar seg adlyde noen skjeggete prester? Det viktige fremover blir for oss antireligiøse å snakke opp!
Helt enig her!

Som Mao sa "Gift er slangegift, jo raskere du får d ut jo mindre skade d fører til".
Slikt kunne vi lært av kommunistene, nå mener ikke jeg at vi skal stemme på Rødt, selvom det er det jeg har siktet på.

Vi kan ikke opprøre imot religion, men vi kan vel anmelde disse foreldrene for å utestenge religionsfrihet fra barna.
Ikke mye vi kan gjøre når mennesker har religionsfrihet, er vel bare å gjøre sitt beste å håpe at neste generasjon forstår..
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Helt enig her!

Som Mao sa "Gift er slangegift, jo raskere du får d ut jo mindre skade d fører til".
Slikt kunne vi lært av kommunistene, nå mener ikke jeg at vi skal stemme på Rødt, selvom det er det jeg har siktet på.
Vis hele sitatet...
Å forby religion er ikke svaret, vi trenger opplysning og fornuft!
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Nå er jeg drittlei. Jeg kjenner en familie som er det man kan kalle hardcore kristne. Foreldrene i denne familien tror oppriktig på at jorden er ca. 6000 år gammel og at den ble skapt på 6 dager. .................................

Hva kan vi gjøre?
Vis hele sitatet...

Meget bra skrevet og godt formulert. Helt ening med deg.
Religion må bort. Men det vil nok ikke skje i vår tid, desverre. Det er for mange svake sjeler der ute.

En ting man kan gjøre som en liten start. Starte en kollektiv masseutmeldelse av statskirken for alle som ikke er kristne. Da faller vel medlemsmassen med tja.... 70% eller så, og da bir det mindre penger i omløp.

Jeg skulle gjerne ha boikotta alle kirke-besøk, men når det er familiebegivbenheter så har man på en måte ikke så mye valg. Men jeg blir like skuffa hver gang mine nevøer/nieser blir døpt, da ingen av foreldra er relgiøse i det hele tatt.
De sier det er tradisjon.
Jeg er egentlig bare imot ekstreme religioner. Kristendom, islam og i noen tilfeller jødedom blir for sinnsykt i noen tilfeller og mye av det er det bare ufattelig at noen kan tro på. Samme med hinduisme på en måte og som bader statuer og hyller sikkert flere tusen guder, men det går ikke ut over noen andre.
Redpilled alfahann
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg er egentlig bare imot ekstreme religioner. Kristendom, islam og i noen tilfeller jødedom blir for sinnsykt i noen tilfeller og mye av det er det bare ufattelig at noen kan tro på. Samme med hinduisme på en måte og som bader statuer og hyller sikkert flere tusen guder, men det går ikke ut over noen andre.
Vis hele sitatet...
Hinduismen er brukt som argument for å beholde kastesystemet i india. Dette går ut over millioner av mennesker.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Hinduismen er brukt som argument for å beholde kastesystemet i india. Dette går ut over millioner av mennesker.
Vis hele sitatet...
Forklar, vær så snill.
Redpilled alfahann
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Forklar, vær så snill.
Vis hele sitatet...
I hinduismen har de begreper som karma og samsara. Det vil si at om gjør vonde handlinger vil du bli gjenfødt i en lavere kaste. Det vil si at de som lider og har det vondt fortjener dette. Derfor er det i manges opfatning dumt å fjerne kastesystemet fordi de laveste kastene har fortjent å havne der.
Sitat av bennnern Vis innlegg
I hinduismen har de begreper som karma og samsara. Det vil si at om gjør vonde handlinger vil du bli gjenfødt i en lavere kaste. Det vil si at de som lider og har det vondt fortjener dette. Derfor er det i manges opfatning dumt å fjerne kastesystemet fordi de laveste kastene har fortjent å havne der.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Det tenkte jeg ikke på.
Overflødig
Fossen's Avatar
Kan se at mange har behov for å ta avstand fra Kirken og religion forøvrig. Med tanke på at forskning/vitenskap motbeviser Bibelen på mange punkter (Adam og Eva, Jorda er 6000 år gammel osv) er kanskje ikke dette så rart. Det at religion er blitt brukt som et redskap for å tilegne seg makt og penger er vel heller ikke uvesentlig.

