Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  165 16954
Sitat av woff Vis innlegg
Da har du ikke tenkt deg mye om? Norge er vel det landet på lista di som har det dårligste og dyreste kollektiv-tilbudet. Norge er vel også det landet som har det dårligste veinettet... Samt høyeste bilavgifter, bilpriser, verkstedspriser og bomveier over alt..
Det er utvilsomt DYRT å kjøre i Norge. UNØDVENDIG dyrt etter min mening!
De fleste av oss utenfor storbyene er avhengige av bil....
(Og jeg tror vi antagligvis har det dårligste og dyreste helsetilbudet av disse landene også?)
Vis hele sitatet...
Finnes det kilder på noen av disse utsagnene dine?! Det er ikke unødvendig dyrt å kjøre i Norge, og vi har forresten også verdens beste helsesystem og verdens beste velferdsstat. For øvrig er det ingenting som heter "bomveier". Anbefaler deg å sette deg litt inn i makroøkonomi og/eller samfunnsøkonomi i seg selv. Anbefaler denne boken. Uansett så var det bensinpris vi diskuterte..
Sist endret av Stinson; 27. mai 2011 kl. 23:56.
Sitat av hyd Vis innlegg
Ser den, bortsett fra min flotte argumentasjon angående veistandard og befolkning. Norge har 12,77 personer pr.km^2, sveits har 144 personer personer pr.km^2... Nå aner ikke jeg med østblokkland hvordan det er der. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg argumenterer så mye for det, liker jo god vei jeg også. Men tenker kanskje det er en grunn til at det er slik det er i dette landet. Det jeg savner mest er et skikkelig kollektivtilbud, skulle gjerne brukt det mer om det var mer tilgjengelig og utbredt.
Vis hele sitatet...
Det er nok en grunn til at det er slik det er, ja, det er detvell ingen tvil om.
Men om du personlig hadde månedslønn til å spise indrefilet, fløtegratinerte poteter å alle de herlighetene/o.l, hadde du da levd på first price kneip og halvdårlig first price ost og vann fra springen?

Edit: er forøvrig helt enig med kollektivtransporten, skal jeg ta bussen ca 12 mil en vei til nærmeste "by", koster det snaue 200 kr pr vei!
Bilen som bruker ca 0,5 pr mil ville kostet ca 150 - 180 kr tur/retur.
I tillegg får jeg fordelen ved å kunne dra når det passer meg.

Skjønner at det er et litt drøy eksempel pga avstand etc, men det er et godt bilde på hvordan kollektivtransport i nord norge er.
Sist endret av OnklD; 28. mai 2011 kl. 00:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OnklD Vis innlegg
Bilen som bruker ca 0,5 pr mil ville kostet ca 150 - 180 kr tur/retur.
I tillegg får jeg fordelen ved å kunne dra når det passer meg.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil det ikkje. Om du tar utgangspunkt i bil til 300000 med 15 års levetid og lineær avskriving, og 20000 i årleg køyrelengd vil avskriving bli ei krone kilometeren. Antar du en halvliter per mil, blir det 50 øre i tillegg. Du bruker gjerne 20k på forsikring og velikehold i året i snitt over levetida. Det blir ei krone kilometeren gjennom året. Så kjem årsavgift på snaue tre lapper i året...

Da kjem totalkostnaden på bil på 300 kroner på 12 mil, ikkje 150.

Det er vesentleg skilnad mellom kostnaden ved å kjøre 12 mil ekstra om du har bil, og det å ta totalkostnaden per kjørte kilometer, inkludert faste utgifter.

Så i realiteten er kollektivtransport billegare om du kan klare deg utan bil, men dyrare om du har bil uansett. Det er stortsett mønsteret overalt utanom storbyane.
Vet ingenting
Det som er litt morsomt å tenke på er at under 11.september i USA så var det over 4000 fly i det amerikanske luftrom. 4000 (!) ble satt på bakken etter terroristhandlingen. Hvor mye klimagasser slipper en enkelt jumbojet ut under flyving tror dere? Her i Norge skal vi forandre verden ved å sette opp avgifter i hytt å pine for å "redde miljøet". Det som er enda morsommere er argumentet til enkelte; "Noen må starte, hvis alle skulle tenkt sånn, hvis vi begynner så følger andre etter" og så videre. Dere må bare innse det. Vi er en liten smygfis ute i atmosfæren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido Vis innlegg
"Noen må starte, hvis alle skulle tenkt sånn, hvis vi begynner så følger andre etter" og så videre. Dere må bare innse det. Vi er en liten smygfis ute i atmosfæren.
Vis hele sitatet...
Sjå argumentet mitt over. Skal vi ignorere menneskerettar fordi Iran drit i dei? Vi har råd.

