Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  307 80930
Sitat av fetter Vis innlegg
Er det ikke bedre å bare kalle alle måkene inn til konfliktråd? Jeg er sikker på at måker er forståelsesfulle og fornuftige om de bare får sjansen!
Vis hele sitatet...
Ville det evt. bli servert brødsmuler?
Sitat av madshit Vis innlegg
Om det er lov eller ikke, hvem bryr seg? Norge har så mange strenge og useriøse lover, så hvis du skal leve korrekt etter de, da har du så vidt lov å gå ut døren på ditt eget hus. Angående måkene, skyte dem, ærlig talt? Det gjør man i 5 års alderen, når du blir litt mer voksen gjør du som gutta over her, loff og rødsprit!
Vis hele sitatet...
Hvis barn skyter måker i 5 års alderen er det noe alorlig gale med ungen og foreldrene.
Og hvis du ikke klarer å bevege deg utenfor døren uten å bryte noen lover, er det noe gale med deg. Det går fint an å leve korrekt etter norges lover.

Beste forslag til no for å holde måkene vekke er høye smell.
Sist endret av Spelly; 12. oktober 2011 kl. 14:28.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvis barn skyter måker i 5 års alderen er det noe alorlig gale med ungen og foreldrene.
Vis hele sitatet...
Greit at det ville være uforsvarlig av foreldre å la en liten unge løpe rundt med ei børse uten oppsyn, men at barn er fascinert av våpen, skyting og jakt er vel helt normalt.

Hadde jeg hatt tilgang på et luftgevær som 5-6-åring, så hadde nok småfuglene i nabolaget fått gjennomgå. Ikke på grunn av noe sykt ønske om å pine dem i hjel, men fordi en unge ikke skjønner hvor uforsvarlig det er å skyte dyr med luftvåpen.

Ærlig talt så lurer jeg litt på oppveksten din når du sier noe slikt. Fikk du ikke se cowboyfilmer som barn, lekte du ikke med kruttlapp-pistoler? Var du aldri med på fisketur? Jeg kan vel kanskje forstå hvor det kommer fra hvis du aldri har hatt noe forhold til naturen, og mangler gode rollemodeller som driver med jakt.

Beste forslag til no for å holde måkene vekke er høye smell.
Vis hele sitatet...
Har du nok erfaring med måker til å bedømme hvor effektivt dette vil være? Og er ikke et av problemene til trådstarter at de bråker?
Sist endret av gorm; 12. oktober 2011 kl. 15:45.
Nå har jeg ikke lest hele tråden så kan godt være dette er nevnt, men hvis måkene samler seg på bestemte steder så kan man forsøke å sette opp spikes på disse stedene slik at måkene heller velger andre tilholdssteder (måkene tar ikke skade av disse). Om man er litt alternativ så kan man også hamstre plastslanger og legge de rundt på strategisk valgte lokasjoner, det gjorde de i Åndalsnes med stort hell ^^.
Sitat av gorm Vis innlegg
Greit at det ville være uforsvarlig av foreldre å la en liten unge løpe rundt med ei børse uten oppsyn, men at barn er fascinert av våpen, skyting og jakt er vel helt normalt.

Hadde jeg hatt tilgang på et luftgevær som 5-6-åring, så hadde nok småfuglene i nabolaget fått gjennomgå. Ikke på grunn av noe sykt ønske om å pine dem i hjel, men fordi en unge ikke skjønner hvor uforsvarlig det er å skyte dyr med luftvåpen.

Ærlig talt så lurer jeg litt på oppveksten din når du sier noe slikt. Fikk du ikke se cowboyfilmer som barn, lekte du ikke med kruttlapp-pistoler? Var du aldri med på fisketur? Jeg kan vel kanskje forstå hvor det kommer fra hvis du aldri har hatt noe forhold til naturen, og mangler gode rollemodeller som driver med jakt.


Har du nok erfaring med måker til å bedømme hvor effektivt dette vil være? Og er ikke et av problemene til trådstarter at de bråker?
Vis hele sitatet...
Vet du egentlig hvor talentløst du skriver?

1. 5-6 åringer skal ikke ha tilgang på våpen WHAT SO EVER. Får de tilgang på våpen er våpenet ikke forsvarlig sikret og eieren av våpenet burde blitt buret inne.

2. Lurer du på oppveksten min fordi jeg ikke har skutt ned fugler? Og gode rollemodeller som driver med jakt? Hva har jakt med å skyte ned måker for morro skyld å gjøre?
MEner du at en person som skyter ned fugler på gøyt er gode rollemodeller? Såfall vet du ikke hva en god rollemodell er.

3. JEg trenger ikke å ha noe som helst erfaring med måker å gjøre med å si at skyting og loff + rødsprit er en inhuman og direkte ulovlig måte å gjøre det på(det finnes ingen lovlige måter meg bekjent å slakte måter på). Det er dyreplageri på sitt verste. I motsetning til høyd lyder.