Jeg mener dog at slike detaljer er uviktige. Bibelhistorier er etter min mening ikke ment å taes bokstavelig, men er ment mer som en rettesnor og har alltid en moral som man kan reflektere over. Det å kalle kristendommen, Islam og Jødedommen for ekstreme religioner stiller jeg meg uforstående til, ettersom grunnmuren i disse religionene er
- ikke drep
- ikke stjel
- kardemommelov
- osv
Sitat av Fossen Vis innlegg
Kan se at mange har behov for å ta avstand fra Kirken og religion forøvrig. Med tanke på at forskning/vitenskap motbeviser Bibelen på mange punkter (Adam og Eva, Jorda er 6000 år gammel osv) er kanskje ikke dette så rart. Det at religion er blitt brukt som et redskap for å tilegne seg makt og penger er vel heller ikke uvesentlig.

Jeg mener dog at slike detaljer er uviktige. Bibelhistorier er etter min mening ikke ment å taes bokstavelig, men er ment mer som en rettesnor og har alltid en moral som man kan reflektere over. Det å kalle kristendommen, Islam og Jødedommen for ekstreme religioner stiller jeg meg uforstående til, ettersom grunnmuren i disse religionene er
- ikke drep
- ikke stjel
- kardemommelov
- osv
Vis hele sitatet...
Denne moralen er i mange tilfeller i sterk strid med hva man anser som moralsk riktig i dag. Ta en titt på disse bibelhistoriene for eksempel.

Kardemommeloven går forøvrig slik: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

Jeg gikk tidligere på skole med to kristne som oppriktig trodde at jeg kom til å brenne i all evighet, ikke fordi jeg plagde andre eller unnlot å være snill og grei - men fordi jeg ikke aksepterte Jesus som min frelser.
Sist endret av Roolfe; 12. mai 2011 kl. 19:33.
Overflødig
Fossen's Avatar
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Denne moralen er i mange tilfeller i sterk strid med hva man anser som moralsk riktig i dag.

Jeg gikk tidligere på skole med to kristne som oppriktig trodde at jeg kom til å brenne i all evighet, ikke fordi jeg plagde andre eller unnlot å være snill og grei - men fordi jeg ikke aksepterte Jesus som min frelser.
Vis hele sitatet...
Det er dog de ti bud som er kjernen i Kristendommen, og disse kan vel ingen være sterkt uenig i(?)

Fanatikere vil alltid eksistere i en eller annen form og er ikke nødvendigvis et produkt av religionen men av en oppdragelse av en familie og et miljø som tolker sin religion radikalt.
Jeg er uenig i de fleste av budene, om man ser på dem som absolutte sannheter.

Du skal hedre din far og din mor.
Vis hele sitatet...
Uansett? Hva om de misbruker meg seksuelt? Hva om de slår?
Du skal ikke tale usant om din neste.
Vis hele sitatet...
Selv om en eventuell løgn kunne reddet liv?
Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
Vis hele sitatet...
Selve grunnlaget for vår moderne eksistens er bruddet på dette budet, kapitalismen.
Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.
Vis hele sitatet...
Tankekriminalitet. Er det virkelig så farlig om jeg skulle ønske jeg hadde like god arbeidsstokk som min konkurrent?
Osv!

Jeg er helt overbevist om at jeg selv kunne kommet opp med mye bedre bud enn dette. Hvorfor nevnes det ingenting om å plage andre? Seksuelle overgrep? Rasisme? Svindel? Hjelpe andre? Og hvorfor er det så viktig for denne guden at ingen misbruker hans navn?

