Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  343 35036
man må jo følge lovverket selv om personen man dømmer er ressurssterk! Ser ingen grunn til å ta i betraktning hvor ressurssterk man er i en asyl søknad. Og ja, det finnes nok både p.hd er og forfattere som tidligere har blitt kastet ut pga at det ikke får innvilget asyl.

Om lovverket bør endres er en annen diskusjon, og da bør dette bli en debatt som gjelder de 5000? eller hvor mange papirløse flykningene vi har i norge, som vi nå har fått ett ansikt på. (problemet er at "folket" tidligere har gitt utrykk for at disse papirløse flykningene helst skal så fort som mulig hjem.)

Man bør diskutere saken og ikke personen i denne sammenheng føler jeg.
Lovverket åpner for å gi personer som Maria Amelie opphold, men politiske signaler har gjort at UDI/UNE legger så lite vekt på $ 38 i utlendingsloven (sterke menneskelige hensyn, særlig tilknytning til riket) at man kan lure på hva som egentlig legges i sterke menneskelige hensyn og særlig tilknytning til riket.

Ellers så er det bra at denne saken har ført til at man endelig diskuterer amnestiløsninger/normalisering av papirløse asylsøkere som har vært lenge i landet og mer menneskelig behandling av barn i ekstremt vanskelige situasjoner.
Sitat av commie Vis innlegg
Lovverket åpner for å gi personer som Maria Amelie opphold, men politiske signaler har gjort at UDI/UNE legger så lite vekt på $ 38 i utlendingsloven (sterke menneskelige hensyn, særlig tilknytning til riket) at man kan lure på hva som egentlig legges i sterke menneskelige hensyn og særlig tilknytning til riket.
Vis hele sitatet...
Og det er essensen i dette, diskusjonen må være om det er en saksbehandlingsfeil eller ikke, Noe jeg forøvrig tror det er.

Jeg synes dette nærmer seg et slags korstog mot en mer liberalistisk innvandringspolitikk. Om det belyser noe er det en inkonsekvent asylpolitikk, ved avslag må asylanten fraktes ut av landet umiddelbart.

Saken er såpass spesiell(om ikke enestående), at jeg mener vi skal være veldig forsiktige med å la henne bli et symbol eller ansikt for "feilslått innvandringspolitikk".
Sitat av commie Vis innlegg
Lovverket åpner for å gi personer som Maria Amelie opphold, men politiske signaler har gjort at UDI/UNE legger så lite vekt på $ 38 i utlendingsloven (sterke menneskelige hensyn, særlig tilknytning til riket) at man kan lure på hva som egentlig legges i sterke menneskelige hensyn og særlig tilknytning til riket.

Ellers så er det bra at denne saken har ført til at man endelig diskuterer amnestiløsninger/normalisering av papirløse asylsøkere som har vært lenge i landet og mer menneskelig behandling av barn i ekstremt vanskelige situasjoner.
Vis hele sitatet...
Les hva jeg skriver om denne paragrafen her. Utvisningsvedtaket ble stadfestet av Oslo tingrett i 2004, på hvilket tidspunkt hun allerede var myndig. Dermed skal det ikke veie tungt at hun etter dette nektet å etterfølge pålegget om å reise ut. Vanlig praksis, noe som også har blitt stadfestet av Høyesterett, er at grove brudd på utlendingsloven, som for eksempel det å unndra seg utvisning, er nok til at den særlige tilknytningen kan ses bort fra. Se for øvrig forarbeidene til den nåværende utlendingsloven.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Les hva jeg skriver om denne paragrafen her. Utvisningsvedtaket ble stadfestet av Oslo tingrett i 2004, på hvilket tidspunkt hun allerede var myndig. Dermed skal det ikke veie tungt at hun etter dette nektet å etterfølge pålegget om å reise ut. Vanlig praksis, noe som også har blitt stadfestet av Høyesterett, er at grove brudd på utlendingsloven, som for eksempel det å unndra seg utvisning, er nok til at den særlige tilknytningen kan ses bort fra. Se for øvrig forarbeidene til den nåværende utlendingsloven.
Vis hele sitatet...
Ergo er § 38 mer eller mindre fullstendig verdiløs?

Om så er tilfellet så viser det enda klarere behovet for normaliseringsordninger for papirløse som har vært lenge i landet.

Edit: Om jeg forstod Vigdis Vevstad riktig på Aktuelt i går så er det ingenting i veien for å gi Amelie opphold basert på § 38. Jeg velger å stole på at hun kan sakene sine.
Sist endret av commie; 18. januar 2011 kl. 13:50.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hva med en jury?