At flytrafikken slepp for billegg unna er eg forsåvidt einig i, men det er ikkje eit argument mot bilkjøring, det er eit argument for å heve avgiftene på parafin. Two wrongs doesn't make one right.

I tillegg er eg ikkje sikker på at høge avgifter på fossile brennstoff er negativt på lang sikt. Det fører til at fornybar energi er lønnsomt i Noreg, og kan medverke til auka press på FoU, som i neste omgang vil gjere at vi kan bli teknologilevrandørar når resten av verda har blåmandag på grunn av høg oljepris...
Ja, oljeprisen har vært altfor lav i altfor lang tid. På tide at den verdifulle, ikke minst endelige, ressursen blir høyere.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det vil det ikkje. Om du tar utgangspunkt i bil til 300000 med 15 års levetid og lineær avskriving, og 20000 i årleg køyrelengd vil avskriving bli ei krone kilometeren. Antar du en halvliter per mil, blir det 50 øre i tillegg. Du bruker gjerne 20k på forsikring og velikehold i året i snitt over levetida. Det blir ei krone kilometeren gjennom året. Så kjem årsavgift på snaue tre lapper i året...

Da kjem totalkostnaden på bil på 300 kroner på 12 mil, ikkje 150.

Det er vesentleg skilnad mellom kostnaden ved å kjøre 12 mil ekstra om du har bil, og det å ta totalkostnaden per kjørte kilometer, inkludert faste utgifter.

Så i realiteten er kollektivtransport billegare om du kan klare deg utan bil, men dyrare om du har bil uansett. Det er stortsett mønsteret overalt utanom storbyane.
Vis hele sitatet...
I et generellt regnestykke ja, men jeg har ikke mer enn rett over 2k pr år i forsikring, 1,5k i veiavgift (ca), når jeg uansett skal så lang som 4 mil + tar jeg gjerne med 1 - 2 personer til, fører selvfølgelig til ekstra driftskostnader med drivstoffbruk, slitasje etc, men samtidig lavere kostnader ved tanking siden vi er flere som deler utgiften, sammenlignet med 3 tur retur billetter som vil være 1200 kr er det ganske mye billigere å kjøre bil.

Men skal ikke kverrulere mer på det, du har et godt poeng, men det du sier understreker bare poenget med at kollektivtransporten i utkantene må bli bedre.

Jeg er dog uenig i at å øke avgiftene vil hjelpe, så lenge kollektivtilbudet er så elendlig (mildt sagt), som det er utenfor byene kommer folk til å fortsette å kjøre uansett.
Å sette opp avgiftene vil føre til enda mer klaging over høye avgifter, kollektivprisene vil sannsynligvis øke i takt med avgiftene fordi selskapene som driver kollektivtransport har økte utgifter og folk vil igjen se at det er billigere, totalt sett, å kjøre selv fremfor å ta buss.
Sist endret av OnklD; 28. mai 2011 kl. 01:48.
oljeprisen er allt for høy, 10kr literen hadde vært mere nok, dem som synes at dagens priser er ok har enten nesten ikke bruk for bil, ræva full av penger eller tjener penger på bensina!, ja huff a meg så fælt med forurensing, kansje på tide å justere ned avgiftene på nybil så alle har råd til å kjøre noe som forurenser mindre...