You shall not bow down to them or worship them; for I the Lord your God am a jealous God, punishing children for the iniquity of parents, to the third and the fourth generation of those who reject me, but showing steadfast love to the thousandth generation of those who love me and keep my commandments.
Vis hele sitatet...
Overflødig
Fossen's Avatar
Ser problemstillingene som kan dukke opp rundt det men jeg mener fortsatt at de 10 bud er et godt utgangspunkt å basere livet sitt på. Det går veldig mye på tolkning.

Det jeg egentlig ville fram til er at selv om det fort kan bli mye faenskap ut av religion ved at det brukes som et maktmiddel, så er ikke det nødvendigvis i religionen feilen ligger. Alle de store verdensreligionene er i sin pureste form fredsfremmende. Problemet ligger i alt av detaljer rundt kjerneverdiene.
Sist endret av Fossen; 12. mai 2011 kl. 21:35.
Jeg ser hvor du vil hen, men jeg er fremdeles uenig. Felles for verdensreligionene er blant annet et særdeles gammeldags, undertrykkende syn på kvinner, og også homofile. Jeg vet at mange ser bort i fra disse delene av bibelen - men her er det altså religionen det er noe feil med - menneskene gjør den bedre ved å cherrypicke stoff de velger å forholde seg til.

I tillegg må selve det å tro sies å være en kjerneverdi. Dette er en av verstingene. Det å tro på noe, på tross av fornuft og bevis, er ikke særdeles konstruktivt om vi skal komme oss videre her i verden.
religion er menneskets opium. uansett hvor mye jeg personlig misliker religion generelt, og hvor mye krig det har skapt. så ville ikke verden fungert uten religion
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Nei Vis innlegg
uansett hvor mye jeg personlig misliker religion generelt, og hvor mye krig det har skapt. så ville ikke verden fungert uten religion
Vis hele sitatet...
Og da må jeg bare spørre: Hvorfor ikke.
Tror du ikke vi hadde lært oss å leve sivilisert uten at noen lagde en religion som blant annet inneholder hvordan man skal oppføre seg?
Dessuten var det ganske sivilisert mange steder før visse religioner kom til også.
Mange mennesker bruker religion som en menig med livet. Uten den har de ikke noen funksjon i livet.
I Sovjet russland var ikke relgion direkte populært, men det gjorde ikke landet til det perfekte sted. Og det fantes nok av fanatikere der som kjempa for kommunismen der.
Veit det var mye annet som spillet inn, men etter den logikken mange bruker mot relgion burde Sovjet være det perfekte sted å leve.
Får legge til i samme slengen at jeg er imot 99.999% av det verdens relgiøse ledere har å si og er ikke med i noe kirkesammfun wathsoever.
Men er virkelig det å fjene relgion løsningen på verdens poblemer når det allerede er bevist at folk uansett er ''onde''?
Sitat av Nei Vis innlegg
religion er menneskets opium. uansett hvor mye jeg personlig misliker religion generelt, og hvor mye krig det har skapt. så ville ikke verden fungert uten religion
Vis hele sitatet...
En slik påstand er totalt verdiløs hvis du ikke forsvarer den med et resonnement. Hvorfor ville ikke verden fungert uten religion? På hvilken måte vil et ateistisk samfunn ikke fungere?

Sitat av lurtmegtredveår Vis innlegg
Mange mennesker bruker religion som en menig med livet. Uten den har de ikke noen funksjon i livet.
Vis hele sitatet...
Hva hvis en person sier til deg at han er helt sikker på at han kommer til å vinne i Lotto i neste uke, og at han derfor handler med dette som utgangspunkt? Det vil da være ganske naturlig å spørre hvorfor han tror dette. Svaret du får er at han bare vet det. Han føler det på seg, og dessuten hørte han en stemme som sa det inn i øret hans når han var helt alene. Men har du noe håndfast som faktisk tyder på at det du sier stemmer, spør du. Nei, hvorfor skulle jeg trenge det, er svaret du får. Overbevisningen om at jeg vinner i Lotto gir livet mitt mening. Jeg ville ikke ønsket å leve i et univers der jeg ikke vinner i Lotto i neste uke.