Ingen situasjoner er helt like, og derfor er rettferdig behandling for alle ikke nødvendigvis lik. Dessuten har mitt poeng hele tiden vært at man bør utvise skjønn der loven ikke tjener noen. Å beholde Marie Amalie i landet er utelukkende positivt. Hun kan betale tilbake sin utdannelse ved å jobbe og betale skatt (og studielån, om hun har fått det). Hun kan bidra positivt til samfunnet. Å sende henne ut av landet tjener ikke Norge noe på, og det kommer til å forårsake personlige tragedier (tenk å få kjæresten sin, veninnen sin eller datteren sin utvist av landet!). Det er en situasjon ingen tjener på og alle taper på. Jeg mener da at man bør gjøre et unntak fra loven, samt at loven bør opp til vurdering.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg, å ha henne i landet er utelukkende positivt.

Det jeg mener er at man ikke kan gjøre et unntak for henne bare fordi hun er den hun er. Hvis hun får bli må alle andre papirløse som henne få bli. Likhet for loven. Så kan vi jo kanskje være enig i å være uenig om hva vi mener om en mer liberal innvandringspolitikk da det blir en litt annen debatt.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Det jeg mener er at man ikke kan gjøre et unntak for henne bare fordi hun er den hun er. Hvis hun får bli må alle andre papirløse som henne få bli.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at hun er relativt unik. Det er ytterst få som integreres så godt, danner et så omfttende nettverk, tar masterutdannelse og gir ut bok mens de oppholder seg ulovlige flyktninger i Norge.
Sitat av commie Vis innlegg
Ergo er § 38 mer eller mindre fullstendig verdiløs?

Om så er tilfellet så viser det enda klarere behovet for normaliseringsordninger for papirløse som har vært lenge i landet.

Edit: Om jeg forstod Vigdis Vevstad riktig på Aktuelt i går så er det ingenting i veien for å gi Amelie opphold basert på § 38. Jeg velger å stole på at hun kan sakene sine.
Vis hele sitatet...
Nei, men den har en hensikt som er mer rettet mot f.eks. forsinkelser i saksgang, barn og lignende. Nå er det klart at de innvandringsregulerende hensynene kan tale for at hun skal få bli, men som god byråkrat er jeg av den oppfatning at respekten for loven, samt den allmenne tillit til forvaltningen bør veie tungt. Hun har altså rett i at det kan åpnes for at hun kan få bli (jeg hadde blitt direkte overrasket om hun gikk ut og sa noe som er helt og holdent feil), men det strider mot enhver praksis som finnes.
Jeg anbefaler alle å lese dette blogginlegget i anledning saken. http://www.journalisten.no/blogg/33439
Hvordan folk oppfatter saken, baseres masse på hvordan media vinkler det. Hva skjer da når alle medier står samlet, og utøver politisk propaganda på høyt nivå.

Den bloggposten står for alt jeg mener om denne aktuelle saken.
Send henne ut, og bli ferdig med hele opplegget
Jeg syns Are Kalvø sa det bra i dagsavisen på lørdag:
Ein må tenke på signaleffekten. Om ein utlending får lov til å bli i Norge fordi ho har tatt høgare utdanning, snakkar perfekt norsk, deltek i samfunnet og gir ut bok, då risikerer vi at alle utlendingar begynner å ta høgare utdanning, lære seg perfekt norsk, delta i samfunnet og gi ut bok. Då vil vi få eit samfunn fullt av høgt utdanna utlendingar som snakkar perfekt norsk og deltek i samfunnet.
Vis hele sitatet...

Forøvrig...
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg, å ha henne i landet er utelukkende positivt.

Det jeg mener er at man ikke kan gjøre et unntak for henne bare fordi hun er den hun er. Hvis hun får bli må alle andre papirløse som henne få bli. Likhet for loven. Så kan vi jo kanskje være enig i å være uenig om hva vi mener om en mer liberal innvandringspolitikk da det blir en litt annen debatt.
Vis hele sitatet...
Nei, man bør ikke la henne bli bare fordi hun er henne, og søt og snill og grei, man bør rett og slett korrigere loven, så den blir mer menneskelig. Mindreårige som kommer hit og er her relativt lenge, MÅ tas spesielt hensyn til, og dette er hun et kjempegodt eksempel på! Og ikke minst - så sinnsykt god innsats for å bli aktiv og delta i samfunnet bør også belønnes!
Sist endret av atomet; 18. januar 2011 kl. 17:40.
Så ved å oppholde seg i Norge ulovelig, jobbe svart og skaffe seg utdannelse man ikke har krav på skal belønnes med oppholdstillatelse? Hadde en norsk statsborger jobbet svart eller sniket seg til en velferdsgode, så tror jeg det hadde blitt belønnet litt annerledes... Signaleffektene arve kalvø referer så fint til er at nordmenn er så naive som man skal ha det til.
Jeg sier bare, LIKHET FOR LOVEN! Skal hun få bli, får de faen meg gi oppholdstilatelse til alle andre som oppholder seg ulovlig i Norge også. Ikke at jeg er for at hun skal sendes ut egentlig, men LIKHET er prinsippet her.
Når hun først har snyltet på velferdsstaten vår og tatt en utdannelse så kan hun få arbeidsoppholdtilatelse slik at hun kan betale tilbake de pengene som hun skylder oss.