Jeg er forøvrig sjokkert hvordan folk i denne tråden oppfordrer til dyreplageri.
Sist endret av Spelly; 12. oktober 2011 kl. 16:42.
Sitat av gorm Vis innlegg
Greit at det ville være uforsvarlig av foreldre å la en liten unge løpe rundt med ei børse uten oppsyn, men at barn er fascinert av våpen, skyting og jakt er vel helt normalt.

Hadde jeg hatt tilgang på et luftgevær som 5-6-åring, så hadde nok småfuglene i nabolaget fått gjennomgå. Ikke på grunn av noe sykt ønske om å pine dem i hjel, men fordi en unge ikke skjønner hvor uforsvarlig det er å skyte dyr med luftvåpen.

Ærlig talt så lurer jeg litt på oppveksten din når du sier noe slikt. Fikk du ikke se cowboyfilmer som barn, lekte du ikke med kruttlapp-pistoler? Var du aldri med på fisketur? Jeg kan vel kanskje forstå hvor det kommer fra hvis du aldri har hatt noe forhold til naturen, og mangler gode rollemodeller som driver med jakt.


Har du nok erfaring med måker til å bedømme hvor effektivt dette vil være? Og er ikke et av problemene til trådstarter at de bråker?
Vis hele sitatet...
Åpenbart at det er deg det er noe galt med. Det er IKKE normalt at 5 åringer løper rundt og skyter med gevær
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Åpenbart at det er deg det er noe galt med. Det er IKKE normalt at 5 åringer løper rundt og skyter med gevær
Vis hele sitatet...
Åpenbart at det er noe i veien med leseferdighetene dine..

Sitat av spelley Vis innlegg
Vet du egentlig hvor talentløst du skriver?
Vis hele sitatet...
Du mangler tydeligvis litt leseferdigheter. Eller evnen til å forstå det du leser.

1. 5-6 åringer skal ikke ha tilgang på våpen WHAT SO EVER. Får de tilgang på våpen er våpenet ikke forsvarlig sikret og eieren av våpenet burde blitt buret inne.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at 5-6 -åringer skal ha tilgang til våpen. Du påsto at at det var noe alvorlig galt med unger som fant på å skyte mot fugler, jeg mener at det ville vært en ganske naturlig ting for sunne barn å finne på.

Forøvrig er det ingenting i veien for at en 5-6 -åring kan skyte på blink under oppsyn.

2. Lurer du på oppveksten min fordi jeg ikke har skutt ned fugler? Og gode rollemodeller som driver med jakt? Hva har jakt med å skyte ned måker for morro skyld å gjøre?
MEner du at en person som skyter ned fugler på gøyt er gode rollemodeller? Såfall vet du ikke hva en god rollemodell er.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg spekulerer i grunnen til at du mener det er noe galt med en 5-åring som ville skutt etter dyr hvis anledningen var til stede.

3. JEg trenger ikke å ha noe som helst erfaring med måker å gjøre med å si at skyting og loff + rødsprit er en inhuman og direkte ulovlig måte å gjøre det på(det finnes ingen lovlige måter meg bekjent å slakte måter på). Det er dyreplageri på sitt verste. I motsetning til høyd lyder.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mitt er hva slags grunnlag du har for å uttale deg om at høye lyder er en bra måte å kvitte seg med måker på.

Jeg er forøvrig sjokkert hvordan folk i denne tråden oppfordrer til dyreplageri.
Vis hele sitatet...
Akkurat der er jeg helt enig med deg.
Sist endret av gorm; 12. oktober 2011 kl. 16:51.
Sitat av gorm Vis innlegg
Åpenbart at det er noe i veien med leseferdighetene dine..


Du mangler tydeligvis litt leseferdigheter. Eller evnen til å forstå det du leser.


Jeg har ikke sagt at 5-6 -åringer skal ha tilgang til våpen. Du påsto at at det var noe alvorlig galt med unger som fant på å skyte mot fugler, jeg mener at det ville vært en ganske naturlig ting for sunne barn å finne på.

Forøvrig er det ingenting i veien for at en 5-6 -åring kan skyte på blink under oppsyn.


Nei, jeg spekulerer i grunnen til at du mener det er noe galt med en 5-åring som ville skutt etter dyr hvis anledningen var til stede.


Spørsmålet mitt er hva slags grunnlag du har for å uttale deg om at høye lyder er en bra måte å kvitte seg med måker på.


Akkurat der er jeg helt enig med deg.
Vis hele sitatet...
No driter du bare deg selv på leggen...

Siterer en på forumet: "velformulert pisspreik er fortsatt bare pispreik". Du har ikke engang klart velformulere, mao postene dine er preget av tilnærmet bare pisspreik.



1. Så jeg også har dårlig leseferdiheter? Virker heller som du har gått tom for ammunisjon og bare er ute etter å kverulere.