Det ville være liten tvil om at denne personen har gått fullstendig fra vettet. Personen er rablende gal, og ville ikke blitt vurdert seriøst til en eneste posisjon i samfunnet som innebærer ansvar på noen som helst måte. Er dette en forestilling som er positiv for personen det gjelder? Kanskje, men sannsynligvis egentlig ikke – personen ville nok i etterkant sagt seg enig i at det var for det beste å komme til hektene igjen, om han skulle gjøre det. Er det skadelig for vårt samfunn og menneskene det gjelder å ikke bare stilltiende bifalle slike vrangforestillinger, men også oppfordre til det? Absolutt, og i høyeste grad. Og om du erstatter Lotto-gevinsten med en usynlig, magisk snekker, 72 jomfruer, reinkarnasjon og/eller hellige kyr så endrer ikke det fundamentet i problemet på noe vis.

Vi burde oppfordre til rasjonalitet, fri diskusjon og sunn fornuft, og utfordre irrasjonalitet, tabuer og grunnløse vedtatte sannheter.

Sitat av NotToSmart Vis innlegg
I Sovjet russland var ikke relgion direkte populært, men det gjorde ikke landet til det perfekte sted.
Vis hele sitatet...
Det er jo klinkende klart at det ikke er ateismen som lå til grunn for de menneskelige lidelsene i Sovjet. Det er ingen her som har påstått at en ateistisk verden er en verden som aldri vil ha problemer – men den vil ha én mindre årsak til problemene. Det er religion som ligger til grunn for undertrykkingen av kvinner i islamistiske styrer; det er religion som ligger til grunn for undertrykkingen av homofile i muslimske og kristne miljøer; og det er religion som ligger til grunn for dyremishandlingen i muslimsk halal-slakting og dyreofring blant enkelte hinduistiske retninger. Og dette er bare toppen av isfjellet. Hvor ofte ser du noen utføre slike forferdelige handlinger i ateismens navn?
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
I Sovjet russland var ikke relgion direkte populært, men det gjorde ikke landet til det perfekte sted. Og det fantes nok av fanatikere der som kjempa for kommunismen der.
Veit det var mye annet som spillet inn, men etter den logikken mange bruker mot relgion burde Sovjet være det perfekte sted å leve.
Får legge til i samme slengen at jeg er imot 99.999% av det verdens relgiøse ledere har å si og er ikke med i noe kirkesammfun wathsoever.
Men er virkelig det å fjene relgion løsningen på verdens poblemer når det allerede er bevist at folk uansett er ''onde''?
Vis hele sitatet...
*Religion

Uansett, et samfunn hvor det er behov for religion, men der dette blir forbydd, tror jeg ikke at noen synes er ønskelig. Og det blir litt for dumt og mene at hvorvidt det praktiseres religion i staten er så avgjørende for levekår, politisk ideologi og økonomisk system er jo selvfølgelig mye viktigere!
Sist endret av Sneipen92; 13. mai 2011 kl. 14:31.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Veit det var mye annet som spillet inn, men etter den logikken mange bruker mot religion burde Sovjet være det perfekte sted å leve.
Vis hele sitatet...
Det finnes flere problemer her i verden enn bare religion, ingen har påstått at verden hadde vært perfekt uten. Det er ei heller ingen (eventuelt veldig få) som mener at forbud er en god løsning, slik de prøvde seg på i Sovjetunionen.

Men er virkelig det å fjerne religion løsningen på verdens problemer når det allerede er bevist at folk uansett er ''onde''?
Vis hele sitatet...

Religion er ikke det eneste problemet vi har her i verden, ei heller roten til alt vondt, følgelig vil ikke en verden uten religion være en verden uten problemer. Mennesker er ikke "onde", vi er opportunistiske, egoistiske, og innehar varierende verdisett og moraler. Selv om "ondskapsfulle" handlinger vies mer oppmerksomhet, er det mer regelen enn unntaket at vi klarer å leve i harmoni med hverandre og tildels omverdenen rundt.