Forresten, hva er det egentlig hun har tatt master i? Teknologi og vitenskap står det i avisene, er det ingen som kan være helt konkret?
Sitat av luni Vis innlegg
På et generelt grunnlag så vil det selvfølgelig være problematisk og er vel egentlig en hel debatt i seg selv. Det avdekkes jo lignende saker ganske ofte, men som regel i form av små kronikker i aviser "ingen" under 40 leser. (Det er jo langt lettere for kjendiser å sette agendaen også, selv om det ikke er noe verre hvis de f.eks. blir urettferdig behandlet av NAV enn hvis vanlige folk blir det.) Det burde nok vært tatt opp i større grad, selv om noen nødvendigvis må kjenne hverandre i et lite land som Norge.

Denne situasjonen skiller seg dog litt ut, ved at de fleste andre papirløse flyktninger lever i skjul og vil ha alt å tape på å gå ut til media med saken sin. Marie Amelie visste nok derimot på forhånd hvilken støtte hun kunne vente seg, om ikke fra folket så i hvertfall fra mange venner og en del journalister og generell kulturelite, og at hun også ville få hjelp dersom saken endte med utvisning. Det er sikkert noen som ikke synes debatten hun tar opp er viktig, men hvis man tar utgangspunkt i at den er det, så er Marie Amelie helt klart langt bedre til å fronte den enn kun en "Tre tusen lever uten papirer i Norge." og et intervju med en anonymisert person som ingen kjenner.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig med deg!

Det som opprører meg over Maria Amelie-saken er ikke nødvendigvis at selve jenta skal sendes ut av landet, men de tusenvis av andre menneskene som er papirløse, og som kanskje er i en verre situasjon enn M.A.

Jeg syns derfor at media er flinke i denne saken. De tar opp et stort problem i en form som appelerer mer til folket, nemlig følelsesladde nyheter som alle kan relatere til i en viss grad. Det er selvfølgelig en mer dypliggende årsak til dette oppstyret, men jeg tror en person som ikke har satt seg veldig mye inn i saken får en forståelse av at vi ødelegger livene til tusenvis av mennesker ved asylpolitikken vår. (Hvordan vi kan gjøre det annerledes er en helt annen diskusjon). M.A er, slik jeg ser på det, blitt et ansikt til de tusenvis av papirløse menneskene som lever i Norge, og det har vist seg at folket interesserer seg over saken. For alt jeg veit ville kanskje ikke denne saken oppstått hadde det ikke vært for M.A? Ikke veit jeg, men jeg tror at hun har fått oppmerksomheten til folket på en viktig sak som blir alt for lite diskutert, nemlig hva som skjer med livene til de menneskene som er papirløse, og ikke alle muslimene som er så slemme.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Forresten, hva er det egentlig hun har tatt master i? Teknologi og vitenskap står det i avisene, er det ingen som kan være helt konkret?
Vis hele sitatet...
Hun har en grad i tverrfaglige kulturstudier, med spesialisering innen "Studier av teknologi, kunnskap og samfunn". (kilde)

Masteroppgaven hadde tittelen Videokonferanse - tør du? : studie av et initiativ ved StatoilHydro for økt bruk av videokonferanse. Den er dessverre ikke tilgjengelig på nett, som den eneste av de som tok master ved det instituttet det året. Universitetsbiblioteket i Trondheim låner den heller ikke ut. Lurer på om det er tilfeldig?

Edit: La inn en bestilling på masteroppgaven i Bibsys. Jeg ble med ett usikker på om den var mulig å låne, så jeg gjorde et forsøk. Vi får se hva de svarer.
Sist endret av El-Zorro; 18. januar 2011 kl. 18:52.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Når hun først har snyltet på velferdsstaten vår og tatt en utdannelse så kan hun få arbeidsoppholdtilatelse slik at hun kan betale tilbake de pengene som hun skylder oss.


Forresten, hva er det egentlig hun har tatt master i? Teknologi og vitenskap står det i avisene, er det ingen som kan være helt konkret?
Vis hele sitatet...
Det er mest sannsynleg eit tverrfagleg studium, av di Marie har ein bachelor i sosialantropologi (grøss). Sikkert detta. Det er same gjengen som driv med "vitskapsstudium" og "kjønnsforsking". Dei nemner det berre generelt fordi ingen med vettet i hald vil la ein sosialantropolog få bli i landet.
ang asylpolitikken til norge så finnes det utrolig mange eksempler på at denne er inhuman, man kan vente i lange lange tider på svar og et evt avslag kan komme alt for sent.

I denne jenta sin sak, var vel saken avgjort i 2003? året etter hun kom? at hun da som myndig person valgte å stikke av å ikke rette seg etter de rettningslinjer lagt av norge i sin asylpolitikk har lite med en inhuman asylpolitikk å gjøre.