og om det er mat eller bensin priser så kommer mange med : ja men bruker jo bare så å så mye av times lønna, ja so? skal ikke vi vanlige arbeidere ha noe igjen? først slaver vi for dem rike og så skal vi kaste penga våres tilbake på dem..
Vi er en oljenasjon på tide å vise at vi er det med bedre helse tilbud, gratis tannlege, gratis skolemat ,billigere nybilpris som igjen forurenser mindre og billigere bensin slik som mange andre land har!
Hadde sikkert vært fint for lommeboken din, men når fakta er at vi i dette landet får mer bensin for pengene våre så blir den argumentasjonen for svak. Når det gjelder billigere biler er jeg litt mer enig, så lenge det gjelder de mest gjerrige bilene da bruken av olje må ned over hele fjøla!
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men isåfall så burde vi også ha en eksportavgift på olja som gjør at den vi selger ut av landet koster like mye som til norske brukere.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er helt enig. Det norge bidrar med nå er å gi verden billig olje. I fremtiden må norge selv importere olje, som vi må kjøpe dyrt fra land som Saudi-Arabia eller andre land i midtøsten. Obama foreksempel er lurere i sin energipolitikk. Han vil hjelpe Brasil med å utvikle oljeproduksjon, slik at Usa kan kjøpe olje av de istedenfor landene i midtøsten. På den måten vil Usa kunne holde på sin olje litt lenger. Selv om det er fælt, så stiger oljen i verdi, jo lengre den er i bakken.
Hvordan er Obama lurere? Norge er allerede tungt inne i Brazil, og mer kommer i tiden framover Jeg er ikke noen ekspert på oljehandel. Men Oljen selges på det internasjonale markdet med lik pris? Jeg trodde i hvert fall det. Kom gjerne med noen kilder på at Norge selger oljen billigere enn noen andre land. Hadde vært interessant
Jeg er ikke noe avgiftshater men jeg synes bensinprisene kunne vært litt hyggeligere, eller de kunne i det minste fjernet noen bommer. Jeg brukte 40 000 i fjor på bensin og bom og kollektivt er ikke noe alternativ pga jeg begynner for tidlig på jobb.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Trådstarter
Hvorfor blander dere veiavgifter og årsavgifter inn i denne debatten? Det har jo ingenting med bensinprisen å gjøre.
kjedelig streiting
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Hvorfor blander dere veiavgifter og årsavgifter inn i denne debatten? Det har jo ingenting med bensinprisen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Fordi alle disse tinga er avgiftslegging av en vare. Ingen ville klagd over bensinprisen om man bestemte seg for å feks fjerne engangsavgiften..

Og fyi så er veiavgift og årsavgift det samma.
Sist endret av legalize_it; 28. mai 2011 kl. 14:23.
Sitat av hyd Vis innlegg
Hvordan er Obama lurere? Norge er allerede tungt inne i Brazil, og mer kommer i tiden framover Jeg er ikke noen ekspert på oljehandel. Men Oljen selges på det internasjonale markdet med lik pris? Jeg trodde i hvert fall det. Kom gjerne med noen kilder på at Norge selger oljen billigere enn noen andre land. Hadde vært interessant
Vis hele sitatet...
Det er sant at norge er tungt inne i brasil og at oljen blir solgt på ett internasjonalt marked. Men jeg synes obama fører en klokere energipolitikk enn Norge. Obama prøver å få til en satsning på fornybar energi, i motsetning til Norge. Og selv om Obama har gitt klarsignal for mer oljeproduksjon på kysten av Usa, vil han ikke ta opp alt med engang. Han skjønner at Usa vil nyte godt av ubenyttede oljereserver i årene som kommer. Norge derimot jobber som bare det for å pumpe opp olje overalt vi finner den, samtidig som vi ikke satser på fornybar energi i stor skala. Så jeg er enig i at norsk olje hverken er billigere eller dyrere på det internasjonale markedet, men politikerene våre burde ha ført en sammenhengende energipolitikkk. I fremtiden kommer nok folk til å lure på hva vi gjorde med alle pengene den høye bensinprisen ga oss ^^
Jeg er nokså ung, men skal inn i oljebransjen innen oljeservice, og har blitt mer og mer interessert i selve markede som en helhet. Lest mye og prøver å forstå hvordan ting henger sammen, føler jeg får mye ut av det siden det hjelper å forstå verden litt bedre da energi er noe vi har blitt så avhengig av. Norge nådde sin Peak i 2001, og jeg begynner nesten å grine når jeg ser hvor mye olje vi solgte i fra Statfjord, Gullfaks og Oseberg osv for ca 10 dollar per fat, det er helt hinsides med verdier. Som du sier, skulle ønske norske politikere var litt smartere og at de kunne forstått verdien av oljen, pumpe den opp over lengre tid, slik de gjør med Ekofisk. Nå blir det spennende å se hvordan det går med Barentshavet, og hva som egentlig er utenfor Lofoten. Håper de kan føre en mer fornuftig strategi der.

Også veldig enig i det du sier angående norsk energipolitikk generelt. Co2 rensingen på Mongstad er bare prakteksempelet på en hinsides sløsing med ressurser og feil prioriteringer. Håper Norge vil satse mer over på fornybaralternativer, vi har en utrolig sammensatt og verdensledende industri på sitt felt når det gjelder løsninger for olje og gassindustrien. Kan ikke forstå annet enn om det blir satset litt så kan vi også hevde oss på teknologi som er litt mer grønn Spennende tider uansett, tror det er en veldig usikker periode vi er på vei inn i når det gjelder forsyning av energi til verden, er litt i tvil om vi klarer å dekke behovet framover.
Sist endret av hyd; 28. mai 2011 kl. 16:57.