Den mest effektive måten å bli kvitt religion på er å bidra til økt utdanning og bedre levevilkår. Ateisme synes å komme som en naturlig konsekvens når utdanningsnivået øker og levevilkårene bedres.
Overflødig
Fossen's Avatar
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Den mest effektive måten å bli kvitt religion på er å bidra til økt utdanning og bedre levevilkår. Ateisme synes å komme som en naturlig konsekvens når utdanningsnivået øker og levevilkårene bedres.
Vis hele sitatet...
Jamfør Norge
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Men er virkelig det å fjene relgion løsningen på verdens poblemer når det allerede er bevist at folk uansett er ''onde''?
Vis hele sitatet...

"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion"
- Steven Weinberg
Sist endret av vaffel11; 13. mai 2011 kl. 16:41.
jeg tviler på at verden hadde blitt et bedre sted uten religion. folk hadde såklart funnet noe annet å krige over. jeg sier ikke at religioner ikke fører mye dritt med seg, for det mener jeg at det gjør. men det jeg mener med at verden ikke ville fungere uten religion er at mange mennesker lever for å tilbe gud. mange støtter seg til religion i vanskelige tider, og da gir religion dem håp. et eksempel er mange narkomane i Norge som har blitt kristne og derretter blitt nykter. jeg betviler at en narkoman ville blitt nykter dersom han hadde vunnet i lotto. så Jeg vil ikke si at religion kan sammenlignes med å vinne i lotto.
Sitat av Fossen Vis innlegg
Jamfør Norge
Vis hele sitatet...
Religiøs deltagelse i Norge har godt opp i det siste da. Vi er absolutt ikke en sekulær stat!
Religøs deltakelse er ikke det samme som tro. Eneste grunnen til at jeg nærmer meg en kirke er f.eks konfirmasjoner, brylupp, begravelser, etc...

Jeg syntes det bør startes en kampanje hvor alle som ikke tror faktisk melder seg ut av statskirken = mindre penger på de...
Sitat av Nei Vis innlegg
mange støtter seg til religion i vanskelige tider, og da gir religion dem håp. et eksempel er mange narkomane i Norge som har blitt kristne og derretter blitt nykter. jeg betviler at en narkoman ville blitt nykter dersom han hadde vunnet i lotto. så Jeg vil ikke si at religion kan sammenlignes med å vinne i lotto.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om å vinne i Lotto – jeg snakker om en totalt grunnløs overbevisning om at man kommer til å vinne i Lotto. Det er en analogi for å vise argumentet om at det bringer personen trygghet fra et annet perspektiv, og at enhver identisk situasjon hvor troen på en eller annen guddom er erstattet med hva som helst annet umiddelbart ville fått personen stemplet som ravende gal.

Når det kommer til narkomane og alkoholikere som finner religion og blir nyktere, er du så sikker på at religionen er årsaken til at de ble nyktere? Er du så sikker på at de ikke ville blitt nyktere uten religion? Har du håndfast statistikk som sier at en narkoman som blir religiøs har høyere sannsynlighet for å bli nykter enn en som ikke blir det? Og ville du vært like aksepterende ovenfor deres nye overbevisning som kanskje hjelper de ut av avhengigheten hvis den heller omhandlet at deres skjebne var å gifte seg med Ivar Dyrhaug?

Sitat av Sneipen92
Religiøs deltagelse i Norge har godt opp i det siste da. Vi er absolutt ikke en sekulær stat!
Vis hele sitatet...
Nei, den har i følge SSB vært jevnt fallende i hvert fall siden 2005, med mindre du sitter på tall for 2010 som viser noe annet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, den har i følge SSB vært jevnt fallende i hvert fall siden 2005, med mindre du sitter på tall for 2010 som viser noe annet.
Vis hele sitatet...
Ifølge min læreboka vår i religion var den hvertfall på vei tilbake. Men da snakket man mye om "ny-religiøsitet", se religionen i naturen, buddhisme, osv osv
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Det finnes flere problemer her i verden enn bare religion, ingen har påstått at verden hadde vært perfekt uten. Det er ei heller ingen (eventuelt veldig få) som mener at forbud er en god løsning, slik de prøvde seg på i Sovjetunionen.