Jeg greier faktisk ikke helt å få den helt store "aha" sympatien som mange har for denne personen. Men jeg synes utrolig synd på de andre papirløse som ikke fikk gå på ntnu å få en gratis mastergrad, samt har ett stort nettverk i norge til å hjelpe seg om de blir sendt tilbake. Vi sender vel hjem hele familier til irak osv hver uke, vil tro de går en mye mer usikker fremtid imøte.
Jeg blir så trist at jeg får lyst til å begynne å grine av denne saken her, at en eller annen random russer skal få så ekstremt mye oppmerksomhet fordi masse idioter demonstrerer på at hun har bodd ULOVLIG i Norge og nå må ta konsekvensene sine. Det hjelper ikke at hun kom hit som ''barn'' fordi hun kunne fint ha dratt tilbake da hun ble voksen eller faktisk søkt om oppholdstilatelse.

Hvorfor i all verden skal denne kvinnen behandles forskjellig fra andre?

Er det fordi hun har skrevet bok?
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Hun har en grad i tverrfaglige kulturstudier, med spesialisering innen "Studier av teknologi, kunnskap og samfunn". (kilde)

Masteroppgaven hadde tittelen Videokonferanse - tør du? : studie av et initiativ ved StatoilHydro for økt bruk av videokonferanse. Den er dessverre ikke tilgjengelig på nett, som den eneste av de som tok master ved det instituttet det året. Universitetsbiblioteket i Trondheim låner den heller ikke ut. Lurer på om det er tilfeldig?

Edit: La inn en bestilling på masteroppgaven i Bibsys. Jeg ble med ett usikker på om den var mulig å låne, så jeg gjorde et forsøk. Vi får se hva de svarer.
Vis hele sitatet...
Det er forøvrig fryktelig vanlig at Statoil legger bånd på offentliggjøring av masteroppgaver. Det er vel heller en regel. Nå husker jeg ikke i farta hva standard båndlegginga deres er, men det ville ikke overraske meg om den er på 5 år.

Den vil være tilgjengelig i instituttbibliotek og/eller arkiv ved henvendelse (da fysisk) - alternativt kan man ta kontakt med veileder som kan formidle kontakt med oppdragsgiver og be om å få utdrag eller hele oppgaven.

Dette er standard praksis for de fleste som skriver om noe som kan oppleves som forretningshemmeligheter - være seg organisasjonspraksis eller den neste forbedringen i seismikk-tolkning.
Har folka lest denne artikkelen?

http://www.journalisten.no/blogg/33439 - Grov propaganda for søte Amelie
Om hun er nytte for landet vårt er vel egentlig likegyldig siden vi har stengt all innvandring til Norge.

Det finnes unntak selvfølgelig, vi tar stort sett i mot det antall flyktinger vi har forpliktet oss til gjennom FN. Det er mulig det er mulig å innvandre fra EU og USA, men ikke på permament basis (man må fornye oppholdstillatelse jevnilg).

Om selve saken med M.A. så (er hva jeg mener egentlig likegyldig) må hun nok sendes tilbake på grunnlag av loven som den er skrevet. Jeg kjenner henne ikke personlig og regner ikke med å ha kontakt med henne hvis hun blir, så jeg har ingen mening om hun bør få bli eller ikke. For alt jeg vet kan hun være en manipulerende drittsekk, hva vet jeg?

Det er godt slått fast i Grunnloven at ingen vedtak skal ha tilbakevirkende kraft så en forandring på Loven hjelper nok heller ikke for henne og de som vil la henne bli. Saken kan derimot rette søkelys på norsk innvandringspolitikk og det kan utvikle seg til en god debatt hvor noe skjer ved fremtidige saker.

(Hun virker tydeligvis ikke så bestemt på bli her da, hun har en kjæreste og ett (pro-forma)ekteskap kan lett få henne en oppholdstillatelse)
Sist endret av taeerom; 21. januar 2011 kl. 00:00.
Med friborgerskap og dertilhørende gjesteborgerskap så hadde dette vært et ikke-problem. Da kunne folk som Amelie ha jobbet helt lovlig uten at folk skulle gå mann av huse fordi hun kunne finne på å utnytte noen felles"goder". Begge parter vil tjene på en slik ordning.

For det er jo det folk reagerer på, ikke sant? Eller er det at man vil at Norge kun skal være for (ariske) nordmenn?
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Med friborgerskap og dertilhørende gjesteborgerskap så hadde dette vært et ikke-problem. Da kunne folk som Amelie ha jobbet helt lovlig uten at folk skulle gå mann av huse fordi hun kunne finne på å utnytte noen felles"goder". Begge parter vil tjene på en slik ordning.
Vis hele sitatet...
Ikkje eit realistisk scenario så lenge vi har velferdsstaten. Her byggjer vi i flokk og er såleis litt skeptiske når folk kjem og misbrukar det som er bygt opp. Og folk gjev neppe opp velferdsgodi for å flørte med friborgarskapen, same kva.