2. det er noe gale med 5 åringer som finner på å skyte fugler (Alvorlig omsorgssvikt).Å skyte fugler ikke noe en noral 5 åring vil finne på. Og hvorfor blander du inn blink?

3. Hva er det du begynner å bable om?

4. Trenger jeg å ha noen grunnlag til å si at høye lyder skremmer vekk fugler? Det er rimelig basic kunnskap. Vet du ikke dette, foreslår jeg at du begynner på førskolen igjen.
Sist endret av Spelly; 12. oktober 2011 kl. 17:29.
Sitat av spelley Vis innlegg
Å skyte fugler ikke noe en noral 5 åring vil finne på.
Vis hele sitatet...
Hvis små barn får leke med våpen på egen hånd så vil det bli misbrukt. Det betyr ikke at det må være noe i veien med ungene, slik du hevdet.

Poenget jeg prøvde å få frem er at de færreste i min omgangskrets, som er flasket opp på cowboyfilmer og kruttlappistoler (andre generasjoner/områder har kanskje ikke samme bakgrunn), ville sagt nei til å bli med på "jakt" hvis nabogutten plutselig dukket opp med et luftgevær når vi var 6. Og da er det selvsagt ikke noe ønske om å pine dyr som ligger bak, men at unger ikke vet bedre.

Det var unødvendig av meg å trekke inn oppveksten din. Jeg kan bare beklage at jeg gjorde dette for personlig.
Sist endret av gorm; 12. oktober 2011 kl. 18:45.
Sitat av spelley Vis innlegg
1. Så jeg også har dårlig leseferdiheter? Virker heller som du har gått tom for ammunisjon og bare er ute etter å kverulere.

2. det er noe gale med 5 åringer som finner på å skyte fugler (Alvorlig omsorgssvikt).Å skyte fugler ikke noe en noral 5 åring vil finne på. Og hvorfor blander du inn blink?

3. Hva er det du begynner å bable om?

4. Trenger jeg å ha noen grunnlag til å si at høye lyder skremmer vekk fugler? Det er rimelig basic kunnskap. Vet du ikke dette, foreslår jeg at du begynner på førskolen igjen.
Vis hele sitatet...
1. Gorm skrev at "om unger får tak i våpen er det naturlig om de begynner å skyte på ting, fordi de ikke skjønner konsekvensene av hva de gjør". Han skrev aldri at det var ok på noen som helst måte.. så ja, du har dårlige leseferdigheter.

2. Overhodet ikke. 5-åringer er i en utprøvelsesfase, har ikke godt definerte moralske verdier og er fortsatt litt iffy på empati og handling->konsekvens.. og de er fulle av oppdagelseslyst og trang etter viten. Utrolig gode argumenter for at de overhodet ikke burde få tak i våpen, men også argument for at de ikke nødvendigvis er noe galt i hodene deres om plutselig får tak i våpen og bruker dem... som Gorm sa.

Jeg antar han blandet inn blink for å vise at ufarlige skytevåpen også kan være del av en naturlig og sunn lek for 5.åringer.

4. Nei, men du trenger grunnlag for om dem holder seg borte. Min erfaring er at de ikke gjør det.
En kamerat av meg brukte å fiske måker med loff som agn... Det vil jeg ikke anbefale.
TS, pass deg for motvind.

En kamerat likte å skyte måker selv, men en dag sto han mot vinden og endte med å komme hjem dekka i måke
▼ ... mange måneder senere ... ▼
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Ja jeg står på toppen av hustak og driter folk i huet mens jeg skriker alt jeg kan.
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk det med måkedrivelsden
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kusetjuv; skaffet deg gevær og jegerlisens?
Sitat av Deximus Vis innlegg
Kusetjuv; skaffet deg gevær og jegerlisens?
Vis hele sitatet...
Lisens er ikke så viktig dersom man har salong med lyddemper.

En kompis, meg og faren hans sto i 2. etasje i bygget hvor han jobbet og snipet dem. Ufattelig morro, og faren hans er absolutt den kuleste på akkurat det området. Verdt og nevne at vi var 12 år da dette skjedde, noe som bare gjør det mer awesome i ettertid.
Det er kanskje dyremishandling å skyte måker, men det er jo faen menneskemishandling og ikke gjøre noe med dem
▼ ... over et år senere ... ▼
# Matet 74 måker utenfor huset - (Verdal) - (Aftenposten)

Kanskje kan disse bæsjende, flyvende rottene brukes til noe nyttig? Som i dette tilfellet, drive kødd med et helt nabolag!?


(..) Har selv vært irritert på disse flyvende rottene. Ikke langt unna der jeg bodde inntil i våres, var det fire(!) forbanna reir på et lite område i nærheten, og måkene skremte unna folk og truet med å bæsje på dem og stupte rett som det var ned på folk, kun å skremme - selv om folk var langt unna reiret. Har siden flyttet i sommer, heldigvis. Som nevnt tidligere i tråden, det er forsåvidt greit at måkene er tilbakestående på dagtid, bare de ikke truer folk. Problemet kommer om natta når måkene blir mongo, eller på dagtid når de skremmer folk.