Religion er ikke det eneste problemet vi har her i verden, ei heller roten til alt vondt, følgelig vil ikke en verden uten religion være en verden uten problemer. Mennesker er ikke "onde", vi er opportunistiske, egoistiske, og innehar varierende verdisett og moraler. Selv om "ondskapsfulle" handlinger vies mer oppmerksomhet, er det mer regelen enn unntaket at vi klarer å leve i harmoni med hverandre og tildels omverdenen rundt.


Den mest effektive måten å bli kvitt religion på er å bidra til økt utdanning og bedre levevilkår. Ateisme synes å komme som en naturlig konsekvens når utdanningsnivået øker og levevilkårene bedres.
Vis hele sitatet...
Må jeg sitere meg selv? Jeg inrømte faktisk selv i inlegget mitt at det var flere grunne til problemer.

Sitat av vaffel11 Vis innlegg
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion"
- Steven Weinberg
Vis hele sitatet...
Eller penger?
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Må jeg sitere meg selv? Jeg innrømte faktisk selv i innlegget mitt at det var flere grunne til problemer.
Vis hele sitatet...
Du argumenterte mot en stråmann. Du antyder i innlegget ditt at mange religionskritikere ser på religion som det eneste problemet her i verden, noe jeg ikke kan se har vært tilfellet.
"...men etter den logikken mange bruker mot religion burde Sovjet være det perfekte sted å leve."

Om man diskuterer problemene med veibanen blir det smått usaklig å nevne at det var gode veier under nazi-tyskland. (Godwins lov? ^^,)
Vi synes å være enige om at religion faktisk er et problem. Jeg synes det blir litt uinteressant å argumentere ut i fra en grunnoppfatning av menneskerasen som "onde" og evig dømt til disharmoni.
Dagbladet har i dag en artikkel om at røyking i hjemmet bør forbys. Antageligvis er det mer skadelig for barn å vokse opp i religiøse hjem.

Det optimale hadde vært at samtlige religiøse klubber og hjernevaskerier fikk kroner 0 offentlig støtte - uavhengig av antall medlemmer.
Sitat av FREEthjof Vis innlegg
Dagbladet har i dag en artikkel om at røyking i hjemmet bør forbys. Antageligvis er det mer skadelig for barn å vokse opp i religiøse hjem.
Vis hele sitatet...
Dette kommer vel strengt talt an på graden av religiøsitet. Tror mange mennesker som kommer fra en religiøs bakgrunn har hatt en helt fin barndom, og klarer seg bra videre i livet.
Sitat av FREEthjof Vis innlegg
Det optimale hadde vært at samtlige religiøse klubber og hjernevaskerier fikk kroner 0 offentlig støtte - uavhengig av antall medlemmer.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg mer enig i.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Eller penger?
Vis hele sitatet...
Joa, men det kommer an på hvor stor handlingen av ondskap er. Skal myye penger til før en ikke-religiøs velger å styrte et fly inn i en bygning. Han får i hvertfall ikke nyte godt av de pengene....
Gidd ikke lese hele med tanke på at jeg har lest en del slike tråder før og 99% er bare antireligiøse mennesker som sprer sitt hat utover nettet.

Er det så forbanna gale å være religiøs? Dere sier at det er påtide å fremme å tenke selv og bruke logikk, men vi religiøse mennesker oppfordrer vel til det? Er ikke imot det iallefall.

Er selv kristen og har full respekt for andre religioner og folk uten religion, og forventer faktisk at i et land som Norge skal jeg få respekt tilbake. Blir for galt å misslike meg og alle religiøse bare fordi vi er religiøse.

Edit: Man kan vel heller ikke overbevise andre om at religion er feil/rett og derfor mener jeg diskusjoner som dette er totalt unødvendig.
Sist endret av Andreassen; 14. mai 2011 kl. 14:39.
Damn, har aldri sett så mye dømming før. La folk få leve livet sitt veien de vil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Damn, har aldri sett så mye dømming før. La folk få leve livet sitt veien de vil.
Vis hele sitatet...
Når en ytrer meininger offentleg så bør ein forvente, og akseptere tilbakemeldinger, inkludert kritikk.