For det er jo det folk reagerer på, ikke sant? Eller er det at man vil at Norge kun skal være for (ariske) nordmenn?
Vis hele sitatet...
Det kan vera at randroids i røyndi er androidar og såleis ikke kan tyde kva folk faktisk snakkar om. Saki her går i alle fall ikkje ut på at folk ynskjer eit arisk Norge. Det som derimot skapar splid, er at saki anten går imot a) likskap for lovi (om Marie fær bli trass avslag) eller b) ideén om eit meritokrati. Løysingi er sjølvsagt eit gjesteborgarskap tufta på meritt, utan at vi treng å baka inn eksentriske ideár frå amerikanske filosofar av den grunn.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Ikkje eit realistisk scenario så lenge vi har velferdsstaten. Her byggjer vi i flokk og er såleis litt skeptiske når folk kjem og misbrukar det som er bygt opp. Og folk gjev neppe opp velferdsgodi for å flørte med friborgarskapen, same kva.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke snakk om å gi opp velferdsgoder. Folk velger jo selv om de ønsker å bli friborgere eller ikke, og KUN friborgerne gir opp velferdsstaten.



Løysingi er sjølvsagt eit gjesteborgarskap tufta på meritt, utan at vi treng å baka inn eksentriske ideár frå amerikanske filosofar av den grunn.
Vis hele sitatet...
Hva er "meritt"? Betyr det i praksis at en fattig dame fra Kambodsjea som ønsker å komme til Norge som vaskehjelp får nei fordi dette ikke er "meritt" nok? For meg høres det veldig ut som om du har tenkt til å si nei til 99% av verdens befolkning. Et gjesteborgerskap etter friborger-modellen derimot tillater det store flertallet av utlendinger å kunne ha muligheten til å komme til Norge, uten at det truer velferdsstaten.
Friborgerdiskusjonen har ingenting her å gjøre. Dere er herved advart.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Saki her går i alle fall ikkje ut på at folk ynskjer eit arisk Norge. Det som derimot skapar splid, er at saki anten går imot a) likskap for lovi (om Marie fær bli trass avslag) eller b) ideén om eit meritokrati.
Vis hele sitatet...
Det burde være likhet for loven, absolutt. Jeg er jo så klart klar over dette. Men jeg går litt dypere i materien, og spør meg selv hvorfor folk som Maria Amelie ikke får bli. Det som for folk til å være imot at slike personer slipper inn er jo åpenbart fordi de enten frykter at de kan "ta jobbene våre", eller noe annet skummelt som at de kan benytte seg av det feiende flotte (), offentlige helsevesenet etc.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Løysingi er sjølvsagt eit gjesteborgarskap tufta på meritt, utan at vi treng å baka inn eksentriske ideár frå amerikanske filosofar av den grunn.
Vis hele sitatet...
Ja, for fred er veldig eksentrisk . Kanskje for deg...
Sist endret av JohnGalt; 21. januar 2011 kl. 11:49.
Loven trenger ikke korrigeres. Den er faktisk klar på at man kan ta menneskelige hensyn. Det er praksis som er blitt noe annet, og praksis kan endres etter en mediestorm. Folkene på UDI har nok latt saker vippe den ene veien litt for mye, og hensyn til alder og hvor integrert man er blitt er blitt undervurdert og sett bort ifra. Dette må snus, nettopp fordi at barn som kommer til Norge og blir her store deler av sitt liv har ikke noe annet enn dette. De har ikke noe å reise tilbake til, da landet de kommer fra er nærmest helt ukjent for dem.
Jeg ser personlig ingen grunn til at folk skal bli så opphetet av denne saken om Amelie. Hun bor her ulovlig og har også på mange måter ranet lånekassen for stipend kroner slik at hun kunne ta utdannelse. En kan selvfølgelig spørre seg hvordan hun fikk penger fra lånekassen i det hele tatt og hvorfor lånekassen ikke gikk grundig til verks og faktisk skjekket at hun var norsk statsborger. De pengene lånekassen har er til studenter med norskstatsborgerskap som har rett til å studere. Ikke til ulovlige innvandrere som og ta gratis utdannelser.
Det er så mange andre som er i en så mye verre situasjon enn henne, men disse er det ingen som legger merke til. Er det fordi hun har skrevet bok at hun har så stor støtte?