Noe må gjøres for å få bukt med måkehelvetet i kystbyene. Greit, det _skal_ selvfølgelig være måker i byene, men ikke når de nesten utelukkende livnærer seg av menneskelig avfall og blir mer og mer tilbakestående for hvert kull (ja, vanlige kystmåker er nok ikke like tilbakestående), invaderer byens eget økosystem, og fungerer i grunn som flyvende rotter. Da blir sjarmen ved en kystby, og sjarmen ved å ha måker i nærheten helt borte..
Sist endret av aeon_illuminate; 5. august 2013 kl. 13:28.
Da jeg var liten så skjøt vi måker og levere de inn på den lokale bensinstasjonen i bytte mot penger. Jeg lurer fremdeles på hvorfor de var interessert i å kjøpe måker og hva de gjorde med de.
Jeg har ikke lest hele tråden, jeg har da noe annet å gjøre.

Det er en enkel måte å bli kvitt det fleste av, det dere kaller "flyvende rotter" og "drittfugler". Simpelthen slutt og kast ting, som for dem kan være mat, der dere går og står. Kast det i lukkede søppelbeholdere, og/eller spis opp maten dere kjøper.

Jeg vet det er mange som kaster en halv kebab o.l. bak et kratt o.l. Det er egentlig det samme som å avle opp rotter med eller uten vinger!
Og bare tenk hvordan nærmiljøet hadde blitt, hvis ingen hadde spist eller pyntet opp alt dette.
Sitat av caperno Vis innlegg
Da jeg var liten så skjøt vi måker og levere de inn på den lokale bensinstasjonen i bytte mot penger. Jeg lurer fremdeles på hvorfor de var interessert i å kjøpe måker og hva de gjorde med de.
Vis hele sitatet...
... Jeg også. Fikk også beskjed om og ikke si det til noen.
Sist endret av Skaddfrontallap; 5. august 2013 kl. 13:43.
Sitat av caperno Vis innlegg
Da jeg var liten så skjøt vi måker og levere de inn på den lokale bensinstasjonen i bytte mot penger. Jeg lurer fremdeles på hvorfor de var interessert i å kjøpe måker og hva de gjorde med de.
Vis hele sitatet...
Høh, var det kanskje litt måke i fastfooden som bensinstasjonen lagde?

Leverte dere inn levende, halvdøde eller døde måker? Airsoft/luftgevær?

Sitat: Originalt skrevet av amdb73 Vis innlegg
Det er en enkel måte å bli kvitt det fleste av, det dere kaller "flyvende rotter" og "drittfugler". Simpelthen slutt og kast ting, som for dem kan være mat, der dere går og står. Kast det i lukkede søppelbeholdere, og/eller spis opp maten dere kjøper.

Jeg vet det er mange som kaster en halv kebab o.l. bak et kratt o.l. Det er egentlig det samme som å avle opp rotter med eller uten vinger!
Jo, det er jo én av de mest effektive løsningene - på sikt. Problemet her & nu er at f.eks i kristansund og trondheim har måkene lært seg at mennesker= matkilde for lengst, og med deres intelligens klarer de nok ikke å endre det tilbake så fort nei.

Tror faktisk ikke strødde kebaber er problemet, det skjer to kvelder i uka og ikke i så stort omfang, egentlig. Tror det er verre med de pensjonistene som har ingenting å gjøre på som mater flyverottene i parker o.l.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. august 2013 kl. 13:48.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Høh, var det kanskje litt måke i fastfooden som bensinstasjonen lagde?

Leverte dere inn levende, halvdøde eller døde måker? Airsoft/luftgevær?
Vis hele sitatet...
Jeg har spist måke, det smaker krafitg tran. Liker og tro NOEN hadde reagert om det ble servert. Vi leverte måkene til eieren av bensinstasjonen, en eldre litt merkelig kar. Fikk 5kr pr. Måke, død.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er en enkel måte å bli kvitt det fleste av, det dere kaller "flyvende rotter" og "drittfugler". Simpelthen slutt og kast ting, som for dem kan være mat, der dere går og står. Kast det i lukkede søppelbeholdere, og/eller spis opp maten dere kjøper.

Jeg vet det er mange som kaster en halv kebab o.l. bak et kratt o.l. Det er egentlig det samme som å avle opp rotter med eller uten vinger!
Vis hele sitatet...
Jo, det er jo én av de mest effektive løsningene - på sikt. Problemet her & nu er at f.eks i kristansund og trondheim har måkene lært seg at mennesker= matkilde for lengst, og med deres intelligens klarer de nok ikke å endre det tilbake så fort nei.

Tror faktisk ikke strødde kebaber er hovedproblemet, det skjer to kvelder i uka og ikke i så stort omfang, egentlig. Tror det er verre med de pensjonistene som har ingenting å gjøre på som mater flyverottene i parker o.l. Eller naverne, eller alkisene likeså.