Ein ting er å dømme uoppfordra, men når ein vel å ytre meininger på eit diskusjonsforum, så synst eg ikkje det er galt å kritisere, fordømme, eller forherlige folk sine meininger, med mindre det blir ad hominem.
Slashdot: Ser hva du mener, men forstår virkelig ikke hvorfor Norge og mange andre høyt utdannede land skal dømme så ufattelig mye. Dere snakker om beviser og fakta, men historien viser oss det at når man skal fordømme og nekte mennesker å leve som de vil går det jævlig dårlig.

Man kan ikke kalle seg selv smart når man ikke en gang kan se noen år tilbake og se at det de sier har blitt prøvd til en vissgrad før og gått meget dårlig.

Vi mennesker elsker det å hate noe. Og det sier vel litt.
Jeg har ingenting imot at folk har en tro. Det jeg misliker er at de som ikke er religiøse skal gi økonomisk støtte til forskjellige trossammfunn gjennom skattepengengene de betaler. Man må nesten klare å dyrke en gud uten pengestøtte.
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Slashdot: Ser hva du mener, men forstår virkelig ikke hvorfor Norge og mange andre høyt utdannede land skal dømme så ufattelig mye. Dere snakker om beviser og fakta, men historien viser oss det at når man skal fordømme og nekte mennesker å leve som de vil går det jævlig dårlig.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ingen av de seriøse innleggene i denne tråden som faktisk har ytret at folk ikke skal få leve som de vil. Religionsfrihet er et viktig aspekt av et sivilisert samfunn, men det er også ytringsfrihet og åpenhet for kritikk. Religion bør ikke ha noe fritak for kritikk. Akkurat som man står fritt til, og oppfordres til, å kritisere politiske overbevisninger bør man også stå fritt til, og oppfordres til, å kritisere religiøse overbevisninger.
Sitat av CLUTCH Vis innlegg
Jeg har ingenting imot at folk har en tro. Det jeg misliker er at de som ikke er religiøse skal gi økonomisk støtte til forskjellige trossammfunn gjennom skattepengengene de betaler. Man må nesten klare å dyrke en gud uten pengestøtte.
Vis hele sitatet...
Så alt du er imot skal miste pengestøtte? Eventuelt skal jeg ikke liker miste all statsstøtte.

jeg klarer fint å dyrke min gud uten pengestøtte, jeg får faktisk ikke noe.

Jeg betaler faktisk også skatt, og mine skattepenger går til mye jeg er imot men også mye jeg er for. Kanskje du skal slutte å klage på at du betaler skatt og innse at du faktisk ikke er sjefen. Stem i valget så kanskje ditt parti vinner, er ingen ting annet enn det du kan gjøre.

Provo: Er enig i at religionsfrihet er viktig og at man skal kunne kritisere. Men mener også at de fleste antireligiøse innlegg i denne tråden har mye imot at man skal ha religion her til lands.
Sist endret av Andreassen; 14. mai 2011 kl. 15:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Slashdot: Ser hva du mener, men forstår virkelig ikke hvorfor Norge og mange andre høyt utdannede land skal dømme så ufattelig mye. Dere snakker om beviser og fakta, men historien viser oss det at når man skal fordømme og nekte mennesker å leve som de vil går det jævlig dårlig.
Vis hele sitatet...
Det er skilnad på å nekte nokon noko, og å sei at 'beklager, men det er fullstendig irrasjonelt å tru det du trur'. Om folk vel å ytre seg offentleg om religion får dei til pokker tåle kritikk på eit fullstendig irrasjonelt tankesett?

Eg er ueinig i at vi skal godta alt - tvert imot har vi plikt, som mennesker, til å kritisere dei som tar val vi er ueinige i. Det er gjennom debatt og press verden går framover, og ting som menneskerettar har blitt etablert, og vorte sterkare dei siste hundre åra.