Og hvorfor er det Jens Stoltenberg som blir en skyteskive? Det er da staten som står bak innvandringspolitikken og ikke Jens Stoltenberg.
Jeg er enig med forfatteren av artikkelen "Grov propaganda for søte Amelie" som UENorge linket til og mener at det som skrives i artikkelen er helt riktig. Send henne vekk så får hun heller søke igjen fra Russland om hun vil. Hun kunne søkt om opphold før. Det har hun ikke gjort og her derfor ikke rett til å være her.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg ser personlig ingen grunn til at folk skal bli så opphetet av denne saken om Amelie. Hun bor her ulovlig og har også på mange måter ranet lånekassen for stipend kroner slik at hun kunne ta utdannelse. En kan selvfølgelig spørre seg hvordan hun fikk penger fra lånekassen i det hele tatt og hvorfor lånekassen ikke gikk grundig til verks og faktisk skjekket at hun var norsk statsborger. De pengene lånekassen har er til studenter med norskstatsborgerskap som har rett til å studere. Ikke til ulovlige innvandrere som og ta gratis utdannelser.
Det er så mange andre som er i en så mye verre situasjon enn henne, men disse er det ingen som legger merke til. Er det fordi hun har skrevet bok at hun har så stor støtte?
Og hvorfor er det Jens Stoltenberg som blir en skyteskive? Det er da staten som står bak innvandringspolitikken og ikke Jens Stoltenberg.
Jeg er enig med forfatteren av artikkelen "Grov propaganda for søte Amelie" som UENorge linket til og mener at det som skrives i artikkelen er helt riktig. Send henne vekk så får hun heller søke igjen fra Russland om hun vil. Hun kunne søkt om opphold før. Det har hun ikke gjort og her derfor ikke rett til å være her.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på at hun i det hele tatt har hatt støtte fra lånekassen?
Sitat av uppdali Vis innlegg
Dei nemner det berre generelt fordi ingen med vettet i hald vil la ein sosialantropolog få bli i landet.
Vis hele sitatet...
Hva faen er dette for noe piss? Kom gjerne med begrunnelser for hvorfor du mener at sosialantropologer burde kastes ut fra landet.
Sist endret av Sjølvaste; 21. januar 2011 kl. 16:11.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva faen er dette for noe piss? Kom gjerne med begrunnelser for hvorfor du mener at sosialantropologer burde kastes ut fra landet.
Vis hele sitatet...
det kalles å sette ting på spissen, jeg tror ikke han mener vi burde kaste sosialantropologer ut av landet, mer at han synes det er en ubrukelig utdanning - hvor vi har alt for mange som studerer; og at han dermed ikke annser det som er argument for å få bli her.
Sitat av etse Vis innlegg
det kalles å sette ting på spissen, jeg tror ikke han mener vi burde kaste sosialantropologer ut av landet, mer at han synes det er en ubrukelig utdanning - hvor vi har alt for mange som studerer; og at han dermed ikke annser det som er argument for å få bli her.
Vis hele sitatet...
Ja da er jo rett måte å begrense utdanning igjennom asylpolitikk. Hva med å heller legge føringer til Universitetene som utdanner disse... oi nei, det blir jo allerede gjordt!
Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon for henne, men jeg syns ikke hun har noe mer rett til å være her enn noen andre som er papirløse. Det at hun har skrevet en bok, burde ikke ha noe å si om hun skal få være her eller ikke. For meg er det samme hva hun har gjort, jeg syns ikke hun har mer rett til å være her enn andre.
Da sitter hun på flyet. Utrolig bra av VG som dekker siste del av saken PÅ flyet, raden bak...
Hørte nettopp på radioen at hun sitter på flyet til hjemlandet sitt..
ENDELIG...
Sitat av Hemulen_ Vis innlegg
Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon for henne, men jeg syns ikke hun har noe mer rett til å være her enn noen andre som er papirløse. Det at hun har skrevet en bok, burde ikke ha noe å si om hun skal få være her eller ikke. For meg er det samme hva hun har gjort, jeg syns ikke hun har mer rett til å være her enn andre.
Vis hele sitatet...
Helt enig. De som ikke har lov til å være her skal ikke få bli heller. Om så det skulle vært kongen.