De har jo tatt over fullstendig for duene, er en stund siden jeg har sett duer for å si det sånn.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. august 2013 kl. 13:51.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg har ikke lest hele tråden, jeg har da noe annet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ta deg en kopp kaffe og les heeele tråden.

Du vil le, grine og facepalme - gjerne samtidig.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jo, det er jo én av de mest effektive løsningene - på sikt. Problemet her & nu er at f.eks i kristansund og trondheim har måkene lært seg at mennesker= matkilde for lengst, og med deres intelligens klarer de nok ikke å endre det tilbake så fort nei.

Tror faktisk ikke strødde kebaber er hovedproblemet, det skjer to kvelder i uka og ikke i så stort omfang, egentlig. Tror det er verre med de pensjonistene som har ingenting å gjøre på som mater flyverottene i parker o.l. Eller naverne, eller alkisene likeså.

De har jo tatt over fullstendig for duene, er en stund siden jeg har sett duer for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Sette opp et forbud mot å mate måker da. Dette er en menneskelig feil, men likevel liker folk å skylde på måkene (sier ikke at du gjør det). Hadde du vært måke hadde du selvfølgelig vært på samme sted om du blir matet. Blir noe ala som å ha rotter, bare det er litt lettere å se måker. For å fjerne skadedyr så er det bare å fjerne maten. At de beskytter reirene sine er da en selvfølge. Bare ikke gi måkene diaré-piller
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Høh, var det kanskje litt måke i fastfooden som bensinstasjonen lagde?

Leverte dere inn levende, halvdøde eller døde måker? Airsoft/luftgevær
Vis hele sitatet...
Vi leverte kun inn døde måker. Vi brukte luftgevær. Bensinstasjonen solgte kun pølser på den tiden om jeg ikke husker feil, så jeg tror ikke de serverte måke.

Særlig hemmelig var det forresten heller ikke, bensinstasjonen hadde satt opp skilt om at de kjøpte døde måker (evnt. fugler). Husker ikke om det var kun måker de to i mot, eller om de tok alle døde fugler.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Du altså, er ikke nok med at dem bråker, men de angriper meg når jeg skal til dagligvareforretningen også.

Jeg bare går der, minding my own business og de går til angrep. Skal faen meg finne egga og lage speilegg så skal jeg selge dem til nærmeste restaurant.
Vis hele sitatet...
Det er dårlig butikk å fjerne egga, for da legger de bare nye. Det som funker er å bruk en spiker e.l. og stikke et hull på undersiden av egget. Da vil de forsette med rugingen selv om egget er ukurant.
Pappaen min bruker å skyte dem med salong rifle
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ta deg en kopp kaffe og les heeele tråden.

Du vil le, grine og facepalme - gjerne samtidig.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg drikker ikke kaffe, det har 2 grunner.
1) Jeg synes kaffe oppriktig talt ikke smaker godt! Jeg får et slik "kaffebelegg" i kjeften, og det er umulig å få bort med en gang, med konvensjonelle måter.
2) Jeg blir helt spyklar av kaffe (sist jeg drakk med melk oppi i 2002). Jeg drakk 1 kopp kaffe etter middagen (ca. kl. 14.30). Og jeg ble drittkvalm, og forble kvalm til ca 22 om kvelden. Satt i traktoren etterpå, og hompet og svulpet, og lurte på om jeg skulle stoppe å spy nå, eller vente en stund til. Klarer meg fint uten dette!

Men jeg drikker noe Gamle-Erik med te da, 2-4 l daglig.
Men allikevel jeg har annet å gjøre.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det er dårlig butikk å fjerne egga, for da legger de bare nye. Det som funker er å bruk en spiker e.l. og stikke et hull på undersiden av egget. Da vil de forsette med rugingen selv om egget er ukurant.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke litt vanskelig å komme seg fram til eggene da i hele tatt?
..Er jo helt litt umulig for privatfolk når dem legger eggene utilgjengelig ved et ventilasjonsanlegg, heeelt på toppen av et fabrikkbygg f.eks.


En sommer for flere år tilbake badet jeg i en innsjø, og tenkte å ta turen over til ei lita holme, bare for å teste.., tenkte ikke å finne på noe kødd denne gangen, var veldig snill gutt akkurat der&da. Trodde neppe det var måkeunger der. Men akkurat da jeg svømmende nærmer meg holmen 4-5 meter kommer komplett hysteriske skrik og måkeparet stuper mot meg og er såpass nær at de holder nesten på å kakke nebbet sitt i huet på meg. De forlater jo ungen, og den kommer på måfå ut av "reiret", går i retning meg, og det ser ikke ut som den skjønner en eneste dritt... Flere måker kom til, og jeg måtte jo komme meg fort som vekk.
Hadde på den tiden problemer med skulderen og fikk en halvveis skulderluksasjon på tillbakeveien, når jeg svømte fort.
Uten og overdrive, hele "opplevelsen" var faktisk litt traumatisk.