Samtlige framskritt i verda kjem stortsett på tross, eller totalt uavhengig, av religion. Naturvitenskapen har bevist at den fungerer, og da bør vi kanskje fortsette i den retninga? Og fortsettelse av den retninga er kritikk av religion, i form av religiøse fenomener som kreasjonisme og religiøse innvendinger mot t.d. stamcelleforskning.
Føler at religion ikke bruker så mye tid på å ytre seg på steder som dette, men heller at folk imot religion ytrer seg.

Er som sagt kristen og bruker minimalt av min tid (faktisk nesten 0%) på å ytre meg offentlig. Blir bare provosert av at folk skal snakke ned om religion når de åpenbart ikke forstår hva det betyr.

Om vi skal hele tiden kommentere det vi ikke liker ser det for andre ut som at vi ikke liker noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Føler at religion ikke bruker så mye tid på å ytre seg på steder som dette, men heller at folk imot religion ytrer seg.
Vis hele sitatet...
Det er jo plenty med folk som har ytra seg om religion på nFF, både positivt og negativt. At det til ei viss grad blir preiking til menigheta her inne kan eg vere einig i, men betre enn mange andre plasser.
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Er som sagt kristen og bruker minimalt av min tid (faktisk nesten 0%) på å ytre meg offentlig. Blir bare provosert av at folk skal snakke ned om religion når de åpenbart ikke forstår hva det betyr.
Vis hele sitatet...
Her kjem jo du åpenbart med ei ytring om religion. Du hevder at kritikarar ikkje forstår kva det dreier seg om. Men treng vi å forstå din motivasjon for å tru for å kunne påpeike at det er et sett fullstendig irrasjonelle tanker, utan forankring i røynda? Eg meiner nei. Og når du prøver å forsvare religion med såpass vage svar som at vi ikkje forstår kva det dreier seg om, så blir det litt vanskelig å komme med stort meir konkret kritikk også.

Sagt på ein annan måte: ville du hatt respekt for nokon som hevda at det går ei tekanne i bane mellom mars og jupiter en plass? Men at den er for lita til å bli observert av nokon menneskelige instrument?

Og når religiøse i tillegg prøver å bruke religion som argument, som t.d. i abortsaka, stamcelleforskning, sjenkereglar og alt slikt så blir det enda verre. Da prøver dei å tre sin religion ned over hovuda på folk som ikkje trur.
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Om vi skal hele tiden kommentere det vi ikke liker ser det for andre ut som at vi ikke liker noe.
Vis hele sitatet...
Einig. Men det vil ikkje sei at vi ikkje skal kritisere, det vil maksimalt sei at vi kanskje bør bli flinkare til å rose det vi liker.
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Jeg betaler faktisk også skatt, og mine skattepenger går til mye jeg er imot men også mye jeg er for. Kanskje du skal slutte å klage på at du betaler skatt og innse at du faktisk ikke er sjefen. Stem i valget så kanskje ditt parti vinner, er ingen ting annet enn det du kan gjøre.
Vis hele sitatet...
CLUTCH mener neppe at man ikke skal betale skatt, men at pengene som blir brukt på religiøse trossamfunn kunne vært bedre brukt på andre områder. Diskusjon rundt dette er selvsagt ønskelig – hvis alle bare skal holde kjeft og gå å stemme, så kunne vi jo lagt ned alt av politiske diskusjons- og debattfora i landet.

Sitat av Andreassen
Provo: Er enig i at religionsfrihet er viktig og at man skal kunne kritisere. Men mener også at de fleste antireligiøse innlegg i denne tråden har mye imot at man skal ha religion her til lands.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å ønske at religion skal forsvinne, og på å ønske å nekte mennesker å være religiøse, på samme måte som mange ønsker at enkelte politiske overbevisninger skal forsvinne uten at de ønsker å nekte mennesker å ha de.
Sist endret av Provo; 14. mai 2011 kl. 15:25.