Siden de har sendt ut henne kan de vel sende ut alle de andre de vet om som ikke har lov til å være her.
Nå har ikke jeg lest alle 15 sidene i diksusjonen her, men jeg mener altså følgende:

- Bare fordi en person som oppholder seg i landet ulovlig over lengre tid, så skal ikke loven plutselig endre seg. Er du her ulovlig, så skal du sendes ut. Ved å unnvike systemet, så burde man i teorien bli straffet for det.

Denne saken er jo svært spesiell, i og med hvor lenge dette har pågått. Hun bør derfor sendes ut, og punktum. Det bør ikke være så utrolig vanskelig.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Nå har ikke jeg lest alle 15 sidene i diksusjonen her, men jeg mener altså følgende:

- Bare fordi en person som oppholder seg i landet ulovlig over lengre tid, så skal ikke loven plutselig endre seg. Er du her ulovlig, så skal du sendes ut. Ved å unnvike systemet, så burde man i teorien bli straffet for det.

Denne saken er jo svært spesiell, i og med hvor lenge dette har pågått. Hun bør derfor sendes ut, og punktum. Det bør ikke være så utrolig vanskelig.
Vis hele sitatet...
Når vi snakker om ulovlig, så er det flere Freaks som røyker weed.
Sist endret av Snuskongen; 24. januar 2011 kl. 17:41.
Sitat av Snuskongen Vis innlegg
Når vi snakker om ulovlig, så er det flere Freaks som røyker weed.
Vis hele sitatet...
og jeg vil si at de burdeo g kunne straffes for det, så fremt loven endres. I likhet med denne saken her så mener jeg begge parter har gjort noe ulovelig og bør straffes for dette. Jeg stiller meg dåg i begge tilfeller kritisk til lovverket og mener dette burde være oppe til debatt og eventuelt endres om man finner dette riktig.

Men per dags dato er begge deler ulovlig, og man skal følge lovverket; og endringer skal ikke ha tilbakevirkende kraft.
Sitat av Hemulen_ Vis innlegg
Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon for henne, men jeg syns ikke hun har noe mer rett til å være her enn noen andre som er papirløse. Det at hun har skrevet en bok, burde ikke ha noe å si om hun skal få være her eller ikke. For meg er det samme hva hun har gjort, jeg syns ikke hun har mer rett til å være her enn andre.
Vis hele sitatet...
Det er litt underlig å se på denne saken som sort hvitt. Det er ikke slik at alle papirløse flyktninger har en absolutt lik rett på å være i Norge, det finnes absolutt graderinger. Dersom din eneste hobby her i landet har vært å stjele, vil jeg si at din rett er ganske liten, men dersom du kom hit med dine foreldre uten å ha noen kontroll over det, har skaffet deg en utdannelse og bidrar aktivt til det norske samfunnet, er det rimelig klart for meg at du vil ha en større rett til opphold enn den andre personen i eksempelet.

Man snakker hele tiden om å "bryte loven" og å sende hjem til "hjemlandet". For det første er "loven" ikke en absolutt, gudegitt ting, men heller noe som burde speile allmenn rettsoppfatning, og ha en rettferdig begrunnelse slik at den best mulig skjøtter borgernes interesse. Istedenfor å skrike videre om at hun "har brutt loven!" som om det er verdens største sak, så kan en heller se litt på saken fra en litt utenforstående synsvinkel, slik at man kan fange opp realitetene i saken, og derfra benytte seg av sin rettferdighetssans og empati, ikke ta på seg kappe og trekke fram hammeren man har på innerlommen, imens man siterer fra en rød bok vi tross alt har skrevet selv.

For det andre er Russland et land som knapt kan betegnes som "hjemlandet" hennes. Joda, det er opprinnelseslandet, men hjemmet sitt finner nok denne jenta i Norge. Akkurat som at jeg har opprinnelse i Bærum, men såvisst ikke har det som mitt hjem.....
Jeg siterer Are Kalvø:
"Ein må tenke på signaleffekten. Om ein utlending får lov til å bli i Norge fordi ho har tatt høgare utdanning, snakkar perfekt norsk, deltek i samfunnet og gir ut bok, då risikerer vi at alle utlendingar begynner å ta høgare utdanning, lære seg perfekt norsk, delta i samfunnet og gi ut bok. "

Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Jeg siterer Are Kalvø:
"Ein må tenke på signaleffekten. Om ein utlending får lov til å bli i Norge fordi ho har tatt høgare utdanning, snakkar perfekt norsk, deltek i samfunnet og gir ut bok, då risikerer vi at alle utlendingar begynner å ta høgare utdanning, lære seg perfekt norsk, delta i samfunnet og gi ut bok. "

Vis hele sitatet...
Så bra, hvis det faktisk hadde skjedd. Men den gang ei...
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Så bra, hvis det faktisk hadde skjedd. Men den gang ei...
Vis hele sitatet...
Vel når belønningen for å integrere seg er utsending så gir det jo ikke akkurat insentiver for å gjenta trikset...
Jeg syntes det er døfødt at hun skal sendes ut av landet, for etter kort tid å komme tilbake.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er litt underlig å se på denne saken som sort hvitt. Det er ikke slik at alle papirløse flyktninger har en absolutt lik rett på å være i Norge, det finnes absolutt graderinger. Dersom din eneste hobby her i landet har vært å stjele, vil jeg si at din rett er ganske liten, men dersom du kom hit med dine foreldre uten å ha noen kontroll over det, har skaffet deg en utdannelse og bidrar aktivt til det norske samfunnet, er det rimelig klart for meg at du vil ha en større rett til opphold enn den andre personen i eksempelet.

Man snakker hele tiden om å "bryte loven" og å sende hjem til "hjemlandet". For det første er "loven" ikke en absolutt, gudegitt ting, men heller noe som burde speile allmenn rettsoppfatning, og ha en rettferdig begrunnelse slik at den best mulig skjøtter borgernes interesse. Istedenfor å skrike videre om at hun "har brutt loven!" som om det er verdens største sak, så kan en heller se litt på saken fra en litt utenforstående synsvinkel, slik at man kan fange opp realitetene i saken, og derfra benytte seg av sin rettferdighetssans og empati, ikke ta på seg kappe og trekke fram hammeren man har på innerlommen, imens man siterer fra en rød bok vi tross alt har skrevet selv.