Leksa ble; ikke nærme seg måkereir vannveien, særlig hvis du er én vs de jævlene. Men serr, du nok ha flere med deg, og planlegge litt i forkant før du i fred kan stikke hull på eggene. Må ha dekning veit'u!
Sist endret av aeon_illuminate; 5. august 2013 kl. 15:05.
Når man e på feske, å måke jævlan kjem før nært skuta.
Tar du bare tak i dem når den flyg ve sia av båten, så knekk du nakken på dem.
Før å så slenge jævel på taket av styrhuset på sjarken.
Heilt merkelig kor stille og roli det blir etter på..
Dem sjønne tegninga ganske fort.


Brukte å henge opp en dau måse i nærheta tørrfesken som heng på hjell, vest måsen evt. sjura va mykkje på fesken (selv om man har netting tollingan sett seg fast i..)
Best med dau sjur vest du skal holde sjura unna.
Dettan mest når fesken e fersk å ny hengt så klart.
Sist endret av NorgesStore; 5. august 2013 kl. 15:23.
Sitat av Kobberkabel Vis innlegg
Pappaen min bruker å skyte dem med salong rifle
Vis hele sitatet...
Det er kun lov når måka sitter på bakken! Hvis måka sitter på et høgt sted, og din far bommer, kan det ende opp som uaktsomt drap. Salongriflekula rekker fint godt over 1 km og kanskje over 2 også, og kula bør sees på som dødelig, når den er i denne parabelformete kulebanen.

Hvis vi ser bort ifra luftmotstand, og ei salongrifle har ca. utgangshastighet (v0) på 300-350 m/s alt etter lengde på løpet og patronmerke, og skyter (alfa) 45o opp (den verst tenkelige vinkelen). Og vi forutsetter at stedet er helt flatt.

lengden på stedet til børsa til der kula lander er:
l=v02*sin(2*alfa)/g (ca.11 min ut i filmen).

l=300*300*sin(2*45)/9,80665=8204,60603 m ved v0=300 m/s
Altså ei salongrifle kule med utganshastighet på 300 m/s når 8,2046 km skutt ut i 45o fra bakken, et sted uten luftmotstand.

Ellers å skyte ved vann er også farlig, kula kan riksjonere mot vannflata, slik som en kaster "skjærfisk" steiner, og kan være dødelig for noen i en båt eller noen som svømmer/bader.
Hvorfor skal noen skyte måker? Seriøst, hardt liv..

Respektløst rett og slett. Fugler er eldre enn hele slektstreet ditt og du viser så lite respekt? Hvis du plages av at en måke driter eller skriker litt så bør du sjekke opp den aggressive delen av psyken din.

For mange hensynsløse tullinger som har dårlige syn/meninger på andre skapninger her i verden as. Fordi de er dyr og ikke prater og slåss tilbake?

Jeg liker egentlig måker jeg. De gir rett og slett faen, de har skjønt at mennesker generelt ikke bryr seg om dem. De gir faen, de angriper alt og alle for å beskytte redet sitt. Creds til måkene, ville ikke du beskyttet ungene dine hvis du hadde slikt instinkt?

Har til og med hørt om måker som angriper ørner, de er rett og slett råe. De er egoistiske, stjeler og lager kvalm.. Lurer på hvilken art det minner meg om.

Kan godt være enig i at måkeskrik ikke er noe å ha på 25 mest spilte på ipoden men så ille er det ikke. Da har man seriøst problemer..

Blir oppgitt rett og slett, tipsing om dyremishandling osv..

La fuglene være i fred faen, de lever bare livet sitt. De plager deg like mye som mennesker plager dem. Har du problemer med måker og pønsker på onde planer for å ta livet til en uskyldig måke (javel de dreit ned hele bilen til Gabrielsen i 4. etasje, men er det noe stor krise? Gabrielsen kan fint finne noe å vaske med) bør du revurdere synet ditt.

Ikke bare oppfordrer folk til å gå etter en svakere stilt art men også onde onde måter.

Jeg er dyreverner og stolt, jeg snakker de stemmeløses sak.. Når jeg leser slike ting mister jeg bare mer og mer håp for menneskeheten..

Skjerpings as...

heartslava som gjerne tvangsforer idioter med loff og rødsprit selv. Gjensidighet er viktig.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hvor langt en kule kommer uten luftmotstand er vel heller irrelevant for de fleste jaktformer? Det er forøvrig ikke noe spesifikt forbud mot å skyte med kulevåpen på fugl som ikke sitter på bakken - toppjakt er et godt eksempel på det. At man likevel skal tenke på hvor kula eventuelt lander er det imidlertid liten tvil om.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hele tråden anbefaler ørepropper? Nå har jeg heldigvis ikke et måkeproblem, men jeg må da ha alarmen min for å våkne til rett tid.