For det andre er Russland et land som knapt kan betegnes som "hjemlandet" hennes. Joda, det er opprinnelseslandet, men hjemmet sitt finner nok denne jenta i Norge. Akkurat som at jeg har opprinnelse i Bærum, men såvisst ikke har det som mitt hjem.....
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at hun ble tatt hit av foreldrene sine, men når hun ble eldre skjønt hun jo at hun var her ulovlig, og likevel valgte hun å bli her. Jeg føler selvfølgelig sympati med henne, men bare fordi hun er kreativ nok til å skrive en bok og faktisk har muligheten til å gi ut denne boken føler ikke jeg at de som ikke har muligheten til det har mindre rett enn henne til å være her.

Jeg syns heller ikke at vi skal følge lov uten å se gjennom fingrene, men i dette tilfellet mener jeg vi skal det. Uansett om hun har høy utdannelse har hun fått den ulovlig, derfor syns jeg ikke det har noe å si hvor høy utdannelse hun har.
Føler mange her mener vi skal prioritere asylsøkere etter nytteverdien I samfunnet vårt. Jeg føler det blir helt feil og går I mot poenget med asyl. Til disse menneskene har man arbeidsinnvandring, og de får søke under de vilkårene. Asyl skal gis til de som har behov for det pga situasjonen I hjemlandet. Krig, eller at de blir forfulgt. Marie Amalie har ikke behov for asyl, og kan ikke dg å dette. Men jeg vil gjerne se ho som arbeidsinnvandrer senere.
Det er slike tilfeller som dette som gjøre meg sint. Les hva jeg tenker på hos fvn.no.

Han har bodd 9 år i Norge etter at han fikk avslag på asylsøknaden. Denne tiden har han brukt på flere straffbare forhold. Hvorfor er ikke han sendt ut for lenge siden? Noe er jo nødt til å være steingalt med den norske asylpolitikken når man sender ut godt integrerte mennesker som i tillegg kom hit som mindreårig, mens kriminelle mennesker som kom hit som voksne, og som har fått avslag på asylsøknaden, og i tillegg vært fengslet, får bli her så lenge uten å bli kastet ut? Er dette forsvarlig asylpolitikk? Hva har gått galt?
Sist endret av caperno; 25. januar 2011 kl. 14:50.
Sitat av etse Vis innlegg
Føler mange her mener vi skal prioritere asylsøkere etter nytteverdien I samfunnet vårt. Jeg føler det blir helt feil og går I mot poenget med asyl. Til disse menneskene har man arbeidsinnvandring, og de får søke under de vilkårene. Asyl skal gis til de som har behov for det pga situasjonen I hjemlandet. Krig, eller at de blir forfulgt. Marie Amalie har ikke behov for asyl, og kan ikke dg å dette. Men jeg vil gjerne se ho som arbeidsinnvandrer senere.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest noen som mener at det skal gjøres unntak for Maria Amelie, men jeg har lest mange motstandere som ser ut til å innbille seg at det er det støttespillerne hennes ønsker. Debatten i resten av samfunnet har gått ut på flere ting:
1. Barn skal ikke straffes for det foreldrene har gjort
2. Utlendingsmyndighetene tolker eksisterende regelverk for restriktivt
3. Asylsøkere er mennesker, ikke statistikk
4. Regulariseringsordninger for papirløse
5. Og i Maria Amelies tilfelle så pekes det på at hun ikke har fått behndlet sin sak individuelt.
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Jeg syntes det er døfødt at hun skal sendes ut av landet, for etter kort tid å komme tilbake.
Vis hele sitatet...
Da har du kanskje gått glipp av hele poenget:
Man KAN ikke sende signaler ut om at man får oppholdstillatelse bare man sniker seg unna lenge nok..
-Dessuten finnes det hundre om ikke tusenvis av andre papirløse som har en værre situasjon enn henne i Norge (men de har ikke kommunistkjærester i klassekampen)
i følge tv2 (http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/d...a-3397820.html) drev vist faren til jenta med vodka produksjon, og etter noen uheldigheter med firmaet opparbeidet seg en gjeld til den lokale mafiaen på opp i mot 60 mill kr. Og derfor flyktet han til finnland hvor de fikk avslag, for så å prøve seg i norge og få avslag på asyl søknad.

Om det som står i artikkelen er riktig, burde man absolutt vurdere hennes sikkerhet på nytt. Jeg regner vel egentlig at norske myndigheter har vært klar over dette, og tatt det i betraktning.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke denne jenta og hennes medspillere ikke fokuserer på dette i media? det er jo her det ligger en grunn for asyl søknad, altså trusselbildet mot jenta, ikke om hun har mastergrad eller skrevet bok!