Ellers; drep måker for min del, naturen er grusom og det er den sterkestes rett.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hele tråden anbefaler ørepropper? Nå har jeg heldigvis ikke et måkeproblem, men jeg må da ha alarmen min for å våkne til rett tid.

Ellers; drep måker for min del, naturen er grusom og det er den sterkestes rett.
Vis hele sitatet...
For et elendig svar.. Naturen klarer seg helt fint uten menneskers involvering. Så sterkere dyr kan bare drepe oss da? det er greit, deres rett? Du kan drepe uskyldige svake dyr fordi du er sterkere? Hør på hva du sier a!

Helt greit at naturen er brutal, men du trenger virkelig ikke være en del av det brutale eller gjøre ting mer brutalt.

Du er menneske, du bør være smartere og ha mer vett i hodet.

Naturen og dyr er bygd opp av instinkter, håper virkelig ikke dine er så primitive at du må drepe svakere fordi det er din rett..

Hvor skal menneskeheten ende opp? Med slike holdninger? Seriøst, er det slik du skal lære opp barna dine? Sånn du forholder deg til livet?

Fordi en kar er sterkere en meg så er det hans rett til å herse med meg?

Håper dette bare er tull over nett, ikke at du lever etter slike vilkår..
Sist endret av heartslava; 5. august 2013 kl. 16:19.
Nei du kan ikke skyte måker.

Det er galt, både moralsk og juridisk.


Måkene var der før deg. Flytt om du ikke liker de.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Hvor langt en kule kommer uten luftmotstand er vel heller irrelevant for de fleste jaktformer? Det er forøvrig ikke noe spesifikt forbud mot å skyte med kulevåpen på fugl som ikke sitter på bakken - toppjakt er et godt eksempel på det. At man likevel skal tenke på hvor kula eventuelt lander er det imidlertid liten tvil om.
Vis hele sitatet...
Hva var den første setningen jeg skrev, til svar på "kobberkabel"s post?

Jeg har selv stått å sett på, folk som skyter på kråke med salongrifle, som sitter på telefonlinja. Og jeg kan ikke si, at det virker smart!

Og det di heartslava kommer med, syns jeg bare blir for dumt! Du kan jo ikke gå over en plen, for da kan det jo hende du tråkker ihjel 10 meitemark.
Jeg er enig, at en bør jobbe litt med seg selv, fremfor å plaffe ned alt som ikke passer en der og da. Men det rølpet du kommer og tidligere har kommet med, er og blir dum ekstremistisk "søtsuppe"!

Og til dere som klager på, at måkene skiter på dere, har dere prøvd paraply?
Jeg gir meg faen i om måsene som plager deg er død eller levende, men skal faktisk ha et forholdsvis kort temperament om du faktisk skøt dem.
@ jalig;

Oj dæven, så høymoralske og korrekte vi var i dag da!? Måkene var jo forøvrig slett ikke der _før_ han nødvendigvis. Ikke før pensjonistene eller andre idioter begynte å mate dem med avfall. Dessuten gjøres det sjelden noen tiltak for å få dem vekk.

- moralsk galt, pfft ikke nødvendivis. - juridisk galt, kilder kilder?? Uansett, om du ikke har fått med deg det, il.a tråden så kommer det frem at det ikke er nødvendig å gå til verks Breivik-style på måker, overhodet ikke og det mange bedre alternativer, selv de helst må fjernes fra bystrøk.

De er blitt en jævla pest og plage, driter på folk, stjeler mat, skremmer, populasjonen spinner helt ukontrollert oppover og oppover, og til syvende og sist er dette mest dårlig for måkene selv. Kusetjuv trenger ikke å flytte, måkene tilhører ikke naturlig i og rundt boligfelt!
Han er sikkert fra en kystby, og i de store kystbyene er måkene igrunnen halvtamme, nærmer seg folk uten snev av frykt.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. august 2013 kl. 16:38.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av heartslava Vis innlegg
For et elendig svar.. Naturen klarer seg helt fint uten menneskers involvering. Så sterkere dyr kan bare drepe oss da? det er greit, deres rett? Du kan drepe uskyldige svake dyr fordi du er sterkere? Hør på hva du sier a!

Helt greit at naturen er brutal, men du trenger virkelig ikke være en del av det brutale eller gjøre ting mer brutalt.

Du er menneske, du bør være smartere og ha mer vett i hodet.

Naturen og dyr er bygd opp av instinkter, håper virkelig ikke dine er så primitive at du må drepe svakere fordi det er din rett..

Hvor skal menneskeheten ende opp? Med slike holdninger? Seriøst, er det slik du skal lære opp barna dine? Sånn du forholder deg til livet?

Fordi en kar er sterkere en meg så er det hans rett til å herse med meg?

Håper dette bare er tull over nett, ikke at du lever etter slike vilkår..
Vis hele sitatet...
Siden du spør; jeg lever stort sett etter "live and let live" og har ikke tenkt meg ut på noen måkemassakre, men jeg ville heller ikke hatt noe i mot en person på bakgrunn av at han skjøt fugler som i mine øyne ikke er til nytte til noe, men tvert i mot til plage. Tortur av dem er en annen sak da, det støtter jeg ikke.

Det med "naturen er grusom og det er den sterkestes rett" var kanskje litt og overdrive fra min side, beklager.
Måken er jo en flyvende søppelboks som plukker opp mye av dritten vi kaster fra oss.

Og dem leverer jo noen herlige egg!
Har skutt og våre me å skutt måser mange ganger. Det jeg har merket er at du skal vere ganske heldig å drepe di med salong. Fleste parten trenger eit ekstra skudd vist du var litt uheldig med skuddet. Det viktigeste er å drepe di, ikkje berre skade dei.
Onkelen min som driv ei fiskebud skyter måser heiletida for å få dei vekk og det fungererer ei stund før dei kjem tilbake igjen. Altso; det er ikke bare å skyte en måse og håpe at alle fær vekk.
Beste er å skadeskyte, for å så sende bikkja på den
Sitat av NorgesStore Vis innlegg
Når man e på feske, å måke jævlan kjem før nært skuta.
Tar du bare tak i dem når den flyg ve sia av båten, så knekk du nakken på dem.
Før å så slenge jævel på taket av styrhuset på sjarken.
Heilt merkelig kor stille og roli det blir etter på..
Dem sjønne tegninga ganske fort.


Brukte å henge opp en dau måse i nærheta tørrfesken som heng på hjell, vest måsen evt. sjura va mykkje på fesken (selv om man har netting tollingan sett seg fast i..)
Best med dau sjur vest du skal holde sjura unna.
Dettan mest når fesken e fersk å ny hengt så klart.
Vis hele sitatet...
SMS-språk og dialekt er ikke tillatt.
For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Ved å ikke bruke dialekt og/eller SMS-språk på forumet unngår du også å fremstå som en komplett idiot. Alle står selvfølgelig fritt til å skrive enten bokmål eller nynorsk. Kombinasjoner av dem vil regnes som dialekt.
Eksempel
dårlig:
"Dialekt å SMS-språk e isje lov - så eg må skrive bokmål elle nynårsk!"
dårlig:
"Dialkt & SMS-sprk ik lov så jg må skrve bkmål el nynrsk!"
ok:
"Dialekt og SMS-språk er ikke lov - så jeg må skrive bokmål eller nynorsk!"
Sitat av bacardi Vis innlegg
SMS-språk og dialekt er ikke tillatt.
For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Ved å ikke bruke dialekt og/eller SMS-språk på forumet unngår du også å fremstå som en komplett idiot. Alle står selvfølgelig fritt til å skrive enten bokmål eller nynorsk. Kombinasjoner av dem vil regnes som dialekt.
Eksempel
dårlig:
"Dialekt å SMS-språk e isje lov - så eg må skrive bokmål elle nynårsk!"
dårlig:
"Dialkt & SMS-sprk ik lov så jg må skrve bkmål el nynrsk!"
ok:
"Dialekt og SMS-språk er ikke lov - så jeg må skrive bokmål eller nynorsk!"
Vis hele sitatet...
I forhold til det innlegget der sier jeg bare en ting:
HVA SÅ?
Eneste ulempen jeg ser med måker er at de bråker, men at de angriper, come on. De stuper og skriker, men angriper ikke. de vil bare skremme. De er forsåvidt også fredet, så det meste som er foreslått i denne tråden er faktisk ulovlig. (noen arter)
ref: NOF
Sist endret av Tsunami; 6. august 2013 kl. 22:52.
Bl.a. så er også hettemåke på rødlista, som NT (nær truet).
Krykkja er også fredet. Den er helt lik vanlig måse, men har ikke den røde flekken på nebbet og lager en litt annen lyd.

Men uansett, den enkleste måten å holde fuglene unna på, er å kjøpe en gummislange på leketøysbutikken (en imitasjon av en slange altså) å legge den der fuglene oppholder seg. Når fuglene har egg, så kan man stikke hull i eggene med ei nål. Da råtner egget, og måsa kommer ikke tilbake neste år. Hvis man fjerner egget så legger dem bare på nytt. OG måsene kommer gjerne tilbake til samme redeplassen dersom de har suksess med eggene der. Så om du sørger for at egget ikke klekker, så finner dem seg en ny plass neste år.
Men, måsene kommer aldri til å forsvinne så lenge mennesker hiver søppel og matrester som fuglene kan ete. Akkurat som med rotter. Det beste man kan gjøre er å sørge for at søppel/mat ikke er tilgjengelig for dem i boligområder, og bare prøve å ignorere det så godt man kan i hekketida når de allerede er der. Ja de bråker, Ja de stuper, Ja de skiter, men det må vi rett og slett bare lære oss å leve med.
Karbid og leverpostei. Messy, men effektivt.